Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 342
Offentligt
1651379_0001.png
Metoder i arbejdet med mennesker med sindslidelser og misbrug
AT SKABE MULIGHEDER FOR LIVSUDFOLDELSE
En metodebeskrivelse udarbejdet af
Henriette Lund Skyberg og
Stephanie Østergaard Christiansen
November 2014
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Forord
Pensionatet Mette Marie blev etableret i 2001. Det var tanken med dette botilbud
at kunne give mennesker, der er psykotiske og som misbruger rusmidler, og som
derudover har svære og omfattende sociale problemer et sted at bo, et sted at få
støtte og et sted at få mere overskud til at fortsætte livet under mere selvstændige
former, hvis det kunne lade sig gøre.
Vores grundtanke var, at skabe et rummeligt hjem med respekt for forskellighed,
hvor det metodiske arbejde baserer sig på værdier som anerkendelse og medmen-
neskelighed.
Der var fra begyndelsen klarhed over, hvilke værdier vi ville arbejde ud fra og
hvilke metoder det sociale arbejde skulle benytte sig af. Men gennem de sidste par
år har det været et brændende ønske, fra såvel medarbejderne som bestyrelsen,
om at få analyseret og beskrevet metoderne i vores arbejde.
Vi var meget bevidste om, at et hjem ikke bare er en fysisk konstruktion skabt for,
at vi kan have et tag over hovedet. Det er et vigtigt symbol på vores liv, livsbetin-
gelser og hverdag, ligesom at hjemmet symboliserer en følelse af tryghed og sta-
bilitet. Det at have et hjem, giver Mette Maries beboere mulighed for et privatliv
og en følelse af tilhørighed. Samtidig med at det betyder, at beboerne kan få ro og
stabilitet om deres liv og gennem støtte fra personalet, få nye muligheder for livs-
udfoldelse.
Vi vidste, at det at arbejde med mennesker med både sindslidelser og misbrug,
ikke er nogen nem opgave. Det kræver både tid, tålmodighed og vedholdenhed, at
ændre på gamle vaner og at opbygge den fornødne tillid, som gør forandring mu-
lig. Mennesker med både sindslidelser og misbrugsproblemer, er mennesker, der
i lang tid har levet uden for samfundet, og som har brug for at læge de sår et hårdt
levet liv har medført. På Mette Marie mener vi, at omsorg går forud for behandling
og at omsorg forudsætter rummelighed. Mette Marie har som formål at rumme det
skæve og anderledes, så ikke kun de mange, men også de få, har en plads i verden,
og et sted at vende hjem til.
Alt dette har vi fået beskrevet i denne rapport, som vi både er glade for og stolte
af, og som vi udover at bruge i vores eget daglige arbejde også gerne tilbyder andre
at læse med i til inspiration.
Preben Brandt
Bestyrelsesformand, Pensionatet Mette Marie
Marlene Kryger Engel
Forstander, Pensionatet Mette Marie
November 2014
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
… In order to survive in the world and be able to fulfil his tasks there,
man needs a space providing security and peace, to which he can re-
treat, in which he can unwind and become his normal self again, when
he has worn himself out in battle with the outside world.
Bollnow 2011:130
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Indholdsfortegnelse
Baggrund og formål
Kapitel 1: Om Pensionatet Mette Marie
1.1 De fysiske rammer
1.2 Pensionatets beboere
1.3 Formålet med Pensionatet Mette Marie
1.4 Metodebeskrivelsens opbygning
1.5 Om metodebeskrivelsen
Skadesreduktion og hjemlighed
____________________________________________________________
Kapitel 2: Rum til det marginale
7
8
9
9
10
12
7
2.1 Hvorfor skadesreduktion?
2.2 Hjem og hjemlighed
2.3 Misbrug
2.4 Motivationsarbejde, autonomi og beboerinddragelse
Kapitel 3: Relationsarbejde
Udvikling gennem menneskelig kontakt
12
13
16
17
4.1 Den refleksive kultur i praksis
4.1.1 Uformel praksis: Den umiddelbare refleksion
4.1.2 Formaliseret praksis: Supervision og personalemøder
5
En refleksiv grundet praksis
Kapitel 4: At arbejde med mennesker
3.1 De gode relationer
3.2 Rollemodeller
3.3 Autencitet - det personlige i det faglige
24
19
21
22
19
25
25
26
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Den systemiske tilgang
Kapitel 5: Små ændringer som skaber store forandringer
5.1 Anerkendelse af beboerens virkelighed
5.2 Forandring gennem tilpas forstyrrelse
5.3 Systemisk arbejde i praksis: Kontekstskift og adfærdsændringer
At vende det sociale arbejde udad
29
Kapitel 6: Mette Marie i verden udenfor
30
32
32
Kapitel 7: Etik og kvalitet i socialt arbejde
Litteraturliste
Afsluttende bemærkninger
6.1 Brobygning
6.2 Det tværfaglige samarbejde og den åbne model
6.3 Integration og deltagelse i lokalområdet
35
39
35
37
38
42
6
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
1651379_0007.png
Kapitel 1
Pensionatet Mette Marie er en selvejende boenhed for 16 sindslidende per-
soner med misbrugsproblemer. Pensionatet drives efter Serviceloven §107
1
og er en af 18 selvstændige institutioner tilknyttet Fonden Mariehjemmene –
en fond oprettet med henblik på at yde støtte og bistand til henholdsvis æl-
dre, syge, sindslidende og andre sårbare mennesker.
Mette Marie er ikke et døgnbemandet behandlingssted, men et botilbud som
kræver, at beboerne er fysisk selvhjulpne. Der er syv fastansatte medarbejde-
re - fire socialpædagoger, en social- og sundhedsassistent, en socialrådgiver
og en ufaglært med lang erfaring med målgruppen. Derudover er der tilknyt-
tet en fast gruppe vikarer.
Om Pensionatet Mette Marie
Baggrund og formål
___________________________
________________________________________________
1.1 De fysiske rammer
Selve ejendommen er en ældre toetages bygning fra 1930’erne beliggende i et
boligområde med både villaer og etagebyggeri i Vanløse, i det vestlige Kø-
benhavn. Hver etage har otte beboerværelser (16 værelser i alt) på 22 – 24
m
2
med eget bad og toilet. Disse værelser betragtes som beboernes private
boliger og kan indrettes efter eget ønske.
Ud over beboernes private boliger består huset af fællesområder som tekøk-
ken, træningslokaler, værksted, spisestue og opholdsstue. Tilhørende huset
er en stor grøn baghave med drivhus, hvor der er mulighed for dyrkning af
planter og urter. I kælderen finder man personalekontor, musiklokale, vaske-
rum og et stort fælleskøkken, hvor dagens måltider tilberedes.
1
Serviceloven §107: Kommunalbestyrelsen kan tilbyde midlertidigt ophold i boformer
til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer har behov for det.
En afgørende faktor for Mette Maries fysiske rammer er, at beboerne skal
kunne føle sig hjemme. Beboerne kan komme og gå som de selv har lyst, og
de kan invitere gæster i huset. Fællesarealerne er for alle, både medarbejdere
og beboere på lige fod. På Mette Marie er det ikke forbudt at nyde alkohol i
fællesområderne.
3
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Indstilling og visitation til Mette Marie sker via Københavns Kommune. Hver
enkelt beboer indgår en lejeaftale med pensionatet, som stort set ligner en
almindelig lejekontrakt. Den enkelte beboers egenbetaling dækker husleje,
varme, el, fællesudgifter og kost. Alle beboere får udleveret deres egen nøgle,
som passer til deres private bolig, pensionatets hoveddør og postkasse.
1.2 Pensionatets beboere
Beboerne på Mette Marie udgøres af den helt særlige målgruppe;
vanskeligt
stillede mennesker med sindslidelser og misbrugsproblemer i aldersgruppen 35
– 65 år.
Det betyder at pensionatets beboere, ud over at have en eller flere sindslidel-
ser, også har et aktivt misbrug af et eller flere psykoaktive stoffer. Dertil har
beboerne flere sociale problemer, blandt andet som et resultat af deres diag-
nose, langvarige misbrug og et hårdt levet liv.
Mette Maries beboere er mennesker som allerede har stiftet bekendtskab
med diverse institutioner og behandlingssystemer. Mange har tilbragt store
dele af deres liv på gaden, på børnehjem, i fængsel, på lukkede afdelinger og i
andre institutioner. De har i flere år været inde og ude af forskellige behand-
lingssystemer, og mange har oplevet at blive smidt ud fra tidligere bosteder,
fordi bostedet ikke har kunnet rumme dem. De fleste af beboerne har få, eller
slet ingen, pårørende. Personalet på Mette Marie er derfor ofte de primære
omsorgspersoner i beboernes liv.
Det mangeårige indtag af psykoaktive stoffer, i gennemsnit 20 -25 år, har i høj
grad påvirket beboernes hukommelse, tidsfornemmelse, selvopfattelse og
sociale evner. Flere lider af social angst og finder det svært at indgå i sociale
fællesskaber. De har en grundlæggende mistillid til andre mennesker og for-
venter at andre udviser mistillid til dem. Beboerne har et meget anstrengt
forhold til autoriteter og føler sig ofte udstødt og ekskluderet af samfundet.
Af de 16 nuværende beboere på Mette Marie er 14 mænd og 2 kvinder. En
stor del af beboerne har boet på Mette Marie i mange år. Nogle har været der
siden starten i 2001, mens andre er kommet til inden for de sidste fire år. Alle
beboerne har førtidspension. Nogle af beboerne har en behandlingsdom,
hvilket betyder, at de er forpligtet til at følge en ambulant psykiatrisk be-
handling.
4
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
1.3 Formålet med Pensionatet Mette Marie
Pensionatet Mette Maries formål er at skabe hjemlige rammer for menne-
sker med sindslidelse og misbrug, der har behov for støtte og omsorg for
at kunne opretholde et hverdagsliv.
Marie
Bestyrelsen, Pensionatet Mette
Grundlaget for Mette Marie bygger på et opgør med en normaliserings- og
tilpasningsideologi, hvor det forventes at sindslidende med misbrugsproble-
mer skal kunne tilpasse sig standardiserede normer og værdisæt. I stedet
fremhæver Mette Marie et humanistisk menneskesyn, hvor det enkelte men-
neskes unikke karakter og personlighed anerkendes. Frem for at beboerne
skal tilpasse sig bostedets krav og regler, er grundideen at bostedet, på bedst
mulig vis, imødekommer beboernes livsstil, værdier og behov.
Alle mennesker har brug for et sted at bo, hvor de føler sig trygge og aner-
kendt som dem de er - også de mest vanskelige. Mette Maries formål er at
skabe rammer for at hver enkelt beboer oplever tryghed og gennem omsorg
og støtte fra personalet, får mulighed for at skabe sit eget liv.
På Mette Marie sættes beboernes frihed meget højt. Mette Marie mener, at
alle mennesker har ret til at tage beslutninger om deres eget liv og ønsker
derfor at give beboerne den størst mulige frihed, ved at reducere magt og
kontrolsystemer. Beboerne opfordres til at tage ansvar for sig selv, og at se
sig selv som hovedaktør i deres eget liv.
