Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1621048_0001.png
FAMILIE-
RÅDGIVINGEN
KOLDING KOMMUNE
KOV1_Kvadrat_RØD
SELVVÆRD FOR BØRN
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0002.png
fam ili erådg i vni ng en
Kolding Kommune har, fra den 1. januar 2014, be-
sluttet at indføre en ny organisering i Familierådgiv-
ningen.
Organiseringen indebærer, at der er et afsnit for
børn i aldersgruppen 0-12 år og et afsnit for unge i
aldersgruppen 13-18 (23) år.
Formålet med at opdele og specialisere i alders-
grupper er at sikre, at sags- behandlingen på myn-
dighedsområdet er sammenhængende og tværfag-
ligt helhedsorienteret.
Videre, at der tages højde for aldersspecifikke fagli-
ge fokuspunkter med henblik på at højne kvaliteten
af de indsatser, som iværksættes.
En tryg barndom er forudsætningen for at et barn
kan udvikle sig positivt, etablere et godt selvværd
og opøve de handlekompetencer, som er nødven-
dige for at kunne håndtere og modstå kriser og
modgang senere i livet.
Familierådgivningen inddrager barnet/den unge og
familien. Selv helt små børn har krav på at blive
hørt, inddraget og forstået ud fra deres egen ver-
den og hverdagsliv.
Familierådgivningen arbejder, i forhold til de unge,
i et fremadskuende fremtidsrettet perspektiv, hvor
derimod arbejdet og sagsbehandlingen med børn
er at værne om barnet, mod uhensigtsmæssige
påvirkninger fra primær omsorgspersoner og have
fokus på vigtigheden i den nære relationsdannelse
som afgørende betydningsfuld for barnets udvikling,
sundhed og trivsel.
I arbejdet med indsatser til børn i Familierådgivnin-
gen fokuseres på barnets oplevelse af at blive hørt
og inddraget, og på hvad der opleves betydnings-
fuldt for barnet.
I dette perspektiv er det brugbart, for at opnå det
bedste resultat i designet, at indhente oplysninger
fra børn i målgruppen, fra leverandører og samar-
bejdspartnere på området samt dansk og internati-
onal forskning, evidens og teorier.
Der er på denne baggrund foretaget kvalitative
interviews med seks børn, som er anbragt uden for
eget hjem eller i en forebyggende foranstaltning.
Der er afholdt dialogmøder med leverandører for
forebyggelse og anbringelsessteder, ligesom sund-
hedsplejerske og socialrådgivere er inddraget.
FORMÅL
Formålet med selvværd for børn er at kvalificere de
undersøgelser og hand- leplaner, der udarbejdes i
Familierådgivningen og blive endnu bedre til at mål-
rette indsatserne på området. Endvidere er formålet
at øge tidlig og rettidig indsats ud fra mindst mulig
indgriben princippet, og hvor hovedvægten vil være
valg af den mest formålstjenlige foranstaltning.
Familierådgivningen arbejder ud fra et fælles værdi-
grundlag, som indebærer at myndigheden i sagsbe-
handlingen af barnet og familien anlægger et fælles
børnesyn, som er i overensstemmelse med den
forskning og viden, der er på området, bl.a. Social-
forskningsinstituttet (SFI), gældende lovgivning og
FN’s Børnekonvention.
s e lvvæ rd fo r b ørn
er afgørende for disse børns udvikling og trivsel, i
forhold til at skabe modstandskraft (resiliens), at
barnet opnår at have stabil tilknytning til skole, fri-
tid og andre betydningsfulde hverdagsarenaer, hvor
de personlige forventninger til barnet ikke oversti-
ger dets stresstærskel og formåen.
En forudsætning for at barnet kan inkluderes i disse
hverdagsarenaer, med de vanskeligheder de har, er,
at barnet kun har få gode tætte relationer til f.eks.
en pædagog, en bedstemor eller en god kammerat.
Den nære og tidlige relationsdannelse
1
til forældrene
og til andre betydningsfulde voksne er helt afgøren-
de for barnets sundhed, udvikling, og trivsel.
AFSNIT FOR BØRNS FOKUS
Det at have fokus på relationsdannelse, støtte til
at indgå i fællesskaber og styrkelse af de sociale
kompetencer hos barnet, har stor betydning for det
forebyggende arbejde.
