Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1608685_0001.png
xrännmmnvañmummuu
Den 7. mans 20l6
.Lnr.: 20l6-|8l7-l2235
Sagsbehandler: KHP, KAWS
Indstilling om lukning at' adoptionsformidlingen fra Etiopien
indstilling:
Ankestyrelsen indstiller til social- og indenrigsministeren at træffe beslutning om at stoppe adoptionsfomrid-
lingen fra Etiopien til Danmark.
Beslutningen indebærer først og fremmest en tilbagekaldelse af DIAs aktuelle tilladelse til at udføre adopti-
onsformidlingsarbejde i Etiopien, som bør varsles ved en "agter-skrivelse".
Derudover skal beslutningen om at stoppe forrnidlingsarbejdet ledsages af beslutning om, hvilke igangværen-
de sager, der kan fortsætte med henblik på færdiggørelse. Ankestyrelsen indstiller, at behandlingen af alle sa-
ger, hvor et barn er anvist til DIA i Etiopien, og hvor de etiopiske myndigheder har truffet beslutning om, at
barnet kan frigives til intemational adoption, kan fortsættes med henblik på at adoption gennemføres. Dog
styrkes sagsbehandlingen med yderligere kontrol fra Ankestyrelsen end sædvanligt. Det drejer sig om maksi
malt l2 sager, der dog vil kunne strække sig over mere end 1 år.
Endelig bør det allerede med varslingen sikres, at DlA sørger for, at der ikke optages nye ansøgere på venteli-
ste til bam fra Etiopien, at der ikke matches flere børn fra Etiopien til ansøgere på DIAs venteliste, og at DIAs
etiopiske samarbejdsparter ikke anviser flere børn til DIA.
Bngggund:
Ankestyrelsen har gennem en længere årrække hañ et skærpet fokus på adoptionsfonnidlingen fra Etiopien,
hvilket har medført, at de danske myndigheder har fastsat en række skærpede krav og vilkår til formidlingen
fra Etiopien. De skærpede krav og vilkår har tilsigtet at understøtte den etiopiske myndighedsproces og der-
med adoptionemes legalitet. Det faktum, at Etiopien ikke har tiltrådt Haagerkonventionen, har desuden skabt
et behov for ekstra opmærksomhed på opfyldelsen af de centrale retsgarantier i adoptionsarbejdet.
Ankestyrelsen har løbende og indgående vurderet graden af juridisk og etisk forsvarlighed i adoptionsforrnid-
lingen fra Etiopien via de særlige tilsynsopgaver og sagsgennemgange samt infonnationsudveksling med
myndigheder i Etiopien samt myndigheder i andre modtagerlande.
indstilling om lukning af adoptionsformidlingen fra Etiopien er særlig baseret på,
o At Ankestyrelsen på en tilsynsrejse til Etiopien i februar 2016 modtog en række bekymrende informa-
tioner fra både myndigheder og andre landes ambassader om svaghedeme i det nuværende adoptions-
system i Etiopien.
o At Ankestyrelsen ved en sagsgennemgang i januar 2016 konstaterede uklarheder i flere sager,
o At det reformarbejde, der er i gang i Etiopien på adoptionsområdet, ikke i nær fremtid vil medføre en
så gennemgribende refonn af det etiopiske adoptionssystern, at der herved kan skabes tilstrækkelig
øget sikkerhed for, at adoptioner fra Etiopien kan ske på etisk og faglig forsvarlig vis.
Det er desuden tillagt en vis vægt, at de forrnidlende organisationer i Norge, Sverige, Finland, Holland og
Tyskland i efteråret oplyste, at de inden udgangen af 2015 ville stoppe fonnidlingssamarbejdet med Etiopien.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0002.png
-2-
Der henvises til vedl gte notat med detaljeret gennemgang al' grundlaget for indstillingen
De verserende sa er:
Når fonnidlingen fra et and lukkes af myndighederne, vil der altid skulle tages stilling til håndteringen af
verserende sager. Det gælder, uanset om lukningen sker af modtager eller afgiverlandets myndigheder
l-laagerkonvenrionen beskriver i de tilhørende guidelines, at sager, hvor børn er i proces og allerede matcher
med familier i modtagerlandel, bør færdiggøres af hensyn til børnene, der ellers kan befinde sig i en retsløs si
tuation.
Ankestyrelsen er bekendt med, at DlA har 3 sager hvor børn er bragt l forslag til danske familier l 2015 og
blot afventer den etiopiske domstolsbehandling. Det il være i strid med grundlæggende international praksis
ikke at lade disse sager blive gennemført, hvis de kan gennemføres som værende til gavn tor barnet
Under hensyn til baggrunden for indstillingen om at lukke forrrudlingen, særligt det eksisterende systems
usikkerheder, arbejder Ankestyrelsen på at etablere en yderligere kontrolfunlction på de verserende sager, hvo
en uvildig person eiierforsker sagemes oplysninger og afrapporterer til Ankestyrelsen. Det er en model, der cr
anvendt af andre modtagerlande, og som også i Danmark er anvendt i lignende form ved lukningen af fonnid
lingen fra Nepal i 2010
Ud over de 3 sager, hvor der er sket matchning lil danske familier, er Ankestyrelsen gjort bekendt med 9 yder
ligere sager, hvor DIAs etiopiske samarbejdsparter, bømehjemmene, har anvist børn til adoption via DlA
Disse sager afventer pt at blive bragt i forslag t'l danske familier og den eiierfølgende myndighedsproces i
Etiopien.
Sædvanligvis defineres denne type sager også som verserende sager såkaldt ”pending cases", der i tråd med
Haagerkonventionen bør færdiggøres af hensyn til de børn, der allerede har ventet den tid, som første del af
processen har varet Som beskrevet l kapitel 5.5 i DIA's akkrediteringsvilkår, skal Ankestyrelsen i samarbejde
med afgiverlandets myndigheder og DlA tage stilling til behandlingen af "pending cases", hvis et samarbejde
afbrydes. Ankestyrelsen finder, at det kan blive afgørende for afgrænsningen, om de etiopiske myndigheder
har besluttet at frigive bomene til international adoption (udstedt "release letter"), idet en ændring af proces-
sen for barnet herelier kan medføre et betydeligt forlænget nstitutionsophold for det involverede barn hvilket
ikke er til barnets bedste Ankestyrelsen har aktuelt bedt DlA edegøre for alle verserende sagers status
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0003.png
ømnvâmwmmd
De strukturelle forhold omkrin formldlin ssamarhe det med Etio ien
Gb Ank
Den 7. mans 20l6
J.nr.: 20l6-l8l7-l2235
Sagsbehandler: KHP. KAWS
Notat
om
Adoptionsformidlingen fra Etiopien
lndlednin Informations- o til nsre'se 2016
Ankestyrelsen foretog 8. ll. februar 2016 en tilsynsrejse til Etiopien.
