Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1589377_0001.png
Dronningensvej 4, 1., 2000 Frederiksberg. Tlf.: 24 62 62 29. CVR. NR.: 23 19 04 19. [email protected]. www.boernesagen.dk
Ministeriet for Børn, Ligestilling, integration og Sociale Forhold
Holmens Kanal 2
1060 København K
Den . december 2014
Opfølgning på loven til styrkelse af børns rettigheder i Danmark "Børneombuddet" – L 142 og L 568
Børnesagens Fællesråd takker for muligheden for at udtale sig om det iværksatte ”Børneombud” i form af
styrkelse af Børnerådets mandat, oprettelse af Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand samt styrkelse
af Børns Vilkårs Børnetelefon.
Siden iværksættelsen af ovennævnte i 2012 vil Børnesagens Fællesråd gerne udtale flg.:
Styrkelsen af Børnerådets mandat har medført en markant øget og mangfoldig dokumentations – og
informationsvirksomhed. Virksomheden baseres på aktiv inddragelse af børn og unge på mange forskellige
måder. Børnerådets produkter er brugervenlige, professionelle og af høj kvalitet.
Med oprettelse af Børneportalen har Børnerådet bidraget med en meget væsentlig og kvalitativ platform, så
alle børn og unge har adgang til at få rådgivning og lære deres rettigheder bedre at kende.
Med Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand fik Danmark en styrket adgang til, at børn og unge eller
deres talspersoner kan klage over forhold, som angår dem. Denne styrkelse af børns rettigheder er unik i
Norden, og Danmark er således et foregangsland for børn og unge på det område.
Børnekontorets egenundersøgelser på institutioner hilses meget velkommen af de anbringelsesinstitutioner,
som har haft besøg. Både forberedelsen af besøget, selve besøget og opfølgningen heraf bliver beskrevet
som værdifuldt og et meget relevant instrument i at udvikle kvaliteten af det socialt faglige arbejde.
Børns Vilkårs Børnetelefon har i dag en meget solid og bredspekteret rådgivning. Den udvidede åbningstid
samt rådgivning via SMS, Børnechatten og Børnebrevkassen gør det let for børn og unge at henvende sig
uanset personlige forhold, emne eller usikkerhed.
Samlet set finder Børnesagens Fællesråd at der med Børnerådets mandat, Børnekontorets oprettelse og
udvidelse af BørneTelefonen er sket en klar styrelse og forbedring af børn og unges rettigheder, herunder
adgangen til at blive hørt, til at kunne klage og til at modtage åben og anonym rådgivning.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589377_0002.png
Dronningensvej 4, 1., 2000 Frederiksberg. Tlf.: 24 62 62 29. CVR. NR.: 23 19 04 19. [email protected]. www.boernesagen.dk
Børnesagens Fællesråd vil dog fortsat pege på den svaghed, der ligger i, at flere/mange instanser tilsammen
udgør det danske ”Børneombud”.
Børnesagens Fællesråds første prioritering er fortsat ét samlet, uafhængigt Børneombud med direkte
reference til Folketinget.
Børnesagens Fællesråd ønsker et højt ambitionsniveau for såvel børn og unges retsstilling, som klageadgang
og fortalervirksomhed.
Børnesagens Fællesråd finder, at den 2 strengede model med oprettelsen af et særligt Børnekontor hos
Folketingets Ombudsmand, en styrkelse og udvidelse af Børnerådets mandat og funktioner kombineret med
Børnetelefonen hos Børns Vilkår ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på behovet for nødvendig ny lovgivning
på børneområdet samt på implementeringen af de anbefalinger, som Danmark modtager fra FN på
børneområdet.
Børnesagens Fællesråd finder, at der er behov for en løbende synliggørelse af aktiviteterne og
prioriteringerne fra de 3 instanser, der tilsammen udgør det danske ”Børneombud”. Med dialog og synlighed
med børneorganisationer og civilsamfundet skal børn og unges rettigheder, klageadgang og deltagelse
fortsat udvikle sig og være i centrum for den struktur, der styrker det danske ”Børneombud”.
Med venlig hilsen
Inge Marie Nielsen
Sekretariatschef