Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1589142_0001.png
Sagsnr.
2015 - 9865
Doknr.
298956
Dato
15-01-2016
Baggrundsnotat om evalueringen af socialtilsynet
Af den politiske aftale af 25. oktober 2012 om et nyt socialtilsyn fremgår, at der skal
foretages en politisk opfølgning på socialtilsynsreformen efter to år. Da lov om social-
tilsyn trådte i kraft den 1. januar 2014, skal den politiske opfølgning ske i foråret 2016.
Som et led i forberedelsen på den politiske opfølgning udarbejder Socialstyrelsen en
evaluering af tilsynsreformen. Evalueringen følger en evalueringsplan, hvor evalue-
ringsperioden er sat til fire år med afslutning den 1. januar 2018, og med en midtvejs-
evaluering primo 2016. Midtvejsevalueringen, der indeholder de samme elementer
som den endelige evaluering, kan således danne grundlag for den politiske opfølg-
ning. Socialstyrelsen forventer, at midtvejsevalueringen som forudsat er færdig primo
2016.
Evalueringen
Evalueringen har til formål at give et grundlag for at kunne foretage en vurdering af,
om formålet med tilsynsreformen bliver opfyldt. Evalueringen er opdelt i seks deleva-
lueringer som er følgende:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Evaluering af implementeringen af tilsynsreformen
Evaluering af whistleblowerordningen
Evaluering af socialtilsynets bidrag til læring og udvikling i tilbuddene
Analyse og vurdering af udviklingen i kvaliteten i tilbuddene
Trivselsundersøgelse blandt anbragte børn og unge
Analyse af udviklingen i tilbudsstrukturen
Delevaluering 1-2, 4 og 6 gennemføres af Socialstyrelsen. Delevaluering 3 gennemfø-
res af Ankestyrelsen. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd gennemfører
delevaluering 5.
Delevaluering 1 omhandler implementeringen af tilsynsreformen. Der foretages en
evaluering af socialtilsynenes forudsætninger for at løfte tilsynsopgaven og af, hvor-
dan socialtilsynene varetager deres godkendelses- og tilsynsvirksomhed. I den forbin-
delse er fokus blandt andet på tilsynenes bemanding, ligesom også antallet af an-
vendte sanktioner, tilsynets sagsbehandlingstid og tilsynstakster evalueres.
Delevaluering 2 er en evaluering af whistleblower-ordningen. Ordningen fremgår af
socialtilsynslovens § 11 og medfører, at socialtilsynet skal have et telefonnummer og
en e-postadresse, hvortil et tilbuds personale, beboere, pårørende og andre kan hen-
vende sig anonymt om bekymrende forhold i tilbuddet. Delevalueringen har blandt
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Et kort baggrundsnotat om evalueringen af socialtilsynsreformen, fra social- og indenrigsministeren
1589142_0002.png
andet fokus på antallet af henvendelser og på, hvilke reaktioner fra socialtilsynene
henvendelserne har medført. Herudover er tilsynene blevet stillet en række spørgs-
mål, blandt andet om de vurderer, at henvendelserne giver dem oplysninger, de ellers
ikke ville have fået.
Delevaluering 3 omhandler socialtilsynets bidrag til kvalitetsudviklingen i tilbuddene.
Det sker i form af en survey-undersøgelse foretaget af Ankestyrelsen. Undersøgelsen
afdækker blandt andet, hvordan tilbuddene oplever, at socialtilsynene har bidraget til
udvikling og læring i plejefamilier og sociale tilbud. Herudover undersøges det, om
tilbuddene vurderer, at tilsynet fungerer bedre nu, hvor tilsynsopgaven er overtaget af
socialtilsynene og om tilbuddene oplever, at tilsynet formår at skabe en god balance
mellem kontrol og dialog.
Delevaluering 4 omfatter en analyse af, om der er sket en forbedring af kvaliteten af
den indsats, tilbuddene leverer til borgerne, som følge af tilsynsreformen. Analysen
sker på baggrund af en måling foretaget af de enkelte socialtilsyn. Målingen er forta-
get på baggrund af den kvalitetsmodel, tilsynene anvender i deres daglige tilsynsvirk-
somhed. Kvaliteten af indsatsen bliver blandt andet bedømt ud fra tilbuddenes resulta-
ter i forhold til borgernes uddannelse, beskæftigelse og netværk.
Delevaluering 5 består i en trivselsundersøgelse blandt anbragte børn og unge. Triv-
selsundersøgelsen gennemføres af SFI og gentages hvert andet år. Undersøgelsen
måler på forholdene: Fritid, Venskaber, Voksenkontakt, Kontakt til familien, Skole-
gang, Sundhed, Trivsel, Kendskab til egne rettigheder.
Delevaluering 6 er en analyse af udviklingen af tilbudsstrukturen, der skal belyse, om
tilbudsstrukturen ændrer sig i årene efter tilsynsreformen. Der ses i analysen blandt
andet på, om der er visse typer tilbud, der i højere grad end andre ophører som følge
af manglende godkendelse fra socialtilsynet.
Den politiske opfølgning
Evalueringen indgår som en del af forberedelserne til den politiske opfølgning, idet
evalueringen kan være med til at kortlægge, om formålet med tilsynsreformen bliver
opfyldt. Endvidere kan evalueringen bidrage til at belyse eventuelle uhensigtsmæssig-
heder i lovgivning eller praksis, der bør ændres.
2