Ligesom styrkelsen af barnets skolemæssige kom-
petencer og faglige færdigheder står helt centralt i
den forebyggende indsats. Vellykket skolegang er
en yderst vigtig beskyttelsesfaktor for udsatte børn.
Der er en klar sammenhæng mellem evnen til, med
succes, at gennemføre et skole/uddannelsesforløb
og evnen til at bryde den negative sociale arv.
Fra forskning omkring udsatte børn ved vi, at det
Hart, Susan og Schwartz, Rikke (2008). Fra interaktion til relation: ”Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore og Fonagy” Hans
Reitzels Forlag.
1
2
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0003.png
fam ili erådg i vni ng en
Endvidere er relationsdannelsen i bredere forstand,
nemlig i form af brobygning til væsentlige institutio-
ner i samfundet som børnehaver og skoler, også en
helt central beskyttelsesfaktor i barnets liv
2
.
Den nære relationsdannelse karakteriseres ved
begrebet ”bonding” – at knytte bånd, mens relati-
onsdannelse i bredere forstand karakteriseres med
begrebet ”bridging” – at bygge bro.
Indsatsen for børn har således både fokus på bro-
bygning (bridging) og relationsdannelse (bonding).
Det tværfaglige samarbejde og en helhedsorienteret
indsats er yderst afgørende for den samlede ind-
sats, og fokus herpå er altafgørende for at kunne
opnå formålet med indsatsen.
I forhold til børn i alderen 0-12 år sættes der ind
med en særlig tilrettelagt tidlig indsats.
Den tidlige indsats er vigtig, da adfærd og person-
lighed grundlægges allerede ved livets start.
Følgende forhold er vigtige:
Inddragelse af barnet, familien og netværket
Inddragelse af og samarbejde med det professio-
nelle netværk
At der foretages en grundig børnefaglig under-
søgelse af barn og familie før en foranstaltning
iværksættes
At der udarbejdes en helhedsorienteret handle-
plan med fokus på børneperspektivet
At der sættes ind så tidligt som muligt
At indsatsens varighed modsvarer problemets
karakter og omfang Flerstrenget intervention,
hvor der sættes ind samtidig på flere områder
og niveauer: Over for barnet, i familien, i barnets
institutioner og kammeratgrupper samt i familiens
socioøkonomiske forhold
At indsatsen integreres i barnets nærmiljø
Indsatsen overfor børn og deres familier er i Afsnit
for børn kendetegnet ved at facilitere både Bridg-
ning (brobygning) mellem barnet og dets familie og
de arenaer barnet færdes i til daglig, skole, fritid
m.v., samt understøtning af, at barnet opnår en
relation til kun få personer i dets netværk.
Afsnit for børn arbejder med fokus på at opbygge
barnets og familiens sociale kapital, bestående af
tilhørsforhold og inklusion, samt tættere relatio-
ner til udvalgte vigtige personer i barnets hverdag.
Dette betyder, at arbejdet med den børnefaglige
undersøgelse er kendetegnet ved, at rådgiveren har
fokus på at afdække ressourcer i barnets og famili-
ens professionelle og private netværk.
Servicelovens formålsbestemmelse omkring
børn og unge med behov for særlig støtte
Formålet med at yde støtte til børn og unge, der
har særligt behov herfor, er at sikre at disse børn og
unge kan opnå de samme muligheder for personlig
udvikling, sundhed og selvstændigt voksenliv, som
deres jævnaldrende. Støtten skal bl.a. sikre, at bar-
net og den unge opnår kontinuitet i opvæksten og
et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile
relationer til voksne, bl.a. ved at understøtte bar-
nets eller den unges familiemæssige relationer.
BØRNESYNET
Barnet ses som aktør i sit eget liv med her og nu
rettigheder, hvilket medfører, at det ikke er nok at
se på barnets opvækstbetingelser som noget, der
har konsekvenser for barnets fremtid. Den bør-
nefaglige undersøgelse skal rettes mod barnets
aktuelle livsbetingelser i forhold til barnets færden
og oplevelser af de forskellige arenaer, hvor barnet
aktuelt færdes, dvs. barnets perspektiver inddrages
direkte.
