Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 220
Offentligt
1608440_0001.png
Udvalgsspørgsmål vedrørende socialtilsyn 2016-2014
Indhold
SOU, Alm. del spørgsmål 177 ........................................................................................................... 2
SOU, Alm. del spørgsmål 166 ........................................................................................................... 3
SOU, Alm. del spørgsmål 130 ........................................................................................................... 5
SOU, Alm. del spørgsmål 129 ........................................................................................................... 5
SOU, Alm. del spørgsmål 128 ........................................................................................................... 6
SOU, Alm. del spørgsmål 127 ........................................................................................................... 7
SOU, Alm. del spørgsmål 126 ........................................................................................................... 8
SOU, Alm. del spørgsmål 125 ........................................................................................................... 8
SOU, Alm. del spørgsmål 124 ........................................................................................................... 9
SOU, Alm. del spørgsmål 123 ......................................................................................................... 10
SOU, Alm. del spørgsmål 122 ......................................................................................................... 11
SOU, Alm. del spørgsmål 121 ......................................................................................................... 11
SOU, Alm. del spørgsmål 120 ......................................................................................................... 12
SOU, Alm. del spørgsmål 90 ........................................................................................................... 13
SOU, Alm. del spørgsmål 89 ........................................................................................................... 13
SOU, Alm. del spørgsmål 88 ........................................................................................................... 14
SOU, Alm. del spørgsmål 86 ........................................................................................................... 15
SOU, Alm. del spørgsmål 85 ........................................................................................................... 16
SOU, Alm. del spørgsmål 84 ........................................................................................................... 17
SOU, Alm. del spørgsmål 81 ........................................................................................................... 17
SOU, Alm. del spørgsmål 60 ........................................................................................................... 18
SOU, Alm. del spørgsmål 59 ........................................................................................................... 19
SOU, Alm. del spørgsmål 57 ........................................................................................................... 20
SOU, Alm. del spørgsmål 55 ........................................................................................................... 21
SOU, Alm. del spørgsmål 54 ........................................................................................................... 22
SOU, Alm. del spørgsmål 327 ......................................................................................................... 23
SOU, Alm. del spørgsmål 244 ......................................................................................................... 24
SUU, Alm. del spørgsmål 666 .......................................................................................................... 24
SOU, Alm. del spørgsmål 26 ........................................................................................................... 25
SOU, Alm. del spørgsmål 24 ........................................................................................................... 26
SOU, Alm. del spørgsmål 342 ......................................................................................................... 27
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0002.png
SOU, Alm. del spørgsmål 177
09-02-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren i forlængelse af SOU alm. del – spørgsmål 166 forholde sig til de forskelle, der er
mellem de 5 socialtilsyns opsigelser, påbud m.v. og oplyse, om Socialstyrelsen forsøger at ensrette
kvaliteten af tilsynene og i givet fald hvordan?
Spørger:
Karin Nødgaard (DF)
Endeligt svar:
Socialstyrelsens auditenhed har til opgave at monitorere og understøtte socialtilsynenes praksis. Jeg
har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet bedt Socialstyrelsen om bidrag.
Socialstyrelsen har oplyst, at de opgjorte tal for ikke-godkendte plejefamilier efter offentliggørelsen
af årsrapporten er blevet korrigeret af de fem socialtilsyn. Der er derfor udarbejdet et rettelsesblad
til årsrapporten, der ligger på Socialstyrelsens hjemmeside sammen med årsrapporten.
Tallene for ikke-godkendte plejefamilier i 2014 er i Socialtilsyn Nord blevet korrigeret fra 0 til 1,
mens det tilsvarende tal i Socialtilsyn Øst er blevet korrigeret fra 77 til 11. Socialstyrelsen har
oplyst, at justeringen af tallene primært skyldes, at socialtilsynenes opstartsperiode har været
kendetegnet ved en varierende registrerings- og opgørelsespraksis – særligt i 2014.
Socialtilsyn Øst har oplyst til Socialstyrelsen, at nedjusteringen af tallet for ikke-godkendte
plejefamilier fra 77 til 11 primært skyldes følgende to forhold:
1. Generel lav datakvalitet i reformens første år (2014), som skyldtes dels en uensartet
registreringspraksis og dels fejlregistreringer i et nyt it-fagsystem.
2. Uensartede opgørelsesmetoder. I den oprindelige opgørelse (77 ikke-godkendte plejefamilier),
var plejefamilier, der fik afslag på en ansøgning om nygodkendelse, talt med. Dette var ikke
hensigten.
Socialstyrelsen har oplyst, at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger analyser af årsagen til
variationen i antallet af iværksatte sanktioner.
Socialstyrelsen følger løbende socialtilsynenes praksis, jf. lov om socialtilsyn § 24, og foretager
herunder stikprøver og understøtter udførelsen af godkendelses- og tilsynsopgaven med relevant
vejledning og materiale m.v. Socialstyrelsen har oplyst, at Socialstyrelsen herved løbende
understøtter en systematisk og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn. Socialstyrelsen har
oplyst, at dette bl.a. sker ved løbende monitorering, undervisnings- og tværgående
netværksaktiviteter, stikprøver, og herunder auditforløb, samt løbende ledelsesdialog og -møder.
Socialstyrelsen har, jf. bemærkningerne til lov om socialtilsyn, ingen formelle beføjelser i forhold
til socialtilsynene. Socialstyrelsen skal ikke som led i monitoreringen føre tilsyn med lovligheden af
socialtilsynenes opgavevaretagelse, jf. vejledning om socialtilsyn punkt 338.
Socialstyrelsen har oplyst, at tallene, der ligger til grund for besvarelsen, er oplyst af de fem
socialtilsyn og godkendt af ledelsen i hvert af de fem socialtilsyn. Socialstyrelsen har taget
forbehold for kvaliteten og validiteten af opgørelserne, idet der som nævnt har kunnet konstateres
variation i tilsynenes registreringspraksis.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0003.png
Jeg vedlægger som bilag til denne besvarelse det nævnte rettelsesblad, hvor det fremgår af tabel 11,
at tallene for ikke-godkendte plejefamilier i 2014 er: Socialtilsyn
Nord 1, Socialtilsyn Midt 3, Socialtilsyn Øst 11, Socialtilsyn Syd 7 og Socialtilsyn Hovestaden 6
eller i alt 28
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 166
02-02-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er årsagerne til udviklingen i antallet opsigelser af tilbud, påbud og skærpede tilsyn fordelt på
de 5 socialtilsyn? I 2014 var der f.eks. 77 opsigelser i Socialtilsyn Øst, mens der var 0 opsigelser i
Socialtilsyn Nord.
Spørger:
Social- og indenrigsudvalget
Endeligt svar:
I spørgsmålet henvises til [tal fra] ”Årsrapport 2014 – Socialstyrelsens rapport om socialtilsynenes
virksomhed”, hvori det fremgår, at antallet af ikke-godkendte plejefamilier i 2014 var 0 i
socialtilsyn Nord og 77 i Socialtilsyn Øst.
Socialstyrelsen har oplyst, at de opgjorte tal for ikke-godkendte plejefamilier efter offentliggørelsen
af årsrapporten er blevet korrigeret af de fem socialtilsyn. Der er derfor udarbejdet et rettelsesblad
til årsrapporten, der ligger på Socialstyrelsens hjemmeside sammen med årsrapporten.
