Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Ved formand Maja Panduro (s)
Store Gråbrødrestræde 10
DK - 5000 Odense C
Tlf.: 66 11 90 91
CVR-nr.: 5741 54 28
E-mail:
Web:
www.epilepsiforeningen.dk
Under protektion af H.K.H. Prinsesse Marie
Politisk konsulent Thomas Holberg
Odense 25. januar 2016
BPA efter servicelovens § 95 og overvågning
Dansk Epilepsiforening skriver til udvalget for at gøre opmærksom på en problemstilling i
forbindelse med servicelovens § 95 om Borgerstyret Personlige Assistance / § 83 om Personlig
hjælp og pleje. Selvom servicelovens § 83 hører under Sundheds- og Ældreministeriets
ressortområde, skriver vi til Social- og Indenrigsudvalget, da vi mener, at der bør findes en
overordnet handicappolitisk løsning på problemet, hvorfor henvendelsen rettelig hører hjemme
her.
Det drejer sig om en række problemer, der er opstået i kølvandet på en dom fra Vestre Landsret af
d. 13. maj 2015, som slår fast, at servicelovens § 95 ikke kan benyttes til overvågning, ligesom
overvågning heller ikke kan bevilges efter § 83. Det er vores erfaring, at dommen har medført
følgende problemstillinger:
1) Et ”hul” i lovgivningen, hvor borgere, som ikke er i stand til at varetage rollen som arbejdsgiver/-
leder, ikke kan få støtte til overvågning, hvorfor de henvises til et botilbud, hvad der strider åbenlyst
mod handicapkonventionen.
2) En uklar afgrænsning af forholdet imellem overvågning og rådighed, når det gælder afgørelser efter
§ 95 i serviceloven.
3) En anledning til, at kommuner rundt omkring i landet genvurderer tidligere afgørelser og
gennemfører justeringer, som handler om andet og mere end overvågning.
1) Hul i lovgivningen
Dommen har medført en justering af tidligere praksis, hvor der som konsekvens af afgørelser fra
Ankestyrelsen rent faktisk har været ydet støtte til overvågning efter servicelovens § 95 rundt
omkring i danske kommuner. Vi har været i kontakt med DUKH, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, der umiddelbart vurderer, at der er et hul i loven i forhold til målgruppen for §
95 stk. 3, idet der ikke er hjemmel til bevilling af overvågning. Problemet, som den nuværende
lovgivning ikke giver svar på, er, at der er mennesker, som ønsker at bo i eget eller forældrenes
hjem, og som har et behov for overvågning, men som ikke er berettiget til en BPA efter
servicelovens § 96, fordi de ikke er i stand til at påtage sig rollen som arbejdsleder. Disse mennesker
falder imellem to stole rent lovgivningsmæssigt, fordi de af den ene eller anden årsag ikke formår at
være arbejdsleder, hvilket jo er absurd, da evnen til at agere arbejdsleder jo intet har at gøre med
deres behov for overvågning.
Der er tale om en problemstilling, som er særlig relevant for en gruppe af vores medlemmer, som
netop pga. af deres epilepsi har brug for overvågning eller at kunne få hjælp i forbindelse med et
BPA efter servicelovens § 95 og overvågning - side 1