Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1589375_0001.png
Opfølgning på styrkelse af børns rettigheder (2012)
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ............................................................................................................... 2
2. Ordningens formål og lovgrundlag ..................................................................... 2
3. Status - Børnerådet ............................................................................................... 3
3.1. Opgaver med styrkelsen i 2012 ..................................................................... 4
3.2. Formålsopfyldelse......................................................................................... 4
3.3. Status på aktiviteter ...................................................................................... 5
4. Status - Ombudsmandens Børnekontor ............................................................. 7
4.1. Opgaver med styrkelsen i 2012 ..................................................................... 8
4.2. Formålsopfyldelse......................................................................................... 8
4.3. Status på aktiviteter ...................................................................................... 9
5. Status - Børns Vilkår ........................................................................................... 12
5.1. Opgaver med styrkelsen i 2012 ................................................................... 12
5.2. Formålsopfyldelse....................................................................................... 13
5.3. Status på aktiviteter .................................................................................... 13
6. Samarbejdet mellem de tre parter ...................................................................... 17
7. Erfaringer og fremadrettet fokus ....................................................................... 18
7.1. Erfaringer ................................................................................................... 18
7.2. Fremtidige aktiviteter for de tre parter ........................................................ 19
8. Undersøgelse af børn og unges oplevelser ...................................................... 21
8.1. Børns og unges oplevelser af kontakt med Børnerådets
børneinddragelsesinitiativer ............................................................................... 21
8.2. Børns og unges oplevelser af kontakt med Ombudsmandens Børnekontor ... 22
8.3. Børns og unges oplevelser af kontakt med Børns Vilkårs BørneTelefon ........ 23
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1. Indledning
Danmark blev senest eksamineret i FN’s Børnekonvention (FN’s Konvention om
Barnets Rettigheder) i 2011. FN’s Børnekomité anbefalede dengang, at Danmark
sikrede en stærk fortalerfunktion for FN’s Børnekonvention samt en åben uafhængig
instans, som kunne monitorere implementeringen af børns rettigheder og behandle
individuelle klager fra børn. På den baggrund besluttede aftaleparterne bag hen-
holdsvis satspuljeaftalen og finanslovsaftalen for 2012:
-
-
-
at styrke Børnerådets fortalerfunktion
at oprette et specialiseret børnekontor hos Folketingets Ombudsmand
at styrke børns adgangen til rådgivning og vejledning hos Børns Vilkårs Bør-
neTelefon
Formålet med den samlede styrkelse af de tre instanser var at fremme og beskytte
børns rettigheder i samfundet. Af forarbejderne til det tilknyttede lovforslag, lov nr.
598 af 18. juni 2012 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Børnerådets fortalervirksomhed) fremgår det, at der skal foretages
en opfølgning på ordningen.
Der er med dette notat tale om en dialogbaseret opfølgning, der giver en status på
de tre parters aktiviteter siden oprettelsen af ordningen i 2012. Notatet er således
udarbejdet på baggrund af de oplysninger om status på de tre parters aktiviteter i
perioden mellem januar 2012 og september 2014 som de tre parter har udarbejdet
og indsendt til Social- og Indenrigsministeriet.
Indledningsvist redegøres således kort for ordningens formål og lovgrundlag. Deref-
ter følger statusredegørelserne indsendt af de tre parter - Børnerådet, Ombudsma-
nens Børnekontor og Børns Vilkår. Derefter følger de tre parters redegørelse for
samarbejdet imellem dem, deres erfaringer med ordningen hidtil, samt en redegørel-
se for deres fremadrettede aktiviteter.
Afslutningsvist følger en sammenfatning af resultaterne af en undersøgelse af børns
oplevelser af kontakt med de tre parter i ordningen udført af Als Research i foråret
2015. Undersøgelsen består af en kvalitativ undersøgelse af børns oplevelser af
kontakt med henholdsvis Børnerådets børneinddragelsesinitiativer og Ombudsman-
dens Børnekontor samt en mindre survey blandt brugere af Børns Vilkårs BørneTe-
lefon. Undersøgelsen i dens fulde længde er vedlagt som bilag.
Som et led i denne opfølgning er der foretaget en skriftlig høring om status på ord-
ningen blandt aktørerne på området for børns rettigheder. Høringssvarene er vedlagt
i deres fulde længde som bilag.
2. Ordningens formål og lovgrundlag
Med oprettelsen af et særligt Børnekontor hos Folketingets Ombudsmand, styrkel-
sen af Børnerådet og Børns Vilkårs BørneTelefon ønskede man at fremme børns
rettigheder og retsstilling i Danmark.
Den samlede styrkelse havde til formål at fremme og beskytte børns rettigheder i
henhold til FN’s Børnekonvention. Opfølgningen på anbefalingerne fra FN’s Børne-
komité hvilede således på en deling af opgaverne blandt de tre parter - Børnerådet,
Ombudsmandens Børnekontor og Børns Vilkår.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Med ordningen ønskede man:
1) At sikre børn en stemme i forhold til myndigheders beslutninger om børns
forhold
2) At sikre børn bedre muligheder for at få individuelle klager behandlet af en
åben og uafhængig instans
3) At sikre børn adgang til åben og anonym rådgivning via én indgang
Desuden blev der med oprettelsen af ordningen truffet politisk beslutning om at styr-
ke børns muligheder for at få viden om deres rettigheder, samt styrke vejledningen til
børn og unge i forhold til, hvordan de kan klage og få hjælp. Dette skulle ske via en
udbygning af Børnerådets hjemmeside (Børneportalen), der bl.a. skulle henvise til
BørneTelefonen, Folketingets Ombudsmand og andre relevante organisationer på
området.
Med satspuljeaftalen for 2012 blev der afsat 5,0 mio. kr. årligt til oprettelsen af et
børnekontor hos Folketingets Ombudsmand og 2,0 mio. kr. årligt til styrkelse af Bør-
nerådet. Samtidig blev der i forbindelse med finanslovsaftalen for 2012 afsat 5,0 mio.
kr. årligt til styrkelse af Børns Vilkårs BørneTelefon og til oprettelsen af hjemmesiden
”Børneportalen” i regi af Børnerådet.
Formålet med ordningen og de tre parters respektive opgaver blev fastlagt med lov
nr. 598 af 18. juni 2012 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Børnerådets fortalervirksomhed) samt loven om ændring af om-
budsmandsloven, lov nr. 568 af 18. juni 2012 (Fastsættelse af embedsperiode for
Folketingets Ombudsmand og oprettelse af et børnekontor hos Folketingets Om-
budsmand).
Af forarbejderne til loven om Børnerådets fortalervirksomhed fremgår det, at de tre
parter i ordningen skal sikre koordinering af indsatsen, herunder sikre en hensigts-
mæssig henvisningspraksis mellem de tre parter, så børn vejledes bedst muligt.
Derudover fremgår det, at det skal sikres, at der er en hensigtsmæssig vidensdeling
imellem parterne med henblik på gensidig læring. I lovbemærkningerne til de to love
er det endvidere beskrevet, hvilke opgaver de tre parter hver for sig forventes at
varetage.
I afsnittene nedenfor følger statusredegørelser fra de tre parter i ordningen, herunder
en kort introduktion til de tre parters respektive opgaver ifølge lovgrundlaget.
3. Status - Børnerådet
Børnerådet er et uafhængigt og tværfagligt sammensat råd, der har til opgave at
vurdere og informere om børns vilkår i Danmark. Børnerådet skal bl.a. som led i sin
fortalervirksomhed påpege forhold i samfundsudviklingen, som kan have indvirkning
på børns rettigheder og udviklingsmuligheder set i lyset af bestemmelserne og inten-
tionerne i FN’s Børnekonvention. Børnerådet skal bl.a. rådgive Folketinget, regerin-
gen og centrale myndigheder i spørgsmål, der har betydning for børns vilkår i sam-
fundet og kan eksempelvis påpege forhold i lovgivningen, hvor børns rettigheder
ikke tilgodeses. Børnerådet skal også formidle information om børns forhold og tale
deres sag i den offentlige debat, samt gøre børns stemme tydelig i debatten. Børne-
rådet kan også tage generelle temaer op til behandling og kan på den baggrund
anmode offentlige myndigheder om at beskrive deres politiske beslutninger og ad-
ministrative praksis. Børnerådet kan ikke tage konkrete klagesager op til behandling.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
3.1. Opgaver med styrkelsen i 2012
Børnerådet fik i forbindelse med styrkelsen af børns rettigheder i 2012 til opgave at
tydeliggøre sit virke som fortaler for børns rettigheder. Formålet var at fremme børns
rettigheder ved at give børn en klar stemme i den offentlige debat samt overfor Fol-
keting, regering og centrale myndigheder. Rådet skal derfor som led i sin fortaler-
virksomhed informere og rådgive regeringen og Folketinget om børns forhold i sam-
fundet samt arbejde på at sikre børns rettigheder. Derudover blev det tydeliggjort, at
rådet har til opgave at påpege forhold i lovgivningen og administrativ praksis, hvor
børns vilkår og rettigheder ikke tilgodeses tilstrækkeligt i forhold til FN’s Børnekon-
vention.
Det blev derudover tydeliggjort, at rådet skal inddrage børns synspunkter i sit arbej-
de, og at rådet som led i sin fortalervirksomhed kan anmode institutioner, hvor børn
opholder sig, om at aflægge besøg. Dette skal understøtte Børnerådets funktion som
officielt talerør for børn med henblik på at fremme deres rettigheder.
