Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1588452_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om satspuljen
Januar
2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 17/2014 om satspuljen
Finansministerens redegørelse af 30. november 2015
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 30. november 2015
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 2. december 2015
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 8. december 2015
8. januar 2016
RN 301/16
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som finansministeren, sundheds- og
ældreministeren, beskæftigelsesministeren og social- og indenrigsministeren vil iværksæt-
te som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Finansministeren, sundheds- og ældreministeren, beskæftigelsesministeren og social-
og indenrigsministeren oplyser, at den tværministerielle taskforce, der blev nedsat i
2014, er fremkommet med en række konkrete anbefalinger til en forbedring af sats-
puljen. Ministerierne vurderer, at disse forbedringer også vil kunne imødegå Statsre-
visorernes kritikpunkter. Regeringen og alle partierne i forligskredsen om satspuljen
blev i oktober 2015 enige om at følge taskforcens anbefalinger for at skabe en mere
enkel, automatiseret og sikker administration af satspuljen, jf. ”Aftale om principperne
for satspuljens tilvejebringelse og udmøntning m.m.” Regeringen har herved igang-
sat implementeringen af taskforcens anbefalinger. Finansministeren har i sin redegø-
relse vedlagt aftalen og ”Afrapportering fra task force for satspuljen”.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Finansministeriets arbejde med at etablere et mere automatiseret system til admi-
nistrationen af satspuljen
Finansministeriets arbejde med at sikre fyldestgørende arbejdsgangsbeskrivelser
vedrørende satsreguleringsprocenten og kvalitetssikringen af beregningerne
Finansministeriets initiativer for at sikre et enkelt samlet og gennemsigtigt over-
blik over, hvilke ordninger satspuljen finansierer
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0003.png
2
Finansministeriets, Sundheds- og Ældreministeriets, Beskæftigelsesministeriets
og Social- og Indenrigsministeriets initiativer for at evaluere, om satspuljen sam-
let set indfrier formålet om at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtage-
re og svage grupper
Finansministeriets arbejde med at udmønte aftalen mellem regeringen og parti-
erne i satspuljeforligskredsen om ændringer i regelsættet for satspuljen, herun-
der dokumentation for ændringer i indbudgettering af satspuljeordninger på finans-
loven og ændringer i reglerne for opfølgning på forbruget af satspuljeordninger.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2015 en beretning om satspuljen. Beretningen handlede om,
hvorvidt der er en tilfredsstillende og gennemsigtig forvaltning af satspuljen. Satspuljen fi-
nansierer en bred vifte af initiativer inden for social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområ-
det. Formålet med puljen er at forbedre vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og sva-
ge grupper. Satspuljen havde i 2014 en samlet ramme på ca. 12,8 mia. kr. Finansministe-
riet har det overordnede ansvar for forvaltningen af satspuljen. Der er 10 forskellige mini-
sterier, som udmønter midler fra satspuljen og bl.a. har ansvaret for at følge op på de til-
skud, der er bevilliget inden for deres respektive område. Sundheds- og Ældreministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og Social- og Indenrigsministeriet administrerer den største an-
del af satspuljen, og de politiske forhandlinger om satspuljen er typisk placeret decentralt i
de 3 ministerier.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at administrationen af sats-
puljen er for bureaukratisk og mangler gennemsigtighed, samt at manglen på en sikker og
automatiseret administration ikke er tilfredsstillende. De bemærkede også, at der mangler
et enkelt og præcist samlet overblik over, hvilke ordninger satspuljen finansierer. De bemær-
kede endvidere, at der aldrig er foretaget en tværgående evaluering af den samlede sats-
pulje, og der mangler derfor viden om, hvorvidt formålet med satspuljen bliver indfriet.
Det fremgik også af beretningen, at der mangler gennemsigtighed om anvendelsen af sats-
puljemidlerne. Det kan fx være svært at identificere satspuljebevillinger på finansloven. Der
er bl.a. ikke krav om, at det ud over aftaleåret skal fremgå af anmærkningsteksten på finans-
loven, hvis der indgår satspuljemidler i finansieringen.
Derudover viste beretningen, at ministeriernes opfølgning på satspuljemidlerne varierer alt
efter bevillingstype.
