Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1653578_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3880
Doknr.
355700
Dato
07-07-2016
Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i for-
bindelse med identitetsmisbrug
Efter § 3, stk. 7, i CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som bl.a.
ændret ved lov nr. 311 af 29. marts 2014 og lov nr. 752 af 25. juni 2014) kan Social-
og Indenrigsministeriet efter skriftlig anmodning herom i særlige tilfælde tildele nyt
personnummer til en person, hvis personnummer indgår eller har indgået i forbindelse
med misbrug af vedkommendes identitet.
I forbindelse med den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelse af
spørgsmål 2 til det tilgrundliggende lovforslag
1
blev det tilkendegivet, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet ville følge op på lovforslaget og udarbejde en årlig opgørelse over
antallet af ansøgninger om nyt personnummer, antallet af sager, hvor der tildeles nyt
personnummer og antallet af sager, hvor der gives afslag på tildeling af nyt person-
nummer. Det blev ligeledes tilkendegivet, at opgørelsen vil indeholde en redegørelse
for begrundelsen i den enkelte sag for tildeling af nyt personnummer henholdsvis af-
slag herpå.
Den første opgørelse over antallet af sager for perioden 1. april 2014 – 1. april 2015
blev afgivet den 13. maj 2015 til Folketingets Kommunaludvalg.
Nærværende opgørelse indeholder i lighed med opgørelsen af 13. maj 2015 indled-
ningsvist generelle oplysninger om sagsbehandlingen i forbindelse med ansøgninger
om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug og dernæst en opgørelse over
antallet af anmodninger om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug hen-
holdsvis en nærmere beskrivelse af sagerne.
1.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår bl.a. følgende om sagsbehandlingen i for-
bindelse med ansøgninger om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug:
”Anmodning om tildeling af nyt personnummer vil skulle indgives til Økonomi- og Indenrigsministe-
riet. Anmodningen skal være skriftlig og være ledsaget af fyldestgørende oplysninger og dokumenta-
tion til belysning af, at lovens betingelser er opfyldt, herunder at der har fundet et misbrug sted af
den pågældendes personnummer af den karakter, som er nævnt i den foreslåede bestemmelse. Der
skal vedlægges dokumentation i form af brevveksling med virksomheder m.fl. om misbruget og dæk-
ning af tabet i den forbindelse, politianmeldelse af forholdet m.v.
Til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets afgørelse af, om der i et konkret tilfælde skal tilde-
les nyt personnummer, vil ministeriet kunne anmode politiet om en udtalelse om, hvorvidt misbruget
har været genstand for politimæssig efterforskning. Det sker med henblik på, at politiets behandling
af en sådan eventuel sag vil kunne indgå i ministeriets afgørelse af, om der kan tildeles nyt person-
nummer. En udtalelse vil bl.a. kunne indhentes til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets vurde-
ring af, om misbruget har fundet sted og med henblik på at belyse karakteren og omfanget af mis-
1
Lovforslag nr. L 110 om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt personnummer i
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug samt ophævelse af markeringer i CPR om forskerbe-
skyttelse), Folketingsåret 2013-14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0002.png
bruget, samt hvorvidt det kan antages at ville forhindre yderligere misbrug, at den berørte person
tildeles nyt personnummer.
Såfremt det ved indgivelsen af ansøgning om nyt personnummer er åbenbart, at lovens betingelser
ikke er opfyldt, vil Økonomi- og Indenrigsministeriet kunne afvise ansøgningen på det foreliggende
grundlag uden videre sagsbehandling. Tilsvarende vil gælde, hvis der ikke er vedlagt dokumentation
for misbruget i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder m.fl. om identitetsmisbru-
get. Økonomi- og Indenrigsministeriet vejleder i den forbindelse ansøgeren om, hvilke oplysninger
og/eller dokumenter der mangler.”
2.
Om ministeriets sagsbehandling i disse sager kan generelt oplyses, at når en an-
søgning om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug modtages i ministeriet,
vurderes det først på baggrund af de modtagne oplysninger, om sagen kan undergi-
ves nærmere sagsbehandling, eller om sagen må afvises som åbenbar grundløs. Må
sagen anses for åbenbar grundløs, informeres ansøgeren om indholdet af reglerne,
og det meddeles ansøgeren, at ministeriet på det foreliggende grundlag må afvise
anmodningen om nyt personnummer som følge af, at der ikke er tilvejebragt den for-
nødne dokumentation for, at lovens betingelser er opfyldt.
Kan ansøgningen ikke anses for åbenbar grundløs, men må de i ansøgningen afgivne
oplysninger anses for så mangelfulde og utilstrækkelige, at der ikke er grundlag for at
indlede en egentlig sagsbehandling, orienteres ansøgeren om indholdet af reglerne og
de betingelser, der skal være opfyldt for, at nyt personnummer kan tildeles. Ministeriet
tilkendegiver i den forbindelse over for ansøgeren, at såfremt ansøgeren finder, at
vedkommende befinder sig i en situation, som er omfattet af den beskrevne lovæn-
dring, kan ansøgeren indgive en egentlig skriftlig ansøgning henholdsvis indsende
nærmere oplysninger herom bilagt de nødvendige dokumenter til belysning af misbru-
get af ansøgerens identitet, herunder personnummer. Det tilkendegives, at det bl.a.
drejer sig om oplysninger i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder
og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort gældende mod ansøgeren i den
forbindelse.
