Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1605116_0001.png
Enhed
Opgaver og struk-
tur
Sagsbehandler
MB
Koordineret med
Udkast
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
§1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret bl.a. ved lov nr. 582 af 4. maj 2015 og senest ved
lov nr. 1875 af 29. december 2015, foretages følgende ændring:
1. Efter § 21 a indsættes:
Ӥ 21 b.
Social- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til nedsættelse af færge-
takster for biler, passagerer m.v. til og fra øer. Tilskuddet ydes til kommuner med min-
dre øer og til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune. Pri-
vate færger kan modtage tilskud gennem en kommune. Social- og indenrigsministeren
yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø.
Stk. 2.
Tilskuddet udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017. Tilskud-
det reguleres fra tilskudsåret 2017 én gang årligt med den forventede pris- og lønud-
vikling for den kommunale sektor.
Stk. 3.
De kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, omfatter Kalundborg,
Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Hader-
slev, Aabenraa, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø,
Samsø, Fanø og Ærø Kommuner.
Stk. 4.
Social- og indenrigsministeren fordeler tilskuddet efter stk. 1 og 2 efter en af
social- og indenrigsministeren nærmere fastlagt fordelingsnøgle.
Stk. 5.
De kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, skal anvende tilskuddet
til takstnedsættelse, jf. stk. 1, inden for perioden 16. marts – 30. november med und-
tagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni måned og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
Stk. 6.
Social- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om fordelingen af
tilskuddet og om ordningens administration, herunder om, at kommunalbestyrelsen
skal udarbejde en redegørelse for anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1 og 2.
Stk. 7.
Kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, kan indgå aftale med soci-
al- og indenrigsministeren om, at tilskuddet reduceres i særlige tilfælde.
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2016.
Sagsnr.
2015 - 6327
Doknr.
276602
Dato
29-02-2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Regeringen arbejder målrettet på at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. For de
små øer og ø-kommunerne spiller færgebetjeningen en afgørende rolle i indsatsen for
at udvikle og bevare velfungerende helårssamfund.
Billigere færgebilletter for biler, passagerer m.v. til og fra ikke-brofaste øer vil forbed-
re mulighederne for vækst og udvikling på øerne ved at understøtte turismen og styrke
bosætningen.
Lovforslaget tilvejebringer hjemmel til, at social- og indenrigsministeren kan yde et
øremærket tilskud til de omfattede kommuner til nedsættelse af taksterne for passa-
gerbefordring på de ruter, der ikke er statslige.
Lovforslaget udmønter initiativet om nedsættelse af færgetakster for biler, passage-
rer m.v. til og fra øer i aftalen fra 9. februar 2016 om Vækst og udvikling i hele Dan-
mark. Det fremgår bl.a. af aftalen, at der afsættes 48 mio. kr. i 2016 og 95 mio. kr. i
2017 og frem med det formål at understøtte væksten i turismen og styrke bosætnin-
gen på øerne. Initiativet er særligt målrettet den turistmæssige lavsæson om foråret
og efteråret, hvor der er det største potentiale for at øge turismen på øerne.
Bag aftalen om Vækst og udvikling i hele Danmark står regeringen, Dansk Folkepar-
ti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Modellen indebærer bl.a., at ordningen er målrettet de perioder, som grænser op til
skolernes sommerferie, de såkaldte ”skuldersæsoner”, hvor potentialet for øget turis-
me er størst.
Initiativet omfatter færgerne til en række mindre øer samt Læsø, Samsø, Ærø, Fanø
og Bornholm. Gruppen af mindre øer omfatter Sejerø, Nekselø, Orø, Agersø, Omø,
Askø, Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø,
Hjortø, Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur og Egholm.
Afgrænsning af de omfattede øer svarer til afgrænsningen i forbindelse med ordnin-
gen vedrørende nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer, som tråd-
te i kraft pr. 1. juni 2015.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0003.png
Ordningen udmøntes for de statslige ruters vedkommende af Transport- og Byg-
ningsministeriet og for de øvrige ruters vedkommende af Social- og Indenrigsministe-
riet.
