Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1596913_0001.png
Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Julie Begtorp
Koordineret med
Evaluering af servicelovens kapitel 24 a om fuldbyrdelse
af strafferetlige foranstaltninger m.v.
1. Baggrund
Indførelsen af servicelovens kapitel 24 a om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstalt-
ninger m.v. er en udmøntning af satspuljeaftalen for 2013-2016.
Formålet med reglerne er at sikre fuldbyrdelsen af de strafferetlige foranstaltninger,
som kommunerne udmønter på det sociale område over for personer, der er friheds-
berøvet og anbragt i boformer efter servicelovens § 108 og på anbringelsessteder
efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6. Målgruppen for lovændringen er voksne
med udviklingshæmning og lignende og unge med eller uden nedsat psykisk funkti-
onsevne.
Før lovændringen var der ikke særskilt regulering på det sociale område om ind-
grebsmuligheder over for personkredsen. Med lovændringen blev der indført følgende
indgrebsmuligheder:
Indskrænkning i den anbragtes adgang til internet og telefon (servicelovens §
137 g).
Undersøgelse af den anbragtes opholdsrum og ejendele (servicelovens § 137
h).
Inddragelse af den anbragtes effekter (servicelovens § 137 i).
Aflåsning af den anbragtes bolig for natten (servicelovens § 137 j).
Sagsnr.
2015 - 6507
Doknr.
306156
Dato
05-01-2016
Alle fire indgrebsmuligheder kan anvendes over for voksne, mens unge alene er om-
fattet af indgrebsmuligheden vedrørende indskrænkning i adgangen til internet og
telefon.
Der kan træffes afgørelse om anvendelse af en eller flere af de første tre indgrebsmu-
ligheder, når det skønnes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet. Der kan træffes afgørelse om den
fjerde indgrebsmulighed - aflåsning af den anbragtes bolig for natten - hvis der er nær-
liggende risiko for, at den anbragte ellers vil undvige fra boformen.
Det er en betingelse for at træffe afgørelse om indgreb, at formålet med indgrebet ikke
hensigtsmæssigt kan opnås ved mindre indgribende initiativer, og iværksatte indgreb
skal straks bringes til ophør, når betingelserne herfor ikke længere er til stede.
Det er borgerens handlekommune, der træffer afgørelse om indgreb. Der er også
mulighed for, at lederen eller lederens stedfortræder på boformen eller anbringelses-
stedet kan træffe foreløbige afgørelser om indgreb, som kan udføres med det samme,
når det er nødvendigt, og som efterfølgende forelægges til godkendelse i borgerens
handlekommune.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 171: Evaluering af virkninger af kapitel 24 a i serviceloven om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltninger m.v., fra social- og indenrigsministeren
1596913_0002.png
2. Resultater af evalueringen
Evalueringen fokuserer på anvendelsen og virkningerne af indgrebsmulighederne.
Den er baseret på en spørgeskemaundersøgelse sendt til:
196 fagchefer på hhv. voksen- og børneområdet i alle kommuner,
30 boformer efter servicelovens § 108, som har mulighed for at have borgere
anbragt på baggrund af en strafferetlig afgørelse samt til
107 anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6.
Herudover er evalueringen baseret på tre casebesøg og en række telefoninterviews.
I forbindelse med oplysningerne nedenfor om anvendelse af loven skal det understre-
ges, at Rambøll har oplyst, at der er uoverensstemmelse mellem fagchefernes og
boformernes/anbringelsesstedernes besvarelser. Rambøll har oplyst, at det formentlig
skyldes, at svarprocenten i de to spørgeskemaundersøgelser ikke er 100. Derfor kan
det forekomme, at fagchefen i en borgers handlekommune har besvaret spørgeske-
maet, men at lederen på borgerens boform eller anbringelsessted ikke har besvaret
spørgeskemaet. Rambøll har gjort opmærksom på, at tallene fra henholdsvis handle-
kommunerne og boformerne samt anbringelsesstederne ikke nødvendigvis kan sam-
menholdes, men må forstås hver for sig.
2.1. I hvilket omfang har indgrebsmulighederne været anvendt?
Afgørelser kan træffes af 1) borgerens handlekommune, men der er også mulighed
for, at 2) lederens eller lederens stedfortræder af boformen eller anbringelsesstedet
kan træffe foreløbige afgørelser om indgreb. Foreløbige afgørelser skal snarest muligt
efterfølgende forelægges til godkendelse i kommunen. Det kan ikke udelukkes, at
besvarelserne fra fagcheferne både indeholder afgørelser efter punkt 1 og punkt 2.
Ad 1) Afgørelser truffet af kommunen baseret på spørgeskemaer sendt til kommuner-
ne
142 fagchefer har besvaret spørgeskemaet. 9 fagchefer angiver, at de har truffet afgø-
relse om et eller flere indgreb i perioden 2013-2015. I alt har de truffet 17 afgørelser
om muligheder for at foretage indgreb fordelt på 15 boformer og anbringelsessteder
og 12 anbragte borgere, herunder unge.