Dette børnesyn er kendetegnet ved at barnet ses
i et økologisk, sociologisk perspektiv, hvor barnet
opfattes som et selvstændigt individ, som her og nu
sætter sine egne aftryk på sine omgivelser, hvilket
har betydning i forhold til de vilkår, som barnet
tilbydes.
s e lvvæ rd fo r b ørn
Som en konsekvens af dette syn bliver det relevant,
ikke blot at se på bar- nets opvækstvilkår, men også
på dets livsvilkår. Dvs. ikke blot at interessere sig
for forældrenes kompetence til at varetage barnets
behov som indikator for, hvordan det vil gå barnet,
men også fokusere på, hvordan hverdagslivet
i de forskellige arenaer ser ud her og nu - at under-
søge, hvordan barnet opfatter og mestrer livet.
Dette nye børnesyn betyder at Afsnit for børn har
brug for, at de voksne som er omkring barnet til
hverdag, lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og
andre professionelle, ser barnet i forhold til det/de
miljøer, barnet er i.
Selvværd for børn arbejder derfor ikke kun ud fra
oplysninger omkring barnets mangelfulde trivsel,
men har også brug for at vide noget om barnets
stærke sider og i hvilke sammenhænge, de kom-
mer til udtryk. Afsnit for børn arbejder ud fra viden
omkring børneudvikling, som betyder, at børn kan
udvikle sig, selvom deres livsbetingelser her og nu
kan se håbløse ud.
2
SFI- Rapport, Udsatte børn og unges relationer styrkes, Lausten, m.fl. 2013
4
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0004.png
fam ili erådg i vni ng en
EN ØKOLOGISK UDVIKLINGSFORSTÅELSE
Den økologiske udviklingsforståelse danner en del
af det overordnede teori- grundlag for den udred-
ningsmetode, som Familierådgivningen i forvejen
an- vender, som benævnes ICS- Integrated Chil-
dren’s System.
3
Ud fra en overordnet begrebsramme, som er inspi-
reret af en økologisk ud- viklingsforståelse, skal bar-
nets behov ses i forhold til, hvordan de miljøer som
barnet færdes i til daglig, spiller ind på hinanden og
kan have direkte eller indirekte indflydelse på om
barnets behov dækkes.
4
Barnet ses i forhold til fem systemer:
Mikrosystemet:
Dette system dækker over de per-
soner i barnets liv, som har direkte indflydelse på,
hvordan barnet trives og udvikles. f.eks. forældre,
søskende, dagpleje moderen, pædagoger og lærere.
Mesosystemet:
Dette system dækker over forhol-
det mellem mikrosystemerne. F.eks. kan samarbedet
mellem forældre og skolelærer have stor betydning
for barnets trivsel i skolen og i hjemmet.
Eksosystemet:
Omfatter de sammenhænge, som
kan have indirekte betyd- ning for barnet. F.eks. kan
forældres trivsel på deres arbejde have betydning i
forhold til, hvilket overskud forældrene har i forhold
til barnet.
Makrosystemet:
Er et samlebegreb i forhold til
aktuelle, kulturelle, historiske specifikke værdier, tra-
ditioner, der påvirker et menneske/barnet igennem
sit levede liv.
Kronarsystemet:
Henviser til barnets personlige
livslinje. Dvs., det omhandler et menneskes udvik-
lingsforløb fra fødsel til død. I den sammenhæng
har det betydning, hvilken historisk og kulturel tids-
periode barnet er født ind i forhold til børneopdra-
gelse, samfundsmæssige og politiske strømninger
og generationsforhold.
Barn i risiko
s e lvvæ rd fo r b ørn
En bredere model for socialt arbejde”
5
Netværksfokuseret
udredning
Opdyrkning af social
kapital - forbindelse til ufor-
melle former for støtte
Familierådgivningen tager som følge heraf udgangs-
punkt i metoder, som kan understøtte bonding/
bridging, idet disse begreber påpeger helhedsori-
enterede indsatser, hvor arenaerne for indsatsen er
familien, slægt, venner, dagtilbud, skole, fritid osv.
Der anvendes egnede metoder i sagsbehandlingen
som ICS og Familierådslagning. Især Familierådslag-
ning har ofte vist sig at være brugbar. Denne meto-
de medvirker til, at ressourcer i netværket afdækkes
og bringes i spil i forhold til at bakke op om barnet
og familien. Dette danner grobund for gode rela-
tionsdannelser og udvikling af en positiv identitet
hos barnet.
Disse metodemæssige tilgange bruges i forhold til
alle børn, som har brug for særlig støtte, idet især
disse børn har brug for et stærkt brugbart netværk,
som de kan støtte sig op af.