1.4 Metodebeskrivelsens opbygning
I den efterfølgende metodebeskrivelse vil Mette Maries arbejdsmetoder og
konkrete praksis blive udfoldet, på baggrund af bostedets værdier og teoreti-
ske fundament.
Kapitel 2,
Rum til det marginale,
vil fremstille formålet med Mette Maries
arbejde med udgangspunkt i skadesreduktion og betydningen af hjemmet.
Kapitel 3,
Relationsarbejde,
omhandler et af de centrale omdrejningspunkter i
Mette Maries arbejde, nemlig den gode relation og herunder rollemodeller og
autencitet som metodiske værktøjer.
5
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Kapitel 4 og 5, henholdsvis
At arbejde med mennesker
og
Små ændringer som
skaber store forandringer,
er i højere grad teoretisk funderede. I førstnævnte
behandles Mette Maries metodiske tilgang som en refleksiv praksis, baseret
på antropolog Leif Kongsgaards begreb om multiteoretisk praksis i socialt
arbejde. I sidstnævnte udfoldes det hvordan Mette Marie, ved hjælp af syste-
misk teori, skaber en forståelsesramme for beboernes sociale problemer, og
herudfra forsøger at hjælpe beboerne til at løse dem.
Kapitel 6,
Mette Marie i verden udenfor,
beskriver arbejdet med brobygning
imellem beboerne og det omgivende samfund samt Mette Maries tværfaglige
samarbejde med andre institutioner, sundhedsvæsenet og lokalområdet.
Kapitel 7,
Etik og kvalitet i socialt arbejde,
fungerer både som perspektivering
og afrunding.
1.5 Om metodebeskrivelsen
Udgangspunktet for metodebeskrivelsen er et kvalitativt studie, hvor data-
materialet baserer sig på kvalitative interviews, deltagende observation og
dokumentanalyse.
De forskellige metoder danner grundlag for forskellige typer datamateriale.
Fokus for de kvalitative interviews har været medarbejdernes egne beskri-
velser af det pædagogiske arbejde, som de udfører på Mette Marie, og hvilke
værdier som de vægter i deres arbejde. Samtlige af pensionatets medarbejde-
re er blevet interviewet – i alt syv medarbejdere. Ingen af pensionatets 16
beboere er blevet interviewet. Begrundelsen for dette er, at metodebeskrivel-
sens primære fokus har været på bostedets arbejdsmetoder - hvordan der
arbejdes, og ikke på resultaterne. Der er således ikke tale om en evaluering af
arbejdet på Mette Marie, men derimod en beskrivelse og begrundelse af me-
toder og praksis.
Formålet med den deltagende observation har været at få adgang til obser-
verbar viden om bostedets kultur. Det vil sige, hvordan medarbejderne hand-
ler i bestemte situationer, hvad de siger og hvad de gør, samt relationen imel-
lem medarbejdere og beboere. Den deltagende observation omfatter observa-
tioner af uformelle hverdagslige aktiviteter som for eksempel måltider, mad-
lavning og lægebesøg, samt mere formelle situationer som supervision, per-
sonalemøder, overlapningsmøder og beboermøder.
6
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Dokumentanalysen har bidraget med baggrundsinformation om Mette Mari-
es grundlag, værdier og teoretiske afsæt. De anvendte dokumenter har blandt
andet været Mette Maries udviklingsplan og virksomhedsplan, samarbejds-
kontrakter med Københavns Kommune og diverse tilsyns- og evaluerings-
rapporter.
Metodebeskrivelsen er udarbejdet af Henriette Lund Skyberg, cand.scient. i
antropologi og Stephanie Østergaard Christiansen, cand.mag. i filosofi og
videnskabsteori.
7
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Kapitel 2
På Mette Marie arbejdes der ud fra en målsætning om skadesreduktion. Det
betyder, at det centrale fokus er at reducere de skadelige virkninger som et
liv med misbrug, psykiske lidelser og svære sociale problemer kan medføre. I
dette kapitel forklares og begrundes Mette Maries skadesreducerende prak-
sis med udgangspunkt i den helt særlige målgruppe som beboerne udgør.
Centralt i dette arbejde er vigtigheden af at skabe et hjem hvor omsorg, støtte
og anerkendelse sætter rammen for et mere skadefrit og værdigt liv for den
enkelte beboer.
2.1 Hvorfor skadesreduktion?
Rum til det marginale
Skadesreduktion og hjemlighed
____________________________________________________________________________________
Skadesreduktion kan betragtes som et alternativ til en
recovery-orienteret
tilgang, hvor sindslidende med misbrug får støtte til at opnå stoffrihed og til
at leve en tilværelse så nær det ’normale’ som muligt. Selvom Mette Marie
anerkender et ideal om stoffrihed, er en recovery-orienteret tilgang ikke
umiddelbart anvendelig i forhold til Mette Maries målgruppe. De fleste bebo-
ere på Mette Marie har levet med et misbrug i 20-25 år og har allerede været
igennem diverse behandlingsinstitutioner og tilbud. Beboerne har gennem
mange år udviklet en livsstil, der er markant anderledes end majoritetssam-
fundets, blandt andet på grund af deres psykiske sygdom, misbrug, isolation
m.m. Det er hverken hensigtsmæssigt eller virksomt at stille krav om, at disse
særligt vanskeligt stillede sindslidende skal tilpasse sig et norm- og værdisæt,
som det ikke umiddelbart er muligt for dem at leve op til.
Fordi disse mennesker hverken kan eller vil stoppe deres misbrug, bliver de
ofte udstødt af almene boliger og bosteder. Mange har svært ved at magte
højt strukturerede miljøer, fordi det stiller krav om, at de tilpasser sig miljøet
og derved opgiver deres livsstil. Det betyder at de hyppigt opgiver deres
bolig, flakker rundt, og begår sig mere og mere i marginale randområder,
hvor deres situation langsomt, men sikkert, forværres.
8
12
På Mette Marie tilnærmer man sig beboernes sociale problemer med en stor
accept og rumlighed over for målgruppens unikke karakter og livsmåder.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Frem for et fokus på normalisering og tilpasning, fremhæver Mette Marie
betydningen af et menneskesyn hvor det marginale og anderledes anerken-
des, og hvor hvert enkelt individ har frihed til at handle og leve efter egne
ønsker og behov.
2.2 Hjem og hjemlighed
Udgangspunktet for det skadesreducerende arbejde er at skabe et hjem for
beboerne. Hjemmet giver beboerne mulighed for ro og stabilitet i deres liv og
gennem støtte fra personalet, mulighed for at gennemføre daglige gøremål.
Herved har beboerne chance for at finde et overskud frem, som kan være
med til at skabe små og store forandringer i deres liv. Det handler om at ska-
be de bedste forudsætninger for, at beboerne får en værdig og meningsfuld
tilværelse, og at give dem mulighed for livsudfoldelse på de forskellige områ-
der i deres liv de måtte ønske. Dette på trods af et stadigt misbrug.
Mette Maries beboere er mennesker der i lang tid har levet et liv uden for
samfundet – ofte som hjemløse eller socialt isolerede fra omverdenen. Flere
har haft en belastende opvækst med store sociale problemer og manglende
stabilitet og tryghed. Beboerne er meget bevidste om at de falder uden for
samfundet, og er præget af et dårligt selvværd. Derfor er det Mette Maries
ønske at skabe et hjem, hvor beboerne oplever en tilhørighed og tryghed, og
hvor de føler sig anerkendt som dem de er.
Der findes en række betingelser, som skal være til stede for at vi som menne-
sker, oplever en hjemfølelse. Samfundsforsker Carsten Schjøtt Philipsen be-
skriver i sin ph.d.
Hjemfølelse
(2013), at det blandt andet drejer sig om; fra-
vær af stress, kontrol over nære omgivelser, frihed fra andres regler, aner-
kendelse af ens tilstedeværelse og mulighed for tilbagetrækning. Disse betin-
gelser afspejler på mange måder Mette Maries forsøg på at skabe et hjem for
beboerne og etablere en hjemfølelse.
Beboerne på Mette Marie har deres egen private bolig, hvortil de har egen
nøgle. Selvom personalet også har nøgler til de private boliger, går de ikke ind
uden samtykke, med mindre de har mistanke om, at beboerne har det dårligt.
Der laves en mundtlig aftale imellem medarbejderne og den enkelte, i hvilket
omfang medarbejderne må gå ind på beboerens værelse. Dette skrives også
ind i et dokumentationssystem, så alle er klar over hvilke aftaler, som er ind-
gået. Det er dog vigtigt at medarbejderne altid banker på først og ikke bare
går ind i beboernes private bolig. Det er meget individuelt fra beboer til be-
9
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
boer, hvor meget de ønsker at personalet kommer på besøg, og ofte justeres
aftalerne løbende i takt med at beboeren får opbygget mere tillid til persona-
let. Beboerne har altså et privat rum, hvor de har en høj grad af kontrol over
omgivelserne; hvor de kan være sig selv og trække sig tilbage fra fællesska-
bet. Kontrollen vil dog aldrig være absolut, da eksempelvis støjgener fra an-
dre beboere kan gennemtrænge det private rum, ligesom frygten for indbrud.
Mette Marie sætter beboernes frihed højt og tilstræber at skabe et miljø, hvor
der eksisterer så få regler og krav som muligt, for at møde beboerne på bed-
ste vis. Hjemfølelse handler om at kunne genkende sig selv i de regler som
forefindes omkring én (Philipsen 2013:301). For beboernes vedkommende
betyder det, at de har mulighed for at udfolde deres livsstil i boligen. Derfor
er der ingen regler for, hvad beboerne må foretage sig på deres værelse. Hvis
en beboer i vrede ødelægger inventar i fællesområderne, skal han betale
reparationsomkostninger, men oplever ikke yderligere sanktioner. I stedet
foretages en uformel adfærdskorrigerende samtale, hvor medarbejder og
beboer, i dialog og fællesskab, finder frem til mulige løsninger, så det ikke
sker igen. Oftest er beboeren meget ked af hændelsen og ønsker at finde en
anden måde at håndtere sin vrede på, end ved at lade det komme fysisk til
udtryk.