Den forrnidlende organisation DIA oplyste i slutningen af januar 2016 til Ankestyrelsen, at den etiopiske re-
gering havde til hensigt at gennemføre betydelige ændringer på det etiopiske adoptionsområde, og at den le-
dende myndighedsperson på det administrative niveau i det ansvarlige ministerium Ministry of Women and
Childrens Affairs (MoWCA) var blevet udskiftet.
DIA ønskede på denne baggrund at udskyde deres obligatoriske besøg i Etiopien fra uge 4 til uge 6, da æn-
dringerne i MoWCA vanskeliggjorde organisationens muligheder for at få de relevante møder i stand inden
da.
Ankestyrelsen besluttede at rejse til Etiopien på samme tidspunkt som DIA for sammen med DIA at få ind-
hentet mest mulig infonnation om bevægelseme i adoptionssystemet.
Som følge af de nye danske regler på adoptionsområdet, der trådte i kraft pr. l. januar 2016, om blandt andet
tidsbegrænsede godkendelser af samarbejder, har styrelsen i 2016 påbegyndt en systematisk regodkendelse af
alle udenlandske organisationer og myndigheder, DIA har godkendelse til at samarbejde med om international
adoptionsformidling. Det var styrelsens vurdering, at det til bnig for styrelsens regodkendelse af DIA's
samarbejdsparter i Etiopien ville være relevant at få den aktuelle situation i landet belyst på første hånd og få
lejlighed til at drøfte de aktuelle forhold i Etiopien med de etiopiske myndigheder og organisationer.
Ankestyrelsen har gennem en længere årrække hatt et skærpet fokus på formidlingen fra Etiopien. Dette med-
førte, at de danske myndigheder i 2012, 2013 og 2015 fastsatte en række skærpede krav og vilkår til forrnid-
lingen fra Etiopien.
Disse krav og vilkår tager afsæt i erkendelsen af, at det etiopiske adoptionssystem rummer visse svagheder,
som eñer de danske myndigheders opfattelse nødvendiggør, at den danske fomtidlende organisation i sit for-
midlingsarbejde understøtter de etiopiske myndigheders opgave med at sikre, at den enkelte adoption vil være
til barnets bedste.
Selvom Etiopien ikke har tiltrådt I-laagerkonventionen har styrelsen i sit tilsyn fokus på, om formidlingen fo-
regår i overensstemmelse med konventionens principper for at kunne siges at være juridisk og etisk forsvarlig.
Det betyder mere konkret, at lovgivning, myndighedsstmktur og praksis skal understøtte konventionens prin-
cipper om, at international adoption skal være sidste udvej for barnet, være til gavn for barnet, ske på bag-
grund af en legal frigivelse af barnet til international adoption, understøtte subsidiaritetsprincippet om fortrin
for en national løsning for bamet samt dæmme op for risici for uetisk økonomisk eller anden vinding. Dette
fokus gør sig gældende i relation til det tilsyn styrelsen fører med adoptionsformidlingen fra alle de lande,
DIA har et aktivt samarbejde med.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0004.png
mmm am
2
Mange modtagerlande, herunder Danmark og andre internationale aktører på området, ISS og Det Permanente
Bureau, har længe ventet på og ønsket, at der skulle komme et reformnrbejde i Etiopien. Det skyldes særligt,
at der har været et stort fokus på og bekymringer i forhold til det hidtidige etiopiske adoptionssystem, hvor
der er et direkte link mellem de etiopiske bømehjem og de udenlandske organisationer. Denne svaghed i sy-
stemet medfører en risiko for en uhensigtsmæssig sammenblanding af interesser, når ansvaret for anvisningen
af børn til adoption er hos de etiopiske børnehjem, og bømehjenirnene samtidig modtager penge fra de uden
landske organisationer i forbindelse med international adoption. Bømehjemrnene er ñnansieret af de uden-
landske fonnidlende organisationer. Den øverste ansvarlige myndighed for international adoption i Etiopien,
MoWCA, har dog også selv i flere år hañ fokus på og ønske om, at linket mellem børnehjem og udenlandske
organisationer fjernes.
Det er styrelsens vurdering, at en manglende regulering og monitering af de økonomiske relationer mel em de
etiopiske børnehjem og de udenlandske organisationer udgør en strukturel risikofaktor i det etiopiske adopti-
onssystem.
Domstolen og MoWCA har flere gange over for Ankestyrelsen udtrykt ønske om at centralisere adoptions-
formidlingen i Etiopien, da myndighederne aktuelt har begrænsede kompetencer og ressourcer til at føre en
tilstrækkelig kontrol med det direkte samarbejde mellem børnehjem og udenlandske organisationer.
Et centralt element i styrelsens løbende tilsyn med formidlingen fi'a Etiopien har således været at følge den
strukturelle udvikling og udviklingen af regler og praksis l Etiopien så tæt som muligt. Ud over de løbende in-
forrnationer og kvartalsvise redegørelser, styrelsen har modtaget fra de to tidligere fomiidlende organisationer
og DIA, har styrelsen været i løbende dialog med eentralmyndighedeme i de øvrige modtagcrlande og inter
nationale organisationer med viden om forholdene l Etiopien.
Styrelsen har også været på en række tilsynsbesøg i Etiopien og har holdt møder med relevante føderale og
regionale myndigheder der er involveret i adoptionsprocessen i Etiopien. Den danske ambassade i Etiopien
har ligeledes holdt styrelsen løbende orienteret om den politiske holdning til adoption i Etiopien og den etio-
piske regerings tiltag til at underskrive Haagerkonventionen.
