Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 13
Offentligt
MINISTERIET FOR BØRN, LIGESTILLING,
INTEGRATION OG SOCIALE FORHOLD
Vejledning
Tips og Lottopulje til
landsdækkende frivillige sociale organisationer
2014
§ 07.18.19.40
For at komme i betragtning til ovennævnte pulje er det en forudsætning, at
den sociale indsats er organisationens hovedformål, eller udgør en væsentlig
del af organisationens aktiviteter.
I henhold til meddelelse om udlodning for 2014 af 10. april 2014 fra Statens
Administration udloddes 54,7 mio. kr. til landsdækkende frivillige sociale
organisationer. Uddeling af midler sker med udgangspunkt i lov om udlod-
ning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål, Lov nr. 696 af
25. juni 2010.
1. Betingelserne for at komme i betragtning ved fordeling af puljen.
Organisationen skal opfylde følgende betingelser:
være formaliseret som en juridisk person
have eksisteret i mindst to år (der skal foreligge afsluttede revidere-
de årsregnskaber)
efter sin formålsparagraf være landsdækkende eller have et lands-
dækkende sigte og være hjemmehørende i Danmark
have en omsætning på mindst 25.000 kr. i senest afsluttede årsregn-
skab.
Desuden skal
et
af følgende kriterier være opfyldt. Organisationen skal:
a) i de seneste 2 afsluttede regnskabsår have gennemført en landsdækkende
politigodkendt indsamling
b) være godkendt efter ligningslovens § 8 A til løbende at modtage person-
lige gaver
c) tilbagevendende have gennemført selvstændige, ikke-kommercielle akti-
viteter i mindst 3 regioner, dokumenteret ved programmer eller tilsva-
rende for de 2 seneste år.
Det er en forudsætning, at organisationen yder en indsats i form af konkret
støtte til organisationens målgruppe og generelt varetager målgruppens inte-
resser. Desuden er det en forudsætning, at den sociale indsats er organisatio-
nens hovedformål eller udgør en væsentlig del af organisationens aktiviteter,
og at disse foregår i Danmark. Frivillig indsats skal være en del af organisa-
tionens aktiviteter.
Ved et socialt formål eller en social aktivitet forstås formål eller aktivitet, der
retter sig mod forsørgelsesproblemer, omsorgsproblemer, eller sociale inte-
grationsproblemer enten i form af konkrete problemer eller forebyggelse af
sådanne.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
Uden for ovennævnte afgrænsning falder organisationer, hvis formål eller
aktiviteter udelukkende er af generel forebyggende karakter, dvs. kulturelle
og underholdende formål/aktiviteter, idrætsaktiviteter og lign.
Organisationer, der har mulighed for at opnå driftstilskud fra andre tips- og
lottopuljer, kan ikke modtage tilskud fra puljen. Derfor kan organisationer,
der f.eks. modtager driftstilskud fra Social- og Integrationsministeriets tips-
og lottopuljer til handicaporganisationer eller ældreorganisationer ikke
komme i betragtning.
2. Principper for fordeling af midlerne
Fordeling af midlerne til de berettigede organisationer sker efter principper-
ne nedenfor. Kriterierne er godkendt af Finansudvalget ved aktstykke nr. 189
af 21. marts 2000.
Puljen udgør i 2014 ca. 54,7 mio. kr.
Principper for fordelingen af puljen:
1. 33 pct. af puljen fordeles efter organisationens omsætning,
2. 67 pct. af puljen fordeles efter organisationens egenfinansiering, dvs.
størrelsen af de privat indsamlede midler.
Det samlede tilskud beregnes efter 2 adskilte beregninger dels efter organisa-
tionens omsætning og dels efter egenfinansiering. De 2 beregninger lægges
sammen og udgør tilskuddet til den enkelte organisation. Tilskuddet kan
maksimalt udgøre 7,5 mill. kr.
1. Tilskuddet efter omsætning udgør som hovedregel et gennemsnitsbe-
løb, som undtagelse herfra gælder, at mindre organisationer tildeles
en procentdel (40 pct.) af omsætningen.
2. Tilskuddet efter egenfinansiering ved privat indsamlede midler udgør
en procentdel af det indsamlede beløb. Denne procentdel er ens for
alle, dog undtaget de organisationer, der når det samlede maksi-
mumbeløb/tilskudsloft på 7,5 mill. kr.
3. Ansøgningsprocedure
Ansøgning samt de heri nævnte bilag skal indsendes elektronisk til Puljesty-
ring via ministeriets online ansøgningsportal puljeportalen.
Der henvises til vejledningen om de enkelte punkter i ansøgningsskemaet.