Tilskud til lavere takster for passagerbefordring på de statslige færgeruter til Born-
holm og Samsø ydes af transport- og bygningsministeren. Tilskud til statslige færgeru-
ter vil blive reguleret gennem kontrakter mellem Transport- og Bygningsministeriet og
den operatør, der besejler de pågældende ruter.
For de statslige færgeruter indgår Transport- og Bygningsministeriet kontrakter med
en operatør, som varetager driften af færgeruten. Kontrakterne indgås ved udbud og
gælder typisk en periode på 6 til 10 år. Operatøren modtager et tilskud, som fastsæt-
tes i forbindelse med udbuddet, og for dette skal operatøren opfylde samtlige kon-
traktvilkår. Det gælder også vilkår for billetpriser. Det betyder, at prisreduktionerne
skal forhandles med operatøren og dermed ikke nødvendigvis vil kunne øremærkes til
bestemte perioder af året for de statslige færgeruter.
Det nye initiativ på passagerområdet bygger oven på ordningen om nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer, som trådte i kraft den 1. juni 2015.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der er i dag ikke hjemmel til at yde øremærkede tilskud til kommuner til nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer.
Der er således med lovforslaget tale om nye bestemmelser.
2.2 Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt anliggende. Det er således den
enkelte kommune, som træffer beslutning om sejlruter, fartplaner, takster m.v. for den
pågældende færgerute.
Det betyder, at færgebetjeningen på de kommunale færgeruter tilrettelægges meget
forskelligt. Færgeruterne er således karakteriseret ved at have en meget forskellig
prisstruktur og prisniveau, herunder forskellige rabatordninger.
På den baggrund er det Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at den konkrete
tilrettelæggelse af en ordning med tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler, pas-
sagerer m.v. mest hensigtsmæssigt kan ske lokalt med udgangspunkt i lokale forhold.
Den nye ordning for nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring har derfor
form af en generel ramme for den konkrete udmøntning uden en detailregulering af
færgetaksterne på de enkelte færgeruter.
Lovforslaget følger således i hovedtræk den model, der er for tilskudsordningen
vedrørende nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer.
2.3. Den foreslåede ordning
Med henblik på udmøntning af initiativet foreslås en generel ordning, hvor der ydes
øremærkede tilskud til at nedsætte færgetaksterne for biler, passagerer m.v. til og fra
øer. Der er med lovforslaget lagt vægt på at udforme en ordning, der er enkel og let
administrerbar.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0004.png
Der er afsat 48 mio. kr. i 2016 og 95 mio. kr. i 2017 og frem til udmøntning af initiati-
vet om nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer, hvoraf de
statslige færgeruter tegner sig for 19,6 mio. kr. i 2016 og 39,4 mio. kr. i 2017 og frem.
Overskydende midler på 48 mio. kr. årligt fra initiativet om nedsættelse af færgetak-
ster for godstransport til og fra øer indgår i finansieringen af det nye initiativ.
Med forslaget tages der et væsentligt skridt i retning af et såkaldt landevejsprincip.
Ved et landevejsprincip forstås, at billetprisen for at sejle med en færge fastsættes
således, at den svarer til omkostningen ved at køre en tilsvarende strækning på lan-
devej.
Forslaget er særligt målrettet den turistmæssige lavsæson om foråret og efteråret,
de såkaldte skuldersæsoner, hvor der er det største potentiale for at øge turismen på
øerne. Forslaget understøtter dermed en udvidelse af turistsæsonen til en større del af
året, og med den øgede aktivitet fremmer forslaget samtidig helårsbeboelse på øerne.
Forslaget omfatter ikke skolernes sommerferie og vinterperioden.
Det foreslås, at kommunerne får stor fleksibilitet i tilrettelæggelsen af ordningen.
