Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1650996_0001.png
Notat
Notat om fællesstatslig puljeportal
1. Baggrund og formål
29. juni 2016
Statsrevisorerne afgav den 19. august 2015 beretning nr. 21/2014 om ansøgnings-
puljer med en afgrænset ansøgerkreds. I beretningen kritiserede Rigsrevisionen
den manglende gennemsigtighed på tilskudsområdet og anbefalede, at der blev
skabt et samlet overblik over statens tilskudspuljer, hvilket fx kunne ske ved etab-
lering af en fællesstatslig puljeportal. Statsrevisorerne fandt det i deres bemærk-
ninger til beretningen relevant, at Finansministeriet overvejer, hvordan der kan
skabes et samlet overblik over statens tilskudspuljer.
På baggrund af Statsrevisorernes beretning igangsatte finansministeren i efteråret
2015 et analysearbejde forankret i Moderniseringsstyrelsen. Formålet med analy-
sen er at vurdere hensigtsmæssigheden af at etablere en fællesstatslig puljeportal
og vurdere de tekniske og organisatoriske aspekter af en puljeportal, herunder
også udgifter til etablering og drift af portalen.
I Statsrevisorernes beretning blev der også rejst kritik af manglende dokumentati-
on i forbindelse med afgrænsning af ansøgerfelt og af uens annonceringspraksis.
Moderniseringsstyrelsen har på den baggrund opdateret
Vejledning om effektiv til-
skudsforvaltning
med henblik på at præcisere kravene til tilskudsydere i lyset af kri-
tikken. Den opdaterede vejledning blev udsendt den 7. marts 2016 efter forudgå-
ende høring i ministerierne og Rigsrevisionen.
Statsrevisorernes beretning var endvidere grundlag for, at Enhedslisten i oktober
2015 fremsatte beslutningsforslag nr. B 2 om oprettelse af en it-portal for alle
statslige puljer.
Afgrænsning og metode
Analysen er afgrænset således, at der fokuseres på tilskudspuljer, som tildeles efter
ansøgning, og hvor der er konkurrence om midlerne. Afgrænsningen indebærer, at
fx bloktilskud til kommuner og lovbundne tilskud (fx folkepension og SU) er
uden for analysens fokusområde.
Begrebet portal anvendes i analysen ud fra nedenstående definition.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0002.png
Side 2 af 14
Boks 1
Definition af portal
I analysen defineres en portal som én hjemmeside, som enhver bruger kan tilgå, og hvor en styrelses tilskudspuljer
vises i et samlet overblik, og hvor der på siden fremgår centrale oplysninger om puljen, herunder fx ansøgerkreds,
ansøgningsfrist, tilskudspuljens bevillingssum mv.
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Analysen er baseret på dataindsamling fra ministerier og styrelser, hvilket er gen-
nemført i to separate spor,
jf. boks 2.
Boks 2
Analysens dataspor
1)
Databidrag fra ministerier.
Moderniseringsstyrelsen har bedt alle ministerier om at indberette alle
tilskudspuljer, hvorfra der i 2016 kan ansøges om midler. I indberetningerne har ministerierne angivet
oplysninger om blandt andet tilskudspuljens bevilling på FL16, myndighed, der administrerer tilskudspuljen,
estimater over antal ansøgere og uddelinger samt tilskudspuljens målgrupper. Det bemærkes, at
datagrundlaget således er baseret på ministeriernes indberetninger, og at Moderniseringsstyrelsen ikke har
foretaget en selvstændig validering af datamaterialet
Interview med udvalgte styrelser.
Der er gennemført interview med kontaktpersoner fra syv eksisterende
portalløsninger i staten, som på forskellig vis har erfaringer, der kan have relevans for en fællesstatslig pulje-
portal. De syv portaler er: Tilskudsguiden (NaturErhvervstyrelsen), Tilskud & Tilladelser (Slots- og Kulturstyrel-
sen), Tilskudsportalen (Socialstyrelsen), Udbud.dk (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen), Høringsportalen
(Civilstyrelsen), Virk.dk (Erhvervsstyrelsen) og Statstidende.dk (Civilstyrelsen).
2)
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
På baggrund af dataindsamlingen er der i analysen foretaget en kortlægning af
statens tilskudspuljer såvel som en kortlægning af udvalgte eksisterende portalløs-
ninger i staten.
På det tilskudsadministrative område i staten er Moderniseringsstyrelsens
Vejled-
ning om effektiv tilskudsadministration
den publikation, der beskriver principperne for
god tilskudsforvaltning. Ministerierne organiserer selv administrationen af til-
skudsordninger og udarbejder interne vejledninger. Der er i ministerierne varie-
rende praksis for udmøntning af tilskudspuljer, hvor nogle fx laver bekendtgørel-
ser, mens andre udarbejder vejledninger til ansøger, som offentliggøres på inter-
nettet (eventuelt på en styrelses egen portal).