I sager, hvor de modtagne oplysninger kan danne grundlag for en egentlig sagsbe-
handling, anmoder Social- og Indenrigsministeriet ansøgeren om samtykke til at ind-
hente oplysninger fra politiet i det omfang, der er mulighed herfor. Baggrunden herfor
er, at politiets sagsbehandling kan medvirke til at dokumentere misbrugets karakter og
omfang. Politiets efterforskning kan endvidere føre til, at en gerningsperson sigtes og
eventuelt tiltales, hvilket kan føre til, at det stedfundne misbrug må anses for at være
bragt til ophør for fremtiden.
Når der modtages svar fra politiet, vil sagen i nogle tilfælde kunne afsluttes umiddel-
bart ved, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer eller meddeles afslag herpå.
I nogle sager er der behov for at indhente yderligere oplysninger fra ansøgeren hen-
holdsvis politiet. Når sagen anses for tilstrækkeligt oplyst, træffer ministeriet afgørelse
i sagen. Afgørelsen vil gå ud på, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer hen-
holdsvis meddeles afslag herpå.
3.
Social- og Indenrigsministeriet har i perioden 1. april 2015 til 1. april 2016 modtaget
14 ansøgninger om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug. Ministeriet har i
samme periode afsluttet 17 sager. 5 sager er verserende. I antallet af afsluttede og
verserende sager indgår sager modtaget før 1. april 2015. Det bemærkes herved, at i
2 sager modtaget før 1. april 2015 er sagernes behandling genoptaget, efter at sags-
behandlingen har været sat i bero i en periode på modtagelse af oplysninger fra an-
søgeren.
3.1.
I
1 sag
er ansøgningen om nyt personnummer umiddelbart afslået, fordi ansøg-
ningen var åbenbart grundløs. Om grundlaget for anmodningen om nyt personnum-
mer er oplyst, at der muligvis har fundet en eller anden form for offentliggørelse af
personnummeret sted, uden at der er konstateret et misbrug i den forbindelse.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0003.png
3.2.
I
3 sager
har ministeriet ikke umiddelbart fundet, at oplysningerne i den modtagne
ansøgning gav grundlag for at indlede en egentlig sagsbehandling som følge af, at de
fra ansøgeren modtagne oplysninger har været mangelfulde og utilstrækkelige. Mini-
steriet har i disse sager over for ansøgeren redegjort for indholdet af reglerne og de
betingelser, der skal være opfyldt for, at nyt personnummer kan tildeles. Ministeriet
har i alle tre sager tilkendegivet over for ansøgeren, at såfremt ansøgeren finder, at
vedkommende befinder sig i en situation, som er omfattet af den nærmere beskrevne
lovbestemmelse, kan ansøgeren indsende de nødvendige dokumenter til belysning af
misbruget af ansøgerens identitet, herunder personnummer. Ministeriet har tilkendegi-
vet, at det navnlig drejer sig om oplysninger i form af politianmeldelse og brevveksling
med virksomheder og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort gældende
mod ansøgeren i den forbindelse.
I ingen af disse sager er ansøgeren vendt tilbage med yderligere oplysninger.
3.3.
I
6 sager
har Social- og Indenrigsministeriet henlagt sagerne, idet ministeriet som
følge af manglende oplysninger fra ansøgeren ikke har fundet, at det fornødne grund-
lag for at træffe afgørelse i sagerne har været til stede. Forud herfor har ministeriet
anmodet ansøgeren om at indsende nødvendige dokumenter til belysning af misbru-
get af ansøgerens identitet, herunder personnummer i form af politianmeldelse og
brevveksling med virksomheder og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort
gældende mod ansøgeren i den forbindelse. Ministeriet har ikke modtaget oplysninger
fra ansøgerne. Ansøgerne er i alle tilfælde ved brev orienteret om sagens henlæggel-
se, og ansøgerne er ikke herefter vendt tilbage.
3.4.
I
3 sager
er der på baggrund af den indgivne ansøgning og yderligere indhentede
oplysninger tildelt nyt personnummer.
3.4.1.
I den ene sag gjorde følgende forhold sig gældende:
I starten af august 2014 mistede ansøgeren sin pung indeholdende kørekort, sund-
hedskort og Dankort. Dette forhold blev anmeldt til politiet i september 2014.
Medio august 2014 blev der i en telebutik købt en iPhone med tilhørende abonnement
på kredit ved forevisning af ansøgerens kørekort. Samme dag blev der i en elektronik-
butik købt en iPhone og en iPad, i hvilken forbindelse der hos et finansieringsselskab
blev oprettet en kreditaftale på ca. 12.000 kr. Som legitimationsgrundlag blev ansøge-
rens kørekort og sundhedskort fremvist.
På et ikke nærmere angivet tidspunkt blev der forsøgt oprettet et lån på 20.000 kr.
Lånet blev forsøgt oprettet i en fysisk butik, hvor ansøgerens kørekort blev fremvist
som legitimation. Lånet blev imidlertid afvist af ansøgerens pengeinstitut.
I september 2014 modtog ansøgeren en opkrævning fra et teleselskab for køb af en
iPad mini og en iPhone med abonnement til en værdi af ca. 4.000 kr.
I oktober 2014 modtog ansøgeren et brev fra et finansieringsselskab med et medføl-
gende kundekort med en bevilget kredit på 15.000 kr.