Ovenstående perspektiv er noget bredere end et
traditionelt perspektiv, som er kendetegnet ved, at
myndigheden tillægger sin egen funktion en direkte
afgørende betydning i forhold til barnets og famili-
ens trivsel.
Barnets velfærd i centrum- ICS – Håndbog- 2008 www.socialstyrelsen.dk
4
Bronfenbrenner, Urie(2005): Making human beings human: Bioecological perspectives on human development, Safe Publications
3
SFI- Konference. Udsatte børn og unge: rammer for relation i en dansk kontekst, Seniorforsker Turf Bøcker Jakobsen. Nyborg Strand,
den 3. april 2013
5
6
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0005.png
fam ili erådg i vni ng en
Afsnit for børn tager som følge heraf udgangspunkt
i metoder, som kan un- derstøtte bonding/bridging,
idet disse begreber påpeger helhedsorienterede
indsatser, hvor arenaerne for indsatsen er famili-
en, slægt, venner, dagtilbud, skole, fritid osv. Der
anvendes egnede metoder i sagsbehandlingen som
ICS og Familierådslagning.
Især Familierådslagning har ofte vist sig at være
brugbar. Denne metode medvirker til, at ressourcer
i netværket afdækkes og bringes i spil i forhold til
at bakke op om barnet og familien. Dette danner
grobund for gode relationsdannelser og udvikling af
en positiv identitet hos barnet.
Disse metodemæssige tilgange bruges i forhold til
alle børn, som har brug for særlig støtte, idet især
disse børn har brug for et stærkt brugbart net-
værk, som de kan støtte sig op af.
Ovenstående perspektiv er noget bredere end et
traditionelt perspektiv, som er kendetegnet ved, at
myndigheden tillægger sin egen funktion en direkte
afgørende betydning i forhold til barnets og famili-
ens trivsel.
Selvværdsstrategi og anbringelsesgrundlag
Kolding Kommune har vedtaget forskellige prin-
cipper og fokuspunkter i forhold til at understøtte
borgerens mulighed for at kunne mestre sit eget liv.
Af formålet med Selvværdsstrategien fremgår
det:
Principperne omkring støtte til at designe sit eget liv
ligger i tråd med den måde Familierådgivningen ar-
bejder på i forhold til, hvornår børn og unge anbrin-
ges uden for eget hjem, som er beskrevet i anbrin-
gelsesgrundlaget, nemlig at afsøge de ressourcer
som findes i barnet og den unges hverdagsliv, i
erkendelse af, at det er i disse sociale sammenhæn-
ge barnet og den unge skaber identitet og selvværd.
Det fremgår af evidensbasseret viden, at anbrin-
gelse uden for eget hjem, som udgangspunkt, ikke
altid løser barnets problemer.
Mindre indgribende formålstjenlige indsatser vil blive
afsøgt i højere grad i forhold til at opnå formålet.
Hovedvægten vil være valg af den mest formålstjen-
lige indsats/foranstaltning.
Det betyder, at alternativer til anbringelse vil blive
anvendt, såfremt barnets særlige behov kan tilgo-
deses ved forsat ophold i hjemmet, hvor der vil blive
sat ind med massiv støtte.
For børn, hvor det er nødvendigt at anbringelse
finder sted, vil fokus på net- værk og slægt være i
højsæde, og i forhold til valg af anbringelsessted
tager matchet udgangspunkt i barnets individuelle
behov.
Forældrene tilbydes særskilt støtte i hjemmet i
forbindelse med anbringelsen med det formål, at
anbringelsen bliver af kortere varighed.
I forhold til de udsatte børn har det offentlige hjæl-
pesystem en særlig forpligtelse til at sikre, at børn
ikke overlades til private kræfter, idet tilfældighed vil
kunne komme til at erstatte ansvarlighed i forhold til
gældende lovgivning.
Afsnit for børn vil have en skærpet opmærksomhed
på at sikre at inddragelse af frivillige kræfter, private
netværk omkring barnet og familien sker på
en sådan måde, at barnets behov for omsorg,
udvikling og trivsel aldrig sættes over styr i forhold
til private initiativer. Især i forhold til det lille barn
handler indsatsen fra det offentlige hjælpesystem
ofte om at skærme barnet mod skadelige påvirknin-
ger fra miljøet, hvor anbringelse uden for eget hjem,
især i forhold til denne målgruppe, vil kunne være
nødvendig - også i et forebyggende perspektiv.