2. Kortlægning af tilskudspuljer
Der er i analysen identificeret 577 tilskudspuljer. Tilskudspuljerne er fordelt på 17
ministerier, men 431 tilskudspuljer svarende til ca. 75 pct. er placeret i de samme
fire ministerier,
jf. figur 1.
Statsministeriet er det eneste ministerium, der ikke admi-
nistrerer tilskudspuljer. Administrationen af tilskudspuljerne er i de fleste tilfælde
lagt ud i styrelser. Den samlede bevillingssum til tilskudsmidler er på ca. 16,8 mia.
kr.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0003.png
Side 3 af 14
Figur 1
Statens tilskudspuljer i 2016
Anm.: Det bemærkes, at puljer der først oprettes i løbet af kalenderåret ikke indgår i kortlægningen. Det samlede
antal tilskudspuljer for 2016 kan derfor ændre sig.
Kilde: Ministeriernes indberetning til Moderniseringsstyrelsen af februar 2016.
Der er i kortlægningen etableret et overblik over, hvilke overordnede målgrupper
tilskudspuljerne henvender sig til,
jf. figur 2.
Figuren illustrerer, at tilskudspuljerne
er fordelt på en bred kreds af potentielle ansøgere, og at en stor andel af
tilskudspuljerne samtidig har mere end én overordnet målgruppe.
Figur 2
Tilskudspuljernes målgrupper
Anm.: Det bemærkes, at en pulje kan have flere målgrupper. Det betyder, at tilskudspuljerne fordelt på målgrupper
summerer til mere end 100 procent af det samlede antal tilskudspuljer i 2016.
Kilde: Ministeriernes indberetning til Moderniseringsstyrelsen af februar 2016.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0004.png
Side 4 af 14
Analysen har vist, at næsten alle ministerier administrerer tilskudspuljer, og at til-
skudspuljerne henvender sig til en bred ansøgerkreds. Et samlet overblik over
statens tilskudspuljer i form af fx en fællesstatslig puljeportal vil derfor skulle
designes på en måde, så den kan imødekomme forskellige målgruppers behov for
oplysninger mv.
3. Kortlægning af puljeportaler
Kortlægningen af anvendelse af puljeportaler viser, at ca. en tredjedel af statens
tilskudspuljer ikke opføres på en eksisterende portalløsning i dag. Når der ses på
tværs af ministerområder, viser kortlægningen desuden, at der kun er ét minister-
område, som har opført alle tilskudspuljer på en portal,
jf. figur 3.
Det bemærkes,
at de puljer, der ikke er opført på en portal, kan være opført på en hjemmeside
eller lignende, og at det således ikke kan tages som udtryk for, at en tredjedel af
tilskudspuljerne ikke er annonceret.
Figur 3
Ministeriernes anvendelse af puljeportaler
Anm.: Figuren medtager kun ministerområde med minimum fem tilskudspuljer.
Kilde: Ministeriernes indberetning til Moderniseringsstyrelsen af februar 2016.
Baggrunden for, at næsten alle ministerområder har tilskudspuljer, som ikke opfø-
res på en portal, vurderes at være, at de eksisterende portaler typisk viser de til-
skudspuljer, som administreres af den pågældende styrelse, men ikke øvrige til-
skudspuljer under samme ministeriums ressort. En fællesstatslig løsning, hvor der
skabes et samlet overblik over alle statslige tilskudspuljer, kan bidrage til at skabe
øget gennemsigtighed og gøre det enklere at sikre, at der for alle statens tilskuds-
puljer findes oplysninger, som er tilgængelige for alle.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0005.png
Side 5 af 14
De gennemførte interview med udvalgte styrelser, der har erfaring med portalløs-
ninger, har givet indsigt i en række vigtige læringspunkter, der er vigtige at tage
med, hvis en ny portalløsning skal udvikles,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Vigtige læringspunkter fra cases
Læringspunkt
Tema
Oplysninger på en fællesstatslig pulje-
Brugerne efterspørger oplysninger om
portal kan afspejle eksisterende erfa-
ansøgningsfrister og sagsbehandlings-
ringer på området.
tider.
Der kan foretages en nøje vurdering af,
Søge- og filtreringsfunktion øger bru-
hvilke kriterier brugerne skal kunne
gervenligheden, men for mange søge-
søge og filtrere på.
kriterier kan skade overblikket.