Tallene for ikke-godkendte plejefamilier i 2014 er i Socialtilsyn Nord blevet korrigeret fra 0 til 1,
mens det tilsvarende tal i Socialtilsyn Øst er blevet korrigeret fra 77 til 11.
Socialstyrelsen har oplyst, at justeringen af tallene primært skyldes, at socialtilsynenes
opstartsperiode har været kendetegnet ved en varierende registrerings- og opgørelsespraksis –
særligt i 2014.
Socialtilsyn Øst har oplyst til Socialstyrelsen, at nedjusteringen af tallet for ikke godkendte
plejefamilier fra 77 til 11 primært skyldes følgende to forhold:
1. Generel lav datakvalitet i reformens første år (2014), som skyldtes dels en uensartet
registreringspraksis og dels fejlregistreringer i et nyt it-fagsystem.
2. Uensartede opgørelsesmetoder. I den oprindelige opgørelse (77 ikke-godkendte plejefamilier),
var plejefamilier, der fik afslag på en ansøgning om ny godkendelse, talt med. Dette var ikke
hensigten.
Socialstyrelsen har generelt bemærket, at opgørelsen dækker ikke-godkendte plejefamilier i det
første år efter reformens ikrafttræden, og at der ikke foreligger sammenlignelige opgørelser fra
perioden inden tilsynsreformens ikrafttræden.
Socialstyrelsen har oplyst, at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger analyser af årsagen til
variationen i antallet af iværksatte sanktioner.
Socialstyrelsen vil også fremadrettet følge udviklingen i antallet af iværksatte sanktioner i tilsynene,
og herunder udviklingen i variationen mellem de fem socialtilsyn.
Socialstyrelsen har oplyst, at de tal, der ligger til grund for besvarelsen, er modtaget fra de fem
socialtilsyn og godkendt af ledelsen i hvert af de fem socialtilsyn. Socialstyrelsen har taget
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0004.png
forbehold for kvaliteten og validiteten af opgørelserne, idet der som nævnt har kunnet konstateres
variation i tilsynenes registreringspraksis.
Jeg vedlægger som bilag til denne besvarelse det nævnte rettelsesblad, hvor det fremgår af tabel 11,
at tallene for ikke-godkendte plejefamilier i 2014 er: Socialtilsyn
Nord 1, Socialtilsyn Midt 3, Socialtilsyn Øst 11, Socialtilsyn Syd 7 og Socialtilsyn Hovestaden 6
eller i alt 28.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 165
29-02-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er udviklingen i udgifterne i hhv. det kommunale tilsyn og de 5 socialtilsyn sammenlignet
med tilsynet før reformen, og de udgifter udvalget blev orienteret om i oktober 2014?
Spørger:
Social- og indenrigsudvalget
Endeligt svar:
De fem kommuner, hvori socialtilsynene er placeret, har oplyst deres bruttodriftsudgifter og
bruttodriftsindtægter for 2014 til Danmarks Statistik. De indsendte oplysninger fremgår af skemaet
herunder.
Se skema
Da de kommunale regnskaber for 2015 ikke er offentliggjort endnu, er tallene for udgifter og
indtægter til socialtilsyn fra 2014 de seneste tilgængelige tal. Det er derfor ikke muligt at oplyse om
udviklingen i kommunernes udgifter og indtægter til socialtilsynet, der blev etableret pr. 1. januar
2014.
Tabellen ovenfor viser de samlede udgifter og indtægter til socialtilsynet. Udvalget blev i oktober
2014 i svar på SOU alm. del spørgsmål 549 oplyst om de merudgifter, det var aftalt mellem
partierne bag aftalen om et nyt socialtilsyn samt med KL, det nye socialtilsyn ville medføre, og
kommunernes kompensation herfor. Merudgifterne, og de indtægter, kommunerne har modtaget
som kompensation, er medregnet i de samlede indtægter og udgifter, der fremgår af tabellen.
Det er ikke muligt at opgøre de kommunale udgifter til tilsyn med tilbud før socialtilsynsreformens
ikrafttræden den 1. januar 2014. Ligeledes er det ikke muligt at opgøre de udgifter, som
kommunerne i dag har til tilsyn med de tilbud, der ikke er omfattet af socialtilsynet, da disse ikke
registreres på en separat konto i den autoriserede kontoplan for kommuner.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0005.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 130
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvilke standarder benytter socialtilsynet til brug for den bygningsmæssige kvalitet? Hvis denne
bedømmelse sker ud fra et skøn af den enkelte tilsynsmedarbejder, hvordan afgøres så om dette er
rimeligt eller ej?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Et af de temaer, som tilbuddets kvalitet vurderes ud fra, er tilbuddets fysiske rammer.
Det følger af § 6, stk. 2, nr. 7, i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynet vurderer blandt andet, om de fysiske rammer og faciliteter imødekommer borgernes
særlige behov, og om de fysiske rammer afspejler, at tilbuddet er borgernes hjem.
Tilsynet foretager sin vurdering på baggrund af, at tilbuddets omgivelser, udformning, indretning,
faciliteter og stand skal være egnede og hensigtsmæssige i forhold til tilbuddets målsætning,
borgernes behov og rettigheder f.eks. i forhold til at sikre borgerne udfoldelsesmuligheder og
mulighed for at opretholde sociale netværk samt i forhold til at sikre borgernes ret til privatliv.
Dette fremgår af kvalitetsmodellen, der er et bilag til bekendtgørelse nr. 551 af 28. april 2015 om
socialtilsyn.
Det er de enkelte socialtilsyn, der konkret vurderer, om de fysiske rammer er af en tilstrækkelig høj
kvalitet. Hvis socialtilsynet eksempelvis træffer afgørelse om skærpet tilsyn med påbud om at
forbedre de fysiske rammer i tilbuddet, vil en sådan afgørelse efter § 19 i lov om socialtilsyn kunne
påklages til Ankestyrelsen.
Om fremgangsmåden for at indgive en sådan klage henviser jeg til mit svar på spørgsmål nr. 122.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 129
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvis socialtilsynet giver påbud i tilfælde, hvor tilsynspligten klart hører ind under det personrettede
tilsyn, altså at det stedlige tilsyn ikke er i stand til at skelne lovgivningerne, hvordan vil ministeren
så opfatte denne mangel ved tilsynets kompetence? Og hvordan vil ministeren vurdere
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0006.png
socialtilsynets kompetencer generelt og mere specifikt for andre påbud givet af samme tilsyn? Her
henvises konkret til Socialtilsyn Midt men også generelt.
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Vedrørende Socialtilsyn Midt henviser jeg til mit svar på spørgsmål nr. 122.
Af § 7 i lov om socialtilsyn følger, at socialtilsynet fører driftsorienterede tilsyn for at sikre, at
tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet. Det personrettede tilsyn efter § 148 i serviceloven
udføres af den kommune, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet. Tilsynet skal sikre, at
borgeren får den hjælp, kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om under opholdet i tilbuddet.
Udgangspunktet for det personrettede tilsyn er, i modsætning til det driftsorienterede tilsyn, den
enkelte borgers situation. Udgangspunktet for socialtilsynets tilsyn er, jf. § 1 i lov om socialtilsyn:
”at
bidrage til at sikre, at tilbuddet har den fornødne kvalitet til, at borgeren kan gives en indsats,
der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud.”
