Februar 2016
Reform af udligningssystemet – Nordjyske perspektiver
Det statslige tilskud til kommunerne i 2016 er på godt 65 mia. kr., og er fordelt med omkring 57
mia. kr. til udligningsordningerne og omkring 8 mia. kr. i bloktilskud.
Det bemærkes:
At udligningen beregnes ud fra kommunernes beregnede strukturelle overskud eller
underskud dvs. forskellen mellem kommunernes beregnede udgiftsbehov og kommunernes
skatteindtægter ved en gennemsnitlig skatteprocent.
At formålet med kommunal udligning er at sikre, at kommunerne har mere ensartede
finansieringsmuligheder.
At bloktilskuddet fordeles kommunerne imellem efter befolkningstallet.
I takt med at Folketinget og borgerne i stigende grad kræver og forventer ensartet service i
kommunerne, så bør kommunerne også have mere og mere ensartede finansieringsmuligheder.
Ensartede finansieringsmuligheder vil ikke mindske det kommunale selvstyre og incitamenterne til
at præstere bedre, men det vil sikre at forskelle mellem kommuner skyldes lokale prioriteringer
og/eller den lokale evne til at tilrettelægge servicen.
Der er behov for at kigge på hele finansieringssiden:
-
-
-
Det generelle udlignings- og tilskudssystem
Omlægninger betinget af refusionsreformen på beskæftigelsesområdet
Beskæftigelsestilskuddet (samspillet – eller rettere manglen på samspil – mellem
beskæftigelsestilskuddet og de budgetgaranterede områder)
Som systemerne er indrettet i dag er alle kommuner nettotabere i udligningssystemet. Samlet
mister de Nordjyske kommuner knap 1,5 mia. kr. årligt (godt 1,3 mia. kr. i udligning og 0,165 mia.
kr. på beskæftigelsesområdet) i forhold til en model med retvisende udligning. Og beløbet er
stigende over tid på grund af de indbyggede mekanismer. De konkrete tal og yderligere materiale
kan findes på rimeligudliging.nu.
Det generelle udlignings- og tilskudssystem
Problemstillingerne i det generelle tilskuds- og udligningssystem er godt belyst i initiativet
rimeligudligning.nu med seks østjyske kommuner i spidsen. Deres arbejde har identificeret en
række problemstillinger, der knytter sig til modellerne og de valgte socioøkonomiske kriterier.
Hovedkonklusionen er at den nuværende indretning af systemet tilgodeser bykommuner på