Konkret skal Børnerådet jævnfør lovbemærkningerne bl.a.:
-
-
-
-
-
rådgive regering og Folketing om børns forhold i samfundet samt arbejde på
at sikre børns rettigheder
påpege forhold i lovgivningen og administrativ praksis, hvor børns vilkår og
rettigheder ikke tilgodeses tilstrækkeligt i forhold til FN’s Børnekonvention
vurdere og informere om udviklingen i børns opvækstvilkår
samarbejde med myndigheder, institutioner og organisationer om forbedring
af børns vilkår
inddrage børns synspunkter i sit arbejde og anmode institutioner, hvor børn
opholder sig, om at aflægge besøg
Som beskrevet indledningsvist blev der med oprettelsen af ordningen desuden truf-
fet politisk beslutning om, at Børnerådets hjemmeside skulle udbygges specifikt i
forhold til børns rettigheder og med vejledning om, hvordan børn kan klage og få
hjælp i det offentlige system. Samtidig skulle hjemmesiden henvise til BørneTelefo-
nen, Folketingets Ombudsmand og andre relevante organisationer på området.
3.2. Formålsopfyldelse
Idet styrkelsen af Børnerådet havde til formål at styrke en del af Børnerådets allere-
de eksisterende aktiviteter, gennemførte Børnerådet også en række af deres aktivi-
teter før styrkelsen af rådet i 2012. Børnerådet oplyser, at det er deres vurdering, at
ordningen fra 2012 har ført til en styrkelse af Børnerådets direkte rådgivning af rege-
ring og Folketing, da Børnerådet i perioden i højere grad end tidligere har bidraget til
det lovforberedende arbejde og i højere grad mødes med udvalg og ministre, der er
relevante for Børnerådets virkefelt.
Børnerådet oplyser, at rådet løbende har kontakt med børn og unge og hyppigt gør
brug af sin besøgsret på institutioner, som eksempelvis i forbindelse med rådets
temaundersøgelse om børn og unge i psykiatrien jævnfør beskrivelsen i rådets sta-
tus nedenfor. Kontakten til børn og unge som en del af rådets vidensindsamling an-
vendes aktivt i Børnerådets fortalervirksomhed, både for børn og unges vilkår gene-
relt og vedrørende specifikke grupper af børn og unge. Børnerådet videreformidler
således viden om børn og unges vilkår og anbefalinger til forbedringer i rapporter,
analysenotater, ved direkte møder, i høringssvar, pressearbejde og ved oplæg.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Børnerådet har en række børnepaneler, der dækker almene emner og giver et gene-
relt indblik i børn og unges opvækstvilkår. I perioden for afrapporteringen har Børne-
rådet undersøgt emner som digitale medier, opfattelse af egen krop, kærlighed, for-
ældrenes tid til nærvær og forventninger til skolestart m.v. Børnene og de unge er
repræsentativt udvalgt og giver derfor et indblik i børn og unges generelle forhold i
Danmark. Ved oprettelsen af det nye Børne- og Ungepanel i 2013 udvidede man
med specialskoler, således at børn og unge med funktionsnedsættelser indgår i
panelundersøgelserne. I Børnerådets andre typer af undersøgelser (temaundersø-
gelser, ekspertgrupper og workshops) fokuseres der på en konkret gruppe af børn
og unge - oftest udsatte børn og unge.
Børnerådet oplyser, at Børnerådet ved at afgive høringssvar rådgiver regering og
Folketing i det konkrete lovarbejde. Derudover mødes Børnerådets ekspertgrupper
med ministre, relevante udvalg i Folketinget og andre ad hoc udvalg for at videregive
deres anbefalinger.
Børnerådet indsamler viden og information om børn og unge ved at foretage panel-
undersøgelser, etablere ekspertgrupper, afholde workshops med børn og unge og
ved at foretage interviewundersøgelser, og Børnerådet kommer derigennem i kon-
takt med en stor gruppe børn og unge. Børnerådet formidler deres viden og anbefa-
linger gennem rapporter, analysenotater, høringssvar, ved direkte møder med rele-
vante ministre og udvalg, i pressearbejdet og ved oplæg for praktikere og andre
fagfolk. Rådet deltager endvidere i følgegrupper, styregrupper og faglige netværk på
området.
Børnerådet har modtaget en bevilling fra VELUX FONDEN på 11,4 mio. kr. fordelt
over årene 2013 - 2017, der fortrinsvis skal anvendes til en øget inddragelsesindsats
i forhold til grupper af udsatte børn.
Som et led i Børnerådets vidensindsamling i forhold til både panelerne og de forskel-
lige typer af undersøgelser, har Børnerådet i perioden 1. juli 2012 til 1. september
2014 besøgt en række institutioner, hvor børn og unge opholder sig. Det drejer sig
om daginstitutioner i Minibørnepanelet; skoler inklusive specialskoler i Børne- og
Ungepanelet; fritidsklubber i socialt udsatte boligområder; psykiatriske afdelinger for
børn og unge på hospitalerne; og unge på sikrede institutioner. Børnerådet oplyser
således, at det er en integreret del af Børnerådets arbejde at inddrage børns egne
synspunkter og erfaringer i sit arbejde. Besøgene på institutioner og den direkte
kontakt med børn og unge gør Børnerådet i stand til at udøve fortalervirksomhed
baseret på konkret viden om børns og unges vilkår. Børnerådet udfører dog, jævnfør
lovgrundlaget, ikke egentlige kontroltilsyn.
I nedenstående afsnit uddybes Børnerådets konkrete aktiviteter i perioden for afrap-
porteringen fra 1. juli 2012 til 1. september 2014.
3.3. Status på aktiviteter
3.3.1. Lancering af Børneportalen
Børnerådet lancerede i maj 2013 ”Børneportalen.dk”. ”Børneportalen” er Børnerå-
dets udmøntning af aftalen om, at der som led i oprettelsen af ordningen med de tre
parter skulle ske en styrkelse af børns adgang til vejledning om, hvordan de kan
klage og få hjælp, og at Børnerådet dermed skulle udbygge sin hjemmeside i forhold
til børns rettigheder.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Børneportalen giver konkret viden til børn, unge og forældre samt fagpersoner om
rettigheder og information om rådgivningstilbud og klagemuligheder for derved at
styrke børns rettigheder. ”Børneportalen.dk” er udarbejdet som en ”vejviser” til den
række af rådgivningstilbud der findes til målgruppen og oplyser derudover om børns
rettigheder. Hjemmesiden er temaopdelt i temaerne: rettigheder, anbragt, afhængig,
skilsmisse, seksualitet, vold og overgreb, psykisk sårbar, skole og arbejde, venner
og kærester, etnisk, sorg og sygdom, handicap, privatliv og dit liv online, og henviser
bl.a. videre til Ombudsmandens Børnekontor, Ankestyrelsen og Børns Vilkårs Bør-
neTelefon.
Hjemmesidens primære målgruppe er de 10-15 årige, og hjemmesidens layout er
således målrettet denne aldersgruppe. Samtidig har Børnerådet øget deres fokus på
videomateriale, så læsesvage børn og unge og den yngste del af målgruppen også
rammes. Børnerådet har oplyst, at al information i fremtiden vil findes som videoma-
teriale. Til hjemmesidens sekundære målgruppe, voksne, er der derudover udfærdi-
get en guide der beskriver, hvordan voksne bedre bliver opmærksomme på udsatte
børn, og kommer med en række råd til voksne og fagfolk. Guiden er udarbejdet i
samarbejde med Danmarks Lærerforening, BUPL, Skole & Forældre, De Offentlige
Tandlæger, Danske Skoleelever, Børnehaveklasseforeningen og Skolelederforenin-
gen.
3.3.2. Ekspertgrupper, enkeltstående møder og workshops
Børnerådet oplyser, at de i perioden har haft en række ekspertgrupper, enkeltståen-
de møder samt workshops med deltagelse af børn og unge. Børnerådet har bl.a.
gennemført en række workshops og et ungemøde for børn og unge i alderen 10-18
år, der bor i et socialt udsat boligområde. 33 børn og unge deltog i undersøgelsen.
I alt har Børnerådet gennem denne type aktiviteter i perioden talt indgående med i
alt 61 børn og unge i aldersgruppen 10-19 år. Børn og unge til denne type af aktivite-
ter er udvalgt på baggrund af deres personlige erfaring med de konkrete problemstil-
linger, som Børnerådet har valgt at undersøge. De forskellige typer af aktiviteter er
uddybet nedenfor:
Ekspertgrupper
Ekspertgruppe af børn og unge i psykiatrien (vinter/forår 2013)
Gruppen bestod af 6 unge i alderen 14-17 år. Ekspertgruppen mundede ud i en te-
maundersøgelse om børn og unge i psykiatrien.
Ekspertgruppe af børn og unge i plejefamilie (forår 2014)
Gruppen bestod af 10 børn og unge anbragt i plejefamilie, som udarbejdede en ræk-
ke anbefalinger til forbedring af vilkårene og rettigheder for børn i plejefamilie. Grup-
pen deltog afslutningsvist i et møde i Magtanvendelsesudvalget, hvor gruppen for-
midlede deres anbefalinger til udvalget.
Ekspertgruppe af børn og unge, som har vidnet i retssag vedrørende et seksuelt
overgreb (efterår 2013-2014).