Socialtilsynet har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om udstedelse af påbud, hvis
forholdet ikke vedrører tilbuddets fortsatte godkendelse, men alene relaterer sig til det personrettede
tilsyn. Socialtilsynet kan i forbindelse med dets virksomhed få kendskab til forhold, som kan være
relevante for de kommuner, som har ansvaret for de borgere, der har ophold i tilbuddet eller
plejefamilien, jf. retssikkerhedslovens §§ 9 - 9 b. Det kan være helt afgørende, at
opholdskommunerne for borgerne i tilbuddet får disse oplysninger, og at disse oplysninger
inddrages i det løbende personrettede tilsyn med borgeren med henblik på en eventuel revisitation
af indsatsen.
Derfor fremgår det af § 10 i lov om socialtilsyn, at:
”Hvis socialtilsynet bliver opmærksomt på bekymrende forhold i et tilbud, skal socialtilsynet
underrette de kommuner, som har ansvar for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet i henhold til lov
om social service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, når
disse borgere kan blive berørt.”
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 128
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvilke faglige kompetencer har det sociale tilsyn, som ved få samtaler af en halv times varighed
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0007.png
kan vurdere, at der er manglende uddannelse og manglende faglige personalekompetencer -
vurderinger som sidenhen indgår i en samlet afgørelse om skærpet tilsyn eller lukning af et privat
opholdssted?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Af ”Aftale om et nyt socialtilsyn” fra 2012 fremgår, at et af formålene med socialtilsynsreformen
er, at der skal oprettes et mere professionelt og uafhængigt tilsyn. Dette skal opnås ved, at de
personer, som fører tilsyn med tilbuddene, skal have en stærk faglig indsigt i blandt andet økonomi,
jura, pædagogik og sociale metoder.
Jeg kan henvise til side 11 i Socialstyrelsens midtvejsevaluering, som Socialstyrelsen
offentliggjorde den 29. januar 2016. Midtvejsevalueringen blev oversendt til Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg samme dag (alm. del SOU bilag 158). Af midtvejsevalueringen fremgår, at der i
alle de fem socialtilsyn er kompetencer inden for økonomijura og socialfaglige metoder tilstede.
Herudover fremgår det af Ankestyrelsens undersøgelse af tilbuddenes tilfredshed med de nye tilsyn,
som er en del af midtvejsevalueringen, at et stort flertal af de sociale tilbud og plejefamilierne
vurderer, at tilsynskonsulenterne er kompetente.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 127
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Hvis socialtilsynet undlader at anerkende, at en institution har efterlevet et påbud, men i stedet
genfremsender dette påbud som ikke efterlevet, hvordan skal en institution da reagere?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Efter § 19 i lov om socialtilsyn kan socialtilsynets afgørelse om at udstede påbud påklages til
Ankestyrelsen.
Om fremgangsmåden for at indgive en sådan klage henviser jeg til mit svar på spørgsmål nr. 122.
Minister:
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0008.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 126
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Kan ministeren bekræfte, at det er den stedlige kommunalbestyrelse, som er ansvarlig for
socialtilsynets kvalitet, og måden hvormed tilsynet udføres på i hver enkelt institution?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Det følger af § 2 stk. 2, i lov om socialtilsyn, at det er fem navngivne kommuner, der varetager
opgaven som socialtilsyn. Det er således kommunalbestyrelserne i de fem socialtilsynskommuner,
der er øverste ansvarlige for socialtilsynets virksomhed og tilrettelæggelse
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 125
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren bekendt med, at Socialtilsyn Midt i Silkeborg i flere tilfælde kritiseres for
inkompetence og magtfordrejning og bruger usaglige og direkte misvisende grundlag at træffe
beslutninger på? Og vil ministeren med den viden gribe ind og undersøge forholdene, for at kunne
be- eller afkræfte kritikken?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Jeg er orienteret om, at der verserer en konkret retssag i forhold til et botilbud beliggende i
Socialtilsyn Midts område. Da der netop er tale om en verserende sag ved domstolene, kan jeg ikke
kommentere den konkrete sag. Jeg er ikke derudover blevet gjort bekendt med konkret kritik af
specifikke socialtilsyn.
Jeg kan i øvrigt henvise til side 33 i midtvejsevalueringen, som Socialstyrelsen offentliggjorde
fredag den 29. januar 2016. Midtvejsevalueringen blev oversendt til Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg samme dag (Alm. del SOU bilag 158). Heraf fremgår det bl.a., at der generelt er
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0009.png
stor tilfredshed med socialtilsynenes arbejde hos både offentlige og private tilbud, og at der ikke ser
ud til at være signifikante forskelle i tilfredsheden med de enkelte socialtilsyn.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 124
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Kan ministeren i relation til det sociale tilsyn overfor private opholdssteder oplyse vægtningen i
kvalitetsmodellen og redegør for, hvad hensigten har været med lovgivningen? Har det været at
sikre sig at processerne overholdes eller har det været med fokus på at borgerne trives, og at der
skabes resultater for borgeren?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Formålet med socialtilsynsloven, og herunder kvalitetsmodellen, er at bidrage til at sikre, at
borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud
efter lov om social service. Formålet skal opnås gennem en systematisk, ensartet, uvildig og fagligt
kompetent varetagelse af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene,
jf. § 1 i lov om socialtilsyn.
Af § 6, stk. 1, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Det er en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en samlet vurdering har
den fornødne kvalitet.”
Kvalitetsmodellen fremgår af bilag 1 og 2 til den bekendtgørelse nr. 551 af 28. april 2015 om
socialtilsyn, der er udstedt i medfør af bemyndigelsen i § 6, stk. 3, i lov om socialtilsyn.
Kvalitetsmodellen er et redskab, socialtilsynet anvender til at tage stilling til, om det er sandsynligt,
at tilbuddet vil kunne levere den fornødne kvalitet i indsatsen inden for en række temaer. Temaerne
fremgår af lovens § 6, stk. 2.
Af § 6, stk. 2, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0010.png
7) Fysiske rammer.”
Hvert tema er opdelt i et antal kriterier og indikatorer, som i høj grad har fokus på, at tilbuddet skal
skabe trivsel og resultater for borgerne og mindre på, at tilbuddet skal opfylde bestemte proceskrav.
Socialtilsynet træffer efter en samlet vurdering afgørelse om, hvorvidt tilbuddet har den fornødne
faglige kvalitet og økonomiske og organisatoriske bæredygtighed.
Af bemærkningerne til § 6 i forslag til lov om socialtilsyn (FT 2012-13, 1. samling, lovforslag nr. L
205) fremgår,
”at der er tale om en generisk model, som skal anvendes i vurderingen af alle tilbud omfattet af
loven. Ikke alle kvalitetsaspekter, som er gengivet i temaerne oven for, er lige relevante for alle
tilbud, ligesom kriterierne kan få forskellig karakter i forhold til forskellige typer af tilbud. For
eksempel vil temaet ”organisation og ledelse” have en særlig karakter i forhold til plejefamilier,
hvor temaets fokus er plejefamiliens familiestruktur og familiedynamik, ligesom det er andre krav,
som må stilles til organisation og ledelse i store tilbud, end i små tilbud. Socialtilsynene skal
således anlægge en helhedsvurdering af kvalitet i tilbuddene, henset til tilbuddets målgruppe.”
Af bemærkningerne til § 6 fremgår endvidere:
”Når socialtilsynet skal vurdere et tilbuds kvalitet ud fra de opstillede indikatorer, skal det ske ud
fra en samlet kvalitativ vurdering. Der er således ikke en automatik i reaktionen på en manglende
opfyldelse af en indikator. Vurderingen af, hvorvidt opfyldelsen af indikatorer skal føre til skærpet
tilsyn eller evt. tilbagekaldelse af en godkendelse, afhænger af tilbuddets karakter og målgrupperne
i tilbuddet. ”
Der er således ikke en automatik i reaktionen på en manglende opfyldelse af en indikator.