Styrelsen konkluderede efter sit tilsynsbesøg i februar 2013 at adoptioner fra Etiopien fortsat måtte eres
etisk og juridiske forsvarlige. Under sit besøg l Etiopien i 2013 blev styrelsen bestyrket i, at de etiopiske
myndigheder i samarbejde med UNICEF arbejdede målrettet med at forbedre processerne og med at høj ne
kvaliteten i behandlingen af adoptionssager Eñer besøget var styrelsen på denne baggrund fortsat af den op
fattelse, at man fra etiopisk side har et myndighedssystem, der kan håndtere international adoption på en etisk
ogjuridi k forsvarlig måde. Styrelsen blev også bekræftet i at de særlige tiltag, som adoptionsnævnet og
Familieretsafdelingen indførte i 2012 var relevante og afpas ede i forhold til de foranstaltninger, der praktise
res fra etiopisk side
På baggrund af et efterfølgende tilsynsbesøg l juli 2014 konkluderede styrelsen, at internationale adoptioner
fra Etiopien fortsat kunne siges at være etisk og juridiske forsvarlige, og at de etiopiske myndigheder og den
etiopi ke regering løbende tager initiativ til at forbedre systemet Det var på baggrund af rejsen i 2014 styre]
sens opfattelse, at der i Etiopien var et stort fokus på at forbedre det internationale adoptionso de, og at der
blev arbejdet på at få etableret en centralm dighed med henblik på en elierfølgende tiltrædelse af Haager-
konventionen. MoWCA indførte i november 2013 en yderligere sikkerhedsforanstaltiiing i forhold til fiigivel
sesgrundlaget i form af et v om, at den øverste regionale myndighed skal træffe beslutning o at barnet er
frigivet til international adoption. Derudover var der oprettet en særlig Task Force m fokus på hittebømene
ved det føderale politi, og den føderale domstol Federal First instance Court (F FIC), hvor alle internationale
adoptionssager i Etiopien afgøres, havde vedtaget nye regler for behandlingen af adoptionssager Endelig var
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0005.png
1x
.rv 5 2.55.... i
-3-
det den amerikanske ambassades vurdering, at adoptioner fra Etiopien sker i overensstemmelse med lovgiv-
ningen, og at de etiopiske myndigheder var gearet til at håndtere internationale adoptioner.
Styrelsen besøgte i januar 2015 på ny Etiopien og blev i den forbindelse ikke bekendt med forhold, der førte
til en ændret vurdering af, at adoptioner fra landet måtte vurderes etisk og juridisk forsvarlige. Ligesom i 2014
anerkendte de etiopiske myndigheder svaghedeme i systemet. MoWCA tilkendegav, at et centralt adoptions-
system, hvor matchningskompetencen er placeret ved en centralmyndighed, ville være det mest ønskelige, og
at det indtil da eventuelt ville kunne være en mulighed at etablere en tvænninisteriel matchningskomitc'.
MoWCA lagde ikke skjul på, at det eksisterende system krævede en særlig omhyggelighed for en udenlandsk
organisation for at sikre, at de fomødne oplysninger foreligger i sagerne om bnmet. Både MoWCA og FF IC
beskrev, hvordan de gennem de seneste år havde strammet deres egne procedurer for sagsbehandlingen op.
l april 2015 blev vi af DIA orienteret om et udkast til nye guidelines for international adoption, udarbejdet af
MoWCA i 2014 og sendt i høring til relevante aktører i foråret 2015. Udkastet indeholdt primært en række
skærpede krav til de udenlandske ansøgere og de udenlandske fomiidlende organisationer, og berørte ikke be-
tydelige ændringer i den etiopiske myndighedsstniktur eller i dc etiopiske regler for de økonomiske relationer
og matchningsprocssen. Disse guidelines blev dog aldrig vedtaget.
DIA oplyste den 27. januar 2016, at den hidtidige direktør i den ansvarlige afdeling for adoption i MoWCA
ikke længere bestred posten, og at den ansvarlige minister, Mrs. Zenebu Tadesse, den 25. januar 2016 havde
indkaldt alle udenlandske organisationer og etiopiske børnehjem til et møde. Der var på mødet orienteret om,
at ministeriet har identificeret to hovedpmblemer på området; l) relationen mellem de udenlandske organisa-
tioner og bømehjemmene. og 2) den service, ministeriet yder de udenlandske organisationer. Samtidig pegede
ministeriet på, at ministeriets egen sagsbehandling ikke havde været tilstrækkelig. Det var som nævnt på bag-
grund af denne information, at styrelsen besluttede at besøge Etiopien i februar 2016.
0 hør af samarhëde med Etiu ien i andre modta erlarrde i 2015
Styrelsen blev i efteråret 2015 bekendt med, at de forrnidlende organisationer i Norge, Sverige, Finland, Hol-
land og Tyskland inden udgangen af 2015 ville stoppe fonnidlingssamarbejdet med Etiopien.
Beslutningen om at stoppe formidlingen i disse lande knyttede sig overvejende til de høje donationer, som de
etiopiske institutioner hæver af deres udenlandske samarbejdsparter, og de etiske udfordringer, der er for-
bundet hermed. Dog fandtes også andre udfordringer ved adoptionsformidlingen fra Etiopien.
Det er styrelsens opfattelse, at Schweiz derudover har begrænset de formidlende organisationers virksomhed i
Etiopien til alene at omfatte 1-2 børnehjem for hver organisation.
DlA's formidlin sarbe'de i Etio ien
En stor del af ansvaret for, at adoptioneme fra Etiopien sker på et etisk og juridisk forsvarligt grundlag, blev i
2012 og 2013 pålagt den formidlende organisation i takt med styrelsens identifikation af svaghedeme i det
etiopiske adoptionssystem. Restriktioneme i formidlingsarbejdet omfatter:
o DIA må alene samarbejde med organisationer i Addis Abeba
I DIA må ikke formidle adoptioner af børn fra provinserne i Etiopien
o Hvis der er tvivl om det enkelte barns alder, skal DIA undersøge barnets alder nærmere ved både læ-
gelige undersøgelser og samtale med barnet
o DIA skal verificere eventuelle dødsattester på barnets biologiske forældre (senere afgrænset til døds-
attester, der ikke er udstedt af offentlig myndighed og lign.)
o Såfremt adoptionssagen afgøres i Etiopien med samtykke fra barnets biologiske slægt, skal DIA vej-
lede biologiske forældre om konsekvenserne af en bortadoption til Danmark
C ku! Lfllküânnlnkic!