Gruppen bestod af 6 piger i alderen 13-19 år, som har været udsat for et seksuelt
overgreb og efterfølgende har vidnet i retten. Gruppen mødtes afslutningsvist med
Strafferetsplejeudvalget ang. børn som vidne i retten og brug af videoafhøring af
børn over 12 år.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Som bidrag til arbejdet i Magtanvendelsesudvalget (foråret 2014) har Børnerådet
desuden gennemført interviews med i alt 8 drenge mellem 15-18 år på en sikret
institution.
Temaundersøgelse om børn og unge i psykiatrien
Børnerådet har i 2013 gennemført en temaundersøgelse af børn og unge i psykiatri-
en. Børnerådet har besøgt en række psykiatriske afdelinger på hospitalerne og mødt
et stort antal børn og unge. Børnene og de unge meldte sig selv til at deltage i un-
dersøgelsen og i alt 51 børn i aldersgruppen 8 og 19 år deltog. Børnene og de unge
kom fra 13 forskellige afdelinger fordelt på 6 hospitaler i 5 regioner. Børnene blev
interviewet enkeltvis eller i grupper. En udvalgt gruppe af børnene og de unge blev
desuden samlet i en særlig ambassadørgruppe, der har været med til at udarbejde
anbefalinger til forbedringer. Temaundersøgelsen er formidlet som en rapport med
anbefalinger om forbedring af børns vilkår og rettigheder i psykiatrien.
3.3.3. Paneler med børn og unge
Børnerådet har nedsat børne- og ungepaneler, som munder ud i en række årlige
analyser. Temaerne har bl.a. været børns oplevelser og liv på de sociale medier,
børn og seksualitet, trivsel og læring i skolen, herunder også i forhold til skolerefor-
men, anbragte børns rettigheder, stressede forældre og børns forhold i psykiatrien.
Børnene og de unges deltagelse er frivillig, og deltagerne er udvalgt tilfældigt for at
sikre repræsentativitet.
Børne- og ungepanelet
I Børne- og ungepanelet er der ca. 2500 børn på 5.-7. klassetrin, der sidder i panelet
for en 3-årig periode. I panelet gennemfører Børnerådet årligt 2-3 kvantitative ano-
nyme spørgeskemaundersøgelser. I forbindelse med undersøgelserne mødes Bør-
nerådet desuden med omkring 40-80 børn inden spørgeskemaundersøgelserne, og
gennemfører efterfølgende kvalitative interviews med op mod 80 børn og unge. Som
understøttelse af spørgeskemaundersøgelserne har Børnerådet samlet set kvalitati-
ve data fra omkring 160 børn ved hver undersøgelse. På årsbasis er der tale om
kvalitative data fra ca. 400 børn. Under Børne- og ungepanelet har Børnerådet des-
uden et Specialpanel, hvor mellem 10-20 børn fra specialskoler årligt interviewes.
Panelet blev oprettet i efteråret 2013. Undersøgelsernes resultater formidles gen-
nem rapporter og analysenotaterne ”Børneindblik”, der udgives løbende.
Minibørnepanelet
I Minibørnepanelet laves der årligt 1-2 undersøgelser med ca. 1000 børn i alderen 4-
6 år. I forbindelse med spørgeskemaundersøgelserne gennemføres desuden kvalita-
tive interviews med mellem 40 og 60 børn, og der indgår således kvalitative data fra
50-100 børn. Undersøgelsens resultater formidles som rapporter.
4. Status - Ombudsmandens Børnekontor
Folketingets Ombudsmand vælges af Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22.
marts 2013 om Folketingets Ombudsmand). Ombudsmanden skal bedømme, om
myndigheder eller personer, der er omfattet af ombudsmandens virksomhed, hand-
ler i strid med gældende ret eller på anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsøm-
melser ved udøvelsen af deres opgaver.
Ombudsmanden kan behandle klager over forvaltningsmyndigheders afgørelser og
deres behandling af borgere. Herudover kan ombudsmanden tage sager op på eget
initiativ og iværksætte generelle undersøgelser af en myndigheds behandling af
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
sager. Folketingets Ombudsmand kan også inspicere institutioner, der hører under
ombudsmandens virksomhed. Ombudsmanden kan ikke behandle klager over for-
hold, der kan indbringes for en højere forvaltningsmyndighed, før denne myndighed
har truffet afgørelse. Desuden kan ombudsmanden ikke træffe bindende afgørelser,
men alene fremsætte kritik, afgive henstillinger og i øvrigt fremsætte sin opfattelse af
en sag.
Ombudsmanden afgør selv, hvilke sager og hvilke spørgsmål i sagerne, som han vil
undersøge. Det giver ombudsmanden mulighed for at prioritere sager af generel
eller principiel karakter, det vil sige, hvor vigtige rettigheder kan være tilsidesat, eller
hvor der er principielle spørgsmål at afklare.
4.1. Opgaver med styrkelsen i 2012
Det fremgår af lovbemærkningerne til ændring af ombudsmandsloven (lov nr. 568 af
18. juni 2012), at Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand skal være med til at
sikre og overvåge implementeringen af børns rettigheder efter FN’s Børnekonventi-
on, herunder rettigheder, der er fastsat i dansk lovgivning m.v. med henblik på opfyl-
delse af Danmarks forpligtelser efter konventionen. Dette skal ske ved behandling af
individuelle klager vedrørende børns forhold, ved at gennemføre egen drift-
undersøgelser, ved at foretage inspektioner af institutioner m.v., hvor børn opholder
sig, og ved en pligt til at gøre Folketing og regering og eventuelt kommunalbestyrel-
ser og regionsråd opmærksom på eventuelle problemer i forbindelse med lovgivnin-
gens forenelighed med internationale forpligtelser til at sikre børns rettigheder.
Børns rettigheder skal ligeledes styrkes ved at sikre en lettere tilgængelighed for
børn og unge til ombudsmanden, så de får adgang til at få behandlet individuelle
klager af en åben og uafhængig instans.
De centrale funktioner for Ombudsmandens Børnekontor er således:
At behandle klager, der vedrører børn. Både klager fra børn og voksne.
At aflægge tilsynsbesøg på institutioner, hvor børn opholder sig.
At tage sager op af egen drift, samt gennemføre generelle undersøgelser.
Eksempelvis efter avisomtale.
At medvirke til at overvåge implementeringen af børns rettigheder i henhold
til FN’s konvention om Barnets Rettigheder i lovgivningen og i myndigheders
praksis.
4.2. Formålsopfyldelse
Det er ombudsmandens vurdering, at Børnekontoret har levet op til det formål, som
er beskrevet i lovgrundlaget.
Ombudsmanden oplyser således, at Børnekontoret har behandlet en lang række
sager i perioden, der alle vedrører væsentlige retlige spørgsmål angående børns
rettigheder. Sigtet med disse sager har bl.a. været ikke kun at hjælpe de børn og
unge, som de enkelte sager har angået, men i videst mulig omfang også at hjælpe
andre børn i tilsvarende situationer. Det er bl.a. sket ved at fokusere på de mere
principielle aspekter i sagerne og ved en bred formidling af ombudsmandens udta-
lelser.
Ombudsmanden har behandlet klager fra børn og voksne, foretaget tilsynsbesøg på
offentlige og private institutioner mv., herunder i plejefamilier, og har taget en række
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589375_0010.png
sager op af egen drift. Ombudsmanden oplyser, at ombudsmanden i den forbindelse
sikrer børnekonventionens opfyldelse.
I nedenstående afsnit uddybes Ombudsmandens Børnekontors aktiviteter i afrappor-
teringsperioden 1. november 2012 til 1. september 2014.
4.3. Status på aktiviteter
Ombudsmandens aktiviteter i perioden har afdækket en række forskellige temaer i
forhold til børn og unges rettigheder. Adskillige af sagerne har givet ombudsmanden
anledning til alvorlig kritik. I flere sager er der afdækket problemstillinger, der har
givet ombudsmanden anledning til at orientere Folketingets Socialudvalg, Folketin-
gets Retsudvalg samt relevante ministerier og kommunalbestyrelser.
Ombudsmanden oplyser, at der i perioden er offentliggjort 17 nyheder fra Ombuds-
mandens Børnekontor, der giver et billede af kontorets største sager. Disse kan
tilgås via ombudsmandens hjemmeside, herunder følgende eksempler:
Ombudsmandsbesøg resulterer i udvalg om magtanvendelse over for børn
og unge
Ombudsmand alvorligt bekymret for Guldborgsund Kommunes spareplan for
anbragte børn
Slut med kommunes anbringelse af børn og unge på hotel
4.3.1. Information om børnekontoret
Udover Børnekontorets hovedaktiviteter, som er uddybet nedenfor, har Børnekonto-
ret bl.a. holdt oplæg i faglige fora og fortalt om kontorets virksomhed, holdt møder
med organisationer og aktører på børneområdet og deltaget i konferencer og i inter-
nationalt initierede interviewundersøgelser.
4.3.2. Tilsynsbesøg
Ombudsmandens Børnekontor har i perioden foretaget i alt 19 tilsynsbesøg på både
offentlige og private institutioner, som varetager opgaver umiddelbart i forhold til
børn og unge. Børnekontorets tilsynsbesøg har hovedsageligt fundet sted på institu-
tioner, opholdssteder og plejefamilier for socialt udsatte børn og unge. Børnekonto-
ret har i perioden foretaget ét tilsynsbesøg på et asylcenter.
