Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 282
Offentligt
1633402_0001.png
MAJ 2016
10 MÅL
FOR SOCIAL
MOBILITET
FORDI ALLE KAN
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0002.png
INDHOLD
10 mål for social mobilitet
Overblik – 10 mål for social mobilitet
Mål, der forandrer
Udvikling viser vejen
Mål 1–5: Flere skal være en del af
arbejdsfællesskabet
Mål 6–10: Færre skal være socialt udsatte
4
6
8
11
14
24
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0003.png
10 mål for social
mobilitet
Flere skal være
en del af arbejds­
fællesskabet, og
færre skal være
socialt udsatte.
Alle skal have
mulighed for
at leve et
selvstændigt liv.
De sociale mål skal sætte retning
for og skabe større fremdrift i so-
cialpolitikken: Flere skal være en
del af arbejdsfællesskabet, og fær-
re skal være socialt udsatte. Alle
skal have mulighed for at leve et
selvstændigt liv.
Lige muligheder handler ikke om, at
alle skal være ens. Lige muligheder
forudsætter en indsats, der tager
afsæt i den enkeltes særlige værdi,
særlige behov og særlige kompe-
tencer. Kun ved at se hinanden som
individer, kan vi sikre, at alle får lige
muligheder.
Målene skal bane vejen for, at vi i
højere grad gør det, der virker for
den enkelte. Det er afgørende, at de
indsatser, der er virksomme og har
en dokumenteret effekt, bliver ud-
bredt, så flere får en indsats, der
gør en forskel.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 4
sker med handicap og flere udsatte
voksne får mulighed for at bruge de-
res ressourcer på en arbejdsplads.
Det vil gøre en stor forskel for den
enkelte og for samfundet.
Indsatserne skal understøtte de
mennesker, som hver dag, på trods
af et handicap, psykiske vanskelig-
heder eller sociale problemer, tager
ansvar for at uddanne sig eller være
en del af arbejdsmarkedet.
Regeringen vil udbrede indsatser,
så flere får mulighed for at deltage
i fællesskabet. Ingen må opgives på
forhånd og parkeres på passiv for-
sørgelse.
Færre skal være socialt udsatte
For nogle mennesker bliver de so-
ciale problemer så store, at de ikke
kan løse dem på egen hånd, og så
skal der være hjælp at hente.
Med afsæt i den enkeltes personlige
ansvar skal socialpolitikken forebyg-
ge og afhjælpe sociale problemer, og
den skal tilgodese behov hos menne-
sker, der har brug for støtte.
Vores udgangspunkt er, at alle ud-
satte mennesker har potentiale til at
udvikle sig og mestre eget liv. Fore-
byggelsen af sociale problemer skal
være bedre, så færre bliver socialt
udsatte. Og mennesker, der er fan-
get i svære sociale vanskeligheder
som hjemløshed eller misbrug, skal
have en støtte og hjælp, der virker.
For nogle mennesker vil det bane
vejen for uddannelse og job. For
andre er det selv med den bedste
hjælp og støtte ikke muligt at blive
selvforsørgende. Men alle kan bli-
ve en del af andre fællesskaber og
få større livskvalitet som følge af en
effektiv socialpolitik.
Social indsats, der virker
De sociale mål sætter retningen for
udviklingen af den sociale indsats.
Den sociale indsats skal gøre en
reel forskel for børn, unge og voks-
ne. Det gør den bedst, hvis indsat-
serne bygger på faktuel viden om,
hvad der virker. Viden om virksom-
me metoder kan findes i kommu-
ner, regioner og organisationer, som
har en særlig lovende praksis, eller
komme fra udlandet og forsknings-
verdenen. Arbejdet med de sociale
mål kan blandt andet belyse, hvil-
ke kommuner, der har særligt gode
løsninger, som kan blive udviklet
og udbredt til andre kommuner. Og
med de sociale mål som baggrund
vil gode resultater i de sociale orga-
nisationers arbejde kunne stå tyde-
ligt frem.
Regeringen vil måles på, om vi får
flyttet de sten, der måtte ligge i ve-
jen for kommuner, regioner og or-
ganisationer, når det handler om at
udbrede de virksomme metoder. Og
regeringen vil måles på, om viden og
indsatser stilles til rådighed, så alle
aktører er klædt på til opgaven.
Flere skal være en del af
arbejdsfællesskabet
Regeringens socialpolitik hviler på, at
den enkelte skal hjælpes til at være
en del af arbejdsfællesskabet, hvis
det er muligt. Alle skal have chancen
for at forsørge sig selv og leve et selv-
stændigt liv med uddannelse og job.
Vores udgangspunkt er, at alle øn-
sker at være selvhjulpne, og at flere
kan være en del af arbejdsfællesska-
bet med den rette støtte og hjælp.
Danmarks vigtigste ressource er det
råstof, som mennesker er gjort af.
Målene skal understøtte, at dette
råstof udvikles bedst muligt. Rege-
ringen vil derfor arbejde for, at ud-
satte børn og unge med en god ud-
dannelse får det bedste fundament
for et godt voksenliv.
Og indsatserne på socialområdet
skal tilrettelægges, så flere menne-
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0004.png
Overblik
10 mål for social mobilitet
Mål 1–5
Flere skal være en del af arbejdsfællesskabet
Mål 6– 10
Færre skal være socialt udsatte
6.
Færre udsatte unge skal
begå kriminalitet
7.
Færre skal være hjemløse
1+2=3
1.
Udsatte børn og unges
faglige niveau i folkesko-
len skal forbedres
2.
Flere udsatte unge skal
gennemføre en ungdoms-
uddannelse
8.
Større effekt af stofmis-
brugsbehandlingen
CV
3.
Flere personer med
handicap skal i uddannelse
og beskæftigelse
4.
Flere personer med psykiske
vanskeligheder eller sociale
problemer skal i uddannelse
og beskæftigelse
5.
Flere personer udsat for vold
i nære relationer skal i uddan-
nelse og beskæftigelse
9.
Større effekt af
alkoholbehandlingen
10.
