Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1649366_0001.png
Pressemeddelelse
24-06-2016
Status for det nye system for digitale vælgererklæringer
Leverandøren af it-systemet for digitale vælgererklæringer har netop gennemført en stør-
re fejlrettelse af hjemmesiden vælgererklæring.dk. Arbejdet med at forbedre kvaliteten
fortsætter henover sommeren.
Siden januar i år har partier, der ønsker at stille op til Folketinget og Europa-Parlamentet, kun-
net indsamle vælgererklæringer digitalt. Mere end 20.000 vælgere har allerede afgivet deres
vælgererklæring på nettet.
Hjemmesiden vælgererklæring.dk har i maj været tilgængelig i over 99 procent af tiden, hvilket
overholder de aftalte servicemål. Trods startvanskeligheder har systemet altså i dag et kvali-
tetsniveau, så langt de fleste vælgere bør opleve det som nemt og uproblematisk at afgive en
digital vælgererklæring. Der kan dog være tilfælde, hvor NemID eller CPR-registret midlertidigt
ikke er tilgængeligt, og hvor en vælger derfor midlertidigt ikke kan fuldende processen.
Social- og Indenrigsministeriet har siden idriftsættelsen arbejdet målrettet sammen med it-
leverandøren KMD på at hæve kvaliteten af vælgererklæring.dk. Der er gennemført flere fejlret-
telser i januar, februar, marts og april 2016, og der er senest gennemført fejlrettelser den 29.
april, 6. maj, 13. maj, 20. maj og 10. juni 2016.
Fejlrettelsen den 10. juni 2016 har ikke håndteret alle de indmeldte fejl. Der er derfor planlagt
yderligere to mindre fejlrettelser i de kommende uger. It-leverandøren KMD har tilkendegivet, at
arbejdet med at få håndteret de fejl, der var kendskab til den 1. maj 2016, færdiggøres i løbet af
sommeren 2016. Med disse rettelser har ministeriet en forventning om, at problemerne med
driftsstabiliteten og brugervenligheden er blevet håndteret.
Rettelser og ændringer fremadrettet
It-leverandøren KMD har igangsat en gennemgang af det underliggende system for at sikre, at
de gennemførte fejlrettelser er implementeret rigtigt, og at det fremadrettede arbejde med sy-
stemet bygger på det rigtige grundlag.
Det er desuden forudsat i reglerne vedrørende overgangen til vælgererklæring.dk, at vælgerer-
klæringer afgivet efter den tidligere procedure også skal indlæses i systemet for at sikre, at in-
gen vælger har afgivet mere end én gyldig vælgererklæring ad gangen. Over sommeren gen-
nemfører Social- og Indenrigsministeriet derfor en automatiseret kontrol af de gamle vælgerer-
klæringer, som partierne har indlæst i systemet.
Social- og Indenrigsministeriet har tilbudt partierne mulighed for at rette eventuelle fejlindtastede
data, før de ugyldige erklæringer bliver endegyldigt annulleret.
Efter den tværgående kontrol vil hvert parti have et fuldt digitalt overblik over deres egen ind-
samling af vælgererklæringer. Partiet skal fortsat opbevare de gamle papirbaserede vælgerer-
klæringer og indlevere dem til Social- og Indenrigsministeriet som dokumentation, når partiet
anmelder sig.
Med de rettelser og opdateringer, der er gennemført og vil blive gennemført henover somme-
ren, kan opmærksomheden rettes fremad mod partiernes ønsker til tilpasninger af vælgererklæ-
ring.dk. Social- og Indenrigsministeriet vil i efteråret tage en dialog med interesserede partier
om det.
Telefon 33 92 93 00 [email protected] www.sim.dk
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 329: Status for det nye system for digitale vælgererklæringer
1649366_0002.png
Eksempler på gennemførte rettelser og ændringer
Siden april 2016 er der gennemført en række forbedringer af vælgererklæring.dk, for eksempel:
Logo i invitationsmails
Social- og Indenrigsministeriets officielle logo er blevet tilføjet alle de meddelelser, som vælgere
og partier får tilsendt.
Forbedret tekst på papirerklæringer
Vælgere, der har ønsket at få tilsendt en papirblanket i stedet for en e-mail, har tidligere modta-
get en papirblanket, hvor teksten har været forkert printet. Fejlen har ikke haft betydning for de
mere end 95 procent, der har ønsket at få tilsendt en e-mail, men kun for de mindre end 5 pro-
cent, som har ønsket at få tilsendt en papirblanket. Fejlen er blevet rettet den 29. april 2016.
Tydeligere fejlmeldinger
Nogle vælgere har oplevet uklare fejlbeskeder, når de har forsøgt at afgive en vælgererklæring
digitalt. Det er nu gjort tydeligere, hvad forklaringen er, når man ikke kan afgive en vælgererklæ-
ring. Ofte har det skyldtes, at ens vælgererklæring allerede er blevet registreret, eller at man
tidligere har afgivet en vælgererklæring til et andet parti.
Eksempler på rettelser og ændringer, der forventes færdiggjort henover sommeren 2016
Rettelse af skærmbillede ved udlogning
Ved udlogning kommer vælgere og partier til en tom side i stedet for til forsiden af vælgererklæ-
ring.dk. Dette har ingen betydning for, om vælgeren har afgivet sin vælgererklæring, men kan
skabe usikkerhed om, hvorvidt processen er gennemført korrekt. Dette bliver ændret.
Rettelse af titler på meddelelser sendt til Digital Post (eBoks)
Alle meddelelser sendt fra vælgererklæring.dk til Digital Post (eBoks) har indtil videre identiske
titler. Dette bliver ændret, så hver type meddelelse får en præcis titel.
Forbedret opdatering af vælgeroplysninger
En vælger har hidtil kunnet opleve, at oplysninger ikke opdateres fuldt ud. Hvis en vælger ek-
sempelvis ønsker at trække en papirbaseret vælgererklæring tilbage og er flyttet siden afgivel-
sen af vælgererklæringen, vil brevet med tilbagetrækningsformularen indtil videre blive sendt til
vælgerens gamle adresse. Dette bliver ændret, så vælgerens opdaterede adresse fremgår.
Sådan afgiver man en vælgererklæring
Når en vælger ønsker at give et parti sin vælgererklæring, giver vælgeren sin mailadresse til
partiet – det kan for eksempel foregå på gaden eller, som nogle partier har valgt, via partiets
hjemmeside. Partiet indtaster derefter mailadressen i vælgererklæring.dk. Efter syv dages be-
tænkningstid for vælgeren sendes automatisk en invitationsmail med et link, som vælgeren
klikker på. Derefter logger vælgeren ind med NemID og bekræfter sin vælgererklæring. Til sidst
sendes en kvittering til vælgerens Digitale Postkasse (eBoks).
Social- og Indenrigsministeriet har udarbejdet vejledningsmateriale og filmklip til partier og væl-
gere om brugen af vælgererklæring.dk. Se det
her.
Ofte stillede spørgsmål
Se de spørgsmål, vi oftest får, og svarene på dem
her.
Yderligere oplysninger
Pressemedarbejder Kristine Korsgaard, 41 85 13 26,
[email protected]
Specialkonsulent Søren Stauning, 41 85 14 24,
[email protected]
2