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0006.png
nE
s.«
an. .
HSGQS
-4_
DlA skal sende alle sager, der omfatter en dødsattest og/eller samtykke fra biologisk slægt, til god-
kendelse i Ankestyrelsen, inden der træffes afgørelse i adoptionssagen i Etiopien (pr. l.januar 2016
suppleret af krav i adoptionsloven om statens godkendelse af alle sagers fortsættelse, før matchning
med en dansk familie kan ske)
DIA skal løbende sende kvartalsrapporter om forrnidlingssituationen i Etiopien til Ankestyrelsen og
mindst 2 gange årligt foretage rejse til Etiopien og afholde relevante møder (indtil 2014 var der lciav
om kvartalsvise rejser)
Ankestyrelsen oplyste i mans 2015 DIA om, hvilke oplysninger, der bør foreligge i de forskellige typer af
matehningssager fra Etiopien, herunder hvilke generelle Opmærksomhedspunkter DIA bør holde sig for øje i
relation til dokumenter fra Etiopien. Styrelsen understregede over for DIA, at
[forbindelse med vores løbende tilsyn med adoptionsformldlingen fra Etiopien Ira vi i en række
konkrete sager konstateret, at den engelske oversættelse af de etiopiske dokument r har været in-
konsistent iforhold til oi ersætlelsen af bomenes og de biologiske forældres navne, ligesom dato
amregningenjiw den koptiske til den gregorianske kalender har været jijloversat eller inkonsi-
stent i de engelske oversættelser.
Vi' Iiar tidligere drøftet denne problemstilling med AC Børnelyælp og Dan-Adopt ligesom vi er
bekendt med at Arloptionsnæirnet i fo bindelse med det ekstraordinære tilsyn med visse rca/slidte
de matcliningssager fra Etiopien har adresseret dette overfor AC Born hjælp
Vi' skal dog i sammenhæng med nedenstående retningslinjer ndnii ngang under-str g at DIA
alle sager bor være opmærksom at få afklaret ientiiellejejl lleri konsisten iove s tt ls
af dokumenterne, inden organisation n bring rbarnct i fa lag til ad pt 'igfaniili n.
Som et led styrelsens generelle tilsyn med adoptionsforrmdlingen fra Etiopien indkaldte st elsen den 4 janu-
ar 2016 fra DIA alle matchningssager og sager om bø hjemtaget fra Etiopien i 2015. Vi modtog herpå i alt 8
sager. Gennemgangen af disse sager har vist, at den engelske oversættelse af visse dokumenter i nogle af sa-
geme giver inkonsistente oplysninger om fundet af barnet. Disse uoverensstemmende oplysninger har DlA's
hovedkontor ikke af egen driB forsøgt at opklare, inden barnet blev stillet i forslag til ansøgerne
Styrelsen har identificeret tre sager, hvor DlA ikke har været opmærksom på inkonsistente oplysninger om
fundet af barnet og de implicerede personer, samt i den ene sag ikke redegjort fyldestgørende for, at barnets
biologiske mors navn er anført. Vi hørte inden rejsen i februar 2016 DlA over to af sagerne, da disse to sager
ikke syntes at være afsluttet ved den etiopiske domstol. Den ene sag blev dog afgjort af retten i december
2015. DIA har eñer rejsen redegort for de uoverensstemmende oplysninger. Uanset at den uafs uttede sag
formentlig vil kunne fort tte, peger oplysningerne i sag e på at DIA ikke af egen drill har forsøgt at få
disse oplysninger opklaret i forbindelse med matehningen (jf. styrelsens retmngslinjer for oply ninger i
matchningssager fra Etiopien), og organisationen skal høres omkring den tredje sag
Erfarin e fra re's i februar 2016
Styrelsen mødtes under rejsen med følgende myndigheder og organisationer
Den danske ambassade
Den amerikanske ambas de
UNICEF
MoWCA (administrativt niveau)
Addis Ababa City Gove ent
Charities and Societies Agency
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0007.png
E
.få .ii .Until z
o Federal First instance Court
o State Minister for Women Affairs, Mrs. Bizunesh
Styrelsen mødtes yderligere med den franske centralmyndighed, der var på besøg i landet samtidig. På dette
møde deltog også repræsentanter fra den spanske, franske og danske ambassade.
l-lovedkonklusioneme fra rejsen kan opsummeres i følgende hovedpunkter:
o Andre landes erfaringer med det etiopiske adoptionssystem og de involverede myndigheder giver an-
ledning til alvorlig bekymring for, om de etiopiske regler følges tilstrækkelig grundigt i behandlingen
af adoptionssager og skaber tvivl om, hvilken grad af tillid, der fortsat kan udøves til de etiopiske
myndigheder
o De etiopiske myndigheder erkendte, at de tidligere indførte enkeltvise tiltag til at styrke de etiopiske
myndigheders kontrol ikke har været tilstrækkelige, og at det eksisterende system ikke er tilstrække-
ligt kompetent
o Usikkerhed om, hvorvidt den hidtidige politiske målsætning om at tiltræde Haagerkonventionen fort›
sat gør sig gældende
o Betydelig uklarhed om udformningen af det nye system, herunder matchningsprocessen, som den eti-
opiske regering har til hensigt at indføre, samt i hvilket omfang de økonomiske relationer mellem de
etiopiske børnehjem og de udenlandske organisationer reguleres eller helt bortskaffes i et nyt adopti-
onssystem. Yderligere en påfaldende uvilje fra de etiopiske myndigheders side til at informere om
indhold og formål med det kommende regelsæt, hvilket dog kan skyldes, at det nye regelsæt først
skulle i høring eller rejsens afvikling.
Sammenfattende vurderla er
Det nuværende s stems udfordrin er
De etiopiske myndigheder har siden 2013 gennemført en række forbedringer af det etiopiske adoptionssy-
stem. De centrale myndigheder har etter styrelsens opfattelse været bekendt med de svagheder, der præger det
eksisterende system og de gældende regler og praksis på området Der er i årenes løb taget initiativ til punktvi-
se forbedringer af systemet.