Flere uden for arbejds-
fællesskabet skal deltage
i den frivillige indsats
10 NYE SOCIALE MÅL / 6
10 NYE SOCIALE MÅL / 7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0005.png
Mål, der forandrer
personer med handicap. Der er også
helt nye og konkrete mål for alkohol-
behandling og deltagelse i den frivil-
lige indsats. De nye sociale mål ret-
ter sig dermed mod en meget stor
gruppe mennesker: 143.000 perso-
ner og her er målet for frivillighed
ikke regnet med. Til sammenligning
favnede den tidligere regerings so-
ciale 2020-mål ca. 55.000 personer,
jf. figur 1. Det betyder, at de sociale
mål sætter fokus på, hvad der virker
på størstedelen af socialområdet.
Målbare
De sociale mål kan kun bruges til at
følge udviklingen i den sociale ind-
sats, hvis der er data at måle på.
Målene er derfor udpeget på områ-
der, hvor pålidelige data enten al-
lerede findes eller let kan tilveje-
bringes.
Det betyder, at ellers relevante mål
om fx bedre livskvalitet og trivsel
ikke er en del af de sociale mål, li-
gesom der ikke er specifikke mål
for forebyggelse, selvom den fore-
byggende indsats naturligvis er
helt central i socialpolitikken. Det
er vanskeligt at opstille særskilte
målbare mål for den forebyggen-
de indsats, men en virksom fore-
byggende indsats vil bidrage til at
For regeringen er det afgørende,
at de sociale mål giver mening for
dem, der skal arbejde med måle-
ne i praksis. De skal være relevante,
brede og målbare.
Målene er en overordnet ramme for
at skabe udvikling, men målene vil
aldrig kunne indfange hele billedet.
Relevante
De sociale mål skal være relevante for
de mennesker, som socialpolitikken
skal støtte og hjælpe. De skal være
relevante og ambitiøse i forhold til,
hvad det enkelte menneske kan opnå.
Derfor har regeringen lyttet til, hvad
faglige og frivillige organisationer på
området mener, er relevante mål.
Mål og indsats hænger nøje sam-
men. Den sociale indsats skal kun-
ne påvirke udviklingen, og udviklin-
gen skal bruges til at vurdere, om
den sociale indsats er på rette spor,
og om der er områder, hvor der er
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 8
behov for en mere virksom indsats.
Med andre ord skal målene være
styringsrelevante.
Det er primært kommunerne, der
står for den sociale indsats i prak-
sis. Målene skal derfor være rele-
vante for alle kommuner og give
mening i forhold til kommuner-
nes konkrete situation. Derfor har
regeringen ikke fastsat absolut-
te mål for, hvilket niveau kommu-
nerne skal nå, men alle kommuner
skal sikre fremdrift ved løbende at
udvikle deres sociale indsats. Hver
kommune skal lokalt vurdere, hvil-
ket niveau kommunen skal nå for at
bidrage til udviklingen.
Brede
Den sociale indsats favner bredt, og
det skal de sociale mål afspejle. Der-
for har regeringen også sat nye mål
for beskæftigelse og uddannelse for
personer med psykiske vanskelig-
heder eller sociale problemer og for
FIGUR 1.
Antal personer omfattet af de sociale mål
143.000
160.000
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
Den tidligere
regerings 2020-mål
Regeringens
sociale mål
Personer med
handicap
Udsatte børn og unge,
personer i behandling
for stofmisbrug,
hjemløse og
personer udsat for
vold i nære relationer
Personer med psykiske
vanskeligheder eller
sociale problemer
Personer i
alkoholbehandling
Anm.:
Målgruppen for de sociale mål er defineret ud fra hvilke typer indsatser, personen har modtaget.
Se “Afgrænsning af sociale mål – Baggrundsnotat” på sim.dk for beskrivelse af datagrundlaget.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0006.png
nå flere af de sociale mål. Det gæl-
der fx målet for antallet af hjemlø-
se og målet for antallet af udsatte
unge med en fældende strafferetlig
afgørelse.
Kriteriet om, at et mål rent faktisk
skal kunne måles, betyder også, at
der er mennesker, der er en del af
socialpolitikken, som det ikke har
været muligt at opstille mål for.
At der ikke er mål betyder ikke, at
mennesker i prostitution, personer
med senfølger af seksuelle over-
greb og andre er mindre vigtige end
andre. Men det har ikke været mu-
ligt at etablere et pålideligt data-
grundlag.
Regeringen arbejder derfor fortlø-
bende på at fremskaffe bedre data,
så udviklingen for de grupper, der
ikke er omfattet af målene, med ti-
den kan følges.
Udvikling
viser vejen
FIGUR 2.
Kriterierne for de nye mål for social mobilitet
10 mål
for social
mobilitet
Relevante
·
For de mennesker,
som socialpolitikken
skal hjælpe
·
For kommuner og
andre aktører, der
står for indsatsen
Brede
Nye mål for:
·
Personer med psykiske
vanskeligheder eller
sociale problemer
·
Personer med handicap
·
Alkoholbehandling
·
Deltagelse i den frivillige
indsats
Målbare
·
Målene er udpeget
på områder, hvor
pålidelige data allerede
eksisterer eller let kan
etableres
·
Områder, hvor det
ikke er muligt at opstil-
le målbare kriterier,
er selvfølgelig fortsat
centrale i social-
politikken
Fremdrift på de sociale mål kræ-
ver samarbejde og fælles løsninger
på tværs af sektorer og myndighe-
der. Viborg er et eksempel på en
kommune, der har haft succes med
at opspore børn og unge i en udsat
position tidligt gennem tværfagligt
samarbejde og en koordineret til-
gang på børneområdet. Og i Herning
Kommune har man efter svensk for-
billede omlagt kommunens indsats
over for udsatte børn og unge og til-
rettelagt arbejdet på en måde, som
sikrer en tidlig, tværfaglig og mere
koordineret indsats.
En bedre livssituation for udsatte og
mennesker med handicap er ikke kun
et ærinde for socialpolitikken, men
også for uddannelses-, beskæftigel-
ses- og sundhedspolitikken.
Indsatser
Social fremdrift kræver et stærkt
samarbejde mellem stat, regioner og
kommuner. Kommunerne har det pri-
mære ansvar for den sociale indsats,
men det er statens rolle at skabe de
bedst mulige rammer for indsatsen.
Frivillige organisationer på det so-
ciale område har vigtig viden om
målgrupper og indsatserne på om-
rådet. Regeringen har derfor ind-
draget organisationerne i arbejdet
med at revidere de sociale mål.
