Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1621047_0001.png
FAMILIE-
RÅDGIVINGEN
KOLDING KOMMUNE
KOV1_Kvadrat_RØD
SELVVÆRD FOR UNGE
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621047_0002.png
fam ili erådg i vni ng en
INDLEDNING
På lovområdet jf. Servicelovens bestemmelser i kapi-
tel 11 og 12 vedr. særlig støtte til børn og unge, har
Kolding Kommune fra den 1. januar 2014 besluttet
at indføre en ny organisering i Familierådgivningen,
som indebærer, at der oprettes et Børneafsnit, fra 0
til 12 år og et Ungeafsnit, fra 12 til 18 (23) år.
Formålet med at opdele og specialisere i alders-
grupper er at sikre, at sagsbehandlingen på myn-
dighedsområdet er sammenhængende og tværfaglig
helhedsorienteret. Videre at der tages højde for
aldersspecifikke faglige fokuspunkter, med henblik
på at højne kvaliteten af de indsatser, som der
iværksættes.
For eksempel indebærer det, at behandle en sag
omkring en ung, at rådgiveren har særligt kendskab
til hvilke muligheder, der i normalområdet, eks. sko-
ler, UU-vejledning og lign, er at trække på i forhold
til løsning af den unges problemer.
Ungeafsnittet dækker området i forhold til særlig
støtte til unge under 18 år, samt efterværnsstøtte i
henhold til Servicelovens § 76.
Organisatorisk er Familierådgivningens afdeling spe-
cielt for unge, Ungekontakten, henhørende under
Ungeafsnittet og vil fremover være en foranstaltning
i forhold til den socialpædagogiske indsats for de
unge.
I omlægning af indsatser for unge, tages der
udgangspunkt i ungeanalysen:
Færre unge marginaliseres
Færre børn og unge ny-anbringes, når de er fyldt
12 år
Flere unge gennemfører en uddannelse
Flere unge er i job
Der skabes plads til, at flere unge kan blive støt-
tet, særligt via en tidligere indsats
Lovgivningen omkring unge, der er fyldt 15 år
I henhold til Servicelovens § 50, stk. 3, fremgår det,
at
”I sin undersøgelse skal kommunalbestyrelsen
afdække ressourcer og problemer hos barnet, fami-
lien og netværket. For unge, der er fyldt 15 år, skal
undersøgelsen afdække de særlige forhold, der skal
indgå ved valg af indsats for denne aldersgruppe, jf.
§ 52 og § 76.”
Jf. Vejledning om særlig støtte til børn og unge og
deres familier pkt. 281, præciseres det, at undersø-
gelser af unge over 15 år skal afdække de særlige
forhold, der gør sig gældende i forhold til denne
aldersgruppe, og som skal indgå ved valg af foran-
staltning efter servicelovens § 52 og § 76. I forhold
til unge over 15 år er det særligt vigtigt at tage
hensyn til relationerne i nærmiljøet. Kommunalbe-
styrelsen bør derfor tillægge de særlige forhold for
aldersgruppen afgørende vægt i overvejelserne om,
hvorvidt hjælpen kan ydes i hjemmet eller i nærmil-
jøet.
I forhold til Handleplanen for de unge over 16 år
fremgår det i henhold til Servicelovens § 140, stk. 3,
at
”handleplanen skal opstille konkrete mål for den
unges overgang til voksenlivet, herunder i forhold til
beskæftigelse og uddannelse.”
I forhold til unge, som modtager efterværnsstøtte
hedder det i formålsbestemmelse, jf. Servicelovens
§ 76, stk. 1, at
”Hjælpen skal bidrage til en god
overgang til en selvstændig tilværelse og herunder
have fokus på at understøtte den unges uddannel-
se og beskæftigelse samt øvrige relevante forhold,
f.eks. anskaffelse af selvstændig bolig”
se lv væ rd fo r un g e
UNGEAFSNITTETS FOKUS
Ungeafsnittet anlægger i arbejdet med de unge et
fremadskuende perspektiv. Dette indebærer, at det
stærke fokus på familiens problemer, på fortid og
på juridiske afvejninger, som præger ”Indgangen” til
foranstaltninger for børn, erstattes af en alternativ
forståelsesmåde, hvor arbejdet med den unge bliver
mere fremtidsrettet.
