Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1616596_0001.png
Sekretariatet
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
1240 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 4. april 2016
Styrkelse af borgernes retssikkerhed i forvaltningssager
Advokatrådet vil gerne takke udvalget for muligheden for under foretrædet den 31.
marts 2016 at redegøre nærmere for nogle af rådets synspunkter vedrørende
væsentlige retssikkerhedsmæssige udfordringer i borgerens møde med forvaltningen.
På mødet blev der fra udvalgets side bl.a. spurgt nærmere ind til, hvilke konkrete
lovændringer, Advokatrådet stiller forslag om, og der kan i den forbindelse peges på
følgende forslag, som hver for sig eller tilsammen kan være med til at styrke
retssikkerheden inden for dette område, uden at der samtidig generelt åbnes op for en
brug af opsættende virkning:
1.
I medfør af servicelovens § 138 kan en kommune sænke serviceniveauet. Men en
sænkning af serviceniveauet skal ske inden for servicelovens rammer.
En del af de sager, der har været offentligt kritiseret, vedrører sager, hvor
kommunerne sænker serviceniveauet (for f.eks. hjemmehjælp) til et niveau, som er i
strid med lovgivningen. Hvis borgeren vælger at klage over en sådan afgørelse vil
klagen ikke blive tillagt opsættende virkning og borgeren vil miste sin ret til f.eks.
hjemmehjælp, mens klagen behandles, hvorimod kommune i samme periode vil opnå
en besparelse, som de ikke mister uanset udfaldet af klagesagen.
Advokatrådet skal derfor foreslå, at der i retssikkerhedslovens § 72 indsættes en
bestemmelse, som sikrer opsættende virkning i disse sager, f.eks. følgende
formulering:
”Klage over en afgørelse om reduceret hjælp som følge af en ændring i
kommunernes generelle vejledende serviceniveauer, jf. § 138 i lov om
social service, har opsættende virkning, såfremt den pågældende borger
ikke har forbedret sin funktionsevne eller i øvrigt ændrede forhold”
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 238: Henvendelse af 4/4-2016 fra Advokatsamfundet om styrkelse af borgernes retssikkerhed i forvaltningssager
1616596_0002.png
Sekretariatet
2.
Det er endvidere en mulighed at styrke retssikkerheden ved at tilføje yderligere
konkrete afgørelsestyper til undtagelserne til retssikkerhedslovens § 72, stk. 1,
således at der er opsættende virkning, hvis man klager over en afgørelse vedrørende:
Servicelovens § 42
– fratagelse af dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, som i hjemmet forsørger et barn med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse.
Servicelovens § 96 –
fratagelse borgerstyret personlig assistance, som ydes
som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
overvågning og ledsagelse til borgere med betydeligt og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne.
Servicelovens § 41 og § 100
– fratagelse af dækning af nødvendige
merudgifter til henholdsvis børn og voksne med bl.a. betydeligt og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Der er tale om områder, hvor en reduktion af støtten til borgerne kan have
vidtrækkende konsekvenser, og hvor opsættende virkning vil betyde, at de
pågældende borgere kan beholde deres støtte, mens klagesagen behandles.
Opsættende virkning vil naturligvis kunne tænkes indført på en række andre områder,
f.eks. i forbindelse med sager efter servicelovens § 95, stk. 2, men Advokatrådet har
valgt i første omgang at fokusere på de områder, hvor behovet for ændringer lige nu
synes størst. I øvrigt må det i forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag om
ændring af lov om social service nærmere vurderes, hvordan problemstillingen kan
håndteres rent lovteknisk med hensyn til en præcis fastlæggelse af det udvidede
område for opsættende virkning.
3.
Det er en forvaltningsretlig grundsætning, at en forvaltningsmyndighed – også
uden egentlig lovhjemmel – kan beslutte, at en klage tillægges opsættende virkning.
Folketingets Ombudsmand har ved en afgørelse af 1. oktober 2007 fastslået, at
retssikkerhedslovens § 72, stk. 1, ikke afskærer muligheden for, at både
underinstansen og klageinstansen tillægger en klage opsættende virkning.
Advokatrådet finder, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis der i
retssikkerhedslovens § 72 laves en bestemmelse, som sikrer, at en klage tillægges
opsættende virkning, hvis den er særligt indgribende for borgeren. En sådan pligt kan
i vidt omfang følge af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, men en
kodificering vil styrke retssikkerheden.
En bestemmelse kunne formuleres således:
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 238: Henvendelse af 4/4-2016 fra Advokatsamfundet om styrkelse af borgernes retssikkerhed i forvaltningssager
1616596_0003.png
Sekretariatet
”Klager tillægges i øvrigt opsættende virkning, hvis afgørelsens
iværksættelse vil have vidtrækkende konsekvenser som ikke, eller kun
vanskeligt, lader sig genoprette”
-o0o-
Endvidere blev der under foretrædet den 31. marts 2016 rejst spørgsmål om, hvorvidt
Advokatrådet har identificeret andre områder end det sociale område, hvor borgerens
retssikkerhed kan risikere at blive anfægtet.
Advokatrådet vil bestemt ikke afvise, at der også på andre sags- og
lovgivningsområder, f.eks. beskæftigelsesområdet, er retssikkerhedsmæssige
udfordringer, som burde gøres til genstand for en nærmere undersøgelse og analyse.