Idet udgangspunktet for Børnekontorets besøg er at holde øje med, at børn og un-
ges rettigheder respekteres, er der ved besøgene særligt fokus på eventuelle magt-
anvendelser eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten og om reglerne herfor
bliver overholdt. Ved besøgene har Børnekontoret derudover fokus på børnenes og
de unges indbyrdes relationer, relationerne til de voksne og relationerne de voksne
indbyrdes. Endvidere er der ved besøgene fokus på uddannelse og på sundheds-
mæssige forhold.
Ombudsmanden oplyser, at der ved tilsynsbesøgene lægges stor vægt på at tale
direkte med børn og unge. Der er således talt med børn og unge ved alle tilsynsbe-
søg. Børnekontoret lægger desuden vægt på også at få mulighed for at tale med
pårørende til børn og unge, der opholder sig på institutionen, hvilket normalt også
lykkes. Endvidere taler Børnekontoret med institutionens ledelse og normalt også
med de ansatte.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589375_0011.png
De afviklede tilsynsbesøg har ført til, at Ombudsmanden er blevet opmærksom på
sager, der har rejst spørgsmål om væsentlige krænkelser af børns rettigheder. Se
følgende nyheder:
En kommunes helt utilstrækkelige reaktion på modtagelsen af en lang række
underretninger vedrørende to socialt meget udsatte børn førte til alvorlig kri-
tik fra ombudsmanden
Lange ophold på overbelagt akutinstitution
Endvidere har tilsynsbesøgene givet anledning til at rejse en række sager om interne
skoler på institutioner og opholdssteder. Disse sager var på afrapporteringstidspunk-
tet endnu ikke afsluttede.
4.3.3. Sager taget op af egen drift
Ombudsmanden har ifølge lovgrundlaget kompetence til at udvælge og undersøge
sager, selvom ombudsmanden ikke har modtaget en konkret klage. Denne type
undersøgelse betegnes som sager, ombudsmanden kan ”tage op af egen drift”.
Ombudsmanden oplyser, at Børnekontoret i perioden har taget i alt 35 sager op ”af
egen drift”. Dette er sket på baggrund af henvendelser, som ombudsmanden har
modtaget fra borgere, på baggrund af medieomtale eller på baggrund af forhold,
som Børnekontoret er blevet opmærksom på gennem tilsynsbesøg, som beskrevet i
afsnittet ovenfor. Ombudsmanden har taget en enkelt sag op på baggrund af en
anonym henvendelse fra en ansat (whistleblower).
27 af de 35 sager var afsluttet i perioden for dataindsamlingen. 5 af de afsluttede
egen-drift sager førte til kritik eller en henstilling fra ombudsmanden.
Af rejste egen-drift-sager kan nævnes den såkaldte Guldborgsund-sag og en sag om
bolig til en familie med et handicappet barn, men også eksempelvis sager om privat-
skolebørns rettigheder og adoptivbørns rettigheder. Se således:
Ombudsmanden ser på adoptivbørns rettigheder
Ombudsmanden til-
freds med mere klar retsstilling for adoptivbørn
Ombudsmanden ser på privatskolebørns rettigheder
Privatskolebørn har
ret til at blive hørt før bortvisning eller udskrivning
Fejlagtig vejledning afholdt familie med handicappet barn fra at søge kom-
munen om hjælp til at finde en handicapegnet bolig
4.3.4. Klagesager
Alle klager til Ombudsmandens Børnekontor handler om børn. Langt størstedelen
kommer fra voksne. I perioden har Børnekontoret modtaget 1.019 klager fra voksne
og i alt 83 klager direkte fra børn og unge.
I perioden har kontoret afsluttet 1.059 af de i alt 1.102 klagesager. Klagerne drejer
sig f.eks. om ændring af opholdssted eller klager over, at et barn ikke har fået et
relevant (special)skoletilbud.
Ombudsmanden afrapporterer, at Børnekontoret i perioden har oversendt 288 kla-
gesager til andre organisationer eller myndigheder. I alt har kontoret i perioden fore-
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
taget en juridisk undersøgelse i 61 klagesager (”realitetsbehandlet”), hvoraf 4 har
ført til, at den involverede myndighed fik kritik.
Klagesager modtaget direkte fra børn og unge selv
Ombudsmanden oplyser, at henvendelserne fra børn og unge erfaringsmæssigt
typisk drejer sig om akutte, og ofte meget konkrete problemer i situationer, hvor
myndighederne endnu ikke har afsluttet deres behandling af sagen. Derfor består
hjælpen til børnene og de unge ofte i vejledning samt konkret og konstruktiv bistand.
I de sager, hvor børn og unge selv har henvendt sig, vil Børnekontoret f.eks. hjælpe
barnet med at tage kontakt til relevante myndigheder, herunder ved at videreformidle
og retligt kvalificere barnets synspunkter, ønsker og klager.
Børnekontoret kan desuden være med til at sikre, at myndighederne forholder sig til
barnets synspunkter ved at bede om at få en kopi af myndighedernes svar – og
dermed holde øje med svaret til barnet, og om nødvendigt følge op på sagen efter-
følgende.
Hvis der gives skriftligt svar i form af et brev, afsluttes brevet normalt med en be-
mærkning om, at barnet/den unge er velkommen til at ringe til sagsbehandleren i
Ombudsmandens Børnekontor.
Af de 83 sager, der er oprettet i afrapporteringsperioden på grundlag af klager direk-
te fra børn og unge, har Børnekontoret videreformidlet godt halvdelen af henvendel-
serne – 39 sager, til andre myndigheder eller instanser. Det skyldes, at sagerne efter
lovgivningen kunne behandles af den pågældende myndighed. I 27 tilfælde blev
henvendelsen sendt videre til den relevante kommune, i 6 tilfælde til Ankestyrelsen
eller et socialt nævn og i tre tilfælde til Statsforvaltningen. De tre resterende klager
blev videreformidlet til henholdsvis Socialtilsynet, en kommunal døgninstitution og et
ministerium.
I 5 af de klagesager, som Børnekontoret modtog direkte fra børn og unge, har Om-
budsmandens Børnekontor gennemført en juridisk undersøgelse (”realitetsbehand-
let”) af sagen.
De 5 sager drejede sig om:
-
-
-
-
-
En handicappet pige, der ønskede at flytte til en anden kommune
Besøgstiderne på en sikret institution
Manglende svar fra socialministeren på breve sendt til ministeren
Indholdet af et svar fra undervisningsministeren
Lang sagsbehandlingstid i en kommune
Den sidste sag gav anledning til, at ombudsmanden udtalte kritik.
Ombudsmanden afrapporterer, at det i 11 tilfælde efter gennemgang af henvendel-
serne blev besluttet ikke at undersøge sagen. Børnene og de unge fik i alle sagerne
et svar på, hvad ombudsmanden havde foretaget sig, og hvorfor. I en række af disse
sager, var begrundelsen, at ombudsmanden ikke kunne hjælpe barnet eller den
unge til et bedre resultat. Eksempelvis ønskede en pige at komme hjem til sin mor at
bo. Ved Børnekontorets telefoniske henvendelse oplyste kommunen, at pigen sna-
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
rest ville blive hjemgivet. Ombudsmanden kunne således ikke hjælpe pigen yderlige-
re. Sagen blev derfor afsluttet.
Børnekontoret modtager kun ganske få klager fra børn og unge, der falder helt uden
for ombudsmandens kompetence. I perioden for afrapporteringen har Ombudsman-
dens Børnekontor alene afsluttet fire af sådanne sager. Tre af henvendelserne dre-
jede sig om klager over private, som Børnekontoret ikke har kompetence overfor. I
den ene af disse sager, hvor den unge klagede over sine forældre, henviste kontoret
den unge til Børns Vilkårs BørneTelefon.
4.3.5. Tilgængelighed til Ombudsmandens Børnekontor
Ombudsmanden oplyser, at børnekontoret er åben for telefoniske henvendelser fra
9-16 mandag til torsdag og 9–15 om fredagen og for personlig henvendelse alle
dage 10–14. Alle kan møde op uden forudgående aftale i institutionens åbningstid
og uden væsentlig ventetid få en samtale med en medarbejder.
Børnekontoret er særlig fleksibelt overfor børn og unge. Da børn og unge primært
kommunikerer via digitale platforme, har børnekontoret etableret en hjemmeside,
som er specielt rettet mod børn og unge. På denne hjemmeside ligger et klageske-
ma og derudover er der en chatfunktion, som er åben to eftermiddage om ugen kl.
15-17. Af hensyn til børnenes og de unges skolegang er det for børn og unge muligt,
efter forudgående aftale, at få en samtale med en medarbejder også uden for institu-
tionens normale åbningstid.
Børn og unge retter typisk henvendelse til Ombudsmandens Børnekontor ved at
udfylde et klageskema (fra Børnekontorets hjemmeside), ved at sende en e-mail
eller ved at ringe. Som udgangspunkt besvarer Børnekontoret børnenes og de un-
ges henvendelser med et brev sendt med almindelig post. Ønsker børnene og de
unge ikke at få sendt et brev til deres adresse, bliver de telefonisk orienteret om,
hvad Børnekontoret gør i anledning af deres henvendelse.
5. Status - Børns Vilkår
Via BørneTelefonen har Børns Vilkår siden 1987 tilbudt anonym og åben rådgivning
til børn og unge. I 2009 fik Børns Vilkår endvidere tildelt det fælleseuropæiske gratis-
telefonnummer 116 111, som EU har oprettet til nationale børnerådgivninger i alle
EU’s medlemslande. Børn og unge kan derfor ringe gratis og anonymt til BørneTele-
fonen, da opkaldet ikke kan identificeres på telefonregningen.
