Svar på spørgsmål fra folketingets social- og indenrigsudvalg af 3. marts
2016
Tema: Højkonflikt-skilsmisser og psykopati – praktiske løsninger
Kære social- og indenrigsudvalg
Ved mit foretræde den 3. marts 2016 stillede I spørgsmål om praktiske løsninger i højkonflikt-
skilsmisser versus almindelige skilsmisser.
Svarene har krævet en del research. Jeg har konsulteret fagpersoner og forældre, både bopæls- og
samværsforældre i netværkene, fædre og mødre.
Deres tilbagemeldinger har jeg sammenholdt med litteratur og forskning på området. Og jeg har
sammenholdt denne viden med konventionerne, Danmark er tiltrådt, og med anvisningerne fra EU og
Cedaw.
Jeg håber, mine svar kan pege på mulige løsninger, som kan hjælpe skilsmissebørnene. Ved at hjælpe
børnene, hjælper vi også forældrene. Og ved at overholde konventionerne og anvisningerne fra EU og
Cedaw kan Danmark genskabe sit tidligere positive image og være et forbillede for andre lande, som
slås med tilsvarende udfordringer.
På vegne af grupperne for psykopatofre og stalkingramte
Sidsel Jensdatter Lyster
Spørgsmål 1: Hvordan samtænker vi Serviceloven og Forældreansvarsloven i højkonflikt-
skilsmisser?
Afbalancere artikel 18 om barnets ret til to forældre med artikel 19 om barnets ret til
beskyttelse i FN’s børnekonvention. Det bør i et cirkulære til kommune og statsforvaltning
(og begge ankestyrelser) understreges, at der i enhver afgørelse i børnesager skal fremgå af
begrundelsen, hvordan sagsbehandleren (eller dommeren) har prioriteret mellem artikel 18 og
19 baseret på det individuelle barns forhold.
Afbalanceringen kan ske ved i lovtekst og forarbejder at lægge vægt på beskyttelsen af barnet
(artikel 19) og hensigten om, at barnets ret til to forældre kun gælder, når ”barnets tarv skal
for forældrene komme i første række” (artikel 18). Herved står ”barnets ret til to forældre” i
den korrekte sammenhæng, som FN’s børnekonvention lægger op til.
Indskrive et helhedsperspektiv på familien i Forældreansvarsloven. Kommunen har pligt til at
forholde sig holistisk til familien. Statsforvaltningen ser på det enkelte barn, og ikke på, hvad
familien som helhed kan holde til. Derved kan kommunen og statsforvaltningen anskue en
sag meget forskelligt.
Den samlede procesbelastning på barnets nære familie vil mindskes, hvis
Istanbulkonventionen om at beskytte kvinder mod vold indskrives i Forældreansvarslovens
højkonflikt-spor: Herunder artikel 33 om psykisk vold, blandt andet i form af stalking og
artikel 48 om forbud mod obligatorisk konfliktløsning, mediation og mægling i forbindelse
med psykisk vold og stalking. Ud fra et lighedsprincip bør fædre også kunne påberåbe sig
samme beskyttelse. Der henvises til side 105 i Institut for Menneskerettigheders ”Ret til et liv
uden vold” om Istanbulkonventionen:
http://www.menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/ret_til_et_liv_uden_vold_pdf
a.pdf