Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1621687_0001.png
Undersøgelse af
kvaliteten
af socialtilsynets
afgørelser
om sanktioner
Socialstyrelsen,
april
2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0002.png
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 18, 1.
5000 Odense C
Tlf. 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen.dk
Udgivet
april
2016
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0003.png
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning................................................................................................ 4
1.1 Socialtilsynets opbygning ................................................................................................................. 4
1.2 Socialstyrelsens rolle .......................................................................................................................... 4
1.3 Formålet med stikprøveundersøgelsen ...................................................................................... 5
2.
3.
Hovedkonklusioner ................................................................................ 6
Undersøgelsesdesign ............................................................................ 9
3.1 Fremgangsmåde ................................................................................................................................... 9
3.2 Anvendte kvalitetskriterier.............................................................................................................. 9
3.3 Datagrundlag....................................................................................................................................... 10
4.
Analyse .................................................................................................. 13
4.1 Overordnet analyse .......................................................................................................................... 13
4.1.1 Systematik og ensartethed i afgørelsesskrivelserne ............................................................ 13
4.1.2 Afgørelsernes generelle kvalitet ................................................................................................... 15
4.2 Begrundelse for påbud/vilkår ..................................................................................................... 18
4.3 Hjemmelshenvisning ....................................................................................................................... 22
4.4 Klart formulerede påbud/vilkår ................................................................................................. 24
4.5 Klagevejledning i afgørelserne .................................................................................................... 28
4.6 Øvrige opmærksomhedspunkter................................................................................................ 30
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0004.png
1. Indledning
1.1 Socialtilsynets opbygning
Med lov om socialtilsyn blev der 1. januar 2014 etableret ét socialtilsyn i hver
geografisk region, som er dækningsområde for hvert socialtilsyn. Socialtilsynene
er placeret i fem kommuner:
Socialtilsyn Hovedstaden i Frederiksberg Kommune
Socialtilsyn Øst i Holbæk Kommune
Socialtilsyn Syd i Faaborg-Midtfyn Kommune
Socialtilsyn Midt i Silkeborg Kommune
Socialtilsyn Nord i Hjørring Kommune.
Socialtilsynene har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
generelt godkendte plejefamilier, ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud og
sociale tilbud, jf. § 4 i lov om socialtilsyn.
Overordnet er formålet med lov om socialtilsyn at bidrage til at sikre, at borger-
ne gives en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og
private tilbud efter lov om social service. Formålet skal opnås gennem en syste-
matisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med at
godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene.
1.2 Socialstyrelsens rolle
Socialstyrelsen varetager, jf. § 24 i lov om socialtilsyn, en audit-funktion, der lø-
bende skal følge udførelsen af socialtilsynet i kommunerne og understøtte social-
tilsynene med vejledning, redskaber og materialer af relevans for varetagelsen af
godkendelses- og tilsynsopgaven.
Socialstyrelsen skal således følge og understøtte, at der blandt andet sker en sy-
stematisk og ensartet varetagelse af opgaven med at godkende og føre driftsori-
enteret tilsyn med tilbuddene, og skal løbende følge praksis i socialtilsynene,
herunder at foretage stikprøver. Udtagelsen af stikprøver har til formål at give
Socialstyrelsen et konkret indblik i socialtilsynenes tilsynsfaglige kompetencer
og udfordringer med henblik på at kunne målrette sin vejledning, undervisning
og udvikling af tilsynsredskaber.
Socialstyrelsen skal ikke som led i stikprøvekontrollen føre tilsyn med lovlighe-
den af socialtilsynenes opgavevaretagelse.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0005.png
Stikprøven, der ligger til grund for undersøgelsen og resultaterne i dette notat, er
således udtaget med Socialstyrelsens hjemmel i § 24 i lov om socialtilsyn.
Socialstyrelsen og Ankestyrelsen har haft et fagligt samarbejde om gennemgang
af stikprøven.
1.3 Formålet med stikprøveundersøgelsen
Formålet med udtagelsen af stikprøven er at afdække de fem socialtilsyns an-
vendelse af sanktioner og vurdere, om denne er ensartet på tværs af de fem soci-
altilsyn. Der vil i stikprøven være fokus på anvendelsen af hhv. vilkår og påbud.
Formålet med stikprøven er videre at vurdere den faglige kvalitet af tilsynets
afgørelsesskrivelser – herunder afdække særligt begrundelser og tilsynsmæssige
overvejelser bag iværksættelsen af vilkår og påbud. Fokus er således på at vur-
dere, om afgørelserne er tilstrækkeligt underbyggede og klare, så det er tydeligt
for et tilbud, hvad det skal gøre for fortsat at være godkendt, og at det er tydeligt,
hvornår godkendelsen er endelig.
Undersøgelsen har til formål at give Socialstyrelsen et konkret indblik i socialtil-
synenes praksis og udfordringer i forhold til anvendelsen af sanktioner med
henblik på at kunne målrette understøttelsen af socialtilsynenes praksis.
Socialstyrelsen skal ikke føre tilsyn med, om socialtilsynenes praksis er lovmed-
holdelig. Det ligger derfor ikke inden for Socialstyrelsens hjemmel at vurdere,
om socialtilsynets afgørelser er materielt korrekte og opfylder proportionali-
tetsprincippet, eller om afgørelserne er juridisk korrekte, hvorfor dette heller
ikke er formålet med stikprøven.
Hvis et tilbud er uenig i socialtilsynets vurderinger, kan afgørelsen påklages til
Ankestyrelsen. Klagen skal sendes til socialtilsynet, som herefter vil genvurdere
sagen. Hvis socialtilsynet fastholder afgørelsen, sender socialtilsynet klagen vi-
dere til Ankestyrelsen, som behandler klagen.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0006.png
2. Hovedkonklusioner
Formålet med stikprøveundersøgelsen er som nævnt i afsnit 1.3;
1) at afdække de fem socialtilsyns anvendelse af sanktioner og vurdere, om
denne er ensartet på tværs af de fem socialtilsyn
2) at vurdere den faglige kvalitet af tilsynets afgørelsesskrivelser – herunder
at afdække særligt begrundelser og tilsynsmæssige overvejelser bag
iværksættelsen af vilkår og påbud.
Undersøgelsens hovedkonklusioner er følgende:
Systematik og ensartethed på tværs af socialtilsynene:
Der er mellem de fem socialtilsyn stor variation i udformning, opbygning
og formulering af afgørelser om vilkår og påbud. Det må konkluderes, at
der ikke er en fælles systematik for udformningen af afgørelser på tværs
af de fem socialtilsyn.
Der kan internt i to af de fem socialtilsyn kun i begrænset omfang identifi-
ceres en fælles systematik for udformningen af afgørelsesskrivelserne,
mens der i de øvrige tre tilsyn internt kan identificeres en væsentlig stør-
re grad af fælles systematik.
Der er mellem de fem socialtilsyn stor forskel i kvaliteten af afgørelses-
skrivelserne. Der er således kvalitetsproblematikker i en række af afgø-
relsesskrivelserne fra Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Øst og til dels Soci-
altilsyn Midt, mens der generelt er en høj gennemgående kvalitet i afgø-
relsesskrivelserne fra Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Syd.