FREMADRETTET PRAKSIS
Kendetegnende for en del af de familier, som ud-
satte børn kommer fra, er at familierne ofte har et
socialt begrænset netværk, psykisk sygdom, dårlig
begavelse og generelle fattigdomsproblemer både
økonomisk og kulturelt.
Sagsbehandlingen vil fremadrettet have fokus på
tidlig inddragelse af barnet, familien og øvrigt net-
værk, både privat og offentlig.
Afsnit for børn vil fremover arbejde ud fra en økolo-
gisk forståelsesramme. Det betyder, i det moderne
samfund hvor mange børn fra de er helt små bliver
passet af andre end forældrene, at det ikke blot er
forældrene, som har direkte indflydelse på barnets
udvikling og trivsel.
En dagplejemor kan f.eks. have afgørende betydning
for at et barn, som lever under forælderens van-
skelige forhold, kan udvikles og trives, netop fordi
der er en anden person i dets hverdag, som formår
at kompensere for noget af den grundlæggende
omsorg, som forældrene måske ikke er i stand til at
give fuldt ud.
Arbejdet vil være helhedsorienteret i forhold til hele
familien, idet forældrenes trivsel og hverdag kan
have stor betydning i forhold til trivslen i familien.
Afsnit for børn vil i samarbejde med andre forvalt-
ninger og afdelinger optimere et tværgående sam-
arbejde omkring den hele familie.
Dette indebærer, at viden omkring forælderenes
arbejds- og økonomiske situation vil blive inddraget
i sagsbehandlingen, idet langvarig arbejdsløshed
kan medføre udvikling af et egentligt fattigdoms-
problem i familien, hvilket kan indebære manglende
psykisk overskud til at tackle almindelige hverdags-
problemer f.eks. i forhold til opdragelse og nærvær i
familien.
I udarbejdelsen af Selvværd for børn har vi inter-
viewet børn. Svarene fra børnene i interviewene
understøtter teorien om vigtigheden i at tage ud-
gangspunkt i barnets hverdag, og hvad der egentligt
betyder noget for barnet.
Et barn udtaler i et interview på spørgsmålet om,
hvad socialrådgiveren kan hjælpe med:
”Jeg ved
ikke, hvad jeg kan bruge dig til. Det er svært at
vide”.
Et andet barn siger:
”at jeg skal have det godt
hos Lars og Gitte (plejeforældre)”.
Børnenes udsagn understøtter forskningen på om-
rådet og understøtter Familierådgivningens børne-
syn og den sagsbehandlende kvalitet og tilgang der
tilstræbes i børnesagerne.
s e lvvæ rd fo r b ørn
Børnenes udsagn kan sige noget om vigtigheden
i, at socialrådgiverens funktion og rolle er at være
facilitator i forhold til at hjælpe med til, at barnets
hverdag fungerer for barnet, med respekt for det,
der betyder noget for barnet.
Socialrådgiveren som facilitator er, at sikre at styrke
familien i barnets liv, således at der skabes et bedre
fundament for, at forældrene bliver bedre i stand til
selv at skabe den nødvendige trygge ramme om-
kring barnet.
Eksempelvis udarbejdes den børnefaglig under-
søgelse pga. barnet mistrives i skolen – barnet,
forældrene og skolen inddrages i undersøgelsen. I
undersøgelsesforløbet sker en proces, hvor der op-
står relationsdannelse mellem forældre og barn og
skole, de begynder at se hinandens styrker.
Der opstår et samarbejde og både skole og forældre
udvikler et andet syn på hinanden i relationen, og
det smitter af på barnet.
Processen i undersøgelsen og den brigning og bon-
ding der sker, er over et forløb på knap 4 måneder,
og gør at barnet ikke længerer er i målgruppen for
særskilt støtte, og derved er der ikke behov for at
iværksætte en indsats/foranstaltning til barnet.
Kolding er et
selvværdssamfund.
Vi giver muligheder
og myndighed tilbage til
mennesker, der selv kan.
I en ramme af fællesskab,
medborgerskab og frivillighed
tror vi på, at det gør
både den enkelte
og samfundet stærkere.
Vi tror på, at selvværd er mere
end velfærd.
8
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0006.png
fam ili erådg i vni ng en
I interviewene med børnene og på spørgsmålet
omkring hvilke personer, som er vigtige for barnet
at have i hverdagen, siger et af børnene, at der er
en fætter som er vigtig. Andre svarer, at mor og
far er vigtige for barnet. Disse oplysninger indgår
i socialrådgiverens kortlægning af, hvilke personer
der er vigtige for barnets hverdag, og kan bidrage til
dannelse af gode relati- oner for barnet.