14
Boligen skal ikke blot opleves som en form for beholder for ophold, men
derimod besidde en meningsfuldhed som rækker ud over trygheden og op-
bevaringen af én selv (ibid.:302). Beboeren skal have mulighed for privatliv,
men det skal ikke blive til ensomhed. Derfor er fællesskab også vigtigt på
Mette Marie. Fejring af jul, påske, nytår, fødselsdage og andre fællesarrange-
menter, er med til at skabe denne meningsfuldhed. På samme måde forholder
det sig med rejser, daglige gåture og udflugter, og især de fælles måltider er
vigtige. For mange af beboerne er medarbejderne de nærmeste omsorgsper-
soner, og samværet ved måltider underbygger en følelse af hjemlighed, både
ved at substituere venskabs- og familierelationer og ved at være en afslappet
ramme, hvori hyggesnak kan udfolde sig. Nogle beboere foretrækker at op-
holde sig på deres værelser det meste af tiden, men de er stadig i daglig kon-
takt med medarbejderne, som kommer op at hilser og eventuelt medbringer
mad eller medicin. Denne menneskelige omsorg og kontakt er i lige så høj
grad med til at skabe en hjemfølelse, som den enkeltes tilbagetrækning og tid
til sig selv.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Hjemfølelse handler i høj grad om at blive anerkendt; at der er en positiv
accept af ens tilstedeværelse. På Mette Marie kommer dette blandt andet til
udtryk ved at medarbejderne altid hilser på beboerne og siger godmorgen,
møder dem med smil og humor og altid har åbne døre. Ofte sætter beboerne
sig ned på forstanderkontoret og får en snak, eller sidder og ordner egne
sager. Visheden om at man ikke kan blive smidt ud fra Mette Marie er også
med til at manifestere anerkendelsen. Beboerne ved, at de er velkomne som
de er, på godt og ondt.
På Mette Marie gør man også sit bedste til at de fysiske rammer er hjemlige.
Det tilstræbes at møblerne ikke er for ens eller ser for institutionsagtige ud.
Beboerne kan derudover indrette deres private bolig som de ønsker. Nogle
har mange forskellige nips-ting, mens andre blot har en seng og et bord. Det
er helt op til beboerne selv. Også andre ting som forbindes med hjemlighed er
vigtige elementer i bostedets rammesætning. Det drejer sig blandt andet om
mad i køleskabet, kaffe på kanden, personale-fri nætter, køkkenknive uden
fastbinding med wire og ingen særaftaler med politiet. Ligeledes medvirker
villaens fremtoning og beliggenhed til at skabe en hjemlig ramme og atmo-
sfære. Udefrakommende regler kan dog til tider indskrænke beboernes frihed
og oplevelsen af bostedet som et hjem. Dette har været tilfældet med arbejds-
tilsynets rygedirektiver som gør, at beboerne ikke længere har mulighed for
at ryge på fællesarealerne. I et sådant tilfælde understreges bostedet som en
arbejdsplads og ikke som et hjem.
Personalet er også meget bevidste om deres valg af tøj, og den måde hvorpå
de fremstår. Mette Marie ønsker at udtrykke menneskelighed og, på bedst
mulig vis, at nedbryde symboler på magtrelationer imellem beboer og med-
arbejder. Derfor bærer medarbejderne helt almindeligt tøj, for eksempel
smykker og tørklæder. I modsætning hertil ville en uniform, eller andre insti-
tutionaliserede træk, konstant minde beboeren om magtforholdet og derved
forhindre en bæredygtig kontakt. Beboerne skal ikke føle sig som patienter i
deres eget hjem.
På Mette Marie tilbereder medarbejderne alle måltider selv, og beboerne må
gerne deltage i madlavningen hvis de har lyst. Duften af mad som spredes op
gennem huset skaber en hjemlig atmosfære og stimulerer beboernes sult.
Ofte kommer beboerne ned i køkkenet for at se, hvad der er til middag og for
at få en lille snak. Beboerne har selv mulighed for at bestemme hvad der skal
11
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
være til aftensmad. Medarbejderne spiser altid sammen med beboerne. Fordi
beboerne har dårlig tidsfornemmelse og ofte bytter rundt på nat og dag, har
det stor værdi for dem at vide, hvornår de forskellige måltider indtræffer.
Derfor ligger måltiderne på faste tidspunkter på dagen. Ved alle måltider
bankes der på beboernes døre, for at opfordre til, at de kommer ud og får lidt
mad. Dette er med til at sikre at beboerne får noget at spise og er en del af det
skadesreducerende arbejde, da det bidrager betydeligt til beboernes fysiske
velbefindende. I weekenden arrangeres der desuden søndagsslik i den fælles
stue.
Mette Marie tager først og fremmest udgangspunkt i det enkelte individs
behov for at have en bolig. Hjemmet betragtes som det centrale udgangs-
punkt for at skabe mulighed for livsudfoldelse, for den enkelte beboer. Ved at
tilbyde en seng, mad, medicin, omsorg og støtte, reduceres de skader som er
følgevirkninger af beboernes sindslidelser og misbrug. Det at have et hjem
betyder, at beboeren har mulighed for både privatliv og at være en del af et
anerkendende fællesskab.
2.3 Misbrug
Mette Marie accepterer at beboerne har et misbrug. Der tales åbent om de
følgevirkninger og skader der kan opstå i forbindelse med misbrug, og perso-
nalet opfordrer altid beboerne til at begrænse deres misbrug eller finde min-
dre risikable alternativer til for eksempel at injicere. Mette Marie har blandt
andet tilbudt beboerne vejledning i hvordan man kan undgå fejlfix. Det er
beboerne selv, der er eksperter i deres misbrug, og derfor bruger medarbej-
derne beboernes egen viden om emnet og spørger ind til hvilke idéer bebo-
erne selv kan have til at begrænse misbruget eller følgeskaderne. Skulle en
beboer være motiveret til at komme ud af sit misbrug, gør Mette Marie alt for
at hjælpe. Sammen med beboeren tages der kontakt til misbrugscenter eller
distriktspsykiatri, og man finder ud af hvordan det skal gribes an. Herefter
støttes beboeren i henhold til den indgåede aftale.
Arbejdet på Mette Marie handler i høj grad om at sætte gode oplevelser i
stedet for misbruget. Det kan være alt fra at spille musik, tage på dagsture
eller gå mindre ture i lokalområdet, male og rejse. På Mette Marie er der
hvert år både en indlands- og en udlandsrejse, som beboerne har mulighed
for at tage med på. Mange af beboerne har aldrig været på ferie, før de flytte-
de ind på pensionatet. Det at komme væk fra hverdagen og få en masse ople-
12
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
velser, skaber positiv energi, som kan overføres til andre områder i beboer-
nes tilværelse. Ferierne er desuden med til at opbygge gode relationer, både
mellem medarbejder og beboer, og beboerne imellem.
De fleste beboere kommer ikke særlig meget ud af huset, hvorfor der også
findes forskellige tilbud inden for Mette Maries egne vægge. Et af disse tilbud
er musikterapi. Hver onsdag kommer der en musikterapeut ud på Mette Ma-
rie og spiller musik sammen med de af beboerne som har lyst. Her skabes et
musikalsk fællesskab hvor beboerne, ved at lytte til hinanden og skabe en
fælles lyd, får styrket sociale kompetencer. Samtidig giver musikken beboer-
ne mulighed for at udtrykke sig på en kreativ måde og skabe et positivt selv-
billede, hvori sindslidelse og misbrug træder i baggrunden. Musikken hjælper
også på den rastløshed som mange af beboerne til tider oplever.
En anden metode i misbrugsarbejdet er at skabe forudsætninger for, at bebo-
erne bruger deres penge på andet end misbrug. Derfor er det også muligt for
beboerne at låne mindre beløb af Mette Marie, for eksempel til indkøb af
fjernsyn, nye møbler eller til at tage med på rejser. Beboeren og Mette Marie
indgår en afbetalingsaftale, hvor pengene betales tilbage løbende over et
antal måneder.
En af Mette Maries vigtigste opgaver er at udvise omsorg over for beboerne.
Beboerne på Mette Marie er både fysisk og psykisk dårlige, og har alle massi-
ve sociale problemer. Derfor har de også brug for omsorg og støtte til at op-
retholde et hverdagsliv. Omsorgen er en forudsætning for, at beboerne selv
kan skabe en meningsfuld dagligdag, og medvirker til, at skabe et positivt
overskud hos beboeren som kan rettes imod andre ting eller områder i bebo-
erens liv, herunder misbruget. Ved at beboeren får stabilitet, tryghed og gode
oplevelser i sin dagligdag, skabes der grobund for, at beboeren får flere mu-
ligheder til at skabe sig det liv han ønsker.
2.4 Motivationsarbejde, autonomi og beboerinddragelse
Arbejdet på Mette Marie tager udgangspunkt i beboernes egne ønsker og
præferencer omkring hvilke forandringer, de har lyst til at skabe i deres liv.
Medarbejderens rolle er at motivere, støtte og vejlede beboerne til at opnå
disse forandringer. Det kræver tid og tålmodighed at lytte og forstå den en-
keltes præferencer, således at beboeren, med støtte, kan identificere hand-
lingsmuligheder. Relationsarbejdet er derfor en central del af det skadesre-
ducerende arbejde.
13
17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
I et samarbejde mellem medarbejder og beboer formuleres der hver tredje
måned mål for hver enkelt beboers udvikling. Samtidig lægges der en plan
for, hvordan medarbejderen bedst muligt, kan støtte beboeren i at opnå disse
mål. Et eksempel kunne være, at en beboer ønsker at tabe fem kilo. Her kan
medarbejderens støtte blandt andet bestå i at spørge beboeren en gang om
ugen, om han vil med ud at gå en tur. Da det for mange af beboerne er svært
at klare selv de mindste opgaver, er det vigtigt at understrege, at målene ofte
består af helt banale ting, som for eksempel at smide sine brugte mælkekar-
toner ud i skraldespanden. Det centrale er, at det er beboerens egne ønsker
om forandring som afspejles i de forskellige mål. Samtidig gør personalet alt
hvad de kan for at motivere beboeren til at lave sådanne forandringer. En
stor del af motivationsarbejdet kommer til udtryk, ved at medarbejderne
viser sig som rollemodeller.
Det er essentielt at nedtone kontrol og magtanvendelse, og i stedet anvende
dialog og forhandling hvis der opstår uhensigtsmæssige situationer. Her
finder medarbejderen i samarbejde med den enkelte beboer frem til den
bedste løsning. For Mette Marie handler det om at klæde beboerne bedst
muligt på til at indgå i relationer og netværk uden for Mette Marie, og at give
hjælp og støtte til at beboerne har mulighed for at organisere deres livsver-
den inden for den givne struktur af tilbud.
På Mette Marie udføres autonomibaseret socialt arbejde. Det betyder at med-
arbejderne værner om beboernes personlige frihed og forsøger, så vidt mu-
ligt, at give ansvaret tilbage til beboerne. Beboerne har en høj grad af indfly-
delse på Mette Marie som bosted. Medarbejdernes formål er at tilbyde støtte
og omsorg, således at det er muligt for det enkelte individ at opbygge et hjem
egne præmisser.
Derfor har beboerne også en repræsentant i Mette Maries
bestyrelse, ligesom at der ved jobsamtaler med fremtidige medarbejdere er
en beboer tilstede.
I det skadesreducerende arbejde er det væsentligt at tage udgangspunkt i det
enkelte menneske, og dennes ønsker om forandring. Ligeledes er det vigtigt,
at motivere og støtte disse ønsker, og hele tiden at præsentere muligheder
for beboeren som kan skabe basis for et bedre liv.
