Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1556623_0001.png
Enhed
Koncernøkonomi
Sagsbehandler
lsad
Koordineret med
Finansiering
Sagsnr.
2015-7445
Doknr.
273921
Dato
16-10-2015
Udleveringsnotat om FFL16 på § 15. Social- og Inden-
rigsministeriet
1. Sammenfatning
Dette notat beskriver Social- og Indenrigsministeriets samlede bidrag til forslag til fi-
nanslov for finansåret 2016 (FFL16), herunder bevillinger til ministeriets lovbundne
udgifter, tilskudsmidler samt ministeriets almindelige drift mv. Ministeriets bidrag er
samlet under
§ 15.
på finanslovsforslaget.
De samlede bevillinger under ministeriets ressort på FFL16 udgør 208,6 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Bevillinger for Social- og Indenrigsministeriet
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
Bevillinger under delloftet for driftsudgifter
Bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler
Bevillinger uden for udgiftsloft
Bevilling i alt
3.083,9
1.666,4
203.882,4
208.632,7
1,5
0,8
97,7
100,0
-2.863,2
-145.334,5
5.454,5
-142.743,2
Anm: Der er i tabellen tale om nettobevillinger, dvs. udgifter minus indtægter.
Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i forhold
til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse af De
Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15. Forbrug af videreførsel indgår ikke i angivelsen af
bevillinger under delloftet for driftsudgifter, hvorfor der forekommer en difference på 4,1 mio. kr. i forhold til
udgifter under delloft for driftsudgifter i Realøkonomisk oversigt ministeriets FFL16.
* Bevillingen er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Ministeriets bevillinger er i henhold til budgetloven grupperet således, at visse bevillin-
ger er placeret hhv. under det statslige delloft for driftsudgifter, under det statslige
delloft for indkomstoverførsler og uden for det statslige udgiftsloft.
Under
det statslige delloft for driftsudgifter
er der placeret bevillinger til driften af mini-
steriets institutioner, driftstilskud til brugerorganisationer, visse lovbundne bevillinger,
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0002.png
som ikke er indkomstoverførsler samt tilskudsmidler mv. Bevillinger under det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 3.083,9 mio. kr., svarende til 1,5 procent af ministeriets
samlede bevillinger.
Bevillingerne under
det statslige udgiftsloft for indkomstoverførsler
udgør 0,8 procent
af de samlede bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter og indtægter
relateret til indkomstoverførsler, der er fastsat ved lov. Indkomstoverførslerne omfatter
bl.a. hjælp til flygtninge i enkelttilfælde, merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og merudgifter for personer med bety-
deligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Endvidere er der visse særlige bevillinger, herunder tilskud til kommuner og regioner,
svarende til 97,7 procent af ministeriets samlede bevillinger, som er placeret
uden for
det statslige udgiftsloft.
Der er her primært tale om udgifter vedrørende statens tilskud
til kommuner og regioner, der følger af de årlige aftaler om kommunernes og regio-
nernes økonomi. Endvidere er udgifter til den centrale refusionsordning, hvor staten
refunderer visse kommunale udgifter til særligt dyre enkeltsager på det sociale områ-
de, også placeret uden for det statslige udgiftsloft.
2. Det statslige delloft for driftsudgifter
Ministeriets bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter udgør i alt 3.083,9
mio. kr. Delloft for driftsudgifter omfatter bevillinger til driften af ministeriets institutio-
ner, driftstilskud til brugerorganisationer, visse lovbundne bevillinger, som ikke er ind-
komstoverførsler samt reservationsbevillinger (tilskudsmidler mv.),
jf. tabel 2.
Tabel 2. Bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
Ministeriets driftsinstitutioner mv.
Driftstilskud til brugerorganisationer
Lovbundne bevillinger, som ikke er indkomstoverførsler
Reservationsbevillinger (Tilskudsmidler mv.)