Det kan være en god idé at afveje
Puljeoplysninger kan ikke hentes fra mængden af oplysninger på en fælles-
bagvedliggende databaser, men skal statslig puljeportal i forhold til admini-
udfyldes af sagsbehandleren.
strative ressourcer.
Oplysningerne på en puljeportal skal
God brugervenlighed letter de admini-
så vidt muligt understøtte, at ansøgere
strative processer, idet bedre ansøg-
udformer og indsender ansøgning (og
ninger kan reducere sagsbehandlings-
evt. tilhørende dokumentation) korrekt.
tiden.
Særlige opmærksomheds-
punkter
Fælles definition af tilskudspuljer skal
Udfordring at formulere entydig defini- udarbejdes i tæt dialog med relevante
tion af tilskudspuljer.
ministerier og styrelser.
En portals data kan gøres tilgængeligt
for tilskudsgivende myndigheder. Der
Simple portalløsninger med få oplys-
kan eventuelt laves en statistikfunktion
ninger kan ikke anvendes til at udtræk-
for offentligheden, som kan anvendes
ke data og udarbejde statistik.
til at skabe historisk overblik.
Mulige implikationer
Brugervenlighed
Administration
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
For så vidt angår erfaringer fra eksisterende portalløsninger peger kortlægningen
på, at potentielle ansøgere ikke fremsøger tilskudspuljer efter myndighed eller
målgruppe, men snarere efter centrale emneord. I tillæg hertil viser erfaringerne
fra kortlægningen, at høj brugervenlighed kan være med til at effektivisere sagsbe-
handlingen, fordi ansøgerne bliver dygtigere til selv at udarbejde komplette ansøg-
ninger. Mængden af oplysninger på en puljeportal skal dog afvejes i forhold til,
hvor administrativt tungt det er for sagsbehandleren at indtaste oplysningerne.
I kortlægningen af eksisterende tilskudsportaler har analysens fokus været porta-
ler, der giver et samlet overblik over en række tilskudsordninger. Flere styrelser
har portaler eller tast-selv løsninger, hvor administrationen af tilskuddene og
kommunikationen mellem myndighed og tilskudsmodtager (og -ansøger) foregår.
Disse løsninger er typisk ikke koblet direkte til det samlede overblik over tilskuds-
puljer. Kortlægningen peger på, at en eventuel etablering af en fællesstatslig pulje-
portal, der rummer al kommunikation mellem tilskudsyder og -modtager og der-
med er tæt koblet til myndighedernes sagsbehandlingssystemer, vil kræve omfat-
tende standardiseringer i den administrative fase. Et sådan tiltag vil have et langva-
rigt afsæt og være forbundet med betydelige omkostninger.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0006.png
Side 6 af 14
Det er afsøgt, om ministerierne i dag har de nødvendige puljeoplysninger tilgæn-
gelige i et format, som kan importeres af en fælles puljeportal. Tilbagemeldingen
fra ministerierne har været, at en eksport ikke er mulig fra de nuværende systemer.
Udvikling af et system, der kan indlæse data fra forskellige hjemmesider eller data-
baser vil desuden være meget omkostningsfuldt, og omfanget af oplysninger er
varierende mellem styrelser og er ikke angivet i en standardiseret form.
På baggrund af kortlægningen er det vurderingen, at blandt de eksisterende til-
skudsportaler er Slots- og Kulturstyrelsens portal
tilskud og tilladelser,
den bedst
egnede til en eventuel udvidelse til hele staten. Portalen er ikke integreret med de
tilskudsadministrative sagsbehandlingssystemer, og den giver brugeren et overblik
over de relevante oplysninger om tilskuddet og processen i tilskudsforvaltningen.
Endelig har styrelsen erfaring med at håndtere mange tilskud og at få adskillige
fagkontorer til at opføre oplysninger på en ensartet måde.
På baggrund af kortlægningen er det et vigtigt læringspunkt, at implementering af
en ny fællesstatslig puljeportal vil skulle foregå med tæt inddragelse af centrale
interessenter, herunder styrelser med erfaringer inden for tilskudsadministration.
Inddragelse af interessenterne er centralt både af hensyn til at sikre høj brugerven-
lighed og med henblik på at begrænse den administrative opgave med at indtaste
oplysninger på portalen. Derudover bør ministerier og styrelser også inddrages i
forbindelse med definitionen af, hvilke tilskudspuljer der skal opføres på en ny
portal af hensyn til at sikre en ensartet forståelse på tværs af ministerierne.