Kommunerne kan selv inden for den fastlagte overordnede tidsramme træffe beslut-
ning om de perioder, hvor færgebilletterne nedsættes. Desuden vil nedsættelsen af
færgetakster for passagerbefordring ske med udgangspunkt i billetstrukturen for den
enkelte færgerute. Beslutningen, om hvorledes tilskuddet skal fordeles på de forskelli-
ge billettyper, træffes således lokalt.
Forslaget vil betyde markante fald i billetpriserne i forårs- og efterårsperioden. Hvor
meget billetpriserne vil falde, vil bl.a. afhænge af sejlafstanden, prisstrukturen, den
lokalt fastsatte periode for takstnedsættelser og det nuværende prisniveau, herunder
nuværende rabatordninger, på de enkelte færgeruter.
Hvis der er tale om en privat færgerute til en af de omfattede øer, vil tilskud til ned-
sættelse af færgetakster for passagerbefordring blive formidlet gennem den pågæl-
dende kommune. Det samme gør sig gældende, hvis en færgerute drives af et an-
delsselskab. Det er en forudsætning for kommuners anvendelse af tilskud til private
færgeruter, at kontrakt om ydelse af tilskuddet indgås i overensstemmelse med lov om
færgefart. Det er i øjeblikket kun ruterne mellem Fanø og Esbjerg samt mellem Orø og
Hammer Bakke (Frederikssund Kommune), som er privat drevet.
Tilskuddet til kommunerne til reduktion af færgetakster for passagerbefordring vil
ikke kunne anvendes til andre formål. Det forudsættes, at kommunerne anvender
eventuelle overskydende midler i det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af fær-
getakster eller andre serviceforbedringer på færgeområdet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer udgifter for staten på 28,4 mio. kr. i tilskud til de omfattede
kommuner i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017 til nedsættelse af færgetakster for
passagerbefordring til og fra øer. Desuden betyder lovforslaget en begrænset admini-
strativ merbelastning for staten i forbindelse med tilskudsadministration. Der er ingen
økonomiske konsekvenser for de omfattede kommuner, men der vil være en begræn-
set administrativ merbelastning ved ordningen, herunder i forbindelse med udarbej-
delse af opfølgningsredegørelser. Der er ingen økonomiske og administrative konse-
kvenser for regionerne.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0005.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. februar 2016 til den 29. marts 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
KL, Danske Regioner, Sammenslutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgesel-
skaber, Færgesekretariatet, Læsø Kommune, Samsø Kommune, Ærø Kommune,
Fanø Kommune, Bornholms Regionskommune, Holbæk Kommune, Kalundborg
Kommune, Slagelse Kommune, Lolland Kommune, Assens Kommune, Faaborg-
Midtfyn Kommune, Svendborg Kommune, Langeland Kommune, Haderslev Kommu-
ne, Aabenraa Kommune, Horsens Kommune, Struer Kommune, Norddjurs Kommune,
Odder Kommune, Hedensted Kommune, Skive Kommune, Aalborg Kommune, HO-
RESTA, Visit Denmark, Friluftsrådet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danmarks Rede-
riforening og Håndværksrådet.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Positive konsekvenser
/mindreudgifter
Ingen
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Økonomiske og administra-
tive konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Negative konsekvenser
/merudgifter
Udgifter for staten på 28,4
mio. kr. tilskud til kommu-
ner i 2016 og 55,6 mio. kr.
årligt fra 2017. Ingen øko-
nomiske konsekvenser for
kommuner. Ingen økono-
miske konsekvenser for
regioner.
Begrænset administrativ
merbelastning for staten i
forbindelse med tilskuds-
administration. Begrænset
administrativ merbelastning
i de omfattede kommuner,
herunder i forbindelse med
udarbejdelse af opfølg-
ningsredegørelser. Ingen
administrative konsekven-
ser for regioner.