Imidlertid har Advokatrådet – bl.a. af ressourcemæssige grunde – valgt i første række
at fokusere på det sociale område, hvor Advokatrådet har konstateret et ganske
særligt behov for at sætte ind.
Advokatrådet har heller ikke været inddraget i overvejelser om en reform af
voksenbestemmelserne i serviceloven, som udvalget henviste til.
Under foretrædet blev spørgsmålet også rejst, om Advokatrådet har set et mønster
hos kommunerne, dvs. om nogle kommuner har en højere omgørelsesprocent i
Ankestyrelsen end andre, hvor der hos nogle kommuner måske er en større
grænsesøgende adfærd. Advokatrådet har ikke undersøgt dette spørgsmål, da en høj
omgørelsesprocent jo kan skyldes mange forhold og således ikke kun ønsket om en
grænsesøgende politik. Advokatrådets forslag om at styrke adgangen til opsættende
virkning, som beskrevet ovenfor, vil imidlertid også ramme en sådan politik. Der
findes mere dybdegående undersøgelser på området, herunder en statistik om den
store forskel i kommunernes afgørelser på sygedagpengeområdet, jf. Ugebrevet A4
den 30. november 2015.
-o0o-
Med henvisning til afsnittet om digitalisering i Advokatrådets pjece om
Retssikkerhed i Forvaltningen blev der under foretrædet spurgt til, hvordan
eksempelvis regler om partshøring mv. skal kunne fungere i en digitaliseret
forvaltning.
Advokatrådet finder, at det rejste spørgsmål er et godt og illustrativt eksempel på et
område, hvor der er en risiko for at digitaliseringen får forrang frem for helt
grundlæggende forvaltningsretlige krav og principper om, hvordan forvaltningssager
skal oplyses og afgøres. Der er efter Advokatrådets opfattelse en nærliggende risiko
for, at ambitionerne på det digitale område er så store og at udviklingen vil gå så
stærkt, at den grundlæggende forvaltningsret – som jo grundlæggende skal sikre
rigtige afgørelser – blive nedtonet og måske endda tilsidesat.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 238: Henvendelse af 4/4-2016 fra Advokatsamfundet om styrkelse af borgernes retssikkerhed i forvaltningssager
1616596_0004.png
Sekretariatet
Advokatrådet vil derfor i den kommende tid have særskilt fokus på dette område og
vil samtidig benytte lejligheden til at opfordre Folketinget til at forholde sig kritisk til
nye digitaliseringsinitiativer, som vil kunne indebære en risiko for en tilsidesættelse
af grundlæggende hensyn til borgernes retssikkerhed, herunder navnlig i forhold til
svagere og mere socialt udsatte grupper i befolkningen.
-o0o-
Advokatrådet er også blevet anmodet om en stillingtagen til beslutningsforslag nr. B
35 om økonomisk kompensation i forbindelse med klagesager.
Rådet skal i den sammenhæng bemærke, at det grundlæggende er en politisk
vurdering, om en sådan ordning skal søges etableret, men ud fra en
retssikkerhedsmæssig synsvinkel kunne det være hensigtsmæssigt, at der i mere
specielle og enkeltstående tilfælde blev indført en mulighed for, at Ankestyrelsen kan
pålægge en kommune at kompensere borgeren for et tab, der er lidt som følge af en
fejlagtig afgørelse truffet ud fra besparelseshensyn, jf. herved Advokatrådets pjece
Retssikkerhed i Forvaltningen, s. 4.
For at undgå misbrug af ordningen og i lyset af de økonomiske konsekvenser, som
vil være forbundet med en sådan ordning, vil det formentligt være nødvendigt at der
alene indføres en meget snæver adgang til at give kompensation og således at
ordningen reserveres de mest grelle tilfælde, herunder tilfælde, hvor den fejlagtige
afgørelse fra kommunens side har haft ganske særlig indgribende betydning for
borgeren.
-o0o-
Under foretrædet blev der desuden spurgt nærmere ind til Advokatrådets forslag
vedrørende bisiddere. Som anført i Advokatrådets pjece er der efter rådets opfattelse
tilsyneladende både hos borgerne og hos ansatte i de kommunale forvaltninger tvivl
om reglerne vedrørende retten til at lade sig bistå eller repræsentere ved en bisidder
eller rådgiver. Advokatrådet foreslår derfor, at der i forvaltningsloven indføres en
pligt for forvaltningen til at vejlede borgerne om retten til at anvende en bisidder,
ligesom der skal informeres om, hvilke organisationer, der tilbyder bistand fra et
bisidderkorps.
-o0o-
Afslutningsvis skal Advokatrådet pege på, at der efter rådets opfattelse er et stort
behov for på socialrettens område at skabe en balance og modvægt overfor
Socialministeriet og Ankestyrelsens vidensfordel. Rådet har derfor stillet forslag om,
at der etableres et uafhængigt råd på det sociale område, som skal kunne iværksætte
praksisundersøgelser for at følge og kontrollere, om kommunerne lever op til og
overholder lovgivningen, vejledning og principafgørelser. Advokatrådet skal hermed
gentage denne opfordring.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 238: Henvendelse af 4/4-2016 fra Advokatsamfundet om styrkelse af borgernes retssikkerhed i forvaltningssager
1616596_0005.png
Sekretariatet
-o0o-
Advokatrådet står naturligvis til disposition, hvis det anførte giver anledning til
spørgsmål eller ønskes uddybet, herunder på et møde i udvalget.
Med venlig hilsen
Peter Fogh
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
5