Vurderingen af, hvorvidt opfyldelsen af indikatorer skal føre til skærpet tilsyn eller evt.
tilbagekaldelse af en godkendelse, afhænger af tilbuddets karakter og målgrupperne i tilbuddet.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 123
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Med henvisning til socialtilsynslovens § 8, stk. 1, har ministeren bekræftet vilkårene for skærpet
tilsyn, eller den vidtgående beslutning om lukning med henvisning til bemærkningerne til loven.
Hvis et tilsyn alligevel gennemtvinger skærpet tilsyn eller lukning, uagtet vilkårene herfor ikke er
overtrådt, hvilke rettigheder har tilbuddet så overfor denne inkompetente eller usaglige beslutning?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0011.png
Endeligt svar:
Hvis socialtilsynet træffer en afgørelse om skærpet tilsyn efter § 8 i lov om socialtilsyn eller om
ophør af godkendelse efter § 5, stk. 6, i lov om socialtilsyn, kan tilbuddet klager til Ankestyrelsen
over tilsynets afgørelse. Det følger af § 19 i lov om socialtilsyn. Herudover henvises til mit svar på
spørgsmål nr. 122.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 122
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Kan ministeren anvise, hvordan en institution, der er underlagt socialtilsynet, skal forholde sig, hvis
beslutninger eller påbud truffet af tilsynet hviler på udokumenteret eller direkte usagligt grundlag?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
Endeligt svar:
Hvis et tilbud er utilfreds med en afgørelse truffet af socialtilsynet om for eksempel udstedelse af et
påbud, har tilbuddet mulighed for at klage over socialtilsynets afgørelser til Ankestyrelsen. Dette
følger af socialtilsynslovens § 19.
Klagen skal afleveres til socialtilsynskommunen, som herefter har pligt til at vurdere, om der er
grundlag for at give klageren medhold. Kan socialtilsynskommunen ikke give klageren medhold,
skal socialtilsynskommunen sende klagen med en begrundelse for afgørelsen og genvurderingen
videre til Ankestyrelsen. Dette følger af retssikkerhedslovens § 66.
Hvis et tilbud er utilfreds med en beslutning truffet af socialtilsynet, som ikke er en afgørelse, har
tilbuddet mulighed for at klage til de ansvarlige i socialtilsynskommunen. En sådan klage kan for
eksempel vedrøre tilsynsarbejdets tilrettelæggelse. Borgmesteren i kommunen er den øverste
ansvarlige for kommunens personale og for tilrettelæggelsen af opgaverne i kommunen
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 121
14-01-2016
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0012.png
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren redegøre for, om der kommer en evaluering af lov om socialtilsyn, og hvornår den
blive igangsat og forventes afsluttet? Vil ministeren derudover kommentere, om ministeren vil
igangsætte initiativer på området for socialtilsynet?
20-01-2016
Endeligt svar:
Socialstyrelsen er i gang med at udarbejde en evaluering af socialtilsynsreformen.
Evalueringen følger en plan, hvorefter evalueringsperioden er sat til fire år med afslutning den 1.
januar 2018, med en midtvejsevaluering primo 2016. Socialstyrelsen forventer, at
midtvejsevalueringen er færdig ultimo januar 2016.
Evalueringen indgår som en del af forberedelserne til den politiske opfølgning, der ligeledes skal
ske primo 2016. Evalueringen kan være med til at kortlægge, om formålet med tilsynsreformen
bliver opfyldt. Endvidere kan evalueringen bidrage til at belyse eventuelle uhensigtsmæssigheder i
lovgivning eller praksis. Hvis det viser sig, at der er behov for ændringer, vil jeg naturligvis tage
initiativ til, at sådanne ændringer foretages.
For yderligere om evalueringen henvises til vedlagte baggrundsnotat om evalueringen af
socialtilsynet. Notatet blev sendt til Social- og Indenrigsudvalget den 15. januar
2016
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 120
14-01-2016
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren redegøre for, om der er noget til hinder for, at et institutionstilbud kan godkendes til
flere målgrupper?
Endeligt svar:
Der er hverken efter reglerne i serviceloven eller efter regelsættet om socialtilsynet noget til hinder
for, at et tilbud kan være godkendt til flere forskellige målgrupper fx både børn, unge og familier.
Tilbud, der er omfattet af socialtilsynet, kan således for eksempel både være godkendt som
opholdssted for børn og unge efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5, og som midlertidigt botilbud for
voksne efter servicelovens § 107.
Tilbuddet skal opfylde de almindelige betingelser for godkendelse, således at det sikres, at tilbuddet
har den nødvendige kvalitet i forhold til alle de målgrupper, tilbuddet ønsker at være godkendt til,
og de indsatser, tilbuddet ønsker at levere.
Det er op til tilbuddet at dokumentere, at tilbuddet har de nødvendige kompetencer og fysiske
rammer mv., så socialtilsynet har mulighed for at vurdere, om tilbuddet opfylder kravene for at
blive godkendt
12
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0013.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 90
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Advokatundersøgelsen, som LOS offentliggjorde i september 2015, viser, at der er eksempler på, at
et skærpet tilsyn følges op af et nyt skærpet tilsyn efter udløbet af perioden med det første skærpede
tilsyn, uanset at opholdsstedet efter egen opfattelse har opfyldt påbuddene under det første skærpede
tilsyn. Det skærpede tilsyn videreføres alene under henvisning til, at ’socialtilsynet ønsker fortsat at
følge med i opholdsstedets udvikling’. Som nævnt i undersøgelsen er der således ikke et reelt
selvstændigt grundlag for det fornyede, skærpede tilsyn. Finder ministeren, at denne praksis er i
overensstemmelse med intentionerne og indholdet af den politiske aftale og det efterfølgende
lovforslag om socialtilsyn?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
Endeligt svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 2. pkt., træffes afgørelse om skærpet tilsyn for tre måneder ad
gangen. Som anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 205, FT
2012-13/1, indebærer bestemmelsen, at afgørelser om skærpet tilsyn automatisk bortfalder, hvis
ikke der forinden er truffet afgørelse om forlængelse.
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en forvaltningsmyndighed, der efter
loven på denne måde er forpligtet til at træffe en fornyet afgørelse, er forpligtet til at foretage en
fornyet og selvstændig vurdering af, om afgørelsen om skærpet tilsyn kan opretholdes.
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 81 og 82 afventer jeg resultatet af Socialstyrelsens faglige
evaluering af socialtilsynenes virksomhed
Jeg kan i øvrigt henvise til svaret på spørgsmål 89.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 89
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Et skærpet tilsyn med påbud offentliggøres på Tilbudsportalen. Dette kan have den konsekvens, at
kommunale myndigheder ikke visiterer borgere til de pågældende tilbud, så længe det skærpede
tilsyn er gældende. Dette har alvorlige konsekvenser på indtægtssiden for ikke mindst private
institutioner, som dermed også får vanskeligere ved at imødekomme de givne, uklare påbud. Finder
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0014.png
ministeren, at der i forbindelse med opfølgningen på Folketingets vedtagelse af loven om
socialtilsyn har været tilstrækkelig viden og erfaring med driftsforhold m.v. i private institutioner.
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
Endeligt svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, skal Socialtilsynet træffe afgørelse om skærpet tilsyn, når
forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det.