Bevilling i alt
1.314,8
207,9
680,1
881,1
3.083,9
42,6
6,7
22,1
28,6
100,0
-242,4
-85,1
-796,8
-1.738,9
-2.863,2
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15. Forbrug af videreførsel indgår ikke i angivel-
sen af bevillinger under delloftet for driftsudgifter, hvorfor der forekommer en difference på 4,1 mio. kr. i
forhold til udgifter under delloft for driftsudgifter i Realøkonomisk oversigt ministeriets FFL16
* Bevillingen er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Bevillinger til ministeriets driftsinstitutioner mv. udgør 42,6 procent af de samlede be-
villinger under det statslige delloft for driftsudgifter, mens bevillinger til driftstilskud til
eksterne myndigheder, organisationer og selvejende institutioner mv. udgør 6,7 pro-
cent af de samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0003.png
De lovbundne bevillinger, som ikke er indkomstoverførsler og reservationsbevillinger
(tilskudsmidler mv.) udgør henholdsvis 22,1 og 28,6 procent af de samlede bevillinger
under det statslige delloft for driftsudgifter.
De enkelte rammer i forhold til bevillingstyper under det statslige delloft for driftsudgif-
ter er gennemgået nærmere nedenfor.
2.1. Ministeriets driftsinstitutioner mv.
Ministeriets samlede driftsbevillinger til driften af ministeriets institutioner mv. udgør på
FFL16 i alt 1.314,8 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Bevillinger til ministeriets driftsinstitutioner
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.11.01. Departementet
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
§ 15.11.18. Danmarks Statistik
§ 15.11.21. Ankestyrelsen
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
§ 15.13.01. SFI
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
§ 15.13.10. KORA
Øvrige bevillinger
Ministeriets driftsbevillinger i alt
205,6
296,8
257,1
248,2
170,9
37,5
36,8
35,1
26,8
1.314,8
15,6
22,6
19,6
18,9
13,0
2,9
2,8
2,7
2,0
100,0
-169,7
-9,4
-5,9
-5,0
-35,4
-2,2
-0,5
-0,3
-14,0
-242,4
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingen er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
I tabel 3 fremgår ministeriets største driftsinstitutioner med kontonumre og navne,
mens der i kategorien for øvrige bevillinger bl.a. er indeholdt råd og nævn, herunder
Rådet for Socialt Udsatte, Børnerådet, Det Centrale Handicapråd, Frivilligrådet mv.
Bevillingerne vedrørende ministeriets driftsinstitutioner er hovedsageligt nettoudgifts-
bevillinger. Det vil sige, at bevillingen er udtryk for udgifter minus eventuelle indtægter.
Disse nettoudgiftsbevillinger bliver årligt justeret i forhold til pris- og lønudviklingen
samt underlagt et almindeligt effektiviseringskrav på 2 procent årligt (omstillingsbidrag)
i det tilføjede budgetoverslagsår. Herudover er en række af ministeriets institutioner
underlagt besparelseskrav i 2016 som følge af 9. fase af Statens Indkøbsprogram.
Det skal bemærkes, at organisationsændringerne i Social- og Indenrigsministeriet ikke
indgår i det foreliggende FFL16-bidrag. De vil i øvrigt også være rammeneutrale.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0004.png
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger til driften af ministeriets institutioner
samt de væsentligste ændringer heri i forhold til FL15:
§ 15.11.01. Departementet:
Departementets driftsbevilling udgør 205,6 mio. kr., svarende til 15,6 procent af
ministeriets samlede driftsbevilling. Bevillingen til departementet er samlet set
nedskrevet med -169,7 mio. kr. i forhold til det tidligere Ministerium for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forholds og det tidligere Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriums departementer på FL15. Nedskrivningen skyldes helt overvejende de
områder, der er ressortoverført fra det tidligere Ministerium for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds departementet til andre ministerier i alt 80,3 mio.
kr. og tilsvarende de områder, der er ressortoverført fra det tidligere Økonomi- og
Indenrigsministerie til andre ministerier i alt 79,2 mio. kr. Den resterende ændring
skyldes de almindelige tilpasninger af driftsbevillingerne som omstillingsbidrag og
indkøbsbesparelser.
§ 15.11.21. Ankestyrelsen:
Ankestyrelsens driftsbevilling udgør 248,2 mio. kr., svarende til 18,9 procent af
ministeriets samlede driftsbevilling. Bevillingen er 5,0 mio. kr. lavere i forhold til
FL15, hvilket skyldes en række modsatrettede forhold.
