Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1606149_0001.png
GENOPRETTENDE RET
SOM ALTERNATIV REAKTION
NÅR UNGE BRYDER LOVEN
S S P - S A M R Å D E T S F A G U D VA L G F O R
GENOPRETTENDE RET OG PRAKSIS
C H A R L I E LY W O O D , J E N S A N S B J E R G , M I K K E L N I E L S E N ,
H E I D I A L S T R U P, K J E L D P E D E R S E N , K R I S T I A N K I L T
O G K AT R I N E B A R N E K O W
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0002.png
GENERELT OM
GENOPRETTENDE RET
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0003.png
GENGÆLDENDE VS GENOPRETTENDE
Traditionel strafferet
• 
En forbrydelse er en overtrædelse
af loven begået mod staten
• 
Overtrædelser skaber skyld
• 
Retfærdigheden kræver at staten
konstaterer en forseelse og påfører
smerte
Centrale spørgsmål
• 
Hvilke love er blevet overtrådt?
• 
Hvem har overtrådt loven?
• 
Hvad fortjener de?
 Centrale
spørgsmål
• 
Hvem er blevet skadet?
• 
Hvad er de impliceredes behov?
• 
Hvem er forpligtet til at opfylde disse
behov?
Howard Zehr: Den lille bog om Genoprettende
Retfærdighed
Genoprettende ret
• 
En forbrydelse er en overtrædelse begået
mod mennesker og fællesskaber
• 
Overtrædelser skaber forpligtigelser
• 
Retfærdigheden involverer ofre,
gerningsmænd og medlemmer af berørte
fællesskaber i en fælles bestræbelse på at
gøre skaden god igen
• 
Hvordan undgår vi, at en lignende skade
sker igen?
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0004.png
FORDELENE VED GENOPRETTENDE
REAKTIONER
• 
Højere offertilfredshed end i traditionelt retssystem
• 
Lavere recidiv => færre fremtidige ofre
• 
Billigere end traditionelt retssystem og traditionelle
straffe
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0005.png
UNGEKONFERENCER
DEN NORDIRSKE MODEL
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0006.png
HVORFOR UNGEKONFERENCER?
“En ungekonference giver unge gerningspersoner
mulighed for at forstå og sone overfor ofre for
konsekvenserne af deres handlinger, samt at tage
skridt til at stoppe adfærden.
Den involverer familierne, ofrene og nærmiljøet i at
beslutte, hvad der kan gøres for at genoprette den
skade, der er sket.”
Tim Chapmann, University of Ulster
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0007.png
PROCES FOR UNGEKONFERENCER
1. Før konference
2. Konference
3. Efter konference
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0008.png
1. FØR UNGEKONFERENCEN
• 
Grundig forberedelse af alle der skal deltage
• 
Møde med begge parter og deres pårørende – typisk én
ad gangen og måske flere gange pr person
• 
Fokus på motivation og læring
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0009.png
DELTAGERE I UNGEKONFERENCEN
Skal deltage:
• 
Facilitator (uddannet i GR), den unge gerningsperson,
støttende voksen, politiassistent (uddannet i GR)
Kan deltage:
• 
Offer(/ofre), støtte til offer(/ofre), andre relevante personer
(nærmiljørepræsentanter, sagsbehandler,
kriminalforsorgen, evt. advokat
men meget sjældent
)
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0010.png
2. UNGEKONFERENCENS FORLØB
1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
Introduktion,
rammerne og reglerne.
Politiudtalelse om fakta
Den unge gerningsperson fortæller om skadens konsekvenser
Ofret stiller spørgsmål til det unge menneske
Ofret beskriver den skade, der er sket
Det unge menneske forholder sig til, hvad der bliver sagt
Dialog om hvordan skaden gøres god igen
Dialog om hvordan man forebygger, at det sker igen
Enighed om handlingsplanen
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0011.png
MULIGE ELEMENTER I EN
HANDLINGSPLAN
• 
• 
• 
• 
• 
• 
Undskyldning
Genoprettende arbejde
Økonomisk kompensation
Supervision af en voksen kontaktperson
Deltagelse i relevante aktiviteter eller programmer
Restriktioner (inkl. frihedsberøvelse /indskrænket
bevægelsesfrihed)
• 
Behandling for psykiske tilstande eller misbrug af alkohol og
stoffer
Handlingsplan skal godkendes af en dommer for at sikre proportionalitet
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0012.png
3. EFTER UNGEKONFERENCEN
• 
Faciliatoren opmuntrer, motiverer og sørger for, at den unge
gennemfører handlingsplanen
• 
Der handles hvis handlingsplanen ikke følges (evt.
