Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1653583_0001.png
Enhed
Familier
Sagsbehandler
Kristine Kürstein
Kirkegaard
Koordineret med
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Republikken Østrig og Rumæ-
nien til, i Den Europæiske Unions interesse, at acceptere Perus tiltrædelse af
Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale bar-
nebortførelser
(KOM(2016) 367 endelig)
Sagsnr.
2015 - 6114
Doknr.
363251
Dato
20-06-2016
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2016 forslag om bemyndigelse af Østrig og Ru-
mænien til at acceptere Perus tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980. Forslaget,
der er omfattet af retsforbeholdet, har til formål at udbygge EU-medlemsstaternes
samarbejde om internationale børnebortførelser gennem Haagerkonventionen af 1980
om de civilretlige virkninger af internationale børnebortførelser til også at omfatte Pe-
ru. Konventionen indeholder regler om tilbagegivelse af bortførte børn i grænseover-
skridende situationer. Det fremgår af forslaget, at forslaget falder under Unionens
eksterne enekompetence, hvorfor forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet, og det påtænkes, at
Danmark skal følge EU’s afgørelser om samarbejde med nye lande efter konventio-
nen.
2. Baggrund
Den 7. juni 2016 fremsatte Kommissionen forslag til Rådets afgørelse om bemyndi-
gelse af Østrig og Rumænien til, i Den Europæiske Unions interesse, at acceptere
Perus tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af inter-
nationale barnebortførelser (KOM (2016) 367).
Alle EU-medlemsstater har – sammen med en række andre lande – tilsluttet sig Haa-
gerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige virkninger af internationale
børnebortførelser (Haagerbørnebortførelseskonventionen). Konventionens formål er
at sikre, at et barn, der bortføres til en anden konventionsstat, tilbagegives hurtigst
muligt til sin bopælsstat.
Det er konventionens udgangspunkt, at et bortført barn skal tilbagegives, medmindre
der er en alvorlig risiko for, at tilbagegivelsen vil udsætte barnet for fysisk eller psykisk
skade eller på anden måde sætte barnet i en situation, som det ikke bør tåle. Tilbage-
givelse kan også nægtes, hvis barnet modsætter sig tilbagegivelsen, og barnet har
nået en sådan alder og modenhedsgrad, at der bør tages hensyn til barnets mening.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om grund- og nærhedsnotater, fra social- og indenrigsministerne
1653583_0002.png
Efter konventionen skal mulighederne for at finde en forligsmæssig løsning undersø-
ges.
Når barnet er tilbagegivet til sin bopælsstat, kan der dér træffes afgørelse om foræl-
dremyndigheden over barnet.
Konventionen er efter artikel 37 åben for undertegnelse af de stater, der var medlem-
mer af Haagerkonferencen om International Privat på tidspunktet for dens 14. samling.
Det indebærer, at disse stater umiddelbart kan tiltræde konventionen, hvorefter stater-
ne er forpligtede til at samarbejde med hinanden efter konventionen.
Konventionen kan derudover efter artikel 38 tiltrædes af ”enhver anden stat”, men en
sådan tiltrædelse får kun virkning mellem den tiltrædende stat og en stat, der allerede
har tiltrådt konventionen, når den sidstnævnte stat accepterer tiltrædelsen.
Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (Bruxelles IIa-forordningen) indehol-
der bl.a. regler om behandlingen af internationale børnebortførelser, der udbygger
reglerne i Haagerbørnebortførelseskonventionen. Hertil kommer Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/52/EF om visse aspekter af mægling på det civil- og handels-
retlige område (mæglingsdirektivet), der indeholder regler om mægling i forbindelse
med bilæggelse af bl.a. grænseoverskridende familieretlige tvister.
Både Bruxelles IIa-forordningen og mæglingsdirektivet er omfattet af Danmarks rets-
forbehold.
Kommissionen har i bemærkningerne til forslaget til Rådsafgørelsen anført, at foran-
staltninger til beskyttelse af børn mod ulovlig bortførelse eller tilbageholdelse er en
væsentlig del af EU’s politik til at fremme beskyttelse af børns rettigheder, og at EU er
aktiv på internationalt plan for at forbedre anvendelsen af konventionen, ligesom EU
opfordrer tredjelande til at tiltræde den.
Peru, der ikke var medlem af Haagerkonferencen om International Privatret på tids-
punktet for dens 14. samling, tiltrådte den 28. april 2001 Haagerbørnebortførelseskon-
ventionen, og konventionen trådte i kraft for Peru den 1. august 2001.