Som dokumentation for at organisationen opfylder betingelserne for at være
berettiget til tilskud, skal organisationens vedtægter og godkendte reviderede
årsregnskaber for de to senest afsluttede regnskabsår vedhæftes ansøgningen.
Desuden skal de to sidste årsberetninger vedhæftes. Hvis sådanne ikke fore-
ligger vedhæftes i stedet en kortfattet beretning, hvori der redegøres for or-
ganisationens virksomhed eller dokumentation for, at organisationen opfyl-
der kriterierne i pkt. 1 ovenfor. Der skal gives oplysninger om den frivillige
sociale indsats i organisationen, se pkt. 6.(1-5) i ansøgningsskemaet.
LOTFRI 2014
side 2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
Der skal vedhæftes en kopi af anmeldelsen til politiet af offentlig indsam-
ling, som har fundet sted i de to senest afsluttede regnskabsår, samt kopi af
politimyndighedens godkendelse. Hvis en afholdt indsamling ikke har kræ-
vet godkendelse af en politimyndighed, redegøres der kort for indsamlingens
omfang vedlagt promotionsmateriale og lign.
Hvis organisationen ikke har gennemført en landsdækkende indsamling, skal
der vedhæftes dokumentation for, at organisationen er godkendt af told- og
skattemyndighederne til at modtage fradragsberettigede gaver efter lignings-
lovens § 8 A.
Hvis organisationen hverken har gennemført en landsdækkende indsamling
eller er godkendt efter ligningslovens § 8 A, skal der vedhæftes dokumenta-
tion for ikke-kommercielle aktiviteter i mindst 3 regioner for de 2 seneste år.
Programmer med tydelig angivelse af aktiviteternes indhold samt en kort
beskrivelse af de gennemførte aktiviteter skal vedhæftes.
Til brug for beregning af tilskuddet skal der gives oplysning om omsætnin-
gen og om størrelsen af privat indsamlede midler i det senest afsluttede regn-
skabsår. Organisationens revisor skal endvidere udfylde og underskrive en
erklæring på baggrund af de angivne tal, samt den samlede ansøgning. Er-
klæringen vedhæftes ansøgningen.
Hvis organisationen foretager landsdækkende indsamlinger regelmæssigt,
men ikke hvert år, kan overskuddet fra den seneste indsamling deles og med-
tages som en forholdsmæssig del i det/de år, hvor der ikke er foretaget lands-
indsamling.
4. Periodiseret budget
Alle ansøgere skal i forbindelse med udarbejdelsen af ansøgningen, udarbej-
de et periodiseret driftsbudget på puljeportalen. Budgettet oprettes i forbin-
delse med udfyldelse af ansøgningen. På puljens side findes en oversigt over
budgetposter, som der kan ansøges om støtte til.
Tilskudsberettigede udgifter
I det midlerne gives til medlemsforeningers drift, har medlemsforeningerne
selv mulighed for at beskrive konkrete budgetposter. Dette gøres online på
portalen. (Se mere herom i nedenstående tekstboks om udarbejdelse af bud-
get, samt brugermanualen på portalens forside).
Der kan søges om støtte til følgende poster:
Lønudgifter til aflønning af projektleder og medarbejdere. Lønniveauet må
ikke være højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for til-
svarende arbejde. I kan finde relevant information på Moderniserings-
styrelsens hjemmeside
www.modst.dk
og/eller ved henvendelse til de rele-
vante fagforeninger. For ikke fuldtidsansatte medarbejdere skal lønudgifter
budgetteres med antal timer og sats pr. time
Udgifter til offentlig transport.
Udgifter til transport i egen bil, der højst kan udgøre statens almindelige
takst pr. km. (kr. 2,10 / km i 2014.
Indkøb af IT-udstyr.
Andre materielle anskaffelser.
Aktiviteter, skal specificeres.
Øvrige, skal specificeres.
Lovpligtige forsikringer, herunder ansvars- og arbejdsskadeforsikringer.
Revisionsudgifter.
LOTFRI 2014
side 3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
1555674_0004.png
Der kan ikke søges tilskud til:
• Aktiviteter i udlandet.
• Kommerciel virksomhed.
OBS - Vedr. udarbejdelse af budget i forbindelse med ansøgningen
Alle ansøgere skal i forbindelse med udarbejdelsen af ansøgningen, udar-
bejde et periodiseret driftsbudget på puljeportalen. Men da organisatio-
nens tilskud for 2014 endnu ikke kendes og først kan beregnes, når orga-
nisationernes oplysninger er registreret, kan der kun indsendes et forelø-
bigt budget. Der skal derfor i ansøgningsfasen kun budgetteres med et
vejledende beløb.
Puljestyring anmoder derfor om, at der i ansøgningsfasen budgetteres
med samme beløb, som der blev givet i tilskud for 2013. Har ansøger
ikke modtaget tilskud for 2013, ansøges i alt 500.000,00 kr., der ligeledes
er et vejledende beløb.