En fælles indsats fra alle aktører
kan skabe den største positive for-
andring. Donationen på 750 mio. kr.
fra Den A.P. Møllerske Støttefond er
et af flere flotte eksempler på, hvor-
dan fonde kan bane vejen for udvik-
ling af socialområdet i samarbejde
med frivillige organisationer og of-
fentlige myndigheder.
Derfor vil regeringen også inddrage
de frivillige organisationer mv. i ar-
bejdet med at følge op på de sociale
mål og med at udvikle og forbedre
den sociale indsats.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 11
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0007.png
De sociale mål vil også være det
centrale grundlag for vores priorite-
ringer af fx satspuljemidler til at ud-
brede virksomme metoder.
Regeringen har allerede sammen
med satspuljekredsen afsat mid-
ler til at udbrede virksomme ind-
satser for udsatte børn, unge med
misbrug og hjemløse. Regeringen
vil blandt andet med et udgående
rådgivningsteam understøtte kom-
munerne i at omlægge deres ind-
sats for udsatte børn og unge til en
tidligere, forebyggende og mere ef-
fektiv indsats.
Et korps af pædagogiske praksis-
konsulenter skal hjælpe kommuner-
ne med at bryde den negative so-
ciale arv ved brug af metoder med
dokumenteret effekt og pædagogi-
ske redskaber. Og behandlingsmo-
deller til unge med misbrug, som
har vist sig virksomme blandt an-
det i Københavns Kommune, udbre-
des til andre kommuner og anbring-
elsessteder. For udsatte voksne
udvides det eksisterende hjemløse-
rejsehold, så det understøtter im-
plementeringen af virksomme meto-
der i kommuner og på forsorgshjem.
Opfølgning
Social fremdrift forudsætter et ved-
varende fokus på målsætningen. De
sociale mål sætter retningen for so-
cialpolitikken, og med opfølgnin-
gen på de sociale mål vil regerin-
gen sikre, at socialpolitikken holder
kursen. Status på de sociale mål vil
indgå i den årlige socialpolitiske re-
degørelse, som bliver lanceret før-
ste gang i juni i år.
Socialpolitikken skal være baseret
på viden om, hvad der virker for bor-
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 12
gerne, og viden om borgernes be-
hov. Social- og Indenrigsministeriet
vil derfor løbende lave analyser af
målgrupperne for de sociale mål for
at identificere de områder, hvor der
måtte være behov for en særlig ind-
sats. Analyserne vil blandt andet gå
i dybden i forhold til udviklingen for
delmålgrupper for de sociale mål fx
hjemløse på forsorgshjem og her-
berg, unge med psykiske vanskelig-
heder, eller personer med forskelli-
ge typer handicap.
Regeringen ønsker at indgå i en dia-
log med KL om, hvordan der bedst
kan følges op på de enkelte kommu-
ners niveau og fremdrift på de so-
ciale mål.
10 MÅL
FOR SOCIAL
MOBILITET
Mål 1–5:
Flere skal være en del af arbejdsfællesskabet
Mål 6–10:
Færre skal være socialt udsatte
De sociale mål
sætter retningen
for socialpolitik­
ken, og med
opfølgningen på
de sociale mål vil
regeringen sikre
sig, at social­
politikken holder
kursen.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0008.png
Udsatte børn og unges
faglige niveau i folke­
skolen skal forbedres
Mål:
Udsatte børn og unges
faglige niveau i læsning
og matematik i folkeskolen
skal forbedres
1+2=3
Udfordring:
Udsatte børn og unges
faglige niveau i dansk og
matematik er for lavt
Et solidt fagligt niveau i folkeskolen
er det bedste grundlag for børn og
unges mulighed for at uddanne sig
og for at komme i beskæftigelse og
dermed få et solidt fundament for et
godt voksenliv. Udsatte børn og unge
klarer sig markant dårligere end
jævnaldrende i de nationale test i fol-
keskolen. Derfor skal denne gruppe
klare sig fagligt bedre i folkeskolen.
Regeringen vil med målet sætte fo-
kus på behovet for en tidlig og mere
virksom indsats for at forbedre ud-
satte børn og unges faglige niveau i
folkeskolen. Det kræver en målret-
tet indsats i dagtilbud, skoler og so-
cialforvaltningen i kommunerne og
en tværgående indsats i social- og
undervisningspolitikken. Målet om-
fatter alle børn og unge, som har
modtaget en forebyggende foran-
staltning eller har været anbragt.
Foranstaltninger til børn og unge
kan fx sættes i værk på baggrund af
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 14
barnets eller den unges adfærd, ud-
vikling eller mistrivsel som følge af
misbrug, vold i hjemmet eller andre
sociale problemer.
Der skal sættes tidligt ind for at
fremme trivsel og læring hos udsat-
te børn.
41
57
Udsatte
børn og unge
Noget af det, der virker:
Øvrige
børn og unge
50
Vi ved, at det virker at sætte tid-
ligt ind for udsatte børn og unge.
Børns sociale kompetencer og
deres evne til læring og selvre-
gulering kan styrkes ved en mål-
rettet indsats, der opbygger
forældrenes kompetencer og op-
kvalificerer personalet i børneha-
ve, indskoling og skole.
Holstebro er én af de kommuner,
som har succes med at styrke
personalets kompetencer til at
håndtere børns negative adfærd
og ændre udadreagerende børns
adfærd positivt med tilgangen fra
programmet ”De Utrolige År Bør-
nehave og Skole”.
0
100
Børn og unge, som har modtaget en social foranstaltning, havde
i 2014 en gennemsnitscore i tests i dansk og matematik på 41.
For øvrige børn og unge var gennemsnitscoren 57.
Anm.:
Data for 2014. Gennemsnitsscore i de nationale test (normbaseret testresultat
fra 0–100). Udsatte børn og unge er afgrænset til unge, der på et tidspunkt har
modtaget en personrettet forebyggende foranstaltning eller været anbragt.