Ministeriet har med ansøgerens samtykke indhentet oplysninger fra politiet i sagen.
Politiet har på ministeriets forespørgsel oplyst, at efterforskningen vedrørende de an-
meldte forhold var blevet standset i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, idet politiet
havde skønnet, at yderligere efterforskning ikke ville kunne føre til sigtelse og efterføl-
gende domfældelse.
Efter en samlet vurdering af sagen har ministeriet tildelt ansøgeren et nyt person-
nummer.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0004.png
Ministeriet har lagt vægt på, at misbruget har haft et vist kvalificeret omfang og er fo-
regået over en periode, og at ansøgeren har mistet såvel kørekort og sundhedskort,
som er blevet brugt som legitimationsgrundlag ved indgåelse af aftaler i ansøgerens
navn. Ministeriet har også lagt vægt på, at der ikke er udsigt til, at politiet kan foretage
efterforskningsskridt, der vil kunne føre til en opklaring af sagen med det resultat, at
misbruget vil blive bragt til ophør. Der er således tale om, at misbruget vil kunne fort-
sætte også for fremtiden.
Ministeriet har bemærket, at i alle de nævnte forhold, hvor ansøgerens identitet er
blevet misbrugt, er det muligt, at ansøgerens personnummer er indgået som ét blandt
flere momenter, der har ført til, at misbruget har fundet sted, men at det i en situation
som den i sagen foreliggende, hvor legitimationspapirer i form af kørekort og sund-
hedskort benyttes i forbindelse med misbruget, ofte vil være selve forevisningen af
disse dokumenter i sig selv, der fører til, at aftaler m.v. kan indgås. Det kan derfor
heller ikke udelukkes, at der efter, at tildeling af nyt personnummer har fundet sted, vil
kunne finde misbrug sted ved brug af disse legitimationsdokumenter, såfremt der ikke
foretages yderligere identitetskontrol i konkrete tilfælde.
3.4.2.
I de to øvrige sager gjorde følgende forhold sig gældende:
I 2013 blev der oprettet et interessentskab med ansøgerne som interessenter, uden at
ansøgerne havde kendskab hertil. Ansøgerne blev registreret i Det Centrale Virksom-
hedsregister (CVR) som interessenter i interessentskabet ligeledes, uden at ansøger-
ne havde kendskab til det. I den forbindelse blev ansøgernes navne og personnumre
oplyst.
Efterfølgende blev der i interessentskabets navn og uden ansøgernes kendskab ind-
gået aftaler med en række butikker og virksomheder m.v. i Danmark og i udlandet om
levering af varer og ydelser til interessentskabet ved en nærmere angivet repræsen-
tant for interessentskabet. Efter det for ministeriet oplyste, blev der indgået aftaler om
levering af varer og ydelser henholdsvis gjort forsøg herpå i mere end 20 tilfælde til en
samlet værdi af mere end 200.000 kr.
Efter det for ministeriet oplyste, fandt det beskrevne misbrug sted i efteråret 2013 til
sommeren 2014. Det bemærkes, at interessentskabet blev opløst på en af ansøger-
nes begæring.
Som følge af hæftelsesforholdene i interessentskabet blev ansøgerne efterfølgende
mødt med en række krav fra de kreditorer, der havde leveret varer og ydelser til inte-
ressentskabet.
Ministeriet har med ansøgernes samtykke indhentet oplysninger fra politiet bl.a. med
henblik på at belyse omfanget af misbruget i sagerne. Det fremgår bl.a. af de modtag-
ne oplysninger, at der er afsagt dom, hvorved en person er blevet dømt for bedrageri
henholdsvis databedrageri bl.a. for så vidt angår de af sagerne omfattede forhold. Den
pågældende blev ved dommen - der for retten blev behandlet som en tilståelsessag -
idømt en straf i form af fængsel i et nærmere angivet tidsrum, og den pågældende
blev samtidig anset for erstatningspligtig i to forhold, hvor de tabslidende virksomhe-
der ved sagen havde rejst erstatningskrav.
I begge sager foreligger der udover de beskrevne forhold yderligere tilfælde af mis-
brug af ansøgernes identitet begået af den pågældende uden relation til det oprettede
interessentskab.
I begge sager har ansøgeren på ministeriets forespørgsel oplyst, at ansøgeren ikke
har oplevet yderligere misbrug efter indgivelsen af ansøgning om nyt personnummer
til ministeriet, hvilket i begge sager fandt sted i efteråret 2014.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0005.png
I begge sager har ansøgeren oplyst, at det stedfundne misbrug har medført en psy-
kisk påvirkning.
Efter en samlet vurdering har ministeriet i begge sager tildelt ansøgeren et nyt per-
sonnummer.
Ministeriet har i begge sager lagt vægt på, at ansøgeren har været udsat for identi-
tetsmisbrug af en karakter, som er omfattet af CPR-lovens § 3, stk. 7, og at ansøge-
rens personnummer er indgået som ét blandt flere momenter, der har ført til, at mis-
bruget kunne finde sted.
Ministeriet har i begge sager bemærket, at for så vidt angår de forhold, hvor det kan
lægges til grund, at ansøgeren har været udsat for misbrug, har ansøgeren efter det
oplyste ikke lidt et økonomisk tab i den forbindelse. Ministeriet har derfor lagt til grund,
at de virksomheder, som har fremsat krav mod ansøgeren i anledning af misbruget,
har anerkendt dette og herefter har frafaldet de fremsatte krav.
