Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1657230_0001.png
Bilag 1
Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Tina Hansen og
Nanna Julie Jør-
gensen
Koordineret med
Sagsnr.
2016 - 3990
Doknr.
Dato
16. august 2016
Kommissorium for arbejdsgruppe om ledsagelse efter
serviceloven
Baggrund
Folketinget har den 3. juni 2016 vedtaget beslutningsforslag B 190 om klare regler og
nye forslag til ledsageordning. I dette beslutningsforslag pålægges regeringen snarest
muligt at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde forslag til løsninger på udfor-
dringerne med at få bevilget ledsagelse via serviceloven til mennesker med handicap.
Under 1. behandlingen af B 190 den 19. maj 2016 har social- og indenrigsministeren
forpligtet sig til at medtage overvejelserne fra beslutningsforslagene B 86 om ret til
ledsageordning for borgere med udviklingshæmning m.fl. og B 174 om forbedrede
opsparingsregler i forbindelse med ledsageordning for børn og voksne.
Formål
Arbejdsgruppens arbejde har til formål at tilvejebringe et samlet overblik over de nu-
gældende regler om ledsagelse efter serviceloven samt udarbejde forslag til, hvordan
reglerne kan forbedres og forenkles til gavn for såvel borgere som kommuner.
Arbejdsgruppens sammensætning og inddragelse af relevante parter
Arbejdsgruppen sammensættes af repræsentanter fra:
Social- og Indenrigsministeriet (Formand)
Sundheds- og Ældreministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Finansministeriet
Formands- og sekretariatsfunktioner for arbejdsgruppen varetages af Social- og In-
denrigsministeriet.
Derudover skal der ske en løbende tæt inddragelse af de repræsentanter, der sidder i
den følgegruppe, der er nedsat i regi af arbejdet med reformen af servicelovens vok-
senbestemmelser. Det drejer sig om, Danske Handicaporganisationer, Dansk Social-
rådgiverforening, Rådet for Socialt Udsatte, KL og kommunale repræsentanter.
Arbejdsgruppen vil invitere handicaporganisationer til et dialogmøde for at få organisa-
tionernes input til arbejdsgruppens forslag herunder for at få belyst fordele og ulemper
ved arbejdsgruppens forslag.
Arbejdsgruppens opgaver
Arbejdsgruppen skal opstille forslag til og analysere konsekvenserne – såvel fordele
som ulemper - for både borgere og kommuner, herunder også de økonomiske, ved
ændrede regler på bl.a. følgende områder:
Indførelse af mulighed for tilkøb af ekstra ledsagelse ud over, hvad der kan
bevilges efter serviceloven
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Revideret kommissorium for arbejdsgruppe om ledsagelse efter serviceloven, fra social- og indenrigsministeren
1657230_0002.png
Udvidelse af ledsageordningerne i servicelovens §§ 45 og 97 til også at om-
fatte socialpædagogisk ledsagelse, hvorved borgere, der har behov for soci-
alpædagogisk bistand, eller ikke er i stand til selv at efterspørge ledsagelse
f.eks. på grund af udviklingshæmning, også bliver omfattet af disse ordninger
Udvidelse af opsparingsreglerne i ledsageordningerne i servicelovens §§ 45
og 97, således at det bliver muligt at opspare fx 180 timer med henblik på
samlet anvendelse.
Øvrige justeringer, der viser sig hensigtsmæssige i forbindelse med arbejdet, kan lige-
ledes indgå.
Forslagene til ændringer præsenteres i en kortfattet rapport og skal indeholde oplys-
ninger om:
Gældende ret, herunder relevant Ankestyrelsespraksis
Konkrete forslag til ændrede regler (herunder beskrivelse af konsekvenser i
forhold til forskellige målgruppers behov for ledsagelse, kommunernes tilrette-
læggelse af indsatsen mv.)
Økonomiske konsekvenser af de enkelte forslag for både borgere og kommu-
ner
Tidsplan og proces
Arbejdsgruppen påbegynder arbejdet i august 2016.
Social- og indenrigsministeren afrapporterer arbejdsgruppens resultater til Folketin-
gets Social- og Indenrigsudvalg, så snart de foreligger, dog senest den 1. februar
2017.
Arbejdsgruppens arbejde kan medtages i det igangværende arbejde med en reform af
servicelovens voksenbestemmelser, såfremt dette viser sig relevant og muligt under
hensyntagen til processen for reformarbejdet.
2