Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1604263_0001.png
Velfærdspolitisk Analyse
Udsatte børn og unges videre
vej i uddannelse
El
Mange udsatte børn og unge får en god skolegang og kommer godt videre i uddannelsessy-
stemet efter grundskolen. Men set under ét klarer gruppen sig dårligere end andre børn og
unge. Knap 50 pct. af udsatte børn og unge er i gang med eller har gennemført en ungdoms-
uddannelse i 17-19-årsalderen, mens det gør sig gældende for op mod 85 pct. af ikke-
udsatte.
Der er mange forhold, der har betydning for børn og unges skolegang og videre færd gen-
nem uddannelsessystemet. Udsatte børn og unge, som har et godt fagligt standpunkt med
sig fra grundskolen, ikke har begået kriminalitet, og hvor problemerne er løst i en tidlig alder,
klarer sig omtrent lige så godt som ikke-udsatte som helhed.
Mere end halvdelen af forskellen mellem udsatte og ikke-udsatte børn og unge kan forklares
ved, at udsatte børn og unge har et dårligere fagligt standpunkt, når de forlader grundskolen
end andre børn og unge.
Gruppen af udsatte børn og unge
Denne analyse giver et indblik i, hvordan udsatte børn og unge klarer sig i uddannelsessy-
stemet. Gruppen af udsatte børn og unge kan indkredses på forskellige måder. Nogle analy-
ser fokuserer på børn og unge, hvor der er indikationer på udsathed hos barnet eller den
unge selv, eller hvor der er indikationer på sociale problemer hos deres forældre, fx psykisk
sygdom, misbrugsproblemer eller kriminalitet.
Andre analyser ser på børn og unge, der aktuelt modtager eller tidligere har modtaget en
social foranstaltning i form af en anbringelse eller en forebyggende foranstaltning, efter ser-
viceloven. Med denne tilgang er der sikkerhed for, at barnet eller den unge efter en konkret
vurdering fra kommunen har fået tildelt en ydelse, der knytter sig til en eller anden form for
udsathed.
I denne analyse er udsatte børn og unge afgrænset som 17-19-årige, der på et tidspunkt i
alderen 0-17 år har været anbragt uden for hjemmet eller har modtaget en personrettet fore-
byggende foranstaltning. Gruppen af udsatte børn og unge omfatter ca. 8,7 pct. af alle 17-19-
årige i 2013 (knap 19.000 personer).
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0002.png
Velfærdspolitik Analyse
Udsatte unge og ungdomsuddannelse
Mange udsatte børn og unge får en god skolegang og kommer godt videre i uddannelsessy-
stemet efter grundskolen. Men sammenlignet med andre børn og unge er det væsentlig fær-
re, som får en ungdomsuddannelse.
Mens det er knap 50 pct. af de udsatte børn og unge, der er i gang med eller har gennemført
en ungdomsuddannelse i 17-19-årsalderen, gør det samme sig gældende for op mod 85 pct.
af ikke-udsatte børn og unge, jf. figur 1.
Figur 1
Udsatte børn og unge med igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse
Anm.: Udsatte omfatter 17-19-årige i 2013, der på et tidspunkt i 0-17-årsalderen har været anbragt uden for
hjemmet eller modtaget en personrettet forebyggende foranstaltning efter serviceloven. Ikke-udsatte
er øvrige 17-19-årige. Igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse omfatter kompetencegi-
vende ungdomsuddannelser samt Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU). Analysen tager ud-
gangspunkt i igangværende og gennemførte ungdomsuddannelser, herved fanges også det markant
større frafald i uddannelsessystemet blandt udsatte.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Billedet nuanceres, hvis man ser på, hvornår foranstaltningerne er iværksat. Hvis den første
foranstaltning er iværksat inden 10-årsalderen, ligger andelen, der er i gang med eller har
gennemført en ungdomsuddannelse på omkring 55 pct. Hvis foranstaltningerne først er
iværksat senere i livet, er andelen noget lavere, jf. figur 2.