Ministeriet har også bemærket, at den omstændighed, at en person er fundet skyldig
og er idømt en straf for de af dommen omfattede forhold, indebærer, at misbruget må
anses for at være bragt til ophør for fremtiden. Ministeriet har herved også henset til,
at ansøgerne ikke på ministeriets forespørgsel har oplyst om yderligere misbrug efter,
at ansøgerne i efteråret 2014 ansøgte ministeriet om nyt personnummer.
I begge sager har ansøgeren oplyst, at misbruget har medført en psykisk påvirkning.
På den baggrund har ministeriet i begge sager fundet, at betingelserne for at tildele et
nyt personnummer er til stede. Ministeriet har herved også henset til, at der i begge
sager har været tale om et meget omfattende misbrug, og at der efter ministeriets
opfattelse er den fornødne tidsmæssige sammenhæng mellem det stedfundne mis-
brug og den psykiske påvirkning, som ansøgeren oplever.
Det bemærkes, at i den ene sag har ministeriet inden tildeling af nyt personnummer
gjort ansøgeren bekendt med, at eftersom den person, der er dømt i sagen, er barn af
ansøgeren, vil det nye personnummer som følge af den måde, hvorpå CPR-systemet
er opbygget, være tilgængeligt for et barn af ansøgeren, såfremt barnet rekvirerer en
registerindsigt i egne data i CPR. Baggrunden herfor er, at CPR indeholder data om
slægtskab, jf. bilag 1, nr. 7, til CPR-loven, i form af personnummer på mor, far og
børn. Angivelsen af personnummer i denne forbindelse er nødvendigt for entydigt at
kunne fastlægge slægtskabet.
Ansøgeren ønskede efter at have modtaget information herom fortsat at få tildelt nyt
personnummer.
3.5.
I
4 sager
har ministeriet meddelt afslag på tildeling af nyt personnummer.
3.5.1.
I den ene sag gjorde følgende forhold sig gældende:
I ansøgerens navn blev der bestilt SIM-kort og oprettet bestilling af telefoni og bred-
bånd m.v. Således blev der i 2011 bestilt ikke nærmere angivne varer i ansøgerens
navn hos to forskellige teleselskaber. I 2012 blev der bestilt SIM-kort hos et telesel-
skab. I september 2014 blev der ligeledes bestilt SIM-kort hos et teleselskab. Ligele-
des i september 2014 blev der bestilt bredbånd og telefoni hos et teleselskab. I sep-
tember 2015 blev der bestilt telefoni, bredbånd og TV-kanaler hos en udbyder heraf.
Der blev endvidere bestilt et kundekort hos et stormagasin i ansøgerens navn.
I 2012 blev der oprettet et lån hos et finansieringsselskab, for hvilket ansøgeren blev
opkrævet 2.580 kr., og ansøgeren blev endvidere forhåndsgodkendt til et lån hos et
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0006.png
andet finansieringsselskab. Ved henvendelse til sidstnævnte selskab fik ansøgeren
forhåndsgodkendelsen annulleret.
Ansøgeren var herudover i en række tilfælde udsat for, at ansøgerens VISA/Dankort
samt et MasterCard blev spærret.
Der blev i ansøgerens navn endvidere bestilt 20 taxier, og der blev udøvet chikane
mod ansøgerens venner.
Ansøgeren anmeldte de begåede forhold til politiet. Ansøgeren oplyste i den forbin-
delse, at ansøgeren mistænkte sin tidligere ægtefælle, som var bosiddende i England,
for de begåede forhold.
Ministeriet har fra politiet modtaget oplysninger i sagen.
I januar 2015 blev der bestilt et kundekort i ansøgerens navn hos et stormagasin. Den
7. februar 2015 oplyste ansøgeren, at der var bestilt et SIM-kort hos et teleselskab i
ansøgerens navn. Den 11. februar 2015 oplyste ansøgeren, at der var bestilt bred-
båndsforbindelse i ansøgerens navn samt et SIM-kort hos samme selskab.
Ansøgeren bekræftede på ministeriets forespørgsel, at der i alle tilfælde var tale om
bestillinger m.v., som blev tilsendt ansøgeren, og som ansøgeren efter henvendelse til
de pågældende virksomheder m.v. kunne annullere og i den forbindelse returnere
eventuelt modtagne produkter, således at der ikke opstod tab i den forbindelse. Ansø-
geren bekræftede også, at det lån, der i 2012 blev oprettet hos et finansieringssel-
skab, ikke kom til udbetaling, og at ansøgeren ikke blev anset for bundet af låneafta-
len.
Ansøgeren oplyste endvidere, at sagen påvirkede ansøgeren personligt.
Efter en samlet vurdering fandt ministeriet ikke grundlag for at tildele ansøgeren nyt
personnummer.
Ministeriet har lagt vægt på, at det stedfundne misbrug i alle tilfælde var kendetegnet
ved, at en person – efter det af ansøgeren oplyste formentlig ansøgerens tidligere
ægtefælle bosiddende i England – bestilte ydelser så som SIM-kort, bredbånd i ansø-
gerens navn og med ansøgeren som modtager af ydelserne, spærrede ansøgerens
betalingskort, forsøgte at oprette lån i ansøgerens navn med ansøgeren som låne-
modtager og bestilte taxier i ansøgerens navn og til ansøgerens adresse. Efter mini-
steriets opfattelse fandt misbruget sted med det formål at chikanere ansøgeren, uden
at den pågældende selv har opnået en økonomisk vinding eller berigelse i den forbin-
delse.