MoWCA oplyste både i 2014 og 2015 til styrelsen, at ministeriets arbejdsmetoder og procedurer var blevet
forbedret. l 2014 oplyste MoWCA, at ministeriet som et nyt tiltag kan vælge at foretage en egentlig eller-
forskning af oplysningerne om barnets baggrund, hvis dokumenterne i sagen giver anledning til at undersøge
de beskrevne omstændigheder nærmere eller foretage en eñerprøvelse af oplysningerne. l 2015 oplyste mini-
steriet, at den forlængede sagsbehandlingstid i rninisteret skyldes, at sagsgangene i ministeriet er blevet æn-
dret, så det ikke længere alene er den enkelte sagsbehandler, men et samlet team og direktøren for adoptions-
afdelingen, der skal udtale sig til retten i den konkrete adoptionssag.
l november 2013 bsluttede MoWCA, at det alene er den regionale statslige myndighed Bureau of Women
and Children Affairs der kan træffe beslutning om, at det konkrete barn anvises til international adoption, og
at M0WCA fremover ikke godkender adoptionssager, hvis der ikke foreligger et såkaldt 'release letter' fra
BoWCA i sagen. Det overordnede formål med dette krav var at sikre, at subsidiaritetsprincippet overholdes i
de enkelte sager.
Federal First Instance Court reviderede i 2014 deres interne retningslinjer for den prøvelse retten foretager i
adoptionssageme. Det blev således et obligatorisk sagsskridt i rettens sagsbehandling at afholde en vejledende
samtale med de biologiske forældre om konsekvenserne af en international bortadoption inden l. retsmøde i
adoptionssagen, hvor de biologiske forældre indkaldes med henblik på at afgive samtykke til adoptionen.
Domstolen indførte også krav om, at der skal foreligge to politirapporter i sager om hittebøm. Den første rap-
port beskriver iirndet af barnet, og den anden rapport vedrører resultatet af politiets eñerforslcrting.
C Ummuouhnairdahul
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0008.png
:IEEE-u
n ...B20
Domstolen og MoWCA har flere gange over for Ankestyrelsen udtrykt ønske om at centralisere adoptions-
formidlingen i Etiopien, da de etiopiske myndigheder som nævnt gennem længere tid har været bevidste om
ulemperne og de indlejrede risici, der er forbundet med det direkte samarbejde mellem de udenlandske adop-
tionsformidlende organisationer og de etiopiske børnehjem og myndighedernes begrænsede kompetencer og
ressourcer til at føre en tilstrækkelig kontrol med dette samarbejde.
Sideløbende med de konkrete tiltag til at styrke de etiopiske myndigheders rolle i adoptionsproccssen har den
etiopiske regering I tråd med domstolens og MoWCA's overvejelser udvist vilje til at ændre systemet i sin
helhed. Den etiopiske regering har i samarbejde med UNICEF gennem længere tid arbejdet hen imod etable
ringen af en centralmyndighed og en eñerfølgedne tiltrædelse af Haagerkonventionen. l september 2013 var
en tværrninisteriel arbejdsgruppe på studietur til Fil 'ppineme for at lære af Filippinemes erfaringer med at
etablere en centralmyndighed i tråd med l-iaagerkonventionens principper. Denne arbejdsgruppe afgav heref
ter en række anbefalinger til ministeren for MoWCA, hvoraf én af anbefalingeme var at etablere en central
myndighed i Etiopien Den etiopiske regering indgik herefter i 2014 en to-årig arbejdsplan med UNICEF. som
blandt andet vedrørte muligheden for at etablere en centralmyndighed. Etableringen af en centralmyndighed
ville ifølge UNICEF gå forud for en tiltrædelse af Haagerkonventionen. En af de største vanskeligheder, der
er forbundet med tiltrædelsen af Haagerkonventionen, er ifølge UNICEF, at den etiopiske regering indtil vid
re ikke har kunnet nå til enighed om, hvilken myndighed der i givet fald vil skulle fungere som centralmyn
dighed, da mange ministerier ser det som deres kerneområde
De punktvise tiltag til at styrke det eksisterende system og de politiske hensigter om at foretage strukturelle
forbedringer l tråd med Haagerkonventionen og en tiltrædelse af konventionen har været afgørende for vores
løbende vurdering af om adoptioner fra Etiopien vurderes etisk g juridisk forsvarlige På rejsen til Etiopien
februar 20t 6 blev der dog skabt tvivl om, hvorvidt de erikeltvise forbedringer, der de eneste år er gennemfø
i Etiopien. har hatt en reel effekt, ligesom det stod uklart om den etiopiske regering fortsat ha til hensigt at
rette deres refomiarbejde i retning mod en fremtidig tiltrædelse af Haagerkonventionen
For så vidt angår den aktuelle status på det politiske refomiarbejde I Etiopien var det ikke muligt på rejsen a
få bekræñet, om den etiopiske regering fortsat ønsker at arbejde hen mod en tiltrædelse af Haagerkonventio-
11811.
Styrelsen blev inden rejsen informeret om, at den ans arlige mimster i slutningen af året havde givet modsat
rettede oplysninger herom. Minist ren ha de til en ambassadø oplyst i november 20l5, at det fortsat var et
mål for den etiopiske regering at til de konventionen, men oplyste så efterfølgende i december 2015 til en
anden ambassadør at den etiopiske regering ingen intentioner havde om at tiltræde konventionen. Derudover
er den primære politiske målsætning for det po itiske reformarbejde eñer styrelsens opfattelse i højere grad
end hidtil at reducere antallet af internationale adoptioner hvilket andre landes myndigheder kunne bekræfte
var nuriisterens udtalte holdning. Hverken MoWCA eller minist ren for kvinder nævnte konventionen i for-
bindelse med de refonner der er unde ejs eller berørte muligheden for at etablere en centralmyndighed l
landet. UNICEF e dog oplyse, at der fortsat findes en politisk vilje til at underskrive konventionen, men
at Etiopien eñer UNICEF's vurdering endnu ikke er klar til at tiltræde konventionen UNlCEF har ifølge an
dre landes myndigheder givet udtryk for, at en eventuel tilslutmng til konventionen er et prekært spørgsmål
for den etiopiske regering.