Kilde:
Styrelsen for IT og Læring og egne beregninger på baggrund af Danmarks
Statistiks registerdata.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0009.png
Flere udsatte unge
skal gennemføre en
ungdomsuddannelse
Mål:
Flere 18-21-årige, der har
modtaget en social foran-
staltning inden for de sene-
ste fem år, skal være i gang
med eller have gennemført
en ungdomsuddannelse
Udfordring:
For mange udsatte unge
falder fra eller går ikke i gang
med en ungdomsuddannelse
Uddannelse er det bedste funda-
ment at bygge voksenlivet på. Men
udsatte unge har ofte ikke de sam-
me muligheder som andre unge for
at skabe dette fundament.
Regeringen har derfor som mål, at
flere udsatte unge skal være i gang
med eller have gennemført en ung-
domsuddannelse.
Vi skal understøtte, at udsatte unge
klarer sig bedre i uddannelsessy-
stemet og på arbejdsmarkedet end
deres forældre, som er kendeteg-
net ved et forholdsvist lavt uddan-
nelsesniveau, og ved at mange er på
passiv forsørgelse.
Uddannelsesinstitutionerne er des-
uden en god ramme for, at udsatte
unge kan opbygge netværk og fæl-
lesskaber.
Mange udsatte unge begynder på en
ungdomsuddannelse, men de fal-
10 NYE SOCIALE MÅL / 16
der i langt højere grad fra undervejs
end andre unge. Flere udsatte unge
skal benytte sig af muligheden for at
gennemføre en ungdomsuddannel-
se. Det skal social-, uddannelses-
og beskæftigelsespolitikken støt-
te op om. Indsatsen for den enkelte
unge skal være helhedsorienteret
og gå på tværs af sektorer.
Allerede i dag ydes der en række
indsatser for at sikre, at flere udsat-
te unge tager en ungdomsuddannel-
se. Men selv udsatte unge, som har
klaret sig godt i folkeskolen, gen-
nemfører i betydeligt mindre grad
en ungdomsuddannelse end øvrige
unge. Og mange udsatte unge har
et dårligt fagligt afsæt med fra fol-
keskolen, som gør det svært at gen-
nemføre en ungdomsuddannelse. I
andre tilfælde har udsatte unge bå-
ret sociale problemer med sig ind i
voksenlivet, fx misbrug og kriminali-
tet, hvilket også kan spænde ben for
uddannelse.
100 %
84 %
48 %
Noget af det, der virker:
Aldrig påbegyndt
en ungdomsuddannelse
Påbegyndt men ikke
i gang med en ungdoms-
uddannelse
● I gang med eller har
gennemført en ungdoms-
uddannelse
Udsatte
børn og unge
Øvrige
børn og unge
I 2014 var 48 pct. af de 18-21-årige unge, som har modtaget en
social foranstaltning inden for de seneste fem år, i gang med
eller havde gennemført en ungdomsuddannelse. Det tilsvarende
tal for øvrige 18-21-årige var 84 pct.
Anm.:
18-21-årige. Data for 2014. Udsatte unge er afgrænset til unge, der har
modtaget en personrettet forebyggende foranstaltning eller været anbragt inden
for de seneste fem år.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata.
Mange udsatte unge har behov for
støtte i overgangen til voksentil-
værelsen, så de kan gennemføre
en ungdomsuddannelse. Støtten
skal ofte komme fra flere forvalt-
ninger og offentlige aktører som
grundskolen, anbringelsesstedet,
uddannelsesinstitutioner og kom-
munale sagsbehandlere på unge-
og voksenområdet. Støtten kan
også komme fra frivillige organi-
sationer og mentorer. Det forud-
sætter koordinering på tværs af
forvaltninger og aktører. Vi ved,
at systematiske tilgange til ud-
satte unge kan sikre, at kommu-
nen lykkes med koordineringen og
den helhedsorienterede tilgang.
Metoden ”Vejen til uddannelse og
beskæftigelse” understøtter en
systematisk koordinering af ind-
satsen for anbragte unge.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0010.png
3
Flere personer
med handicap skal
i uddannelse og
beskæftigelse
Mål:
Flere personer, som får en
social indsats som følge af
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, skal i uddan-
nelse og beskæftigelse
Udfordring:
For få personer med
handicap er i beskæftigelse
og uddannelse
At tage en kompetencegivende ud-
dannelse og have et arbejde giver
bedre livskvalitet for alle. Det gæl-
der også personer med handicap,
som skal have mulighed for at tage
en uddannelse og være en del af ar-
bejdsmarkedet, hvis det er en reali-
stisk mulighed.
Mange personer med handicap er
allerede en del af arbejdsfælles-
skabet, og endnu flere skal have
muligheden. Særligt for personer
med svære handicap er udviklingen
gået i stå.
En persons mulighed for at deltage
på arbejdsmarkedet afhænger selv-
følgelig af graden af handicap, men
den hjælp, den enkelte modtager,
skal bidrage til, at alle kan realisere
deres potentiale. Det kan ske ved, at
den enkelte inddrages bedre i tilret-
telæggelsen af indsatsen, og at koor-
dinering mellem fagfolk og myndig-
heder bliver bedre. Det gælder også i
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 18
forhold til at tage en uddannelse, da
der som for resten af befolkningen er
en klar sammenhæng mellem det at
gennemføre en kompetencegiven-
de uddannelse og beskæftigelse for
personer med handicap.
Målet omfatter de ca. 43.000 per-
soner, som får en social indsats som
følge af en nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne. En tæt opfølg-
ning forudsætter bedre data, og
Social- og Indenrigsministeriet ar-
bejder derfor målrettet på at for-
bedre datagrundlaget, så personer,
som modtager handicapkompense-
rende indsatser efter serviceloven,
løbende kan følges.
9 %
I beskæftigelse
eller uddannelse
Personer med
handicap
Noget af det, der virker:
Vi ved, at vi med en såkaldt job-
først indsats kan støtte menne-
sker med blandt andet nedsat
fysisk og/eller psykisk funktions-
evne i at opnå og opretholde løn-
net arbejde på det ordinære ar-
bejdsmarked.
Gennem en tæt og kontinuerlig
støtte af både den enkelte med
handicap, medarbejdere og ar-
bejdsgiver før og under beskæf-
tigelse (SE – Supported Employ-
ment), er det dokumenteret, at
personer med handicap (kommu-
nikationshandicap, kognitive han-
dicap og fysiske handicap) kan få
og opretholde ordinær beskæf-
tigelse.
I 2014 var 9 pct. af personerne, som fik en social indsats som følge
af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, i beskæftigelse eller
uddannelse fordelt på 6 pct. i beskæftigelse og 3 pct. i uddannelse.