18
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Udvikling gennem menneskelig kontakt
Kapitel 3
Relationsarbejde
____________________________________________________________________________________
Relationsarbejde handler om den måde hvorpå man som medarbejder og
fagperson møder beboerne gennem sprog, handlinger og generelle fremto-
ning. På Mette Marie betragtes gode relationer som forudsætningen for over-
hovedet at kunne arbejde med mennesker med sindslidelser og misbrugs-
problemer. Det er gennem den daglige kontakt, at medarbejderen søger ind-
sigt i den enkelte beboers ønsker og behov samt fysiske og psykiske tilstand.
Mette Marie begrunder sit fokus på relationsarbejde ud fra en overbevisning
om, at det er gennem sociale relationer at det bliver muligt, at skabe tryghed
og stabilitet for de mennesker som til stadighed oplever at stå uden for sam-
fundet. Relationsarbejdet bliver dermed udgangspunktet for beboernes so-
ciale udvikling og læring, idet de gode relationer bliver et pædagogisk ideal,
hvorigennem alle indsatser får sin betydning. I dette kapitel beskrives betyd-
ningen af de gode relationer og det metodiske arbejde i form af rollemodeller
og autencitet.
Det hårde liv og oplevelsen af gentagende svigt, er medvirkende faktorer til at
Mette Maries beboere har svært ved at indgå i sociale relationer. En vedva-
rende mistillid til andre mennesker gør, at beboerne har svært ved at deltage
i sociale fællesskaber, og at de ofte føler sig udstødt og anderledes.
3.1 De gode relationer
Gode relationer opstår ikke i forbifarten, men kræver tid og vedholdenhed. På
Mette Marie betragtes anerkendelse som forudsætningen for dannelsen af
gode relationer. Ved at møde hver enkelt beboer med anderkendelse og re-
spekt for deres personlighed, egenart og måder at opleve verden på, arbejder
Mette Marie med at opbygge beboernes selvfølelse, sociale kompetencer og
livskvalitet. Den anerkendende tilgang kan både bestå af verbal og nonverbal
kommunikation. Det kan eksempelvis være at få en kram og en rolig hånd på
skulderen, når det er tiltrængt, eller at rose når en beboer udviser initiativ
eller en positiv adfærd. Ros og anerkendelse i sociale relationer er med til at
give beboerne en øget selvtillid og en dybere selvværdsfølelse. Anerkendelse
15
19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
kan også være at medarbejderne tør at sige fra, når en beboer overtræder
grænsen for acceptabel opførsel. Anerkendelse i form af konfrontation hand-
ler om at vise beboerne, at de betragtes som ligeværdige mennesker, der kan
tage ansvar for egne handlinger.
På Mette Marie tager relationsarbejdet altid udgangspunkt i den enkelte be-
boer, og dennes ønsker og behov. Alle relationer er unikke, og ingen relatio-
ner er ens. De gode relationer tager form gennem hverdagens små og store
hændelser, for eksempel ved at hjælpe en beboer med rengøring af værelset,
hverdagslige samtaler under madlavning i køkkenet, ved fejring af fødselsda-
ge, fælles ferieoplevelser osv. For mange af beboerne er Mette Marie det sted,
hvor de har boet længst tid i deres liv. Det er det sted hvor de oplever tryghed
og stabilitet, og hvor personalet træder ind i rollen som både omsorgsperso-
ner og venner.
At skabe gode relationer handler ikke primært om medarbejdernes evne til at
bruge bestemte metoder eller teknikker, men om evnen til at udvise omsorg
og respondere på følelser i en professionel ramme. Når beboerne er indlagt
på hospitalet, sørger medarbejderne for at besøge dem og komme med ciga-
retter, tøj og andre ting de måtte mangle. At få besøg ”hjemmefra” er, ligesom
et kram eller et klap på skulderen, med til at skabe god kontakt imellem pen-
sionatets medarbejdere og beboere, samtidig med at omsorgen og oplevelsen
af at være savnet, kan medvirke til at styrke beboernes følelse af tilhørighed
og anerkendelse.
20
Tillid er et vigtigt fundament i relationen og kontakten beboer og medarbej-
der imellem. Flere af Mette Maries beboere bærer præg af at være meget
institutionaliserede efter mange år på børnehjem, i fængsel og på lukket afde-
ling. Dette gør det svært for mange at stole på, at personalets omsorg er ægte
og uden forbehold. Ofte tager det over et år, inden en nyindflyttet beboer
falder til ro i huset. Det er medarbejdernes professionelle ansvar at opbygge
tillidsfulde relationer til beboerne. På Mette Marie mener man, at gode relati-
oner og en tæt daglig kontakt til beboerne er mere risikonedsættende, end
formelle sikkerhedsforanstaltninger og regler. Derfor har Mette Marie be-
vidst valgt at have få ansatte, ikke at have nattevagter og overfaldsalarmer og
ikke gemme knive og andet skarpt køkkengrej væk. Dette har en stor signal-
værdi, da det viser beboerne, at personalet har tillid til dem og ikke anser
dem for at være farlige. Tilliden fungerer som et spejl, hvor beboerne har
mulighed for at se sig selv, ikke som misbrugere eller sindslidende, men som
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Ud over den daglige kontakt, har hver enkelt beboer en primær og sekundær
kontaktperson blandt medarbejderne. Kontaktpersonsordningen har mest af
alt en praktisk funktion, som benyttes i forbindelse med udredningsopgaver
og årlige statusrapporter. Fordi mange af Mette Maries beboere har dårlig
tidsfornemmelse og svært ved at behovsudskyde, er det vigtig at medarbej-
derne evner at være tilgængelige i øjeblikket - ikke først et par dage efter. Et
kendetegn ved Mette Marie er i denne sammenhæng korte kommunikations-
veje, både medarbejderne imellem og imellem medarbejdere og beboere.
Dette kan blandt andet lade sig gøre, fordi det er en prioritet at have et lille
personaleteam. I dagligdagen skelner medarbejderne ikke til hvem som er
kontaktperson for hvem. En central del af arbejdet er, at medarbejderne hele
tiden er informeret om alle beboernes sindstilstand, aftaler og om forskellige
hændelser i huset. Dette gøres gennem digital dokumentation, overlapnings-
møder og personalemøder. På den måde kan alle medarbejdere varetage
beboernes behov til enhver tid.
3.2 Rollemodeller
mennesker. Gennem de gode relationer forsøger medarbejderne at motivere
beboerne til at tænke og handle anderledes. På den måde kan relationer være
med til at forlænge beboernes gode perioder, både psykisk og i forhold til
deres misbrug.
Mette Maries beboere spejler sig i medarbejderne, og medarbejderne har
derfor et stort ansvar for at optræde som rollemodeller. At optræde som
rollemodeller i en pædagogisk sammenhæng betyder at man som fagperson
tager udgangspunkt i sig selv, og reflekterer over hvordan man fremstår,
gennem både kropssprog, tale og handlinger.
Rollemodeller anvendes i forhold til læring og udvikling af sociale kompeten-
cer. For mange af beboerne er det eksempelvis en stor udfordring at udvise
rummelighed, tålmodighed og respekt over for andre, hvilket er en forudsæt-
ning for at være en del af et socialt fælleskab. Jævnligt opstår der små, og
indimellem store, uoverensstemmelser i huset, hvor medarbejderne er nødt
til at træde til med støtte, råd og vejledning. Ved at optræde som rollemodel-
ler i en konflikt, viser personalet, hvordan man kan håndtere uenighed på en
mere hensigtsmæssig måde. Personalet på Mette Marie arbejder altid på at
fremstå som gode eksempler ved at være imødekommende og respektfulde
over for hinanden, beboerne og de gæster der kommer i huset. En positiv og
17
21
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
åben kommunikation blandt medarbejderne smitter af på beboerne og bidra-
ger positivt til den generelle stemning og atmosfære i huset.
Beboerne på Mette Marie har svært ved at finde overskud i hverdagen til selv
de mindste ting, hvorfor de fleste initiativer til aktiviteter må komme fra
medarbejderne. På Mette Marie løser medarbejderne mange af de praktiske
arbejdsopgaver i huset selv – for eksempel madlavning, oprydning, male- og
havearbejde. Det at personalet udfører meget af det praktiske arbejde selv,
kan inspirere beboerne til selv at tage ansvar for hjemmet og udføre mindre
opgaver. Som eksempel kan nævnes, da en beboer havde fået malet sit værel-
se af personalet, og en anden beboer herefter udtrykte, at han nu også ville
male sit. Et andet eksempel på hvordan medarbejderne fungerer som rolle-
modeller er i spisesituationen. Her drejer det sig om at vise hvordan man
opfører sig omkring et spisebord ved at bede om tingene, i stedet for at række
ind over bordet, at sige tak for mad, at sætte sit brugte service i opvaskema-
skinen osv. Personalet har mulighed for at dyrke motion i arbejdstiden, hvil-
ket også er med til at inspirere beboerne til at passe bedre på deres helbred
og gør det nemmere for dem at deltage spontant, hvis de har lyst.
At ændre beboernes adfærd er tidskrævende og fordrer vedholdenhed. Ved
at optræde som rollemodeller, søger medarbejderne hele tiden at udfordre
beboernes selvbillede. Det at være rollemodeller handler ikke kun om at
udvise rumlighed. Det handler også om at sætte grænser og at give ansvar
tilbage til beboerne. Beboernes tone over for medarbejderne kan i perioder
være hård og respektløs, hvor beboerne tager medarbejdernes hjælpsomhed
og omsorg for givet, skælder dem ud og kommer med trusler. Dette er en
adfærd Mette Marie ikke accepterer. At være rollemodel handler også om at
sætte grænser og sige fra, så at beboerne lærer sociale normer for, hvordan
man begår sig i et fælleskab og i verden uden for Mette Marie.
Mette Maries beboere er mennesker, der har lang erfaring med diverse be-
handlingsindsatser og en institutionspræget kultur. For at mindske den di-
stance der naturligt opstår imellem beboere og medarbejdere, lægger Mette
Marie vægt på autencitet i kontakten til beboeren, hvori medarbejdernes
personlige egenskaber har stor betydning.
3.3 Autencitet - det personlige i det faglige
18
22
Relationsarbejde refererer i høj grad til noget personligt, da det handler om
at være et menneske over for et andet menneske. Det at udvise autencitet
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
handler dog ikke om, at medarbejderne er private eller ”sig selv” i mødet med
beboerne. Derimod handler det om medarbejdernes evne til at forholde sig til
kompleksiteten imellem det personlige og det faglige. For at beboerne skal
opleve kontakten med medarbejderne som autentisk, kræver det blandt an-
det, at medarbejderne ikke insisterer på at tale et pædagogisk metodesprog,
hvilket beboeren er blevet mødt med mange gange før. Det handler om sprog-
ligt, at møde beboerne i øjenhøjde og invitere dem til dialog. Medarbejderne
kan eksempelvis vise sig selv som mennesker gennem brug af humor.