2
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0003.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 2
Igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse efter alder ved iværksættelse af første for-
anstaltning
Anm.: Se figur 1. Foranstaltninger omfatter både anbringelser uden for hjemmet og personrettede forebyg-
gende foranstaltninger.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Det kan afspejle forskellige forhold. En forklaring kan være, at der er bedre mulighed for at
løse barnets problemer, fordi problemerne er opsporet på et tidligt tidspunkt i barndommen.
Det spiller også en rolle, at foranstaltninger efter serviceloven, der iværksættes tidligt i et
barns liv, ofte har en anden karakter end foranstaltninger, der iværksættes sent i teenage-
årene. For helt små børn vil en foranstaltning ofte være udløst af familiemæssige problemer,
mens en foranstaltning i teenageårene i langt de fleste tilfælde knytter sig til problemer hos
den unge selv.
Problemer i familien er ikke nødvendigvis en barriere for udsatte børn og unges videre vej i
uddannelsessystemet, hvis det ikke giver sig udslag i problemer hos barnet eller den unge
selv. Men hvis problemerne i familien slår ud i eksempelvis adfærdsproblemer, misbrug og
kriminalitet, psykiske problemer eller generel mistrivsel, kan de udgøre en betydelig barriere
for at få et godt udbytte af undervisningen i grundskolen og svække forudsætningerne for at
påbegynde og færdiggøre en ungdomsuddannelse.
Hos de børn og unge, hvor problemerne er løst i en tidlig alder, sætter udsatheden sig kun
mindre spor på uddannelsesaktiviteten. Hvis den sidste foranstaltning er bragt til ende, inden
barnet er fyldt 10 år, er det op mod 70 pct., der er i gang med eller har gennemført en ung-
domsuddannelse i 17-19-årsalderen, jf. figur 3.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0004.png
Velfærdspolitik Analyse
Figur 3
Igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse efter alder ved ophør af den sidste foran-
staltning
Anm.: Se figur 1 og 2. Aldersgruppen 14-17 år indeholder også personer, der er i efterværn som 18-19-årige,
og personer, hvor der ikke er registreret en dato for foranstaltningens ophør. Langt hovedparten af
de udsatte børn og unge har modtaget den sidste foranstaltning i teenageårene.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Jo ældre barnet er ved ophøret af den sidste foranstaltning, desto lavere er andelen med en
igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse.
Man skal i øvrigt være opmærksom på, at denne analyse alene baserer sig på
personrettede
foranstaltninger, da der på nuværende tidspunkt ikke er tilgængelige registeroplysninger om
familierettede
foranstaltninger, jf. boks 1.
4
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0005.png
Velfærdspolitisk Analyse
Boks 1
Betydning af manglende oplysninger om familierettede foranstaltninger
Der foreligger ikke registeroplysninger om familierettede foranstaltninger, som gruppen af 17-19-årige har
modtaget gennem deres barn- og ungdom.
Når familierettede foranstaltninger ikke indgår i analysen, bidrager det især til nogen usikkerhed omkring
alderen ved iværksættelse af den første foranstaltning. Nogle af de børn og unge, der indgår i analysen, kan
have fået iværksat en foranstaltning efter serviceloven i en tidligere alder end oplyst. Det gælder de, der
både har modtaget familierettede og personrettede foranstaltninger. Det trækker isoleret set i retning af, at
andelen med igangværende/gennemført ungdomsuddannelse er mere ens på tværs af alder ved
iværksættelse af den første foranstaltning.
De manglende oplysninger bidrager imidlertid også til at undervurdere antallet af udsatte børn og unge, da
de, der alene har modtaget en familierettet foranstaltning i alderen 0-17 år, ikke tælles med i opgørelsen.
Her vil der formentlig være tale om børn, som altovervejende får iværksat foranstaltninger i en tidlig alder, og
en gruppe, hvor problemerne i familien i mindre grad vil have givet sig udslag i problemer hos barnet selv.
Det vil isoleret set trække i retning af en højere andel med igangværende/gennemført ungdomsuddannelse
blandt udsatte børn og unge, der har modtaget foranstaltninger i en tidlig alder.
Der vil altså i nogen grad være tale om modsatrettede effekter, og det vurderes, at de manglende
oplysninger om familierettede foranstaltninger ikke påvirker analysens hovedkonklusioner.