73 pct. modtog førtidspension.
Anm.:
18–59-årige. Data for 2014. Baseret på de 32 kommuner, som datagrundlaget
omfatter. Beskæftigelse omfatter ordinær beskæftigelse og personer i fleksjob.
Personer med handicap er afgrænset til personer, som modtager en social indsats
som følge af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter serviceloven.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0011.png
4
Flere personer med
psykiske vanskeligheder
eller sociale problemer
skal i uddannelse og
beskæftigelse
Mål:
Flere personer, som modta-
ger en indsats for sociale
problemer eller psykiske
vanskeligheder efter service-
loven, skal i uddannelse og
beskæftigelse
Udfordring:
For få personer med psykiske
vanskeligheder eller sociale
problemer er i beskæftigelse
og uddannelse
Psykiske vanskeligheder og socia-
le problemer kan gøre det rigtigt
svært at komme i gang med eller
holde fast i arbejde eller uddannel-
se. Det kan medføre en lav livskva-
litet og større risiko for marginali-
sering.
Målet omfatter de ca. 32.000 per-
soner, som modtager en indsats
for sociale problemer eller psykiske
vanskeligheder efter serviceloven,
hvoraf kun 7 pct. er i beskæftigelse
eller uddannelse.
Vi ved, at uddannelse og beskæfti-
gelse kan være med til at skabe en
positiv forandring for mennesker
med psykiske vanskeligheder el-
ler sociale problemer i form af øget
trivsel. Samtidig kan det være med
til at forebygge, at den enkeltes livs-
situation forværres.
Der er derfor behov for at arbejde
mere målrettet hen mod, at flere får
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 20
mulighed for at blive en del af fæl-
lesskabet på en arbejdsplads.
I mange kommuner er der allerede i
dag sket en bevægelse fra at se so-
ciale indsatser som omsorg alene til
at have mere fokus på at hjælpe den
enkelte med at komme sig (recovery).
Der er også i stigende grad fokus på,
at mennesker med psykiske van-
skeligheder kan komme sig helt el-
ler delvist. Det samme gælder men-
nesker med sociale problemer. Her
kan muligheden for at genoptage og
fastholde tilknytningen til uddan-
nelse og job være afgørende.
Med den rette hjælp og støtte er
det muligt at få mennesker med fx
psykiske lidelser tilbage til arbejds-
fællesskabet, og derigennem får de
også mulighed for at mestre og tage
ansvar for eget liv.
7 %
I beskæftigelse
eller uddannelse
Noget af det, der virker:
Vi ved, at stærke sociale netværk med-
fører en bedre chance for at komme
sig over psykiske vanskeligheder. Den
enkeltes professionelle og private net-
værk kan bruges som en ressource i et
behandlingsforløb, som det er tilfældet
med metoden ”Åben Dialog”.
Med en håndholdt, individuel jobind-
sats (IPS), der som et centralt element
sikrer, at den enkelte fra indsatsens
start er i beskæftigelse, kan personer
med psykiske vanskeligheder integre-
res på det ordinære arbejdsmarked
frem for i beskyttet beskæftigelse. Ud-
gangspunktet er, at mennesker med en
svær psykisk lidelse kan få arbejde på
det ordinære arbejdsmarked. Uden-
landske erfaringer peger på, at perso-
ner med en psykisk lidelse har større
sandsynlighed for at komme i job eller
uddannelse med denne tilgang.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 21
Personer med psykiske
vanskeligheder eller sociale problemer
I 2014 var 7 pct. af personerne med psykiske vanskeligheder eller
sociale problemer i beskæftigelse eller uddannelse, og 57 pct.
modtog førtidspension.
Anm.:
18–59-årige. Data for 2014. Baseret på de 32 kommuner, som datagrundla-
get omfatter. Beskæftigelse omfatter ordinær beskæftigelse og personer i fleks-
job. Personer med psykiske vanskeligheder og sociale problemer er afgrænset til
personer, som modtager en indsats for sociale problemer eller psykiske vanske-
ligheder efter serviceloven.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0012.png
5
Flere personer udsat for
vold i nære relationer
skal i uddannelse og
beskæftigelse
Mål:
Flere personer udsat
for vold i nære relationer
skal i uddannelse og
beskæftigelse
Udfordring:
Behov for bedre data om
personer udsat for vold i
nære relationer
Det er helt uacceptabelt, at men-
nesker udsættes for vold eller trus-
ler om vold af deres allernærmeste.
Desværre skønnes det, at ca. 33.000
kvinder og ca. 13.000 mænd årligt
udsættes for fysisk partnervold.
Vold i nære relationer kan ikke ale-
ne have store helbredsmæssige kon-
sekvenser. Et liv med vold kan også
medføre psykiske problemer og so-
cial isolation. I kølvandet kommer
ofte også økonomiske problemer og
svag tilknytning til arbejdsmarkedet.
Har man været udsat for vold i nære
relationer, er det at være en del af
arbejdsfællesskabet og muligheden
for selvforsørgelse et vigtigt led i
at skabe en selvstændig tilværelse
uden vold. Derfor er der behov for,
at mennesker, der er udsat for vold,
modtager en indsats, der både ta-
ger hånd om volden og hjælper dem
til at opnå og fastholde tilknytning
til arbejdsmarkedet.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 22
Og når kommunerne og andre aktø-
rer rådgiver kvinder og mænd, der
er udsat for vold, er der behov for at
rådgivningen tilpasses den enkeltes
behov – også i forhold til uddannel-
se og beskæftigelse.
Landets kvindekrisecentre skal til-
byde et sikkert ophold, omsorg og
støtte, men der er samtidig behov
for, at der i samarbejde med kom-
munerne og andre aktører på områ-
det er fokus på den beskæftigelses-
rettede indsats som en del af den
samlede indsats til kvinderne.
Noget af det, der virker:
Området er generelt præget af få under-
søgelser og begrænset viden om hvilke
metoder, der virker for personer, som er
udsat for vold i nære relationer.
Socialstyrelsen afprøver sammen med
fire kommuner en metode til at støt-
te kvinder, der har været på krisecenter,
til et liv uden partnervold (CTI). Med en
struktureret og helhedsorienteret indsats
får kvinderne hjælp til at etablere et liv
med mindre vold, en tryg boligsituation
og tilknytning til arbejdsmarked eller ud-
dannelse. Projektet løber frem til 2018.