Ankestyrelsens bevilling er opskrevet med 2,1 mio. kr. til finansiering af Antidis-
kriminationsenheden, der er finansieret ved overførsel af bevilling fra § 15.13.11.
Omstillingsinitiativer mv., ligesom Ankestyrelsens bevilling er opskrevet med 1,9
mio. kr. som følge af overtagelse af ressortansvaret for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Modsat
er Ankestyrelsens bevilling nedskrevet med 3,8 mio. som følge af afgivelse af be-
villing ved ressortændring til Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Sundheds- og Ældreministeriet mv.
Den resterende ændring skyldes de almindelige tilpasninger af driftsbevillingerne
som omstillingsbidrag og indkøbsbesparelser.
§ 15.11.30. Socialstyrelsen:
Socialstyrelsens driftsbevilling udgør 170,9 mio. kr., svarende til 13,0 procent af
ministeriets samlede driftsbevilling. Bevillingen er 35,4 mio. kr. lavere end ved
FL15. Reduktionen i bevillingen skyldes hovedsagligt, at Socialstyrelsen i forbin-
delse med ressortændringen har afgivet bevilling for i alt 24,3 mio. kr. samt tilba-
gerulning af opgaver i tilknytning til forebyggelsespakken for i alt 9,4 mio. kr. Den
resterende ændring skyldes de almindelige tilpasninger af driftsbevillingerne som
omstillingsbidrag og indkøbsbesparelser.
2.2. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.
Ministeriets driftstilskud til brugerorganisationer omfatter driftstilskud til en række or-
ganisationer, myndigheder samt selvejende institutioner under ministeriets ressort.
Samlet set udgør disse driftstilskud 207,9 mio. kr. på FFL16,
jf. tabel 4.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0005.png
Tabel 4. Bevillinger til driftstilskud til brugerorganisationer mv.
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.
§ 15.75.50. Tilskud til organisationer og foreninger mv. på
børneområdet
§15.64.50. Tilskud til organisationer, foreninger og instituti-
oner på handicapområdet
Øvrige driftstilskud
Driftstilskud i alt
4,5
102,0
207,9
2,2
49,1
100,0
-1,6
-69,0
-85,1
11,6
5,6
0,1
89,8
43,2
-14,6
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingen er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger vedrørende driftstilskud til brugeror-
ganisationer mv. samt de væsentligste ændringer heri i forhold til FL15:
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.:
Driftstilskud til en lang række brugerorganisationer på det sociale område, herun-
der Børn, Unge og Sorg, Dansk Blindesamfund, Mødrehjælpen, Livslinjen, Reden
i København mv. udgør 89,8 mio. kr., svarende til 43,2 procent af ministeriets
samlede driftstilskud til brugerorganisationer. Bevillingen er 14,6 mio. kr. lavere
end ved FL15, hvilket skyldes at der ved ressortændringen er afgivet bevilling på
14,5 mio. kr. og 1,0 mio. kr. til henholdsvis Udlændinge-, Integrations- og Boligmi-
nisteriet og Sundheds- og Ældreministeriet.
§ 15.64.50. Tilskud til organisationer, foreninger og institutioner på handicapom-
rådet:
Der er afsat bevilling til Dansk Blindesamfund og Synscenter Refsnæs på i alt
11,6 mio. kr. Bevillingen er 1,6 mio. kr. lavere end ved FL15, som følge af at den
midlertidige driftsstøtte i 2015 på 1,6 mio. kr. til RoboBraille i regi af Synscenter
Refsnæs ophører.
Øvrige driftstilskud:
Driftstilskud til øvrige organisationer, myndigheder samt selvejende institutioner
udgør 102,0 mio. kr. svarende til 49,1 procent af ministeriets samlede driftstilskud.