Danmarks Statistik har i januar 2016 for første gang offentliggjort data om børn og unge omfattet af familie-
rettede foranstaltninger. Data vedrører familierettede foranstaltninger i 2014.
Det faglige standpunkt efter grundskolen er vigtigt
Jo bedre det faglige standpunkt er efter grundskolen, desto bedre er forudsætningerne for at
tage en ungdomsuddannelse.
Udsatte børn og unge har generelt et dårligere fagligt standpunkt efter grundskolen og der-
med et dårligere afsæt for deres videre vej i uddannelsessystemet. Det er en stor del af for-
klaringen på, at udsatte børn og unge i langt mindre grad end ikke-udsatte er i gang med eller
har gennemført en ungdomsuddannelse i 17-19-årsalderen.
For udsatte børn og unge ligger karaktergennemsnittet i dansk og matematik ved folkesko-
lens 9. klasses afgangsprøve på lidt over 4�½, mens det for ikke-udsatte ligger på lidt over
6�½, jf. figur 4.
Det er desuden omkring hver anden af de udsatte børn og unge, der ikke har aflagt afgangs-
prøve i dansk og matematik, jf. figur 5.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0006.png
Velfærdspolitik Analyse
Figur 4
Karaktergennemsnit i dansk og matematik
ved folkeskolens 9. klasses afgangsprøve
Figur 5
Andel, der ikke har aflagt folkeskolens 9.
klasses afgangsprøve i dansk og matematik
Anm.: Se figur 1. Karaktergennemsnittet er beregnet på baggrund af karaktererne i de bundne prøvefag i
dansk og matematik: Skriftlig dansk (delprøverne læsning, retskrivning og skriftlig fremstilling),
mundtlig dansk og skriftlig matematik (delprøverne matematiske færdigheder og matematisk pro-
blemløsning). Opgørelsen omfatter kun personer, der har aflagt prøve i alle seks bundne prøvefag.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
At mange udsatte børn og unge slet ikke aflægger afgangsprøve i dansk og matematik, træk-
ker i retning af, at det faglige standpunkt er endnu dårligere for gruppen, end en sammenlig-
ning af karaktergennemsnittet med ikke-udsatte umiddelbart giver indtryk af.
Det dårligere faglige standpunkt er imidlertid ikke hele forklaringen på, at færre udsatte børn
og unge er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse i 17-19-årsalderen. Ud-
satte børn og unge klarer sig også dårligere end ikke-udsatte, når man sammenligner grup-
per med samme faglige standpunkt efter grundskolen.
Det er eksempelvis kun 80 pct. af de udsatte børn og unge, der er i gang med eller har gen-
nemført en ungdomsuddannelse, mens det gør sig gældende for 96 pct. af de ikke-udsatte,
når man ser på grupper med et karaktergennemsnit på 7 eller derover i dansk og matematik
ved folkeskolens 9. klasses afgangsprøve, jf. figur 6.
6
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0007.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 6
Igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse efter karaktergennemsnit i dansk og mate-
matik ved folkeskolens 9. klasses afgangsprøve
Anm.: Se figur 1. Karaktergennemsnittet er beregnet på baggrund af karaktererne i de bundne prøvefag i
dansk og matematik: Skriftlig dansk (delprøverne læsning, retskrivning og skriftlig fremstilling),
mundtlig dansk og skriftlig matematik (delprøverne matematiske færdigheder og matematisk pro-
blemløsning).
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Når udsatte børn og unge får et dårligere fagligt standpunkt i grundskolen, og færre udsatte
er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse, kan det afspejle, at de i mindre
grad får den støtte og opbakning fra deres forældre, som de har brug for på deres vej igen-
nem grundskolen og uddannelsessystemet. Men det kan også skyldes, at sociale problemer
for nogle unge resulterer i manglende motivation, mistrivsel eller andre personlige udfordrin-
ger i forhold til at gå i gang med og færdiggøre en ungdomsuddannelse – også for unge med
et godt fagligt afsæt fra grundskolen.
Kriminelle unge klarer sig markant dårligere
Kriminalitet er en af de udfordringer, der har stor betydning for, hvordan en ung klarer sig i
uddannelsessystemet.
