Dronningensvej 4, 1., 2000 Frederiksberg. Tlf.: 24 62 62 29. CVR. NR.: 23 19 04 19. [email protected]. www.boernesagen.dk
Ministeriet for Børn, Ligestilling, integration og Sociale Forhold
Holmens Kanal 2
1060 København K
Den . december 2014
Opfølgning på loven til styrkelse af børns rettigheder i Danmark "Børneombuddet" – L 142 og L 568
Børnesagens Fællesråd takker for muligheden for at udtale sig om det iværksatte ”Børneombud” i form af
styrkelse af Børnerådets mandat, oprettelse af Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand samt styrkelse
af Børns Vilkårs Børnetelefon.
Siden iværksættelsen af ovennævnte i 2012 vil Børnesagens Fællesråd gerne udtale flg.:
Styrkelsen af Børnerådets mandat har medført en markant øget og mangfoldig dokumentations – og
informationsvirksomhed. Virksomheden baseres på aktiv inddragelse af børn og unge på mange forskellige
måder. Børnerådets produkter er brugervenlige, professionelle og af høj kvalitet.
Med oprettelse af Børneportalen har Børnerådet bidraget med en meget væsentlig og kvalitativ platform, så
alle børn og unge har adgang til at få rådgivning og lære deres rettigheder bedre at kende.
Med Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand fik Danmark en styrket adgang til, at børn og unge eller
deres talspersoner kan klage over forhold, som angår dem. Denne styrkelse af børns rettigheder er unik i
Norden, og Danmark er således et foregangsland for børn og unge på det område.
Børnekontorets egenundersøgelser på institutioner hilses meget velkommen af de anbringelsesinstitutioner,
som har haft besøg. Både forberedelsen af besøget, selve besøget og opfølgningen heraf bliver beskrevet
som værdifuldt og et meget relevant instrument i at udvikle kvaliteten af det socialt faglige arbejde.
Børns Vilkårs Børnetelefon har i dag en meget solid og bredspekteret rådgivning. Den udvidede åbningstid
samt rådgivning via SMS, Børnechatten og Børnebrevkassen gør det let for børn og unge at henvende sig
uanset personlige forhold, emne eller usikkerhed.
Samlet set finder Børnesagens Fællesråd at der med Børnerådets mandat, Børnekontorets oprettelse og
udvidelse af BørneTelefonen er sket en klar styrelse og forbedring af børn og unges rettigheder, herunder
adgangen til at blive hørt, til at kunne klage og til at modtage åben og anonym rådgivning.