Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1619565_0001.png
Enhed
Kontoret for Fami-
lier
Sagsbehandler
LTH
Sagsnr.
2015 - 8195
Dato
05-04-2016
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lov-
valg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i
sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger af
registrerede partnerskaber
(KOM (2016) 107)
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 2. marts 2016 forslag til en rådsafgørelse, der bemyndi-
ger de 17 medlemsstater, der har anmodet herom, til at indføre et forstærket samar-
bejde for så vidt angår kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgø-
relser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, som omfatter
både formueforholdet mellem ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrere-
de partnerskaber. Baggrunden for forslaget er, at det ikke har været muligt at opnå
den fornødne enstemmighed om Kommissionens forslag til forordninger om formue-
forholdet mellem ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerska-
ber.
Samtidig med forslaget til rådsafgørelsen fremsatte Kommissionen forslag til de for-
ordninger om kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i
sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller (KOM (2016) 106) og de for-
mueretlige virkninger af registrerede partnerskaber (KOM (2016) 107), som bemyndi-
gelsen vedrører. Disse forslag er omfattet af retsforbeholdet.
Dette notat vedrører forslaget om de formueretlige virkninger af registrerede partner-
skaber. Dette forslag har til formål at indføre en klar retlig ramme i Den Europæiske
Union for de internationale aspekter af de formueretlige virkninger af registrerede
partnerskaber. Med henblik herpå indeholder forordningen bl.a. regler om international
kompetence, lovvalg samt anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdelse af afgørelser
m.v.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til selve forslaget, men de omhandlede medlemsstater har tidligere tilsluttet
sig indholdet af forslaget.
Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget har ikke
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark er grundlæggende
positiv over for initiativet.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0002.png
2. Baggrund
Den 16. marts 2011 fremsatte Kommissionen to forslag:
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem ægte-
fæller (KOM (2011) 126).
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger
af registrerede partnerskaber (KOM (2011) 127).
Forslagene indeholdt regler om internationale aspekter om formueforholdet mellem
ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber. Forslagene
blev fremsat under henvisning til TEUF artikel 81, stk. 3. Vedtagelse af forslagene
krævede derfor enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslagene var omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslagene blev senest drøftet på Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. december 2015. På mødet tilsluttede et flertal af medlemsstaterne sig forslage-
ne, men det var ikke muligt at opnå den fornødne enstemmighed. Rådet konkludere-
de, at det ikke var muligt at nå til enighed om forslagene inden for rimelig tid. Mange
delegationer tilkendegav, at de var positive over for at etablere et forstærket samar-
bejde om de emner, forslagene omfatter.
Herefter meddelte 17 medlemsstater Kommissionen, at de ønskede at deltage et
sådant samarbejde. Det drejer sig om følgende medlemsstater: Belgien, Bulgarien,
Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Kroatien, Luxembourg, Malta, Nederlandene,
Portugal, Slovenien, Spanien, Svrige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 2. marts 2016 Forslag til Rådets afgø-
relse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde for så vidt angår kompe-
tence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende for-
mueforholdet mellem internationale par, som omfatter både formueforholdet mellem
ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber (KOM (2016)
108). Dette forslag er fremsat under henvisning til TEUF artikel 329, stk. 1. Forslaget
er således ikke omfattet af retsforbeholdet. Der henvises til grund- og nærhedsnotatet
om forslaget.
Kommissionen fremsatte samtidig følgende forslag, som bemyndigelsen vedrører:
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem ægte-
fæller (KOM (2016) 106).
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige virkninger af
registrerede partnerskaber (KOM (2016) 107).
Forslagene tager udgangspunkt i de kompromisforslag, som blev drøftet på Rådsmø-
det i december 2015.
Nærværende notat omhandler forslaget vedrørende de formueretlige virkninger af
registrerede partnerskaber. Der henvises til grund- og nærhedsnotatet om forslaget
vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller. De to forslag er i vidt omfang ens;
forskellene mellem dem skyldes ifølge bemærkningerne til forslagene de særlige
karakteristika ved henholdsvis ægteskab og registreret partnerskab og de forskellige
retsvirkninger af disse samlivsformer.
Forslagene, som er modtaget i dansk oversættelse den 11. marts 2016, er fremsat
under henvisning til TEUF artikel 81, stk. 3. Forslagene er dermed omfattet af retsfor-
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0003.png
beholdet. Forslagene skal vedtages enstemmigt af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Efter TEUF artikel 330 kan alle Rådets medlemmer deltage i forhandlingerne om et
forslag til indførelse af et forstærket samarbejde som de foreliggende forordningsfor-
slag, men kun medlemmer af Rådet, som repræsenterer medlemsstater, der deltager i
et forstærket samarbejde, deltager i afstemningen om dem.
Retsakter, der vedtages inden for rammerne af et forstærket samarbejde, er ifølge
TEU artikel 20 kun bindende for de deltagende medlemsstater, men de er til enhver tid
åbne for alle medlemsstater.
3. Formål og indhold
3.1. Formål
Forslaget har til formål at indføre en klar retlig ramme for international kompetence og
lovvalg for retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige virkninger af registrere-
de partnerskaber og at fremme udveksling af afgørelser og dokumenter herom mellem
medlemsstaterne.
Harmonisering af lovvalgsregler vedrørende de formueretlige virkninger af registrere-
de partnerskaber vil kunne forenkle behandlingen af sager herom og give borgerne
bedre mulighed for at forudsige, hvilken lov der finder anvendelse.
3.2. Indhold
3.2.1. Anvendelsesområde og definitioner (kapitel I)
I bemærkningerne til forordningsforslaget har Kommissionen anført, at forordningen
skal omfatte både den daglige forvaltning af registrerede partneres aktiver og bodeling
ved separation og skilsmisse eller ved skiftet efter en af partnernes død.
Efter artikel 1 finder forordningen anvendelse på de formueretlige virkninger af regi-
strerede partnerskaber. Det præciseres, at forordningen ikke finder anvendelse på
skatteretlige, toldretlige og forvaltningsretlige anliggender. Den finder heller ikke an-
vendelse på eksistens, gyldighed og anerkendelse af registreret partnerskab, partner-
nes rets- og handleevne, underholdspligt, arveret, social sikring m.v..
Forordningen indeholder i artikel 3 definitioner af en række af de andre begreber, der
anvendes i forordningen. Ved "registreret partnerskab" forstås reguleret samlivsform
mellem to personer, som er fastsat i loven, hvis registrering er obligatorisk i henhold til
denne lov, og som opfylder de juridiske formaliteter, der kræves i henhold til denne lov
for dets oprettelse. Ved "formueretlige virkninger af et registreret partnerskab" forstås
et sæt regler om de formueretlige forbindelser mellem partnerne indbyrdes og i deres
forbindelser med tredjemand som følge af det retsforhold, som det registrerede part-
nerskab eller dettes opløsning skaber, og ved "aftale om formueforholdet mellem part-
nere" forstås aftale mellem partnerne eller de kommende partnere om de formueretli-
ge virkninger af deres registrerede partnerskab.
Betegnelsen ”ret” omfatter også administrative myndigheder m.v., når visse betingel-
ser er opfyldt, navnlig at de er uafhængige og overholder almindelige parthøringsreg-
ler, samt at deres afgørelser er undergivet domstolsprøvelse og har samme effekt
som en retsafgørelse.
3.2.2. Kompetence (kapitel II)
Kompetencereglerne
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0004.png
Hvis en ret i en medlemsstat behandler en sag om arven efter en registreret partner i
medfør af arveretsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 650/2012 om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
vedrørende arv, og om accept og fuldbyrdelse af officielt bekræftede dokumenter ved-
rørende arv og om indførelse af et europæisk arvebevis), har retterne i den pågæl-
dende stat efter artikel 4 kompetence til at træffe afgørelse om spørgsmål vedrørende
de formueretlige virkninger af det registrerede partnerskab i forbindelse med denne
arvesag.
Hvis en ret i en medlemsstat skal træffe afgørelse om opløsning af et registreret part-
nerskab, har retterne i den pågældende stat efter artikel 5 kompetence til at træffe
afgørelse om de formueretlige virkninger af det registrerede partnerskab i forbindelse
med denne opløsning eller omstødelse, hvis partnerne har aftalt det.
Hvis ingen ret i en medlemsstat har kompetence i henhold til artikel 4 og 5 eller i andre
tilfælde end dem, der er anført i artikel 4 eller 5, er følgende retter i medlemsstaterne
efter artikel 6 kompetente:
a) De retter, på hvis område partnerne har deres sædvanlige opholdssted på det tids-
punkt, hvor sagen anlægges, eller subsidiært
b) de retter, på hvis område partnerne havde deres seneste sædvanlige opholdssted,
for så vidt en af dem stadig er bosat dér på det tidspunkt, hvor sagen anlægges, eller
subsidiært
c) de retter, på hvis område sagsøgte har sit sædvanlige opholdssted på det tids-
punkt, hvor sagen anlægges, eller subsidiært
d) retterne i den medlemsstat, hvor begge partnere er statsborgere på det tidspunkt,
hvor sagen anlægges, eller subsidiært
e) de retter, i henhold til hvis lov det registrerede partnerskab er indgået.
I sager omfattet af artikel 6 kan parterne efter artikel 7 aftale, at retterne i den med-
lemsstat, hvis lov er gældende efter artikel 22 og artikel 26, stk. 1, (se pkt. 3.2.3.), eller
i den medlemsstat, i henhold til hvis lov det registrerede partnerskab er indgået, har
enekompetence til at træffe afgørelse om spørgsmål vedrørende deres indbyrdes
formueforhold.
Artikel 8, 10 og 11 indeholder en række særlige kompetenceregler, herunder
kompetence for en ret, for hvilken sagsøgte giver møde uden at fremsætte indsigelser
mod rettens kompetence.
Artikel 9 indeholder en regel om alternativ kompetence, der finder anvendelse, hvis en
ret, der har kompetence efter artikel 4, 5 eller 6, litra a-d), finder, at dens lovgivning
ikke anerkender registreret partnerskab som institution. I så fald kan retten erklære sig
inkompetent.
Erklærer en ret sig inkompetent, kan parterne i et vist omfang aftale at tillægge retter-
ne i en anden medlemsstat kompetence i overensstemmelse med artikel 7. Indgås
der ikke en sådan aftale, har retterne i en hvilken som helst anden medlemsstat i hen-
hold til artikel 6 eller 8.
Sagsbehandlingsregler
Hvis en sagsøgt, der har sit sædvanlige opholdssted i en anden stat end den med-
lemsstat, hvor sagen er anlagt, ikke giver møde, udsætter retten efter artikel 16 sagen,
indtil det er fastslået, at sagsøgte har haft mulighed for at modtage det indledende
processkrift i sagen i så god tid, at han har kunnet varetage sine interesser under sa-
gen, eller at alle fornødne foranstaltninger har været truffet med henblik herpå. For-
kyndelse for sagsøgte foretages efter forkyndelsesforordningen (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1393/2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige
og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager) eller Haagerkonventionen
af 15. november 1965 om forkyndelse i udlandet af retslige og udenretslige dokumen-
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0005.png
ter i sager om civile eller kommercielle spørgsmål i det omfang disse instrumenter
finder anvendelse i den konkrete sag.
Kapitel II indeholder herudover regler om kompetence i relation til modkrav, om, hvor-
når en retssag anses for anlagt, om prøvelse af kompetence, om såkaldt litispendens,
om indbyrdes sammenhængende krav samt om foreløbige, herunder sikrende rets-
midler.
3.2.3. Lovvalg (kapitel III)
Kapitel III indeholder regler om aftaler om lovvalg for de formueretlige virkninger af
registreret partnerskab samt om lovvalget, når der ikke er indgået en lovvalgsaftale.
Disse lovvalgsregler finder anvendelse, også selvom det følger af reglerne, at det er
loven i en ikke-medlemsstat, der skal anvendes. Den lov, der skal anvendes, finder
anvendelse på alle partnernes aktiver.
Registrerede partnere kan efter artikel 22 aftale, hvilken lov der skal anvendes på
deres de formueretlige virkninger af deres partnerskab, eller ændre deres valg, forud-
sat, at denne lov knytter formueretlige virkninger til partnerskabet som institution, og
forudsat, at det er loven i den stat, hvor parterne, eller en af dem, har sædvanligt op-
holdssted på aftaletidspunktet, loven i en stat, hvor en af parterne er statsborger på
aftaletidspunktet, eller loven i den stat, i henhold til hvis lov partnerskabet blev indgå-
et. Medmindre parterne har aftalt andet, har en ændring af den valgte lov kun fremad-
rettet virkning. En ændring med tilbagevirkende kraft af lovvalget må ikke forringe
tredjemands rettigheder.
En lovvalgsaftale skal efter artikel 23 indgås skriftligt, dateres og underskrives af beg-
ge partnere. Med "skriftligt" sidestilles enhver elektronisk meddelelse, som varigt do-
kumenterer aftalen. Har partnerne - eller en af dem - på aftaletidspunktet sædvanligt
opholdssted i en medlemsstat, hvis lov indeholder yderligere formkrav for ægtepagter,
finder disse krav dog anvendelse. Efter artikel 25 gælder tilsvarende for en aftale om
formueforholdet mellem partnerne.
Spørgsmål om eksistensen og gyldigheden af en lovvalgsaftale er efter artikel 24 som
udgangspunkt underlagt den aftale lov.
Er der ikke indgået en lovvalgsaftale, er den lov, der skal anvendes på de formueretli-
ge virkninger af registrerede partnerskaber, loven i den stat, i henhold til hvis lov det
registrerede partnerskab er oprettet. Den judicielle myndighed, der har kompetence til
at træffe afgørelse de formueretlige virkninger af registrerede partnerskab, kan undta-
gelsesvis og efter anmodning fra en af parterne beslutte, at loven i en anden stat end
den, hvis lov finder anvendelse, skal regulere de formueretlige virkninger af partner-
skabet, hvis lovgivningen i denne anden stat knytter formueretlige virkninger til
registreret partnerskab som institution, og hvis den, der fremsætter begæring godtgør,
at partnerne havde deres sidste fælles sædvanlige opholdssted i denne stat i et
betydeligt tidsrum, og at begge partnere havde påberåbt sig loven i denne anden stat i
forbindelse med tilrettelæggelsen eller planlægningen af deres formueretlige forhold.
Anvendelsen af loven i den anden stat må ikke forringe tredjemands rettigheder.
Den lov, der regulerer de formueretlige virkninger af registrerede partnerskab, kan
efter artikel 28 ikke gøres gældende af en partner over for tredjemand i en tvist mel-
lem tredjemand og en af partnerne eller begge partnere, medmindre tredjemand kend-
te til eller ved udvisning af rettidig omhu burde have kendt til loven.
Efter artikel 30 begrænser forordningen ikke anvendelsen af overordnede præceptive
bestemmelser i domsstatens lov. Overordnede præceptive bestemmelser er bestem-
melser, hvis overholdelse af en medlemsstat anses for at være så afgørende for be-
skyttelsen af dens offentlige interesser, som f.eks. dets politiske, sociale og økonomi-
ske struktur, at bestemmelserne finder anvendelse på alle forhold, der falder ind under
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0006.png
deres anvendelsesområde, uanset hvilken lov der i øvrigt skal anvendes på de for-
mueretlige virkninger af registrerede partnerskab efter forordningen.
Anvendelsen af en bestemmelse i en lov i en stat, som udpeges efter forordningen,
kan efter artikel 31 kun afvises, hvis anvendelsen er klart uforenelig med de grund-
læggende retsprincipper (ordre public) i domsstaten.
3.2.4. Anerkendelse, eksigibilitet og fuldbyrdelse af retsafgørelser (kapitel IV)
Efter bemærkningerne til forslaget bygger de foreslåede regler om anerkendelse og
eksigibilitet af retsafgørelser på arveretsforordningen.
Anerkendelse
Efter artikel 36 anerkendes retsafgørelser, der er truffet i en medlemsstat, i de øvrige
medlemsstater, uden at der stilles krav om anvendelse af en særlig procedure. Efter
artikel 38 om grundlæggende rettigheder anvendes artikel 36 af retterne og andre
kompetente myndigheder i medlemsstaterne under overholdelse af de grundlæggen-
de rettigheder og principper, der er anerkendt i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, særlig artikel 21 om ikkeforskelsbehandling.
Efter artikel 37 anerkendes en retsafgørelse ikke i følgende situationer:
a) Anerkendelse vil klart stride mod grundlæggende retsprincipper (ordre public) i den
medlemsstat, som anmodningen rettes til.
b) Det indledende processkrift i sagen er ikke blevet forkyndt for den udeblevne sag-
søgte i så god tid og på en sådan måde, at han har kunnet varetage sine interesser
under sagen, medmindre sagsøgte har undladt at tage skridt til at anfægte retsafgø-
relsen, selv om han havde mulighed for at gøre det.
c) Afgørelsen er uforenelig med en retsafgørelse truffet mellem de samme parter i den
medlemsstat, som anmodningen rettes til.
d) Afgørelsen er uforenelig med en retsafgørelse, der tidligere er truffet i en anden
medlemsstat eller i et tredjeland mellem de samme parter i en tvist, der har samme
genstand og hviler på samme grundlag, og denne tidligere retsafgørelse opfylder be-
tingelserne for at blive anerkendt i den medlemsstat, som anmodningen rettes til.
En retsafgørelse, der er truffet i en medlemsstat, kan efter artikel 40 i intet tilfælde
efterprøves med hensyn til sagens realitet.
Eksigibilitet
Retsafgørelser, som er truffet i en medlemsstat, og som er eksigible i denne med-
lemsstat, er efter artikel 42 eksigible i en anden medlemsstat, når de efter anmodning
fra en berettiget part er blevet erklæret for eksigible i den pågældende medlemsstat
efter proceduren i artikel 44-57.
En retsafgørelse erklæres efter artikel 47 for eksigibel, så snart de nødvendige doku-
menter er fremlagt, uden prøvelse efter artikel 37. Den part, mod hvem der anmodes
om fuldbyrdelse, kan ikke på dette tidspunkt af sagens behandling fremsætte indsigel-
ser. Efter artikel 48 skal afgørelsen straks og på den måde, der er foreskrevet i fuld-
byrdelsesstatens lov, meddeles den, som har fremsat anmodningen. Afgørelsen for-
kyndes for den part, mod hvem der anmodes om fuldbyrdelse.
Den afgørelse, der træffes om anmodningen om en eksigibilitetsafgørelse, kan efter
artikel 49 appelleres af begge parter. Appellen behandles i overensstemmelse med
reglerne for kontradiktorisk procedure. Giver den part, mod hvem der anmodes om
fuldbyrdelse, ikke møde for den ret, der behandler en appel indgivet af den, der har
fremsat anmodningen, finder artikel 16 anvendelse (se pkt. 3.2.2.). En eksigibilitetsaf-
gørelse skal appelleres inden 30 dage efter, at den er blevet forkyndt. Såfremt den
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0007.png
part, mod hvem der anmodes om fuldbyrdelse, har bopæl på en anden medlemsstats
område end den, hvor retsafgørelsen er blevet erklæret for eksigibel, er fristen for
appel 60 dage.
Den afgørelse, der træffes i appelsagen, kan efter artikel 50 kun anfægtes ved den
procedure, som den berørte medlemsstat har meddelt Kommissionen.
Den ret, hvortil en appel indgives efter artikel 49 eller 50, kan efter artikel 51 kun afslå
at erklære en retsafgørelse for eksigibel eller ophæve en eksigibilitetsafgørelse af en
af de i artikel 37 anførte grunde.
Har den, som fremsætter anmodningen, i domsstaten helt eller delvis haft fri proces
eller været fritaget for gebyrer og omkostninger, skal den pågældende efter artikel 55 i
enhver sag om at få retsafgørelsen erklæret for eksigibel være berettiget til retshjælp
eller fritagelse for gebyrer og sagsomkostninger i videst muligt omfang efter loven i
fuldbyrdelsesstaten.
3.2.5. Officielt bekræftede dokumenter og retsforlig (kapitel V)
Et officielt bekræftet dokument, der er oprettet i en medlemsstat, har efter artikel 58
samme beviskraft i en anden medlemsstat, som det har i domsstaten, forudsat at det-
te ikke klart vil stride mod grundlæggende retsprincipper (ordre public) i den pågæl-
dende medlemsstat. En person, som ønsker at anvende et officielt bekræftet doku-
ment i en anden medlemsstat, kan anmode den myndighed, som oprettede det offici-
elt bekræftede dokument, om at udfylde en godkendt formular med en beskrivelse af
den beviskraft, som det officielt bekræftede dokument har i domsstaten.
Enhver anfægtelse af ægtheden af et officielt bekræftet dokument skal forelægges for
retterne i domsstaten, og afgørelse herom træffes i henhold til loven i denne stat. Det
anfægtede officielt bekræftede dokument har ikke beviskraft i en anden medlemsstat,
så længe anfægtelsen verserer for den kompetente ret.
Et officielt bekræftet dokument, der er eksigibelt i domsstaten, skal efter artikel 59
erklæres for eksigibelt i en anden medlemsstat efter anmodning fra en berettiget part i
overensstemmelse med proceduren i artikel 44-57 (se pkt. 3.2.4.). Den ret, der be-
handler en appel i medfør af artikel 49 eller 50 (se pkt. 3.2.4.), kan kun afslå at erklæ-
re et officielt bekræftet dokument for eksigibelt eller ophæve en afgørelse om eksigibi-
litet, såfremt fuldbyrdelse af det officielt bekræftede dokument klart vil stride mod
grundlæggende retsprincipper (ordre public) i fuldbyrdelsesstaten. Efter artikel 60
finder tilsvarende anvendelse på retsforligs eksigibilitet.
3.2.6. Almindelige og afsluttende bestemmelser (kapitel VI)
Efter artikel 62 berører forordningen ikke anvendelsen af konventioner, som en med-
lemsstater er part i, og som vedrører spørgsmål, der er reguleret i forordningen. I for-
bindelserne mellem medlemsstaterne har forordningen dog forrang for andre konven-
tioner.
Senest otte år efter anvendelsesdatoen forelægger Kommissionen efter artikel 68
Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg en
rapport om anvendelsen af forordningen. Rapporten ledsages om nødvendigt af for-
slag om ændring af forordningen. Senest fem år efter anvendelsesdatoen forelægger
Kommissionen Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Socia-
le Udvalg en rapport om anvendelsen af artikel 9 og 38 (se pkt. 3.2.2. og 3.2.4.). Rap-
porten skal navnlig vurdere, i hvilket omfang disse artikler har sikret adgang til dom-
stolene.
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0008.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der endnu ikke har udtalt sig i
sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at forslagets mål kun kan opfyldes
ved fælles regler om de formueretlige virkninger af registreret partnerskab, idet regler-
ne skal være identiske i alle deltagende medlemsstater for at skabe retssikkerhed og
forudsigelighed for borgerne. Dette formål kan ikke nås, hvis medlemsstaterne handler
hver for sig.
Forslaget vurderes – af de af Kommissionen anførte grunde – at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
6.1. Registreret partnerskab
Efter lov om registreret partnerskab kunne to personer af samme køn kan lade deres
partnerskab registrere.
Ved lov nr. 532 af 12. juni 2012 om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløs-
ning, lov om ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven og om ophævelse af lov om
registreret partnerskab (Ægteskab mellem to personer af samme køn) fik to personer
af samme køn mulighed for at indgå ægteskab med hinanden med tilnærmelsesvis de
samme retsvirkninger som ægteskab mellem to personer af forskelligt køn. Samtidig
blev lov om registreret partnerskab ophævet. Loven finder dog fortsat anvendelse på
allerede indgåede partnerskaber, medmindre parterne har fået omdannet partnerska-
bet til et ægteskab.
Et allerede indgået registreret partnerskab har efter §§ 3 og 4 i lov om registreret part-
nerskab samme retsvirkninger som et ægteskab, og bestemmelser i dansk lovgivning,
som omhandler ægteskab og ægtefæller, skal anvendes tilsvarende på registreret
partnerskab og registrerede partnere. Dog finder bestemmelser i dansk lovgivning, der
indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn,
ikke anvendelse på det registrerede partnerskab, og bestemmelser i internationale
traktater finder ikke anvendelse på det registrerede partnerskab, medmindre medkon-
trahenterne tilslutter sig dette.
6.2. Formueforholdet mellem registrerede partnere
I dansk ret er retsvirkningerne af et partnerskab i relation til deres formueforhold navn-
lig reguleret af retsvirkningsloven og lov om ægtefælleskifte m.v. (ægtefælleskiftelo-
ven).
Under partnerskabet
Retsvirkningsloven regulerer formueforholdet mellem registrerede partnere under
partnerskabet, herunder partnernes ret til at råde over deres egne aktiver.
Hver partner råder som udgangspunkt over sine egne aktiver. En partner kan dog ikke
uden den anden partners samtykke afhænde eller pantsætte m.v. fast ejendom, der er
fælleseje, såfremt ejendommen tjener til familiens bolig, eller hvis partnernes eller den
anden partners erhvervsvirksomhed er knyttet til den. Tilsvarende gælder for løsøre
m.v. Nægter en partner at give samtykke en sådan retshandel, kan Statsforvaltningen
på begæring tillade retshandelen, hvis der ikke findes at være skellig grund til nægtel-
sen.
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0009.png
Partnere kan med visse begrænsninger indgå retshandler med hinanden, herunder
give hinanden gaver. En gave skal gives ved tinglyst ægtepagt, medmindre der er tale
om sædvanlige gaver, hvis værdi ikke står i misforhold til giverens kår.
Gavegivers kreditorer kan anfægte en gyldig gave, hvis gavegiver ikke har beholdt
utvivlsomt tilstrækkelige midler til at dække sine forpligtelser. Gaven kan endvidere
anfægtes efter konkursloven.
Deling af partnernes formuer ved separation, skilsmisse, bosondring og død
Efter retsvirkningsloven er den legale formueordning i et registreret partnerskab for-
muefællesskab, der som udgangspunkt indebærer ligedeling af partnernes formuer
ved separation, skilsmisse, bosondring (se nedenfor) og død. Ligedeling omfatter ikke
særeje, som parterne har aftalt ved tinglyst ægtepagt.
Ligedelingen omfatter heller ikke rimelige pensionsordninger og en række andre akti-
ver. Arv og gave, som en partner har modtaget, indgår i ligedelingen, medmindre ar-
velader eller gavegiver har bestemt, at arven eller gaven skal være særeje.
Derudover kan det ved bodelingen i to situationer bestemmes, at ligedelingen skal
fraviges:
Har en partner haft særeje, kan det, hvis partnernes formueforhold, partner-
skabets varighed og omstændighederne i øvrigt i særlig grad taler for det, be-
stemmes, at den ene partner skal yde den anden et beløb for at sikre, at den-
ne ikke stilles urimeligt ringe i økonomisk henseende efter en separation eller
skilsmisse. Denne regel anvendes også med hensyn til rettigheder, der er
uoverdragelige eller i øvrigt af personlig art, og som ikke indgår i bodelingen.
Har en partner indbragt den væsentligste del af fællesboet, og vil en ligedeling
være åbenbart urimelig, navnlig fordi partnerskabet har været kortvarigt og
uden økonomisk fællesskab af betydning, kan det bestemmes, at hver partner
forlods udtager så meget af fællesboet, som svarer til, hvad denne har ind-
bragt i boet ved partnerskabets indgåelse eller gennem senere erhvervelse
ved arv eller gave eller har overført til fællesboet fra eget særeje.
6.3. International kompetence
Råderet under partnerskabet
Det følger af pkt. 2 i cirkulære af 28. november 1925 om overøvrighedens beføjelser i
henhold til lov om ægteskabets retsvirkninger, at Statsforvaltningen kan træffe afgø-
relse om tilladelse til afhændelse eller pantsættelse m.v. af fast ejendom m.v. (se pkt.
6.2.), hvis en af partnerne bor eller opholder sig i Danmark. Hvis ingen af dem bor
eller opholder sig i Danmark, kan Statsforvaltningen træffe afgørelse efter bemyndi-
gelse fra Social- og Indenrigsministeriet.
Skifte af fællesbo m.v.
Efter ægtefælleskifteloven behandler skifteretten bl.a. sager om deling af partnernes
fællesbo og sager om enkelttvister, der opstår under skifterettens behandling af et
fællesbo eller under privat skifte af et fællesbo
Anmodning om deling af et fællesbo kan efter lovens § 4 indgives til skifteretten, hvis
en af parterne har bopæl her. Hvis mindst en af parterne har tilknytning til Danmark,
kan parterne, når tvisten er opstået, aftale, at anmodning om skifte kan indgives her i
landet. Herudover kan en anmodning om skifte af den del af et bo, der befinder sig her
i landet, indgives her, hvis de pågældende aktiver ikke inddrages under en bobehand-
ling i udlandet.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0010.png
Sager om enkelttvister, der opstår under privat skifte af et fællesbo, kan efter § 5 an-
lægges her i landet, hvis en af parterne har bopæl her. Hvis mindst en af parterne har
tilknytning til Danmark, kan de, når tvisten er opstået, aftale, at sagen kan anlægges
her i landet.
Skifte af fællesbo i forbindelse med behandlingen af dødsboet efter en registreret
partner
Ved skifte i Danmark efter en registreret partners død behandles den længstlevende
partners aktiver og passiver, der er fælleseje, som udgangspunkt efter reglerne om
fællesbodeling i ægtefælleskifteloven, jf. pkt. 6.2.
Bosondring
Retsvirkningsloven indeholder i kapitel 5 regler om bosondring, hvorved forstås op-
hævelse af et formuefællesskab og deling af fællesboet under partnerskabet.
Begæring om bosondring indleveres til skifteretten på det sted, hvor den anden part-
ner bor, eller, i mangel af bopæl, opholder sig. Har denne partner ikke kendt bopæl
eller opholdssted her i landet, sker henvendelsen til skifteretten på det sted, hvor an-
søgeren bor eller opholder sig. Har ingen af partnerne bopæl eller ophold her i landet,
kan justitsministeren i særlige tilfælde bestemme, at begæring kan indleveres til en
herværende skifteret.
6.4. Lovvalg
Lovvalg efter dansk rets almindelige regler om international privatret
Reglerne om lovvalg i relation til formueforholdet mellem ægtefæller er som udgangs-
punkt ikke lovfæstede, men følger af retspraksis. I det følgende beskrives først disse
regler, og derefter beskrives anvendelsen af reglerne på formueforholdet mellem regi-
strerede partnere.
Efter retspraksis er formueforholdet mellem ægtefæller underlagt mandens domicillov
på tidspunktet for indgåelsen af ægteskabet. Mandens nye domicillov anvendes dog,
hvis manden umiddelbart i forbindelse med indgåelsen af ægteskabet klart foretager
et domicilskifte, f.eks. ved at flytte til hustruens domicilstat eller ved, at ægtefællerne
umiddelbart efter indgåelsen af ægteskabet får fælles domicil i en tredje stat.
Domicil defineres i dansk ret som den stat eller det territoriale retsområde, som en
person har bopæl eller ophold i med den hensigt varigt at forblive der eller i det mind-
ste uden hensigt til, at opholdet kun skal være midlertidigt.
Den lov, som formueforholdet i et ægteskab efter denne lovvalgsregel undergives,
ændres ikke, selvom ægtefællerne senere skifter domicil (det såkaldte ”uforanderlig-
hedsprincip”).
Efter dansk ret omfatter reglerne om formueforholdet mellem ægtefæller alle aktiver
og passiver i ægteskabet, uanset hvad disse består af, og hvor de befinder sig, her-
under også fast ejendom i udlandet (det såkaldte ”enhedsprincip”). Det antages dog,
at spørgsmål om retten til at råde over fast ejendom i udlandet er undergivet loven på
det sted, hvor ejendommen er beliggende, f.eks. i relation til krav om samtykke fra
ikkeejer-ægtefællen til dispositioner over ejendommen.
I den familieretlige litteratur antages det, at denne lovvalgsregel fraviges i visse situa-
tioner. Eksempelvis antages det, at ægtefællerne ved flytning fra udlandet til Danmark
kan aftale, at deres formueforhold skal være undergivet dansk ret. Det er endvidere
antaget, at udenlandsk lovgivning om formueforholdet mellem ægtefæller ved flytning
fra udlandet til Danmark kun kan gøres gældende over for tredjemand, hvis hovedind-
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0011.png
holdet af lovgivningen er blevet tinglyst i Danmark i relation til ægtefællerne. Endelig
antages det, at udenlandsk lovgivning viger for dansk ret, i det omfang den udenland-
ske lovgivning strider mod præceptive regler i dansk ret, f.eks. forbuddet i retsvirk-
ningslovens § 30, stk. 2, mod, at den ene ægtefælle overdrager sine fremtidige er-
hvervelser til den anden ægtefælle.
Ovennævnte lovvalgsregler mv. er ikke kønsneutrale, idet de henviser til mandens
domicil. Dette giver problemer i relation til lovvalget for formueforholdet i et registreret
partnerskab, uanset om partnerskabet er indgået i Danmark eller i udlandet.
Problemet ses ikke omtalt i hverken forarbejderne til partnerskabsloven eller til de
senere ændringer af partnerskabsloven, hvorved muligheden for at indgå registreret
partnerskab i Danmark blev udvidet i relation til parter med bopæl i udlandet.
Der ses ikke at foreligge retspraksis herom, men i den retsvidenskabelige litteratur er
det foreslået, at lovvalgsaftaler i disse situationer accepteres i større omfang end om-
talt oven for, og at formueforholdet ellers er reguleret af loven i parternes første fælles
bopælsstat, subsidiært loven i den stat, hvor partnerskabet blev indgået.
Udenlandske ægtepagter
Som nævnt i pkt. 3.1. finder bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige
regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke anvendelse på
det registrerede partnerskab, jf. § 4, stk. 1, i partnerskabsloven.
Retsvirkningslovens § 53 indeholder regler om anerkendelse i Danmark af ægtepag-
ter, der er indgået i udlandet. Tilknytningsfaktoren er efter disse regler knyttet op på
mandens bopæl og kvindens hjemsted. Bestemmelsen i § 53 finder derfor ikke an-
vendelse på en ægtepagt, der er oprettet i udlandet i et registreret partnerskab.
Der ses ikke i retspraksis at være taget stilling til anerkendelse i Danmark af en uden-
landsk ægtepagt, der er oprettet i et registreret partnerskab.
6.5. Anerkendelse og fuldbyrdelse
Efter § 80 i ægtefælleskifteloven kan justitsministeren fastsætte bestemmelser, hvoref-
ter udenlandske afgørelser vedrørende skifte af ægtefællers fællesbo m.v. skal have
bindende virkning og kunne fuldbyrdes her i riget, hvis de har sådanne virkninger i den
stat, hvor afgørelsen er truffet, og anerkendelsen og fuldbyrdelsen ikke ville være
åbenbart uforenelig med dansk retsorden. Denne hjemmel er ikke udnyttet.
Efter retsvirkningslovens § 53 a kan regeringen indgå overenskomst med andre stater
om forholdet mellem dansk og fremmed rets regler om ægteskabets retsvirkninger. En
sådan overenskomst finder anvendelse her i landet efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Social- og indenrigsministeren kan endvidere fastsætte regler om forholdet mellem
danske og andre nordiske landes regler om ægteskabets retsvirkninger. Hjemlen i
bestemmelsen er ikke udnyttet i forhold til anerkendelse og fuldbyrdelse af udenland-
ske afgørelser om formueforholdet for registrerede partnere.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen økonomiske konsekvenser.
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: 3 grund- og nærhedsnotater om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedr. formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedr. de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber samt om afgørelse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde fsva. kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, fra social- og indenrigsministeren
1619565_0012.png
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Tinglysningsretten, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, HK Danmarks Domstole, Statsforvaltningen, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Advokatrådet, Danske Familieadvokater, Danske Advokater,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige (FAAF), Foreningen af autoriserede
bobestyrere, Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Københavns Universitet (Juridisk
Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Forsikring & Pension, Finansrådet,
ATP, Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Akademikernes Centralorganisation (AC), Ledernes Hovedorganisation,
Den danske aktuarforening, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Lønmodtagernes Garan-
tifond, Landbrug og Fødevarer, Realkreditrådet, Forbrugerrådet, Det Centrale Handi-
capråd, Kvinderådet, Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen
for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, Institut for Menneskerettigheder,
Dansk Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Høringsfristen er fastsat til den 25. april 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Som det fremgå af pkt. 2, har 17 medlemsstater anmodet Kommissionen om at frem-
sætte forslag om vedtagelse under forstærket samarbejde af en forordning om kompe-
tence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de
formueretlige virkninger af registreret partnerskab..
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om medlemsstaternes holdninger
til selve forslaget, men de omhandlede medlemsstater har tilsluttet sig indholdet af
forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12