Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
Social- og Indenrigsministeriet
Kontoret for Familier
j.nr. 2015-6338
9. oktober 2015
Udkast
Forslag
til
lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af
forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser)
(Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager)
§1
I lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale
børnebortførelser), jf. lovbekendtgørelse nr. 375 af 6. april 2010, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, nr. 2,
indsættes efter ”forældremyndigheds-”: ”, bopæls-”.
2.
I
§ 8, nr. 3,
ændres ”forældremyndighedsafgørelse” til: ”afgørelse om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær”.
3.
Overskriften til
kapitel 6
affattes således:
”Kapitel 6
Afgørelser om forældremyndighed og barnets bopæl”
4.
I
§ 20 a, stk. 1,
indsættes efter ”karakter”: ”og konfliktmægling”.
5.
I
§ 20 a
indsættes som nyt
stk. 4:
”Stk.4.
Retshjælp efter stk. 1-3 og stk. 5 omfatter også:
1) Økonomisk støtte til dækning af rimelige udgifter til et barns hjemrejse til Danmark, herunder til rejsen
for en person, der ledsager barnet.
2) Økonomisk støtte i helt særlige tilfælde til dækning af rimelige udgifter til andre handlinger, der er
nødvendige for tilbagegivelsen af et barn.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
6.
I
§ 20 b, stk. 1, nr. 2,
ændres ”dokumenter, samt,” til: ”dokumenter,” og i
§ 20 b, stk. 1, nr. 3,
ændres
”modparten.” til: ”modparten,”.
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
7.
I
§ 20 b, stk. 1,
indsættes som
nr. 4:
”4) rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder rejseudgifter, samt”
8.
I
§ 20 b, stk. 1,
indsættes som
nr. 5:
”udgifter, der er omfattet af § 20 a, stk. 5.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2016.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Retshjælpsordning – gældende ret
3.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forhold til EU-retten
9. Hørte parter
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Dette lovforslag har som sigte at forbedre de virkemidler, der er til rådighed i sager om tilbagegivelse af
børn, der er bortført fra Danmark til andre lande. Når et barn bortføres af en forælder fra den anden
forælder, må det anses som et udtryk for et yderst konfliktfyldt forhold mellem forældrene. Da der er tale
om en uenighed i familien, er det udgangspunktet, at forældrene selv skal afholde de udgifter, som medgår
til at løse konflikten. I det omfang forældrene ikke selv kan skabe rammerne for en løsning, er der etableret
et system, hvor staten på forskellig vis hjælper den efterladte forælder i processen i situationer, hvor
barnet er bortført til udlandet. Systemet hviler på en forudsætning om, at det er bedst for barnet at komme
tilbage i sine vante omgivelser, og at det er bedst for barnet, at en eventuel stillingtagen til, hos hvilken
forælder barnet skal bo fremover, foretages der, hvor barnet bor.
Tilbagegivelse af et barn, der er blevet bortført til et andet land, sker således af hensyn til barnets bedste,
og i tråd hermed er det overordnede formål med forslaget at sikre, at der er de nødvendige redskaber til
rådighed i forhold til rent faktisk at kunne gennemføre en sådan sag. Systemet bør være indrettet med en
sådan fleksibilitet, at det modsvarer og kan håndtere den meget brede vifte af situationer, der opstår som
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
følge af de mange forskellige retssystemer m.v., sager om internationale børnebortførelser i sagens natur
kan møde.
Et andet formål med lovforslaget er at understøtte muligheden for at anvende så effektive og så
skånsomme metoder som muligt i sager om tilbagegivelse af børn. I disse yderst konfliktfyldte situationer
kan mægling i en række tilfælde være den bedste metode til løsning af konflikten. Mægling virker oftest
konfliktdæmpende og vil dermed også i højere grad end en dom om tilbagegivelse kunne være med til at
modvirke, at forældrenes uenigheder fortsætter trods løsningen af den aktuelle situation.