Det er således efter styrelsens opfattelse på nuværende tidspunkt usikkert, om den etiopiske regering fortsat
ønsker at til e konventionen og etabl en centralmy dighed Denne usikkerhed næres desuden af, at d
kommende reformer i e berører emnet men alene vedrører etableringen af en central matchningskomité
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0009.png
nkäuënutä 315%... a..
-7-
ifølge de etiopiske myndigheders eget udsagn ikke er en tilstrækkelig forbedring af systemet, men alene et
skridt på vejen hen mod et system, der er i overensstemmelse med konventionen.
Samtidig synes der efter styrelsens opfattelse at være sået betydelig tvivl om, hvorvidt adoptionsformidlingen
fra Etiopien i det eksisterende system fortsat kan siges at være etisk og faglig forsvarlig.
I forhold til MoWCA's sagsbehandling erkendte lederen af den ansvarlige afdeling i ministeriet, at sagsbe-
handlingen i ministeriet har været utilstrækkelig, og at MoWCA fremover vil arbejde med sagerne på en an-
den måde end hidtil. Domstolen oplyste, at parlamentet for et års tid siden havde anbefalet MoWCA at
stramme op på deres procedurer for behandlingen af adoptionssager. Den ansvarlige minister i MoWCA har
oplyst til andre modtagerlandes myndigheder, at den tidligere direktør blev udskiftet, da hun ikke havde været
i stand til at lå de enkelte medarbejdere til at følge de retningslinjer, der var fastsat for sagsbehandlingen, og
at ministeren er bekendt med, at medarbejdere i ministeriet har udvist uetisk adfærd i behandlingen af konkre-
te adoptionssager med økonomisk vinding før øje, hvilket ifølge ministeren angiveligt også har gjort sig gæl-
dende for den tidligere direktør i MoWCA.
Lederen af den regionale BoWCA i Addis Abeba Addis Abeba City Goverrnent oplyste til Ankestyrelsen,
at det såkaldte 'release letter' alene udstedes på baggrund af de private børnehjerns skriftlige anmodning her-
om. BoWCA foretager således ikke en egentlig elierprøvelse af oplysningerne. Addis Abeba City Goverrnent
var af den opfattelse, at de private børnehjem ikke gør et reelt forsøg på at finde en national løsning for bar-
net, inden de anmoder om tilladelse til at bortadoptere bamet internationalt. Addis Abeba City Government
har dog ikke kompetence til at lcræve, at de private bømehjem følger faste procedurer for at sikre subsidiari-
tetsprincippets overholdelse. Addis Abeba City Government har heller ikke kompetence til at bede politiet
genoptage eller fortsætte elierforskningen i sager om hittebøm. Godkendelsen fra den regionale myndighed
synes på denne baggrund at udgøre en yderst begrænset sikkerhedsforanstaltning.
Oplysningerne fra ministeriet og myndigheden i Addis Abeba om, at de enkeltvise tiltag til forbedringer reelt
set har hah en begrænset effekt, understøttes af oplysninger, Ankestyrelsen i eñeråret 2015 har modtaget fra
andre landes myndigheder. Her er der i konkrete sager observeret falske dokumenter om barnets baggrund og
set tilfælde, hvor biologiske forældre er blevet instrueret inden samtalen med de etiopiske myndigheder, uden
at MoWCA og retten har grebet ind, Adoptioneme er derfor blevet gennemført i Etiopien. Retspræsidenten
for Federal First instance Court blev udskiñet i januar 2016. men det er Anekstyrelsen uvist, om det skulle
have nogen forbindelse til rettens behandling af adoptionssager.
Samtidig peger flere oplysninger på, at de generelle forhold på det etiopiske adoptionsområde er blevet for-
værret i løbet af 2015. Den amerikanske ambassade, der følger adoptionsprocessen i Etiopien på meget tæt
hold i forbindelse med godkendelsen af de konkrete matchningssager til amerikanske adoptionsansøgere, gav
i juli 2014 udtryk for, at det etiopiske system samlet set var kompetent til at håndtere internationale adoptio-
ner. I febmar 2016 gav ambassaden udtryk for en alvorlig bekymring for det etiopiske adoptionssystem, og
oplyste at alle matchningssager således på nuværende tidspunkt underlægges en reel elierforskning, hvilket
ikke var praksis ved ambassaden i 2014, hvor en elierforskning alene blev iværksat, hvis de foreliggende do-
kumenter gav anledning til at rejse tvivl om frigivelsesgmndlaget. Denne procedure følges fortsat.
Parallelt hermed har de forrnidlende organisationer i Sverige, Norge, Finland, Holland og Tyskland stoppet
formidlingssamarbejdet med Etiopien i 2015. Det er styrelsens opfattelse, at organisationerne i disse lande ik-
ke længere var i stand til at imødekomme omfanget af økonomiske donationer, de etiopiske bømehj em kræver
af deres samarbejdsparter i takt med at antallet af formidlinger fra landet er faldende, og at dette også har en
indflydelse på de etiopiske bømehj cms ressourcer til at tage vare på de børn, der er i deres varetægt. Børne-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0010.png
_ ø ...a bghlllllall
D31
hjemmene modtager ingen økonomisk støtte fra de etiopiske myndigheder, hvilket gør dem afhængige af
udenlandske bidragsydere, herunder de adoptionsformidlende organisationer.
I lyset af styrelsens hidtidige bekymring for den manglende regulering og monitoring af de økonomiske rela-
tioner mellem de etiopiske børnehjem og de udenlandske organisationer, adresserede Ankestyrelsen i efteråret
2015 i samarbejde med den tlamsk-belgiske eentralmyndighed denne problemstilling over for MoWCA og
gav ministeriet konkrete anbefalinger til, hvordan de etiopiske myndigheder ville kunne udøve en højere grad
af kontrol med omfanget af donationer og projektstøtte fra de udenlandske forrnidlende organisationer til de
private børnehjem. Styrelsen har efterfølgende ikke modtaget infomiationer om, at de etiopiske myndigheder
har gjort tiltag til at føre direkte kontrol med de økonomiske relationer mellem bømehj emmene og de uden-
landske organisationer.