Ministeriet har også lagt vægt på, at ansøgeren ikke har lidt tab i forbindelse med det
begåede misbrug, og at der i alle tilfælde var tale om bestillinger m.v., som blev til-
sendt ansøgeren, og som ansøgeren efter henvendelse til de pågældende virksomhe-
der kunne annullere og i den forbindelse returnere eventuelt modtagne produkter så
som SIM-kort, således at heller ikke virksomhederne led tab i den forbindelse.
Ministeriet har bemærket, at det må anses for tvivlsomt, i hvilket omfang ansøgerens
personnummer indgik i forbindelse med det stedfundne misbrug, som senest primært
har bestået i bestilling af SIM-kort og bredbånd. Såfremt personnummeret blev oplyst
over for virksomhederne, må det anses for tvivlsomt, hvilken betydning virksomheder-
ne har tillagt denne oplysning.
På baggrund af ansøgerens seneste oplysninger til sagen om, at der i ansøgerens
navn blev oprettet et kundekort hos et stormagasin, henholdsvis bestilt SIM-kort og
bredbåndsforbindelse i ansøgerens navn hos et teleselskab, har ministeriet konstate-
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0007.png
ret ved opslag på de pågældende virksomheders hjemmesider, at der ikke i forbindel-
se med sådanne bestillinger via internettet kræves oplysninger om personnummer,
men alene oplysninger om fødselsdato.
Ministeriet har endvidere fundet det tvivlsomt, i hvilket omfang ansøgerens person-
nummer er tillagt betydning i forbindelse med spærring af ansøgerens betalingskort.
Ministeriet har herved henvist til, at Nets telefonisk over for ministeriet har oplyst, at
det ikke i forbindelse med en telefonisk henvendelse vedrørende spærring af et beta-
lingskort er et krav, at man kan oplyse kortnummer eller personnummer. Nets har i
den forbindelse oplyst, at det skyldes, at det skal være muligt også at spærre et kort i
akutte situationer, f.eks. under ferieophold med henblik på at undgå, at betalingskortet
efterfølgende misbruges.
På ovennævnte baggrund har ministeriet fundet, at den udøvede chikane vil kunne
fortsætte, selvom ansøgeren blev tildelt et nyt personnummer. Ministeriet har bemær-
ket, at de i sagen foreliggende kvitteringer for anmeldelse af det stedfundne misbrug til
politiet samt ministeriets afgørelse i sagen vil kunne tjene som en vis dokumentation
for, at ansøgeren er udsat for chikane ved fremtidig kontakt til virksomheder m.v.
Ministeriet har noteret sig, at de virksomheder, som har fremsat krav mod ansøgeren i
anledning af misbruget, har anerkendt misbruget og herefter frafaldet de fremsatte
krav. Ansøgeren har således ikke oplevet alvorlige vanskeligheder ved at håndhæve
sin ret. Ministeriet har fundet, at den omstændighed, at ansøgeren kan tilbagelevere
modtagne produkter så som SIM-kort m.v., til de involverede virksomheder, der såle-
des heller ikke lider tab, understøtter dette.
Eftersom ministeriet ikke har fundet, at tildeling af nyt personnummer vil kunne afvær-
ge yderligere misbrug af den karakter, som ansøgeren har været udsat for, har mini-
steriet heller ikke fundet, at den psykiske påvirkning, ansøgeren oplever, kan medføre,
at der alligevel kan tildeles nyt personnummer.
3.5.2.
I den anden sag gjorde følgende forhold sig gældende:
I efteråret 2011 og sommeren 2012 blev der i 4 tilfælde hos forskellige teleselskaber i
ansøgerens navn bestilt elektronisk udstyr i form af IPhones, tv-og mobilabonnemen-
ter, bredbånd m.v. til en samlet værdi af ca. 23.000 kr. De nævnte varer og ydelser
blev af virksomhederne leveret til en ikke nærmere oplyst adresse.
Ministeriet har med ansøgerens samtykke indhentet oplysninger fra politiet vedrøren-
de ovennævnte. Af de fra politiet modtagne oplysninger fremgår, at der i sommeren
2015 blev afsagt dom vedrørende ovennævnte, hvorved en forælder til ansøgeren
blev idømt en betinget straf i form af fængsel i 30 dage for bedrageri. Det blev fastsat,
at straffen ikke skulle fuldbyrdes, hvis den dømte i en prøvetid på 2 år fra endelig dom
ikke begik noget strafbart. Den dømte blev samtidig anset erstatningspligtig i de for-
hold, hvor de tabslidende virksomheder ved sagen havde rejst erstatningskrav.
Ansøgeren oplyste, at ansøgerens identitet var blevet misbrugt i flere tilfælde, idet
ansøgeren i tre tilfælde var blevet dømt til betaling i fogedretten og i to tilfælde efter
det af ansøgeren oplyste ikke var i stand til at bevise, at ansøgeren havde været udsat
for identitetsmisbrug. Ansøgeren havde således accepteret afdragsordninger for de
pågældende gældsposter. Ansøgeren fremsendte som dokumentation herfor en op-
krævning fra maj 2015 vedrørende en gæld til en udbyder af tv-pakker m.v. på ca.