Jeg er enig i, at det kan have alvorlige konsekvenser for et privat tilbuds indtægt, at der bliver truffet
en afgørelse om skærpet tilsyn, da det offentliggøres på Tilbudsportalen, at tilbuddet er underlagt
skærpet tilsyn. Derfor er det skærpede tilsyn også reserveret til de tilfælde, hvor socialtilsynet, som
fører det driftsorienterede tilsyn med et tilbud, er så bekymret for indsatsen i tilbuddet, at der træffes
afgørelse om påbud og iværksættes en proces, som kan føre til ophævelse af godkendelsen. Det kan
f.eks. være ved mistanke om strafbare forhold begået af personalet, f.eks. bedrageri, vold eller
seksuelle overgreb, det kan være, at det eneste uddannede personale i forhold til målgruppen er
fratrådt, eller det kan være ved uforholdsmæssigt mange magtanvendelser inden for en kort periode.
Dette fremgår af de specielle bemærkninger til § 8 til lov om socialtilsyn, jf. lovforslag nr. L 205,
FT 2012-13/1.
Socialtilsynet skal registrere oplysninger på Tilbudsportalen om alle tilbud omfattet af
socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn § 22, stk. 1, jf. samme lovs § 4, stk. 1. Socialtilsynet skal
herunder registrere oplysninger om, at et tilbud er underlagt skærpet tilsyn, på Tilbudsportalen, jf.
lov om socialtilsyn § 22, stk. 2, nr. 2. Derfor fremgår det af Tilbudsportalen, hvis der er truffet
afgørelse om skærpet tilsyn over for et privat henholdsvis et offentligt tilbud. Da det kan have store
konsekvenser for et privat tilbud, hvis tilbuddet får et påbud eller kommer under skærpet tilsyn, er
det vigtigt, at afgørelserne træffes på et ordentligt grundlag. Som nævnt ovenfor skal disse
foranstaltninger reserveres til tilfælde af en vis alvorlighed. Samtidig er det vigtigt for mig, at
tilsynsreformens mål om bedre kvalitet gælder ens for alle tilbud - offentlige og private. Private
tilbud kan ikke behandles mere skånsomt, alene fordi de er private virksomheder.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 88
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
LOS offentliggjorde i september 2015 en advokatundersøgelse, som Sten Bønsing har stået for,
hvoraf det fremgår, at socialtilsynenes påbud i mange tilfælde er så bredt formulerede, at de i
praksis umuligt kan efterleves, og at det samlede indtryk er, at påbuddene generelt ikke lever op til
forvaltningsrettens præcisionskrav. Det konkluderes, at det samlet set er stærkt beklageligt, at
mange af de pålagte påbud er upræcise i en sådan grad, at opholdsstedet ikke har en reel mulighed
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0015.png
for at efterleve disse. Set i forhold til de ganske alvorlige konsekvenser påbud kan have for ikke
mindst private institutioner ønskes oplyst, hvad ministeren har foretaget sig i denne anledning?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
Endeligt svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 2, kan Socialtilsynet træffe afgørelse om at udstede påbud, hvis
overholdelse kan gøres til en betingelse for fortsat godkendelse. Socialtilsynet skal fastsætte en frist
for et påbuds overholdelse.
Som anført i de specielle bemærkninger til socialtilsynslovens § 8 (lovforslag nr. L 205, FT 2012-
13/1) må det forudsættes, at et påbud har en karakter, som giver tilbud det mulighed for at
efterkomme det. Det skal være helt klart, hvad tilbuddet skal gøre for at overholde påbuddet. Der
skal sættes en frist for overholdelse af påbuddet, så det er klart for tilbuddet, hvornår det risikerer at
miste godkendelsen på grund af manglende overholdelse af påbuddet. Dette følger også af
almindelige forvaltningsretlige regler. Jeg er helt enig i, at nogle af de eksempler, der trækkes frem i
undersøgelsen, ikke er gode. Et påbud bør som angivet i bemærkningerne til socialtilsynsloven
udformes, så det er helt klart for tilbuddet, hvad det skal gøre, og inden for hvilken frist påbuddet
skal efterleves.
Socialstyrelsen har oplyst, at dens auditfunktion er opmærksom på problemstillingen og systematisk
tager det med i styrelsens løbende dialog med socialtilsynene. Derudover kan jeg oplyse, at
Socialstyrelsen har nedsat en juridisk arbejdsgruppe med deltagelse af de fem socialtilsyn og
Ankestyrelsen om udformning af sanktioner herunder vilkår og påbud.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 86
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Hvordan vil ministeren sikre, at specielt Socialtilsyn Midt ikke forvalter lovgivningen anderledes
end tilsigtet?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0016.png
Endeligt svar:
Sikringen af, at socialtilsynene overholder lovgivningens krav, sker dels ved, at socialtilsynets
afgørelser, jf. § 19 i lov om socialtilsyn, kan påklages til Ankestyrelsen af de tilbud eller
myndigheder, der er adressater for socialtilsynets afgørelser.
Derudover følger Socialstyrelsen, jf. § 24 i lov om socialtilsyn, løbende praksis i socialtilsynene, og
foretager herunder stikprøver og understøtter udførelsen af godkendelses- og tilsynsopgaven med
relevant vejledning og materiale m.v.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 85
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren opmærksom på den kritik, som specielt Socialtilsyn Midt er udsat for, omkring
metoden i det såkaldte dialog baserede tilsyn, og vil ministeren redegøre for, om ministeren mener,
at den er berettiget eller ej?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
Endeligt svar:
Som anført i svarene på spørgsmål 82 og 84 kan jeg ikke kommentere en verserende retssag
vedrørende Socialtilsyn Midt.
Generelt kan jeg i forhold til det dialogbaserede tilsyn fremhæve, at dialogen mellem
socialtilsynene og de tilbud og plejefamilier, de skal godkende og føre tilsyn med, er en vigtig del af
socialtilsynenes virksomhed. Det fremgår udtrykkeligt af lov om social- tilsyn § 7 stk.1, 2. pkt., at
socialtilsynet, som led i det driftsorienterede tilsyn, både skal føre kontrol med forholdene i
tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet. Dette skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i
tilbuddet. Herudover fremgår det af bemærkningerne til loven, at det forudsættes, at tilsynet som
udgangspunkt har indgået i en dialog med tilbuddet forud for en afgørelse om ophør af godkendelse
eller skærpet tilsyn.
Efter socialtilsynslovens § 5, stk. 5, kan Socialtilsynet således træffe afgørelse om ophør af
godkendelsen af et tilbud, hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for godkendelse. Som
anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 2015, FT 2012-13/1,
forudsættes det, at der forud for en afgørelse om skærpet tilsyn har været en dialog mellem
socialtilsynet og tilbuddet om de forhold, der ligger til grund for afgørelsen om skærpet tilsyn, med
mindre afgørelsen træffes på baggrund af pludselig opstået viden om f.eks. strafbare forhold.