Unge, der har begået kriminalitet, er i markant mindre omfang i gang med eller har færdig-
gjort en ungdomsuddannelse. Det gælder både for udsatte og ikke-udsatte unge, jf. figur 7.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0008.png
Velfærdspolitik Analyse
Figur 7
Igangværende eller gennemført ungdomsuddannelse og kriminalitet
Anm.: Se figur 1. ”Har begået kriminalitet” omfatter personer, der har modtaget en fældende strafferetlig
dom, efter de er fyldt 15 år.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Der kan være mange årsager til, at unge med kriminel adfærd sjældnere får en ungdomsud-
dannelse end andre unge.
Kriminalitet kan være udtryk for sociale eller personlige problemer. Kriminalitet kan fx være
relateret til et misbrugsproblem hos den unge, som i sig selv kan være medvirkende til at
begrænse mulighederne for at få en ungdomsuddannelse. En kriminel løbebane kan også
være vejen ind i et miljø, hvor fokus ikke er på uddannelse.
Andelen af udsatte børn og unge, der har begået kriminalitet, er langt højere end for ikke-
udsatte. Mens det er under 5 pct. af de ikke-udsatte, der har begået kriminalitet, er det over
20 pct. af de udsatte, jf. figur 8.
8
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0009.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 8
Andel, der har begået kriminalitet
Anm.: Se figur 1 og 7.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Forskellen mellem udsatte og ikke-udsatte afspejler dels, at flere udsatte børn og unge kom-
mer ind i en kriminel løbebane, dels at der i en række tilfælde iværksættes sociale foranstalt-
ninger over for en ung som følge af en kriminel adfærd.
Hvis gruppen af udsatte børn og unge opdeles efter de forskellige karakteristika, som der er
fokuseret på i denne analyse, bliver det tydeligt, at nogle udsatte unge klarer sig godt i be-
stræbelserne på at få en ungdomsuddannelse.
Unge, som har et godt fagligt standpunkt, ikke har begået kriminalitet, og hvor foranstaltnin-
gen er afsluttet inden teenageårene, klarer sig omtrent lige så godt som ikke-udsatte, jf. figur
9.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0010.png
Velfærdspolitik Analyse
Figur 9
Igangværende/gennemført ungdomsuddannelse for forskellige grupper af udsatte børn og unge
Anm.: De vandrette stiplede streger for ”Ikke-udsatte” er andelen af ikke-udsatte unge, der er i gang med
eller har gennemført en ungdomsuddannelse, og som har de samme karakteristika fsva. karaktergen-
nemsnit og kriminalitet som de udsatte unge, de sammenlignes med.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Hvis det hypotetisk antages, at udsatte børn og unge havde samme faglige standpunkt efter
grundskolen og samme grad af kriminalitet som ikke-udsatte, skønnes det, at knap 70 pct. af
de udsatte børn og unge ville være i gang med eller have gennemført en ungdomsuddannel-
se i 17-19-årsalderen, jf. figur 10.
10
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om velfærdspolitisk analyse af udsatte børn og unges videre vej i uddannelse.
1604263_0011.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 10
Betydning af fagligt standpunkt og kriminalitet
Anm.: Se figur 1 mv. Den 1. sølje viser den faktiske andel med igangværende/gennemført ungdomsuddan-
nelse for udsatte børn og unge. Søjle 2 og 3 viser en såkaldt standardberegning, hvor udsatte antages
at have samme fordeling på henholdsvis karakterer i dansk og matematik ved 9. klasses afgangsprøve
(søjle 2) og samme grad af kriminalitet målt ved andelen med en fældende strafferetlig dom (søjle 3),
som ikke-udsatte, mens sølje 4 viser en samlet beregning for det faglige standpunkt og graden af
kriminalitet. I standardberegningen fastholdes den andel, der er i gang med eller har gennemført en
ungdomsuddannelse, blandt udsatte børn og unge inden for hver undergruppe. Der er således tale
om en beregning, der bygger på stiliserede antagelser (og ikke en analyse, der kortlægger en kausal
sammenhæng).
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 2
Februar 2016
11