9.000 kr., en opkrævning ligeledes fra maj 2015 vedrørende betaling af afdrag på en
restgæld angivet til ca. 10.000 kr. til samme udbyder, en opkrævning fra januar 2015
vedrørende et beløb på ca. 6.000 kr. fra en udbyder af tv-pakker, opkrævninger vedrø-
rende en restgæld på ca.6.000 kr. fra et benzinselskab og en opkrævning fra novem-
ber 2014 fra en udbyder af tv-pakker. I alle tilfælde var ansøgeren angivet som debi-
tor.
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0008.png
Ansøgeren oplyste, at den pågældende forælder til ansøgeren havde indrømmet over
for ansøgeren, at det var den pågældende, der havde misbrugt ansøgerens identitet i
disse tilfælde. Ansøgeren oplyste også, at ansøgeren de facto havde betalt afdrag til
de pågældende kreditorer.
Ansøgeren oplyste, at misbruget havde påvirket ansøgeren meget psykisk.
Efter en samlet vurdering har ministeriet ikke fundet grundlag for at tildele ansøgeren
nyt personnummer.
Ministeriet har fundet, at ansøgeren havde været udsat for identitetsmisbrug i forbin-
delse med de beskrevne forhold, som fandt sted i efteråret 2011 og sommeren 2012.
Ministeriet har bemærket, at det i disse tilfælde var muligt, at ansøgerens person-
nummer indgik som et blandt flere momenter, der har ført til, at misbruget har fundet
sted. Ministeriet har i den forbindelse noteret sig, at der i den forbindelse ikke er sket
tilstrækkelig identitetskontrol herunder kontrol af, om den, der har udøvet misbruget,
rent faktisk handlede på ansøgerens vegne.
Ministeriet har lagt til grund, at ansøgeren efter det oplyste ikke har lidt økonomisk tab
i den forbindelse, og at de virksomheder, som har fremsat krav mod ansøgeren i an-
ledning af misbruget, har anerkendt dette og herefter har frafaldet de fremsatte krav.
Ministeriet har fundet, at den omstændighed, at en person er fundet skyldig i de af
sagen omfattede forhold, indebærer, at misbruget må anses for at være bragt til ophør
også for fremtiden. Ministeriet har herved også henset til, at ansøgeren på ministeriets
forespørgsel har oplyst, at den dømte ikke har begået identitetsmisbrug efter august
2012.
Ministeriet har derimod ikke fundet, at det med den fornødne sikkerhed kunne lægges
til grund, at ansøgerens identitet var blevet misbrugt i forbindelse med de af ansøge-
ren beskrevne forhold, hvor ansøgeren i tre tilfælde var blevet dømt til betaling i foged-
retten og i to tilfælde efter det af ansøgeren oplyste ikke havde været i stand til at be-
vise, at ansøgeren havde været udsat for identitetsmisbrug.
Ministeriet har herved særligt henset til, at ansøgeren som anført i tre af disse forhold
var blevet dømt som skyldner i fogedretten, at ansøgeren i alle fem forhold havde
accepteret afdragsordninger for de pågældende gældsposter, og at ansøgeren endvi-
dere de facto har betalt afdrag til de pågældende kreditorer. På den baggrund har
ministeriet fundet det betænkeligt at fastslå, at ansøgeren har været udsat for identi-
tetsmisbrug for så vidt angår disse forhold.
Ministeriet har fundet, at ansøgerens oplysninger måtte forstås således, at den psyki-
ske påvirkning, ansøgeren oplever, vedrører alle de gældsforhold, ansøgeren har
beskrevet overfor ministeriet, herunder de gældsforhold, hvor ansøgeren har aner-
kendt gældsforpligtelsen.
På den baggrund og henset til, at der er afsagt dom, hvorved en person er straffet for
misbrug af ansøgerens identitet, og til, at ansøgeren efter det oplyste ikke har været
udsat for yderligere misbrug efter august 2012, har ministeriet ikke fundet, at der er
den fornødne tidsmæssige sammenhæng mellem det stedfundne misbrug og ansøge-
rens psykiske påvirkning. Ministeriet har herved henvist til, at det fremgår af lovforsla-
gets bemærkninger, jf. ovenfor, at det indgår i vurderingen af, om nyt personnummer
kan tildeles som følge af et stedfundet, men ikke længere aktuelt misbrug, om der
foreligger en vis tidsmæssig sammenhæng mellem det stedfundne misbrug og den
påvirkning, borgeren oplever. Det fremgår ligeledes, at såfremt der eksempelvis er
gået flere år, siden misbruget har fundet sted, er der en formodning for, at den påvirk-
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0009.png
ning, borgeren oplever som følge af det stedfundne misbrug, ikke er af en karakter,
hvor tildeling af nyt personnummer kan komme på tale.
Ministeriet har herved noteret sig, at der fremgår af dommen afsagt i sommeren 2015,
at den dømte er idømt en straf, der er betinget af, at den pågældende i en prøvetid på
2 år fra endelig dom ikke begår noget strafbart.
Ministeriet har bemærket, at den afsagte dom i et vist omfang kan tjene som bevis for,
at ansøgeren har været udsat for identitetsmisbrug.