Det kommende s stems udfor ' er
Ministry of Women and Children Affairs, MoWCA har l december 2015 lavet et udkast til nye Guidelines
for international adoption fra Etiopien Styrelsen modtog en kopi af disse guidelines kort efter hjemkomsten
fra rejsen i februar 2016
Det er som udgangspunkt meget positivt, at der fra etiopisk side er sat gang i det længe ventede refonnarbej
de. Efter forslaget til nye guidelines, skal der i Etiopien oprettes en central matchningskomite under MoWCA,
hvilket vil medføre, at det direkte link mellem bømehjeimnene og de udenlandske organisationer fjernes Af
forslaget til nye guidelines fremgår det også, at formålet med disse guidelines er at üeme linket mellem bør
nehjemmene og de udenlandske organisationer samt at mindske antallet af internationale adoptioner fra Etio
pien.
Det fremgår ikke af udkastet til nye guidelines, hvornår de forventes at træde i kraft, og hvilke sager der skal
være omfattet af de nye regler er uklart fonnuleret og derfor usikkert DIA har i sin seneste kvaitalsrapport fra
Etiopien af febniar 20l 6 oplyst at de nye guidelines først vil træde i krah i september 2016.
Forslaget om nye reformer er et positivt skridt fra etiopisk side, men efter at ha e gennemgået de nye guide
lines er det styrelsens vurdering, at indholdet af de nye guidelines på alt for mange punkter er for uklare og for
overordnet fomiulerede og skaber en yderligere uklarhed over det fremtidige myndighedssystem, de forskelli
ge aktører og deres roller. Dertil kommer, at forslaget til nye guidelines eñer styrelsens ering flere steder
synes at stride imod det bærende internationale princip om, at en adoption skal være til barnets bedste På
denne ba d mener styrelsen ikke, at en gennemførelse af de nye guidelines vil medføre en tilstrækkelig
øget s kkerhed for at adoptioner Etiopien kan gennemføres på en etisk og juridisk forsvarlig måde
Af centrale punkter i de nye guidelines kan fremhæves følgende
Af fomiålsbestemmelsen fremgår det, at ét af formålene med indførelsen af guidelines er, at mindske antallet
af internationale adoptioner. Derudover fremgår det (Part eight, afsnit 32, punkt 2), at der er indsat en be
grænsning på, hvo mange bøm der kan frigives til adoption fra det enkelte børnehjem. Disse 2 bestemmelser
gør det meget svært at se, hvordan adoptioner fra Etiopien samtidig kan være i overensstemmelse med det
overordnede princip om at adoptioner kun må gennemf res, hvis de kan antages at være til barnets bedste
V eringen af om en international adoption vil være til gavn for det enkelte barn, vil kunne komme til at af
hænge af den nsning, der er fastsat for h or mange bøm det enkelte børnehjem kan anvise til inte ti
onal adoption
Der indføres med forslaget til nye guidelines en matchningskomite og denned en centralisering af systemet,
og l nk mellem børn ;emmene og de udenlandske rgani ationer üemes. Den uhensigtsmæssige sammen
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0011.png
n ErnobnEn
“8. Powers and duties of adoption service provider agencies
-9-
blanding af interesser og økonomiske relationer mellem børnehjem og udenlandske formidlende organisatio-
ner er derfor som udgangspunkt ljemet.
Forslaget til nye guidelines indeholder dog meget få og alene overordnede regler om, hvordan de økonomiske
relationer skal styres i et nyt system. Det eneste sted i guidelines, hvor der er en regulering af økonomiske re-
lationer, er i forholdet til de udenlandske formidlende organisationer og deres opgaver. Det fremgår her om de
økonomiske relationer, at (section 2, afsnit 8, punkt 3, 5 og 8):
"IL Powers and duties of adoption service provider agencies
3. Ensuring that the relationship with child care center is free from monetary benefits in ex-
change for adoptive child.
5. Designing and implementing social development projects within 6 months from com-
mencement of activates.
8. Encouraging and supporting other exiting altematives for children to be raised with their
parents or in their country."
Det er i disse nye bestemmelser uldart, hvem de formidlende organisationer skal betale til i de forskellige
punkter, og hvad det er, der skal betales og med hvor store beløb. Det er på baggrund af disse guidelines ikke
muligt at træffe konklusioner om reguleringen af de økonomiske relationer i forbindelse med international
adoption fra Etiopien, og det er derfor vanskeligt at vurdere, om den strukturelle svaghed i det nuværende eti-
opiske adoptionssystem er tilstrækkeligt imødegået i det nye system. Dertil kommer, at det på Ankestyrelsens
seneste tilsynsrejse blev bekræftet. at de private børnehjem udelukkende (?) er finansieret af de udenlandske
formidlende organisationer.
Det er også svært at se, hvordan fomtålsbestemmelsen i forslaget om guidelines om at mindske antallet af in-
ternationale adoptioner kan hænge sammen med, at bømehjemmene er finansieret af de udenlandske formid-
lende organisationer alene.
Den matchningskomite, der foreslås oprettet med de nye guidelines, består af 6 medlemmer, hvoraf forman-
den for kommiteen er "the State Minister of Children Affairs", derudover er der 4 "Directorate Directors" fra
4 forskellige etiopiske myndigheder, og endelig er der et medlem fra "Adoption Agencies Network" (ASON)
ASON er en sanunenslutning af udenlandske fomtidlende organisationer i Etiopien. Den omstændighed, at
der i matchningskomiteen sidder en repræsentant fra de udenlandske formidlende organisationer, medfører en
potentiel uhensigtsmæssig interessekontlikt ved selve matchningen. Under Ankestyrelsens rejse i februar
2016 mødtes Ankestyrelsen med en repræsentant for UNICEF i Etiopien, der ikke kendte til udkastet til nye
guidelines, men repræsentanten vurderede, at indførelsen af en central matchningskomite ville kræve helt fa-
ste procedurer, særligt hvis man overvejer at inddrage de udenlandske fonnidlende organisationer i match-
ningsprocessen. Det var UNICEl-'s holdning, at en sådan ændring af systemet ville tage i hvert fald et års tid.