At udvise autencitet gøres ikke kun ved hjælp af sproget, men også gennem
adfærd og handlinger. I forbindelse med en af pensionatets ferieture i Dan-
mark, blev der arrangeret et besøg hjemme hos en af medarbejdernes famili-
er, hvor beboerne blev inviteret ind til kaffe og kage. Det at blive inviteret
hjem til familien privat gjorde et stort indtryk på beboerne, i det de oplevede
en ægthed og autencitet i relationen til medarbejderne. Berøring, såsom et
tiltrængt kram, et klap på skulderen eller en beroligende hånd når en beboer
er frustreret eller ked af det, er også måder at udvise medmenneskelighed på.
Dog er det vigtig at pointere, at de personlige relationer mellem beboere og
medarbejdere er professionelle relationer. Når personalet udviser omsorg
eller vrede over for beboerne, sker det ud fra professionelle overvejelser.
Medarbejderne bevarer altid den professionelle integritet i forhold til bebo-
erne. Dette gælder både i henhold til omsorg, og i henhold til at sige fra og
sætte grænser.
I arbejdet med mennesker er det ikke altid let at finde balancen imellem det
personlige og det faglige. Er man kun professionel, kommer man hurtig til
skabe en distance mellem sig selv og beboerne. Er man kun personlig, mang-
ler man den faglighed som det pædagogiske felt kræver. På Mette Marie læg-
ges der stor vægt på, at medarbejderen tør at give af sig selv, men også tør at
sætte grænser. Når en beboer møder en medarbejder som udviser medmen-
neskelighed, engagement og autencitet, har dette stor betydning for relati-
onsarbejdet. Beboerne oplever da medarbejderne som mennesker, der vil
dem det bedste.
19
23
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
En refleksiv grundet praksis
______________________________________________________________________
Kapitel 4
På Mette Marie er en refleksiv kultur det centrale omdrejningspunkt i det
metodiske arbejde, idet medarbejderne hele tiden udfordres i at tænke utra-
ditionelt, være omstillingsparate og turde tage chancer for at imødekomme
beboernes forskellige behov og svingende sindstilstande. Den refleksive kul-
tur på Mette Marie er både tilrettelagt systematisk, men i ligeså høj grad som
en del af den uformelle hverdagssnak.
At arbejde med mennesker
Beskrivelsen af den refleksive praksis som benyttes på Mette Marie er inspi-
reret af Leif Kongsgaards definition af socialt arbejde som en
multiteoretisk
praksis
(2014). Denne praksis er defineret gennem en kontinuerlig faglig
refleksion, afprøvning af handlinger og et professionelt metodeansvar.
Ifølge Kongsgaard kan størstedelen af de problemer som socialt arbejde be-
skæftiger sig med karakteriseres som
vilde problemer.
Vilde problemer bety-
der, at der er tale om uforudsigelige og komplekse problemer i den forstand,
at det er svært at opstille faste retningslinjer for hvordan problemet skal
løses og at forudsige, hvorvidt en intervention vil have det ønskede resultat.
Beboerne på Mette Marie er karakteriseret ved at deres humør, overskud og
energi skifter konstant, hvorfor de fremstår som impulsive og utilregnelige.
Det er derfor svært, hvis ikke umuligt, for personalet at lave standarder for,
hvilke handlinger der medfører hvilke virkninger. I denne sammenhæng
skriver Kongsgaard:
Der er en stigende erkendelse af, at spørgsmålet om ”hvad virker?” er
et kompliceret spørgsmål, der kræver svar, som ikke reducerer kom-
pleksiteten, men tværtimod fastholder den. I stedet for at svare enty-
digt på, hvad der virker, må vi forsøgsvis svare på, ”hvad virker for
hvem, under hvilke omstændigheder?”.
Kongsgaard 2014:40
24
De anvendte metoder på Mette Marie hænger i den grad sammen med med-
arbejderens afkodning af beboerne og deres sindstilstand i den enkelte situa-
tion. Det betyder dog ikke, at der ikke er tale om en faglig vurdering, tværti-
20
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
1651379_0025.png
mod, essensen af fagligheden er netop at kunne vurdere og kvalificere hvilke
metoder som er mest hensigtsfulde og virksomme i et givent øjeblik. Der er
tale om et
metodeansvar
2
hvilket betyder, at medarbejderne skal være reflek-
sive praktikere som uddannes og trænes i at foretage kvalificerede valg i
forskellige situationer. Medarbejderne skal have evnen til at vælge den rette
kombination af metoder og indsatser og udføre dem på måder der matcher
situationen (ibid.: 289).
At arbejde refleksivt handler om at analysere og reflektere over sine handlin-
ger i et fagligt lys, og dernæst ændre sine fremtidige handlinger på baggrund
af denne refleksion. Når en medarbejder handler i en given situation, vil
handlingen også indeholde en refleksiv dimension. Idet handlingen udføres,
afprøves den også og gøres derved til vidensmateriale for fremtidig praksis.
Dette kræver en personalekultur, hvor man ikke er bange for at give udtryk
for usikkerhed og tvivl, og hvor den enkelte medarbejders handlinger ikke
kritiseres, men i stedet bliver genstand for konstruktiv refleksion.
Metodebegrebet i konteksten af socialt arbejde kan altså anskues som en
multiteoretisk og refleksiv grundet praksis, hvor medarbejderen ud fra fagli-
ge værktøjer, herunder erfaring, metoder og teoretisk fundament, vurderer
hvad der bør gøres i den enkelte situation.
4.1 Den refleksive kultur i praksis
I arbejdet på Mette Marie benyttes både en formel og uformel sparrings- og
refleksionskultur - blandt andet i form af daglige overlapningsmøder, perso-
nalemøder og supervision. Begge disse tilgange sikrer, at det professionelle
arbejde på Mette Marie hele tiden udvikles og forbedres, og at personalet
føler sig trygge og frie i deres arbejde.
4.1.1 Uformel praksis: Den umiddelbare refleksion
2
Kongsgaard fremhæver metodeansvar som et alternativ til spørgsmålet om metode-
frihed og metodekrav.
Arbejdet på Mette Marie kræver, at personalet hele tiden er på forkant med
beboerne og kan handle i god tid inden en situation eskalerer. Derfor er det
centralt at der kontinuerligt foregår en overlevering af viden imellem medar-
bejderne. Både dags-, aften- og weekendholdet sørger for at registrere infor-
mationer om beboernes humør, episoder, aftaler og andet i et elektronisk
21
25
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
dokumentationssystem. Hver vagt starter med et møde af en times varighed,
hvor informationer fra foregående vagt gennemgås, og der lægges en plan for
dagen/aftenen. I skiftet mellem dags- og aftenvagt er der tale om en mundtlig
overlevering imellem medarbejderne.
Denne praksis gør, at alle medarbejdere er opdateret omkring beboerne og
kan møde dem på bedst mulig vis. Hvis en beboer har udvist tegn på en be-
gyndende psykose, er det vigtigt for medarbejderne at holde ekstra øje med
denne beboer. Det kan også være, at en beboer har lavet en aftale med dags-
personalet om at vente med at tage sin antabus til om aftenen. Jo mere perso-
nalet ved om beboernes sindstilstand og situation, jo nemmere bliver det at
handle hensigtsmæssigt over for dem. Ved disse overlapningsmøder imellem
vagtholdene er der også, ud over en opdatering, generel snak om de forskelli-
ge beboere, og hvordan forskellige situationer skal håndteres. Hvis en beboer
ikke har det godt, kan personalet aftale at spørge vedkommende, om de skal
gå en tur, fordi medarbejderne har erfaring med, at det hjælper på beboerens
humør at komme ud af huset.
Fordi beboerne er så omskiftelige og hurtigt reagerende, er det nødvendigt
for medarbejderne at være meget omstillingsparate. En situation kan hurtigt
opstå eller ændre sig uden forvarsel, og medarbejderne skal derfor kunne
handle i løbet af et splitsekund. Her aflæser medarbejderne beboeren og
situationen, på baggrund af tidligere erfaringer, og handler ud fra det, som
medarbejderne selv kalder en ’fingerspidsfornemmelse’. Det refleksive arbej-
de sker både over længere tid, men også i den enkelte situation.
4.1.2 Formaliseret praksis: Supervision og personalemøder
Supervisionen er et rum, hvor medarbejderne har mulighed for at dele ople-
velser fra arbejdet, tale om beboerne, komme af med frustrationer og reflek-
tere over arbejdsprocesser. Supervisionen finder sted hver 14.dag og er ledet
af en ekstern supervisor.
26
Beboerne kan svinge dagligt imellem at være henholdsvis imødekommende
og vrede over for personalet. Det professionelle arbejde kræver, at personalet
gang på gang møder beboerne med rummelighed og forståelse. Derfor er det
vigtigt, at personalet har mulighed for at få afløb for de frustrationer som
opstår, for at de ikke vokser, men derimod anerkendes og bearbejdes. Det
kræver et stort psykisk overskud fra medarbejderne at blive svinet verbalt til,
22
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
og til tider truet, for igen at kunne møde beboeren anerkendende og med et
åbent sind.
Personalepolitikken på Mette Marie bygger på åbenhed. I supervisionen tales
der om medarbejdernes trivsel; hvordan den enkelte medarbejder har det.
Fordi arbejdet med beboerne kan være meget krævende, er det vigtigt, at
supervisionen også er et rum, hvor medarbejderne kan fortælle om personli-
ge ting. Det er essentielt, at medarbejderne hele tiden ved, hvor de har hinan-
den, da der ofte kan opstå uforudsigelige og svære situationer i arbejdet med
beboerne. Det er altid muligt at få fri fra dag til dag og at holde en længere
ferie, hvis dette er nødvendigt. Det kan også være tilfældet, at en medarbejder
i en periode har haft en særlig nedslidende kontakt med en beboer og derfor
har brug for at lave mere administrative opgaver, indtil overskuddet er vendt
tilbage. Medarbejderne er delt op i makkerpar som fungerer ved aften- og
weekendarbejde, hvorved en stærk relation kan knyttes. Hver 24. uge er der
makkerskift, således at alle medarbejderne oplever en tæt arbejdsrelation til
hinanden. Det at medarbejderne kender hinanden godt, er en medvirkende
årsag til, at man føler sig tryg i sit arbejde.
Der eksisterer ikke et facit for, hvordan man skal handle i bestemte situatio-
ner, og derfor vil der altid eksistere en grad af tvivl i arbejdet med beboerne.
Det er vigtigt, at denne tvivl ikke negligeres eller gemmes væk, men derimod
bliver emne for en konstruktiv refleksion medarbejderne imellem. På Mette
Marie tales der ikke om fejl, men derimod om læreprocesser. Tvivlen aner-
kendes som en del af den kompleksitet, som socialt arbejde kræver. Aner-
kendelsen af tvivlen er væsentlig for, at medarbejderen tør handle og tør at
gå ind i konflikter. Til supervisionen stilles spørgsmål som: ”Kunne vi have
mødt beboeren på en anden måde?”, ”Er der noget andet som virker bedre?”,
”Hvilke erfaringer har andre medarbejdere med denne beboer” osv. Supervi-
sionen har som formål, at italesætte nogle af de tvivlsspørgsmål som uundgå-
eligt opstår i arbejdet med mennesker. Supervisoren guider refleksionerne og
laver perspektivskift, så medarbejderne hele tiden udfordres i deres måder at
tænke på. Gennem forskellige øvelser giver supervisoren medarbejderne
mulighed for at betragte beboere og problematikker fra nye vinkler. Der
arbejdes eksempelvis med billedkort og indlevelses-øvelser, for bedre at
kunne forstå de følelser og reaktioner som beboerne har. Supervisionen tager
altid udgangspunkt i emner, som medarbejderne selv ønsker at tale om.
