Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 233
Offentligt
1613345_0001.png
20. marts 2016
Plejefamiliernes Landsforening (PLF) kunne lørdag d. 19.03.16 læse i Folketidende, at 40
plejefamilier, der for nyligt fik brev fra Guldborgsund kommune om
vederlagsnedsættelser/lønnedsættelser på gennemsnitlig 100.000 kr. om året, nu alligevel ikke
bliver skåret i deres løn, men skal vente til kommunen vender tilbage med fornyet styrke.
Både PLF og SL Socialpædagogernes Landsforening har været i dialog med Torben Jørgensen,
Leder for kommunens myndighedsafdeling på børneområdet. De vederlagsnedsættelser der er
meldt ud til en del plejefamilier i Guldborgsund Kommune, har ikke indeholdt nogen forhandlinger
og heller ingen begrundelse for nedsættelsen.
I den forbindelse vil man derfor indkalde alle plejefamilier til individuelle møder – altså en
partshøring, hvor de enkelte plejefamilier vil få mulighed for at komme med deres part i sagen.
Dette ser PLF frem til.
Vi har i PLF spurgt over halvdelen af de involverede plejefamilier som ikke alle er organiserede i
SL, om de har en lovpligtig handleplan (arbejdsbeskrivelsen for den pædagogiske og sociale støtte
som det udsatte barn skal have) og om de har haft børnesamtaler og statusmøder i forbindelse
med deres arbejde med det udsatte barn som er anbragt i deres familie af Guldborgsund
kommune.
Ganske få af de adspurgte har en handleplan, halvdelen af plejefamilierne har hverken haft
børnesamtaler eller statusmøder indenfor det sidste år.
Det er rystende tal, siger Thoms Vorre, formand for PLF. Det vidner om en kommune som læner
sig truende tæt på en anmeldelse om svigt til Statsforvaltningen. Vi har her at gøre med en
kommune som ikke kender sine anbragte børn og deres behov, og som samtidig nedskærer
plejefamilierne med 4 millioner kr. om året. Fordelt på 40 familier er det så ekstremt, at det kun kan
påvirke de udsatte børn som familierne har påtaget sig at passe. Vi har eksempler på familier som
må sælge deres hus, hvis kommunens besparelser bliver gennemført, udtaler Thomas Vorre.
Guldborgsund kommune har heller ikke skænket Socialtilsynets løbende godkendelse af
plejefamiliers økonomi nogen overvejelse. Det er sådan, at alle plejefamilier bliver godkendt årligt,
på baggrund af en række parametre herunder bopæl, kompetencer og økonomi. Hvis en
plejefamilie er tvunget til at flytte, eller får et rådighedsbeløb på 60.000 kr. mindre om året, vil de
måske ikke kunne blive godkendt. Med andre ord så er Guldborgsunds Børne og Familie afdeling
ved at save den gren af som de selv sidder på. Det virker helt hen i vejret og leder tanken hen på
en forvaltning som ikke kender de regler, som de arbejder under. Dette og de mange manglende
lovpligtige handleplaner, børnesamtaler og statusmøder vidner om enten ekstrem uvidenhed eller
arrogance, siger Thomas Vorre.
PLF undrer sig således over, hvordan Torben Jørgensen kan udtale: ”Det har ført til, at kommunen
har revurderet, hvor stor arbejdsindsatsen er i de enkelte plejefamilier”. Kilde: Folketidende d.
19.03.16.
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 233: Henvendelse af 20/3-16 fra Plejefamiliernes Landsforening om nedskæringer af løn til plejefamilier i Gudlborgsund
20. marts 2016
Der jo IKKE noget grundlag at vurdere ud fra. Manglende børnesamtaler, status og
handleplaner……
I forbindelse med, at Børn og familie nu har anerkendt, at de i denne proces IKKE har haft
tilstrækkelig opmærksomhed på dialogen med plejefamilierne, udtaler Lis Hamburger i en
pressemeddelelse: Det forsøger vi nu at rette op på ved at indgå i tæt dialog med hver enkelt
familie, ligesom vi vil lave en længere indfasningsperiode for tilpasning af vederlagene. Kilde:
Folketidende d. 19.03.16
PLF ser med stor bekymring på denne udtalelse. Vi læser for nuværende, at Guldborgsund ganske
vist indkalder de berørte plejefamilier til en dialog med det fokus, at kommunen vil begrunde
vederlagsnedsættelserne og at plejefamilierne bliver partshørt i dette.
Sådan som det bliver fremlagt, er det en indkaldelse til et møde med forvaltningen om, at
plejefamilierne bliver sat ned i vederlag, med en begrundelse herfor og ikke en direkte forhandling
ud fra en faglig og saglig vurdering.
Vi kan i PLF være bekymret for, om Guldborgsund kommune er vidende om den øvrige lovgivning i
anbringelsessager, når nu de ikke har overholdt de andre lovpligtige foranstaltninger.
Børn på 12 år har ret til en advokat og ret til at blive hørt, før en kommune laver det som vi i PLF vil
kalde et umenneskeligt overgreb. Tænk at kommunen overvejer at flytte over 40 anbragte udsatte
børn som i mange tilfælde er vokset op i deres plejefamilie fra spæde, for det kunne vel ske, hvis
de involverede plejefamilier ikke kan blive godkendt af socialtilsynet, når deres rådighedsbeløb
bliver markant nedsat. Ville I udsætte jeres egne børn for sådan en behandling? Her taler vi endda
om udsatte og svigtede børn, siger Thomas Vorre. De biologiske forældre har også partshøring i
sagerne. Når en plejekontrakt bliver skåret i vederlag, er det en de facto opsigelse af
plejekontrakten. Derfor skal den biologiske familie også godkende en evt. ny plejefamilie, hvis de
nuværende plejefamilier ikke godkendes og der derfor skal findes en ny foranstaltning.
Det ligner en uovervejet spare øvelse i Guldborgs kommune, så kommunen får flere penge på
bundlinjen. I runde tal, vil kommunen spare ca. 4 millioner. Spørgsmålet er bare om
kommunalrådet er helt klar over konsekvenserne af deres forvaltnings ulovlige handlinger?
I Odense og Hjørring kommuner har lignende ulovlige handlinger i sagsbehandlingen af
børneområdet resulteret i fyrringer af kommunernes ledere og mellemledere på området.
Det positive er, at efter udrensningerne har kommunerne fået et betydeligt skærpet fokus på
lovgivningen på området, siger Thomas Vorre. Lovene om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og forældreansvarsloven er faktisk gode og sikre udsatte
børn rimelige vilkår at vokse op i, hvis loven følges vel at mærke.
2