Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
Fritidshjemmets og SFO’erne situation efter folkeskolereforme
Fritidshjemmet Rabalder 14. januar 2016
Hvad tilbyder et fritidshjem/sfo
1. Fritidshjemmet skaber rammen om fritiden.
Fritiden skaber fritidshjemmet.
2. En ramme hvor børnene har mulighed for frivillig leg, det store fællesskab
aktivitetsfællesskaber og relationsfælleskaber.
3. Et sted hvor børnene er med til at skabe,
udforske og dele legen og
fantasien
på egne præmisser.
4. Fritidshjemmet skaber en konstant rammer hvor der er muligheder for at
deltage i mangfoldige aktivitetsfællesskaber.
5. Fritidshjemmet skaber en diversitet i de differerede fællesskaber der dannes
ud fra en mangfoldig børnegruppe.
6. Fritidshjemmet skaber en ramme hvor børnene mødes på kryds og tværds af
fælleskaber, alder ,køn , socialbaggrund, og kultur.
7. Understøtte sammenhængen mellem skole og hjem.
Alt dette understøttes af pædagoger der med et professionelt blik opstiller en
ramme hvori følgende er tilstede.
Inklusion og rummelighed (ingen eksklusionsmekanismer)
En ramme hvor børnene rustes til at begå sig. ”hvad er god stil?”
Et arena skift hvor børnene møder en anden faglighed.
En ramme hvor børnene har ret til at deltage i differeret fællesskaber. (alle
har ret til nogle at lege med) (lige deltagelsmuligheder)
En ramme der fordrer og understøtter en sproglig udvikling gennem leg og
aktiviteter.
En ramme hvor udsatte børn favnes.
Et blik for det enkelte barnets næste udviklingszone.
En ramme som understøtter konfliktopløsning.
En ramme hvor børnene møder nogle voksne der ”vil dem” med Krav,
forventninger, omsorg, og tryghed.