Hvor vi i arbejdet med mindre børn har til opgave at
værne barnet, mod uhensigtsmæssige påvirkninger
fra de primære omsorgspersoner, f.eks. forældrene
gælder der i forhold til de unge et modsat perspek-
tiv for støtten, idet opgaven nu bliver, i stedet for at
reparere på de skader der er sket og fjerne pro-
blemerne, nu at bidrage til, at den unge selv bliver
en aktiv part i sit eget liv, som problemløser og
mulighedsskaber. I stedet for at ”værne” går vi ind i
opgaven ”at sætte i stand til”.
Forskningen viser, at det er hensigtsmæssigt, at det
sagsbehandlende blik i forhold til unge er kombi-
neret af et selvstændigheds og et afhængigheds
perspektiv, idet unge har brug for at kunne bede om
hjælp og tage imod den, hvis overgangen til vok-
senlivet skal lykkes. Identiteten som voksen udvikles
gradvis, når den unge indgår i sociale sammenhæn-
ge, hvor det at give og tage er vigtige elementer.
Derved bliver de unge i stand til at konstruere og
designe deres eget liv, på trods af at de som ud-
gangspunkt kan have haft endog svære odds imod
sig.
Den socialpædagogiske tilgang bliver afgørende
vigtig i forhold til de unges muligheder for at kunne
selvbearbejde deres eget liv.
Den norske forsker på ungeområdet, Jan Storø, siger
omkring essensen af den pædagogiske indsats, som
skal gøre sig gældende at, socialpædagogik i denne
forståelse er en praktisk rettet indsats, som bidra-
ger til at den unge bliver inkluderet og integreret i
samfundet.
Den grundlæggende antagelse er, at de forståelser
vi handler ud fra kan opfattes som menneskeskabte,
som konstruktioner vi gør som deltagere i sociale
fælleskaber og som knyttes til de kontekster vi er i.
Dette betyder, at arbejdet med de unge i Ungeaf-
snittet har udgangspunkt i den sociale virkelighed,
som omgiver den unge, idet forskningen viser, at
hvis arbejdet tager udgangspunkt i en diagnostisk
tankegang, som beskriver problemstillinger, som
retter sig bagud, er der en risiko for, at rådgiver og
behandler vil se den unge som offer, hvilket igen vil
kunne medføre, at det sagsbehandlende arbejde vil
være præget af ringe grad af tiltro til, at den unge
kan gennemføre en uddannelse, som er vigtig i for-
hold til at den unge kan opnå et selvstændigt godt
liv, som indebærer integration på arbejdsmarkedet
og derved til stabile sociale relationer.
UNGEAFSNITTETS HANDLEPLANER
Forskning viser, at unge, som har behov for særlig
støtte, især har brug for at deres familier funge-
rer godt. De unge har brug for at have en hjemlig
base, som modvægt til ensomhedsfølelse. Selv de
unge, som har været anbragt uden for eget hjem
i længere tid, savner et hjem, når de udsluses fra
anbringelsesstedet.
Familienetværk, jævnaldrende, skole, fritid og øko-
nomi er forebyggende faktorer i den unges liv.
I erkendelse af at vi som professionelle ikke kan
erstatte de unges behov for at føle sig ”normale”
elsket og høre til et sted, vil handleplanerne have et
særligt fokus på de unges eget netværks muligheder
for at kunne støtte op i et samspil med de centrale
lokale samarbejdspartnere, som kan aktiveres i den
enkelte sag.
FORMÅL
Formålet med omlægning af indsatser på ungeom-
rådet er at kvalificere indsatserne og udmønte den
besluttede besparelse på området. Dette ved at øge
tidlig og rettidig indsats, ud fra mindst mulig ind-
griben princippet. Mindske akutte anbringelser og
mindske risikoen for sammenbrud i anbringelser.
