Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Oplæg v/ Birthe Jensen ved foretræde den 14.01.2016
Tak fordi vi har fået mulighed for at komme og fortælle om problemfelter på handicaphjælperområdet. Jeg taler
med afsæt i vores egen historie og en verserende ankesag samt i kraft af, at jeg gennem mange år har været
engageret i Hjerneskadeforeningen som akut støtte til pårørende - ASP - og om få måneder udkommer med en
bog, som udfolder livet som pårørende til en handicappet.
Der sker i disse år en række markante ændringer på handicaphjælperområdet. Handicappede som førhen fik
tildelt den såkaldte BPA-ordning - § 96 – flyttes i stor stil over på en § 95-ordning. I mange tilfælde er det en klar
forringelse for den enkelte handicappede og dennes nærmeste – og der er flere eksempler på ankesager, hvor
det viser sig, at kommunerne i deres iver efter at få handicappede over på § 95 har taget fejl i deres vurdering.
Nu udfolder jeg problematikken set med den handicappede families øjne – og en problematik, som jeg mener
også bryder med det værdisæt, som vi ellers ønsker skal kendetegne vores danske velfærdssamfund.
Hele problemet starter med en alt for stiv og ufleksibel paragraf-tænkning hos den enkelte sagsbehandler. Et
menneske skal enten proppes ned i en § 95 eller § 96-kasse.
Kan du være arbejdsleder eller ej? Det er det store spørgsmål? Har du ikke ressourcerne til at være arbejdsleder,
(og det er der nok i virkeligheden ikke så mange handicappede, der har, hvis man læser, hvad det indebærer), ja,
så mister du § 96-ordningen og bliver i stedet tildelt den noget ringere § 95-ordning, som giver langt mindre
selvstændighed og ejerskab over eget liv.
I det her tilfælde sidder der en Asbjørn Jensen – min mand som i 1996 var involveret i en trafikulykke, der kostede
ham førlighed, gav svære hjerneskader og gjorde, at han efter 25 år som folkeskolelærer måtte give afkald på det
job, han elskede overalt på jorden. Han blev dengang – efter 3 måneder i koma og mere end 1 års hårdt
genoptræningsforløb tildelt en § 96-ordning – som godt nok dengang hed § 77 – fordi man i Viborg Kommune
vurderede, at det var den ordning, som gav Asbjørn det mest værdige og selvstændige liv. Asbjørn skulle også
dengang være arbejdsleder, men selvfølgelig vidste kommunen, at det ville ske i tæt samarbejde med mig - hans
kone -, der havde valgt, at han skulle hjem fremfor at være på et plejehjem, som Hammel Neurocenter
anbefalede. Jeg ville naturligvis hjælpe med alt, hvad jeg kunne - og selvfølgelig uden at skulle have løn for det,
da mit ægteskab ikke skulle have karakter af arbejde. Jeg ønskede jo kun, at han skulle få så godt et liv som
muligt.
I dag skeler kommunerne ikke til pårørendes ressourcer, når de går ind og fratager handicappede deres § 96-
ordning. På intet tidspunkt bliver jeg eller andre pårørende lyttet til, eller endnu bedre inddraget i visitationspro-
cessen, når en handicappet skal træde frem for sin sagsbehandler og trækkes gennem slidsomme spørgsmål,
der skal kortlægge hans/hendes mangler og evner. Vi - altså de pårørende - eksisterer ikke, når der revisiteres
og der nedskæres eller bevilges hjælp til den handicappede, men kommunerne tager gerne imod den hjælp, som
vi yder ved at være ulønnede hjælpere i mange af ugens timer.
Hvorfor skal vi have paragraffer på det her område, som er så stive og ufleksible, at de ikke levner mulighed for at
kigge på den enkelte handicappede, dennes familie og øvrige ressourcer omkring sig? Ethvert menneske, som
bliver ramt af et handicap er i sig selv i en særdeles kompleks livssituation. Det kræver paragraffer, som også
evner at favne bare et minimum af kompleksitet, når der skal sættes ind med ressourcer, som kan skabe et
værdigt og ikke mindst ligeværdigt liv.
Hjerneskadeforeningen har et motto, der lyder:
Liv der reddes - skal også leves.
Det er ikke rart at være handicappet og nærmeste pårørende til en handicappet i disse år. I medierne
hører
og
læser
vi det, og fra kommunerne
mærker
vi det på egen krop og hverdag. Følelsen af, at vi er med til at dræne de
kommunale kasser, giver tanker om, at så var det vist meget bedre
at liv ikke blev reddet.
Handicappede er
blevet andenrangspersoner i det offentlige Danmark. Det rammer hårdt både for den handicappede og dennes
familie, der har nok andet at slås med for at få livet til at fungere.