Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1628383_0001.png
ÅBENT BREV: MØDE MED SOCIAL OG INDENRIGSMINISTEREN
Kære Karen Ellemann,
Kopi:
Socialudvalget
Ligestillingsudvalget
Folketingets ombudsmand
Institut for Menneskerettigheder
Foreningen Far ser frem til mødet mandag den 2. maj hos Ministeren.
Da der er kort tid vil vi hermed redegøre for de vigtigste emner i forhold til Foreningen Far.
1. Ny international forskning for små børn
Foreningen Far vil gerne orientere ministeren om den nyeste internationale forskning for små børn, som
støttes af 110 internationale forskere og eksperter. Den nyeste forskning dokumenterer at fælles
forældreskab og overnatning hos begge forældre er bedst for barnet i alle familieformer. Forskningen bør
danne grundlag for en modernisering af familielovgivningen.
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/99691
2. Moderne familielovgivning
Foreningen Far oplever at der i Danmark sker diskrimination af børn tre forskellige steder i lovgivningen og
praksis, henholdsvis i forhold til familieformer, forældrestatus samt mest markant af børn og fædre. Børn
og forældre som ikke bor sammen har ikke samme muligheder som børn og forældre der bor sammen,
selvom de er fantastiske forældre og samarbejder positivt. Forældre der ikke bor sammen kan eksempelvis
ikke frit fordele barnets samvær og økonomi, hvis eksempelvis det er bedst for barnet, at blive boende i
barndomshjemmet i kortere eller længere tid, mens anden forælder modtager offentlige velfærdsydelser
som f.eks. boligsikring og børnecheck. Det giver en lang række familiesager i ligeværdige familier uden
grund.
Der bør ske ophævelse af bopæl og samværsforælder begreberne, som er stærkt diskriminerende og
forældede for ligeværdige forældre og børn i moderne familier. Der er utallige eksempler på hvor det går
helt galt, fordi familielovgivningen er opbygget omkring den ene forælder siden 1900-tallet, mens
familierne lever ligeværdigt i samfundet i dag. Det ses ved digital post og adgange for begge forældre,
manglende registrering af forældremyndighed i Danmark for alle børn under 18 år og dermed kontrol af
lovpligtig informeringsret, sundheds og trivselsundersøgelser for børn, barsel, børnecheck, boligsikring, su,
au-pair ordninger, rettigheder og økonomi i alvorlige børnesager og rigtig mange flere steder.
Alle ca. 1.2 mio. fædre i Danmark oplever diskriminationen i hverdagen jfr. bilag B-D eksempelvis ved digital
post om eget barn, ved bopælsafgørelser eller fordi de ofte er samværsforældre i de moderne familier,
selvom de ofte er ligeværdige forældre i barnets liv. Som ministeren ved viser flere målinger at børn og
fædre i dag er det største ligestillingsproblem vi har i samfundet. Det må Ministeren sikre nu.
3. Positiv Anbefaling
Foreningen Far anbefaler at Ministeren og Folketingets partier sikrer en modernisering af familielovgivning
og kvalitetssikring samt forebyggelse på familieområdet i Danmark for alle børn og forældre. De tre
vigtigste ting for at sikre en tidssvarende lovgivning og et godt system er:
Moderne familielovgivning, der tager udgangspunkt i barnet og hele familien – i stedet for det
historiske fokus på mor og den ene forælder jfr. nyeste forskning om små børn
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 273: Henvendelse af 29/4 fra Foreningen Far om fælles forældreskab hvor børn overnatter hos begge forældre
Forenkling af den offentlige struktur, så børn og forældre vil møde færre enheder og personer – og
dermed ikke tabes pga. ringe kvalitet i komplekse systemer der ikke er koordineret med forskellig
lovgivning!
Belønning af god adfærd for en positiv spiral med konsekvens for forældre og advokater, som
optræder uetisk og direkte ulovligt f.eks. falske anklager, fjernelse af børn/børnebortførelse m.v.
Lav derudover gerne et fast kontaktudvalg i Ministeriet med f.eks. red barnet, mødrehjælpen, børns vilkår
og Foreningen Far m.fl. foruden ankestyrelsen, som kan sikre konstant feedback til ministeriet fra borgerne.
Grundlaget for en moderne familiepraksis bør være en ABC model for alle forældre i alle familieformer:
A) Frit valg for alle forældre til egen aftale i alle familieformer (ikke tilfældet i dag!)
B) Mægling, støtte og rådgivning ved uenigheder – gerne i kommunale familiecentre som
kvalitetssikres uden afgørelser
C) Verdens bedste børnesagkyndige familiemyndighed, der kan træffes domstolsafgørelser i alvorlige
børnesager
4. Kritik af Ministeriet
Foreningen Far må nødvendigvis rejse kritik af Ministeriet på følgende områder.
Der er i Ministeriet tale om manglende forståelse eller erkendelse af de hverdagsproblemer børn
og forældre oplever i det moderne familieliv
Der er i Ministeriet tale om en kritisk mangel på koordination mellem ministerierne og et markant
behov for en modernisering af familielovgivningen
Der er i Ministeriet tale om et alt for komplekst offentligt system, hvilket nemt ses ved at følge
barnet med optil 10 off. enheder og 50 personer involveret i børnesager jfr. bilag E
Der er i Ministeriet tale om at man sikre medmor, men ikke at barnets forældre er biologisk far og
mor som udgangspunkt i børneloven samtidig med at medfar glemmes!
Der er i Ministeriet tale om markant forskel i den finansielle støtte til mor-barn og far-barn
organisationer ved gennemgang af årsregnskaber jfr. bilag F
Der er i Ministeriet tale om et fuldkomment svigt af forældre med børn i udlandet i forhold til
manglende rettigheder og økonomisk ruin med inddrivelse af bidrag uden loft på 10.000 – 90.000
kr. om måneden af staten
Der rejses meget alvorlig kritik, såfremt de udtalelser som tidl. minister Manu Sareen er
fremkommet med fra vores seneste møde i Ministeriet er korrekt. Det er helt uden sammenligning
udtryk for en fuldkommen manglende forståelse og indsigt i det ansvar og de arbejdsopgaver
ministeriet står overfor i forhold til fantastiske danske børn og forældre af begge køn samt de børn
og forældre som har behov for Ministeriets professionalisme og kvalitet jfr. bilag G.
Foreningen Far finder at såfremt vi ikke sikre en modernisering af familielovgivningen i Danmark vil der
baseret på den nyeste internationale forskning for børn være grundlag for menneskerettighedssager i
Danmark og ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Vi finder derfor at familie lovgivningen må
moderniseres i Danmark for alle børn, begge forældre og alle familieformer.
Foreningen Far står som altid til rådighed for positivt samarbejde og anbefalinger.
BILAG:
a) Ny International forskningsrapport
b) FN rapport om menneskerettighederne for børn og fædre i Danmark med 24 anbefalinger
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 273: Henvendelse af 29/4 fra Foreningen Far om fælles forældreskab hvor børn overnatter hos begge forældre
c)
d)
e)
f)
g)
Digital post for 1.2 mio. fædre (far er en sikkerhedsrisiko)
Nyeste bopælstal for børn hos far 1980-2015
’Følg barnet’ procesanalyse af offentlige børnesager
Oversigt over finansiel støtte baseret på årsregnskaber for 4 mor-barn og 1 far-barn organisation
Manu sareens bog jfr. seneste møde i ministeriet
På vegne af Foreningen Far
TAK!
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand