Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1618844_0001.png
Enhed
Finansiering
Sagsbehandler
nmj
Koordineret med
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner
(Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
§1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 179 af 1. marts 2016, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 4,
udgår ”, et beløb svarende til statens andel af finansieringen af til-
skuddet efter § 17”.
2.
§ 17
ophæves.
3.
I
§ 24, stk. 1,
udgår ”, 17”.
4.
§ 32
ophæves.
5.
I
§ 35, stk. 2,
udgår ”, 17”.
Sagsnr.
2016-2816
Doknr.
341275
Dato
07-04-2016
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Loven har virkning fra tilskudsåret 2017.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3. Lovforslaget
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget indebærer en nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje til kommuner-
ne.
Den sociale særtilskudspulje blev oprettet med
Aftale om justeringer af udligningssy-
stemet
mellem den tidligere S-R-SF-regering og Enhedslisten (maj 2012) med virkning
fra 2013 og følger af § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner.
Formålet med puljen har været at styrke nogle kommuners økonomiske muligheder
for at yde en særlig indsats over for sociale problemer i områder i kommunen, hvor
der er en overrepræsentation af borgere med sociale problemer. Det indgår imidlertid
ikke i fordelingskriterierne for denne pulje, at der skal ses på de pågældende kommu-
ners samlede økonomiske situation. Det betyder, at der ved fordelingen af puljen ikke
tages hensyn til den enkelte kommunes samlede økonomiske udgangspunkt for at
finansiere en social indsats i de pågældende områder i kommunen.
Det er regeringens vurdering, at midlerne i den nuværende sociale særtilskudspulje
ikke i tilstrækkeligt omfang ydes til de kommuner, som har mest behov for et ekstra
økonomisk tilskud.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Den sociale særtilskudspulje udgør 419,9 mio. kr. (2016-priser) og finansieres dels af
et bidrag fra hovedstadskommunerne (126,2 mio. kr. svarende til 0,03 pct. af beskat-
ningsgrundlaget i hovedstadsområdet), dels af kommunerne under ét gennem bloktil-
skuddet (293,7 mio. kr.). Der er således tale om mellemkommunal omfordeling.
Puljen fordeles af social- og indenrigsministeren efter ansøgning. Puljen har som for-
mål at styrke kommunernes økonomiske muligheder for at yde en særlig indsats over
for sociale problemer i bestemte dele af kommunen, som har en overrepræsentation
af borgere med sociale problemer. Vurderingen af, om der er en overrepræsentation
af borgere med sociale problemer i bestemte dele af kommunen foretages på bag-
grund af statistikker, der for de pågældende dele af kommunen viser andelen af bor-
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0003.png
gere uden bolig, med psykisk sygdom, problemer med misbrug mv., lav indkomst, høj
arbejdsløshed, mange på førtidspension og kriminalitetsproblemer.
Social- og Indenrigsministeriet opgør - så vidt tilgængeligheden af statistik gør det
muligt - kriterierne for overrepræsentation af borgere med sociale problemer på sog-
neniveau og som udgangspunkt for borgere i lejeboliger. Dette datagrundlag udgør
sammen med kommunens ansøgning grundlaget for fordeling af tilskud.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det vurderes, at den nuværende sociale særtilskudspulje ikke i tilstrækkeligt omfang
medvirker til at målrette midlerne til kommuner, der, ud fra en samlet vurdering, har
vanskelige økonomiske vilkår.
Den sociale særtilskudspulje har eksisteret siden 2013, og den hidtidige praksis har
vist, at en væsentlig del af midlerne går til de største bykommuner. Der er i disse
kommuner områder med en høj koncentration af borgere med sociale problemer, men
ud fra en samlet vurdering af kommunernes økonomiske vilkår er der ikke nødvendig-
vis tale om kommuner i en svær økonomisk situation. Dette skal også ses i lyset af, at
en kommunes samlede udgiftspres som følge af sociale problemstillinger er afspejlet i
udligningen af udgiftsbehov via det generelle tilskuds- og udligningssystem.
2.3. Lovforslaget
Det foreslås at nedlægge den sociale særtilskudspulje. Hensigten er i stedet at priori-
tere midler til kommuner i en svær økonomisk situation. Den konkrete prioritering i en
ny særtilskudspulje forventes drøftet som led i finanslovsforhandlingerne for 2017.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten og regionerne. Lovforslaget
indebærer en vis administrativ lettelse for staten og kommunerne, idet der var tale om
en pulje, der blev fordelt af Social- og Indenrigsministeriet efter konkrete ansøgninger
fra kommunerne. Puljen er finansieret af kommunerne selv, og lovforslaget vil derfor
ikke have betydning for kommunernes finansiering samlet set. Lovforslaget vil inde-
bære en vis omfordeling mellem kommunerne.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden 8. april 2016 til 15. april 2016 været i høring i
KL.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0004.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Lovforslaget har ikke
økonomiske konsekven-
ser for staten og regio-
nerne, Lovforslaget med-
fører en vis omfordeling
mellem kommunerne.
Lovforslaget
indebærer
en vis administrativ lettel-
se for staten og kommu-
nerne, idet der var tale
om en pulje, der blev
fordelt af Social- og In-
denrigsministeriet
efter
konkrete ansøgninger fra
kommunerne.
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Administrative konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet m.v.
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 3, 4 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ophævelsen af § 17.
Til nr. 2
Efter gældende ret kan kommunerne søge om tilskud med henblik på at styrke kom-
munernes økonomiske muligheder for at yde en særlig indsats over for sociale pro-
blemer i bestemte dele af kommunen, som har en overrepræsentation af borgere med
sociale problemer. Tilskuddet fordeles af social- og indenrigsministeren på baggrund
af kommunernes ansøgninger. I den forbindelse opgør Social- og Indenrigsministeriet
- så vidt tilgængeligheden af statistik gør det muligt - kriterierne for overrepræsentation
af borgere med sociale problemer på sogneniveau og som udgangspunkt for borgere i
lejeboliger.
Tilskuddet finansieres dels af et bidrag fra kommunerne i hovedstadsområdet og dels
via det kommunale bloktilskud. Social- og Indenrigsministeriet udmelder hvert år se-
nest den 1. juli tilskuds- og udligningsbeløb for det kommende år til kommunerne. I
den forbindelse reduceres kommunernes bloktilskud med den del, der skal gå til blok-
tilskudsfinansiering af den sociale særtilskudspulje. Samtidig udmeldes hovedstads-
kommunernes bidrag til finansiering af puljen.
Forslaget indebærer, at den sociale særtilskudspulje efter udligningslovens § 17 ned-
lægges med virkning fra tilskudsåret 2017.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0005.png
Fra og med 2017 vil der således ikke længere blive fordelt tilskud til kommunerne efter
denne ordning, og Social- og Indenrigsministeriet skal ikke i forbindelse med tilskuds-
udmeldingen til kommunerne for 2017 reducere bloktilskuddet med henblik på finan-
siering af den sociale særtilskudspulje, og der skal heller ikke udmeldes et finansie-
ringsbidrag for hovedstadskommunerne.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2016 og har virkning fra og med tilskudsåret 2017.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0006.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013,
som ændret senest ved lov nr. 179 af
1. marts 2016, foretages følgende
ændringer:
§ 14.
Stk. 4.
Det årlige tilskud fastsat efter
stk. 1-3 fordeles af økonomi- og inden-
rigsministeren. Ved fordelingen regu-
leres tilskuddet forlods for statens
andel af udgifterne til udligningstilskud
efter § 2, stk. 3, udgifterne til statstil-
skuddet efter § 12, et beløb svarende
til statens andel af finansieringen af
tilskuddet efter § 17 samt forskellen
mellem tilskud og bidrag efter § 38,
stk. 1-4. Tilskuddet fordeles herefter i
forhold til de enkelte kommuners an-
del af det samlede indbyggertal, jf.
dog stk. 5. Dog kan økonomi- og in-
denrigsministeren med Finansudval-
gets tilslutning helt eller delvis fordele
reguleringer efter stk. 3 i forhold til de
enkelte kommuners andel af det sam-
lede beskatningsgrundlag.
§ 17.
Økonomi- og indenrigsmini-
steren yder et årligt tilskud til kommu-
ner med en høj andel af borgere med
sociale problemer. Tilskudsrammen
udgør 400 mio. kr. og reguleres fra og
med 2014 med den forventede pris-
og lønudvikling i den kommunale sek-
tor.
Stk. 2.
Kommunerne i hovedstads-
området bidrager til finansiering af
tilskuddet med 0,03 pct. af den enkelte
kommunes beskatningsgrundlag. Den
resterende del af tilskuddet efter stk. 1
finansieres af det kommunale bloktil-
skud.
§ 24.
Afregning af tilskud og bidrag til
den enkelte kommune efter denne lov,
bortset fra tilskud fordelt efter ansøg-
ning, jf. §§ 16, 17 og 19, sker enten
efter en af økonomi- og indenrigsmini-
sterens udmeldt samlet beregning for
tilskudsåret, jf. stk. 2, eller efter en
beregning foretaget på grundlag af
1.
I
§ 14, stk. 4,
udgår ”, et beløb sva-
rende til statens andel af finansierin-
gen af tilskuddet efter § 17”.
2.
§ 17
ophæves.
3.
I
§ 24, stk. 1,
udgår ”, 17”.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
1618844_0007.png
bestemmelserne i stk. 3-7.
§ 32.
Økonomi- og indenrigsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om
tildeling og afregning af tilskud i hen-
hold til § 17 samt regler for ansøg-
ningsprocedure og tilbagebetaling af
uforbrugte tilskud.
§ 35.
Stk. 2.
Tilskud og bidrag efter denne
lov bortset fra tilskud efter §§ 16, 17
og 19 afregnes sammen med afreg-
ning af indkomstskat til kommunerne
efter lov om kommunal indkomstskat,
således at tilskud og bidrag efter den-
ne lov tillægges henholdsvis fratræk-
kes indkomstskattebeløbet til kommu-
nerne.
4.
§ 32
ophæves.
5.
I
§ 35, stk. 2,
udgår ”, 17”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli
2016.
Stk. 2.
Loven har virkning fra tilskuds-
året 2017.
7