Bevillingen er 69,0 mio. kr. lavere end ved FL15. Dette kan helt overvejende hen-
føres til, at ressortansvaret vedrørende Udbetaling Danmark er overført til Be-
skæftigelsesministeriet i forbindelse med ressortændringen, hvorfor er der overført
67,5 mio. kr. til Beskæftigelsesministeriet.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0006.png
2.3. Lovbundne bevillinger, som ikke er indkomstoverførsler
I denne kategori er indeholdt lovbundne bevillinger, som ikke er karakteriseret som
indkomstoverførsler. Samlet set udgør disse lovbundne bevillinger 680,1 mio. kr. i
2016,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Lovbundne bevillinger, som ikke er indkomst overførsler
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem
§ 15.11.45. Partistøtte
Øvrige lovbundne bevillinger
Lovbundne bevillinger i alt
540,0
109,4
30,7
680,1
79,4
16,1
4,5
100,0
16,6
0,1
-813,5
-796,8
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingerne er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger vedrørende lovbundne bevillinger,
som ikke er indkomstoverførsler samt væsentligste ændringer heri i forhold til FL15:
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem:
Bevillingen omfatter den statslige refusion af kommunernes udgifter til de for-
sorgshjem og kvindekrisecentre mv., som kommunerne er forpligtet til at oprette
og drive i henhold til servicelovens § 109 og § 110. Den statslige refusion skønnes
til 540,0 mio. kr. i 2015, svarende til 79,4 procent af de samlede lovbunde bevillin-
ger, som ikke er indkomstoverførsler. Der er tale en stigning på i alt 16,6 mio. kr. i
forhold til FL15, hvilket skal ses i lyset af en forhøjelse af kontoen på 9,0 mio. kr.
som følge af lovforslag nr. L 138 om udvidet og styrket indsats for kvinder på kri-
secenter mv. samt en stigning på baggrund af den generelle vækst, der kan kon-
stateres i de kommunale udgifter til området.
§ 15.11.45. Partistøtte:
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 1291 af 8. december 2006 og Finansministeri-
ets bekendtgørelse nr. 988 af 24. august 2015 er partistøtten opdateret til 2016-
priser samt i forhold til det samlede vælgertal ved folketingsvalget 18. juni 2015.
På den baggrund er partistøtten 0,1 mio. kr. højere end ved FL15. Endvidere er
partistøtten fordelt i forhold til, at Alternativet er valgt ind. Dette medfører at parti-
støtten fordeles anderledes end tidligere mellem berettigede partier, det har dog
ingen betydning for den samlede bevilling til partistøtte.
Endvidere skal det bemærkes, at
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
ved FFL16 modtager
den fulde skilsmissegebyrindtægt, hvilket betyder, at gebyrindtægten under
§
15.12.04. Gebyrordninger for Statsforvaltningen
bortfalder i 2016.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0007.png
2.4. Reservationsbevillinger (Tilskudsmidler mv.)
Social- og Indenrigsministeriet administrerer, fordeler og udbetaler en lang række
tilskudsmidler mv. De samlede bevillinger hertil udgør 881,1 mio. kr. på FFL16,
jf.
tabel 6.
Tabel 6. Reservationsbevillinger (Tilskudsmidler mv.)
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.74.10. Sociale tilbud til personer med sindslidel-
ser
§ 15.13.15. Frivilligt socialt arbejde
§ 15.26.01. Forebyggende indsats for udsatte børn og
unge
Øvrige reservationsbevillinger (tilskudsmidler)
Reservationsbevillinger (tilskudsmidler) i alt
24,2
736,4
881,1
2,7
83,6
100,0
-28,0
-1.686,2
-1.738,9
76,2
44,3
8,6
5,0
-17,6
-7,1
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingerne er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste reservationsbevillinger (tilskudsmidler) samt
ændringerne heri i forhold til FL15:
§ 15.74.10. Sociale tilbud til personer med sindslidelser:
Puljen Sociale tilbud til personer med sindslidelser er 17,6 mio. kr. lavere end ved
FL15. Dette skyldes bevillingen til puljen
§ 15.74.10.30. Sociale tilbud til personer
med sindslidelser
(15M-puljen) bortfalder med den permanente bevilling på 18,3
mio. kr. i 2016 som led i regeringens sanering af puljer mv. på det daværende Mi-
nisteriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds område. Hertil
kommer, at den forudsatte profil for bevillingen i en række aftaler om udmøntning
af satspuljen ændredes fra 2015 til 2016.