familierådslagning)
• 
Hvis planen stadig ikke følges kan gerningspersonen blive
sendt tilbage til retten eller den offentlige anklager
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0013.png
UNGEKONFERENCER I NORDIRLAND
- RESULTATER
• 
Forsøg fra 2003, landsdækkende fra 2006
• 
14,000 konferencer 2003-2008. Ca. 15 %
• 
Høj offerdeltagelse.
• 
90%+ offertilfredshed.
• 
Høj gennemførelsesprocent (95%)
• 
Tilbagefald (2008) inden for et år:
• 
Ved frihedsberøvelse –
68.3%
• 
Ved ungekonferencer henvist via retten –
45.4%
• 
Ved ungekonferencer direkte fra anklagemyndighed
udenom retten –
29.5%
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0014.png
UNGDOMSSTRAF OG
UNGDOMSOPFØLGNING
DEN NORSKE MODEL
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0015.png
NYE GENOPRETTENDE REAKTIONER
I NORGE
• 
Indført juli 2014 med politisk enighed efter succes med
forsøg på ny ungdomsstraf
• 
unge, der stod til fængsel (30-50 pr år)
• 
Norge har ikke ungdomsfængsler
• 
Bred politisk opbakning til at børn skal ikke skal i fængsel
• 
Tilbagefald til kriminalitet på under 10% i
forsøgsgruppe
• 
Erfaringer fra landsdækkende udrulning i Norge
evalueres efter fire år
(NB! Konfliktrådets forankring, fokus og erfaring i Norge gør, at
norsk Konfliktråd ikke umiddelbart kan sammenlignes med dansk
Konfliktråd)
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0016.png
NYE GENOPRETTENDE REAKTIONER
I NORGE
• 
Ungdomsstraf
– et alternativ til fængsel
• 
Alvorlig og/eller gentagen kriminalitet
• 
Kan kun iværksættes ved dom
• 
Gennemføringstid op til 3 år
• 
Ungdomsopfølgning
– en ny strafferetslig reaktion
• 
Kan iværksættes som vilkår for betinget dom (mindre
alvorlige sager end ved ungdomsstraf)
• 
Anklagemyndigheden kan beslutte
ungdomsopfølgning på
to forskellige måder:
• 
Som
vilkår
for et tiltalefrafald
• 
Som
overføring
(som for mægling) til ungdomsopfølgning
Oversat fra Lasse Rolen, National koordinator
for Konfliktrådet i Norge
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0017.png
Forskellige Konfliktrådsbehandlinger i
straffesagskæden for unge lovbrydere
Re
levante tidligere bestemmelser og nye per 1. juli 2014
Som strafferetslig reaktion for lovbrydere mellem 15-18 år
(på tidspunkt for lovbruddet)
Iværksat af politi/
anklagemyndighed
Idømt af
domstolen
Tiltalefrafald
Overførsel til
konfliktråd
Betinget
fængsel
På vilkår
om
mægling
eller
ungdoms-
opfølgning
eller
opfølgning
i konfliktråd
Samfunds
-straf
Ungdoms
straf
På vilkår om: -
mægling
eller
-
ungdomsopfølg
ning
eller
opfølgning i
konfliktråd
-
mægling
eller
Ungdomsopføl
gning
eller
opfølgning i
konfliktråd
Mægling
som del
af
samfunds
-straffen
Egen
strafart,
gennem-
førsel i
konflikt
råd
Oversat fra Lasse Rolen, National
koordinator for Konfliktrådet i Norge
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0018.png
OVERORDNET FORLØB
I DEN NORSKE MODEL
1. 