Endelig fremgik det, at ministerierne har vanskeligt ved at følge, hvordan en stor andel af
satspuljen anvendes, da 74 % af satspuljen er lovbundne bevillinger og bloktilskud, hvor der
typisk ikke aflægges et særskilt regnskab for de enkelte tilskud.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets, Sundheds- og Ældreministeriets, Be-
skæftigelsesministeriets og Social- og Indenrigsministeriets arbejde med satspuljen.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0004.png
3
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
System til administration af satspuljen
6. Statsrevisorerne bemærkede, at det ikke er tilfredsstillende, at Finansministeriets arbejds-
processer er præget af manuelle arbejdsgange og stor personafhængighed.
Det fremgik af beretningen, at de manuelle arbejdsgange øger risikoen for fejl i Finansmini-
steriets administration af de data, der bl.a. danner grundlag for den årlige opgørelse af sats-
puljen. Rigsrevisionen vurderer, at valideringen som skal sikre dataenes rigtighed er sårbar
på grund af mange manuelle indtastninger, og at processen ikke er præget af en systemba-
seret sikkerhed.
7. Finansministeren har til sin redegørelse vedlagt ”Afrapportering fra task force for satspul-
jen” og oplyser, at der med implementeringen af taskforcens anbefalinger etableres en ræk-
ke systemunderstøttende værktøjer. Ministeren oplyser videre, at anbefalingerne skal væ-
re med til at skabe en mere automatiseret administration af satspuljen. Systemunderstøt-
telsen har bl.a. til formål at skabe et mere sikkert grundlag for opgørelsen af beregnings-
grundlaget og valideringen af uforbrugte midler.
Det fremgår af afrapporteringen, at de konkrete initiativer bl.a. består i at indarbejde kontrol-
redskaber i de eksisterende systemer. Kontrolredskaberne retter sig primært mod kontrol i
processen for validering af indkomstoverførsler, kontrol i valideringen af projektoversigten,
kontrol med uforbrugte midler og en forbedring i form af mere automatisering af satspulje-
databasen, fx ved beregning af puljebeløbet.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet etablerer en række system-
understøttende værktøjer. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets arbejde med
implementeringen af mere systemunderstøttelse i administrationen af satspuljen.
Arbejdsgangbeskrivelser
9. Statsrevisorerne bemærkede, at det ikke er tilfredsstillende, at Finansministeriets arbejds-
processer ved opgørelsen af satsreguleringsprocenten og ved forvaltningen af satspuljen
ikke er tilstrækkeligt beskrevet og kvalitetssikret.
Det fremgik også af beretningen, at Finansministeriet ikke har udarbejdet en konkret arbejds-
gangsbeskrivelse af, hvordan de beregninger, der ligger til grund for satsreguleringsprocen-
ten foretages, herunder fx hvordan beregningen af udviklingen i årslønnen kvalitetssikres.
Rigsrevisionen finder, at det er væsentligt, at arbejdsprocesser mv. er klart beskrevet, da der
ellers er en øget risiko for fejl i forvaltningen.
10. Finansministeren oplyser, at der med implementeringen af taskforcens anbefalinger im-
plementeres nye procedurer og arbejdsgange, der øger gennemsigtigheden og forbedrer
administrationen af satspuljen. Der iværksættes bl.a. en revision af arbejdsgangsbeskrivel-
ser og dokumentation af beretningsforudsætninger samt en forenkling af vejledninger.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet tager initiativ til at revide-
re administrationsgrundlaget. Rigsrevisionen vil fortsat følge arbejdet med revisionen af ar-
bejdsgangsbeskrivelser mv.
Overblik over, hvilke ordninger satspuljen finansierer
12. Statsrevisorerne bemærkede, at satspuljeordningen er unødig kompleks og bureaukra-
tisk, og at der mangler et enkelt og præcist samlet overblik over, hvilke ordninger satspuljen
finansierer.
Det fremgik også af beretningen, at projektoversigten er svær at overskue og ikke bidrager
væsentligt til gennemsigtighed om de ordninger, satspuljen finansierer. Herunder hvordan
midlerne er fordelt på fx målgrupper, fagområder, bevillingstyper.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0005.png
4
13. Finansministeren oplyser, at der som led i implementeringen af taskforcens anbefalin-
ger udvikles en mere overskuelig projektoversigt, der skaber et større overblik over anven-
delsen af satspuljen.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil udvikle en mere over-
skuelig oversigt over anvendelsen af satspuljen. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansmi-
nisteriets arbejde med udviklingen af en ny projektoversigt.
Opfølgning på, om formålet med satspuljen bliver indfriet
15. Statsrevisorerne bemærkede, at ministerierne aldrig har foretaget en tværgående eva-
luering af den samlede satspulje, og det derfor ikke vides, om formålet med satspuljen er
indfriet.