4. Løsningsmodeller
Kortlægningen af tilskudspuljer og eksisterende portalløsninger har peget på, at
der ikke findes et samlet overblik og en let tilgængelighed på tilskudsområdet i
staten. På den baggrund er en række mulige portalløsninger blevet undersøgt. Der
er både indgået overvejelser om simple portaler, hvor der skabes et overblik over
alle tilskudspuljer, såvel som mere avancerede portaler, der integreres med de lo-
kale sagsbehandlingssystemer, eller hvor der udvikles et nyt fællesstatsligt sagsbe-
handlingssystem som en del af løsningen.
Det er vurderingen, at de mere avancerede løsninger ikke bidrager væsentligt til at
skabe bedre overblik eller mere gennemsigtighed omkring de statslige ansøgnings-
puljer. En portalløsning, der er integreret med lokale sagsbehandlingssystemer,
forventes endvidere at tage mindst to år at udvikle og et nyt fællesstatsligt sagsbe-
handlingssystem betydeligt længere tid at udvikle. Udgifterne til investering i så-
danne løsninger er samtidig betydelige. Det har også været overvejet, om
borger.dk
eller
virk.dk
kan anvendes som platform for en fællesstatslig puljeportal. Som kort-
lægningen har vist, er der imidlertid en lang række tilskud, som ikke henvender sig
til enten borgere eller virksomheder, men mod flere forskellige målgrupper, her-
under også velgørende foreninger og offentlige institutioner som fx et sygehus.
På baggrund af ovenstående overvejelser er der opstillet tre mulige løsningsmodel-
ler, som vil kunne skabe et samlet overblik og en fælles indgang til alle statens
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0007.png
Side 7 af 14
tilskudspuljer,
jf. tabel 2.
Den første løsningsmodel beskriver mulighederne for at
udvide en eksisterende portalløsning, så denne kan omfatte alle statslige tilskuds-
puljer. Slots- og Kulturstyrelsens portal er på baggrund af kortlægningen udvalgt
som den mest relevante løsning i dette spor. De to øvrige løsningsmodeller er
henholdsvis en simpel puljeoversigt og puljeportal, der udvikles fra bunden.
Tabel 2
Tre mulige løsningsmodeller
Beskrivelse
Løsningsmodel 1: Slots-
og Kulturstyrelsen
Løsningsmodel 3: Pulje-
portalen
Slots- og Kulturstyrelsens portalløsning har mange af de samme oplysnin-
ger og funktionaliteter, som vil være relevante for en fællesstatslig portal.
Portalløsningen anvendes allerede af forskellige tilskudsgivere, hvilket
også vil være tilfældet på en fællesstatslig puljeportal.
Der etableres en samlet oversigt over statens tilskudspuljer.
Under hver tilskudspulje linkes der til ministerier/styrelsers egne portalløs-
ninger og hjemmesider, hvor brugerne kan læse nærmere om puljens
formål, ansøgningsproces mv.
Der etableres en portalløsning, hvor ministerierne opfører deres tilskuds-
puljer og skriver centrale oplysninger fx formålsbeskrivelse, ansøgerkreds,
ansøgningsfrist, samlede bevillingsmidler mv.
Der findes søge- og filtreringsfunktionaliteter på portalen.
Der linkes fortsat til ministerier/styrelsers egne portalløsninger og hjem-
mesider for så vidt angår ansøgning mv.
Løsningsmodel 2: Pulje-
oversigten
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Da kortlægningen har vist, at det ikke er muligt at trække data fra de eksisterende
databaser ind i en ny fællesstatslig puljeportal, bygger de foreslåede løsningsmo-
deller på den præmis, at det vil være nødvendigt at indtaste oplysninger manuelt
på den nye portal. I forbindelse med etablering af portalen kan det undersøges,
om ministerierne kan gives mulighed for i stedet at uploade oplysningerne i et
veldefineret format (fx fra excel). Der vil ikke blive udviklet en egentlig integrati-
onsløsning.
Kriterier for vurdering af løsningsmodeller
Afvejningen af fordele og ulemper ved de opstillede modeller er foretaget på bag-
grund af fem vurderingskriterier,
jf. boks 3.
Boks 3
Kriterier for vurdering af løsningsmodeller
Brugervenlighed
Det vurderes, i hvor høj grad løsningen skaber øget brugervenlighed, herunder om potentielle ansøgere kan danne
overblik over oplysninger om relevante tilskudspuljer, om løsningen har tilstrækkelig funktionalitet samt om der er
mulighed for fremadrettet at videreudvikle og forbedre løsningens brugervenlighed.
Effektiv tilskudsforvaltning
Det vurderes, om løsningen er med til at understøtte effektiv tilskudsforvaltning, det vil sige, at løsningen er med til
at sikre, at der kommer tilstrækkelig annoncering af tilskudspuljer i staten.