Mødrehjælpens rådgivnings- og be-
handlingstilbud til kvinder med børn,
”Ud af voldens skygge”, har desuden
vist gode resultater i forhold til at re-
ducere følgevirkninger af vold og styrke
kvindernes mulighed for at tage styring
i deres eget liv.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 23
Der findes i dag meget få registerbaserede oplysninger om
personer, der er eller har været udsat for vold i nære relationer.
Social- og Indenrigsministeriet arbejder målrettet på at sikre, at
der bedre kan følges op på de langsigtede resultater af indsatser
for personer, som har været udsat for vold i nære relationer. Ind-
hentningen og behandlingen af oplysninger skal ske på en måde,
som ikke begrænser mulighederne for at søge hjælp for de perso-
ner, som er udsat for vold i nære relationer.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0013.png
6
Færre udsatte
unge skal begå
kriminalitet
Mål:
Færre 15-17-årige
udsatte unge skal
modtage en fældende
strafferetlig afgørelse
Udfordring:
For mange udsatte
unge begår kriminalitet
Unges kriminalitet er til skade for
samfundet som helhed og de ska-
deslidte i særdeleshed. Unges kri-
minalitet er også til skade for den
unges muligheder for et selvstæn-
digt liv med uddannelse og arbejde.
Kriminaliteten blandt 15–17-årige har
igennem en række år været falden-
de. Men udsatte unge begår fortsat
i væsentligt højere grad kriminalitet
end ikke-udsatte unge. Der er der-
for behov for et særligt fokus på ud-
satte unges kriminalitet. Målet om,
at færre udsatte unge skal modtage
en fældende strafferetlig afgørelse,
skal blandt andet fastholde fokus
på tidlig forebyggelse af kriminalitet
blandt udsatte unge.
En reduktion af kriminaliteten kræ-
ver en indsats på tværs af myndig-
heder og kommunale forvaltninger.
Der findes en række virksomme ind-
satser til at forebygge og reducere
kriminalitet blandt udsatte unge.
Fælles for disse er, at de sætter tid-
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 24
ligt ind, og at de bygger på et sam-
arbejde mellem forskellige fagper-
soner. Som eksempel kan nævnes,
at en tidlig indsats, som mindsker
fravær i skolen og misbrug, reduce-
rer risikoen for, at unge begår krimi-
nalitet. De øvrige indsatser for ud-
satte børn og unge bidrager dermed
til at forebygge kriminalitet blandt
udsatte unge.
Mange af indsatserne har famili-
en og netværket omkring den unge
som omdrejningspunkt. Svage for-
ældreevner, fysisk og psykisk vold
og mange konflikter i hjemmet øger
risikoen for, at unge får en kriminel
adfærd.
9 %
Udsatte
15–17-årige
Noget af det, der virker:
2 %
Øvrige
15–17-årige
Udsatte unge begår i højere grad
end andre unge kriminalitet gen-
tagne gange. Med et struktureret
screeningsredskab (YLS–CMI) kan den
unges risici for fremtidig kriminel ad-
færd vurderes på baggrund af udred-
ning af faktorer relateret til misbrug,
familieforhold, uddannelse, adfærd
mv., så den mest velegnede indsats
kan blive identificeret.
Vi ved, at metoder, som inddrager fa-
milien og den unges netværk i behand-
lingen, kan få unge ud af kriminalitet.
Unge med svære adfærds- og følelses-
mæssige problemer kan blive midlerti-
digt anbragt i en træningsfamilie, mens
der arbejdes med både den unge og
den biologiske familie (TFCO). Med be-
handlingen styrkes den unges socia-
le færdigheder og et positivt samspil i
familien.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 25
I 2014 modtog 9 pct. af de 15-17-årige udsatte unge en fældende
strafferetlig afgørelse. Til sammenligning var det tilfældet for
2 pct. af de øvrige 15-17-årige.
Anm.:
Data for 2014. Udsatte unge omfatter unge, der på et tidspunkt i deres liv har
modtaget en personrettet forebyggende foranstaltning eller har været anbragt.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0014.png
7
Færre skal være
hjemløse
Mål:
Færre skal
være hjemløse
Udfordring:
Stigning i antallet af
hjemløse siden 2009
Antallet af hjemløse i Danmark er
steget siden 2009. Stigningen er
størst for unge i alderen 18–24 år,
hvor der er 85 pct. flere hjemløse i
2015 sammenlignet med 2009.
Hjemløshed er ofte en stor barrie-
re for den enkeltes mulighed for at
kunne deltage i arbejdsfællesskaber
og sociale fællesskaber.
Hjemløshed handler om mere end at
mangle en bolig. Langt hovedparten
af de mennesker, der lever i hjemløs-
hed, har andre sociale problemer.
Problemer, der har betydet, at per-
sonen har mistet sin bolig, og som
også gør det vanskeligt at få og fast-
holde en ny bolig. Hjemløshedssitu-
ationen kan samtidigt gøre det van-
skeligt at få hjælp til at håndtere fx
en psykisk lidelse eller et misbrug.
Cirka 80 pct. af alle hjemløse lider
af en psykisk lidelse, har et misbrug
eller begge dele, og hjemløshed fal-
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 26
der ofte sammen med en lang ræk-
ke andre sociale problemstillinger
som dårlig økonomi, manglende so-
cialt netværk og ringe tilknytning
til arbejdsmarkedet. Indsatsen for
at mindske hjemløshed skal derfor
være helhedsorienteret.
Der findes mange typer af hjemløse,
men fællesnævneren er, at en bolig
er første skridt til at få det bedre.
For man har brug for en tryg base for
at få overskud til at takle de mange
andre problemer, som ofte er til ste-
de i den hjemløse persons liv. ‘Hjem
til alle alliancen’ – et nyetableret
samarbejde mellem private fonde,
fagfolk, velgørende organisationer,
kommuner og staten om at forebyg-
ge og reducere hjemløshed blandt
unge – er et godt eksempel på en
bred indsats på tværs af offentlige
myndigheder og civilsamfundet om
at løse et socialt problem.