Det fremgik af beretningen, at det er væsentligt, at der følges op på, om formålet med sats-
puljen bliver indfriet, set i forhold til bredden og variationen i de formål, satspuljemidlerne an-
vendes til, og de målgrupper, indsatserne er rettet mod.
16. Finansministeren oplyser, at han tager Statsrevisorernes bemærkning om den tværgå-
ende evaluering til efterretning. Men ministeren deler ikke Statsrevisorernes opfattelse af, at
det er usikkert, om formålet er indfriet. Ministeren henviser til satspuljens formål, som frem-
går af lov om en satsreguleringsprocent (lov nr. 373 af 28. maj 2003). Heraf fremgår det, at
”puljebeløbet anvendes til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedet med
henblik på en forbedring af vilkårene for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper.
Den nærmere anvendelse af puljebeløbet fastsættes på finansloven”. Ministeren oplyser vi-
dere, at det fremgår af aftalen om satspuljen, at ”satspuljemidlerne kan anvendes til en bred
vifte af foranstaltninger til gavn for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper, her-
under forebyggende foranstaltninger mv.”
17. Finansministeren, sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren be-
mærker, at partierne bag satspuljen er blevet enige om, at prioriteringen af satspuljen skal
målrettes større og mere effektfulde initiativer, der baseres på eksisterende viden om – og
forventede effekter af – initiativerne, jf. aftalen om satspuljen. Social- og indenrigsministe-
ren bemærker, at det fremadrettet giver et langt bedre grundlag for såvel udmøntning af mid-
lerne som sikkerhed for, at anvendelsen har effekt i forhold til målgruppen.
Social- og indenrigsministeren oplyser videre, at der som grundlag for forhandlingerne om
de enkelte initiativer i ministeret foreligger materiale, som har til formål at sikre, at satspul-
jemidler anvendes til aktiviteter, som ligger inden for satspuljens formål. Som en del af af-
talegrundlaget er der for hvert initiativ et skema, hvor det fremgår, hvad formålet er, hvem
målgruppen er, hvilke konkrete mål og resultater med primært fokus på borgeren der forven-
tes opnået, og hvordan der følges op via fx evalueringer eller løbende målinger. Samlet set
sikrer dette, at informationer om formål, målgruppe, forventede resultater for målgruppen
samt opfølgning er til stede, når satspuljekredsen beslutter initiativerne i de årlige satspul-
jeforhandlinger.
Social- og indenrigsministeren oplyser også, at dette sikrer et klart grundlag for såvel den
politiske beslutning om midlernes anvendelse som den efterfølgende udmøntning af initiati-
verne inden for rammerne af satspuljens formål.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at satspuljeinitiativerne på sundheds- og ældreom-
rådet i stort omfang evalueres, så der skabes grundlag for vidensdeling og udbredelse af
best practice med henblik på fremadrettet at sikre, at der opnås den bedste effekt af de af-
satte midler.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0006.png
5
18. Rigsrevisionen konstaterer, at finansministeren ikke deler Statsrevisorernes opfattelse
af, at det er usikkert, om formålet er indfriet. Rigsrevisionen vurderer, at der mangler gen-
nemsigtighed om anvendelsen, og finder det ikke tilfredsstillende, at ministerierne ikke har
planer om at indsamle en mere overordnet og tværgående viden om anvendelsen af den
samlede pulje, herunder hvordan formålet samlet set bliver indfriet. Rigsrevisionen finder
det derfor fortsat relevant at indsamle information om, hvilke målgrupper der tilgodeses og
med hvilken effekt, fx opdelt efter fagområder. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriernes
indsats for at indsamle viden om den samlede anvendelse af satspuljen.
Identificering af satspuljefinansierede ordninger på finansloven
19. Det fremgik af beretningen, at det vil være hensigtsmæssigt for forvaltningen af sats-
puljemidlerne, hvis det tydeligt fremgår af finansloven, om en given bevilling er finansieret
af satspuljemidler eller indeholder en medfinansiering af satspuljemidler.
20. Social- og indenrigsministeren oplyser, at der med indbudgettering af satspuljeaftalen
for 2016 er indført en ny, fælles praksis for indbudgettering af satspuljebevillinger. Formå-
let er at øge sikkerheden i administrationen, og at det bliver lettere at følge midlerne.