Ingen
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0006.png
Miljømæssige konsekven-
ser
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovforslaget udmønter et initiativ i aftalen fra 9. februar 2016 om Vækst og udvikling
i hele Danmark om lavere færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer i forårs-
og efterårsperioden for så vidt angår de færgeruter, der ikke er statslige. Der er ikke
hjemmel i gældende ret til at yde et sådant tilskud.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 21 b, stk. 1,
får social- og indenrigsministeren
bemyndigelse til at yde tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer
m.v. til kommuner med mindre øer samt til kommuner på øer uden fast forbindelse,
der består af én kommune.
Social- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Born-
holm og Samsø.
Det fastsættes i den foreslåede bestemmelse i
§ 21 b, stk. 2,
at tilskuddet udgør
28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017. Tilskuddet reguleres fra tilskuds-
året 2017 én gang årligt på grundlag af den forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.
Tilskuddet er udtryk for det beregnede finansieringsbehov for de enkelte færgeruter
ved en nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer efter et lan-
devejsprincip i forårs- og efterårsperioden.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21 b, stk. 3,
fastsætter, at de kommuner, der mod-
tager tilskud efter stk. 1 og 2, omfatter Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, As-
sens, Faaborg-Midtfyn, Ærø, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens,
Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner. Der er tale om de samme kommuner, som modtager tilskud efter § 20 og
§ 21 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, dog med undta-
gelse af Esbjerg Kommune, der ikke er omfattet af lovforslaget, da der ikke er en fær-
geforbindelse til Mandø, og med undtagelse af Bornholms Regionskommune, der har
en statslig færgerute, samt med undtagelse af Fanø Kommune, som er omfattet af
lovforslaget, men ikke modtager et § 21-tilskud. Den samme afgrænsning er benyttet i
forbindelse med ordningen vedrørende nedsættelse af færgetakster for godstransport
til og fra øer, som trådte i kraft pr. 1. juni 2015.
Den foreslåede bestemmelse
i § 21 b, stk. 4,
fastsætter, at tilskuddet fordeles af
social- og indenrigsministeren efter en af social- og indenrigsministeren nærmere fast-
lagt fordelingsnøgle.
Social- og indenrigsministeren fordeler tilskuddet mellem de omfattede færgeruter
på grundlag af et beregnet tilskudsbehov for hver enkelt færgerute.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0007.png
Tilskudsbehovet for de enkelte ruter er beregnet som differencen mellem omsætnin-
gen for passagerbefordring i 2013 i skuldersæsonerne og den samlede billetindtægt,
der ville være i samme periode, hvis alle billetter blev afregnet efter et landevejsprin-
cip.
De tekniske beregninger tager udgangspunkt i en afgrænsning af skuldersæsoner-
ne, der dækker april, maj, juni, de sidste to tredjedele af august, september, oktober
og den første halvdel af november. Afgrænsningen, der ligger til grund for den tekni-
ske beregning af tilskudsbehovet, er ikke nødvendigvis fuldt ud svarende til den fakti-
ske periode, hvor tilskuddet skal anvendes i den enkelte kommune, fordi sommerferi-
en falder lidt forskelligt fra år til år.
Beregningerne omfatter passagerer, biler, busser, campingvogne, motorcykler og
knallerter m.v. samt cykler. Passagerer og biler udgør langt de største kategorier.
Udgangspunktet for den tekniske beregning er, at der betales for bil m.v. og hver
enkelt passager hver for sig. Det er lagt til grund, at der for hver passager betales 1,28
kr. og for biler 3,66 kr. pr. sejlet kilometer. Der er foretaget særskilte beregninger for
alle billetkategorier. Desuden er der indregnet en grundpris på 20,22 kr. pr. passager
for en returbillet.
