Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1621049_0001.png
Familierådgivningen Kolding Kommune
Emne:
Udarbejdet af: inti/losr
Procedure for daglig visitation
Visitationsenheden og den daglige visitation skal udover at imødekomme
overgrebspakken understøtte en løbende og systematisk sagsbehandling i de
igangværende sager, således at borgere og samarbejdspartnere ikke oplever
aflysninger – nogle gange i sidste øjeblik – fordi der opstår akutte opgaver. Det er
sådanne akutte opgaver, som Visitation skal tage sig af, så der dels skabes ro på den
igangværende sagsbehandling og dels handles prompte og kvalificeret i akutte eller
meget tidskrævende situationer.
I den daglige visitation skal der koordineres i vagtopgaver. Det betyder der dagligt
skal planlægges, om der er underretninger, der kræver tilsyn nu og her. Det gælder
såvel nye sager som igangværende sager, hvor socialrådgiver grundet andre aftaler
ikke kan handle her og nu.
Dette gælder f.eks. planlægning af overtagelse af aftalte møder, samtaler,
undersøgelser, status- og handleplansmøder, hvor socialrådgiveren er blevet
forhindret.
Der foretages tæt opfølgning i sager, hvor vi har svært ved at komme i kontakt med
borgeren – lukkede familier. (Guide
i forbindelse med lukkede familier og
nomadefamilier,
oktober 2014).
Der er udarbejdet særskilt beskrivelse af funktioner for vagtopgaver og organisering
af disse i Visitationen.
Der er daglig visitation kl. 9.00-10.00
Visitationen varetages af en rådgiver fra visitationen, en rådgiver fra
Handicaprådgivningen, sekretær (ved fravær skal anden sekretær bistå), fagkonsulent
(ved fravær afsnitschef, hvis ledelsen alle er fraværende kan visitationsmedarbejderne
visitere).
Der er én indgang for underretninger via mail:
[email protected]
Chefer, medarbejdere i Visitationen samt sekretær i Visitationen har adgang til denne
mail-indbakke.
Det er sekretærens opgave, at indkomne underretninger er gjort klar til visitation
forud for den daglige visitation.
I praksis betyder det, at sekretæren skal have oprettet og udfyldt (det der kan
udfyldes inden visitationen med fakta oplysninger) visitationsskemaet og udtrukket
oplysninger fra KMD.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621049_0002.png
Familierådgivningen Kolding Kommune
Udarbejdet af: inti/losr
Det vil sige henvendelser fra dagen før mellem kl. 09.00 og 15.15 (torsdag kl. 17 og
fredag kl. 14.15) samt rapporter fra Rådighedsvagten i lukketid skal
oprettes/klargøres til visitation, således 24 timers reglen overholdes.
Sekretær sender kvitteringskrivelse indenfor 6 dage (der er udarbejdet skabelon) med
bekræftelse på modtagelsen af underretningen over for den, der foretog
underretningen.
Skrivelsen
skal orientere
den, der har foretaget underretning efter
§ 153
om, hvorvidt
der er iværksat en undersøgelse eller foranstaltninger vedrørende
det barn eller den unge, som underretningen vedrører. Dette gælder dog ikke, hvis
særlige forhold gør sig gældende.
Der
kan
ved en underretning efter § 153 orienteres til den, der foretog
underretningen, om, hvilken type foranstaltning den har iværksat, og om den
planlagte varighed heraf, hvis oplysningen herom vil kunne have væsentlig betydning
for den støtte, som den pågældende under udøvelse af hvervet eller tjenesten kan
yde barnet eller den unge. Dette gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig
gældende.
Underretninger om fysisk/psykisk eller seksuelt overgreb jf. § 153, 1, 4
Rådighedsvagten eller Visitationen vurderer inden 24 timer fra modtagelse af
underretningen.
Beredskabsplan følges, og Børnehuset i Odense/Esbjerg anvendes, når der er to ud af
tre parter involveret. (Familierådgivningen som myndighed – og vi er altid en part, og
enten sygehus eller politi – altså sager hvor vi anmelder til politiet)
Ved underretning om overgreb mod et barn eller en ung
skal
der finde en samtale
sted med barnet eller den unge.
Ved underretning om overgreb mod et barn eller en ung fra barnets eller den unges
forældres side skal samtalen finde sted
uden
samtykke fra forældremyndighedens
indehaver og
uden
dennes tilstedeværelse.
Samtale med barnet kan undlades i det omfang, barnets eller den unges modenhed
eller sagens karakter, taler imod samtalens gennemførelse.
Der anvendes ved morgenvisitationsmøder visitationsskema, hvor det dokumenteres,
at der er taget særskilt stilling til og plan-risikovurderet inden 24 timer.
