Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1558126_0001.png
Sagsnr.
2015-7445
Doknr.
277636
Dato
21-10-2015
Bilag 3
Notat om § 15.72.01. Generelle udgifter vedrø-
rende forsorgshjem mv.
Forslag til finanslov for 2016
De budgetterede udgifter på kontoen stiger med 16,6 mio. kr. på finanslovsforslaget
for 2016 i forhold til finansloven for 2015. Forhøjelsen kan henføres til en stigning på
9,0 mio. kr. på baggrund af lov nr. 138 af 12. maj 2015 om udvidet og styrket indsats
for kvinder på krisecentre og orienteringspligt for kvindekrisecentre, forsorgshjem og
herberger m.v. samt en stigning på baggrund af den generelle vækst, der kan konsta-
teres i de kommunale udgifter på området.
Baggrund for refusion af kommunale udgifter til forsorgshjem, kvindekrisecen-
tre mv.
Kommunerne kan få udgifter til forsorgshjem, herberger, kvindekrisecentre og lignen-
de tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110 refunderet af staten med 50 pct. Staten
afholder disse refusionsudgifter til kommunerne fra finanslovskonto
§ 15.72.01.10.
Generelle udgifter vedr. forsorgshjem mv.
Baggrunden for, at disse tilbud er omfattet af refusion er, at borgeres optagelse på
forsorgshjem, herberg, krisecenter mv. kan ske ved personlig henvendelse eller ved
henvisning fra offentlige myndigheder og andre botilbud, samt at det er boformens
leder, der træffer afgørelse om optagelse.
Kommunalbestyrelsen har således ikke kompetence til at beslutte, om en borger kan
optages på disse boformer, samt hvornår borgeren skal udskrives fra boformen. På
det øvrige sociale område er det generelt kommunalbestyrelsen, som har disse kom-
petencer. Kommunalbestyrelsens begrænsede styringsmuligheder er således bag-
grunden for, at kommunerne efter servicelovens § 177 kan få refunderet 50 pct. af
deres udgifter til borgeres ophold på disse boformer af staten.
I praksis forløber refusionsudbetalingen således, at boformen efter en borgers ophold,
sender en betalingsopkrævning til borgerens betalingskommune. Betalingskommunen
kan herefter indberette denne udgift til refusion. Der er dermed ikke tale om, at det
enkelte botilbud modtager midler fra pågældende finanslovskonto.
Kommunernes udgifter til forsorgshjem, herberger, kvindekrisecentre mv. er jævnt
stigende over årene, hvorfor statens refusionsudgift på finanslovskonto
§ 15.72.01.10.
Generelle udgifter vedr. forsorgshjem mv.
tilsvarende er stigende. Det er ikke muligt
ud fra finanslovskontoen at opgøre fordelingen mellem refusionsudgifter til hhv. ser-
vicelovens § 109 og § 110.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Besvarelse af spørgsmål efter teknisk gennemgang af FFL16 for § 15, fra social- og inderigsministeren
1558126_0002.png
Kontoens satspuljefinansierede elementer
Til kontoen er overført satspuljemidler i forbindelse med konkrete satspuljefinansiere-
de lovforslag.
Som følge af lov nr. 549 af 17. juni 2008 om familierådgivning til kvinder med børn på
krisecentre blev overført 4,7 mio. kr. og 9,4 mio. kr. årligt herefter fra satspuljen 2008.
Fra satspuljen for 2008 blev endvidere overført 1,1 mio. kr. i 2008 og 2,1 mio. kr. årligt
herefter til psykologhjælp til børn på krisecentre. Yderligere 1,4 mio. kr. i 2009 og 2,8
mio. kr. årligt herefter blev ved satspuljen for 2009 overført til kontoen til finansiering af
psykologhjælp på krisecentre.
Som følge af lov nr. 138 af 12. maj 2015 om udvidet og styrket indsats for kvinder på
krisecentre og orienteringspligt for kvindekrisecentre, forsorgshjem og herberger
m.v. er kontoen tilført 3,4 mio. kr. i 2015, 9,0 mio. kr. i 2016 og 11,0 mio. kr. årligt her-
efter.
Den generelle vækst, der kan konstateres i kommunernes udgifter til området, inde-
bærer ikke en stigning i de satspuljemidler, der er bevilget til kontoen.
Øvrige finanslovsfinansierede boformer
Generelt har kommunerne forsyningsforpligtelse efter servicelovens § 4 i forhold til at
sikre, at der er de nødvendige tilbud, herunder tilbud efter servicelovens §§ 109 og
110.
Af historiske årsager finansieres to tilbud efter servicelovens § 110 af finansloven. Det
drejer sig om de § 110-tilbud, som hører under hhv. Kofoeds Skoles finanslovskonto §
15.72.02. samt under Møltrup Optagelseshjems finanslovskonto § 15.72.03. Kommu-
nernes udgifter til borgeres ophold på disse botilbud er ikke refusionsberettigede.
2