6.138
Noget af det, der virker:
Vi ved, at mennesker kan hjælpes ud af
hjemløshed ved først og fremmest at få
en permanent bolig i almindeligt bolig-
byggeri (Housing-first). Når boligen er
på plads, får den enkelte hjælp til fx at
komme ud af misbrug, håndtere psy-
kisk sygdom, skabe et socialt netværk
og komme i uddannelse eller beskæf-
tigelse med bostøttemetoderne (ACT,
CTI, ICM). Randers er én af de kommu-
ner, som har haft succes med at hjælpe
mennesker til en selvstændig tilværelse
med denne helhedsorienterede tilgang.
De unge, som ud over hjemløshed har
betydelige sociale problemer som mis-
brug og/eller psykiske vanskeligheder,
skal udredes ordentligt og have støt-
te til at få en stabil bolig- og livssitu-
ation. Til at fastholde kontakten til de
unge afprøves midlertidige overgangs-
boliger.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 27
4.998
Hjemløse Hjemløse
til og med
over
29 år
29 år
2009
2015
I 2015 var der 6.138 hjemløse. Tallet er steget siden 2009,
hvor der var 4.998 hjemløse. Stigningen er størst for unge
18–24-årige, hvor der i 2015 var 85 pct. flere hjemløse
sammenlignet med 2009.
Anm.:
Optællingen foretages hvert andet år.
Kilde:
Hjemløshed i Danmark 2015, SFI.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0015.png
8
Større effekt
af stofmisbrugs­
behandlingen
Mål:
Flere af de personer, der afslut-
ter et behandlingsforløb for
stofmisbrug, skal være stoffrie
eller have et reduceret eller
et stabiliseret stofmisbrug.
Der skal være færre narkotika-
relaterede dødsfald
Udfordring:
For mange afslutter stofmis-
brugsbehandling uden at få
reduceret eller stabiliseret
deres forbrug
Et stofmisbrug har ofte såvel so-
ciale som sundhedsmæssige kon-
sekvenser og kan stå i vejen for, at
mennesker kan klare sig selv. Og
det kan i sidste ende koste menne-
skeliv. Stofmisbrug er et omfatten-
de og sammensat problem. Alene i
2013 var næsten 17.500 mennesker
i behandling for et stofmisbrug, og
det samlede antal mennesker med
et stofmisbrug er væsentligt højere.
Der er meget stor forskel på både
misbrugets hyppighed og art. For
nogle vil stofmisbruget være en
livslang udfordring, og stoffrihed er
ikke en realistisk målsætning. For
andre er stoffrihed realistisk og kan
være det, som gør forskellen mel-
lem et trygt liv med arbejde og ud-
dannelse og et liv med store sociale
problemer.
For alle mennesker med et stofmis-
brug er det imidlertid centralt, at
misbruget kommer under kontrol
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 28
og bliver begrænset så meget som
overhovedet muligt. En forudsæt-
ning for, at det kan lade sig gøre, er
adgang til behandlingstilbud af høj
kvalitet. Indsatsen skal tage højde
for den enkeltes behov og ønsker,
og de sociale handleplaner skal sik-
re, at indsatsen tilrettelægges, så
den enkelte tager ejerskab for sin
behandling.
Derfor skal kvaliteten i behandlin-
gen blive bedre, så flere mennesker
er stoffri eller har misbruget under
kontrol, når de forlader behandlin-
gen. Og antallet af narkotikarelate-
rede dødsfald skal nedbringes.
60 %
40 %
Noget af det, der virker:
Vi ved, at et målrettet og helheds-
orienteret behandlingsforløb for
en ung med misbrug kan reducere
den unges forbrug af rusmidler,
mindske kriminalitet, styrke trivs-
len og øge tilknytningen til uddan-
nelsesstedet. En evaluering af tre
modeller (U-turn, U18-modellen
og MST-SA) viser, at den samle-
de andel, der har brugt rusmid-
ler, er reduceret fra 80 pct. til ca.
50 pct.
Kommuner og behandlere kan
få viden om lovgivning og god
stofmisbrugsbehandling i de
nye retningslinjer for den socia-
le stofmisbrugsbehandling, som
Socialstyrelsen har udarbejdet i
samarbejde med en række organi-
sationer og fagfolk på området.
Øvrige
afsluttet
Afsluttet stoffri, med
et reduceret eller et
stabiliseret forbrug
For 28 pct. af de stofmisbrugsbehandlinger, som blev afsluttet i
2013, var personen i behandling stoffri ved afslutning af behandlin-
gen, mens 6 pct. af behandlingerne blev afsluttet med et reduceret
forbrug, og 6 pct. blev afsluttet med et stabiliseret forbrug. I 2014
blev der registreret 263 narkorelaterede dødsfald, jf. Sundhedssty-
relsen: Narkotikasituationen i Danmark 2015.
Anm.:
Data for 2013. Der opgøres antal behandlingsforløb, som er afsluttet i året.
Hvis en person har afsluttet flere behandlingsforløb i løbet af året, tæller ved-
kommende flere gange.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 29
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0016.png
9
Større effekt af
alkoholbehandlingen
Mål:
Flere personer i offentlig
alkoholbehandling skal
afslutte et behandlings-
forløb som alkoholfri,
med en reduktion i alkohol-
forbruget eller med relevant
henvisning
Udfordring:
For få afslutter alkoholbe-
handling med et reduceret
forbrug eller en relevant
henvisning
Alkoholafhængighed har sociale og
sundhedsmæssige konsekvenser
for både den enkelte og for pårøren-
de. Personer, som opsøger alkohol-
behandling, skal have den nødven-
dige hjælp og støtte til at reducere
forbruget eller blive henvist til yder-
ligere behandling, hvis det er den
bedste løsning.
Kommunerne har ansvaret for så-
vel den sundhedsfaglige alkohol-
behandling som de sociale tilbud til
personer med alkoholmisbrug. Men
man kan også få alkoholbehandling
uden for de kommunale tilbud fx via
private sundhedsforsikringer.
