NOTAT
Kontakt:
Mads Reinholdt
Leder af Kommunikation og Public affairs
Socialpædagogerne
13-04-2016
Socialpædagogernes input til en national handlingsplan for
forebyggelse og bekæmpelse af vold på socialpædagogiske
arbejdspladser
Siden 2012 har der været fem drab på ansatte på socialpædagogiske arbejdspladser. Alle
fem er blevet dræbt i arbejdstiden af de mennesker de var ansat til at hjælpe og passe på.
Samtidig viser vores egne undersøgelser af vores medlemmers arbejdsvilkår, at vold er me-
get hyppigt forekommende. Mere end en tredjedel af alle socialpædagogerne er udsat for
vold inden for et år.
Socialpædagogerne har - i lighed med en række andre fagforbund - gentagne gange opfor-
dret til, at der iværksættes en national handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af
vold på socialpædagogiske arbejdspladser.
Her er ti konkrete input til arbejdet med en sådan national handlingsplan.
1. Fokus på, at borgerne visiteres til tilbud med de rette faglige kompetencer og de nød-
vendige ressourcer
Der er desværre mange eksempler på, at borgerne ikke er visiteret korrekt. En meget vigtig
forudsætning for en korrekt visitering til og for tilrettelæggelsen af støtten til borgeren er,
at der er viden om borgeren. Det er derfor vigtigt, at der er foretaget en udredning og ud-
arbejdet en handleplan for borgeren. Og det er derfor vigtigt, at ledelse og ansatte på socia-
le tilbud får indsigt i sundhedsjournaler.
Hvis borgeren i starten af en proces visiteres til det korrekte tilbud, vil det virke stærkt
voldsforebyggende. Hvis borgeren er tilstrækkeligt udredt inden visitering til socialt tilbud i
forhold til fysisk helbred, kommunikative vanskeligheder, kognitive evner, medicinering,
evt. misbrug osv., vil borgeren få den støtte og behandling, der er behov for, og dermed vil
sikkerhedsrisikoen for de ansatte også formindskes. Personalet vil være i stand til at hjælpe
borgeren, da det er afdækket, at de rette kompetencer og ressourcer er til stede på tilbud-
det.
Socialpædagogernes 39.000 medlemmer arbejder dagligt for og med børn, unge og voksne med
sociale problemer eller funktionsnedsættelser.