Med udgangspunkt i evidensbaseret viden af mang-
lende eller ingen effekt af sene anbringelser er for-
målet endvidere, at ansvarliggøre og inddrage den
unge og dennes familie og netværk, og iværksætte
alternativer til anbringelse som formålstjenstlig ind-
sats fremfor anbringelse.
2
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621047_0003.png
fam ili erådg i vni ng en
Det fagspecifikke fokus i Ungeafsnittets handleplaner kan bedst skitseres ved neden-
stående illustration:
se lv væ rd fo r un g e
Der kan skabes en ”arbejdsalliance” mellem den unge og den voksne, hvor fokus
i forhold til målet omkring gensidig afhængighed bedst skitseres ved nedenståen-
de illustration:
Inddragelse
af den unge.
Afklaring af
funktions-
niveau
Andre
professionelle
samarbejds-
partnere
Inddragelse
af forældrene.
Individuelle handle-
planer i forhold til
deres behov for
støtte
Kontakt
med den unge.
Afklaring af
funktions-
niveau
Individuelle
jeg-støttende
samtaler med
den unge
Inddragelse
af/med
forældre
Fritid,
venner,
øvrige
familie
Skolen/
arbejde
Følge aktivt
op på den unges
trivsel i de
hverdagsarealer
den unge
er i
Aktiviteter
med den unge
og forældrene
Det socialpædagogiske arbejde med den unge, ken-
detegnes ved brobygning mellem den unge og de
vigtige personer, som omgiver den unge til hverdag.
Målet er at den unge opnår gensidig afhængig-
hed til voksne, hvor idealerne er:
at den unge er en del af et socialt netværk
at den unge har kompetence til at efterspørge
hjælp og støtte
at den unge opfatter sig selv som medborger, som
er inkluderet i et samfund af voksne
at den unge er inkluderet i samfundet gennem
uddannelse, arbejde osv.
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
Det socialpædagogiske arbejde med de unge
Ungekontakten vil fremover varetage det socialpæ-
dagogiske arbejde med de unge, ud fra den kon-
krete handleplan, som bliver udfærdiget af myndig-
hedsrådgiveren.
Ungekontaktens styrke er muligheden for at kunne
danne relationer med de unge, hvilket kan danne
grobund for at støtte den unge i sit eget udviklings-
arbejde.
4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621047_0004.png
fam ili erådg i vni ng en
Interventionerne i Ungekontakten vil være ken-
detegnet ved følgende,
Kortlægning af socialt netværk og mobilisering af
netværksressourcer
Træning og bevidstgørelse af den unge i forhold til
samarbejde, sociale færdigheder og social kompe-
tence
Introduktion til sociale miljøer (skole-, arbejds- og
fritidsarenaer) og træning i og støtte til kontak-
tetablering
Bevidstgørelse om rettigheder som borger og træ-
ning i at bruge dem.
Selvværdstrategi, Ungeanalyse og Anbringel-
sesgrundlag
Kolding Kommune har vedtaget forskellige prin-
cipper og fokuspunkter i forhold til at understøtte
borgerens mulighed for at kunne styre sit eget liv.
Af formålet med Selvværdstrategien fremgår det:
Principperne omkring støtte til at designe sit eget
livet ligger i tråd med den måde Familierådgivnin-
gen arbejder på, i forhold til hvornår børn og unge
anbringes uden for eget hjem. Familierådgivningen
arbejder ud fra det fokus, som er beskrevet i anbrin-
gelsesgrundlaget, at afsøge de ressourcer, som der
findes i barnet og den unges hverdagsliv, i erken-
delse af, at det er i disse sociale sammenhænge
barnet og den unge skaber identitet og selvværd.
På den baggrund arbejder Familierådgivningen ud
fra viden omkring, at anbringelse uden for eget
hjem, som udgangspunkt ikke løser de unges pro-
blemer i forhold til deres oplevelser af ikke” at høre
til ” og ensomhed, som er vigtige beskyttelsesfak-
torer i forhold til, at den unge opnår de personlige
kompetencer, som er nødvendige for at kunne leve
et selvstændigt voksenliv.
Omlægning af indsatser til unge i Familierådgivnin-
gen, imødekommer de af ungeanalysens udarbejde-
de udviklingskort.