I ansøgningsfasen er fuld periodisering af tilskuddet fra denne pulje ikke
nødvendig, så det foreløbige budget kan blot indtastes for januar for de
enkelte budgetposter.
Når tilskuddet kendes og der udsendes tilskudsbrev, skal der indsendes
endeligt periodiseret budget, inden Puljestyring kan påbegynde udbeta-
ling.
Bemærk, at der ikke må anvendes specieltegn (f.eks. ” /, %) i kommentar-
felterne i budgetskemaet.
Periodiseret budget i tilfælde af bevilget tilskud.
Efter tildeling af evt. tilskud, skal der udfyldes og indsendes et periodiseret
årsbudget. Udgifterne i årsbudgettet skal fordeles på de måneder, hvor de
enkelte udgifter forventes at falde. Hvis der fx er en ansat projektleder i pro-
jektet, opgøres lønnen som den afholdes, én gang om måneden. Er en konfe-
rence en del af projektet, anføres udgiften i den/de måneder, som udgiften til
konferencen forventes afholdt. Gennemsnitstal kan således ikke anvendes.
Hvis der er tale om tilskud på under 100.000,00 kr. samles udgifterne i én
måned og hele det tildelte beløb udbetales samlet, når Puljestyring har mod-
taget og godkendt projektets udbetalingsblanket.
Budgettet skal indeholde en opdeling mellem lønudgifter og øvrige ud-
gifter.
Lønudgifter skal budgetteres med antal timer og sats pr. time for ansatte
medarbejdere og/eller timelønnede eksterne konsulenter mv. Lønniveauet
må ikke være højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for
tilsvarende arbejde. I kan finde relevant information på Moderniseringssty-
relsens hjemmeside
www.moderniseringsstyrelsen.dk
og/eller ved henven-
delse til de relevante fagforeninger. Lønniveauet skal angives i budgettet.
Enhedspriser
Alle udgiftsposter skal så vidt muligt udspecificeres i antal enheder og pris
pr. enhed. Hvis driftstilskuddet f. eks. skal anvendes til afholdelse af to kon-
ferencer inden for dette år, og hver af konferencerne koster 100.000 kr., an-
føres to enheder á 100.000 kr. i den eller de måneder, hvor konferencerne og
dermed udgifterne forventes afholdt. Hvis der er tale om et samlet tilskud på
under 100.000,00 kr. samles udgifterne i én måned, hvorefter det samlede
tilskud kan udbetales på én gang.
LOTFRI 2014
side 4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
1555674_0005.png
Transportudgifter
Transportudgifter skal fordeles på følgende to udgiftsposter:
a.
b.
Offentlig transport.
Transport i egen bil, som skal budgetteres med antal kilometer og takst
pr. km. Vi gør opmærksom på, at udgifter til transport i egen bil højst
kan udgøre statens almindelige takst pr. km (kr. 2,10 / km i 2014), jf.
Cirkulære om Satsregulering for tjenesterejser. I kan finde cirkulæret og
anden relevant information på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside
www.moderniseringsstyrelsen.dk.
Taksten reguleres en gang om året og
kan findes på Puljeportalen. Satsen skal angives i budgettet.
Noter til budgettet
Der kan udarbejdes forklarende noter til de udgiftsposter, som anføres i bud-
gettet. Hvis en af budgetposterne fx er ”Seminar”, kan noten indeholde op-
lysninger om forventet antal deltagere, seminarets varighed (antal dage, med
eller uden overnatning), pris pr. deltager, honorar til oplægsholder mv. No-
ten skal således dels klarlægge indholdet af den enkelte aktivitet og dels
klarlægge forudsætningerne for udgiftens størrelse. Noten kan vedhæftes
efter budgettet er udfyldt i ansøgningen.
5. Praktiske oplysninger
Ansøgningsfristen er foreløbig 21. august 2014 kl. 23.55.
Efter denne dato
kan ansøgninger ikke fremsendes. Når ansøgningerne er behandlet, bliver
indstillingerne forelagt ministeren til godkendelse.
Ansøgerne kan forvente svar på ansøgningen i december 2014.
Socialfaglige spørgsmål og spørgsmål om administration af puljen behandles
af ministeriets kontor for puljestyring. Spørgsmål kan stilles via tlf.
41 85 12 00, mandag – fredag mellem kl. 10.00 – 14.00, eller e-mail:
[email protected].
Spørgsmål bedes rettet til Jonas Laurholt og Arne Egegård Jensen
Ansøgningsskemaet skal udfyldes elektronisk via puljeportalen. For yderli-
gere information om brug af puljeportalen se under vejledninger på puljepor-
talens forside. Når ministeriet har modtaget ansøgningen vil dette fremgå af
status under
Min tilskudssag.