Konventionen er allerede i kraft mellem Peru og de fleste EU-medlemsstater, undta-
gen Østrig, Rumænien og Danmark.
Republikken Østrig og Rumænien har overfor Kommissionen udtalt, at de ønsker at
acceptere Perus tiltrædelse af konventionen.
Da spørgsmål om internationale børnebortførelser falder ind under Unionens eksterne
enekompetence, træffer Rådet afgørelse om, hvorvidt medlemsstaterne bør acceptere
Perus tiltrædelse af konventionen efter artikel 38.
Forslaget til Rådsafgørelsen, der er modtaget i dansk oversættelse den 7. juni 2016,
er fremsat under henvisning til artikel 81, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsområde (TEUF). Efter artikel 81, stk. 1 og 2, etablerer Unionen et sam-
arbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, der bl.a. byg-
ger på princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser m.v. Efter artikel 83, stk.
3, fastlægges sådanne foranstaltninger vedrørende familieret med grænseoverskri-
dende virkninger af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørel-
se med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. Forslaget er dermed om-
fattet af Danmarks retsforbehold.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om grund- og nærhedsnotater, fra social- og indenrigsministerne
1653583_0003.png
Forslaget er endvidere fremsat under henvisning til TEUF artikel 218, der regulerer
proceduren for indgåelse af aftaler mellem Unionen og tredjelande. Efter bestemmel-
sen forelægger Kommissionen en henstilling om indgåelse af en international aftale
for Rådet, som vedtager en afgørelse herom efter høring af Europa-Parlamentet. Rå-
det træffer afgørelse med enstemmighed, når aftalen vedrører et område, hvor der
kræves enstemmighed ved vedtagelsen af en EU-retsakt.
Rådet har i 2015 vedtaget lignende afgørelser om bemyndigelse til en række med-
lemsstater til at acceptere følgende landes tiltrædelse af konventionen: Albanien, An-
dorra, Armenien, Rusland, Marokko, Seychellerne og Singapore
Kommissionen har samtidig med nærværende forslag fremsat følgende forslag:
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af visse stater medlemsstater til
i Den Europæiske Unions interesse at acceptere Kasakhstans tiltrædelse af
Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale
barnebortførelser (KOM(2016) 368).
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af visse medlemsstater til, i
Den Europæiske Unions interesse, at acceptere Republikken Koreas tiltræ-
delse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internati-
onale barnebortførelser (KOM(2016) 372).
3. Formål og indhold
3.1. Formål
Forslaget har til formål at udbygge EU-medlemsstaternes samarbejde om internatio-
nale børnebortførelser gennem Haagerbørnebortførelseskonventionen til også at om-
fatte Peru.
3.2. Indhold
Efter afgørelsen skal Østrig og Rumænien, inden for en vis frist deponere en erklæring
om accept, i Unionens interesse, af Perus tiltrædelse af Haagerbørnebortførelseskon-
ventionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der endnu ikke har udtalt sig i
sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i bemærkningerne til forslaget anført, at forslaget falder ind under
Unionens enekompetence i henhold til artikel 3, stk. 2, i TEUF, hvilket er bekræftet
ved udtalelse 1/13 afgivet af Den Europæiske Unions Domstol. Nærhedsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 793 af 27. november 1990 om internationale forældremyndighedsafgørel-
ser m.v. (internationale børnebortførelser) blev Haagerkonventionen af 1980 gennem-
ført i dansk ret. Loven og konventionen trådte i kraft den 1. juli 1991.
Danmark samarbejder med alle EU-medlemsstater om konventionen.
I medfør af artikel 38 har Danmark accepteret enkelte andre landes tiltrædelse af kon-
ventionen, men Danmark har ikke accepteret Perus tiltrædelse.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om grund- og nærhedsnotater, fra social- og indenrigsministerne
1653583_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat under henvisning til TEUF artikel 81, stk. 3, og er
således omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget har derfor ikke lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Social- og Indenrigsministeriet påtænker dog, at Danmark skal følge EU's afgørelser
om samarbejde med nye lande efter konventionen, herunder Peru. Dette spørgsmål er
omfattet af høringen over forslaget, jf. pkt. 8.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke økonomiske konsekvenser, idet forslaget som
nævnt er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børne- og Kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjene-
stemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, For-
eningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landsorganisation en af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret, Mødre-
hjælpen, Statsforvaltningen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Høringsfristen er fastsat til den 15. juli 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger i lovforslaget, men det forventes, at medlemsstaterne vil støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4