En kortlægning af hvilke personer der er vigtige for
barnet indgår i systema- tiseret i sagsbehandling
på nuværende tidspunkt, men vil fremadrettet ind-
gå, og være i form af et familie/netværksstamtræ,
således det bliver visuelt for barnet og familien hvor
ressourcerne er, og hvordan de kan bruges.
Omsorgen for det ufødte barn er vigtig i forhold til
at forebygge fosterskader og deraf mangelfuld ud-
vikling af barnet. Fostret kan påvirkes negativt, hvis
den gravide indtager alkohol og stoffer under gravi-
diteten. Endvidere har det afgørende betydning for
moderens etablering af relation til barnet, når det
er født, at hun under graviditeten ikke udsættes for
vedvarende sociale belast- ninger, som kan påvirke
hendes accept og tilknytning til det ufødte barn.
Indsatsen for små børn i alderen 0 til 4 år vil have
fokus på at træne forældrenes handlekompeten-
cer i forhold til barnet, og gøre dem bevidste om
egne ressourcer (bridging). Målene i handleplanen
vil have fokus på, at det enkelte barn og families
behov bliver tilgodeset. Forældrene støttes i at lære
forældrerollen og erkende og tro på egne ressourcer
– og blive bevidste om egen adfærd og egne res-
sourcer. Det handler eksempelvis om at socialrådgi-
veren i undersøgelsesforløbet via metoden ICS, har
fokus på at fortælle og snakke om og fremhæve det
positive.
Endvidere vil fokus være at hjælpe forældrene til at
identificere og udvikle deres netværk (bonding), for
derved at bidrage til at forældrene bliver bragt ud
af den sociale isolation, som mange befinder sig i.
Samtidig virker netværk som beskyttelsesfaktorer for
børn i udsatte familier – bånd til betydningsfulde
voksne i eller uden for familien er en af de vigtigste
faktorer, og der vil i handleplanen fremadrettet også
være fokus på dette.
For børn i alderen 5 til 9 år vil sagsbehandlingens
fokus være, at barnet får forståelsen af sig selv som
en del af fællesskabet, da evnen til at gå ind i fæl-
lesskabet har stor betydning.
Ca. 50% af børnene i denne aldersgruppe reage-
rer med uhensigtsmæssig udadreagerende adfærd
mens 17% med indadreagerende, og begge dele kan
give problemer med at begå sig i sociale sammen-
hæng.
Mål i handleplanen vil derfor blandt andet have det
primære sigte, at skabe venskaber med jævnaldrene
og skabe gode relationer til de voksne, som omgiver
dem. Videre vil sigtet være at skabe forudsætninger
hos barnet, så det kan modtage læring og arbejde
med at indlæring rent faktisk finder sted (bridging),
med fokus på at barnet forbliver eller kommer tilba-
ge i almenområdet.
Målene i handleplanen er ikke i samme grad, som i
aldersgruppen 0 til 4 år, koncentreret om forældre-
ne, men der er dog fortsat fokus på at opbygge re-
lationskompetence hos forældrene. Desuden støttes
forældrene i den helt basale omsorg for barnet og i
at have øje for at inddrage barnets bredere netværk
i form af andre familiemedlemmer, naboer, venner,
lærere eller pædagoger (bonding).
I sagsbehandlingspraksis for børn i alderen 10 til 13
år er fokus først og fremmest på barnet selv, og i
mindre grad på forældrene. Familien er fortsat en
vigtig base for barnet i denne målgruppe, men ven-
ner, skole og fritid får en voksende rolle for barnets
selvforståelse. Der kan for denne målgruppe være
risikoadfærd i form af misbrug, kriminalitet og pjæk
fra skolen. Psykiske problemer hos barnet kan be-
gynde at vise sig tydeligere.
Forældrene skal støttes i at komme på banen, sætte
grænser og stå fast. For 1/3 af børn i denne mål-
gruppe er relationen til forældrene negativ.
Det er derfor vigtigt at ind tænke det bredere net-
værk i form af andre familiemedlemmer og nøgle-
personer i barnets nærmiljø.