LOTFRI 2014
side 5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
1555674_0006.png
Ansøgningsskemaets enkelte punkter
____________________________________________
Ad pkt. 4:
Angiv hvilke af betingelserne for at være beretti-
get til tilskud fra puljen, som organisationen op-
fylder, se vejledningens pkt. 1.
Ad pkt. 5:
Erklæringen skal underskrives af en statsautorise-
ret eller registreret revisor, og dennes stempel skal
være påført.
Generelt om omsætning og egenfinansiering -
pkt. 5:
Hvis organisationen tillige arbejder ud fra kom-
mercielle interesser afgives kun oplysninger for
den del af organisationens virksomhed, den ved-
rører den ikke-kommercielle del.
Omsætningsbeløbet i pkt. 5b anvendes til forde-
ling af 33 pct. af puljen. Egenfinansieringen i pkt.
5i anvendes til fordeling af 67 pct. af puljen. (se
vejledningens pkt. 2)
Hvis de angivne beløb i pkt. 5(b-i) ikke fremgår
direkte af regnskabet, skal der vedhæftes en speci-
fikation til hvert punkt om beløbets sammensæt-
ning. Specifikationen skal være påtegnet af revi-
sor.
Egenfinansiering
Ved opgørelsen af egenfinansieringens størrelse
(pkt. c-h) må ikke medregnes værdien af naturali-
er eller midler modtaget fra stat, amt, kommune
eller offentlige institutioner i øvrigt, herunder
bevillinger i henhold til lovgivning, tilskud fra
Danske Spil A/S, totalisator- og brevduespil,
Momsfonden eller andre offentlige fonde. Endvi-
dere må ikke medregnes tilskud modtaget fra EU
og tilsvarende internationale organisationer. En-
delig må ikke medregnes overskudsandele fra spil
afholdt i Danmarks Radio og TV2 m.v.
I ansøgningsskemaets pkt. 5 oplyses:
Ad 5a:
Regnskabsår. Oplysninger gives for det
seneste regnskabsår. Hvis organisationen har for-
skudt regnskabsår eller et af årene dækker en pe-
riode forskellig fra 12 måneder, skal dette udtryk-
keligt anføres.
Ad 5b:
Omsætning, defineret som summen af
samtlige driftsindtægter, der fremgår af årsregn-
skabet. Værdien af naturalier må ikke medregnes.
Ad 5c:
Overskud ved myndighedsgodkendte ind-
samlinger, fx lotterier, tombolaer, kollekter og
lignende. Underskud sættes til nul.
LOTFRI 2014
Ad 5d:
Medlemskontingenter, abonnementsind-
tægter og bidrag fra såvel private enkeltpersoner
som private fonde, legater, stiftelser og lignende.
Ad 5e:
Indtægt fra arv fra boer opgjort som den i
årsregnskabet indtægtsførte arv med fradrag af
skifteafgift, skifteomkostninger og arveafgift.
Ad 5f:
Overskud ved arrangementer samt ved
salg af handelsartikler som fx julekort, julehæfter,
postkort, bøger, blade posters, plakater, aktivi-
tetsmateriale, annoncer og lignende. Bemærk, at
der anføres overskud og ikke omsætning.
Ad 5g:
Bidrag, tilskud og donationer, den ansø-
gende organisation har modtaget fra andre private,
danske organisationer.
Ad 5h:
Bidrag, tilskud og donationer, den ansø-
gende organisation har ydet til andre private, dan-
ske organisationer.
Ad 5i:
Summen af beløb anført i ansøgningsske-
maets pkt. 5c-h (beløb under pkt. h fratrækkes)
Ad pkt. 6:
Hvis der ikke er udarbejdet årsberetning vedhæf-
tes en kortfattet redegørelse for organisationens
virksomhed. Det skal af årsberetning eller redegø-
relse fremgå, at organisationen opfylder de gene-
relle godkendelseskriterier, se vejledningens pkt.
1. Er dette ikke tilfældet må uddybende kommen-
tarer vedhæftes som bilag.
Hvis indsamlingsaktiviteten er af en sådan karak-
ter, at der ikke behøves polititilladelse, vedhæftes
en kort redegørelse for indsamlingens omfang
bilagt promotionsmateriale eller lignende.
Hvis organisationen ikke har gennemført en
landsdækkende indsamling, skal vedhæftes do-
kumentation for ikke-kommercielle aktiviteter i
mindst 3 regioner for de 2 seneste år. Programmer
med tydelig angivelse af aktiviteternes omfang
samt en kort beskrivelse af de gennemførte aktivi-
teter fordelt i regionerne bedes vedlagt.
side 6