23
27
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Til personalemøder tales der også om de enkelte beboere og huset mere
generelt. Hvis der i længere tid har været en stigende tendens til en hård tone
fra beboerne, taler medarbejderne om, hvordan de kan prøve at ændre på
dette adfærdsmønster. For eksempel kan medarbejderne blive enige om at
sætte tydeligere grænser for, hvornår en adfærd skal accepteres og rummes,
og hvornår der er tale om en adfærd som både slider medarbejderne uhen-
sigtsmæssigt meget og i øvrigt ikke er til gavn for beboerne selv. Ofte spreder
adfærdstendenser sig hurtigt imellem beboerne, hvorved også beboerne
oplever at have en adfærd, de ikke selv ønsker. Dette kan også resultere i, at
medarbejderne får en utilsigtet adfærd, og derfor starter adfærdsændringer
som regel med medarbejderne selv. På personalemøderne aftales det også,
hvem som tager på hvilke kurser, større aktiviteter, nyt fra bestyrelsen og
andre ting. Personalemøder afholdes hver anden uge.
Alt i alt er personalemøder, og især supervisionen, med til at sætte en formel
ramme for den refleksive praksis. På den måde sørger Mette Marie for, at
refleksionen hele tiden er central i arbejdet, og at den også udfordres og ud-
vikles gennem supervisorens vejledning og perspektivskift.
28
24
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Kapitel 5
Små ændringer som skaber store
forandringer
Den systemiske tilgang
____________________________________________________________________________________
Mette Marie baserer sit metodiske arbejde på en systemisk tilgang. Det bety-
der, at handlinger, udsagn, reaktioner og problemstillinger hos beboeren
betragtes som del af en større kontekst og ikke blot som isolerede fænome-
ner. Når man arbejder systemisk betyder det, at man forsøger at se sammen-
hænge imellem de forskellige områder af beboerens liv som gensidigt påvir-
ker hinanden. I stedet for at lede efter en bestemt årsag til en bestemt adfærd,
leder man efter forskellige mønstre (Kongsgaard 2014:75). Adfærden hos en
beboer kan hænge sammen med forskellige faktorer såsom fysiske omgivel-
ser, relationer, sindsstemning, tidspunktet på dagen, humør, eksternt pres,
medicinering og meget andet.
Beboerne på Mette Marie har del i forskellige systemer, afhængig af hvorhen
man retter sin opmærksomhed. Det kunne være sundhedssystemet, psyki-
atrien, vennegruppen, lokalmiljøet, beboer på Mette Marie osv. Beboerne kan
have forskellige identiteter, afhængig af hvilket system man betragter dem i,
for eksempel som ’besværlig patient’, ’sindslidende’, ’god ven’, ’syg’ eller
’selvstændig’. For medarbejderne handler det om at få øje på de forskellige
ressourcer eller problemer, som beboerne kan have i de forskellige systemer
og kigge på, hvordan de forskellige systemer kan påvirke hinanden. Hvis
beboerne har haft problemer med deres medicinering eller skylder penge,
påvirker det deres humør, hvorfor de kan udvise uhensigtsmæssig adfærd i
lokalmiljøet. Ligeledes vil gode oplevelser med de andre beboere, eller en
stabil medicinering, kunne smitte positivt af på beboernes humør, og gøre
dem til mere imødekommende patienter hos tandlægen. Systemerne påvirker
hinanden, både positivt og negativt.
Det er først når man forstår de kontekster som en eventuel situation optræ-
der i, at man har mulighed for at påvirke og ændre situationen ved at ændre
på konteksterne. Et konfliktfyldt lægebesøg kan hænge sammen med forskel-
lige faktorer. En faktor kunne være, at beboeren ikke har haft råd til cigaret-
ter og derfor er meget pirrelig og rastløs. Samtidig ligger lægebesøget måske
25
29
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
på et tidspunkt på dagen, hvor beboeren ofte er uoplagt. Det kan også være,
at beboeren tidligere har haft en dårlig oplevelse med en læge, hvilken bebo-
eren tager med sig i mødet med den nye læge. Der eksisterer et helt mønster
af forskellige faktorer som udgør den kontekst, som lægebesøget optræder i.
For at afhjælpe problematikken, ville medarbejderne i det konkrete tilfælde
sørge for, at beboeren havde cigaretter, og at tidspunktet for konsultationen
ændres. Beboeren ville, efter ønske, få følgeskab af en medarbejder fra Mette
Marie for at skabe en trygt rum, både for lægen og beboeren.
Én af de arbejdsmetoder man bruger på Mette Marie er brobygning, og det
man i tillæg kunne kalde bemandet brobygning. Her fungerer medarbejderen
som brobygger imellem beboeren og de forskellige systemer, som beboeren
er en del af. Det handler i høj grad om at skabe en god kontakt mellem lægen
og beboeren, dvs. imellem de forskellige systemer og kontekstforståelser.
5.1 Anerkendelse af beboerens virkelighed
Man taler inden for systemisk tænkning om
autopoiese
(selvskabelse), hvilket
betyder, at hvert enkelt menneske er et system i sig selv, som skaber en for-
tolkning af verden ud fra sin egen unikke kontekst, på baggrund af historie,
opvækst, kulturelle kontekst og biologiske sammensætning. Derfor kan man
aldrig fuldstændig forstå et andet menneske - fordi vi alle opfatter verden ud
fra hver vores unikke kontekst. Det er derfor vigtigt hele tiden at være nys-
gerrig på andre mennesker, for hele tiden bedre at kunne forstå dem, deres
opfattelser og handlinger. Vi skal aldrig tro, at et andet menneske tænker,
opfatter og fortolker verden præcis som vi selv gør (ibid.: 79).
Beboerne har en kulturel baggrund som gør, at sproget kan have en anden
betydning end den normative. Som før nævnt, har beboerne lang erfaring
med pædagogisk og institutionspræget sprogbrug som ikke altid skaber gode
associationer. Samtidig kan en beboers udtrykte ønske om hjælp til rengø-
ring, i virkeligheden være et ønske om mere omsorg. Omvendt kan et udtrykt
ønske om mere omsorg, i virkeligheden betyde, at vedkommende ønsker
hjælp til rengøring. Medarbejderne forsøger derfor hele tiden at afkode be-
boernes ’sprog’ og er opmærksomme på deres eget, i henhold til at opbygge
en autentisk og bæredygtig relation.
Følgelig betyder det også, at det som er sandt i én kontekst, ikke nødvendig-
vis er det i en anden. En sagsbehandler oplever måske beboeren som væren-
26
30
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
de ubehøvlet og anklagende, mens beboeren oplever at sagsbehandleren ikke
tager ham alvorligt, og at han bliver afvist, når han prøver at give udtryk for
sine frustrationer. Både sagsbehandleren og beboeren kan i princippet have
”ret” i deres fortolkninger, og begges oplevelse af situationen er relevante for
at løse konflikten.
I mødet med en beboer forsøger medarbejderen, at sætte sig ind i den for-
tolkning, beboeren har af verden. Når en beboer reagerer med mistro til
medarbejderen, spørger medarbejderen sig selv, hvorfor dette kan være. På
Mette Marie har personalet eksempelvis erfaret, at lyden af nøglebundt kan
minde beboerne om institutioner og fængsler og derfor skaber dårlig stem-
ning i huset.
Et centralt element i arbejdet på Mette Marie er at møde beboerne hvor de er,
at anerkende beboernes perspektiv og forsøge, så vidt muligt, at forstå den
kontekst de kommer fra, for derved at have bedre forudsætninger for at af-
hjælpe problematikker. Ofte når en medarbejder bliver skældt ud af en bebo-
er, er det fordi beboeren er vred over noget andet, som vedkommende har
brug for at få afløb for. Medarbejderne er et trygt sted for beboerne at komme
af med deres vrede, fordi det ikke betyder, at de bliver smidt ud, eller at med-
arbejderne ikke gider tale med dem igen. Derudover vil medarbejderne til
tider repræsentere det etablerede og ’normale’ system, som beboerne har
svært ved at være en del af, og som frustrationen kan være rettet hen imod.
Når medarbejderne møder ind på arbejde om morgenen kl.8, er beboerne
som regel utålmodige efter deres medicin og kan i den forbindelse udvise
vrede over for personalet. Medarbejderne kan rumme denne vrede, fordi de
ved, at nogle af beboerne allerede vågner kl. 4 om morgenen med svære ab-
stinenser. I denne situation handler det om at anerkende beboernes behov og
situation, for eksempel ved at sige til beboerne: ”Jeg
ved ikke hvordan det er,
men jeg kan se på dig, at du har det rigtig dårligt”.
Ingen af medarbejderne
kan sætte sig ind i at høre flere tusind stemmer i hovedet hver dag, men de
kan anerkende beboerens oplevelse og forsøge at forstå den frustration det
medfører. Frustrationen kan eksempelvis opstå, hvis beboerens medicin
nedsættes. Hermed øges stemmernes indvirkning, og beboeren vil måske
højne sit misbrug af stoffer. Således er beboeren ikke blot stresset af stem-
merne i hovedet, men også af at skulle skaffe og betale for stoffer hver dag.
Det er ved at forsøge at sætte sig ind i beboernes verden og sammenhængen
27
31
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
imellem de forskellige faktorer i deres liv, at man finder redskaber til at hjæl-
pe dem.
5.2 Forandring gennem tilpas forstyrrelse
For at forandre, forstyrrer man beboerens system. Dette gøres gennem en
’tilpas forstyrrelse’. Det betyder, at forstyrrelsen skal være så tilpas lille, at
beboeren kan overskue forstyrrelsen og ikke føler sig negativt presset af
medarbejderen. I et sådan tilfælde kan beboeren distancere sig fra medarbej-
deren, og derved får forstyrrelsen ingen effekt. Ligeledes skal forstyrrelsen
være så tilpas stor, at den rent faktisk har en betydning.
Et kendetegn for beboerne på Mette Marie er, at små forstyrrelser i dagligda-
gen skaber stor uro, usikkerhed og frustration. Blandt andet kan små gøremål
som at tage et bad, rydde op på værelset eller gå i banken være meget uover-
skuelige, næsten uoverkommelige, projekter. Også små ændringer i beboer-
nes medicin, eksempelvis ændringer i dosis eller farven på pillerne, kan ska-
be stor frustration, som både går ud over de andre beboere og personalet.
Der er altså tale om en målgruppe, hvor de mindste forstyrrelser har en mak-
simal effekt. I arbejdet med beboerne er det derfor af essentiel karakter hele
tiden at vurdere, hvornår en forstyrrelse er tilpas. Her er konteksten altafgø-
rende. Forstyrrelsen afhænger både af medarbejdernes relation til den enkel-
te beboer og beboerens sindstilstand på det givne tidspunkt.