Det bemærkes også, at indførelsen af en central matchning ikke stemmer overens med den foreslåede regel i
guidelines, hvorefter de udenlandske formidlende organisationer skal sikre at dokumenter, der modtages fra
bømehjemmene er legale og autentiske, (Section 2, afsnit 8, punkt 2):
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0012.png
G6
Ro anna. E
...]0-
2. Ensunng legality and audacity of documents obtained from child care centers."
Ved en central matchning må rriari forvente, at den forrnidlende organisation ikke modtager dokumenter di
rekte fra bømehjemmene, men derimod fra den centrale myndighed på området eller direkte fra matchnings-
koniiteen.
Med forslaget til nye guidelines indføres der også, som noget nyt i forhold til det nuværende system - en 6
måneders prøveperiode, hvor adoptanteme skal bo l Etiopien med bamet. Om denne prøveperiode fremgår det
af guidelines (Pan Three, afsnit 13, punkt 4) at.
”l3. obligations of adoptive families
a-.oun
4 The adoptive family is required to travel to Ethiopia six months ahead of approval of the
adoption contract and live with the child for six months, to get acquainted with the child's liv
ing style, language, culture and preparation of food,
Det fremgår også om den 6 måneders prøveperiode at børnehjemmet har alle rettigheder over barnet, indtil at
"contract of adoption" er godkendt af retten (section 2, afsnit IO, punkt 4):
"10. Duties and responsibilities of orphanage institutions
4 Orphanages are required to keep and maintain the rights and safety of children whose adop-
tion by foreign adoptive parents I app ved by the regional bureau and until such time as the
contract of adoption is approved by ourt
Denne regulering af prøveperioden skaber en usikkerhed for barnet, for hvem skal varetage barnets interesser
i de 6 måneder, hvor bamet bor hos ansøgerne, men hvor alle rettighederne over barnet er placeret hos børne
hjemmet. Der eksisterer derfor l disse 6 måneder en potentiel interessekonflikt mellem ansøgerne og børne
hjemmet, og der er derfor ikke den fornødne sikkerhed for, at reglerne om den 6 måneders prøveperiode vil
være til barnets bedste. Udover enne inte konflikt kan der også være en risiko for, at der skab et uhen
sigtsmæssigt afhængighedsforhold mellem ansøgerne og bømehiemmet, hvilket kan medføre en risiko for, at
der opstår uetiske forhold i forbindelse med gennemførelsen af adoptionen.
Forslaget om nye guidelines med en central matchning medfører at den fra dansk side indførte begrænsning
af fomiidlingen til kun at omfatte etiopiske adoptioner Addis Ababa (og ikke fra andre regioner) ikke vil
kunne opretholdes i det nye etiopiske adoptronssystem, hvor ansøgere kan blive matchet med børn fra alle re
gioner. Det er vores vurdering, at DIA på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkelig klar til at fomudle adopti
oner fra hele Etiopien
Som beskrevet oven for indeholder forslaget om nye guidelin således b tydelige mangler og uklarheder
Dette skaber i sig selv betydelig usikkerhed om, hvorvidt det nye adoptronssystem, der påtænkes gennemført i
Etiopien, kan siges at medføre en egentlig forbedring af det nuværende sy tem
Det er styrelsens ering, at det vil lcræve en væsentlig præcisering af de nye guidelines, der fjerner de eks
sterende uklarheder i det foreliggende udkast, sådan at det står tydeligt, hvilket system formidlingen finder
sted igetmem, og at de fastsatte mer skaber vished om, at de enkelte adoptioner kan siges finde sted på en
etisk og juridisk faglig forsvarlig måde
l det tilfælde, at de nye guidelines forb på en sådan måde, at de opfylder princippemei Haagcrkonvent
onen og samtidig medfører at adoptioneme kan finde sted på en etisk ogjuridiks forsvarlig måde vil et fort
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 221: Orientering vedr. lukning af adoptionsformidling fra Etiopien, fra social- og indenrigsministeren
1608685_0013.png
-11-
samarbejde med Etiopien afhænge af', om disse regler vil blive implementeret. sådan at disse guidelines vil
blive efierlevet i praksis.
Styrelsen har aktuelt endnu ikke modtaget DIA's bemærkninger til resultaterne af vores gennemgang af' de ot-
te sager fra 2015. Uanset årsagen til, at DlA ikke har identificeret og reageret på de uoverensstemmende op-
lysninger inden matchningen af barnet, kan det konstateres, at organisationen ikke har været i stand til at ef-
terleve styrelsens retningslinjer af marts 2015.
Herudover måtte styrelsen i november 2015 konstatere, at DlA i en konkret sag ikke havde overholdt kravet
om verificering af en foreliggende dødsattest. før barnet blev stillet i forslag.
Det er styrelsens vurdering. at DlA i det eksisterende system har udfordringer med at varetage den store op-
gave, der er pålagt den forrnidlende organisation i forbindelse med formidlingen fra Etiopien med det fonnål
at styrke betingelseme for, at den enkelte adoption kan siges at være til bamets bedste.
Hvis opgaven som fonnidlende organisation bliver større endnu som følge af nye guidelines ved, at begræns-
ningen til Addis Abeba ikke længere kan opretholdes, finder styrelsen det tvivlsomt, om DlA vil kunne opnå
tilladelse til formidlingssamarbejde i Etiopien.
En central matchningsproces, hvor DlA vil få anvist børn fra børnehjem i hele landet og ikke udelukkende fra
bømehjem i Addis Abeba, vil indebære, at DlA skal kunne være i stand til at imødekomme de skærpede krav
til formidlingen i sager fra alle provinser i Etiopien. Det vil efter styrelsens vurdering kræve et endnu større
ressourceforbrug i organisationen end i dag, og at organisationen får opbygget et indgående kendskab til reg-
ler og praksis på adoptionsområdet i alle landets regioner.
*it
Da udkastet til de nye guidelines først forventes at træde i kraft i september 2016, og da det eksisterende
adoptionssystem i Etiopien med de nye oplysninger ikke længere er tilstrækkeligt til at sikre adoptionemes
lovlighed og forsvarlighed, mener Ankestyrelsen, at adoptionsfonnidlingen fm Etiopien må ophøre. Yderlige-
re underbygget af uklarhedeme i og omkring det kommende adoptionssystem i Etiopien samt styrelsens vur-
dering af, at DlA ikke kan forventes at kunne påtage sig et større ansvar i forrnidlingsarbejdet i Etiopien, ind-
stiller styrelsen med dette notat til et ophør af adoptionsformidlingen fra Etiopien.