Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1555671_0001.png
Kære Christina Diekhöner Harbeck
ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, anmoder venligst om foretræde for Social- og
Indenrigsudvalget. ISOBRO repræsenterer 170 almennyttige organisationer, hvoraf en større gruppe
modtager de såkaldte udlodningsmidler fra Puljestyring, kaldet ”LOTFRI”. Find med vedhæftede
bilag 1,
en
liste over organisationer, der modtog penge i 2014.
Sagen, vi ønsker at redegøre for, handler om den gentagne udskydelse af ansøgningsmuligheder til de
puljer, der er afsat til den frivillige sociale indsats, jfr. bl.a. samrådsspørgsmål, stillet af Christian Rabjerg
Madsen (S) den 28. september 2015 jfr. nedenfor.
Uanset, der på tidspunktet for foretrædet måtte være åbnet for ansøgning til den konkrete LOTFRI Pulje,
ønsker ISOBRO at fremføre sine synspunkter vedrørende usikkerhed om ansøgningsmulighed og nye
administrative byrder forbundet med puljen.
1. Problemstillinger vedr. ansøgning til LOTFRI Puljen, Landsdækkende frivillige organisationer jfr.
finanslovskonto 07.18.19.40. Gældende ansøgningsregler,
bilag 2
- Usikkerhed om ansøgnings- og udbetalingstidspunkt
- Det af Puljestyring udarbejdede skema til dokumentationen er svært at arbejde med
og
2. ISOBROs oplæg til håndtering af de budgetkrav, der blev indført for denne pulje med BEK nr. 97 af
27/01/2014,
bilag 3,
som mange foreninger oplever som en stor administrativ byrde. ISOBRO mødtes med
Puljestyring herom i marts 2015 og forelagde et udkast til budgetprocedure,
bilag 4.
- Kravene til dokumentation af ansøgningsgrundlaget er øget væsentligt set i forhold til tidligere år
- Der er usikkerhed om, hvorledes Puljestyring vil stille krav til tilskudsmodtagers redegørelse for anvendelse
af tilskuddet i det reviderede årsregnskab
ISOBRO vil på foretrædet være repræsenteret af generalsekretær Robert Hinnerskov samt direktør i
Julemærkefonden Søren Ravn Jensen, der repræsenterer en af de berørte organisationer.
Med venlig hilsen
Robert Hinnerskov
Generalsekretær
ISOBRO
Peter Bangs Vej 1, indgang 5
DK 2000 Frederiksberg
[email protected] http://www.isobro.dk
+ 45 38 38 46 82
+45
24 25 18 23
”SOU, Alm. del samrådsspørgsmål H
Samrådsspm. om Social- og Indenrigsministeriet giver de frivillige kræfter i eksempelvis KFUM-regi gode
rammer for deres arbejde, til social- og indenrigsministeren
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 12/10-15 fra ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende LOFTFRI Puljen
Dokumentdato: 28-09-2015
Omdelt: 28-09-2015
Samrådsspørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at Social- og Indenrigsministeriet giver de frivillige kræfter i eksempelvis KFUM-regi gode
rammer for deres arbejde, når ministeriet ikke overholder de fastsatte tidsrammer for svar på ansøgning
om økonomiske midler til gavn for udsatte grupper, jf. artikel fra Jyllandsposten den 28. september 2015:
"Frivillig i social indsats: Vores arbejde forsinkes af Socialstyrelsen"? Og hvilke initiativer vil ministeren
igangsætte for at sikre, at udmøntningsdatoen ligger i god tid inden projektperiodens start? Hvordan
hænger Social- og Indenrigsministeriets administration af de sociale puljer sammen med regeringens
ambition om, at "Det frivillige foreningsliv skal have gode vilkår", som det hedder i regeringsgrundlaget fra
2015?
Spørger:
Christian Rabjerg Madsen (S)
Minister:
Social- og indenrigsministeren”