BørneTelefonen.dk havde i 2014 i alt 406.599 unikke besøgende. Antallet af unikke
besøgende i 2014 svarer til, at 47 procent af alle børn og unge i aldersgruppen 10-
19 år har besøgt BørneTelefonen.dk. I 2014 var der i alt 36.000 samtaler med børn
og unge på BørneTelefonen. BørneTelefonen er åben alle dage fra kl. 11.00 til 23.00
hele året. På BørneTelefonen.dk er desuden en brevkasse, hvor der i 2014 indtil
videre var besvaret mere end 6000 anonyme henvendelser, der også ligger tilgæn-
gelige på hjemmesiden.
5.1. Opgaver med styrkelsen i 2012
Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 11 pligt til at sikre åben og anonym
rådgivning til børn og unge. Der er ingen aldersgrænse for retten til rådgivning. Som
myndighed har kommunalbestyrelsen pligt til at oplyse barnet eller den unge om
rettigheder og klagemuligheder. Børns Vilkårs BørneTelefon supplerer kommuner-
nes arbejde, men erstatter ikke den kommunale forpligtigelse.
12
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Med styrkelsen af BørneTelefonen ønskede man at sikre én fælles indgang til ano-
nym rådgivning og vejledning for børn og unge i Danmark. Det fremgår derfor af
lovbemærkninger til lov nr. 598 af 18. juni 2012 om ændring af lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område (Børnerådets fortalervirksomhed), at børn
og unge, udover rådgivning, kan søge om vejledning, herunder vejledning om regler,
og hvilke myndigheder de evt. kan klage til (kommunen, Folketingets Ombudsmand,
Statsforvaltningen, Ankestyrelsen mv.) eller få rådgivning om anden frivillig rådgiv-
ningen for specifikke målgrupper.
5.2. Formålsopfyldelse
Børns Vilkår oplyser, at de lægger stor vægt på, at BørneTelefonen er den ”ene
indgang” til rådgivning og vejledning, som det fremgår af forarbejderne til lovgivnin-
gen var formålet med styrkelsen af Børns Vilkårs BørneTelefon.
Rådgiverne på henholdsvis Børne-og ForældreTelefonen bliver både i forbindelse
med oplæring, og ved den løbende opkvalificering, klædt på til at henvise et barn,
der henvender sig til det sted, der kan hjælpe barnet bedst muligt. I nogle tilfælde vil
det være uklart for rådgiveren, hvorvidt det af barnet skitserede problem er egnet til
fx at blive sendt videre til Ombudsmandens Børnekontor. Børns Vilkår oplyser, at i et
sådan tilfælde, vil rådgiveren typisk henvise barnet til at tage kontakt til Børns Vilkårs
Bisidderordning. En professionel bisidder vil herefter, med bistand fra Børns Vilkårs
sekretariat, vurdere barnets problem og hjælpe barnet med at rette henvendelse til
den relevante myndighed. Det er Børns Vilkårs oplevelse, at de med kombinationen
af anonym rådgivning – evt. efterfulgt at hjælp fra en professionel bisidder, på bedst
mulig måde sikrer barnets rettigheder.
Det er endvidere hensigten, at barnet med ovennævnte muligheder, ikke forgæves
retter henvendelse til fx Ombudsmandens Børnekontoret med en sag, der ligger
udenfor ombudsmandens prøvelsesgrundlag. Dette betyder ifølge Børns Vilkår imid-
lertid også, at rådgiverne i højere grad vil henvise et barn til Bisidderordningen med
henblik på videre vejledning om klagemuligheder, end direkte til Ombudsmandens
Børnekontor. Specialkonsulenterne i bisidderteamet er således garant for en hen-
sigtsmæssig henvisningspraksis mellem de tre organisationer jf. formålsbeskrivelsen
i lovgrundlaget. Børns Vilkår oplyser, at det derudover løbende drøftes på de tre
parters fælles møder, hvorvidt der er særlige typer af sager, der kræver en bestemt
henvisningspraksis eller om der er særlige temaer, som det fx pga. antallet af hen-
vendelser, vil være hensigtsmæssigt at have fokus på. Det er Børns Vilkårs opfattel-
se, at en hensigtsmæssig henvisningspraksis og relevant vidensdeling hermed sik-
res.
I nedenstående afsnit uddybes Børns Vilkårs aktiviteter i afrapporteringsperioden.
5.3. Status på aktiviteter
Børns vilkårs BørneTelefon har i perioden 1. januar 2012 til september 2014 haft i alt
71.015 henvendelser. Af disse henvendelser er 65.529 henvendelser fra børn og
unge. Børn og unge kan henvende sig anonymt både ved at ringe, chatte, sende en
sms eller ved at skrive til brevkassen på BørneTelefonens hjemmeside.
I tabellen nedenfor er det angivet, hvordan henvendelserne fordeler sig mellem Bør-
neTelefonens forskellige platforme.
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589375_0015.png
Antal henvendelser
- Primo januar 2012 til ultimo september 2014 -
Platform
BørneTelefonen
Chatten
SMS
Brevkassen
Børn i alt
ForældreTelefonen
Total
Antal
28.872
21.326
10.595
4.736
65.529
5.486
71.015
Andel
40,7 %
30,0 %
14,9 %
6,7 %
92,3 %
7,7 %
100,0 %
5.3.1 Temaer for henvendelserne
Børns Vilkår afrapporterer, at de tre mest hyppige temaer for henvendelser fra børn
og unge om rådgivning fra BørneTelefonen er ”kærlighed/forelskelse”, ”venska-
ber/uvenskaber” og ”drillerier”.
Som det fremgår af nedenstående tabel udgør de 10 mest udbredte problemstillinger
dog hver især kun få procentdele, hvilket tyder på, at temaerne for børnene og de
unges henvendelser dækker meget bredt. Blandt de mest udbredte problemstillinger
indgår således også vold og seksuelle krænkelser.
Top 10 problemstillinger: Børn i alt
- Primo januar 2012 til ultimo september 2014 -
Problemstilling
Antal Andel
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10
Kærlighed/forelskelse
Venskaber/uvenskaber
Drillerier
Forældre-barn-relationen/opdragelse
Mobning
Trist/ked af det
Seksuel praksis
Seksuel krænkelse
Fysisk vold
Kroppens udvikling
8.029
5.443
4.207
3.693
3.458
2.914
2.748
2.073
1.974
1.804
12,3 %
8,3 %
6,4 %
5,6 %
5,3 %
4,4 %
4,2 %
3,2 %
3,0 %
2,8 %
For BørneTelefonens platform for forældre, ForældreTelefonen, handler størstedelen
af henvendelserne om problemstillinger relateret til samarbejde om børnene efter
skilsmisse (14,5 %) og samvær (13,7 %) efterfulgt af ”Forældre-barn-
relation/opdragelse (11,2 %). Fysisk vold, seksuel krænkelse, forældre med misbrug
og psykiske problemer, og ”forsømmelse/vanrøgt” indgår også på listen over 10
mest hyppige problemstillinger i ForældreTelefonens henvendelser.
5.3.2. Interne og eksterne henvisninger
Fra BørneTelefonens forskellige platforme henvises hyppigt til relevante rådgivnings-
funktioner – både dem som Børns Vilkår selv udbyder, ligesom der henvises til an-
dre rådgivningsfunktioner (21,9 % af henvisningerne) og den kommunale forvaltning
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589375_0016.png
(21,8 % af henvisningerne). Børns Vilkår oplyser, at der i den samlede periode har
været henvist til Børns Vilkårs eget bisidderkorps 2.983 gange. Derudover har rådgi-
verne henvist til læge 3.842 gange, til politiet 892 gange og 674 gang til PPR. Der-
udover er der i perioden 30 gange blevet henvist til Folketingets Ombudsmand.
Henvisningerne til Ombudsmanden uddybes nedenfor.
Af de i alt 65.529 henvendelser fra børn og unge i perioden er i alt 4.193 børn og
unge blevet henvist til yderligere rådgivning internt hos Børns Vilkår. Derudover er
8.512 børn og unge blevet henvist til yderligere rådgivning eksternt.
Af de i alt 5.486 henvendelser fra voksne er 1.221 henvist til intern rådgivning og
3.656 voksne er blevet henvist til yderligere rådgivning eksternt, oftest til den kom-
munale forvaltning (39 %) og Statsforvaltningen (28,5 %). I de to tabeller herunder
præsenteres tal for hhv. interne og eksterne henvisninger i rådgivningerne.
Interne henvisninger
- Primo januar 2012 til ultimo september 2014 -
Børn i
alt
ForældreTelefonen
2.395
588
Antal
Bisidder
57,1 %
48,2 %
Andel
1.257
440
Antal
Hjemmeside
30,0 %
36,0 %
Andel
541
193
Antal
Andet
12,9 %
15,8 %
Andel
4.193
1.221
Total
Note: Henvisninger til Sorgtelefonen i 2012 er talt med i 'Andet'
Eksterne henvisninger
- Primo januar 2012 til ultimo september 2014 -
Børn i ForældreTelefo-
Instans/person
alt
nen
Antal
3.531
311
Læge
Andel 41,5 %
8,5 %
Politi
PPR
Anden rådgiv-
ning
Kommunal-/
socialforvaltning
Statsforvaltning
Folketingets
ombudsmand
Total
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
734
8,6 %
347
4,1 %
1.860
21,9 %
1.857
21,8 %
177
2,1 %
6
0,1 %
8.512
158
4,3 %
327
9,0 %
366
10,0 %
1.426
39,0 %
1.041
28,5 %
24
0,7 %
3.653
Note: Der er ikke tal om Folketingets ombudsmand fra 2012.
