Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1649196_0001.png
Fra:
Poul Hvilsted [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. juni 2016 16:02
Til:
[email protected]
Cc:
Linda Kubasiak Johansen <[email protected]>; Hanne Villumsen <[email protected]>
Emne:
Det kommunale Tilsyns afgørelse i sag nr. 2015-1353 - Torvet i Silkeborg (Horten-167659)
Til Social- og Indenrigsminister Karen Ellemann
c.c.
Medlemmerne af Folketingets Social- og Indenrigsudvalg (udvalgssekretær Linda Johansen)
Kontorchef Hanne Villumsen, Statsforvaltningen
I forlængelse af min orientering af 30. maj 2016 kan det oplyses, at Statsforvaltningen den 2. juni 2016
fremkom med en udtalelse i sagen, hvormed det blev afgjort, at Tilsynet ikke fandt anledning til at foretage
sig yderligere. Udtalelsen vedlægges.
Jeg er bekendt med Social- og Indenrigsministerens svar på spørgsmål 147 fra Social- og Indenrigsudvalget
og lægger derfor til grund, at ministeriet har modtaget Statsforvaltningens afgørelse og, at der findes en
verserende sag herom.
I fortsættelse af de indlæg, der siden klagesagens påbegyndelse den 9. januar 2015, er blevet indgivet til
Tilsynet, vil jeg med denne henvendelse henstille til Social- og Indenrigsministeren at foretage en
gennemgang af sagen med henblik på konstatere, hvorvidt der er tale om en beslutning, der sagligt og
kvalificeret har forholdt sig til de forhold, som Statsforvaltningen er gjort opmærksom på.
Det er min påstand, at Tilsynets afgørelse for det første slet ikke har adresseret de problemstillinger af
kommunalretlig karakter, der er blevet rejst. For det andet har Tilsynet desværre meget tydeligt ikke forstået
den problemstilling, der dog behandles (ulovlig støtte til en erhvervsvirksomhed), hvorved Tilsynet har
truffet en afgørelse, der skaber et helt uacceptabelt præcedens for den økonomiske relation mellem
enkeltstående erhvervsvirksomheder og offentlige midler af et betydeligt omfang.
Det er min opfattelse, at afgørelsen på trods af 15 måneders sagsbehandlingstid hos Tilsynet fremtræder
ufuldstændig og usammenhængende, både i forhold til sin fremstilling af de problemstillinger, der er rejst,
og til begrundelsen for sin konklusion. Det er påfaldende, at afgørelsen dermed forekommer mere at være
styret af et ønske om, at sagen bortfalder, end ønsket om at træffe en afgørelse, der er sagligt velfunderet
og fremstillet på en måde, som adressaterne (klagerne) vil kunne forstå – i hvert fald logikken i.
Jeg tillod mig nedenfor den 30. maj 2016 at forudse, at Tilsynets situation kunne indebære et tab af
”kvalitetssikring
og relevans”
– hvilket jeg dybt beklager at konstatere var mere aktuelt end jeg havde frygtet.
Jeg tillader mig at vedhæfte mine indlæg til Tilsynet af 28. maj og 20. juli 2015 (uden bilag) for derved at
synliggøre, at Tilsynet har forsømt at forholde sig til væsentlige faktiske og retlige problemstillinger, som er
blevet rejst. Jeg bestrider ikke Tilsynets adgang til at forkaste de forhold, der bliver gjort opmærksom på,
men det er efter min opfattelse hverken sagligt eller troværdigt slet ikke at kvittere for oplysningerne og
forklare, hvorfor Tilsynet ikke finder, at de er relevante for en overvejelse om en tilsynssag. Det er
betegnende, at der både før og efter den 28. maj og 20. juli 2016 er indgivet indlæg fra klagerne og fra
kommunen, men at Tilsynet ikke finder anledning til at præcisere, på hvilket grundlag sagen er afgjort.
Der knytter sig en helt særlig interesse til det forhold, der i sagen og i kommunens aftalegrundlag med den
private virksomhed (A. Enggaard A/S) er omtalt som den ”negative
købesum”.
Denne betegnelse betyder, at
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: Henvendelse af 21/6-16 fra HORTEN om det kommunale tilsyns afgørelse i sag - "Torvet i Silkeborg"
Silkeborg kommunen indgik aftale om at overdrage ejendomsretten til Torvet til Enggaard, som skulle bygge,
eje og drive en underjordisk parkeringskælder under Torvet. Salgsprisen for arealet på Torvet var for
kommunen negativt og kommunen skulle således betale Enggaard kr. 33,4 mio. Beløbet er resultatet af
følgende beregning, som Enggaard har foretaget og, som kommunen ikke (at dømme efter aktindsigt i
sagen) har fået nogen supplerende oplysninger om:
Byggeomkostning og forrentning 6% af investeret kapital minus akkumuleret driftsresultat af
parkeringskælder i en periode af 30 år = underskud kr. 33,4 mio. = hvad kommunen skal betale
Udover det kritisable i sig selv for en kommune at forpligte sig til at betale et (betydeligt) beløb, som er
beregnet på grundlag af oplysninger, der hverken er verificeret eller forklaret, blev Tilsynet anmodet om at
forholde sig til, om det er i strid med kommunalfuldmagten og forbuddet mod erhvervsstøtte at afdække en
virksomheds driftsresultat.