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., skal Socialtilsynet træffe afgørelse om skærpet tilsyn,
når forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det. Som anført i de specielle bemærkninger til
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0017.png
bestemmelsen forudsættes det, at der har været en forhandling og dialog mellem socialtilsynet og
tilbuddet om baggrunden for overvejelserne om ophør af godkendelsen, samt at tilbuddet har fået
mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til grund herfor. Det forudsættes også, at ophør
sker med rimelig frist, så både tilbuddet og de visiterende kommuner har mulighed for at indrette
sig på det. Der kan dog også være situationer, hvor godkendelsen fjernes omgående, f.eks. som
følge af seksuelle overgreb.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 84
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren bekendt med den måde, hvor specielt Socialtilsyn Midt fremturer, og kan ministeren
redegøre for det rimelige i grundlaget for de beslutninger, som Socialtilsyn Midt lægger til grund
for at trække godkendelserne?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-2015
Endeligt svar:
Som anført i svaret på spørgsmål 82 er jeg orienteret om, at der verserer en konkret retssag
vedrørende Socialtilsyn Midt. Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 81
30-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren oplyse, om ministeren er orienteret om kritikken over måden og metoderne, som de 5
socialtilsyn anvender, og hvad ministeren har gjort for at af- eller bekræfte denne kritik?
Spørger:
Hans Kristian Skibby (DF)
17-12-105
17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0018.png
Endeligt svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet relaterer sig til den spørgeskemaundersøgelse, som LOS - De private
sociale tilbud - gennemførte i starten af 2015 blandt sine medlemmer. Undersøgelsen blev
gennemført af Advokatfirmaet Hjulmand Kaptain på vegne afLOS, og mundede ud i en rapport af
18. september 2015 fra advokatfirmaet.
Det fremgik af undersøgelsen, at ”[e]t flertal af medlemmerne har i løbet af året givet udtryk for, at
de har haft en god oplevelse med socialtilsynet, men der har været undtagelser. I besvarelserne i
undersøgelsen vurderer 59 % af medlemmerne, at socialtilsynet enten i meget høj grad eller i høj
grad har levet op til forventningerne, mens 15
% vurderer, at socialtilsynene kun i lav grad eller meget lav grad har levet op til forventningerne.”
Om status kan jeg oplyse, at Socialstyrelsen er ved at evaluere socialtilsynene og deres virksomhed
som input til den politiske opfølgning på tilsynsreformen, som blev aftalt i forbindelse med
reformen, og som skal foretages i foråret 2016.
Som led i evalueringen af reformen gennemfører Ankestyrelsen bl.a. en survey-undersøgelse blandt
ca. 1.300 tilbud og ca. 2.400 plejefamilier af tilsynenes bidrag til læring og udvikling. Her får
plejefamilier og tilbud mulighed for anonymt at kommentere på deres oplevelse af samarbejdet med
socialtilsynene.
Jeg har endnu ikke modtaget resultaterne af evalueringen, som ikke er afsluttet.
Socialstyrelsen har oplyst, at Socialstyrelsens auditfunktion vil følge op på undersøgelsens
resultater i forhold til socialtilsynene, lige som auditfunktionen løbende sætter fokus på vigtigheden
af dialogen mellem tilsynet og tilbud/plejefamilier. Vigtigheden af denne dialog vil også indgå i de
såkaldte auditforløb (gennemgang af tilsynssager), som Socialstyrelsen gennemfører med
socialtilsynene.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 60
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Ministeren bedes bekræfte, at socialtilsynets påbud skal have et indhold, der er så klart og let
forståeligt, at institutionen, der måtte få et påbud, ikke bør være i tvivl om, hvad der skal til af
handlinger, for at påbuddet kan bortfalde?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2015
Endeligt svar:
Efter § 8, stk. 2, 1. pkt., i lov om socialtilsyn kan socialtilsynet træffe afgørelse om at udstede
påbud, hvis overholdelse kan gøres til en betingelse for fortsat godkendelse.
18
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0019.png
Hvis socialtilsynet træffer afgørelse om at iværksætte skærpet tilsyn, skal dette efter
socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., følges af udstedelse af et påbud, jf. mit svar på spørgsmål 54.
Jeg kan bekræfte, at det forudsættes, at et påbud har en karakter, som giver tilbuddet mulighed for at
efterkomme det. Det skal være helt klart, hvad tilbuddet skal gøre for at overholde påbuddet.
Derfor forudsætter udstedelse af påbud som nævnt i bemærkningerne til socialtilsynslovens § 8, stk.
2, at der kan identificeres tiltag i tilbuddet, som, hvis de gennemføres, kan gøre det acceptabelt, at
tilbuddet fortsat er godkendt til målgruppen. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor en væsentlig andel
af medarbejderne er fratrådt, og hvor de tilbageværende medarbejdere ikke kan forventes at løse
opgaven alene, enten fordi de er for få, eller fordi tilbuddet ikke længere besidder de fornødne
kompetencer til at håndtere den målgruppe, som tilbuddet er godkendt til. Påbuddet kan da være et
pålæg om at sikre et tilstrækkeligt antal medarbejdere med rette kompetencer. Et andet eksempel
kan være, at et tilbud har uforholdsmæssig mange magtanvendelser. Socialtilsynet kan da give
tilbuddet et påbud om at tilvejebringe en handlingsplan for at undgå unødig magtanvendelse i
fremtiden og om relevant efteruddannelse af medarbejderne.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 59
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Ministeren bedes redegøre for forskellen mellem det personrettede tilsyn, som den anbringende
kommune har ansvaret for, og det institutionsrettede tilsyn, som socialtilsynet har ansvaret for?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2016
Endeligt svar:
Det driftsorienterede tilsyn, som socialtilsynet udfører, har til formål at sikre, at tilbuddet fortsat har
den fornødne kvalitet, jf. socialtilsynslovens § 7, stk. 1, 1. pkt. Socialtilsynet skal således påse, at
den kvalitet, som var en forudsætning for, at tilbuddet blev godkendt, fortsat er til stede.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 55, skal det driftsorienterede tilsyn både have et kontrol-
og kvalitetsudviklingsperspektiv, således at socialtilsynet dels fører kontrol med forholdene i
tilbuddet, dels indgår i dialog med tilbuddene med henblik på at fastholde og udvikle kvaliteten i
det enkelte tilbud. Omdrejningspunkter for dialogen kan f.eks. være udviklingen i tilbuddets
resultater, udviklingen i tilbuddets målgruppe samt tilbuddets kvalitetsudvikling.
Det personrettede tilsyn, som efter servicelovens § 148, stk. 1, udføres af den kommune, der har
ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, har til formål at sikre, at den enkelte borger trives i
tilbuddet, at hjælpen ydes i henhold til en aftale, der er indgået mellem kommunen og tilbuddet, og
at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Udgangspunktet for det personrettede tilsyn er, i modsætning
til det driftsorienterede tilsyn, den enkelte borgers situation.
19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0020.png
Det er således tilsynets formål, der er den afgørende forskel på de to tilsynstyper, da fokus for
socialtilsynets tilsyn er at sikre den fornødne kvalitet på tilbudsniveau, mens det personrettede tilsyn
skal sikre, at borgeren modtager den aftalte hjælp.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 58
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at partierne bag aftalen om socialtilsynet var enige om, at det nye socialtilsyn
skulle være mere målorienteret frem for procesorienteret? Mener ministeren i givet fald, at partierne
bag aftalen og loven om socialtilsynet har fået imødekommet ønsket om mindst mulig fokus på
processer og mindst mulig administration?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2016
Endeligt svar:
Jeg kan bekræfte, at det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om socialtilsyn, at ”[d]er
ønskes med reformen at sikre et bedre og mere ensartet grundlag for at vurdere kvaliteten i
indsatsen over for borgerne i tilbuddene med mindst mulig administration. Der skal således alene
opstilles krav til dokumentation af processer i det omfang, det har væsentlig betydning for indsatsen
over for borgerne.”