Voksne
Foreløbige afgørelser truffet af boformens leder eller stedfortræder baseret på spør-
geskemaer sendt til 30 boformer efter servicelovens § 108
19 boformer har besvaret spørgeskemaet. Fire boformer har oplyst, at de i perioden
2013-2015 har truffet foreløbige afgørelser 59 gange fordelt på 24 borgere:
22 gange har boformerne truffet foreløbig afgørelse om indskrænket adgang
til internet og telefon for to borgere.
22 gange har boformerne truffet foreløbig afgørelse om undersøgelse af op-
holdsrum og ejendele for 12 borgere.
12 gange er der truffet foreløbig afgørelse om inddragelse af effekter for syv
borgeres vedkommende, mens der er truffet foreløbig afgørelse om aflåsning
af bolig for natten tre gange overfor tre borgere.
Boformernes ledere oplyser, at ingen af borgernes handlekommuner efterfølgende har
afvist de foreløbige afgørelser. Omvendt oplyser seks adspurgte fagchefer i handle-
kommunerne, at de har fået forelagt i alt ni foreløbige afgørelser, fordelt på seks bo-
former og syv borgere, og tre fagchefer oplyser, at de har modtaget foreløbige afgø-
relser, de ikke har kunnet godkende.
Gennemførte indgreb
14 af de 19 boformer, der har besvaret spørgeskemaet, har oplyst, at de har borgere
anbragt på baggrund af en strafferetlig afgørelse eller har haft det. Fire af disse bo-
former har oplyst, at de har gjort brug af en eller flere af indgrebsmulighederne.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 171: Evaluering af virkninger af kapitel 24 a i serviceloven om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltninger m.v., fra social- og indenrigsministeren
1596913_0003.png
Tre boformer har indskrænket anbragte borgeres adgang til internet eller telefon, to
boformer har undersøgt anbragtes opholdsrum eller ejendele, tre boformer har ind-
draget en eller flere anbragte borgeres effekter, mens to boformer har aflåst anbragtes
bolig for natten. Indgrebene har været gennemført i forhold til i alt 27 borgere. Den
mest anvendte indgrebsmulighed er undersøgelse af borgerens opholdsrum eller
ejendele.
Unge
66 anbringelsessteder har besvaret spørgeskemaet i varierende omfang. Af dem er
der 56 anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, som har mulig-
hed for at have unge anbragt på baggrund af en strafferetlig afgørelse, og det er 35
unge eller har været. Et af disse anbringelsessteder har oplyst, at det har gjort brug af
indgrebsmulighederne. Indgrebene fordeler sig på to unge, hvis handlekommuner har
truffet i alt fem afgørelser om at indskrænke de unges adgang til telefon og internet.
3. Virkning af lovændringen
Virkning af lovændringen set fra myndighedens, driftsherrens og personalets perspek-
tiv
Rambøll vurderer, at myndighedssiden i kommunerne ikke har mange erfaringer med
at træffe afgørelser efter loven. Dette tilskrives, at loven har været anvendt i et be-
grænset omfang, og at der derfor er truffet et begrænset antal afgørelser.
På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen og interviews med personalet på bofor-
mer og anbringelsessteder, som har anvendt indgrebene, oplyser Rambøll, at perso-
nalet vurderer, at indgrebsmulighederne har øget sikkerheden og trygheden både for
personalet og de øvrige beboere. De har fået mulighed for at handle hurtigt og behø-
ver ikke at inddrage politiet for at inddrage effekter.
Omvendt oplyser Rambøll, at personalet i de boformer og anbringelsessteder, som
ikke har anvendt indgrebsmulighederne, eller kun har anvendt dem i begrænset om-
fang, enten ikke oplever situationer, hvor det har været nødvendigt at bruge ind-
grebsmulighederne, eller at de i stedet opnår intentionen med indgrebene via et pæ-
dagogisk arbejde.
Boformerne og anbringelsesstederne vurderer, at lovændringen ikke har øget brugen
af magtanvendelser over for anbragte borgere eller de øvrige beboere.
Endvidere vurderer boformerne, at de øvrige beboere på boformerne ikke er påvirket
af eller har bemærket lovændringen, men at det kan have betydning for den anbragte
borger, hvis de øvrige beboere er vidne til eller vidende om indgrebet.
Virkning af lovændringen set fra de anbragte borgeres perspektiv
Rambøll har interviewet tre anbragte borgere. De finder, at indgrebene kan opleves
som ubehagelige og i nogle tilfælde ydmygende. De tre anbragte borgere mener, at
de ikke har fået lejlighed til at kommentere de indgreb, der er foretaget over for dem.
Den ene borger har oplyst, at han har klaget over flere indgreb til driftsherren for bo-
formen.
3