Indberetningsbehov
Det vurderes, i hvilket omfang løsningen påfører ministerierne et øget administrativt ressourceforbrug i form af ind-
tastning og redigering af oplysninger på portalen.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0008.png
Side 8 af 14
Etablerings- og driftsomkostninger
Det vurderes, hvilke omkostninger der er forbundet med etablering og drift af løsningen, herunder vil indgå estimater
over de forventede omkostninger til 1) udvikling af et velfungerende UX-design (det vil sige et design, der understøt-
ter god brugeroplevelse), 2) leverandørens udvikling af portalløsningen, 3) vedligeholdelse og drift af applikationen
samt 4) etablering og drift af de tilknyttede servere.
Tidshorisont
Det vurderes, hvornår løsningen kan forventes idriftsat, herunder det nødvendige tidsforbrug til kravspecifikation og
indhentelse af tilbud, efterfølgende udvikling af løsningen samt implementering og pilottest.
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Beskrivelse af løsningsmodel 1: Slots- og Kulturstyrelsens portalløsning
På baggrund af kortlægningen af syv portalløsninger vurderes Slots- og Kultursty-
relsens portal at være den mest velegnede løsningsmodel at bygge videre på. Slots-
og Kulturstyrelsens portalløsning er en CMS-baseret portal, som er udviklet med
fokus på at standardisere sagsbehandlingen og at øge brugervenligheden. Portalen
indeholder en række centrale oplysninger, som kan være relevante for en potentiel
ansøger, og en simpel funktionalitet, hvor det er muligt at filtrere tilskudspuljerne
på portalen efter fagområde og fritekstsøgning,
jf. tabel 3.
Muligheden for at vide-
reudvikle portalløsningen kan være begrænset af den pågældende CMS-løsning.
Slots- og Kulturstyrelsens portal blev fremhævet i Statsrevisorernes
Beretning om
ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds
som et godt eksempel på, hvordan til-
skudspuljer kan annonceres, og hvordan der kan gives overblik over relevante
informationer om en tilskudspulje. Portalen kan derfor være en god model til at
sikre annoncering af tilskudspuljer i staten.
Tabel 3
Beskrivelse af Slots- og Kulturstyrelsens portal
Oplysninger
Puljens navn
Puljens formål
Ansvarshavende myndighed, inkl. kontaktoplysninger
Område/tema
Ansøgerkreds
Ansøgningsfrist
Bevillingssum
Vurdering
Forventet sagsbehandlingstid
Vejledning
Tilskudspuljens lovgrundlag
Procesbeskrivelse
Krav til tilskudsmodtagere (efterbehandling, afrapportering, mv.)
Funktionalitet
Link til ansøgningsblanket
Fritekstsøgning
Søgemulighed på fagområde
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal og http://slks.dk/tilskud-tilladelser/.
Indberetningsbehovet på Slots- og Kulturstyrelsen vurderes at være relativt om-
fangsrigt. Måden, CMS-løsningen er bygget op på, medfører en relativt ressource-
krævende proces for sagsbehandleren, når tilskudspuljen skal indtastes på porta-
len. Portalen kræver desuden enten erfaring med eller behov for oplæring i CMS-
systemet.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0009.png
Side 9 af 14
Der er ikke foretaget en selvstændig vurdering af hverken etablerings- og drifts-
omkostninger eller tidshorisonten for at tilpasse Slots- og Kulturstyrelsens portal-
løsning, så den kan anvendes som fællesstatslig puljeportal. Det skyldes, at om-
kostninger og tid forbundet med tilpasning og drift af portalen forventes at svare
til at udvikle en ny puljeportal med de samme funktionaliteter. Vurderingen er
derfor, at der for så vidt angår omkostninger og tidshorisont hverken vil være
markante fordele eller ulemper ved at bygge videre på Slots- og Kulturstyrelsens
portal frem for at udvikle noget nyt. Et opmærksomhedspunkt er i den forbindel-
se, at hvis en ny løsning udvikles, vil denne kunne udvikles med en mere tidssva-
rende CMS-løsning.
Beskrivelse af løsningsmodel 2: Puljeoversigt
Puljeoversigten er en simpel CMS-løsning med links til de tilskudsydende institu-
tioners hjemmesider, suppleret med enkelte basisoplysninger om puljerne,
jf. tabel
4.
Der vil være begrænsede søge- og filtreringsmuligheder som følge af de få op-
lysninger på portalen. Puljeoversigten giver dermed et samlet overblik over statens
ansøgningspuljer, men gør det ikke nødvendigvis enkelt for potentielle ansøgere at
orientere sig om relevante tilskudsmidler. Erfaringer viser desuden, at meget sim-
ple løsninger kan være svære at videreudvikle senere hen.