Tilsynet har ikke vurderet dette spørgsmål overhovedet, men alene henholdt sig til en formalistisk
betragtning om, at kommunen har gennemført et EU-udbud, hvis udbudsbetingelser Tilsynet – uden
forklaring – ikke mener at kunne underkende. Jeg mener, at Tilsynet på en kritisabel måde herved ”begraver”
den væsentlige problemstilling om, hvorvidt kommunen ulovligt yder et tilskud til en enkeltstående
virksomhed (som var udbuddets eneste deltager) for en erhvervsmæssig risiko. Tilsynet undlader derfor også
at forholde sig til, om et sådant tilskud – som kommunen har hævdet – kan legitimeres af, at kommunen
finder etableringen af en underjordisk parkeringskælder på lokaliteten konform med en kommunal interesse
i at tilrettelægge parkeringsforholdene i midtbyen. Jeg mener fortsat, at det ikke tilkommer en kommune at
medvirke til at realisere etableringen af en underskudsgivende privat virksomhed, fordi kommunen anser
virksomhedens produkt for at være interessant.
Præcedensvirkningen af denne afgørelse vil være uoverskuelig. Silkeborg kommune har i anden
sammenhæng kaldt sin relation til Enggaard for ”en slags OPP-projekt”, men sandheden er efter min
opfattelse, at der er tale om en rendyrket virksomhedsstøtte, hvori kommunen hverken har en retlig,
økonomisk eller faktisk deltagelse, der er lovlig.
Hvori kommunens egentlige interesse består, er fortsat uklart. Det kan som sådan ikke være udbuddet af
parkeringspladser i midtbyen. Tilsynet er gjort opmærksom på – men har ikke nævnt – at der i juni 2015 blev
truffet en beslutning om at dispensere fra den gældende p-norm i kommuneplanen for det – endnu ikke
igangsatte – byggeri af et butikscenter lige ved siden af Torvet. Ved dispensationen blev kravet om antal
parkeringspladser reduceret med 200 – altså 20 pladser færre end de nye pladser i den underjordiske
parkeringskælder 75 meter væk. Dispensationen blev ikke betinget af en betaling til kommunens p-fond fra
bygherren – som også her er Enggaard. Det er skammeligt, at Tilsynet forsømmer overhovedet at berøre
denne sammenhæng.
Dette er ikke det rette forum for yderligere fremhævelse af de punkter, hvor Tilsynets afgørelse er
uforståelig og dybt utilfredsstillende. Men jeg er parat til at uddybe min kritik over for både Social- og
Indenrigsministeriet og Folketinget.
På forhånd tak for opmærksomheden.
Med venlig hilsen
Poul Hvilsted
Partner
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: Henvendelse af 21/6-16 fra HORTEN om det kommunale tilsyns afgørelse i sag - "Torvet i Silkeborg"
1649196_0003.png
T +45 3334 4254
|M
+45 5234 4254
|vCard |Læs
profil
___
Horten Advokatpartnerselskab
|
Philip Heymans Allé 7
|
DK-2900 Hellerup, København
T +45 3334 4000
|
F +45 3334 4001
|
CVR 33775229
|
horten.dk
Please note that information contained in this e-mail and any attachments is intended for the use of the addressee only and is
confidential and may contain legally privileged information. If received in error, please delete it from your system and notify us by
phone. Any dissemination, distribution, copying or use of this communication without our prior permission is strictly prohibited.
Fra:
Poul Hvilsted
Sendt:
30. maj 2016 22:28
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Emne:
Orientering om Det kommunale Tilsyns sag nr. 2015-1353 - Torvet i Silkeborg (Horten-167659)
Til
Medlemmerne af Folketingets Social- og Indenrigsudvalg (udvalgssekretær Linda Johansen)
og Social- og Indenrigsminister Karen Ellemann
---------
Jeg rettede i sommeren 2015 henvendelse til indenrigsministeren (tidligere sags 2015 – 5652) med
anmodning om hjælp til at formå Det kommunale Tilsyn at træffe en afgørelse/intervenere i en klagesag, der
dengang havde verseret i et halvt år. Indenrigsministeriet afviste den 27. juli 2015 at foretage sig noget, bl.a.
med henvisning til tilkendegivelser fra Tilsynet om en forventet tidsramme på 1-2 måneder og, at det således
drejede sig om sagsbehandlingstid og ikke – som jeg gjorde gældende – et fravær af sagsbehandling.