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
5.3.3. Henvisninger til Ombudsmandens Børnekontor
Der har i perioden 1. januar 2013 til 30. september 2014 været i alt 30 henvendelser
på BørneTelefonen, hvor der er blevet henvist videre til Folketingets Ombudsmand.
De 6 af henvendelserne har været på Børnemedier (BørneTelefonen, Chatten og
sms), mens de resterende 24 har været på ForældreTelefonen.
Henvendelserne fra børn, hvor Børns Vilkår har henvist til Ombudsmandens Børne-
kontor har bl.a. handlet om:
en 11-årig piges ønske om ikke at bo hos sin far i forbindelse med skilsmis-
se
en 17-årig dreng der ønsker at flytte hjemmefra pga. vold i hjemmet, men ik-
ke oplever, at kommunen handler
en 15-årig pige der ikke oplever, at kommunen reagerer på vold i hjemmet
en 17-årig pige der er blevet anbragt på eget værelse, men har brug for me-
re støtte, og som ikke oplever, at kommunen hjælper
5.3.4. Karakteristika for målgruppen
Børns Vilkår oplyser, at det i perioden for afrapporteringen i langt overvejende grad
har været piger, der har benyttet sig af BørneTelefonens forskellige platforme. Såle-
des er 80,2 % af henvendelserne fra piger, og 19,8 % fra drenge.
Aldersmæssigt fordeler henvendelserne fra børn og unge sig så langt den største
gruppe (45,3 %) er børn og unge i alderen 13-15 år. Derefter følger gruppen af 10-
12-årige der udgør (28,5 %) og endeligt af den ældste gruppe på 16-17 år, der udgør
13,9 % af det samlede antal henvendelser.
I perioden for afrapporteringen har Børns Vilkår registreret, at 2,5 % af det samlede
antal henvendelser er kommet fra børn og unge, der er anbragt i familieple-
je/netværkspleje, og 1,9 % af henvendelserne fra børn og unge, der er anbragt på
en døgninstitution eller et opholdssted. I alt 2853 anbragte børn og unge er samlet
set registreret som at have henvendt sig til BørneTelefonen.
Børns Vilkår oplyser, at der ikke findes data omkring brugernes etniske baggrund for
den samlede afrapporteringsperiode. For en kortere periode fra 1. juli til 31. august
2014, har Børns Vilkår imidlertid gennemført en brugerundersøgelse med fokus på
mangfoldighed i brugergruppen på BørneTelefonens sms- og chatfunktion. 3807
børn har deltaget i brugerundersøgelsen.
Undersøgelsen viste, at 4,3 % af brugerne på Chatten og SMS i perioden d. 1. juli til
d. 31. august 2014 har svaret, at de har ikke-vestlig baggrund. I samme periode og
undersøgelse har 18,6 % af børnene svaret, at de lider af fysisk eller psykisk funk-
tionsnedsættelse. De mest hyppige funktionsnedsættelser er depression, angst,
OCD (19 %) efterfulgt af ADD/ADHD (17 %) og fysisk funktionsnedsættelse (14 %).
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
1589375_0018.png
Nedenstående tabel illustrerer fordelingen af fysiske og psykiske funktionsnedsæt-
telser:
Typer af funktionsnedsættelser
- Primo juli til august 2014 -
Antal
ADD/ADHD
Anden psykisk funkti-
onsnedsættelse
Autisme
Depression, angst,
OCD
Flere psykiske funkti-
onsnedsættelser
Fysisk og psykisk
funktionsnedsættelse
Fysisk funktionsned-
sættelse
Nedsat syn, hørelse
m.m.
Spiseforstyrrelse
Udefinerbar funkti-
onsnedsættelse
Total
18
9
7
20
6
3
15
11
10
7
107
Andel
17 %
8%
7%
19 %
6%
3%
14 %
10 %
9%
7%
100 %
I samme brugerundersøgelse oplyste de unge over 14 år ang. deres seksuelle orien-
tering at henholdsvis 70,2 % af drengene, og 71,8 % af pigerne, at de var tiltrukket af
det modsatte køn. 23,4 % af drengene og 20,7 % af pigerne beskrev deres seksuelle
orientering som ”blandet”.
I forhold til brugernes oplevelse af at kontakte BørneTelefonen har Børns Vilkår ind-
samlet data for brugernes oplevelse fra 1. januar til 31. december 2013. Brugerne
blev spurgt til, hvorvidt de havde fået det bedre efter at have kontaktet BørneTelefo-
nen. Undersøgelsen viste, at den gennemsnittelige score på en skala hvor 1 er det
laveste og 5 det højeste, var 3,7 for chat-funktionen og 3,9 for sms-funktionen, som
er de to tilbud der blev indsamlet data fra. 35,8 % af brugerne gav den maksimale
score på 5, mens 8,9 % gav scoren 1.
6. Samarbejdet mellem de tre parter
Ifølge lovgrundlaget, som gengivet indledningsvist, skal de tre parter sikre koordine-
ring af indsatsten, herunder en hensigtsmessing henvisningspraksis instanserne
imellem, så det sikres, at børn vejledes bedst muligt. Derudover skal parterne sikre,
at der sker en hensigtsmæssig vidensdeling mellem instanserne med henblik på at
sikre gensidig læring. I lovgrundlaget er der derfor lagt op til, at Folketingets Om-
budsmand i den forbindelse skulle tage initiativ til, at der blev aftalt en model for
organiseringen af samarbejdet.
Ombudsmanden oplyser, at Ombudsmandens Børnekontor på den baggrund har
taget initiativ til en møderække med deltagelse af de tre parter. De tre parter oplyser,
17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
at de med det udgangspunkt har holdt en række møder med henblik på at understøt-
te samarbejdet og sikre en hensigtsmæssig vidensdeling og koordinering af indsat-
sen. Det er de tre parters opfattelse, at dette har understøttet deres samarbejde og
sikret koordineringen mellem dem jævnfør intentionerne i lovgrundlaget.
Der har i perioden for afrapporteringen været afholdt møder på institutionslederni-
veau og på dagligt ledelsesniveau mellem de tre parter henholdsvis to gange årligt
(nu en gang årligt) og kvartalsvist.
Deltagere i møderne på begge niveauer har foruden de tre parter, været Institut for
Menneskerettigheder og Ankestyrelsen. Bl.a. Børns Vilkår oplyser, at dette i deres
opfattelse har været meget hensigtsmæssigt og understøttet formålet med at sikre
børns rettigheder generelt, idet møderne har bidraget til mulighederne for løbende at
koordinere indsatsen og få kendskab til de andre aktørers fokusområder.
På møderne har den enkelte organisation orienteret de øvrige parter om de sager og
spørgsmål, som er blevet skønnet af fælles interesse. Et af møderne på dagligt le-
delsesniveau har været temabaseret, hvor temaet ”mobning” og samspillet mellem
de enkelte aktørers handlemuligheder på dette område blev drøftet.
Parterne vurderer, at regelmæssige møder fortsat er en god model for at sikre en
tæt dialog imellem dem.
7. Erfaringer og fremadrettet fokus
I dette afsnit beskrives de hidtidige erfaringer, som er opnået siden ordningen trådte
i kraft, justeringer der er foretaget undervejs samt de fremtidige prioriteringer og
fokusområder for de tre parter.
7.1. Erfaringer
Siden etableringen i 2012 er der gjort en række erfaringer med ordningen. På den
baggrund er der foretaget nogle ændringer og tilpasning af arbejdet, ligesom der
også fremadrettet vil foretages justeringer på baggrund af de hidtidige erfaringer.
Det har vist sig, at de største arbejdsopgaver for Ombudsmandens Børnekontor er
tilsynsbesøg, sager, der tages op af egen drift, og klager fra voksne om børnesager.
Det er også disse aktiviteter, der har givet grundlag for at afdække generelle, væ-
sentlige og principielle problemstillinger om børns rettigheder.
Klager fra børn og unge udgør en mindre del af børnekontorets arbejde. Disse sager
drejer sig typisk om helt konkret, akut hjælp. Når børn og unge klager, kommer de-
res klager i forreste række. Ombudsmanden oplyser således, at ingen børn eller
unge har klaget til ombudsmanden uden at få deres sag behandlet, og hvis om-
budsmanden ikke iværksætter en egentlig undersøgelse af en klage, prøver Børne-
kontoret – som tidligere omtalt - altid at hjælpe barnet på en anden måde. Det er i
den forbindelse ombudsmandens opfattelse, at Børnekontoret skal være åbent og
tilgængeligt for børn, men at det ikke som sådan kan være afgørende, om en sag
rejses på baggrund af klager fra børn, klager fra voksne, af egen drift eller i forbin-
delse med tilsynsbesøg. Det afgørende må være, at Børnekontoret rent faktisk hjæl-
per så mange børn som muligt.