Ministeriet har tilføjet, at såfremt ansøgeren i fremtiden oplever tilfælde af misbrug af
ansøgerens identitet, herunder personnummer, henholdsvis forsøg herpå, kan ansø-
geren rette henvendelse til ministeriet på ny, hvorefter ministeriet vil genoptage sa-
gens behandling.
3.5.3.
I den tredje sag gjorde følgende forhold sig gældende:
En dag i september 2014 blev der ved forevisning af forfalsket kørekort og sundheds-
kort lydende på ansøgerens navn, personnummer m.v. bevilget et lån hos et finansie-
ringsselskab på 20.000 kr. Lånet blev formidlet via en elektronikkæde i forbindelse
med køb af en tablet og andet udstyr.
Samme dag blev der i en telebutik ved forevisning af forfalsket kørekort lydende på
ansøgerens navn, personnummer m.v. oprettet 3 abonnementer med tilhørende SIM-
kort, i hvilken forbindelse ansøgeren efterfølgende blev opkrævet ca. 4.000 kr.
Ligeledes samme dag blev der i en telebutik købt en iPad Air, 2 iPhones og en Sam-
sung Tablet på kredit ved forevisning af forfalsket kørekort og sundhedskort lydende
på ansøgerens navn, personnummer m.v.
Samme dag blev der endvidere i en telebutik købt en iPad Air med tilhørende abon-
nement samt en iPhone med tilhørende abonnement på kredit ved forevisning af for-
falsket kørekort og sundhedskort lydende på ansøgerens navn, personnummer m.v.
Politiet har på ministeriets forespørgsel oplyst, at der udover de beskrevne forhold til
politiet er anmeldt forsøg på bedrageri over for et finansieringsselskab i forbindelse
med et forsøg på optagelse af lån på 20.000 kr. ved bestilling af varer til afhentning
hos en elektronikkæde den pågældende dag i september 2014. Der blev i den forbin-
delse benyttet forfalsket kørekort og sundhedskort lydende på ansøgerens navn, per-
sonnummer m.v. Låneansøgningen blev af finansieringsselskabet afvist på grund af
mistanke om bedrageri.
Politiet har endvidere oplyst, at der til politiet er anmeldt bedrageri i form af oprettelse
af lån til brug for indkøb i en møbelkæde på ca. 20.000 kr. med opgivelse af ansøge-
rens navn og adresse.
Politiet har ligeledes oplyst, at de modtagne anmeldelser er henlagt i medfør af rets-
plejelovens § 749, stk. 2, idet politiet har skønnet, at yderligere efterforskning ikke vil
kunne føre til sigtelse og efterfølgende domfældelse.
Ved brev af 30. juni 2015 anmodede ministeriet ansøgeren om yderligere oplysninger,
herunder oplysninger om, hvorvidt ansøgeren efter den pågældende dag i september
2014 har været udsat for misbrug af ansøgerens identitet, idet ansøgeren i givet fald
blev bedt om at oplyse nærmere herom og indsende dokumentation herfor.
Ministeriet modtog ikke svar fra ansøgeren på ovennævnte høring.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0010.png
Ved brev af 27. november 2015 anmodede ministeriet ansøgeren om at indsende de
ønskede oplysninger, således at de var ministeriet i hænde senest den 16. december
2015. Ministeriet oplyste endvidere, at hvis ministeriet ikke modtog de ønskede oplys-
ninger inden den fastsatte frist, ville ministeriet træffe afgørelse på det foreliggende
grundlag.
Ministeriet modtog ikke svar fra ansøgeren på denne høring.
Efter en samlet vurdering har ministeriet afvist at tildele ansøgeren et nyt personnum-
mer.
Ministeriet har lagt til grund, at der samme dag er begået fire forhold, hvor et forfalsket
kørekort og sundhedskort lydende på ansøgerens identitet blev benyttet som legitima-
tion ved køb af varer i form af iPads og iPhones på kredit, oprettelse af mobilabonne-
menter og mobilt bredbånd, samt optagelse af lån på 20.000 kr. til køb af en tablet og
andet udstyr.
Ministeriet har endvidere lagt til grund, at der er forsøgt optaget lån på 20.000 kr. i
forbindelse med bestilling af varer til afhentning hos en elektronikkæde den pågæl-
dende dag i september 2014, og at der også i den forbindelse blev benyttet forfalsket
kørekort og sundhedskort lydende på ansøgerens navn, personnummer m.v.
Ministeriet har endvidere lagt til grund, at der til politiet var anmeldt bedrageri i form af
oprettelse af lån til brug for indkøb i en møbelkæde på ca. 20.000 kr. med opgivelse af
ansøgerens navn og adresse.
Ministeriet har noteret sig, at ansøgeren efter det oplyste ikke har mistet kørekort eller
sundhedskort.
Ministeriet har fundet, at ansøgerens personnummer er indgået som et blandt flere
momenter, der har ført til, at misbruget kunne finde sted.
Ministeriet har lagt til grund, at det beskrevne misbrug fandt sted den pågældende dag
i september 2014, og at det ikke har været muligt at efterforske de begåede forhold
nærmere.
Ansøgeren har efter det oplyste ikke lidt økonomisk tab i den forbindelse. Ministeriet
har lagt til grund, at de virksomheder, som har fremsat krav mod ansøgeren i anled-
ning af misbruget, har anerkendt misbruget og herefter har frafaldet de fremsatte krav.