I Ungeanalysen er en af konklusionerne i forhold til
hvordan vi hjælper de unge videre til en selvstændig
voksentilværelse, at de støttes i at kunne fungere
i de arenaer, de færdes i til hverdag, f.eks. familie,
skole, arbejde og fritid.
Dette forudsætter systematisk koordinering på tværs
af fagområder og indsatser, tidlig opsporing og ind-
sats, der er målrettet og sammenhængende.
Ungeanalysens udviklingskort omkring systematisk
koordineret flerfaglig indsats og samarbejde til gavn
for børn og unge, er i overensstemmelse med både
ungeafsnittets og ungekontaktens fagspecifikke
fokus på unge. Ligesom udviklingskort med målret-
tet tidlig opsporing og indsats med henblik på færre
anbringelser, er i tråd med den tænkning, der gør
sig gældende i forhold til tidlig og rettidig indsats,
og ud fra mindst mulig indgriben princippet.
I omlægning af indsatser for unge, har det ligele-
des stor betydning at inddrage de unge, og som
ungeanalysen og forskning på området peger på,
er virkningen af fritidsjobaktiviteter i forhold til de
halvstore børn og unge af stor betydning, idet unge
fremadrettet danner identitet og selvværd, når de
indgår i betydningsfulde sammenhænge, hvor de
opnår at blive værdsat som selvstændige kompeten-
te personer.
Undersøgelser peger derudover på at et stabilt sko-
leforløb er af afgørende betydning, for eget værd
og uddannelse og jobmuligheder. Udviklingskort
vedrørende flere unge fastholdes og gennemfører
se lv væ rd fo r un g e
en uddannelse, er sammenhængende med fokus-
punkt i ungeafsnittes handleplan for skole/arbejde,
og skolens netværk og mentorer samt de centrale
lokale samarbejdspartnere vil indgå som aktive aktø-
rer, og derved højne fastholdelse og stabilitet i skole
og uddannelsesforløb.
Kolding er et
selvværdssamfund.
Vi giver muligheder og myndighed
tilbage til mennesker,
der selv kan.
I en ramme af fællesskab,
medborgerskab og frivillighed
tror vi på, at det gør både
den enkelte og
samfundet stærkere.
Vi tror på,
at selvværd er mere
end velfærd.
FREMADRETTET PRAKSIS
Omlægning af indsatser for unge betyder for famili-
erådgivningens ungeafsnit og ungekontakt at fokus
og arbejdet med de unge vil være i et fremskuende
perspektiv og mere fremtidsrettet.
Dette vil i praksis betyde, at den unge selv bliver
en aktiv part i sit eget liv, hvor sagsbehandlingens
fokus vil være ud fra et selvstændighedsperspek-
tiv, eksempelvis ved fra det 16. år at have fokus på
selvstændighedsgørelse ud fra basalt at kunne stå
op om morgenen, være hygiejnisk, styre sin økono-
mi, være i skole/ uddannelsesforløb - det gennerelle
funktionsniveau. Dette for at klargøre de unge til
voksentilværelsen ved det 18 år, for heraf enten at
stå på egne ben, tilbydes efterværn hvis formålet
kan opnås inden det 23. år, eller overdrages til vok-
sensystemet.
Endvidere vil omlægningen betyde iværksættelse af
indsatser tidligere – dette via mindre indgribende
målrettet rettidige indsatser med kortere forventet
varighed, og derved kortere afgrænsede indsatser/
forløb. Ligesom fokus på familien/netværket og
alternativer til anbringelse aktivt vil afsøges, med
henblik på mindre indgribende formålstjenstlige ind-
satser/foranstaltninger til at opnå formålet.
6
KO LD I N G KO M M U N E 2 0 1 4
KO LD I NG KO M M U N E 2 0 1 4
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Materiale fra indenlandsk studietur med fokus på udsatte børn og unge, den 25. – 26. februar 2016
1621047_0005.png
LOGO1TH_LS_POSrød
Senior- og Socialforvaltningen
Familierådgivningen
Nicolai Plads 6
6000 Kolding
Tlf. 79 79 27 67