Socialtilsynet skal vurdere kvaliteten ud fra kvalitetsmodellen, der er en model, der har fokus på,
hvilke resultater der skabes for borgerne, og i mindre grad på, hvordan indsatsen i tilbuddene
konkret tilrettelægges.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 57
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at socialtilsynets vurdering af kvaliteten af forholdene i et tilbud først og
fremmest skal være kendetegnet ved, i hvor høj grad tilbuddet formår at forbedre borgernes
situation og bidrage til borgernes trivsel?
20
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0021.png
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2016
Endeligt svar:
Jeg er enig i, at det er centralt for socialtilsynets vurdering af kvaliteten af forholdene i et tilbud, i
hvor høj grad tilbuddet formår at forbedre borgernes situation og bidrage til borgernes trivsel.
Ved vurderingen af, i hvor høj grad tilbuddet formår at forbedre borgerens situation, anvender
socialtilsynene kvalitetsmodellen. Kvalitetsmodellen består af syv temaer, og disse temaer rummer
samlet set de væsentlige aspekter af kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. Kvalitetsmodellen har
derfor fokus på, hvilke resultater der skabes for borgerne.
Som angivet i socialtilsynslovens § 6, stk. 2, er de syv temaer som følger: 1) uddannelse og
beskæftigelse, 2) selvstændighed og relationer, 3) målgrupper, metoder og resultater, 4)
organisation og ledelse, 5) kompetencer, 6) økonomi og 7) fysiske rammer.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 56
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Er ministeren enig i, at en offentlig myndighed som socialtilsynet har en forpligtelse til, at rådgive
og vejlede, herunder besvare spørgsmål om de forhold, som myndigheden har ansvaret for?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2015
Endeligt svar:
Det følger af forvaltningslovens § 7, at en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang skal yde
vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens
sagsområde. Da socialtilsynet som myndighed er omfattet af forvaltningsloven, har socialtilsynet en
forpligtelse til at rådgive og vejlede om de spørgsmål og opgaver, som de har ansvaret for.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 55
20-11-2015
21
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0022.png
Spørgsmålets ordlyd:
I loven om socialtilsyn (lovbekendtgørelse nr. 1054 af den 8. september 2015) lægges der stor vægt
på et dialogbaseret tilsyn. Ministeren bedes oplyse, hvad der skal forstås ved et ’dialogbaseret
tilsyn’?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2016
Endeligt svar:
Socialtilsynets tilsynsvirksomhed skal både have et kontrol- og kvalitetsudviklingsperspektiv.
Formålet med det driftsorienterede tilsyn er som fastsat i socialtilsynslovens §
7, stk. 1, 2. pkt., dels at føre kontrol med forholdene i tilbuddet, dels at indgå i dialog med
tilbuddene med henblik på at fastholde og udvikle kvaliteten i det enkelte tilbud.
Omdrejningspunkter for dialogen kan f.eks. være udviklingen i tilbuddets resultater, udviklingen i
tilbuddets målgruppe samt tilbuddets kvalitetsudvikling.
Herudover forudsættes det forud for en afgørelse om ophør af en godkendelse, at der har været en
forhandling og dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om baggrunden for overvejelserne om
ophør af godkendelsen, samt at tilbuddet har fået mulighed for at rette op på de forhold, der ligger
til grund herfor. Dette er anført i bemærkningerne til socialtilsynslovens § 5, stk. 5, hvorefter
socialtilsynet kan træffe afgørelse om ophør af godkendelsen af et tilbud, hvis tilbuddet ikke
længere opfylder betingelserne for godkendelse.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 54
20-11-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Set i forhold til dels baggrunden for aftalen i efteråret 2013 om et nyt socialtilsyn og dels selve
aftalen med efterfølgende lovgivning bedes ministeren bekræfte, at anvendelsen af skærpet tilsyn
med påbud henholdsvis fratagelse af godkendelser primært er forbeholdt de situationer, hvor der
over for beboerne er konstateret grove eller strafbare forhold, uforholdsmæssigt mange
magtanvendelser o.lign. i de institutioner og opholdssteder, der er omfattet af reglerne om
socialtilsynet?
Spørger:
Marianne Jelved (RV)
04-12-2016
22
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0023.png
Endeligt svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., skal socialtilsynet træffe afgørelse om skærpet tilsyn,
når forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
afgørelser om skærpet tilsyn er reserveret til de tilfælde, hvor socialtilsynet er så bekymret for
indsatsen i tilbuddet, at der træffes afgørelse om påbud og iværksættes en proces, som kan føre til
ophævelse af godkendelse. Jeg kan bekræfte, at det f.eks. kan være ved mistanke om strafbare
forhold begået af personalet, f.eks. bedrageri, vold eller seksuelle overgreb. Dette fremgår ligeledes
af bemærkningerne.
I forbindelse med at socialtilsynet træffer afgørelse om skærpet tilsyn, skal socialtilsynet efter
socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, 1. pkt., udstede påbud, hvis overholdelse kan gøres
til en betingelse for den fortsatte godkendelse. Som nævnt i bemærkningerne til bestemmelsen kan
socialtilsynet f.eks. give tilbuddet et påbud om at tilvejebringe en handlingsplan for at undgå unødig
magtanvendelse i fremtiden og om relevant efteruddannelse af medarbejderne, hvis et skærpet tilsyn
iværksættes på baggrund af uforholdsmæssigt mange magtanvendelser.
Socialtilsynet kan efter socialtilsynslovens § 5, stk. 5, træffe afgørelse om ophør af godkendelse,
hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for godkendelse. Det er efter socialtilsynslovens
§ 6, stk. 1, en betingelse for godkendelse af sociale døgntilbud m.v., at tilbuddet efter en samlet
vurdering har den fornødne kvalitet. Socialtilsynet skal ved denne vurdering tage stilling til, om det
er sandsynligt, at tilbuddet kan levere den fornødne kvalitet i indsatsen inden for følgende temaer,
der er nævnt i socialtilsynslovens § 6, stk. 2; 1) Uddannelse og beskæftigelse, 2) Selvstændighed og
relationer, 3) Målgrupper, metoder og resultater, 4) Organisation og ledelse, 5) kompetencer, 6)
økonomi og 7) fysiske rammer. Der er ikke en automatik i reaktionen på eventuel lav kvalitet i
forhold til temaer. Vurderingen af, hvorvidt eventuel lav kvalitet på enkelte områder skal føre til
f.eks. afslag på godkendelsen, skærpet tilsyn eller ophør af en godkendelse, afhænger af blandt
andet tilbuddets resultater og borgernes trivsel.
Minister:
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 327
18-05-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Socialministeren bedes oplyse, hvor mange politianmeldelser de enkelte socialtilsyn har indgivet
siden januar 2014 samt oplyse, hvor mange af disse politianmeldelser, der har ført til en sigtelse.
Spørger:
Troels Lund Poulsen (V)
Endeligt svar:
-
Endnu ikke afgivet
23
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0024.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 244
19-03-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Som opfølgning på svaret på SOU alm. del – spm. 580 (folketingsåret 2013-14) bedes ministeren
oplyse, hvornår vejledningen om lov om socialtilsyn bliver udsendt til de relevante parter?
Spørger:
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
16-04-2015
Endeligt svar:
Som oplyst i endeligt svar på SOU alm. del spørgsmål nr. 580 forhandler ministeriet de økonomiske
konsekvenser af vejledningen med KL. Forhandlingerne er desværre stadig ikke afsluttet. Når dette
er sket, vil vejledningen hurtigst muligt derefter blive offentliggjort. Der henvises i øvrigt til
endelige svar på spørgsmål nr. 580 og 342 (SOU alm. del, samlingen 2013-14).