Afgørelsesskrivelsernes faglige kvalitet:
Ift. den generelle kvalitet:
Undersøgelsen viser, at der samlet set er behov for at løfte kvaliteten på
området.
I 56 pct. af afgørelsesskrivelserne er alle de fire kvalitetskriterier opfyldt i
nogen eller i høj grad.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0007.png
I 30 pct. af afgørelsesskrivelserne er tre ud af fire kvalitetskriterier i no-
gen eller høj grad opfyldt – det betyder samtidig, at der i disse afgørelses-
skrivelser er fundet udfordringer i ét af de undersøgte kvalitetskriterier.
I 14 pct. af afgørelsesskrivelserne er to ud af fire kvalitetskriterier i nogen
eller høj grad opfyldt – det betyder samtidig, at der i disse afgørelsesskri-
velser er fundet udfordringer i to af de undersøgte kvalitetskriterier.
Der er ikke fundet afgørelsesskrivelser, hvor der er udfordringer i tre el-
ler alle fire kvalitetskriterier.
En række afgørelsesskrivelser har, isoleret set, ud fra en samlet vurdering
en meget lav kvalitet.
Ift. begrundelse af påbud/vilkår:
I 85 pct. af afgørelsesskrivelserne indgår der i nogen eller i høj grad til-
fredsstillende
begrundelser,
og der er dermed ikke mangler eller kun
mindre mangler. I 15 pct. af afgørelsesskrivelserne er der udfordringer
med manglende eller mangelfulde begrundelser.
I 83 pct. af afgørelsesskrivelserne er der i nogen eller i høj grad redegjort
tilfredsstillende for de
tilsynsmæssige overvejelser,
og der er dermed ikke
mangler eller kun mindre mangler. Omvendt er der udfordringer med
manglende eller mangelfulde tilsynsmæssige overvejelser i 17 pct. af af-
gørelsesskrivelserne.
Samlet set er afgørelsen i 78 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen eller i
høj grad begrundet, og der er i nogen eller høj grad redegjort for de til-
synsmæssige overvejelser, mens der i de resterende 22 pct. er forskellige
udfordringer, der knytter sig til afgørelsens begrundelse eller de tilsyns-
mæssige overvejelser.
Der er væsentlige forskelle mellem de fem socialtilsyn i forhold til afgø-
relsernes begrundelser.
Ift. hjemmelshenvisning:
78 pct. af afgørelsesskrivelserne indeholder en korrekt og tilstrækkelig
hjemmelshenvisning
til relevant lovgivning. I 21 pct. af afgørelsesskrivel-
serne er hjemmelshenvisningen utilstrækkelig, mens der i 1 pct. af afgø-
relsesskrivelserne ikke indgår en hjemmelshenvisning.
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0008.png
Ift. klarhed af formulerede påbud/vilkår:
I 70 pct. af de analyserede afgørelsesskrivelser er tydeligheden i formule-
ringen af afgørelsen om vilkår eller påbud i nogen eller i høj grad tilfreds-
stillende. I de øvrige 30 pct. af afgørelsesskrivelserne er der forskellige
udfordringer i forhold til tydeligheden i formuleringerne.
Der er især udfordringer i forhold til at tydeliggøre, hvad tilbuddet kon-
kret skal gøre, og hvornår vilkåret eller påbuddet er opfyldt.
Ift. klagevejledning:
84 pct. af de analyserede afgørelser indeholder en korrekt klagevejled-
ning. I 10 pct. af afgørelsesskrivelserne er klagevejledningen utilstrække-
lig, mens der i 6 pct. af afgørelsesskrivelserne ikke indgår en klagevejled-
ning.
Ift. øvrige opmærksomhedspunkter:
Generelt ses der udfordringer i forhold til, at afgørelsesskrivelsen ikke
kan stå alene, men udelukkende kan læses og forstås i sammenhæng med
andre dokumenter.
Der er i et betydeligt antal afgørelsesskrivelser udfordringer i forhold til,
at det ved udstedelse af vilkår ikke fremgår af afgørelsen, hvad tilbuddet
godkendes til, når vilkåret er opfyldt.
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0009.png
3. Undersøgelsesdesign
3.1 Fremgangsmåde
Undersøgelsen er baseret på en stikprøve bestående af i alt 160 afgørelsesskri-
velser fra de fem socialtilsyn.
Afgørelsesskrivelserne er udvalgt ud fra følgende kriterier:
Der er udvalgt i alt 32 afgørelser fra hvert af de fem socialtilsyn
Fra hvert tilsyn er udvalgt
de seneste 16 afgørelser
på tilbudsområdet,
hvori der indgår et eller flere påbud. Afgørelserne kan både været truffet i
forbindelse med regodkendelser og driftsorienterede tilsyn. Afgørelser
om skærpede tilsyn, der indeholder et eller flere påbud, medtages ligele-
des, men selve det skærpede tilsyn er ikke genstand for en vurdering.
Fra hvert tilsyn er ligeledes udvalgt
de seneste 16 afgørelser
på tilbudsom-
rådet, hvori der indgår et eller flere vilkår. Afgørelserne kan både være
truffet i forbindelse med regodkendelser og nygodkendelser.
Hvis der i det enkelte tilsyn ikke er truffet 16 afgørelser i 2015 inden for hver
kategori (henholdsvis påbud og vilkår), er der suppleret med flere afgørelses-
skrivelser fra den anden kategori. I afsnit 3.3, der omhandler datagrundlaget for
analysen, er der opstillet en samlet opgørelse over, hvordan afgørelsesskrivel-
serne fordeler sig på type og socialtilsyn.
3.2 Anvendte kvalitetskriterier
De udvalgte afgørelsesskrivelser er blevet vurderet ud fra fire i forvejen fastsatte
kvalitetskriterier, der har til formål at vurdere
den faglige kvalitet
af tilsynenes
afgørelsesskrivelser.
Under de fire kvalitetskriterier er opstillet i alt 8 spørgsmål, som hver afgørel-
sesskrivelse er blevet vurderet ud fra.
De fire kvalitetskriterier og de i alt otte underliggende spørgsmål er struktureret
på følgende måde:
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0010.png
1. Begrundelse for påbud/vilkår
a) I hvilken grad er påbuddet/vilkåret begrundet?
b) Er der redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser?
2. Hjemmelshenvisning i lov om socialtilsyn og andre love
a) Er der hjemmelhenvisning?
3. Klart formulerede påbud/vilkår
a)
b)
c)
d)
Er det tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre?
Er det tydeligt, hvornår påbud/vilkår er opfyldt?
Kan det pålagte påbud/ vilkår efterkommes?
I hvilken grad er sprogbrugen i afgørelsen objektiv?
4. Klagevejledning
a) Indeholder afgørelsen en klagevejledning?
Der er i kvalitetskriterium 1 og 3 foretaget en faglig vurdering af hvert spørgs-
mål ud fra følgende skala:
1: Slet ikke
2: I mindre grad
3: I nogen grad
4: I høj grad
Der er i kvalitetskriterium 2 og 4 foretaget en faglig vurdering af hvert spørgs-
mål ud fra følgende skala:
1: Ja
2: Mangelfuld
3: Nej
Det skal understreges, at vurderingen af de enkelte spørgsmål er foretaget på
baggrund af et kvalitativt fagligt skøn, og resultaterne, som gengives i dette notat,
skal derfor betragtes som overordnede niveauangivelser. Derudover er det vig-
tigt at fastslå, at der i vurderingen tages snævert afsæt i spørgsmålenes ordlyd.