Tabel 4
Beskrivelse af puljeoversigt
Oplysninger
Puljens navn
Puljens formål
Ansvarshavende myndighed, inkl. kontaktoplysninger
Funktionalitet
Link til myndighedens decentrale hjemmeside
Søgefunktion efter ansvarshavende myndighed
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Myndighedernes indberetningsarbejde og omfanget af den løbende administrative
redigering vil være begrænset, da portalen udelukkende indeholder basisoplysnin-
ger om myndighedernes opførte puljer. Der vil derfor være begrænset behov for
løbende at opdatere oplysninger om en tilskudspulje, når den er opført på hjem-
mesiden.
Det vurderes, at de samlede it-omkostninger for etablering og fire års drift af pul-
jeoversigten vil ligge inden for prisintervallet 700.000-1.000.000 kr. Heraf forven-
tes 450.000-750.000 kr. at være omkostninger til den eksterne leverandør af løs-
ningen, mens 250.000 kr. forventes at gå til etablering og drift af tilknyttede serve-
re, hvilket kan håndteres af Statens It. Hertil kommer administrative udgifter til
implementering og løbende support. Tidshorisonten for etablering af en pulje-
oversigt forventes at være 6-11 måneder,
jf. tabel 5.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0010.png
Side 10 af 14
Tabel 5
IT-udgifter – Puljeoversigten
Årlig drift og
vedligehold af
applikationen
Etablering og
årlig drift af
tilknyttede
servere
Etablering:
50.000 kr.
Årlig drift:
50.000 kr.
Samlede om-
kostninger, inkl.
4 års drift
UX-analyse og
design
1
Løsningsudvik-
ling
Estimerede omkost-
ninger
2
100.000 kr.
150.000-
250.000 kr.
50.000-
100.000 kr.
700.000-
1.000.000 kr.
Udformning af
tilbudsmateriale
Indhentelse og
vurdering af
tilbud
Løsningsudvik-
ling
Implementering
og pilottest
Total
Tidshorisont
1-2 måneder
2-3 måneder
2-3 måneder
1-3 måneder
6-11 måneder
Anm.: De totale omkostninger er gennemsnitsbetragtninger med forbehold for funktionaliteten i de enkelte
løsninger. Priser er estimater og opgjort ekskl. moms.
1. UX står for user experience og refererer til, at en hjemmeside har et design, som understøtter den gode
brugeroplevelse.
Kilde: Egne gennemsnitsbetragtninger efter korrespondance med Statens IT og dialog med en række leverandører
af hjemmesideløsninger.
Beskrivelse af løsningsmodel 3: Puljeportal
Puljeportalen er en udvidet CMS-løsning, hvor der vil være flere oplysninger og
funktionaliteter såsom filtrering efter område, tema og målgruppe,
jf. tabel 6.
Even-
tuel videreudvikling af portalløsningen vil være lettere tilgængelig, hvis der på et
senere tidspunkt træffes beslutning om at gøre mere på det tilskudsadministrative
område.
Tabel 6
Beskrivelse af puljeportal
Oplysninger
Puljens navn
Puljens formål
Ansvarshavende myndighed, inkl. kontaktoplysninger
Ansøgerkreds
Ansøgningsfrist
Bevillingssum
Vurdering
Forventet sagsbehandlingstid
Funktionalitet
Link til myndighedens decentrale hjemmeside
Søgefunktion efter ansvarshavende myndighed
Søgemulighed på:
Område
Tema
Målgruppe
Dataeksport via web-service
Anm.: Tilpasning af oplysninger og søgemuligheder afstemmes i implementeringsfase med følgegruppe.
Puljeportalen lever op til alle de oplysninger, der er angivet i eksemplet i
Vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning.
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Puljeportalen vil indeholde en mulighed for, at ministerier og styrelser kan ud-
trække data fra portalen med henblik på at bruge det på deres egne portalløsnin-
ger. Tanken med eksportmuligheden er, at de data, der er indberettet til portalen,
stilles til rådighed for ministerierne i et åbent format. Det vil sige, at en styrelse
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0011.png
Side 11 af 14
kan sætte sin egen lokale portal op til at indlæse de data, der eksporteres fra den
fællesstatslige portal, og dermed kan det undgås, at oplysninger skal indtastes ma-
nuelt flere gange. Den enkelte styrelse beslutter selv, om den vil anvende data fra
den fællesstatslige puljeportal i lokalt regi. I givet fald skal styrelsen selv etablere
en funktion, der indlæser data på styrelsens hjemmeside.
