Resultat/effektbaseret fokus og styring i arbejdet med børn og unge i
udsatte positioner.
Kolding Kommune har allerede fuldt implementeret ICS som
sagsbehandlingsmetode og DUBU som sagsbehandlingssystem og har godt styr
på kvaliteten og lovmedholdigheden i sagsbehandlingen samt sagsopfølgningen
– der foregår systematisk sagsbehandling.
Fra et barn/ung bliver visiteret til målgruppen at have særskilt særligt behov,
til der iværksættes foranstaltning kan der gå mange måneder med de
nuværende processer, der skal til før barnet / den unge får iværksat indsats til
de udækkede behov. Herunder at det må tage op til fire måneder at udarbejde
en børnefaglig §50 undersøgelse. På nuværende tidspunkt har er
sagsgennemgang hvert kvartal med mindre måleskema – og en gang årligt
med gennemgribende måleskema.(det Ankestyrelsen anvender ved egen
driftssager) Måleskemaet kommer hele vejen rundt i forhold til at tjekke om
loven er overholdt i forhold til tidsfrister, sammenhæng mellem
underretning(er), undersøgelse, handleplan og indsats, afholdt børnesamtale,
partshøring m.v. I handleplaner er der opsatte målbare mål og beskrivelser af
indsats samt opnået effekt.
Anbringelsesreformen fra 2006 havde fokus på at syrke det faglige grundlag
for at vurdere, hvordan børn, unge og familier bedst kunne hjælpes og satte
blandt andet krav om handleplaner og opfølgning ved alle typer af støtte til
børn og unge i udsatte positioner.
Barnets Reform 2011 satte fokus på at skabe bedst mulige rammer for en
bedre og mere målrettet indsats overfor børn, unge og familier.
Udmøntet i fire temaer:
- Tryghed i opvæksten
- Børn og unges rettigheder
- Tidlige indsats
- Kvaliteten i indsatsen
Overgrebspakken 2013 satte fokus på styring af underretningsområdet,
Børnehuse og tilsyn.
Dertil ICS / DUBU eller lignende systemer
På nuværende tidspunkt bevirker loven på området, at der standardiseres og
styres på sagsbehandlingens form og indhold, hvilket er rigtig godt, nødvendigt
og brugbart.