3.3 Datagrundlag
Datagrundlaget udgøres af i alt 160 afgørelsesskrivelser fra de fem socialtilsyn.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0011.png
Afgørelsesskrivelsen er det dokument, hvor socialtilsynet efter en godkendelses-
proces eller et driftsorienteret tilsyn og efter udarbejdelse af en kvalitetsvurde-
ring, orienterer tilbuddet om den endelige afgørelse. Da fokus i stikprøven har
været socialtilsynenes udstedelse af sanktioner, drejer afgørelserne sig om enten
godkendelse med vilkår eller om, at der er truffet afgørelse om at udstede påbud.
De 160 afgørelsesskrivelser er fordelt på de fem socialtilsyn, således at der i da-
tagrundlaget indgår 32 afgørelsesskrivelser fra hvert socialtilsyn.
I forbindelse med analysen af afgørelsesskrivelserne blev en enkelt afgørelses-
skrivelse fra Socialtilsyn Øst sorteret fra, da den ikke omhandlede vilkår eller
påbud. I alt indgår der således 159 afgørelsesskrivelser i analysen.
Som beskrevet i afsnit 3.1 blev der i udgangspunktet tilstræbt en ligelig fordeling
mellem vilkår og påbud. Som det fremgår af figuren nedenfor, er der i den sam-
lede stikprøve ikke opnået en helt ligelig fordeling mellem vilkår og påbud, men
dog en tilnærmelsesvis lige fordeling, således at 81 (51 pct.) af afgørelsesskrivel-
ser omhandler afgørelser om vilkår, mens 78 (49 pct.) omhandler afgørelser om
påbud.
Det skal desuden bemærkes, at der mellem de fem socialtilsyn er forskelle i for-
hold til, hvordan afgørelsesskrivelserne fordeler sig mellem vilkår og påbud. Så-
ledes er der i Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Øst en tilnærmelsesvis
ligelig fordeling mellem vilkår og påbud. Fra Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Nord
indgår der væsentlige flere afgørelsesskrivelser om afgørelser om vilkår i forhold
til afgørelser om påbud, mens der fra Socialtilsyn Midt indgår væsentlig flere
afgørelsesskrivelser om påbud i forhold til afgørelser om vilkår.
Årsagen til variationen i fordelingen af påbud og vilkår er, at de enkelte tilsyn jf.
afsnit 3.1 har haft mulighed for at supplere med flere afgørelsesskrivelser fra den
anden kategori, hvis der inden for hver kategori ikke er truffet 16 afgørelser i
2015.
Vilkår
Nord
Midt
Syd
Øst
HST
I alt
20
12
19
15
15
81
Påbud
12
20
13
16
17
78
I alt
32
32
32
31
32
159
Afgørelsesskrivelserne er ligeledes fordelt efter, hvilken type tilbud afgørelsen
vedrører – henholdsvis private og offentlige tilbud. De 159 afgørelsesskrivelser
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0012.png
fordeler sig sådan, at 100 afgørelser retter sig mod private tilbud, mens 58 retter
sig mod offentlige tilbud. I én afgørelsesskrivelse er tilbudstypen ikke angivet,
hvorfor tilbudstypen er ukendt.
De 159 afgørelsesskrivelser fordeler sig på følgende måde:
Private tilbud
Vilkår
Socialtilsyn Nord
Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Syd
Socialtilsyn Øst
Socialtilsyn Hovedstaden
I alt
10
10
8
8
7
43
Påbud
11
10
11
16
9
57
Private i alt
21
20
19
24
16
100
Vilkår
10
2
10
7
8
37
Offentlige tilbud
Påbud
1
10
2
0
8
21
Offentlige i alt
11
12
12
7
16
58
12
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0013.png
4. Analyse
4.1 Overordnet analyse
4.1.1 Systematik og ensartethed i afgørelsesskrivelserne
Der er mellem de fem socialtilsyn stor variation i udformning, opbygning og for-
mulering af afgørelser om vilkår og påbud. Det må konkluderes, at der ikke er en
fælles systematik for udformningen af afgørelser på tværs af de fem socialtilsyn.
Der kan internt i to af de fem socialtilsyn kun i begrænset omfang identificeres en
fælles systematik for udformningen af afgørelsesskrivelserne, mens der i de øvrige
tre tilsyn internt kan identificeres en væsentlig større grad af fælles systematik.
Der er mellem de fem socialtilsyn stor forskel i kvaliteten af afgørelsesskrivelserne.
Der er således kvalitetsproblematikker i en række af afgørelsesskrivelserne fra
Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Øst og til dels Socialtilsyn Midt, mens der generelt
er en høj gennemgående kvalitet i afgørelsesskrivelserne fra Socialtilsyn Hoved-
staden og Socialtilsyn Syd.
Systematik og ensartethed på tværs af de fem socialtilsyn
Den overordnede analyse af de 159 afgørelsesskrivelser i stikprøven viser, at der
i forhold til udformning, opbygning og formuleringerne er store forskelle mellem
afgørelsesskrivelserne.
Der er i afgørelsesskrivelserne fra alle fem tilsyn generelt fokus på de hovedele-
menter, som en afgørelse skal indeholde, og overskifter som begrundelse, hjem-
mel og klagevejledning er gennemgående.
Analysen viser dog, at der indenfor de undersøgte kvalitetskriterier er store for-
skelle på afgørelserne fra de enkelte tilsyn. Eksempelvis er der forskelle i forhold
til, hvordan hjemmelshenvisningen konkret kommer til udtryk i afgørelsesskri-
velserne.
Analysen viser ligeledes, at opbygningen af afgørelsesskrivelserne fra Socialtil-
syn Nord, Socialtilsyn Øst og Socialtilsyn Midt generelt set er meget uensartede
på tværs af de tre tilsyn, ligesom der mellem disse tre tilsyn er meget forskel på,
hvad og hvor meget der anføres under begrundelsen.
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0014.png
Analysen viser eksempelvis, at afgørelsesskrivelserne fra Socialtilsyn Nord gene-
relt fremstår som kortfattede, hvilket særligt er gældende for afgørelsesskrivel-
ser, der omhandler vilkår. Modsat fremstår afgørelsesskrivelserne fra Socialtil-
syn Midt meget fyldige og omfangsrige, hvilket er gældende for både afgørelser
om vilkår og afgørelser om påbud.
Analysen viser desuden, at der i afgørelsesskrivelserne fra Socialtilsyn Syd og
Socialtilsyn Hovedstaden anvendes tilnærmelsesvis samme systematik og op-
bygning.
Samlet set viser analysen, at der på tværs af de fem socialtilsyn ikke gøres brug
af en fælles systematik, og at tilsynsopgaven i forhold til udformningen af vilkår
og påbud ikke varetages systematisk og ensartet, hvilket jf. afsnit 1.1 er intentio-
nen med lov om socialtilsyn.
Videre viser analysen, at uensartetheden ikke er en udfordring, der alene knytter
sig til afgørelser, der har en lav kvalitet. Det er tværtimod en generel og gennem-
gående problemstilling, der gælder bredt set for de afgørelsesskrivelser, der har
indgået i stikprøven De afgørelser, der generelt har en høj kvalitet, er således
også uensartede på tværs af de fem socialtilsyn.