Der er enkelte færgeruter, hvor der på grundlag af den tekniske beregning ikke er et
tilskudsbehov, fordi billetpriserne samlet set allerede er lave. Der kan dog alligevel på
disse ruter være en række billettyper, hvor billetprisen ligger over den tekniske bereg-
ning af en landevejspris. På den baggrund er det indbygget i modellen, at de pågæl-
dende ruter alligevel får et tilskud på 20 pct. af omsætningen i 2013 for passagerbe-
fordring i skuldersæsonerne.
Ligeledes kan der være ruter, som på grundlag af den tekniske beregning har et
forholdsvis lille tilskudsbehov, fordi billetpriserne samlet set allerede er lave. Det gæl-
der ligeledes for disse ruter, at der kan være en række billettyper, hvor den faktiske
billetpris ligger over den teknisk beregnede landevejspris. Det er derfor indbygget i
modellen, at de ruter, hvor det teknisk udregnede tilskudsbehov udgør under 20 pct. af
omsætningen, får hævet tilskuddet, så det svarer til 20 pct. af rutens omsætning.
Den foreslåede model sikrer således, at alle ruter bliver tilgodeset med den nye
ordning,
Beregningerne er foretaget på baggrund af data fra Danmarks Statistik om passa-
gertal og kommunernes indberetninger af omsætningen for 2013 på de forskellige
passagertyper. Alle omsætningstal er omregnet til 2016-pl.
Beregningsmodellen betyder, at der på årsbasis fra 2017 anvendes 95 mio. kr. til
nedsættelse af færgetakster på de omfattede ruter.
Det samlede finansieringsbehov er fordelt således, at de statslige færgeruter til
Bornholm og Samsø i alt tegner sig for et beløb på 19,6 mio. kr. i 2016 og 39,4 mio.
kr. årligt fra 2017, mens de øvrige færgeruters andel sammenlagt udgør 28,4 mio. kr. i
2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017.
På den baggrund foreslås det med lovforslaget, at der til de kommuner, som er om-
fattet af lovforslaget, i 2016 ydes et tilskud på 28,4 mio. kr. og fra 2017 et tilskud på
55,6 mio. kr. årligt.
Den foreslåede
§ 21 b, stk. 5,
fastsætter, at de kommuner, der modtager tilskud
efter stk. 1 og 2, skal anvende tilskuddet i perioden 16. marts – 30. november, dog
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni måned og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0008.png
Skolernes sommerferie er således ikke omfattet af ordningen. Skolernes sommerfe-
rie falder lidt forskelligt fra år til år. Det fremgår af § 14 a i folkeskoleloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1534 af 11. december 2015 af lov om folkeskolen, at skoleåret be-
gynder den 1. august. Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni og
varer indtil den af kommunalbestyrelsen bestemte første skoledag efter skoleårets
begyndelse.
For at sikre en enkel og ensartet ordning fastlægges den sommerperiode, hvor til-
skuddet ikke kan anvendes, fra den sidste lørdag i juni måned og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf. Da den sidste weekend i skolernes
sommerferie typisk er en travl rejseweekend, præciseres det, at denne weekend ind-
går i den periode, hvor der ikke kan ydes tilskud til nedsættelse af færgetakster.
Som eksempel indebærer denne afgrænsning i 2017, at den periode, der er undta-
get i sommerferien, løber fra og med lørdag den 24. juni til og med søndag den 6.
august.
I 2016 kan kommunerne anvende tilskuddet fra og med mandag den 8. august.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at den enkelte kommune får stor fleksibilitet i forbin-
delse med den lokale tilrettelæggelse af den nye ordning,
I forhold til den periodeafgrænsning af skuldersæsonerne, som ligger til grund for de
tekniske beregninger af tilskudsbehovet, gives der mulighed for at nedsætte priser i
yderligere to uger i hver sin ende af skuldersæsonerne.
Det er intentionen, at den enkelte kommune selv kan fastlægge de perioder, hvor
færgetaksterne nedsættes inden for den periode, der er fastlagt i § 21 b, stk. 5.