§ 15.13.15. Frivilligt socialt arbejde
Puljen til frivilligt socialt arbejde til fordel for socialt truede mennesker (PUF-puljen)
er 7,1 mio. kr. lavere end ved FL16. Dette kan henføres til, at puljen er nedskrevet
med 7,5 mio. kr. i 2016 som led i regeringens sanering af puljer mv. på det tidlige-
re Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds område.
§ 15.26.01. Forebyggende indsats for udsatte børn og unge
Bevillingen til forebyggende indsats for udsatte børn og unge er 28,0 mio. kr. lave-
re end ved FL15. Dette skyldes to forhold. For det første har regeringen besluttet
at tilbagerulle dele af initiativet ”Tidlig hjælp til børn og unge i udsatte familier” (Fo-
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0008.png
rebyggelsespakken), som ikke var kontraktligt bundet, for at skabe rum til nye og
vigtige indsatsområdet. Således er bevillingen nedskrevet med 17,7 mio. kr. i
2016. For det andet blev 12,4 mio. kr. i 2016 omdisponeret fra kontoen til
§
15.26.03. Behandling af børn og unge,
jf. Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti om satspuljen for 2015 af november 2014.
Øvrige tilskudsmidler:
Ministeriets øvrige tilskudsmidler er hovedsageligt et resultat af udmøntningen af
tidligere års satspuljer. Da satspuljerne på Social- og Indenrigsministeriets del af
FFL16 alene omfatter puljer fra tidligere år og satspuljen for 2016 ikke er udmøn-
tet endnu medfører dette et fald i bevillingerne til tilskudsmidler på FFL16 i forhold
til FL15. Udmøntningen af satspuljen for 2016 finder sted som led i finanslovsfor-
handlingerne i efteråret 2015 og er endnu ikke afsluttet. Når finanslovsforhandlin-
gerne er endeligt afsluttet, fremsættes der et ændringsforslag til forslag til finans-
lov for 2016, herunder også resultatet af årets satspuljeforhandlinger. Endvidere
skal den lavere øvrig bevilling på 1.686,2 mio. kr. i forhold til FL15 ses i lyset af
afgivelse af en række tilskudsmidler ved ressortændring, herunder ældremilliarden
der er flyttet til bloktilskuddet til kommunerne.
3. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Det statslige delloft for indkomstoverførsler omfatter bevillinger til ministeriets lov-
bundne indkomstoverførsler.
Ministeriets samlede bevillinger til indkomstoverførsler, som er lovbundne er på i alt
1.666,4 mio. kr. i 2016,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Lovbundne bevillinger, som er indkomstoverførsler
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Øvrige bevillinger
Lovbundne bevillinger i alt
804,5
742,2
119,7
1.666,4
48,3
44,5
7,2
100,0
-81,0
238,4
-145.491,9
-145.334,5
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingerne er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste lovbunde bevillinger, som er indkomstoverførs-
ler samt de væsentligste ændringer heri i forhold til FL15:
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0009.png
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn
Bevillingen er 81,0 mio. kr. lavere i forhold til FL15. Dette skyldes, at udgiftsskøn-
net for kontoen er nedjusteret med 80,0 mio. kr. i 2016. Nedjusteringen er foreta-
get på baggrund af et nyt skøn for udgifterne til merudgiftsydelse og tabt arbejds-
fortjeneste baseret på størrelsen af de kommunale refusionsanmodninger i 1.
kvartal 2015.
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv.
Bevillingen er 238,4 mio. kr. højere i forhold til FL15. Opjusteringen af er foretaget
på baggrund af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets integrationsprog-
nose, som er justeret i forhold til aktivitetsskøn på asylområdet for 2016.
Øvrige bevillinger:
Øvrige lovbundne bevillinger, som er indkomstoverførsler omfatter merudgifter for
personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt
bevilling til udgifter på Christiansø. De øvrige bevillinger er samlet 145,5 mia. kr.
lavere i forhold i FL15, hvilket især skyldes afgivelse af folkepension og førtids-
pension på henholdsvis 127,5 mia. kr. og 20,1 mia. kr. til Beskæftigelsesministe-
riet ved ressortændring.