Systematik og ensartethed internt i de fem socialtilsyn
Analysen viser desuden, at der internt i nogle af socialtilsynene kun i begrænset
omfang kan identificeres en fælles og ensartet linje for udformningen af afgørel-
sesskrivelserne. Dette gør sig gældende i Socialtilsyn Øst og Socialtilsyn Nord,
mens der i de øvrige tre tilsyn internt kan identificeres en væsentlig større grad
af fælles systematik.
Kvalitet på tværs af de fem socialtilsyn
Der er mellem de fem socialtilsyn stor forskel i kvaliteten af afgørelsesskrivel-
serne. Der er således kvalitetsproblematikker i en række af afgørelsesskrivelser-
ne fra Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Øst og til dels Socialtilsyn Midt, mens der
generelt er en høj gennemgående kvalitet i afgørelsesskrivelserne fra Socialtilsyn
Hovedstaden og Socialtilsyn Syd.
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0015.png
4.1.2 Afgørelsernes generelle kvalitet
Undersøgelsen viser, at der samlet set er behov for at løfte kvaliteten på området.
I 56 pct. af afgørelsesskrivelserne er alle de fire kvalitetskriterier opfyldt i nogen
eller i høj grad.
I 30 pct. af afgørelsesskrivelserne er tre ud af fire kvalitetskriterier i nogen eller
høj grad opfyldt – det betyder samtidig, at der i disse afgørelsesskrivelser er fundet
udfordringer i ét af de undersøgte kvalitetskriterier.
I 14 pct. af afgørelsesskrivelserne er to ud af fire kvalitetskriterier i nogen eller høj
grad opfyldt – det betyder samtidig, at der i disse afgørelsesskrivelser er fundet
udfordringer i to af de undersøgte kvalitetskriterier.
Der er ikke fundet afgørelsesskrivelser, hvor der er udfordringer i tre eller alle fire
kvalitetskriterier.
En række afgørelsesskrivelser har, isoleret set, ud fra en samlet vurdering en me-
get lav kvalitet.
Når der ses på tværs af de fire analyserede kvalitetskriterier, viser analysen, at
alle de otte vurderede spørgsmål under de fire kvalitetskriterier er opfyldt i no-
gen eller i høj grad i 56 pct. af de analyserede afgørelsesskrivelser. Disse afgørel-
sesskrivelser er således karakteriseret ved en gennemgående høj kvalitet i for-
hold til de vurderede kvalitetskriterier.
Det betyder også, at der er udfordringer i et eller to af de vurderede kvalitetskri-
terier i 44 pct. af afgørelsesskrivelserne - men ikke i tre eller alle fire af de vurde-
rede kvalitetskriterier.
Figur 1 nedenfor viser en oversigt over, i hvor mange af de fire vurderede kvali-
tetskriterier der er udfordringer. Figuren fortæller således noget om
bredden
af
udfordringer i de enkelte afgørelsesskrivelser, dvs. hvor mange
forskellige
pro-
blematikker der er i de enkelte afgørelsesskrivelser.
Figuren viser, at tre ud af fire kvalitetskriterier i nogen eller høj grad er opfyldt i
30 pct. af afgørelsesskrivelserne – det betyder samtidig, at der i disse afgørelses-
skrivelser er fundet udfordringer i ét af de undersøgte kvalitetskriterier.
Endvidere viser figuren, at to ud af fire kvalitetskriterier i nogen eller høj grad er
opfyldt i 14 pct. af afgørelsesskrivelserne – det betyder samtidig, at der i disse
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0016.png
afgørelsesskrivelser er fundet udfordringer i to af de undersøgte kvalitetskriteri-
er.
Videre ses det, at der ikke i nogen af de analyserede afgørelsesskrivelser er ud-
fordringer i tre eller alle fire kvalitetskriterier.
Det betyder konkret, at der ikke er fundet afgørelsesskrivelser, hvor der
både
er
udfordringer med begrundelsen (kvalitetskriterium 1)
og
udfordringer med
hjemmelshenvisning (kvalitetskriterium 2)
og
udfordringer med tydeligheden i
afgørelsen (kvalitetskriterium 3)
og
udfordringer med klagevejledning (kvali-
tetskriterium 4).
Figur 1. Antallet af spørgsmål med væsentlige udfordringer
I de analyserede afgørelsesskrivelser er der dermed ikke nogen afgørelser, hvor
der er udfordringer med alle de vurderede kvalitetskriterier, og der er i de ana-
lyserede afgørelsesskrivelser udfordringer med højest to af de fire kvalitetskrite-
rier. Dette viser sig konkret ved, at en række af de analyserede afgørelsesskrivel-
ser er kendetegnet ved, at der mangler begrundelse for afgørelsen, mens der ty-
pisk er en fyldestgørende klagevejledning, ligesom der er korrekte hjemmels-
henvisninger.
Ud over at analysere bredden af problemstillinger, dvs. hvor mange
forskellige
problemstillinger der er i den enkelte afgørelsesskrivelse, er det ligeledes rele-
vant at vurdere den samlede
tyngde
af de identificerede problemstillinger. I en
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0017.png
sådan analyse er det relevant både at vurdere,
hvor mange
problemstillinger der
er i den enkelte afgørelsesskrivelse, samt
karakteren
af de problemstillinger der
er i afgørelsesskrivelsen.
Det skal endvidere påpeges, at der i en række af de analyserede afgørelsesskri-
velser foruden de problemstillinger, der knytter sig til de fire kvalitetskriterier,
er identificeret en række øvrige problemstillinger, der ligger uden for analysens
primære fokus. Disse problemstillinger behandles særskilt i afsnit 4.6.
Samlet set vurderes det med afsæt i ovenstående, at der er udfordringer i forhold
til kvaliteten og ensartetheden af afgørelsesskrivelserne i socialtilsynet. Under-
søgelsen viser, at der samlet set er behov for at løfte kvaliteten på området.
Det er ligeledes Socialstyrelsens vurdering, at en række afgørelsesskrivelser iso-
leret set, ud fra en samlet vurdering har en meget lav kvalitet. Vurderingen er
baseret på et overordnet skøn og skal derfor fortolkes med nogen forsigtighed.
De afgørelsesskrivelser, hvor kvaliteten vurderes som meget lav, er bl.a. karakte-
riseret ved, at der ikke foreligger en begrundelse for afgørelsen, ligesom der ikke
er redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser. Disse afgørelsesskrivelser frem-
står meget ordknappe, og det er vanskeligt at vurdere, på hvilken baggrund afgø-
relserne er truffet. Derudover er afgørelsesskrivelserne karakteriseret ved, at en
eller flere af de problemstillinger, der er omtalt i afsnit 4.6, indgår i disse afgørel-
sesskrivelser. Disse problemstillinger har ikke været i fokus for analysen, og det
er derfor vurderingen, at det vil kræve en nærmere analyse at belyse og adresse-
re disse problematikker.
Afgørelsesskrivelser om vilkår vs. påbud
I en sammenligning af afgørelsesskrivelserne, der omhandler henholdsvis vilkår
og påbud, er vurderingen, at der for den samlede stikprøve ikke er væsentlige
forskelle i kvaliteten af afgørelsesskrivelserne omhandlende henholdsvis vilkår
og påbud.
I Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn Øst og Socialtilsyn Hovedstaden
er der ligeledes ikke, ud fra en samlet betragtning, fundet væsentlige kvalitets-
forskelle mellem afgørelsesskrivelserne omhandlende henholdsvis vilkår og på-
bud.
I Socialtilsyn Nord er der derimod væsentlige forskelle mellem afgørelsesskrivel-
serne om henholdsvis vilkår og påbud. Således er der en gennemgående høj kva-
litet i afgørelsesskrivelserne omhandlende
påbud,
mens der er væsentlige udfor-
dringer i afgørelsesskrivelserne omhandlende
vilkår.
Det skal desuden i den for-
bindelse bemærkes, at fordelingen mellem afgørelsesskrivelser om henholdsvis
17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0018.png
vilkår og påbud for Socialtilsyn Nords vedkommende ikke er ligelig. Således ind-
går der fra Socialtilsyn Nord 20 afgørelsesskrivelser om vilkår og 12 afgørelses-
skrivelser om påbud.
4.2 Begrundelse for påbud/vilkår
I 85 pct. af afgørelsesskrivelserne indgår der i nogen eller i høj grad tilfredsstillen-
de begrundelser, og der er dermed ikke mangler eller kun mindre mangler. I 15
pct. af afgørelsesskrivelserne er der udfordringer med manglende eller mangelful-
de begrundelser.
I 83 pct. af afgørelsesskrivelserne er der i nogen eller i høj grad redegjort tilfreds-
stillende for de tilsynsmæssige overvejelser, og der er dermed ikke mangler eller
kun mindre mangler. Omvendt er der udfordringer med manglende eller mangel-
fulde tilsynsmæssige overvejelser i 17 pct. af afgørelsesskrivelserne.
Samlet set er afgørelsen i 78 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen eller i høj grad
begrundet, og der er i nogen eller høj grad redegjort for de tilsynsmæssige overve-
jelser, mens der i de resterende 22 pct. er forskellige udfordringer, der knytter sig
til afgørelsens begrundelse eller de tilsynsmæssige overvejelser.
Der er væsentlige forskelle mellem de fem socialtilsyn i forhold til afgørelsernes
begrundelser.
I dette afsnit foretages en analyse med afsæt i kvalitetskriterium 1 (jf. afsnit 3.2):
1: Begrundelse for påbud/vilkår
a) I hvilken grad er påbuddet/vilkåret begrundet?
b) Er der redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser?
I den samlede vurdering af afgørelsernes begrundelser har der i analysen dels
været fokus på, i hvilken grad afgørelsen er konkret begrundet (spørgsmål a),
samt i hvilken grad der er redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser (spørgs-
mål b).
I hvilken grad er påbuddet/vilkåret begrundet?
I vurderingen af, i hvilken grad afgørelsen er begrundet, er der lagt vægt på, om
og i hvilken grad der henvises til de faktiske forhold, som ligger til grund for af-
18
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0019.png
gørelsen. Ligeledes er der lagt vægt på, om der i afgørelsesskrivelsen indgår kon-
krete beskrivelser af de faktiske forhold.
Figur 2 nedenfor viser i hvilken grad afgørelserne er begrundet.
Figur 2. I hvilken grad er vilkår eller påbud begrundet?
Det fremgår af figuren, at der i 85 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen eller i høj
grad indgår tilfredsstillende begrundelser, og der er dermed ikke mangler eller
kun mindre mangler. I 15 pct. af afgørelsesskrivelserne er der udfordringer med
manglende eller mangelfulde begrundelser.
I 67 pct. af afgørelsesskrivelserne er vilkåret eller påbuddet i høj grad begrundet,
mens det i 18 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen grad er begrundet. I 10 pct. af
afgørelsesskrivelserne er vilkåret eller påbuddet i mindre grad begrundet, mens
der i 5 pct. af afgørelsesskrivelserne slet ikke er begrundelser.
De manglende og mangelfulde begrundelser for afgørelsen kommer til udtryk på
forskellige måder i afgørelsesskrivelserne. Et eksempel på en type afgørelses-
skrivelser med mangelfulde begrundelser er afgørelser, hvor der i afgørelses-
skrivelsen godt nok fremgår en overskrift med ordlyden ”Begrundelse,” men
hvor det efterfølgende afsnit ikke rummer en egentlig begrundelse, men alene
enten gentager påbuddets ordlyd eller udelukkende henviser til tilsynsrapporten.
Der er derudover også eksempler på afgørelsesskrivelser, hvor begrundelsen for
afgørelsen er omfangsrig, og hvor der ved en nærmere analyse kan være tvivl om,
hvorvidt der i begrundelsen reelt set fremkommer flere påbud end de i påbud-
dene nævnte. Dette gør sig især gældende i afgørelsesskrivelser fra Socialtilsyn
Midt.
19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0020.png
Udover at dette kan mindske tydeligheden for tilbuddet om, hvad der reelt skal
gøres for at øge kvaliteten, så ender begrundelsen for de udstedte påbud mere
som en række supplerende påbud eller en udbygning af de eksisterende påbud
frem for en reel begrundelse.
Denne problemstilling er ikke afspejlet i figur 2, idet vilkåret eller påbuddet
snævert set
er
begrundet. Socialstyrelsen vurderer dog, at der er tale om et kvali-
tetsproblem, og tillægger derfor også problemstillingen betydning i den samlede
kvalitetsvurdering af afgørelsesskrivelserne.
I hvilken grad er der redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser?
Som nævnt ovenfor har der i analysen også været særskilt fokus på, om der i af-
gørelsesskrivelserne er redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser bag iværk-
sættelsen af sanktionen eller sanktionerne.
I vurderingen af, i hvilken grad der er redegjort for de tilsynsmæssige overvejel-
ser, er der lagt vægt på, om og i hvilken grad tilsynet redegør for og begrunder
sine undersøgelser og vurderinger. Det er i den forbindelse tillagt betydning, om
det er konkretiseret, hvad der ligger til grund for det tilsynsmæssige/faglige
skøn, og hvorvidt det skøn stemmer overens med faktiske forhold, som også skal
fremgå, jf. spørgsmål a
Figur 3 nedenfor viser, i hvilken grad der er redegjort for de tilsynsmæssige
overvejelser i de analyserede afgørelsesskrivelser.
Figur 3. I hvilken grad er der redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser?
20
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0021.png
Af figuren fremgår det, at der i 83 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen grad eller
i høj grad er redegjort tilfredsstillende for de tilsynsmæssige overvejelser, og der
dermed ikke er mangler eller kun mindre mangler. Omvendt er der udfordringer
med manglende eller mangelfulde tilsynsmæssige overvejelser i 17 pct. af afgø-
relsesskrivelserne.
Figuren viser desuden, at der i halvdelen af afgørelsesskrivelserne i høj grad er
redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser, mens der i en tredjedel af afgørel-
sesskrivelserne i nogen grad er redegjort for de tilsynsmæssige overvejelser. I 8
pct. af afgørelsesskrivelserne er der i mindre grad redegjort for de tilsynsmæssi-
ge overvejelser, mens der i 9 pct. af afgørelsesskrivelserne slet ikke er redegjort
for de tilsynsmæssige overvejelser.
