Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1561507_0001.png
Jesper van der Schaft
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 7828
Doknr.
277789
Dato
29-10-2015
Kære Jesper van der Schaft
Tak for din e-mail af 7. oktober 2015.
Du anfører, at CPR-loven bør laves om, så der ikke kan udstedes bøder til hjemløse.
Jeg mener ikke, at der er grund til at ændre CPR-loven som foreslået af dig. CPR-
loven giver ikke mulighed for at udstede bøder for selve det forhold, at en borger er
blevet hjemløs.
Jeg kan oplyse, at CPR-loven bl.a. har til formål at sikre, at enhver folkeregistreres på
den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig. Derfor skal enhver,
der flytter, anmelde dette senest fem dage efter flytningen, jf. CPR-lovens § 12.
En person, der er fraflyttet sin tidligere adresse uden at få en ny bopæl eller et fast
opholdssted skal registreres i CPR som værende uden fast bopæl i den hidtidige bo-
pælskommune, jf. lovens § 6, stk. 4. Det følger også af bestemmelsen, at kommunen
med mellemrum skal tage sagen op for at vurdere, om der kan fastlægges en bopæl
eller et fast opholdssted.
Kommunen tilrettelægger selv sin sagsbehandling i disse sager, og det er også kom-
munen, der inden for rammerne af lovgivningen beslutter, hvordan personen selv skal
inddrages. Kommunen kan til brug for en undersøgelse af en persons bopælsforhold
bl.a. afkræve en nærmere redegørelse fra vedkommende selv om dennes bopælsfor-
hold, jf. lovens § 10, stk. 2, nr. 1.
Efter CPR-lovens § 57 har kommunerne under visse betingelser mulighed for at ud-
stede bøder for overtrædelser af CPR-loven, f.eks. hvis en person undlader at afgive
oplysninger til kommunen om sine bopælsforhold, eller hvis en person ikke rettidigt
anmelder en flytning.
Jeg har forståelse for, at en tilværelse som hjemløs kan være vanskelig, men jeg sy-
nes ikke, at der er grund til at ændre på, at hjemløse - ligesom alle andre borgere - har
pligt til at anmelde flytning og oplyse om, hvor de opholder sig. Jeg ser heller ikke
grund til at ændre på, at manglende overholdelse heraf kan sanktioneres med bøde.
Du har som bilag til dit brev fremsendt kopi af Aarhus Kommunes standardblanket
”Redegørelse for bopælsforhold”.
Jeg kan tilføje, at CPR-kontoret her i ministeriet har gjort Aarhus Kommune opmærk-
som på, at der ikke i CPR-lovens § 57 er hjemmel til at udstede en bøde i den situati-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Kopi af ministerens svar til Jesper van der Schaft på hans henvendelse af 7/10-15 til udvalget, fra social- og indenrigsministeren
1561507_0002.png
on, som er omtalt i standardblanketten. Der er således ikke hjemmel til at udstede en
bøde, når der anmeldes flytning fra registreringen ”ukendt adresse” til en ny adresse,
og en borger har ikke pligt til at fremmøde personligt i kommunen.
Aarhus Kommune har oplyst, at kommunens standardblanket vil blive tilrettet i over-
ensstemmelse med ministeriets tilkendegivelser.
Din e-mail er også sendt til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg. Jeg har derfor
sendt kopi af mit brev til Social- og Indenrigsudvalget.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2