Nogle myndigheder har været omfattet af de offentlige digitaliseringsbølger og er
derfor pålagt at oplyse om en række tilskudsområder på de fællesoffentlige plat-
forme
virk.dk
og
borger.dk.
Eksportfunktionen giver mulighed for, at der kan ar-
bejdes på at etablere en visning på borger.dk og virk.dk, så dobbeltindtastning
undgås.
Det vurderes, at de samlede it-omkostninger for etablering og fire års drift af pul-
jeportalen vil ligge mellem 1.000.000-1.400.000 kr. Heraf ca. 550.000-950.000 kr.
til den eksterne leverandørs udvikling og vedligeholdelse og ca. 450.000 kr. til
etablering og drift af servermiljø hos Statens IT. Hertil kommer administrative
udgifter til implementering og løbende support. Tidshorisonten forventes at være
7-14 måneder,
jf. tabel 7.
Tabel 7
IT-udgifter – Puljeportalen
Årlig drift og
vedligehold af
applikationen
Etablering og
årlig drift af
tilknyttede
servere
UX-analyse og
design
1
Løsningsudvik-
ling
Total
Estimerede omkost-
ninger
2
100.000 kr.
250.000-
450.000 kr.
50.000-
100.000 kr.
Etablering:
50.000 kr.
Årlig drift:
100.000 kr.
1.000.000-
1.400.000 kr.
Indhentelse og
Udformning af
vurdering af
tilbudsmateriale
tilbud
Løsningsudvik-
ling
Implementering
og pilottest
Total
Tidshorisont
1-2 måneder
2-3 måneder
2-5 måneder
2-4 måneder
7-14 måneder
Anm.: De totale omkostninger er gennemsnitsbetragtninger med forbehold for funktionaliteten i de enkelte
løsninger. Priser er estimater og opgjort ekskl. moms.
1. UX står for user experience og refererer til, at en hjemmeside har et design, som understøtter den gode
brugeroplevelse.
Kilde: Egne gennemsnitsbetragtninger efter korrespondance med Statens IT og dialog med en række leverandører
af hjemmesideløsninger.
5. Konklusion og anbefaling
Der findes ikke et samlet overblik over statens tilskudspuljer. Erfaringer fra eksi-
sterende tilskudsportaler og andre portalløsninger er, at portalerne bidrager til at
sikre høj brugervenlighed. Etablering af en fællesstatslig platform vil bidrage til at
sikre brugervenligheden på de områder, hvor der ikke findes portaler i dag. End-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0012.png
Side 12 af 14
videre vil det samlede overblik sikre gennemsigtighed på tilskudsområdet på tværs
af staten. Det anbefales derfor, at der etableres et fælles overblik.
I
tabel 8
nedenfor sammenlignes løsningsmodellerne på de fem vurderingskriterier.
Tabel 8
Sammenligning og anbefaling
Brugervenlig-
hed
Effektiv til-
skudsforvalt-
ning
Etablerings- og
Indberetnings-
driftsomkost- Tidshorisont
behov
ninger
Anbefaling
Løsningsmodel
1: Slots- og
Kulturstyrelsen
÷
÷
Løsningsmodel
2: Puljeover-
sigten
Løsningsmodel
3: Puljeporta-
len
Anm.: Vurderingen af løsningerne er sket inden for de præmisser, der er sat op for løsningsmodellerne. 100 pct.
efterlevelse af pricipperne for effektiv tilskudsforvaltning skal derfor læses således, at der inden for analysens
udfaldsrum ikke vurderes at være yderligere gevinster at hente end det, der leveres af løsningen. Efterlevelse
af pricipperne for god tilskudsforvaltning sker fortsat i administrationen i den enkelte myndighed.
Kilde: Analyse af fællesstatslig puljeportal.
Det er vurderingen, at en puljeoversigt (løsningsmodel 2) kun i begrænset omfang
vil leve op til kriterierne om øget brugervenlighed og understøttelse af effektiv
tilskudsforvaltning. Da analysen samtidig har vist, at de økonomiske og tidsmæs-
sige besparelser ved at vælge den mest simple model er begrænsede, anbefales det
derfor ikke at etablere en puljeoversigt svarende til løsningsmodel 2.
Både Slots- og Kulturstyrelsens portal (løsningsmodel 1) og en ny puljeportal
(løsningsmodel 3) vurderes begge at skabe høj grad af brugervenlighed. En ny
puljeportal vil dog have den fordel, at det kan være lettere at videreudvikle løsnin-
gen, fordi der kan anvendes en nyere CMS-løsning. Ligeledes vurderes det, at beg-
ge løsningsmodeller kan sikre en god annoncering af tilskudspuljer, jf. også Rigs-
revisionens fremhævelse af Slots- og Kulturstyrelsens praksis.
