Tale til Folketingets Indenrigs- og Sundhedsudvalg om øget ansvarliggørelse af
kommunerne på området for udsatte børn og unge den 29. januar 2016
Professor, dr.jur. Niels Fenger
Indledning
Tak for invitationen. Det er et vigtigt emne, som udvalget tager op i dag.
Børn og unge skal kunne regne med hjælp fra det offentlige system, når de bliver
udsat for overgreb eller omsorgssvigt i deres familie eller på et anbringelsessted. Vi
har desværre set for mange sager, hvor det er gået grueligt galt, og hvor den
kommunale indsats kunne have været meget bedre.
Som professor kan jeg undertiden føle, at jeg nok kender reglerne til bunds, men ikke
ved tilstrækkeligt om den kommunale dagligdag, som reglerne skal virke i. Gode
folk, der sidder tættere på de konkrete sager, fortæller mig imidlertid, at nogle de
kommunale svigt hænger sammen med, at både tvangsindgreb og støtteforan-
staltninger kan være endog meget dyre og ressourcekrævende. Samtidig er der kun få
stemmer i området. Det er ganske enkelt sjovere og mere politisk opportunt at bruge
penge på en ny svømmehal end på at tvangsfjerne børn. Endelig er kommunestyret jo
indrettet således, at overtrædelser af lovgivningen ikke på samme måde som i den
statslige forvaltning kan bringe politikere til fald, og der måske allerede af den grund
ikke er helt det samme incitament til at undgå fejl.
Alle disse forhold kan føre til en økonomisk underprioritering af området, uanset
hvor vigtigt det rettelig er. Jeg vil derfor indledningsvis rejse det spørgsmål, om ikke
man kan mindske antallet af uheldige sager ved at øremærke midler til netop dette
område. Eller mere drastisk ved at frakoble beslutningskompetencen fra den, der skal
bære omkostningerne ved beslutningen.
Sanktioner
Men herefter til det emne, I mere præcist har bedt mig om at tale om, nemlig
sanktioner.
Og her er der ikke så meget at finde i den lovgivning, som henhører under Indenrigs-
og Socialministeriet.
1