Det fremgår af ”Afrapportering fra task force for satspuljen”, at der etableres en systemun-
derstøttelse i Statens Budgetsystem af satspuljefinansierede konti. Det betyder, at satspul-
jefinansierede ordninger fremadrettet kan identificeres via en specifik underkonto. For be-
villinger, hvor satspuljen kun finansierer en del af ordningen, eller fx lovbundne bevillinger
eller bloktilskud, vil der være en kodning på hoved- og underkontoniveau. Det betyder, at
der fremadrettet er mulighed for at identificere, hvilke bevillinger på finansloven der inde-
holder satspuljemidler.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at der implementeres en ny fælles praksis for
indbudgettering af satspuljebevillingerne, så det er muligt at identificere, hvilke konti på fi-
nansloven der indeholder satspuljefinansiering. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansmini-
steriets arbejde med implementeringen af regelændringen, herunder dokumentationen her-
for.
Opfølgning på forbruget af satspuljen
22. Statsrevisorerne konstaterede, at Social- og Indenrigsministeriet, Beskæftigelsesmini-
steriet og Sundheds- og Ældreministeriet stort set følger de almindelige regler for effektiv
tilskudsforvaltning, når det gælder projekt- og driftstilskud.
Det fremgik af beretningen, at opfølgningen på satspuljemidlernes anvendelse varierer alt
efter bevillingstype, og at ministerierne ikke kan følge det direkte forbrug af de satspuljemid-
ler, der kanaliseres ud som bloktilskud eller lovbundne bevillinger.
23. Sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren oplyser, at ministeri-
erne løbende sikrer og forbedrer opfølgningsprocedurerne for projekt- og driftstilskud. De
oplyser, at det sker i henhold til principper opstillet af Finansministeriet og interne vejled-
ninger for administration af tilskud mv.
Sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren oplyser videre, at det er
korrekt, at der er forskellige bevillingstyper, og at opfølgningen er forskellig afhængig af til-
skudstype, herunder især når der er tale om lovgivning. Ministrene oplyser videre, at som
det konstateres i beretningen, aflægges der typisk ikke særskilt regnskab for udgifter til en
række initiativer finansieret af satspuljen. Ministrene uddyber, at det særligt gælder udgifter
til lovgivningsinitiativer, herunder kompensation via bloktilskuddet. Det betyder imidlertid ik-
ke, at ministerierne ikke følger op.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 125: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om beretning om satspuljen
1588452_0007.png
6
Social- og indenrigsministeren oplyser, at der fx ofte vil være særskilt opfølgning på lovinitia-
tiver, og at der tidligere er iværksat større opfølgningsinitiativer for bl.a. Barnets Reform og
Beskyttelse af børn og unge mod overgreb.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at særligt på psykiatriområdet er der igennem åre-
ne overført en del satspuljemidler til bloktilskuddet. Ministeren oplyser videre, at det i prak-
sis oftest ikke vil være muligt at følge disse midler. Sundheds og Ældreministeriet følger der-
for aktiviteten på udvalgte parametre med det formål overordnet set at følge efterlevelsen
af afsatte satspuljemidler tildelt psykiatrien, bl.a. i forhold til øget kapacitet og aktivitet i psy-
kiatrien
24. Finansministeren, sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren op-
lyser, at der med finansloven for 2016 er lagt op til en ændring af regelsættet for satspuljen.
Det sker bl.a. for at skabe klarhed over, hvilke krav der er til opfølgningsprocedurer i forhold
til anvendelse af satspuljemidler. Herved præciseres det i lovgivningen, at ministerierne frem-
adrettet kun skal følge op på det faktiske forbrug ved bevillinger med videreførelsesadgang,
hvor det er regnskabsmæssigt eller fagligt muligt. Ifølge ”Afrapportering fra task force for
satspuljen” betyder det, at der med regelændringen fremover ikke er krav om at opgøre for-
bruget på fx lovbundne bevillinger eller bloktilskud i satspuljesammenhæng. Det vil typisk
være disse bevillinger, hvor det ikke er regnskabsmæssigt muligt at opgøre forbruget. En-
delig vil opsparinger fremover tilbageføres i oprindeligt pris- og lønniveau i overensstemmel-
se med praksis for øvrige finanslovsbevillinger. Finansministeren oplyser videre, at der med
regelændringen også foretages en endelig opgørelse af satspuljens størrelse.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at det præciseres, hvordan ministerierne frem-
adrettet skal følge op på det faktiske forbrug af satspuljebevillingerne. Rigsrevisionen vil fort-
sat følge Finansministeriets arbejde med implementering af regelændringen, herunder do-
kumentationen herfor.
Lone Strøm