4. Uden for det statslige udgiftsloft
Under ministeriets finanslovsparagraf findes der visse bevillinger af særlig karakter
samt tilskud til kommuner og regioner, som er holdt uden for det statslige udgiftsloft.
Samlet er det bevillinger på 203,9 mia. kr., hvor tilskud til kommuner og regioner ud-
gør langt hovedparten,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Bevillinger udenfor det statslige udgiftsloft
FFL16
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL15
(mio. kr.)**
§ 15.91.11. Kommunerne
§ 15.91.12. Særtilskud til kommunerne
§ 15.91.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
Øvrige bevillinger
Bevillinger uden for udgiftsloft i alt
66.195,5
7.929,1
11.876,5
117.881,3
203.882,4
32,5
3,9
5,8
57,8
100,0
1.559,9
1.017,1
2,6
2.874,9
5.454,5
Anm. Der kan forekomme afrundingsdifference i tabellen. Ændringen i forhold til FL15 (mio. kr.) er opgjort i
forhold til den samlede bevilling under den tidligere § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet (med undtagelse
af De Økonomiske Råd, idet de blev ressortoverført til Finansministeriet) og den tidligere § 15. Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold på FL15.
* Bevillingerne er opgjort i 2016 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL16 opgjort i 2016 pris- og lønniveau og FL15 opgjort i
2015 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0010.png
§ 15.91.11. Tilskud til kommunerne:
Kontoen omfatter det kommunale bloktilskud. I henhold til loven fastsættes det år-
lige bloktilskud som det foregående års tilskud korrigeret for engangsreguleringer
og reguleret for:
Pris- og lønudviklingen
Mer- eller mindreudgifter som følge af opgaveændringer
Budgetgarantien, dvs. udviklingen i kommunernes udgifter til en række over-
førselsindkomster, herunder kontanthjælp og førtidspension
Et eventuelt balancetilskud
Bortset fra balancetilskuddet er der tale om en række tekniske reguleringer, som
er fastsat i loven. Størrelsen af balancetilskuddet aftales i de årlige økonomifor-
handlinger med KL. Balancetilskuddet sikrer, at kommunerne under ét kan finan-
siere det aftalte udgiftsniveau. I overensstemmelse med økonomiaftalen med KL
udgør balancetilskuddet for 2016 ca. -7,7 mia. kr.
Ligesom for indeværende år er balancetilskuddet for 2016 negativt. Balancetil-
skuddet kan i det enkelte år enten være positivt eller negativt. Formålet er at sikre,
at kommunerne under ét præcist har finansiering til det aftalte udgiftsniveau. Hvis
der ikke var et negativt balancetilskud for 2016, ville kommunernes samlede ind-
tægter overstige det aftalte udgiftsniveau.
Af det samlede bloktilskud for 2016 på 66,2 mia. kr. vedrører 4,6 mia. kr. kompen-
sationen for omlægningen af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet. Lige-
ledes vedrører 1,1 mia. kr. af statens samlede beskæftigelsestilskud til kommu-
nerne på 11,9 mia. kr. for 2016 refusionsomlægningen. Ved fastsættelsen af sta-
tens generelle tilskud og beskæftigelsestilskuddet til kommunerne ved aktstykket
afgjort den 10. juli 2015 var disse dele af tilskuddene betinget af den efterfølgende
vedtagelse af de to lovforslag om refusionsomlægning og udligningstilpasninger.
De to lovforslag blev vedtaget af Folketinget den 26. august 2015.
Bloktilskuddet for 2016 er ca. 1,6 mia. kr. højere end for 2015.
Med hensyn til overslagsårene skal det bemærkes, at beløbene for denne periode
ikke er bindende. Beløbet i overslagsårene svarer til bevillingen for 2016 korrigeret
for engangsreguleringer vedrørende budgetgarantien og efterregulering af selv-
budgetteringen.