I arbejdet med beboerne prøver medarbejderne at finde ud af, hvilken forskel
der kan vise sig at være den afgørende forskel som gør, at beboeren får det
bedre og får en øget livskvalitet. Denne forskel er dog ikke nem at finde frem
til, og derfor handler det om, igen og igen, at blive ved med at forsøge. Således
knytter en systemisk tilgang også an til den multiteoretiske praksis. Hver
handling baserer sig på en kvalificeret faglig vurdering, men er på samme tid
også en prøvehandling. Man kan anskue arbejdsprocessen som en cirkulær
bevægelse: handling - refleksion - ny handling - refleksion osv.
5.3 Systemisk arbejde i praksis: Kontekstskift og adfærdsændringer
32
En af måderne hvorpå personalet arbejder med en systemisk tilgang i prak-
sis, er ved hjælp af
kontekstskift
(ibid.: 92). Det vil sige, at man forsøger at
ændre konteksten for en samtale eller et møde, for eksempel ved at gå en tur,
i stedet for at sidde på et kontor.
28
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
På Mette Marie kan man tale om en kontinuerlig, bevidst og meget bred an-
vendelse af kontekstskift i det daglige arbejde. Det kommer til udtryk ved at
ændre på de omstændigheder, som omgiver en situation eller person, eller i
en adfærdsændring hos personalet selv. Medarbejderne indgår selv som en
del af beboerens systemer. Derfor kan en regulering af personalets egen ad-
færd skabe en tilpas forstyrrelse i systemet som afstedkommer ændringer i
adfærden hos beboeren.
Ved at tale pænt, og udvise rummelighed og tillid over for en beboer, forstyr-
rer medarbejderen det system, som han udgør i forhold til beboeren. Mange
af beboernes oplevelse af verden, er præget af mistro. Dét at få en gave uden
at skulle give noget igen og at blive mødt med en umiddelbar tillid, kan i
længden ændre på beboerens syn på verden og andre mennesker, samt skabe
et mere positivt selvbillede. Medarbejdernes adfærd fungerer som et spejl,
hvori beboeren ser sig selv. Derfor hænger ændringer i personalets adfærd
sammen med beboernes.
En anden måde at imødekomme beboerne på, det er at ændre på omstændig-
hederne for en særlig situation, ligesom i det tidligere eksempel med lægebe-
søget. Idet medarbejderne ændrer på nogle af de kontekster, som omgiver
situationen, opstår en mere frugtbar relation imellem beboeren og det omgi-
vende samfund. Sådanne positive oplevelser genererer positiv energi og vil
på sigt kunne skabe længevarende forandringer for beboeren.
Denne arbejdsmetode hænger sammen med en pragmatisk tilgang til praksis.
Det handler om at finde ud af ’hvad der virker’. Idet man forsøger at imøde-
komme beboerne, kan beboerne nemmere imødekomme omgivelserne. Et
eksempel er da beboerne på et tidspunkt havde til vane at smide deres skrald
ind under bordet. For at imødekomme denne adfærd, satte medarbejderne
skraldespanden ind under bordet.
Selvom det handler om at lade omgivelserne tilpasse sig beboerne, handler
det i lige så høj grad om at lære beboerne, hvordan man begår sig i et hjem, i
samfundet og over for andre mennesker. På sigt handler det selvfølgelig om,
at beboerne skal smide skraldet i skraldespanden, hvor end den står, og at de
selv formår at interagere med samfundet, for eksempel i form af lægebesøg.
Derfor bliver der også gjort meget ud af at tale med beboerne om hvilken
opførsel som er forventelig.
29
33
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Det centrale i denne konstante afvejning, imellem tilpasning og krav, handler
om at have en fornemmelse af beboerne og deres tilstand på det givne tids-
punkt. Hvis en beboer i en periode har haft det dårligt, og at det i sig selv er
en positiv udvikling, at vedkommende sætter sig ved bordet og får noget mad,
er det ikke hensigtsmæssigt at stille yderligere krav. Hvis det derimod er en
beboer, som har det godt og blot af glemsomhed eller dovenskab ikke rydder
op efter sig selv, giver det mening, at give noget ansvar tilbage. Det handler
om, hvad der giver mening for den enkelte beboer, i den enkelte situation -
om beboeren har brug for ro, støtte, eller et skub hen imod at tage mere an-
svar.
Fordi beboerne er så situationsbestemte og omskiftelige, lader man ofte be-
boeren sætte rammen for samtaler, i stedet for at sætte en samtaleramme for
beboeren. Som et led i arbejdet med beboerinddragelse, er der på Mette Ma-
rie et månedligt beboermøde, hvor trivsel og andre emner er på dagsordenen.
Mange dukker dog ikke op, og ofte er det svært at holde samtalen på sporet.
Derimod opstår der ofte en god snak i uformelle rammer: ved måltider, læge-
besøg, når man går tur med en beboer eller hjælper ham med at gøre rent på
værelset. Man lader samtalen udspringe af konteksten, og møder beboeren
hvor han er.
Når man taler om forandring og udvikling for beboerne, er det væsentligt at
tage målgruppen i betragtning. For mange af beboerne er små forandringer af
stor karakter. Forandringerne kan være alt fra at udvise mere tillid til perso-
nalet, rydde op på værelset, spare penge op til en ny reol, tale pænere, råbe
mindre, spise mere varieret, bevæge sig, blive mere tryg, til at tage sin anta-
bus eller trappe ned på medicinen. Det er meget forskelligt fra beboer til
beboer, hvad der er en tilpas forstyrrelse og en potentiel forandring. I sidste
ende handler det om de små ændringer, som kan føre til en større livskvalitet
for hver enkelt beboer.
34
30
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Kapitel 6
Mette Marie i verden udenfor
At vende det sociale arbejde udad
På Mette Marie arbejdes der ud fra en åben model, så pensionatet ikke lukker
sig om sig selv. Medarbejderne lægger både vægt på at støtte beboeren i at
benytte sig af offentlige sundhedstilbud og at gøre pensionatet synligt i ver-
den udenfor – både i forhold til lokalsamfundet og samarbejdspartnere. Det
at vende det sociale arbejde udad, er en måde at tilrettelægge en helhedsori-
enteret indsats og at skabe gode og trygge rammer for både beboere, naboer
og lokalsamfund. I dette kapitel udfoldes Mette Maries arbejde med brobyg-
ning, tværfagligt samarbejde og integration i lokalsamfundet.
6.1 Brobygning
Mette Marie har fokus på beboernes helbred og trivsel – både i henhold til
deres psykiske lidelser, fysiske helbred og sociale liv. Mange af beboerne har
dog svært ved at deltage i samfundet, da de ikke kan afkode sociale normer
og handle inden for disse. Det kræver mange ressourcer for beboerne at kon-
centrere sig i længere tid af gangen. Ofte er 10 – 15 minutter mere end hvad
de kan magte. Det at indgå aftaler med for eksempel læge, tandlæge, fysiote-
rapeut osv., kan derfor være en stor udfordring - både for beboeren, og det
sundhedspersonale som de møder.
____________________________________________________________________________________
Mette Marie sætter beboernes autonomi meget højt og forsøger så vidt mu-
ligt, at give beboerne ansvar for eget liv. Personalet er imidlertid opmærk-
somt på, at beboerne, på grund af deres psykiske tilstand, ikke altid magter at
påtage sig dette ansvar. I et sådan tilfælde flyttes ansvaret over på medarbej-
derne, der bliver nødt til at træde ind som brobyggere i samarbejdet med de
offentlige systemer beboerne indgår i.
Der findes forskellige grader af brobygning. Det afhænger af, hvor meget
støtte den enkelte beboer ønsker og har behov for, hvilket kan ændre sig fra
dag til dag. Størstedelen af brobygningsarbejdet går ud på at sørge for at
støtte beboerne i deres kontakt med sundhedsvæsenet, så de har gavn af de
offentlige tilbud, de har ret til. Der gøres meget ud af at forberede beboerne i
31
35
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
god tid på deres aftaler uden for huset – som regel dagen inden. På den måde
undgås konflikter, når aftalen skal finde sted, og personalet kan nå at aflyse
aftalen, hvis en beboer alligevel ikke kan eller ikke har overskud til at møde
op. Det at medarbejderen påtager sig ansvaret for at aflyse aftaler gør, at
beboerne, i stedet for at blive udelukket, får mulighed til at lave nye aftaler på
et senere tidspunkt.
En anden type af brobygning er når personalet - hvor de ser et behov for det,
og hvor beboeren samtykker - tager med til de aftaler beboeren har, for ek-
sempel til tandlægen. Når en medarbejder fra Mette Marie tager med, kan
medarbejderen virke beroligende på situationen samt bidrage til at lytte og
oversætte, det der bliver sagt, til et ”sprog” beboeren kender og forstår. Be-
boeren får dermed en bedre oplevelse af mødet med det offentlige system,
samtidig med at sundhedspersonalet oplever et bedre samarbejde med bebo-
eren. Denne form for brobygning, hvor personalet aktivt går ind som et bin-
dende led, kan kaldes for
bemandet brobygning.
De forskellige grader af brobygning tager altid udgangspunkt i en vurdering
af den enkelte beboers behov for støtte. Det er ikke alle beboere der ønsker
følge fra en medarbejder, da de ser det som en form for umyndiggørelse. På
den anden side oplever Mette Marie at læger, tandlæger osv. afviser bestemte
beboere, fordi beboeren tidligere har opført sig truende over for sundheds-
personalet. Brobygning henviser til en etisk balance i forhold til beboernes
autonomi: Retten til at tage ansvar og bestemme over eget liv, og medarbej-
dernes omsorg over for beboernes helbred og trivsel. På Mette Marie er man
altid opmærksom på at inddrage beboerne i så stort et omfang som muligt. I
den måde hvorpå Mette Marie arbejder med brobygning, er personalets pri-
mære rolle at optræde som omsorgspersoner og ikke ansvarspersoner. Per-
sonalets ansvar er at hjælpe til, så beboeren har adgang til offentlige velfærd-
ydelser på lige fod med alle andre, frem for at tale på vegne af beboeren.
36
Som et resultat af Mette Maries arbejde med brobygning, så gør flertallet af
beboerne i dag brug af tandlæge og andre behandlingstilbud (læge, fysiotera-
pi, fodterapeut osv.), hvilket i høj grad er medvirkende til en øget livskvalitet.
Personalet arbejder også med brobygning i andre situationer og arenaer, for
eksempel ved at arrangere ferieture for beboerne, hvor nogle af medarbej-
derne tager med. Ferieture er en måde at støtte og opmuntre beboerne til et
socialt liv uden for Mette Marie.