Mange gennemfører ikke alkoholbe-
handlingen. Øget kvalitet i alkohol-
behandlingen kan medvirke til at få
flere personer til at gennemføre al-
koholbehandlingen. Sundheds- og
Ældreministeriet og Sundhedssty-
relsen har derfor igangsat flere ini-
tiativer med henblik på at øge kva-
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 30
liteten af den offentligt finansierede
alkoholbehandling. Folketinget har
desuden ved ændring af sundheds-
loven pr. 1. januar 2016 besluttet, at
socialtilsynet skal godkende og føre
tilsyn med alkoholbehandlingsste-
der med henblik på at højne kvalite-
ten af behandlingen. Og Sundheds-
styrelsen har udarbejdet nationale
kliniske retningslinjer for alkoholbe-
handling.
For nogle personer i alkoholbehand-
ling er alkohol ikke det eneste pro-
blem. Her er det væsentligt, at de
får en koordineret og helhedsorien-
teret indsats, der håndterer både
sociale problemer, psykiske vanske-
lighed mv.
63 %
37 %
Noget af det, der virker:
Øvrige
afsluttet
Afsluttet alkoholfrie, med
reduceret forbrug eller
med relevant henvisning
Vi ved, at kognitiv samtaletera-
pi er den mest veldokumentere-
de terapeutiske metode til be-
handling af alkoholafhængighed.
Derudover er der dokumentation
for, at familieorienteret alkoholbe-
handling øger den alkoholafhængi-
ges motivation for at søge, fasthol-
de og opnå effekt af behandlingen.
Kommuner og behandlere kan få
yderligere viden om virksomme
metoder i publikationen ”Kvali-
tet i alkoholbehandlingen” og i
Sundhedsstyrelsens nye nationa-
le kliniske retningslinjer på alko-
holområdet – ”National klinisk
retningslinje for behandling af al-
koholafhængighed” og ”National
klinisk retningslinje for udredning
og behandling af samtidig alkohol-
afhængighed og psykisk lidelse”.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 31
37 pct. af de personer, som afsluttede en offentligt finansieret
alkoholbehandling i 2013, afsluttede deres behandling som alkohol-
frie, med et reduceret forbrug eller med en relevant henvisning.
Anm.:
Data for 2013. Der opgøres antal ikke-anonyme offentligt finansieret behand-
lingsforløb, som er afsluttet i året. Hvis en person har afsluttet flere behandlingsfor-
løb i løbet af året tæller vedkommende flere gange.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0017.png
10
Flere uden for
arbejdsfællesskabet
skal deltage i den
frivillige indsats
Mål:
Flere mennesker, som står
uden for arbejdsmarkedet,
og som ikke er under
uddannelse, skal være en
del af den frivillige indsats
Udfordring:
Personer uden for
arbejdsfællesskabet er
underrepræsenterede i
den frivillige indsats
Alle mennesker skal kunne deltage
i lokalsamfundet og i sociale fæl-
lesskaber og bruge retten til med-
bestemmelse og indflydelse. I Dan-
mark har vi en lang tradition for,
at det fx sker gennem demokratisk
deltagelse, deltagelse i forenings-
livet eller gennem frivillige sociale
indsatser.
I civilsamfundet og som frivillige
er alle medborgere på lige fod. Det
handler ikke kun om at gøre noget
for andre, men i lige så høj grad om
at gøre noget sammen med andre.
Derfor er der et potentiale i, at
mennesker, som ikke umiddelbart
har mulighed for at blive en del
af arbejdsfællesskabet, bliver en
del af den frivillige sektor. Her kan
personer, som ikke er en del af ar-
bejdsfællesskabet, opbygge net-
værk ved at blive en del af et fæl-
lesskab og få mulighed for at kunne
bidrage til samfundet som aktive
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 32
medborgere. Medborgere der bli-
ver set og anerkendt som en sam-
fundsmæssig ressource.
Det kan for eksempel være inden for
folkekirken, som har en lang række
frivillige fællesskaber, alle kan være
en del af. Fællesskaber, der yder en
social indsats i lokalsamfundet og
skaber engagement.
Den offentlige og den frivillige sek-
tor skal i fællesskab sikre rammerne
for, at alle grupper i samfundet får
mulighed for at deltage i civilsam-
fundet og frivillige aktiviteter. Men
det gælder særligt i forhold til at
inkludere personer med handicap,
som kan opleve flere barrierer for
deltagelse end andre.
26%
47 %
Noget af det, der virker:
Deltager i
frivilligt arbejde
Deltager i
frivilligt arbejde
Personer uden for arbejdsmarke-
det kan have værdifuld viden og
ressourcer at bidrage til fælles-
skabet med.
Fra forskningen ved vi, at perso-
ner, som har haft psykiske lidel-
ser og har oplevet at komme sig,
er en unik og virksom ressource i
indsatsen for andre med psykiske
lidelser.
Denne tilgang afprøves nu for per-
soner med psykiske vanskelighe-
der, som modtager en kommunal
social indsats, og personer, som
modtager behandling i den regio-
nale hospitals- og distriktspsykia-
tri (peer-to-peer støtte).
Uden for
arbejdsmarkedet
Øvrige
personer
I 2012 var 26 pct. af de personer, som hverken var i beskæftigelse
eller uddannelse, en del af den frivillige indsats. Blandt den øvrige
befolkning var 47 pct. en del af den frivillige indsats.
Anm.:
Data for 2012. “Uden for arbejdsmarkedet” er afgrænset til personer med
før tidspension eller kontanthjælp som primær indkomst. Personer med folkepension
eller efterløn som primær indkomst indgår ikke i personer “uden for arbejdsmarkedet”
eller i “øvrige personer”.
Kilde:
Egne beregninger på registerdata og Frivillighedsundersøgelsen.
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 33
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0018.png
10 MÅL FOR
SOCIAL MOBILITET
2015/16:13
Henvendelse om udgivelsen
kan i øvrigt ske til
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
DK – 1016 København K
www.sim.dk
Tlf. 33 92 93 00
ISBN
978-87-93214-90-3
ISBN elektronisk publikation
978-87-93214-97-2
Design
Kontrapunkt
Layput og infografik
Trine Agger Designstudio
Foto omslag
Nicolai Perjesi
Tryk
Rosendahl a/s
Web
Publikationen kan hentes på
sim.dk
04
1
P
ri
n
t
e
d
m
a
tt
e
Rosendahls
4
r0
5
10 MÅL FOR SOCIAL MOBILITET / 34
7
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 282: Offentliggørelse af publikationen "10 mål for social mobilitet", fra social- og indenrigsministeren
1633402_0019.png