Begge modeller vil indebære en vis grad af indberetningsbehov for sagsbehandle-
re, der skal indtaste oplysninger på portalen. Ved at udvikle en ny puljeportal kan
der dog være mulighed for at anvende en nyere CMS-løsning, som potentielt vil
kunne gøre det mindre besværligt for sagsbehandleren. På en ny puljeportal kan
desuden udvikles en web-service, der stiller portalens data til rådighed for ministe-
rier og styrelser, så de samme data ikke skal indtastes igen på styrelsernes egne
portaler. Data vil også kunne eksporteres og gengives hos andre eksterne brugere.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0013.png
Side 13 af 14
Det er forventningen, at etablerings- og driftsomkostninger for løsningsmodeller-
ne vil ligge inden for samme niveau. Alle modeller forventes desuden at kunne
idriftsættes i løbet af 2017, hvilket er i overensstemmelse med forventningen i
Social- og Indenrigsudvalgets beretning over beslutningsforslag nr. B 2 af 3. marts
2016.
Da der hverken vurderes at være store omkostnings- eller tidsmæssige fordele i at
anvende Slots- og Kulturstyrelsens portalløsning, anbefales det, at der etableres en
ny puljeportal baseret på en CMS-løsning svarende til løsningsmodel 3. Udvikling
af en ny puljeportal sikrer en løsning, der er teknisk tidssvarende, og hvor der kan
laves en web-servicefunktion, som kan reducere omfanget af indberetningsopga-
ven.
Som kortlægningen viser, er statens tilskud fordelt på en lang række institutioner,
hvor praksis for at oplyse om puljer på hjemmesider varierer meget. I udviklings-
fasen vil der derfor være behov for inddragelse af ministerierne. Interessentind-
dragelse skal sikre, at ministeriernes tilskudsansøgere fortsat vil få de oplysninger
mv. om puljerne, der er relevante for dem. Derudover skal det sikre, at ministeri-
ernes opgave med indberetning til portalen kan foregå med mindst mulig admini-
stration. Endelig skal inddragelsen sikre en fælles begrebsforståelse.
Governance
For at den fællesstatslige puljeportal anvendes efter hensigten, er det centralt, at
der skabes det rette regelgrundlag for, at ministerierne kan holdes ansvarlige for at
opføre tilskudspuljer på portalen.
For at sikre fuldstændigheden af overblikket over alle statslige tilskudspuljer, op-
rettes der en tekstanmærkning på Finanslovens § 7, hvor det fremgår, at ministeri-
erne forpligtes til at opføre tilskudspuljer på portalen. Det præciseres endvidere, at
puljer ikke må opføres på egne hjemmesider, før de er annonceret på den fælles-
statslige puljeportal.
Det vurderes, at der ved tekstanmærkning på finansloven også kan gives hjemmel
til, at ministeriernes pligt til annoncering af ansøgningspuljer afløftes ved opførel-
se på den fællesstatslige puljeportal. Det følger af officialprincippet, at myndighe-
der har pligt til at sikre, at der gives relevant information om muligheden for at
søge tilskuddet til alle potentielle ansøgere, således at de bedst egnede ansøgere får
mulighed for at gøre sig bekendt hermed. Tekstanmærkningen vil være et supple-
ment til det gældende forvaltningsretlige princip og vil ikke ændre ved eksisteren-
de lovgivning. Afløftning af øvrig annonceringspligt vil i nogen grad opveje den
ekstra administrative opgave, ministerierne har fået ved at skulle indberette på
portalen, idet det ikke er påkrævet, at annoncering sker andre steder. Det står mi-
nisterierne frit for at annoncere yderligere andetsteds, hvis det ønskes.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 340: Notat om fællestatslig puljeportal, fra finansministeren
1650996_0014.png
Side 14 af 14
Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om Effektiv Tilskudsforvaltning,
som er rettet
mod sagsbehandlere, suppleres med vejledning om, hvilke oplysninger der angives
på portalen.
Det overordnede regelgrundlag for administration af tilskudsordninger vil fortsat
ligge i Finansministeriet, mens de enkelte ministerier laver interne forretningsgan-
ge for håndtering af tilskud. I forhold til ansvarsfordelingen for en fællesstatslig
portal vil Finansministeriet have den overordnede koordinerende rolle i forhold til
at sikre, at portalen udvikles med de nødvendige funktionaliteter, mens de enkelte
ministerier har ansvaret for, at oplysninger om puljer er korrekte samt for at pul-
jerne bliver opført på portalen. Spørgsmål vedrørende de enkelte puljer besvares
af det tilskudsydende ministerium.