Minister:
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold Manu Sareen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SUU, Alm. del spørgsmål 666
02-03-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor satspuljepartierne ikke er blevet orienteret om lovforslaget om
ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen) inden det
blev sendt i høring, jf. SUU alm. del – bilag 204?
25-03-2015
Endeligt svar:
Det har ikke været aftalt i satspuljeaftalen, at satspuljepartierne forud for høringen skulle orienteres
om lovforslaget. I teksten fra satspuljeaftalen for 2015-2018 står der, at ”Satspuljepartierne holdes
orienteret om udformningen af godkendelses- og tilsynsmodellen for alkoholbehandlingsstederne”,
hvorfor der ikke er tale om en orientering om selve lovforslaget.
Arbejdet med at udarbejde en tilpasset godkendelses- og tilsynsmodel for
alkoholbehandlingsstederne pågår stadig, hvorfor der endnu ikke har været anledning til at orientere
satspuljepartierne. Kvalitetsmodellen vil blive tilpasset i forhold til godkendelse af og
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne. Herudover vil vejledninger og retningslinjer
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen blive benyttet af socialtilsynene som redskaber til godkendelse af
24
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0025.png
og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne. De af Sundhedsstyrelsen udarbejdede
vejledninger og retningslinjer vil pege på specielle opmærksomhedspunkter af relevans for
godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder. Jeg kan dog på nuværende
tidspunkt orientere satspuljepartierne og udvalget om, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
har afholdt et møde med deltagelse af Socialstyrelsen, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale Forhold samt de fem socialtilsyn. På mødet blev der blandt andet redegjort for en
igangværende dialog mellem Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og de fem socialtilsyn om,
hvordan koordinationen i forhold til snitflader mellem socialtilsynene og Sundhedsstyrelsen skal
håndteres i praksis. Afslutningsvis kan jeg oplyse udvalget om, at jeg, efter fremsættelsen af forslag
til ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen) og forud
for 1. behandlingen, vil indkalde satspuljepartierne til en drøftelse af forslaget.
Minister:
Minister for Sundhed of Forebyggelse Nick Hækkerup
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 26
24-10-2014
Spørgsmålets ordlyd:
I aftalen om socialtilsynet, står der, at de personer som fører tilsyn med tilbuddene skal have en
faglig indsigt i blandt andet, økonomi, jura, pædagogik og sociale metoder. Kan ministeren
bekræfte, at dette også er tilfældet?
Spørger:
Karina Adsbøl (DF)
07-11-2014
Endeligt svar:
En af intentionerne med tilsynsreformen var at skabe et mere professionelt tilsyn. Derfor blev det
mellem forligspartierne aftalt, at de personer, som fører tilsyn med tilbuddene, skal have en stærk
faglig indsigt i blandt andet økonomi, jura, pædagogik og sociale metoder. Baggrunden herfor var,
at der før reformen af tilsynet i mange kommuner alene var få tilsynsførende, hvorfor det var
vanskeligt at sikre, at alle disse kompetencer var til stede i tilsynet. Med lov om socialtilsyn
samledes ansvaret for tilsynet med tilbud på det sociale område i fem nye socialtilsyn. Samlingen af
ansvaret for tilsynsopgaven har gjort det muligt at samle tilsynsfagligheden i nogle fagligt robuste
enheder, hvor de nødvendige kompetencer er til stede i hvert af de fem socialtilsyn. Jeg kan således
bekræfte, at hvert af de fem tilsyn besidder kompetencer inden for økonomi, jura, pædagogik og
sociale metoder.
Minister:
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold Manu Sareen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
25
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0026.png
SOU, Alm. del spørgsmål 24
24-10-2014
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren oversende sit svar på brevet til ministeren fra advokat Karin Høier vedrørende
socialtilsyn og rets-usikkerhed, jf. SOU bilag 16 (alm. del), til udvalget og desuden særskilt
kommentere henvendelsen over for udvalget?
Spørger:
Karina Adsbøl (DF)
19-12-2014
Endeligt svar:
Jeg oversender hermed mit svar på advokat Karin Høiers brev vedrørende socialtilsyn og
retsusikkerhed SOU bilag 16 (alm. del) og kan i øvrigt henvise til svar på SOU alm. del spørgsmål
27
Minister:
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold Manu Sareen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 549
22-09-2014
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren oplyse, hvilke udgifter der er forbundet med driften af de fem socialtilsyn?
Spørger:
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
10-10-2014
Endeligt svar:
De fem socialtilsyn blev etableret med tilsynsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2014.Det er aftalt
mellem partierne bag aftalen om et nyt socialtilsyn samt med KL, at de meropgaver i form af nye
krav til det driftsorienterede tilsyn, der blev indført, medfører merudgifter på ca. 140 mio.kr. over
de første 4 år og derefter 35. mio.
kr. årligt permanent, som kommunerne er blevet kompenseret for.
Udgifterne til driften af de fem socialtilsyn blev derudover vurderet til at svare til de udgifter, som
før tilsynsreformen blevet anvendt på det kommunale driftsorienterede tilsyn.
Det er først muligt, at oplyse om de bogførte bruttoudgifter forbundet med driften af de fem sociale
tilsyn, når de kommunale regnskaber for 2014 offentliggøres i maj 2015.
26
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Opdateret kompendium om spørgsmål og svar vedr. socialtilsyn
1608440_0027.png
Minister:
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold Manu Sareen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOU, Alm. del spørgsmål 342
02-05-2014
Spørgsmålets ordlyd:
Loven om socialtilsyn trådte i kraft den 1. januar 2014 - vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvornår vejledningen om socialtilsynet bliver udsendt og de nye ændrede bekendtgørelser om
magtanvendelse?
Spørger:
Pernille Vigsø Bagge (SF)
11-09-2014
Endeligt svar:
Vejledningen om lov om socialtilsyn er stærkt forsinket, hvilket jeg beklager.Der er tale om
omfattende ny regulering, og det har været vigtigt at få lavet en vejledning, som giver svar på de
spørgsmål, socialtilsynene oplever i praksis. Derfor er vejledningsudkastet løbende blevet revideret
på baggrund af de mange spørgsmål fra især de fem socialtilsyn, som er opstået, efterhånden som
tilsynene har taget de nye regler i anvendelse. KL og de fem socialtilsyn har modtaget udkast til
vejledningen af flere omgange og har bidraget til udarbejdelsen heraf.
Vejledningen er nu sendt til KL med henblik på forhandling af de økonomiske konsekvenser.
Derefter vil vejledningen hurtigst muligt blive offentliggjort. Jeg kan tilføje, at ministeriet siden
ikrafttrædelsen af reglerne jævnligt har bistået KL og de fem tilsynskommuner med lovfortolkning
af det nye regelsæt, ligesom ministeriet har gennemført omfattende undervisning af medarbejderne i
de nye socialtilsyn. De reviderede bekendtgørelser om magtanvendelse blev udstedt og
offentliggjort i april som henholdsvis bekendtgørelse nr. 392 af 23. april 2014 om magtanvendelse
og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige
sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer efter serviceloven og
bekendtgørelse nr. 419 af 29. april 2014 om magtanvendelse over for børn og unge anbragt uden for
hjemmet.
Minister:
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold Manu Sareen
27