Barnets faglige kompetencer gennem skole (brid-
ging) og følelse af tryghed og fællesskab samt styr-
ke barnets sociale kompetencer ved at inddrage og
udvikle det netværk (bonding) vil være fokuspunkter
i handleplanen.
Der er tæt sammenhæng mellem barnets tilfreds-
hed med livet og oplevelsen af at have mindst én
god ven. Venskaber – mindst en god ven - vil have
særligt fokus i praksis.
Ligesom målet er, at barnet skal være i stand til at
passe skolen, komme til tiden, være opmærksom og
deltagende i timerne, samt at få læst lektier – fokus
vil være det tværfaglige samarbejde, hvor skolen er
en vigtig aktør.
Skole, venner og fritid har en stor betydning for
barnets selvforståelse, og i praksis vil mål for disse
områder indgå i handleplanen.
Ovenstående betyder i praksis for børn 0 til 13 år,
at familiens eget netværk, som den nære familie,
slægtninge, venner og de frivillige kræfter, eks. selv-
hjælpsgrupper, i større omfang end tidligere vil blive
afsøgt og medinddraget i den børnefaglige under-
søgelse og barnets handleplan, i den udstrækning
at det er foreneligt med barnets behov. Familieråd-
givningen vil fremadrettet samarbejde i langt højere
grad med barnet og familien.
Samtidigt vil de professionelle herunder skolen,
daginstitutionen, sundhedsplejen, PPR, jobcente-
ret og andre, som er omkring barnet og familien til
hverdag i højere grad blive inddraget i den børne-
faglige undersøgelse og handleplan, således at res-
sourcerne i det tværfaglige samarbejde samlet bliver
bragt i spil. Dette betyder, at samarbejdspartnerne
i højere grad vil blive direkte inddraget i sagsbe-
handlingen i modsætning til tidligere, hvor der som
oftest udelukkende blev indhentet statusudtalelser
fra samarbejdspartnerne.
For at belyse hele barnets situation vil tværfaglige
samarbejdspartnere fremadrettet blive inviteret til
opfølgning af handleplanen for at skabe endnu bed-
re sammenhæng og sikre brobygning mellem de
forskellige arenaer, som børnene færdes i.
Dette medvirker også til den relationsdannelse, som
er så vigtigt og altafgørende for barnet i forhold til
dets sundhed og udvikling.
Fremadrettet vil Familierådgivningen arbejde hele
vejen rundt om barnet med familien og netvær-
ket, skolen og daginstitutionen m.v. Alle i barnets
arenaer som har en betydning ifht. at opnå de for-
andringer, der skal ske via indsatsens til barnet og
familien, vil blive inddrage i handleplanen og derved
vil fokus fra Familierådgivningen være at bygge bro
(briging) og skabe relationer for barnet. (bonding)
s e lvvæ rd fo r b ørn
Forandringen af arbejdet i Familierådgivningen med
Selvværd for børn er, at barnet vil være endnu mere
i centrum - barnet bliver set, hørt og forstået, og vil
have en oplevelse af dette.
Forældrene vil i langt højere grad blive forholdt de-
res hovedansvar for bar- net, og måden at sagsbe-
handle på fremadrettet vil være med fokus på det
tværfaglige samarbejde. Ligeledes vil fokus være at
bringe de ressourcer der er hos forældrene selv, i
netværket eller andre, der har nær relation til bar-
net i spil, og dette langt mere end det er formået
tidligere i sagsbehandlingen.
Det vil for sagsbehandlingen og for barnet og foræl-
drene betyde at kvaliteten i de børnefaglige under-
søgelser, handleplanerne og de indsatser/foranstalt-
ninger, der iværksættes, bliver forbedret.
Endvidere vil der være en bedre sammenhæng
mellem underretning, undersøgelse og handleplan,
hvorved kan socialrådgiveren bedre kan vurdere
kva- lificeret, rettidig den forebyggende indsats/for-
anstaltning til barnet og familien. Ligesom der ved
opfølgning af indsatsen/foranstaltningen, på grund
af en kvalitetssikret handleplan hvor samarbejds-
partnere, forældre og netværk, der har betydning
for barnet, deltager, vil kunne følges tæt op på må-
lene og formålet, og vurderes på om handleplanen
skal justeres, eller der skal ske ændringer i eller af
indsatsen/foranstaltningen.
10
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621048_0007.png
Senior- og Socialforvaltningen
Familierådgivningen
Nicolai Plads 6
6000 Kolding
Tlf. 79 79 27 67