Det betyder, at en kommune eksempelvis kan beslutte, om tilskuddet skal anvendes
i en kortere eller længere periode i forhold til den periode, som ligger til grund for den
tekniske beregning af tilskudsbehovet. Hvis tilskuddet anvendes over en kortere peri-
ode, kan nedsættelsen af færgetaksterne i givet fald blive højere. Samtidig kan en
kommune beslutte at fordele takstnedsættelsen forholdsmæssigt forskelligt på de
enkelte billettyper.
Hvis påsken falder i april måned i et år, kan en kommune eksempelvis beslutte at
tage fuld billetpris i påskeperioden mod til gengæld at nedsætte færgebilletterne i den
sidste del af marts måned eller den sidste del af november. Eller hvis der eksempelvis
afholdes et efterårsmarked på en ø i sidste halvdel af november, kan kommunen be-
slutte, at færgebilletterne i den forbindelse nedsættes for at tiltrække gæster til øen.
En kommune kan som et andet eksempel beslutte at nedsætte takster for cykler for-
holdsvis mere for at fremme cykelturismen.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
§ 21 b, stk. 6,
blive fastsat nærmere regler om
fordelingen af tilskuddet og om ordningens administration.
Det samlede tilskud som fastlagt i § 21 b, stk. 1 og 2, ligger fast. Social- og inden-
rigsministeren vil fastsætte en fordelingsnøgle for tilskuddet.
Det er hensigten at foretage en evaluering af fordelingsnøglen for forholdet mellem
de kommunale færgeruter efter 4 år for at vurdere, hvorvidt der er sket en udvikling på
passagerområdet, herunder forskydninger mellem ruterne, som giver anledning til at
revidere fordelingsnøglen. Tilskuddet til den enkelte kommune ligger således fast i 4
år, og tilskuddet til de statslige ruter berøres ikke af evalueringen.
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0009.png
Evalueringen vil ske samtidigt med evalueringen af fordelingsnøglen for godsordnin-
gen, som trådte i kraft med virkning fra juni 2015. Det fremgår af lovbemærkningerne
til L 159 om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer, at det er hen-
sigten at evaluere fordelingsnøglen på godsområdet efter 5 år.
Udgangspunktet for den nærmere udmøntning af ordningen er, at den skal være
enkel og let administrerbar. Den konkrete tilrettelæggelse af ordningen kan mest hen-
sigtsmæssigt ske i den enkelte kommune med udgangspunkt i lokale forhold.
Det er derfor hensigten, at ordningen skal have form af en generel og ensartet ram-
me, inden for hvilken den enkelte kommune selv står for den konkrete udformning,
herunder fastlæggelse af takststrukturen for den pågældende færgerute. Det betyder,
at de forskellige billettyper på en given færgerute ikke nødvendigvis nedsættes med
samme procentsats i skuldersæsonerne.
Det er desuden hensigten at fastsætte regler om, at kommunerne årligt skal indbe-
rette oplysninger til Social- og Indenrigsministeriet om anvendelse af tilskuddet til ned-
sættelse af taksterne for passagerbefordring til og fra øer. Ved ordningens indførelse
vil kommunerne endvidere skulle vise en beregning af takstnedsættelserne som do-
kumentation for, at færgetaksterne samlet set for alle billettyper er nedsat med et be-
løb svarende til tilskuddet i 2016.
Det er en forudsætning for udbetaling af tilskud, at kommunalbestyrelsen udarbejder
en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af tilskuddet i det regnskabsår, der
ligger forud for det år, hvor tilskuddet udmeldes.
Hvis det på grund af udviklingen i passagerbefordring, f.eks. et fald i passagerom-
sætningen, viser sig, at en kommune ikke har anvendt hele det tilskud, som kommu-
nen har modtaget efter § 21 b, stk. 1 og 2, forudsættes det, at kommunen anvender
overskydende midler i det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af færgetakster
eller andre serviceforbedringer på færgeområdet. Kommunen skal i sådanne tilfælde
redegøre for anvendelsen af tilskuddet til sådanne formål i den redegørelse, som
kommunen skal udarbejde til Social- og Indenrigsministeriet.