De afgørelsesskrivelser, hvor der slet ikke indgår tilsynsmæssige overvejelser
bag iværksættelsen af sanktionen, er karakteriseret ved, at der enten slet ikke
redegøres for tilsynsmæssige overvejelser, eller at der laves en generel henvis-
ning til tilsynsrapporten.
Samlet analyse – begrundelser og tilsynsmæssige overvejelser
Analysen af afgørelsesskrivelserne viser, at der er et vist sammenfald mellem de
afgørelsesskrivelser, hvor der er udfordringer med manglende eller mangelfulde
begrundelser og de afgørelsesskrivelser, hvor der mangler tilsynsmæssige over-
vejelser. Dette gælder for 9 pct. af afgørelsesskrivelserne.
I 78 pct. af afgørelsesskrivelserne vurderes begrundelserne at være tilfredsstil-
lende, mens der i 22 pct. af de analyserede afgørelsesskrivelser samlet set er ud-
fordringer i relation til afgørelsens begrundelse –
enten
i form af manglende eller
mangelfulde begrundelser
eller
i form af manglende tilsynsmæssige overvejelser.
Af figur 2 og 3 fremgår det desuden, at der er store forskelle mellem afgørelses-
skrivelserne i de fem socialtilsyn.
I forhold til at
begrunde afgørelsen
ses der især udfordringer i afgørelsesskrivel-
serne fra Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Øst og i noget mindre grad Socialtilsyn
Syd, mens afgørelserne i Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Hovedstaden generelt
er velbegrundede.
I forhold til
tilsynsmæssige overvejelser
ses de største udfordringer i afgørelserne
fra Socialtilsyn Nord og Socialtilsyn Øst og mindre grad Socialtilsyn Hovedstaden,
mens der i afgørelserne fra Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Midt generelt er rede-
gjort tilfredsstilende for de tilsynsmæssige overvejelser.
21
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0022.png
I Socialtilsyn Nord er der i analysen identificeret et antal afgørelser, hvor der slet
ikke fremgår nogle overvejelser eller observationer, og hvor der alene henvises
til tilsynsrapporten. Disse eksempler er desuden karakteriseret ved at være me-
get kortfattede.
I Socialtilsyn Midt ses der omvendt en række afgørelsesskrivelser, der indehol-
der meget detaljerede observationer, og det er tydeligt, at der er knyttet an til
indholdet i tilsynsrapporten, og at centrale elementer fra tilsynsrapporten, fx
observationer og konklusioner, er inkluderet i afgørelsesskrivelsen. Her er en
udfordring imidlertid, at afgørelserne kan blive for lange og detaljerede. Det går i
nogen udstrækning ud over overskueligheden i afgørelserne, og dermed tilbud-
dets muligheder for at danne sig et overblik over elementerne i afgørelsen.
4.3 Hjemmelshenvisning
78 pct. af afgørelsesskrivelserne indeholder en korrekt og tilstrækkelig hjemmels-
henvisning til relevant lovgivning. I 21 pct. af afgørelsesskrivelserne er hjemmels-
henvisningen utilstrækkelig, mens der i 1 pct. af afgørelsesskrivelserne ikke indgår
en hjemmelshenvisning.
I dette afsnit foretages en analyse med afsæt i kvalitetskriterium 2 (jf. afsnit 3.2):
2. Hjemmelshenvisning i lov om socialtilsyn og andre love
a) Er der hjemmelhenvisning?
Socialstyrelsen har i vurderingen af hjemmelshenvisningerne lagt vægt på, om
der i afgørelsesskrivelserne er relevante hjemmelshenvisninger. Der har i analy-
sen af afgørelsesskrivelserne dels været fokus på, om der redegøres korrekt for,
efter hvilken hjemmel socialtilsynet træffer afgørelsen, og dels om der henvises
til relevant lovgivning i forhold til indholdet af sanktionen.
Figur 4 nedenfor viser i hvilket omfang, der indgår hjemmelshenvisning i de ana-
lyserede afgørelsesskrivelser.
22
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0023.png
Figur 4 Er der hjemmelshenvisning i afgørelsesskrivelsen?
Tabellen ovenfor viser, at der generelt set indgår relevant hjemmelshenvisning i
langt den største del af de analyserede afgørelsesskrivelser. Samlet set er der
således relevant hjemmelshenvisning i 78 pct. af afgørelsesskrivelserne. Videre
ses det af figuren, at der er meget få eksempler på, at der slet ikke er hjemmels-
henvisning i afgørelsesskrivelsen, mens der 21 pct. af afgørelsesskrivelserne er
mangler i hjemmelshenvisningen.
De 21 pct. af afgørelsesskrivelserne, hvor hjemmelshenvisningen er mangelfuld,
dækker over forskellige mangler i hjemmelshenvisningen. Der ses eksempelvis
en del afgørelsesskrivelser, hvor der ikke henvises til alle de relevante retskilder.
Det kan f.eks. være en afgørelse, hvor der både er udstedt påbud og samtidig
truffet afgørelse om skærpet tilsyn, og hvor der alene henvises til paragraffen
vedr. skærpet tilsyn. I en sådan afgørelse kan det for modtageren være vanske-
ligt at se, med hvilken hjemmel sanktionen udstedes.
Analysen viser desuden, at der mellem de fem socialtilsyn er forskelle i forhold
til, hvordan hjemmelshenvisningen konkret kommer til udtryk i afgørelsesskri-
velserne.
Der er således stor forskel på, hvor i afgørelsesskrivelsen hjemmelshenvisnin-
gerne er placeret, og hvor tydelig koblingen mellem de relevante dele af afgørel-
sen og de relevante hjemmelshenvisninger er. I en del afgørelsesskrivelser kan
det for tilbuddet være vanskeligt at få overblik over, hvilke retsregler der har
været anvendt hvor.
23
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0024.png
4.4 Klart formulerede påbud/vilkår
I 70 pct. af de analyserede afgørelsesskrivelser er tydeligheden i formuleringen af
afgørelsen om vilkår eller påbud i nogen eller i høj grad tilfredsstillende. I de øvri-
ge 30 pct. af afgørelsesskrivelserne er der forskellige udfordringer i forhold til ty-
deligheden i formuleringerne.
Der er især udfordringer i forhold til at tydeliggøre, hvad tilbuddet konkret skal
gøre, og hvornår vilkåret eller påbuddet er opfyldt.
I dette afsnit foretages en analyse med afsæt i kvalitetskriterium 3 (jf. afsnit 3.2):
3. Klart formulerede påbud/vilkår
a)
b)
c)
d)
Er det tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre?
Er det tydeligt, hvornår påbud/vilkår er opfyldt?
Kan det pålagte påbud/ vilkår efterkommes?
I hvilken grad er sprogbrugen i afgørelsen objektiv?
I forhold til at vurdere, i hvilken grad det er tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal
gøre (spørgsmål a), er der lagt vægt på, om påbuddet/vilkåret er formuleret så
tilstrækkeligt klart, at det er tydeligt for tilbuddet, hvad det skal foretage sig for
fortsat at være godkendt.