Ombudsmanden fremhæver i den sammenhæng betydningen af Børns Vilkår (Bør-
neTelefonen) som den centrale ”systemindgang” for børn, men således at Børns
18
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Vilkår bl.a. er meget opmærksom på at henvise relevante sager til Børnekontoret. På
den måde sikrer man efter ombudsmandens opfattelse både, at børn ikke skal holde
styr på for mange myndigheder og organisationer, og at de rigtige sager finder vej til
Børnekontoret. Ombudsmanden finder i den forbindelse, at Børns Vilkår og Børne-
kontoret med fordel løbende kan drøfte, hvilke typer sager der bør henvises til Bør-
nekontoret.
Ombudsmanden oplyser, at der i januar 2015 opstod en offentlig debat om Børne-
kontorets arbejde med klager modtaget direkte fra børn og unge. Debatten skyldtes
efter ombudsmandens opfattelse navnlig, at institutionens tidligere statistiksystem
kun opererede med hhv. ”realitetsbehandlede” og ”afviste” sager. Efter dette stati-
stiksystem blev kun 5 klager fra børn og unge i perioden registreret som ”realitets-
behandlede”, selvom børn og unge også modtog den størst mulige hjælp og det
relevante svar i de 78 ”afviste” klagesager fra børn og unge. Ifølge ombudsmanden,
er det således heller ikke korrekt, som det blev fremstillet i medierne på daværende
tidspunkt, at op mod 93 % af de børn og unge, der henvender sig, bliver afvist. Det
er derfor ombudsmandens opfattelse, at den debat om Ombudsmandens Børnekon-
tor, der fandt sted i medierne i januar 2015 angående ombudsmandens praksis over-
for børn og unge i høj grad skyldes misforståelser af og uhensigtsmæssigheder ved
dette statistiksystem. Ombudsmandens oplyser, at ombudsmanden den 1.januar
2015 overgik til et nyt og mere retvisende statistiksystem.
Børns Vilkår ønsker at gøre opmærksom på, at Børns Vilkår gerne så, at Ombuds-
mandens Børnekontor i højere grad gjorde Folketinget og relevante myndigheder
opmærksom på områder, hvor børn ikke har tilstrækkelig retslig beskyttelse, og hvor
Børnekontoret som følge heraf ikke har mulighed for at handle. Ifølge Børns Vilkår er
et eksempel på et sådant område skoleområdet, hvor børn er tillagt meget få egent-
lige rettigheder.
Børnerådet ønsker at gøre opmærksom på, at man med lov nr. 598 af 2012 om Bør-
nerådets fortalervirksomhed ønskede at styrke børns retsstilling og vilkår, bl.a. ved
at etablere ”en indgang” for rådgivning af børn i et samarbejde mellem de tre institu-
tioner. Det er Børnerådets indtryk, at realiseringen af dette ønske i sin helhed lader
vente på sig. Rådet hæfter sig bl.a. ved, at børns kendskab til deres rettigheder til-
syneladende ikke øges, men snarere i disse år mindskes, jf. Unicef Danmarks un-
dersøgelse fra april 2014 ”Undersøgelse af danske skolebørns viden om menneske-
rettigheder og børnekonventionen”. Det er rådets håb, at en øget fælles indsats vil
kunne bringe en virkeliggørelse af målet nærmere i de kommende år.
Børnerådet og Børns Vilkår oplyser, at det er deres opfattelse at øget anvendelse af
tematisk emnebehandling på de fælles møder mellem parterne i ordningen vil have
en konstruktiv betydning for samarbejdet fremover, og at man derfor vil arbejde for at
anvende denne model på fremtidige møder.
Børnerådet og Børns Vilkår peger derudover på mulighederne for i fremtiden at ska-
be øget synlighed omkring ordningen som helhed, såvel som parternes respektive
roller heri, eksempelvis gennem øget dialog med organisationerne på området for
børns rettigheder.
7.2. Fremtidige aktiviteter for de tre parter
Børnerådet oplyser, at de forventer, at samarbejdet (de tre parter) nøje vil følge og
drøfte udviklingen i forbindelse med Danmarks ratificering af 3. tillægsprotokol til
19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Børnekonventionen. Derudover oplyser Børnerådet, at Børnerådets næste store
temaundersøgelse omhandler børns møde med Statsforvaltningen. Temaundersø-
gelsen indgår i Børnerådets arbejde med at styrke børn og unges møde med myn-
digheder og offentlige institutioner, og kommer med anbefalinger til, hvordan Stats-
forvaltningen kan tænke børneperspektivet ind i deres sagsbehandling. Herefter
planlægger Børnerådet at foretage undersøgelser blandt frihedsberøvede unge og
blandt mindreårige asylansøgere.
Ombudsmandens Børnekontor vil fremover via både tilsynsbesøg, egen-driftsager
og klagesager styrke sit fokus på generelle retlige problemstillinger om børn og un-
ges rettigheder. Børnekontoret vil fortsat have stor fokus på at hjælpe de børn og
unge, der kontakter Børnekontoret, bedst muligt. Temaet for kontorets tilsynsbesøg i
2015 er handicapinstitutioner. Ombudsmanden påtænker, at temaet for Børnekonto-
rets tilsynsbesøg i 2016 bliver børn i psykiatrien.
Ombudsmandsinstitutionen planlægger at designe et såkaldt myndighedsmodul for
alle landets myndigheder på sin hjemmeside for derigennem i højere grad at kunne
rådgive myndigheder om god forvaltning. Arbejdet skal ses som et forsøg
på at undgå, at fejl opstår, og ikke kun pege på allerede begåede fejl. Børnekonto-
rets budskaber vil i høj grad også kunne sendes ud via denne nye kanal til landets
myndigheder.
Ombudsmandens Børnekontor vil også tage initiativ til at styrke det allerede velfun-
gerende samarbejde med de to samarbejdspartnere i børneombuddet. For
Børnekontoret vil det være et opmærksomhedspunkt løbende at drøfte visitation
og henvisning til Børnekontoret fra BørneTelefon (og Bisidderkorpset), som
fortsat – efter ombudsmandens opfattelse – bør være den fælles indgang for rådgiv-
ning af børn og unge.
Børns Vilkår har oplyst, at de har forlænget deres samarbejde med Trygfonden, og i
de kommende år vil have fokus på følgende indsatser og tiltag:
I forhold til BørneTelefonen vil Børns Vilkår bl.a. arbejde endnu mere systematisk
med registreringsdata. Det skal bl.a. resultere i en række holdningskampagner som
bliver suppleret med tematiserede årsrapporter. De tematiserede årsrapporter skal
fremhæve nogle aktuelle temaer i børnenes henvendelsesmønster og skal belyse et
eller flere særlige temaer, hvor fx politikere og fagpersoner bør være opmærksomme
på børnenes udvikling og deres rettigheder i samfundet. Derudover vil Børns Vilkår
have mere fokus på at være aktiv i børnenes miljøer, eksempelvis med en bus der
tager ud til skolerne med oplæg om børns rettigheder.
Børns Vilkår vil derudover arbejde systematisk med at få flere børn og unge igen-
nem til BørneTelefonen. På nogle tidspunkter af dagen og ugen kan det være svært
pga. mange henvendelser. Det skal ske ved at øge antallet af frivillige, ligesom
Børns Vilkår vil arbejde med ”faste brugere” af BørneTelefonen, som står for en
uforholdsmæssig stor mængde af henvendelserne, så andre børn kan komme igen-
nem. Børns Vilkår oplyser, at BørneTelefonen har brugere, der ringer indtil flere
gange dagligt igennem længere perioder, nogle i årevis. Dette er et kendt fænomen,
også på udenlandske rådgivningslinjer. Litteraturstudier, feltstudier, samt erfaringer
fra BørneTelefonen viser, at det oftest drejer sig om ensomme unge, der er i et be-
handlingsforløb for sociale og psykiske problemer. Samtalerne med dem handler
20
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
ofte om at få omsorg og hjælp til at regulere deres følelser, og hjælp til at forstå og
tackle problemer i sociale relationer.
Børns Vilkår oplyser, at de igennem et års tid har arbejdet med at udvikle forskellige
tiltag, der har til hensigt at nedbringe antallet af ”Faste Brugere”, idet deres hyppige
brug blokerer for, at andre børn kan komme igennem på de forskellige platforme og
skaber frustration hos rådgiverne. Den spredte kontakt til mange forskellige rådgive-
re kan endvidere i værste fald risikere at fastholde brugeren i et afhængighedsfor-
hold til BørneTelefonen. Derfor har Børns Vilkår udviklet et særligt ”spor” til de så-
kaldte ”Faste brugere”. Børns Vilkår har udviklet nogle tekniske løsninger, der bety-
der, at de kan trække samtalerne væk fra den almindelige rådgivning, og i stedet til
en projektgruppe, der tilbyder skræddersyede faste samtaletilbud til de enkelte bru-
gere. Tiltaget har til formål at tilbyde brugerne en mere værdig kontakt, der kan ska-
be kontinuitet i samtalerne og undgå at fastholde brugerne i negative adfærds- og
tankemønstre.