Politi, anklagemyndighed eller dommer
(afhængig af sagens alvor,
og hvornår tilstrækkelig tilståelse indfinder sig)
henviser den unge til
mulig ungdomsstraf eller –opfølgning
Ungekoordinator indleder forløb med den unge
• 
Forberedende møder
2. 
3. 
• 
Genoprettende møde ved Konfliktråd
Deltagelse af offerside, konfliktråd faciliterer
4. 
• 
Møde om opfølgningsplan
Fagpersoner og gerningsperson + netværk, ungekoordinator faciliterer,
offerside deltager ikke
5. 
• 
• 
Opfølgningsperiode påbegyndes (og fuldføres)
Månedlige møder med alle fra punkt 4
Evt brud på planen (også fra fagpersoner) følges op med hurtig
reaktion. Hvis alvorligt/gentagent brud fra den unge => oprindelig straf
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0019.png
DELTAGERE I DET GENOPRETTENDE MØDE
Barneværn
 
Til
rette-
lægge
r
Skole
Netværk
Forældr
e
Offer
Berørte
Forældre
Hvad skete
der?
Hvad tænkte
du?
Hvad følte
du?
Gernings-
person
Politi
Netværk
Til
rette
-
lægg
er
Oversat fra Lasse Rolen, National
koordinator for Konfliktrådet i Norge
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0020.png
FORMÅL MED DE NYE GENOPRETTENDE
REAKTIONER
• 
At give reaktioner, som varetager genopretningen
• 
At give reaktioner, som kan motivere til adfærdsændring
• 
At give reaktioner, som er egnet til at fjerne eller reducere
faktorer, som øger risikoen for nye lovbrud
• 
At give reaktioner, som kan styrke den enkelte unges
ressourcer
• 
At give reaktioner, som engagerer netværket omkring den
enkelte (privat og offentligt) med særlig fokus på barnets/den
unges bedste
Oversat fra Lasse Rolen, National
koordinator for Konfliktrådet i
Norge
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0021.png
EKSEMPEL PÅ UNGDOMSPLAN
Lasse Rolen, National koordinator for Konfliktrådet i Norge
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0022.png
FORSKELLE: NORDIRLAND OG NORGE
Nord Irland
• 
5-6 unge pr facilitator, der også
faciliterer det genoprettende
møde
• 
Offersiden deltager i hele
mødet
• 
Henvises
altid
ved tilståelse
(enten via retssystemet eller
politi/anklagemyndighed) -
den unge har krav på GR-
proces ved tilståelse
• 
Deltagere i konference
vurderes efter relevans fra sag
til sag
• 
En dommer skal godkende
handlingsplanen
Norge
• 
10-15 unge pr
Ungdomskoordinator
• 
Konfliktrådet faciliterer
genoprettende møde,
ungdomskoordinator deltager
• 
Offersiden deltager ikke i
aftaledelen
• 
Henvises via
retssystemet eller
politi/anklagemyndighed
disse
afgør,
om den unge
tilbydes GR-proces ved
tilståelse
• 
Lovmæssig involvering af
obligatoriske, forpligtede
sociale aktører i opfølgningen
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 202: Henvendelse fra SSP Samrådets Fagudvalg for Genoprettende Ret og Praksis om genoprettende ret
1606149_0023.png
FAGUDVALGETS ANBEFALINGER
OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
Indførsel af Genoprettende reaktioner, som alternativ til traditionel
straf, på (i væsentlighed) erkendte lovbrud begået af unge
(15-17år)
• 
af hensyn til ofre, gerningspersoner, fremtidige ofre og økonomi
• 
Kontrolleret forsøg på dansk jord (vigtigt med egne resultater)
• 
Hvilke typer af lovbrud?
• 
Forskning viser størst effekt på personfarlig kriminalitet – både for ofre og
gerningspersoner
• 
Hvilken model?
• 
Fordele og ulemper ved norsk hhv nordirsk model, som vi ser det
• 
Hvordan forankres dette?
• 
Problematisering af Konfliktrådet i sin nuværende form som udgangspunkt i
Danmark