Den manglende afgørelse betød, at den kommunale beslutning, der ønskedes vurderet i forhold til en
tilsynssag, rent faktisk blev gennemført (den 11. august 2015) og byggeriet af parkeringskælderen er herefter
blevet iværksat og fremmet af kommunen med bl.a. beslutning om ekspropriation efter vejloven i forhold til
lodsejere omkring Torvet i Silkeborg. Vejdirektoratet har endeligt afgjort, at kommunens
ekspropriationsbeslutning var ulovlig og ikke hjemlet i vejloven.
Sagen har været gjort til genstand for spørgsmål 47 fra Social- og Indenrigsudvalget i starten af 2016. Svaret
fra Tilsynet om den sag, der nu altså et halvt år senere fortsat var uafsluttet, var helt enslydende med det
svar, som ministeriet videregav den 27. juli 2015, altså en (resterende sagsbehandlingstid på 1-2 måneder).
Der er nu gået yderligere næsten et halvt år.
Jeg skrev den 13. maj 2016 en ”opdatering” af begivenheder og faktum til Tilsynet, som ikke én eneste gang
har henvendt sig til klagerne med spørgsmål til sagen, synspunkter eller andet – hvilket ud over den
frustrerende mangel på rettidighed giver anledning til at befrygte et tab af bl.a. kvalitetssikring og relevans.
Jeg tilkendegav, at jeg ville videresende denne opdatering til ministeriet og Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg, hvilket således sker med denne mail og vedhæftelser. Det gøres alene med henblik på at
gøre opmærksom på en tilstand og situation, der er uholdbar i forhold til at understøtte
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: Henvendelse af 21/6-16 fra HORTEN om det kommunale tilsyns afgørelse i sag - "Torvet i Silkeborg"
1649196_0004.png
Når der er gået et stykke tid siden den 13. maj skyldes det, at jeg bragte i erfaring, at en afgørelse var ”lige
trapperne”
efter udvalgets konsultation med Tilsynet den 21. april 2016. Der er imidlertid ikke sket noget og
henset hertil finder jeg det både betimeligt og nødvendigt at gøre opmærksom på forholdet.
Med venlig hilsen
Poul Hvilsted
Partner
T +45 3334 4254
|M
+45 5234 4254
|vCard |Læs
profil
___
Horten Advokatpartnerselskab
|
Philip Heymans Allé 7
|
DK-2900 Hellerup, København
T +45 3334 4000
|
F +45 3334 4001
|
CVR 33775229
|
horten.dk
Please note that information contained in this e-mail and any attachments is intended for the use of the addressee only and is
confidential and may contain legally privileged information. If received in error, please delete it from your system and notify us by
phone. Any dissemination, distribution, copying or use of this communication without our prior permission is strictly prohibited.
Fra:
Poul Hvilsted
Sendt:
13. maj 2016 14:03
Til:
[email protected];
Hanne Villumsen <[email protected]>
Cc:
Egil Husum <[email protected]>; Anette Kusk <[email protected]>
Emne:
Sagsnr. 2015-1353 - Torvet i Silkeborg (Horten-167659)
Til Statsforvaltningen
Kontorchef Hanne Villumsen
Se venligst vedhæftede skrivelse af d.d. med tilhørende bilag i form af afgørelse fra
Vejdirektoratet af 11. maj 2016.
Advokat Anette Kusk er c.c. på denne mail.
Med venlig hilsen
Poul Hvilsted
Partner
T +45 3334 4254
|M
+45 5234 4254
|vCard |Læs
profil
___
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 327: Henvendelse af 21/6-16 fra HORTEN om det kommunale tilsyns afgørelse i sag - "Torvet i Silkeborg"
1649196_0005.png
Horten Advokatpartnerselskab
|
Philip Heymans Allé 7
|
DK-2900 Hellerup, København
T +45 3334 4000
|
F +45 3334 4001
|
CVR 33775229
|
horten.dk
Please note that information contained in this e-mail and any attachments is intended for the use of the addressee only and is
confidential and may contain legally privileged information. If received in error, please delete it from your system and notify us by
phone. Any dissemination, distribution, copying or use of this communication without our prior permission is strictly prohibited.
Fra:
Egil Husum
Sendt:
21. september 2015 16:20
Til:
[email protected]
Cc:
Poul Hvilsted <[email protected]>; Jakob Skadhede Svane <[email protected]>
Emne:
Sagsnr. 2015-1353 - Torvet i Silkeborg - afsluttende kommentarer uden nye klagepunkter (Horten-
167659)
Jeg sender hermed på vegne af Poul Hvilsted afsluttende kommentarer.
Med venlig hilsen
Egil Husum
Advokat
T +45 3334 4224
|
M +45 5234 4224
|
vCard
|
Læs profil
___
Horten Advokatpartnerselskab
|
Philip Heymans Allé 7
|
DK-2900 Hellerup, København
T +45 3334 4000
|
F +45 3334 4001
|
CVR 33775229
|
horten.dk
Please note that information contained in this e-mail and any attachments is intended for the use of the addressee only and is
confidential and may contain legally privileged information. If received in error, please delete it from your system and notify us by
phone. Any dissemination, distribution, copying or use of this communication without our prior permission is strictly prohibited.