I vurderingen af, i hvilken grad det er tydeligt, hvornår vilkåret eller påbuddet er
opfyldt (spørgsmål b), er det tillagt afgørende betydning, om det er tydeligt for
tilbuddet, hvad det skal gøre for fortsat at være godkendt, og hvornår/i hvilken
situation det således kan forventes at ske. Der er i vurderingen ligeledes lagt
vægt på, om det fremgår af afgørelsen, hvad konsekvensen er, hvis vilkåret ikke
bliver opfyldt.
Det fremgår af forarbejderne til lov om socialtilsyn, at afgørelse om vilkår skulle
anses for overvejende sandsynligt, at tilbuddet efterfølgende vil kunne opfylde
betingelsen. Muligheden er således reserveret til de tilfælde, hvor der alene ude-
står formalia, eller hvor der er andre forhold, som er væsentlige nok til at være
en betingelse for godkendelse, men som omvendt trods alt alene udgør en min-
dre del af det samlede godkendelsesgrundlag.
1
I vurderingen af, om det pålagte vilkår eller påbud kan efterkommes af tilbuddet
(spørgsmål c), er der lagt vægt på, om påbuddet eller vilkåret anvendes om for-
1
Forslag til lov om socialtilsyn (2012/1 LF 205).
24
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0025.png
hold, som tilbuddet faktisk
kan
ændre, og om tilbuddet reelt gives mulighed for
at efterkomme vilkåret eller påbuddet.
I vurderingen af, om sprogbrugen i afgørelsen er objektiv (spørgsmål d), er der
lagt vægt på, om formuleringerne i afgørelsen fremstår som objektivt myndig-
hedssprog frem for følelsesladet sprogbrug. Det er desuden tillagt betydning, om
afgørelsen er tydeligt og forståeligt formuleret.
Er det tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre?
Det fremgår af figur 5, at det i 67 pct. af afgørelsesskrivelserne i høj grad er tyde-
ligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre, mens det i 16 pct. af afgørelsesskrivelserne
i nogen grad er tydeligt, hvad tilbuddet skal gøre. I 16 procent af afgørelsesskri-
velserne er det i mindre grad tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre, mens det
i 1 pct. svarende til én enkelt ud af de 159 afgørelsesskrivelser slet ikke er tyde-
ligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre for at leve op til påbuddet eller vilkåret.
Figur 5. Er det tydeligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre?
Er det tydeligt, hvornår påbud/vilkår er opfyldt?
Det fremgår af figur 6, at det i 67 pct. af afgørelsesskrivelserne i høj grad er tyde-
ligt hvornår påbuddet eller vilkåret er opfyldt, mens det i 16 pct. af afgørelses-
skrivelserne i nogen grad er tydeligt, hvornår vilkåret eller påbuddet er opfyldt. I
14 procent af afgørelsesskrivelserne er det i mindre grad tydeligt, hvornår vilkå-
ret eller påbuddet er opfyldt, mens det i 4 procent slet ikke er tydeligt, hvornår
vilkåret eller påbuddet er opfyldt.
25
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0026.png
Figur 6. Er det tydeligt, hvornår påbud/vilkår er opfyldt?
I hovedparten af de analyserede afgørelsesskrivelser fremgår det således tyde-
ligt, hvad tilbuddet konkret skal gøre for at imødekomme det opstillede vilkår
eller det iværksatte påbud, og hvornår det opstillede vilkår eller påbud er opfyldt.
I en mindre del af afgørelserne er der dog udfordringer i forhold til at tydeliggøre,
hvad tilbuddet konkret skal gøre, og hvornår vilkåret eller påbuddet kan anses
for at være opfyldt.
Det gør sig eksempelvis gældende ved afgørelser, hvor tilbuddet anmodes om at
indsende en redegørelse. Ofte er denne type påbud ikke ledsaget af en uddybning
af, hvad redegørelsen skal indeholde, for at påbuddet anses for opfyldt. Det kan
gøre det uigennemskueligt for tilbuddet, hvad der konkret skal iværksættes for
at leve op til socialtilsynets påbud, ligesom det kan vanskeliggøre og evt. forlæn-
ge processen med at få rettet op på tilbuddets kvalitet.
Kan det pålagte påbud/ vilkår efterkommes?
Det fremgår af figur 7, at vilkåret eller påbuddet i 74 pct. af afgørelsesskrivelser-
ne i høj grad kan efterkommes, mens påbuddet eller vilkåret i 17 pct. af afgørel-
sesskrivelserne i nogen grad er muligt at efterkomme. I 9 procent af afgørelses-
skrivelserne har vilkåret eller påbuddet en sådan karakter, at det i mindre grad
er muligt at efterkomme, mens påbuddet eller vilkåret i 1 procent af afgørelses-
skrivelserne slet ikke er muligt at efterkomme.
26
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0027.png
Figur 7. Kan det pålagte påbud/ vilkår efterkommes?
I hovedparten af de analyserede afgørelsesskrivelser kan de opstillede vilkår
eller påbud efterkommes af tilbuddet. I en mindre del af afgørelserne er der dog
udfordringer i forhold til, at tilbuddet vil have vanskeligt ved at efterkomme det
opstillede vilkår eller påbuddet.
Det gør sig eksempelvis gældende i afgørelser, hvor de udstedte påbud eller vil-
kår vedrører kommunens pligt til at omvisitere borgerne på tilbuddet. Det kan
være svært for et tilbud at leve op til disse påbud eller vilkår, da det reelt er
kommunen og ikke tilbuddet, der skal agere på en sådan sanktion.
I nogle afgørelser lægges det ligeledes implicit til grund, at modtageren af afgø-
relsen ved, hvad der tales om, når tilsynet i et påbud anfører, at ”gældende lov-
givning skal overholdes”. Hvis det ikke er konkretiseret, hvilken lovgivning der
er tale om, eller i hvilke tilfælde tilbuddet antages ikke at overholde lovgivningen,
kan det være vanskeligt for tilbuddet at opfylde påbuddet.
I hvilken grad er sprogbrugen i afgørelsen objektiv?
Det fremgår af figur 8, at sprogbrugen i 89 pct. af afgørelsesskrivelserne i høj
grad er objektiv, mens den i 4 pct. af afgørelsesskrivelserne i nogen grad er ob-
jektivt. I 5 procent af afgørelsesskrivelserne er sprogbruget i mindre grad objek-
tivt, mens der i 1 pct. svarende til to ud af de 159 afgørelsesskrivelser anvendes
en sprogbrug, der slet ikke er objektiv.
27
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0028.png
Figur 8. I hvilken grad er sprogbrugen i afgørelsen objektiv?
En del af de afgørelsesskrivelser, hvor sprogbrugen i mindre grad vurderes at
være objektiv, er karakteriseret ved, at der anvendes en utydelig terminologi.
Samlet set viser analysen, at der i langt de fleste af de afgørelsesskrivelser, der
indgår i stikprøven, anvendes en objektiv sprogbrug.
Samlet analyse – klart formulerede påbud/vilkår
I 70 pct. af afgørelsesskrivelserne er alle spørgsmålene under kvalitetskriterium
3 i nogen grad eller i høj grad opfyldt, og i disse afgørelsesskrivelser er der der-
med samlet ikke væsentlige udfordringer i relation til tydeligheden i formulerin-
gen af afgørelsen om vilkår eller påbud.