Såfremt der på et senere tidspunkt måtte blive oprettet en ny færgerute til en af de
omfattede øer, vil denne også blive omfattet af ordningen om nedsættelse af færge-
takster. Der skal i givet fald tages konkret stilling til, hvorledes dette kan ske.
Ordningen omfatter alene biler og passagerer m.v., der transporteres på færger,
som er i rutefart til og fra de pågældende øer. Der ydes således ikke tilskud til anden
form for transport af biler og passagerer m.v. til de pågældende øer, fx andre skibsty-
per eller sommerruter.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21 b, stk. 7,
fastsætter, at kommuner, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, kan indgå aftale med social- og indenrigsministeren om, at
tilskuddet reduceres i særlige tilfælde.
Der kan være enkeltstående tilfælde, hvor begrænsninger i færgekapaciteten
og/eller et ønske om at begrænse biltrafikken på en lille ø kan gøre det vanskeligt at
anvende det beregnede tilskud fuldt ud. For at sikre en smidig udformning af ordnin-
gen, der kan tage højde for ganske særlige forhold, gives der med den foreslåede
bestemmelse i § 21 b, stk. 8, mulighed for, at en kommune efter aftale med social- og
indenrigsministeren delvist kan frasige sig et tilskud.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft med virkning fra den 1. august 2016.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0010.png
Det betyder, at initiativet får halvsårsvirkning i 2016. Udbetaling af tilskud vil ske
med virkning fra ikrafttrædelsestidspunktet.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0011.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013,
som ændret bl.a. ved lov nr. 582 af 4.
maj 2015 og senest ved lov nr. 1875 af
29. december 2015, foretages følgen-
de ændring:
1. Efter § 21 a indsættes:
Ӥ 21 b.
Social- og indenrigsministe-
ren yder et årligt tilskud til nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer
m.v. til og fra øer. Tilskuddet ydes til
kommuner med mindre øer og til
kommuner på øer uden fast forbindel-
se, der består af én kommune. Private
færger kan modtage tilskud gennem
en kommune. Social- og indenrigsmi-
nisteren yder ikke tilskud til de statslige
færgeruter til Bornholm og Samsø.
Stk. 2.
Tilskuddet udgør 28,4 mio. kr.
i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017.
Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2017 én gang årligt med den forvente-
de pris- og lønudvikling for den kom-
munale sektor.
Stk. 3.
De kommuner, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, omfatter Ka-
lundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland,
Assens, Faaborg-Midtfyn, Langeland,
Svendborg, Haderslev, Aabenraa,
Horsens, Hedensted, Struer, Nord-
djurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø,
Samsø, Fanø og Ærø Kommuner.
Stk. 4.
Social- og indenrigsministeren
fordeler tilskuddet efter stk. 1 og 2 efter
en af social- og indenrigsministeren
nærmere fastlagt fordelingsnøgle.
Stk. 5.
De kommuner, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, skal anvende
tilskuddet til takstnedsættelse, jf. stk. 1,
inden for perioden 16. marts – 30.
november med undtagelse af perioden
fra den sidste lørdag i juni måned og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i
umiddelbar forlængelse heraf.
Stk. 6.
Social- og indenrigsministeren
fastsætter nærmere regler om forde-
lingen af tilskuddet og om ordningens
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 200: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer), fra social- og indenrigsministeren
1605116_0012.png
administration, herunder om, at kom-
munalbestyrelsen skal udarbejde en
redegørelse for anvendelsen af til-
skuddet efter stk. 1 og 2.
Stk. 7.
Kommuner, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, kan indgå afta-
le med social- og indenrigsministeren
om, at tilskuddet reduceres i særlige
tilfælde.
§2
Loven træder i kraft den 1. august
2016.
12