Ministeriet har fundet, at den omstændighed, at ovennævnte forhold er begået samme
dag giver anledning til at overveje, om det stedfundne misbrug er vedvarende og ak-
tuelt. Ministeriet har på den baggrund spurgt ansøgeren, om ansøgeren efterfølgende
har oplevet misbrug ud over de ovenfor beskrevne forhold.
Ansøgeren har ikke besvaret ministeriets høringer herom.
Ministeriet har på den baggrund ikke fundet med den fornødne sikkerhed at kunne
lægge til grund, at misbruget er vedvarende og aktuelt, og ministeriet har derfor ikke
på det foreliggende grundlag fundet, at betingelserne for at tildele ansøgeren et nyt
personnummer er opfyldt. Ministeriet har herved også henset til, at ansøgeren ikke har
oplyst om fysiske eller psykiske gener som følge af misbruget, som har den fornødne
tidsmæssige sammenhæng med det stedfundne misbrug.
3.5.4.
I den fjerde sag gjorde følgende forhold sig gældende:
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0011.png
Ansøgeren oplyste i sin ansøgning om nyt personnummer, at ansøgeren havde været
udsat for identitetstyveri i ca. 2 år, og at det drejede sig om misbrug, der beløb sig til
ca. 10.000 kr. – måske mere.
Ansøgeren fremsendte efter anmodning fra ministeriet nærmere dokumentation for
misbruget i form af et brev af 20. februar 2014 fra et trafikselskab, hvoraf fremgår, at
selskabet anerkender, at ansøgeren i forbindelse med udstedelse af 4 kontrolafgifter
har været udsat for misbrug af ansøgerens identitet, idet selskabet samtidig oplyste, at
ansøgeren kunne se bort fra kontrolafgifterne, og at ansøgerens personnummer var
sat på en ”falsk-liste”, således at der i forbindelse med fremtidige kontroller skal frem-
vises billed-legitimation ved oplysning af ansøgerens personnummer.
Ansøgeren fremsendte endvidere et brev af 28. september 2015 fra en trafikvirksom-
hed vedrørende en kontrolafgift, hvor trafikvirksomheden bad ansøgeren foretage en
politianmeldelse af et mistet id-kort eller mistanke om identitetstyveri og indsende kopi
af politianmeldelsen til virksomheden henholdsvis oplyse, hvor ansøgeren befandt sig
den pågældende dag, hvor kontrolafgiften blev udstedt. Det fremgår af brevet, at virk-
somheden ville registrere, at ansøgerens identitet blev misbrugt, så virksomhedens
personale havde mulighed for at hjælpe med at stoppe misbruget.
Endelig fremsendte ansøgeren et journalnummer på en sag hos politiet, uden at det
nærmere fremgik, hvad denne sag vedrører.
Ministeriet anmodede herefter ved breve af 26. november 2015 og 2. marts 2016 an-
søgeren om inden en nærmere angivet frist at indsende nærmere dokumentation til
belysning af det angivne misbrug bl.a. i form af politianmeldelse og brevveksling med
virksomheder og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort gældende mod
ansøgeren i den forbindelse.
Ministeriet modtog ikke svar fra ansøgeren på ovennævnte høringer.
På det foreliggende grundlag har ministeriet afvist at tildele ansøgeren nyt person-
nummer.
Ministeriet har lagt til grund, at sagen vedrører udstedelse af 5 kontrolafgifter, hvor det
er eller må forventes at blive anerkendt, at ansøgeren har været udsat for identitets-
misbrug, og hvor der er taget skridt til at hindre fremtidigt misbrug.
Ansøgeren har i sagen fremsendt et journalnummer på en sag hos politiet, uden at det
nærmere fremgår, hvad denne sag vedrører. Ansøgeren har ikke besvaret ministeriets
anmodning om nærmere oplysninger om bl.a. politianmeldelse til belysning af det
misbrug, ansøgeren har oplyst om i ansøgningen af 23. november 2015.
Ministeriet har på den baggrund ikke fundet at kunne lægge til grund, at betingelserne
for at tildele ansøgeren et nyt personnummer er opfyldt. Ministeriet har således ikke
fundet at kunne lægge til grund, at ansøgeren er eller har været udsat for identitets-
misbrug, hvori ansøgerens personnummer indgår eller har indgået, som ikke er af-
værget ved de foranstaltninger, som ansøgeren har iværksat.
3.6. 5 sager
er fortsat verserende. Sagerne beror på modtagelsen af oplysninger fra
politiet henholdsvis ansøgeren til belysning af det stedfundne misbrug. 2 sager beror
på Social- og Indenrigsministeriets stillingtagen til, om der kan træffes afgørelse på
det foreliggende grundlag, eller om sagen skal oplyses yderligere.
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
1653578_0012.png
Det bemærkes i den forbindelse, at det er ministeriets praksis i sager, hvor der anmo-
des om nyt personnummer på grund af identitetsmisbrug, at anmode politiet om udle-
vering af oplysninger i det omfang, det er muligt, ligesom borgeren anmodes om at
indsende yderligere brevveksling med virksomheder om identitetsmisbruget, såfremt
de allerede indsendte oplysninger ikke giver fyldestgørende oplysninger om det sted-
fundne misbrug.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
12