Analysen af afgørelsesskrivelserne viser også, at der er i en række af afgørelses-
skrivelserne er udfordringer med flere af de underliggende spørgsmål (fx både
udfordringer med tydeligheden i forhold til hvad der konkret skal gøres, og ud-
fordringer med tydeligheden i forhold til hvornår påbuddet eller vilkåret er op-
fyldt). I 14 pct. af de analyserede afgørelsesskrivelser er der således udfordrin-
ger med mere end et af spørgsmålene under kvalitetskriterium 3, mens der i 16
pct. af afgørelsesskrivelserne alene er udfordringer med et af spørgsmålene un-
der kvalitetskriterium 3.
4.5 Klagevejledning i afgørelserne
84 pct. af de analyserede afgørelser indeholder en korrekt klagevejledning. I 10
pct. af afgørelsesskrivelserne er klagevejledningen utilstrækkelig, mens der i 6 pct.
af afgørelsesskrivelserne ikke indgår en klagevejledning.
28
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0029.png
I dette afsnit foretages en analyse med afsæt i kvalitetskriterium 4 (jf. afsnit 3.2):
4. Klagevejledning
a) Indeholder afgørelsen en klagevejledning?
Socialstyrelsen har i vurderingen af, om afgørelsesskrivelsen indeholder en kla-
gevejledning lagt vægt på, om det i afgørelsesskrivelsen er tydeligt for modtage-
ren af afgørelsen, hvilke muligheder der er for at påklage afgørelsen. Der er i
vurderingen lagt vægt på, at vejledningen er korrekt, og at det er tydeligt, hvad
modtageren af afgørelsen konkret skal gøre for at klage, og hvilke relevante fri-
ster, der skal overholdes.
Hvis et tilbud er uenig i socialtilsynets vurderinger, kan afgørelsen påklages til
Ankestyrelsen. Klagen skal sendes til socialtilsynet, som herefter vil genvurdere
sagen. Hvis socialtilsynet fastholder afgørelsen, sender socialtilsynet klagen vi-
dere til Ankestyrelsen, som behandler klagen.
Figur 9 nedenfor viser i hvilket omfang, der indgår klagevejledning i de analyse-
rede afgørelsesskrivelser.
Figur 9. Er der klagevejledning i afgørelsesskrivelsen?
Af figuren ovenfor fremgår det, at der i hovedparten af afgørelsesskrivelserne
indgår en korrekt og fyldestgørende klagevejledning. I 84 pct. af de analyserede
afgørelsesskrivelser indgår der således en klagevejledning, mens klagevejlednin-
gen i 10 pct. af afgørelsesskrivelserne er mangelfuld. I 6 pct. af afgørelsesskrivel-
serne indgår der ikke en afgørelsesskrivelse.
29
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0030.png
Det fremgår videre af figuren, at der mellem de fem socialtilsyn er forskelle. Så-
ledes mangler der klagevejledning i 13 pct. af afgørelserne fra Socialtilsyn Øst,
mens klagevejledningen vurderes at være mangelfuld i 41 pct. af afgørelsesskri-
velserne fra Socialtilsyn Hovedstaden.
De afgørelsesskrivelser fra Socialtilsyn Hovedstaden, hvor klagevejledningen er
mangelfuld, er alle karakteriseret ved, at de indeholder en konkret dato for,
hvornår en klage skal være modtaget;
Klagen skal være modtaget i X-købing Kommune på adresse XX inden fire uger fra
modtagelse af afgørelsen. Det vil sige senest den 12. november 2019.
I det der angives en dato for modtagelse, indikeres det, at en senere fremsendel-
se vil medføre en overskridelse af klagefristen. Dette vil afhænge af en konkret
vurdering. Sagen skal sendes til Ankestyrelsen til vurdering af, om klagefristen er
overholdt, uanset om socialtilsynet vurderer, at klagefristen er overskredet.
Ovenstående problemstilling er alene udslaggivende for, at de 41 pct. af afgørel-
sesskrivelserne fra Socialtilsyn Hovedstaden vurderes som mangelfulde.
4.6 Øvrige opmærksomhedspunkter
I analysen af de i alt 160 afgørelsesskrivelser har der undervejs vist sig forhold,
som ikke var en del af stikprøvens formål og fokus (jf. afsnit 1.3.). I det følgende
redegøres for en række observerede forhold, som ikke har været udslagsgivende
på de parametre, som er undersøgt, men som alligevel udgør nogle generelle ud-
fordringer – enten i det enkelte tilsyn eller på tværs af de fem tilsyn.
Generelt ses der udfordringer i forhold til, at afgørelsesskrivelsen i en lang række
eksempler ikke kan stå alene, men udelukkende kan læses og forstås i sammen-
hæng med andre dokumenter – og der henvises generelt til tilsynsrapporten. Det
kan således virke uigennemskueligt for et tilbud, hvis det af afgørelsen fremgår,
at begrundelserne kan læses i tilsynsrapporten.
Der ses desuden udfordringer i afgørelser, hvor der både udstedes påbud og
samtidig træffes afgørelse om skærpet tilsyn. Her mangler der i en række afgø-
relsesskrivelser en særskilt begrundelse for, at der iværksættes et skærpet tilsyn.
Der er således udmærkede begrundelser for de udstedte påbud, hvorimod det
skærpede tilsyn ikke begrundes særskilt.
30
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Socialstyrelsens undersøgelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser om sanktioner, fra social- og indenrigsministeren
1621687_0031.png
Analysen af afgørelsesskrivelserne viser desuden, at der i de fem socialtilsyn gø-
res brug af forskelligartede metoder og praksis for anvendelsen af godkendelse
med vilkår. Der er eksempler på afgørelser fra et tilsyn, hvor et tilbud er god-
kendt med 12 vilkår, og hvor tilbuddet derudover skal redegøre for en række
forhold. I de fleste tilfælde anvendes sanktionen ”godkendelse med vilkår” imid-
lertid til at adressere forhold, som er væsentlige nok til at være en betingelse for
godkendelse, men som omvendt trods alt alene udgør en mindre del af det sam-
lede godkendelsesgrundlag. I disse tilfælde opstilles der et eller to vilkår, hvoref-
ter tilbuddet ved opfyldelse vurderes godkendt.
Den forskelligartede praksis for anvendelse af godkendelse med vilkår kommer
desuden til udtryk ved, at der i en række afgørelsesskrivelser omhandlende god-
kendelse med vilkår ikke er redegjort for, hvad tilbuddet reelt er godkendt til,
eksempelvis hvilke målgrupper tilbuddet godkendes til at arbejde med. Af afgø-
relsesskrivelsen fremgår det således ikke eksplicit, hvad tilbuddet er godkendt til,
når vilkåret er opfyldt. Omfanget af godkendelsen, når vilkåret er opfyldt, er så-
ledes ikke defineret, idet der i en række tilfælde alene er angivet, at tilbuddet er
godkendt med et givent vilkår.
Der er i analysen af stikprøven identificeret en række eksempler, hvor der på
grundlag af afgørelsesskrivelsen umiddelbart kan være tvivl om, hvorvidt afgø-
relsen ligger uden for tilsynets kompetence. Det skal understreges, at sådanne
problemstillinger ikke har været i fokus for undersøgelsen, ligesom undersøgel-
sen alene er baseret på afgørelsesskrivelsen. Det vil derfor kræve en nærmere
analyse at belyse og adressere disse problematikker fyldestgørende.
31