Det betyder, at der i forbindelse med alle underretninger inden 24 timer
dokumenteres følgende i visitationsskema:
vurdering af underretningen
begrundelse for vurdering
22. februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
Familierådgivningen Kolding Kommune
Udarbejdet af: inti/losr
risikovurdering
plan
beslutning om akut handling
Modtagelse og behandling af underretninger i nye sager:
Ved underretninger i nye sager tages konkret stilling til om barnet/den unge er i
målgruppen ud fra Børnelinealen og der visiteres i henhold til følgende kategorier:
1. Der er brug for yderligere afklaring, inden der ud fra de foreliggende oplysninger
kan antages om barnet/den unge trænger til særlig støtte (afklaring sker via
indhentelse af oplysninger og evt. børnesamtale/samtale med
forældremyndighedsindehavere). Afklaringen skal ske indenfor 2 uger. Straks de
indhentede oplysninger foreligger, skal der foretages en socialfaglig vurdering med
henblik på at afgøre, om der er behov for yderligere børnefaglig undersøgelse i
henhold til Servicelovens § 50. De ovennævnte oplysninger indgår heri. Disse
situationer gælder typisk i forhold til underretninger, som ikke indeholder oplysninger
om barnet eller den unge.
2. På baggrund af det foreliggende/underretningen antages at barnet/ den unge
trænger til særlig støtte, og der træffes afgørelse om iværksættelse af børnefaglig
undersøgelse i henhold til servicelovens § 50. Afgørelsesbrev tilsendes
forældremyndighedsindehaver samt den unge over 15 år. (Sagen visiteres direkte til
socialrådgiver.)
3. Der henvises til et rådgivningsforløb i henhold til Servicelovens § 11, stk. 3.
4. Ud fra det foreliggende træffes afgørelse om ikke at iværksætte foranstaltninger på
baggrund af en socialfaglig vurdering i henhold til servicelovens § 50. Der henvises til
anden forvaltning, afdeling, frivillig organisation eller normalområdet eller til anonymt
rådgivningsforløb fx i Børnefamiliehuset eller Ungekontakten jf. § 11, stk. 2.
Sager visiteres til:
1. socialrådgiver i Visitation for afgørelse eller afvisning af opstart af BFU og
formelle opgaver i dette.
a. Visitationsenheden udarbejder og fremsender afgørelsesbreve til forældre
om afgørelse om - eller afvisning af – opstart af § 50 eller henvisning til
§ 11 forløb samt indkaldelsesbreve i forhold til yderligere afklaring. (Der
er udarbejdet brev-skabeloner)
2. socialrådgiver i Undersøgelsesteam med henblik på udarbejdelse af
undersøgelse.
22. februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621049_0004.png
Familierådgivningen Kolding Kommune
Udarbejdet af: inti/losr
Modtagelse og behandling af underretninger i igangværende sager:
Visitationsenheden foretager den samme vurdering som ved modtagelse af
underretninger i nye sager, og der udarbejdes ligeledes skriftlig plan-risikovurdering.
Denne plan-risikovurdering skrives i skema med leder/koordinatorunderskrift.
I forbindelse med 24 timers screeningen for underretninger om vold og seksuelle
overgreb foretager Visitationen et hurtigt overblik af sagen i forhold til, om der er
noget i sagsbehandlingen, der skal handles på indenfor 24 timer.
Second opinion
Sekretæren sender mail til den ansvarshavende rådgiver samt faglig koordinator/SOC
Second Opinion umiddelbart efter visitation. Mailen indeholder oplysninger om den
aktuelle underretning samt oplysninger om tidligere underretninger, hvor der ikke er
foretaget second opinion.
Ansvarshavende rådgiver har ansvar for, at sagen drøftes på førstkommende
gruppemøde med henblik på, at der sker en kvalitetssikring af sagen.
Hvis ansvarlig rådgiver modtager en underretning, videresendes denne omgående til
[email protected]
, således at disse registreres via Visitationsenheden.
Ӥ 155 a.
Når kommunalbestyrelsen modtager en underretning om et barn eller en
ung, over for hvem kommunalbestyrelsen allerede har iværksat foranstaltninger, skal
kommunalbestyrelsen
genvurdere sagen
(”Second opinion”). En eller flere personer
i den myndighed, der løser opgaver inden for området for udsatte børn og unge, der
ikke tidligere
har deltaget i behandlingen af sagen, skal deltage i genvurderingen.
Stk. 2. Til brug for vurderingen af en underretning efter §§ 152-154, jf. stk. 1,
kan
der finde en samtale sted med barnet eller den unge. Samtalen kan finde sted
uden
samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes tilstedeværelse, når
hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor.”
Øvrige opgaver i Visitationen:
Deltagelse i møder o. lign. ved sygdom og/eller hvor distriktsrådgiver er
forhindret.
§ 11 forløb for børn under 12 år.
Rehabiliterings-teamet i Jobcentret.
22. februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
Familierådgivningen Kolding Kommune
Udarbejdet af: inti/losr
Efter Jobcenterets anmodning fremsendes relevante sagsoplysninger med samtykke til
Jobcentret i forbindelse med en forældres sag i rehabiliterings-teamet. Registreres
under barnet i DUBU.
22. februar 2016