Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
16. januar 2016
Feedback på foretræde for Social- og Indenrigsudvalget den 14. januar 2016.
I disse år er de offentlige ydelser og den offentlige sagsbehandling til debat.
Det er relativt få borgere beskåret at opnå foretræde med egen sag for et politisk udvalgt i Det
Danske Folketing. Som følge heraf har almindelige borgere kun ringe viden om og erfaring med
ansøgning og procedure, der går forud for et foretræde i et udvalg.
For borgerne er afgørelsens indhold og kvaliteten af ydelserne naturligvis af afgørende betydning.
Men for den enkelte borger er den måde, som en offentlig myndighed behandler hans eller hendes
sag på, også af stor betydning.
I det aktuelle tilfælde har sekretariatet for Social- og Indenrigsudvalget udvist en mønsterværdig
adfærd i forhold til os som ganske almindelige borgere. En adfærd, der har været præget af
hensynsfuld opførsel og åbenhed, hurtig sagsbehandling, god vejledning, tydelig og forståelig
mundtlig og skriftlig kommunikation mm.
Sekretariatets medarbejdere har udvist tillidsskabende adfærd, og vi har oplevet en høj grad af
kvalitet og engagement i arbejdet.
Et godt eksempel til efterfølgelse for offentlige myndigheder i Danmark.
Det var en særdeles positiv oplevelse at få lov at fremlægge en problemstilling, som vi er dybt
involveret i, angående lovgivningen på handicaphjælperområdet. At blive mødt med smil, venlighed
og en mærkbar interesse og lydhørhed fra de tilstedeværende udvalgsmedlemmer har givet os nyt
mod og lyst til at kæmpe for at blive hørt og forstået.
Det ville være dejligt, hvis folk, der sidder ude i kommunerne og administrerer landets love på
samme måde udviste imødekommenhed over for borgere, der er afhængig af hjælp.
At blive lukket inden for murene på Christiansborg giver unægteligt et ganske andet indtryk af
folketingsmedlemmernes arbejdsplads end det, vi dagligt får tegnet i medierne. Alle, vi mødte på
gangene, det gælder vagter og andre ansatte, journalister og folketingsmedlemmer smilede, hilste
med et: Hej eller Dav. Nogle kom og spurgte, om vi havde brug for hjælp. Den positive ånd, vi
mærkede, indgød hos os stor respekt for den menneskelighed, der hersker på demokratiets
højborg.
Vi fik en meget fin behandling, og at det endte med, at vi, inden vi forlod Christiansborg, blev
kontaktet af udvalgssekretariatet, som kunne fortælle, at Social- og Indenrigsudvalget ville udbede
sig socialministerens svar på vores to spørgsmål, gav os yderligere et indtryk af stor seriøsitet.
Vores oplevelser fra dagen er et godt bevis på, at demokratiet lever i bedste velgående, og at vi
som borgere bliver lyttet til og taget alvorligt.
Med venlig hilsen
Birthe og Asbjørn Jensen
Jørn Glerup