§ 15.91.12. Særtilskud til kommuner
Kontoen omfatter følgende særtilskudsordninger:
Tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner
Tilskud til kommuner på større øer
Tilskud til kommuner med mindre øer
Tilskud til bedre dagtilbud
Tilskud til kommuner med en høj andel af borgere med sociale problemer
Tilskud til kommuner, der nedsætter skatten
Tilskud til et generelt løft af ældreplejen
Tilskud til styrket kvalitet i ældreplejen
Tilskud til omstilling af folkeskolen
Tilskud til styrkelse af likviditeten
Bevillingerne til disse tilskudsordninger reguleres årligt med den kommunale pris-
og lønudvikling.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Notat om finanslovsforslag 2016 for § 15 Social- og Indenrigsministeriet, fra social- og indenrigsministeren
1556623_0011.png
Tilskudsordningen til særligt vanskeligt stillede kommuner udgør i 2016 ifølge lo-
ven 187,2 mio. kr., men er ekstraordinært forhøjet til 300 mio. kr. i 2016, hvoraf er
50 mio. kr. afsat og fordelt til vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlæg-
ningen indebærer en belastning.
For overslagsårene 2017 og frem er puljen budgetteret til 187,2 mio. kr., svarende
til loven. Der er således ikke på finansloven forudsat ekstraordinære forhøjelser
for de kommende år, men spørgsmålet vil indgå i de årlige økonomiforhandlinger
med KL.
Tilskuddet til styrkelse af likviditeten er forhøjet med 0,5 mia. kr. til 3,5 mia. kr. i
2016. Tilskuddet er fordelt med 1,5 mia. kr. som grundtilskud efter indbyggertal, 1
mia. kr. efter indbyggertal til kommuner med et strukturelt underskud over lands-
gennemsnittet og 1 mia. kr. efter indbyggertal til i kommuner med et lavt beskat-
ningsgrundlag.
§ 15.91.13. Beskæftigelsestilskud til kommuner
Kontoen omfatter beskæftigelsestilskuddet til kommunerne, som blev indført med
virkning fra 2010 som kompensation for, at kommunerne fra 2010 overtog udgif-
terne til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige. Beskæftigelsestilskuddet be-
står af:
Et
grundtilskud,
som svarer til den enkelte kommunes samlede tilskud i året to
år før tilskudsåret opreguleret til tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og
reguleret for ændringer i love og regler på de områder, der er omfattet af be-
skæftigelsestilskuddet.
Et
merudgiftsbehov,
der for kommunerne under ét beregnes som forskellen
mellem kommunernes grundtilskud og de skønnede kommunale nettoudgifter
for tilskudsåret.
Der udmeldes et foreløbigt beskæftigelsestilskud til kommunerne i året før til-
skudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvejsreguleres i tilskudsåret og efterregu-
leres året efter tilskudsåret.
Med virkning fra 2013 er beskæftigelsestilskuddet blevet justeret. Justeringen ved-
rører fordelingen af beskæftigelsestilskuddet på kommunerne. Justeringen inde-
bærer, at kommunerne sikres fuld kompensation for udgifterne på landsdelsni-
veau. Inden for den enkelte landsdel fordeles tilskuddet til kommunerne efter en
generel nøgle. Det betyder, at den enkelte kommune har et incitament til at ned-
bringe sine udgifter på området gennem en så effektiv beskæftigelsesindsats som
muligt.
Det foreløbige tilskud for 2016 er fastsat på baggrund af skønnet over udviklingen
i ledigheden i Økonomisk Redegørelse fra maj 2015.
1,1 mia. kr. af statens samlede beskæftigelsestilskud til kommunerne på 11,9 mia.
kr. for 2016 vedrører refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet. Ved fast-
sættelsen af statens generelle tilskud og beskæftigelsestilskuddet til kommunerne
ved aktstykket afgjort den 10. juli 2015 var denne del af tilskuddet betinget af den
efterfølgende vedtagelse af de to lovforslag om refusionsomlægning og udlig-
ningstilpasninger. De to lovforslag blev vedtaget af Folketinget den 26. august
2015.
Øvrige bevillinger
Under øvrige bevillinger indgår statstilskud til regionerne på 91.778,3 mio. kr. og
refusion af kommunernes og regionernes udgifter til merværdiafgift på 24.699,5
mio. kr.
11