Børns Vilkår ønsker derudover at arbejde målrettet med mangfoldighed gennem en
mangfoldighedsindsats. Formålet med mangfoldighedsindsatsen er at nå endnu flere
børn, og derigennem øge mangfoldigheden blandt Børns Vilkårs målgruppe. Mang-
foldighedsindsatsen har til formål at ”opdatere” Børns Vilkårs tilbud, position og iden-
titet til den stadig stigende grad af mangfoldighed, der eksisterer i det danske sam-
fund. Indsatsen bidrager således til, at Børns Vilkår bedre kan møde sin målgruppe
og dermed i endnu større grad løfte sit sociale ansvar. Målene vil blive nået gennem
en række forskellige indsatser på forskellige niveauer og i forskellige størrelsesord-
ner. De mangfoldighedsorienterede indsatser er enten selvstændige projekter eller
et nyt perspektiv på allerede eksisterende projekter og driftsområder. Konkret kan
det fx være at øge mangfoldigheden blandt de frivillige, der betjener BørneTelefo-
nen, mangfoldighedsundervisning af de frivillige m.m. Børns Vilkår oplyser, at ind-
satserne til sammen skal sikre, at der er de bedste forudsætninger for at nå ud til
nye grupper af børn.
8. Undersøgelse af børn og unges oplevelser
Als Research har i foråret 2015 undersøgt børns oplevelser af kontakt med Børne-
rådets børneinddragelsesinitiativer, Ombudsmandens Børnekontor samt Børns Vil-
kårs BørneTelefon. Als Research har foretaget en kvalitativ undersøgelse af børn og
unges deltagelse i Børnerådets ekspertgrupper og børn og unges kontakt med Om-
budsmandens Børnekontor samt foretaget en mindre survey blandt brugere af Børns
Vilkårs BørneTelefon.
Nedenfor følger en kort opsummering af undersøgelsens resultater. Undersøgelsen i
sin fulde længde er vedlagt som bilag.
8.1. Børns og unges oplevelser af kontakt med Børnerådets bør-
neinddragelsesinitiativer
Som en del af undersøgelsen af børns oplevelser af kontakt med de tre parter har
Als Research interviewet fire unge, som har deltaget i henholdsvis Børnerådets ek-
spertpanelgruppe for børn og unge i plejefamilie, og ekspertpanelgruppen for børn
og unge, der har vidnet i retssag om seksuelt misbrug. De interviewede unge er i
alderen 16-20 år.
21
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Resultaterne af Als Research’ undersøgelse af børn og unges oplevelse med at
deltage i Børnerådets ekspertgrupper viser, at deltagerne generelt har haft en positiv
oplevelse ved at deltage. Det fremgår at interviewene, at de oplever, at deres stem-
mer bliver hørt gennem deres deltagelse, de har haft en oplevelse af at blive lyttet til,
og at deres mening og holdninger bliver taget til efterretning af de beslutningstagere,
som inddragelsesinitiativet er rettet i imod. Samtidig har alle deltagere haft en ople-
velse af, at de medvirker til at forbedre forholdene for andre børn og unge i en tilsva-
rende situation. De udfordringer, som de unge har oplevet i forbindelse med deres
deltagelse, har drejet sig om de følelsesmæssige udfordringer, der har været ved at
skulle fortælle om svære oplevelser og begivenheder.
De interviewede unge fortæller, at den primære årsag til, at de sagde ja til at deltage
var muligheden for at hjælpe andre børn og unge i en lignende situation. Undersø-
gelsen viser desuden, at flere af de unge også oplever at have fået et stort personligt
udbytte ved at deltage. De unge i interviewene understreger således, at det har be-
tydet meget for dem at møde andre unge, der har samme erfaringer som dem selv,
og som har oplevet lignende udfordringer. Undersøgelsen viser, at de unge har væ-
ret glade for samarbejdet med Børnerådets medarbejdere, og den måde som deres
deltagelse er blevet faciliteret på. Ifølge undersøgelsen har de unge oplevet, at Bør-
nerådet har været gode til at sætte de unge i gang og samtidig ladet de unge føre
ordet. De unge udtrykker generelt også tilfredshed med den formelle form, som del-
tagelsen har. Som forslag til forbedringer nævnes dog muligheden for, at ekspert-
grupperne kan mødes udenfor skoletiden fremfor i dagtimerne.
8.2. Børns og unges oplevelser af kontakt med Ombudsmandens
Børnekontor
Als Research har interviewet fire børn og unge i alderen 14-19 år om deres oplevel-
ser med at få bistand fra Ombudsmandens Børnekontor. Tre af de unges sag er
afsluttet hos myndighederne, mens den fjerde på tidspunktet for undersøgelsen sta-
dig verserede.
De fire børn og unge har henvendt sig på baggrund af problemer med henholdsvis at
få en sagsbehandler, hjælp til at klage til Ankestyrelsen, problemer med at komme i
kontakt med den unges sagsbehandler, og problemer med at få et nyt anbringelses-
sted. De unge giver gennem interviewene udtryk for, at de har henvendt sig til Om-
budsmandens Børnekontor på baggrund af frustrationer over sagsgangene hos de
offentlige myndigheder, primært deres kommune.
Undersøgelsen viser, at alle fire har oplevet kontakten til kontoret som udtalt positiv.
De unge har haft et godt forhold til de medarbejdere hos Børnekontoret, som har
behandlet deres sag, og fortæller i interviewene, at de har haft en oplevelse af for-
ståelse fra medarbejderne, ligesom de har oplevet, at deres problemer blev taget
alvorligt.
Ifølge undersøgelsen, er det de unges opfattelse, at myndighederne, efter de har
fået hjælp fra Ombudsmandens Børnekontor, har ageret væsentligt anderledes end
før de fik bistand fra kontoret. De unge fremhæver, at børnekontorets hjælp fik ”tin-
gene til at ske hurtigt for dem”. Ifølge undersøgelsen har tre af de fire unge fået den
hjælp de håbede på, da de henvendte sig, og de unge fremhæver, at det gik hurtigt.
Den fjerde sag verserer stadig. De giver desuden alle udtryk for, at de forstår hvad
Ombudsmandens Børnekontor kan, og ikke kan hjælpe dem med.
22
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Opfølgning på aftalen om styrkelse af børns rettigheder fra 2012, fra social- og indenrigsministeren
Undersøgelsen viser, at de unge har benyttet sig af hjemmesiden for Ombudsman-
dens Børnekontor enten til at få information om kontoret eller benyttet sig af hjem-
mesidens klageskema. Ifølge undersøgelsen er de unge enige om, at hjemmesiden
er velfungerende. De unge beskriver henholdsvis at den er nem at gå til, at de godt
kunne se at den var henvendt til én, der var lidt yngre end dem selv, men at den
stadig var neutral nok til, at det ikke føltes forkert. De unge har, ifølge undersøgel-
sen, således fundet siden brugbar til at søge information og til at kontakte kontoret,
ligesom de har fundet det nemt at være i kontakt med kontorets medarbejdere.
Alle fire unge har i første omgang fået kendskab til kontoret via en voksen, i flere
tilfælde en voksen med socialfagligt kendskab. I forhold til de unges forslag til for-
bedringer peger en af de unge på, at der ikke var information om Ombudsmandens
Børnekontor på de anbringelsessteder, hvor hun har boet, ligesom en anden ung
peger på, at hun kun fik kendskab til muligheden for at kontakte ombudsmanden,
fordi hendes psykolog gjorde hende opmærksom på det. En af de unge giver desu-
den udtryk for, at man i højere grad bør tilpasse sproget i børnekontorets kommuni-
kation til børnenes alder. Ifølge undersøgelsen giver flere af de unge i interviewene
desuden udtryk for, at de ikke mener, at andre børn i samme situation som dem selv
kender til Ombudsmandens Børnekontor eller den hjælp kontoret tilbyder.
8.3. Børns og unges oplevelser af kontakt med Børns Vilkårs
BørneTelefon
Als Research har gennemført en surveyundersøgelse med 110 besvarelser fra børn
og unge, der har henvendt sig til BørneTelefonen.
I undersøgelsen er børnene og de unge bl.a. blevet spurgt til, hvilken type af medie
de foretrækker, når de henvender sig til BørneTelefonen. Langt hovedparten, 74 ud
af de 110 børn og unge, der har valgt at deltage i surveyundersøgelsen, foretrækker
de skriftlige medier, når de skal kommunikere med BørneTelefonen. Undersøgelsen
viser, at gennemsnitsalderen for børn og unge på de skriftlige medier er lidt højere
end blandt den gruppe børn og unge, der foretrækker at henvende sig mundtligt.
Lidt over halvdelen af børnene og de unge (58) er ifølge undersøgelsens resultater
tilfredse med den rådgivningssamtale/skriftlige rådgivning, som de har fået hos Bør-
neTelefonen. 32 respondenter har svaret ”ved ikke” til spørgsmålet om, hvorvidt de
var tilfredse, og 21 respondenter har svaret, at de ikke var tilfredse.
Ifølge Als’ undersøgelse giver børnene og de unge udtryk for, at det er vigtigt for
dem, at rådgivningen giver dem konstruktive løsningsforslag i form af muligheder,
som de kan gå videre med. Ifølge Als’ undersøgelse udtrykker børnene og de unge
således større tilfredshed med rådgivningen, når dette har været tilfældet. Det tyder
dermed på, at der er en sammenhæng mellem respondenternes oplevelse af råd-
givningens anvendelighed, tilfredshed med rådgivningen som helhed og samtalens
fokus på fremadrettede løsningsmodeller.
Undersøgelsen viser derudover, at respondenterne overordnet set er tilfredse med
rådgiverens evne til at lytte og tale med dem. Uanset, hvor tilfredse børnene og de
unge har givet udtryk for at være med rådgivningen, vil langt hovedparten, nemlig 91
ud af 110, kontakte BørneTelefonen igen, hvis de får brug for det.
23