Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1594223_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
Lukket høring i SOU om ansvarliggørelse
af kommunerne på børneområdet
29. januar 2016 kl. 10-13
Kl. 10.10: Indledende tale
Kl. 10.20: Kort præsentation af Task
Forcen
Talens varighed
Sted
5-7 min.
Folketinget – værelse 1-133
Dato / tid
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 161: Materiale fra udvalgets (lukkede) høring den 29/1-16 om øget ansvarliggørelse af kommunerne
1594223_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til høringen.
Det er et vigtigt emne, I sætter fokus på i dag. Nemlig hvordan vi
kan understøtte kommunerne i at give udsatte børn og familier
den hjælp, som de har behov for.
Det er vigtigt, at vi lytter til jer, som har berøring med området.
Derfor er jeg glad for, at vi både skal høre oplæg fra kommunerne,
socialrådgiverne, en forsker samt Task Forcen på børneområdet.
Det er et godt udgangspunkt for at gøre os alle klogere.
[Initiativer på børneområdet]
Som I ved, har vi i satspuljekredsen iværksat en lang række
initiativer på børneområdet. De skal tilsammen understøtte, at
reglerne bliver brugt, som vi har tænkt det i Folketinget. Og ikke
mindst, at udsatte børn og familier får den hjælp, som de har
behov for.
For kort at nævne nogle af dem, så tænker jeg blandt andet på:
En massiv satsning på efteruddannelse af sagsbehandlere
Styrket rådgivning fra VISO i Socialstyrelsen i komplekse
sager
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 161: Materiale fra udvalgets (lukkede) høring den 29/1-16 om øget ansvarliggørelse af kommunerne
1594223_0003.png
Ankestyrelsens juridiske hotline og læringsteams
Og det kommunale ledernetværk på børneområdet.
Et af redskaberne – Task Forcen – skal vi høre mere om lige om
lidt. Og senere i dag skal vi også høre et oplæg fra en kommune,
som har samarbejdet med Task Forcen.
[Hvad skal der til?]
Task Forcen er et af de redskaber, hvor vi kommer tættere på
kommunernes praksis og hjælper dem med at løfte kvaliteten. Det
er ikke redskab, som kontrollerer eller udstiller kommunerne.
Task Forcen slår ned på de udfordringer, som kommunerne har.
Men tilgangen anderkender samtidig, at det er kommunerne, som
har ansvaret for området, og at de er de nærmeste til at hjælpe
familierne. Det, tror jeg, er baggrunden for de gode
tilbagemeldinger, som Task Forcen får.
Der er en kommune, der har betegnet Task Forcen som ”en kritisk
ven”. Det, synes jeg, i virkeligheden er meget rammende og en
stor ros.
Jeg mener, at den tilgang er den rigtige. De udfordringer, som
kommunerne stadig har, skyldes ikke dovenskab eller ond vilje.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 161: Materiale fra udvalgets (lukkede) høring den 29/1-16 om øget ansvarliggørelse af kommunerne
1594223_0004.png
For når jeg er rundt og besøge politikere, ledere og
socialrådgivere i landets kommuner, så oplever jeg et stort
engagement for at hjælpe udsatte børn og familier.
Det engagement er jeg bange for, at vi kan komme til at
ødelægge, hvis vi går en anden vej og i højere grad begynder at
straffe og sanktionere kommunerne på børneområdet.
Jeg mener, at det spor, vi har lagt i de seneste år – på tværs af
Folketinget – er den rigtige vej. Det spor, som vi senest
understøtter med satspuljeaftalen for 2016, hvor kommunerne får
hjælp til omlægge til en endnu tidligere og forebyggende indsats.
Jeg er overbevidst om, at kommunerne gerne vil gøre alt, hvad de
kan, for at hjælpe børnene og familierne bedst muligt. Derfor er
det min klare vurdering, at vi skal fastholde det spor ved at satse
på efteruddannelse, understøtte den lokale ledelse i kommunerne
og levere målrettet vidensdeling og sparring.
[Sanktioner og tilsyn]
Hvis der sker fejl, har vi et godt og finmasket net, som kan sikre,
at der kan reageres på de tilfælde – også på børneområdet:
-
-
I enkeltsager kan borgeren klage til Ankestyrelsen
Ankestyrelsen kan selv tage sager op
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 161: Materiale fra udvalgets (lukkede) høring den 29/1-16 om øget ansvarliggørelse af kommunerne
1594223_0005.png
-
Det kommunale tilsyn kan påse, om en kommunes
generelle beslutninger og praksis er lovlig
-
Tilsynet kan gennemtvinge en afgørelse, hvis en kommune
ikke retter sig efter en bindende afgørelse
-
Og tilsynet kan anvende sanktioner over for en kommune,
der ikke overholder lovgivningen.
Via de redskaber samles der op, hvis der sker fejl på
børneområdet. Som nævnt mener jeg ikke, at flere sanktioner er
den vej, vi skal gå, hvis vi skal løfte kvaliteten i kommunernes
sagsbehandling og samtidig fastholde det lokale ansvar og
engagement for at hjælpe børnene og familierne.
[Afslutning]
Det
er
et stort arbejde at håndtere udfordringerne på
børneområdet. Men jeg synes, at vi er på rette vej, og at vi har fat
i den rigtige ende. Derfor synes jeg også, at det er vigtigt, at vi
holder fast i den retning, vi har udstukket i fællesskab.
Det tegner til at blive en god høring i dag. Jeg synes som sagt, at
det er et rigtigt spændende program, I har fået sammensat. Et
program, som jeg er sikker på vil gøre os alle sammen klogere på
området.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 161: Materiale fra udvalgets (lukkede) høring den 29/1-16 om øget ansvarliggørelse af kommunerne
1594223_0006.png
-*-
[Indledning til oplæg fra Task Forcen kl. 10.20]
Jeg vil lige kort introducere oplægget fra Task Forcen.
I 2012 besluttede partierne bag satspuljen at afsætte midler til
Task Forcen på børneområdet. Task Forcen har nu været ude i
kommunerne i over tre år. Her har de gjort sig nogle erfaringer fra
det tætte samarbejde med kommunerne.
Jeg vil nu give ordet til souschef Elisabeth Thomassen fra
Socialstyrelsen og ankechef Henrik Horster fra Ankestyrelsen. De
vil fortælle om, hvordan Task Forcen arbejder, og hvilke erfaringer
de har gjort sig indtil videre.
5