32
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Mange af de indsatser og behandlingstilbud der er omkring Mette Maries
beboere, ligger uden for pensionatets vægge. Dette er et meget bevidst valg,
da pensionatets primære fokus er på hjemlighed og omsorg, frem for behand-
ling. Fordi Mette Marie modtager mange tjenester udefra, er pensionatet
afhængig af et godt samarbejde med alle de forskellige instanser og fagområ-
der som er inde over hver enkelt beboers liv, for på den måde at kunne etab-
lere en helhedsorienteret indsats. I arbejdet med mennesker med sindslidel-
ser og misbrugsproblemer, findes der forskellige faglige holdninger og meto-
der. En helhedsorienteret indsats kræver et godt samarbejde, hvor alle parter
ønsker at forstå og tilpasse sig forskellige arbejdsgange. Her er kommunika-
tion og respekt for hinandens faglighed vigtig.
6.2 Det tværfaglige samarbejde og den åbne model
På Mette Marie tager den helhedsorienterede indsats udgangspunkt i en åben
model. Med en åben model menes, at åbne pensionatets døre op, så samar-
bejdspartnere kan få en bedre forståelse af - og indblik i - hvordan Mette
Marie arbejder, samtidig med at pensionatet selv er nysgerrige på sine sam-
arbejdspartnere. Dette er en metode som danner grundlag for en velfunge-
rende dialog, og et bedre tværfagligt samarbejde som hele tiden udvikles.
Mette Marie har en bred vifte af forskellige samarbejdspartnere, heriblandt
Psykiatrisk center Frederiksberg, læger, tandlæger, hjemmesygeplejen, sags-
behandlere og apoteker. Udfordringer i et samarbejde kan være en manglen-
de forståelse for beboernes sammensatte problemstillinger, og en anerken-
delse af Mette Maries måder at arbejde på. Modsat er et godt samarbejde,
hvor begge parter udviser en åbenhed og nysgerrighed over for hinandens
forskellige arbejdsmetoder, blandt andet gennem gensidige besøg og en
uformel, åben kommunikation.
Mette Marie har som vision, at være et kendt og foretrukket hjem for menne-
sker med sindslidelser og misbrug. Som en del af den åbne model sørger
Mette Marie derfor for at være synlige og deltage aktivt i konferencer og
debatter omkring målgruppen. Som en aktiv bidragsyder ønsker Mette Marie
at være et forbillede og en inspirationskilde i udviklingen af indsatsen over
for mennesker med sindslidelser og misbrugsproblemer.
33
37
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Mette Marie arbejder med integration i lokalområdet ved at gøre pensionatet
synligt i det lokale liv. Både medarbejdere og beboere deltager i lokale festar-
rangementer, hvor Mette Maries musik- og rockband 'Open Air' også har
været med for at optræde. Mette Marie deltager derudover i det årlige
kræmmermarked i Vanløse. Her er pensionatet repræsenteret med egen
salgsbod, med forskellige varer. Når der arrangeres festligheder og større
begivenheder på Mette Marie, inviteres også naboerne, og der kommer ofte
personer, som viser interesse for stedet.
Det at Mette Marie arbejder på at skabe en positiv tilhørighed til lokalsam-
fundet har stor betydning både for pensionatets beboere og naboer. Ved at
åbne pensionatet op for verden udenfor og deltage i lokale aktiviteter, er
formålet at give beboerne en øget tryghed og tilhørighed til lokalsamfundet.
Åbenhed og dialog giver også naboerne et mere nuanceret billede af menne-
sker med sindslidelser og misbrugsproblemer, hvilket igen kan føre til, at
beboerne i mindre grad føler sig som en belastning for området, og at de i
højere grad føler sig hjemme.
Mette Marie er en del af et nabolag, et lokalområde og et lokalsamfund. Det at
have et godt samarbejde og en god dialog med naboer og lokalsamfund er
derfor af høj prioritet.
6.3 Integration og deltagelse i lokalområdet
38
Selvom Mette Marie til daglig modtager få klager fra naboer og lokalsamfund,
opstår der sommetider uhensigtsmæssige situationer. Som oftest gælder det
mindre alvorlige henvendelser med klage om støj og høj musik, men der har
også været enkelte episoder, hvor beboere fra Mette Marie har opført sig
udadreagerende, verbalt truende eller voldelige over for tilfældige perso-
ner på gaden. Mette Marie tager alle henvendelser alvorligt. Det er dog
centralt at pensionatet ikke kan stå til ansvar for beboernes adfærd og
handlinger, men derimod kan hjælpe beboerne til, på bedst mulig vis, at
bevare et godt forhold til det omgivende samfund. Et eksempel er da en
beboer på et tidspunkt, i frustration, havde udvist truende adfærd mod en
tilfældig person på gaden. Situationen blev her håndteret ved at beboeren
efterfølgende, med støtte og følge fra en medarbejder, opsøgte vedkom-
mende med en buket blomster og en undskyldning. Mette Maries erfarin-
ger med at møde konflikt med åbenhed giver som oftest positive reaktio-
ner og forståelse fra naboer og lokalsamfund.
34
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Afsluttende bemærkninger
Kapitel 7
Etik og kvalitet i socialt arbejde
____________________________________________________________________________________
Beboerne på Mette Marie udgør en stærkt marginaliseret gruppe i samfundet,
idet de ikke kun er præget af en til flere sindslidelser, men også har et mas-
sivt misbrug af psykoaktive stoffer. God kvalitet i socialt arbejde kræver en
indsats, hvor hvert enkelt individ både modtager god behandling og bliver
behandlet godt. For sindslidende med misbrugsproblemer gælder især det
sidste, da de har behov for et særligt anerkendende og rummeligt miljø for at
kunne opretholde en tilværelse. Speciallæge i psykiatri Preben Brandt fore-
slår i bogen
Den sindslidende og de professionelle – et udkast til en samspilsfor-
ståelse
(2000) fire elementer til sikring af kvalitet i socialt arbejde; risikofor-
valtning, ressourceforbrug, brugertilfredshed og at finde den bedste balance
imellem en professionel og medmenneskelig udførelse.
I arbejdet med mennesker er det først og fremmest magtpåliggende at gøre
sig bevidst om, at det er et andet menneskes skæbne som man holder i sine
hænder. Dette betyder, at man som fagperson bestandigt må vurdere, i hvil-
ket omfang ens handlinger kan være mere til skade end til gavn for beboeren.
Man kan her tale om en form for
risikoforvaltning,
hvorved det sociale arbej-
des kvalitet sikres gennem en stadig refleksion, baseret på hver enkelt bebo-
ers særlige situation. Frem for at fokusere på generelle principper, procedu-
rer og formler, handler det om at have en pragmatisk tilgang, som har til
formål at skabe de bedste muligheder for livsudfoldelse for den enkelte be-
boer. Med andre ord: Det som er hensigtsmæssig i ét tilfælde, er det ikke
nødvendigvis i et andet.
Kvalitet i socialt arbejde er også et spørgsmål om
ressourceforbrug,
hvilket
betyder, at man som fagperson har et ansvar for at udvise den fornødne re-
spekt, tid og tålmodighed til at forstå og imødekomme et andet menneskes
problemer, tanker og behov. Eksempelvis bør man ikke indgå samtaler eller
lignende med en beboer uden at være sikker på, at man har tid til at gennem-
føre det på en ordentlig måde. Ligeledes er
brugertilfredshed
et væsentligt
element i kvalitetsvurderingen af socialt arbejde. Dette kan blandt andet
sikres ved at inddrage beboeren i så stort et omfang som muligt, så at kvalite-
35
39
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
ten, i forhold til den enkeltes præferencer og ønsker om forandring, hele
tiden fastholdes.
Kvalitet handler også om at finde den bedste
balance imellem medmenneske-
lighed og professionalisme
og at anerkende, at balancen altid vil være svær. En
faglig velfunderet medmenneskelighed er en vigtig del af socialt arbejde, fordi
tryghed, varme og anerkendelse, går forud for, at mennesket kan skabe større
forandringer i sit liv. Ved at man som professionel, så vidt muligt, møder
beboerne som et autentisk menneske, opnår man hurtigere en bæredygtig
relation baseret på åbenhed og tillid. Og det er her, i mødet mellem menne-
sker, at forandringer om muligt kan indtræffe.
Risikoforvaltning, ressourceforbrug, brugertilfredshed og at finde den bedste
balance imellem en professionel og medmenneskelig udførelse, er måder at
indfange den dynamiske sammenhæng det kræver, at vurdere kvalitet i soci-
alt arbejde (Brandt 2000:22). Dette ændrer dog ikke på, at det er et kom-
plekst spørgsmål.
Arbejdet med sindslidende misbrugere indebærer, ligesom alt socialt arbejde,
en række paradokser: Hvornår er det mest gavnligt for beboerne, at medar-
bejderne prioriterer ro frem for konflikt? Hvornår og hvordan skal konflik-
terne tages? Hvordan finder man balancen imellem at give beboerne både
ansvar og omsorg? Hvornår er det gavnligt at acceptere en beboers adfærd,
og hvornår skal man forsøge at ændre den? Hvordan vægter man den enkelte
beboers tarv i forhold til kollektivets? Disse paradokser vil altid eksistere.
Socialt arbejde handler om at tage vare på kompleksiteten, ikke at udvande
den. Derfor er socialt arbejde krævende. Som medarbejder vil man hele tiden
opleve at være i tvivl, da der ikke blot findes et facit at rette ind efter.
40
Når det er sagt, bliver man nødt til at træffe nogle valg på baggrund af etiske
overvejelser og refleksioner. På Mette Marie har man valgt rummeligheden
frem for alt. Det betyder, at man har valgt at huse alle beboere, lige meget
hvor svære og urimelige de måtte være. Det er klart, at det til tider kan gå ud
over den generelle ro og tryghed i huset, når enkelte beboere har en meget
uhensigtsmæssig adfærd. Andre bosteder vil måske argumentere for, at det
fagligt forsvarlige er at prioritere kollektivet og de mange, frem for den enkel-
te utilpassede beboer. På Mette Marie har man taget et andet valg. Her vælger
man at kunne rumme selv de sværeste, selvom det til tider skaber hårde
perioder, og at insistere på, at man ved hjælp af vedholdende omsorg, aner-
36
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
kendelse og tillid kan, og bør, tilbyde alle mennesker muligheden for et vær-
digt og meningsfuldt liv.
37
41
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Litteraturliste
______________________________________________________________________
Bollnow, Otto Friedrich 2011(1963),
Human space,
London: Hyphen Press.
Brandt, Preben 2000,
Den sindslidende & de professionelle – Et udkast til en
samspilsforståelse
Frederikshavn: Dafolo A/S
Kongsgaard, Leif Tøfting 2014,
Multiteoretisk Praksis i Socialt Arbejde,
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Philipsen, Carsten Schjøtt 2013,
Hjemfølelse,
en ph.d.-afhandling ved
Roskilde Universitet: Institut for Miljø, Samfund og Rumlig
Forandring
42
38
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
Pensionatet Mette Marie
Hyltebjerg Allé 73–75
2720 Vanløse
Telefon: 38 76 13 75 el. 38 76 13 74
Fax: 38 79 62 33
E-post: [email protected]
www.mariehjem/mette/
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Publikation: " At skabe muligheder for livsudfoldelse", fra Mette Marie Hjemmet
1651379_0044.png