Haagerkonferencen for International Privatret har i ”Guide to Good Practice” vedrørende
Haagerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige aspekter af internationale børnebortførelser
(Haagerbørnebortførelseskonventionen) anbefalet, at børnebortførelsessager i lighed med nationale
forældremyndighedssager om muligt bør afgøres i enighed mellem parterne. En frivillig tilbagegivelse vil
ifølge guiden bl.a. være til minimal skade for barnet, ligesom en dæmpelse af konfliktniveauet mellem
forældrene vil være til gavn for fremtidige ordninger om samvær med barnet. Samtidig anføres det, at
bestræbelserne på en frivillig tilbagegivelse skal være til barnets bedste og må afvejes i forhold til krav om
hurtig tilbagegivelse. I overensstemmelse med Danmarks konventionsretlige forpligtelser skal lovforslaget
på denne måde varetage hensynet til barnets bedste og øge muligheden for at sikre frivillige tilbagegivelser
eller tilvejebringe forligsmæssige løsninger på forældrenes konflikt om barnet.
I lyset heraf foreslås adgangen til at give retshjælp udvidet til også at omfatte konfliktmægling uden for det
offentlige system, hvis konfliktmægling er relevant for tilbagegivelsen af barnet. Hertil kommer, at øget
anvendelse af konfliktmægling vil være med til at skabe en højere grad af balance mellem
ressourceanvendelsen forbundet med retshjælpsordningen og de effekter, der opnås. Udvidelsen vil også
betyde, at den økonomiske hjælp, der kan gives fra statens side, ikke afhænger af, hvilket land barnet er
bortført til, idet det vil være uden betydning, om konfliktmæglingen tilbydes i offentlig eller privat regi.
Endeligt skal lovforslaget modvirke, at der opstår uforudsete barrierer for at muliggøre en tilbagegivelse af
et barn, ligesom forslaget skal sikre, at det er muligt at yde økonomisk støtte til barnets tilbagerejse til
Danmark, herunder udgifternes til ledsagerens rejse.
2. Baggrund
De gældende regler om retshjælp i sager om børnebortførelser ud af landet findes i lov international
fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser), jf.
lovbekendtgørelse nr. 375 af 6. april 2010 (herefter børnebortførelsesloven). Det bemærkes, at det af
denne lovbekendtgørelse fremgår, at det er justitsministeren, der er ressortminister på området. Ifølge
kongelige resolutioner af 3. oktober 2011, 3. februar 2014 og 28. juni 2015 er det nu social- og
indenrigsministeren.
På baggrund af anbefalinger i en rapport fra en tværministeriel arbejdsgruppe om børnebortførelser blev
der i 2003 udformet en særlig retshjælpsordning, der giver mulighed for at yde retshjælp til forældre, hvis
børn er bortført til udlandet af den anden forælder. Efter denne ordning kan der ydes retshjælp til rimelige
udgifter til bistand fra en dansk og en udenlandsk advokat samt til andre rimelige udgifter som f.eks.
oversættelse af dokumenter og rejseudgifter til den efterladte forælder i forbindelse med retssager i
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
udlandet. Det er endvidere efter en konkret vurdering muligt at give retshjælp til konfliktmægling med
henblik på at få barnet tilbagegivet, forudsat at mæglingen foregår i retslig eller offentlig regi.
Der er inden for de seneste år sket en skærpelse af indsatsen i sager om børnebortførelse. Der blev således
indgået en politisk aftale mellem alle Folketingets partier den 22. maj 2013 om en skærpet indsats for
bortførte børn med henblik på at forbedre og optimere den statslige indsats i situationer, hvor børn
bortføres til et andet land af den ene forælder. På den baggrund blev Koordinationsenheden for
Børnebortførelser oprettet. Enheden er placeret i Social- og Indenrigsministeriet, der varetager opgaven
som centralmyndighed i relation til internationale børnebortførelser. Alle lande, der har tiltrådt
Haagerbørnebortførelseskonventionen, Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af
børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen) eller Europarådskonventionen af 20. maj 1980 om
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed (Europarådskonventionen af 1980), skal
udpege en centralmyndighed, der varetager en række generelle opgaver og en række pligter vedrørende
børnebortførelser. Koordinationsenheden er ansvarlig for håndteringen af sager om børnebortførelser til
lande, som Danmark har et konventionssamarbejde med, og til lande, som Danmark ikke har et
konventionssamarbejde med. Enheden er i den forbindelse hovedansvarlig for at fremme tilbagegivelse af
bortførte børn, hvilket ikke mindst omfatter koordinering af indsatsen mellem de relevante myndigheder
og støtte og vejledning til den efterladte forælder, herunder også at tage stilling til anmodninger om
retshjælp.
Bortførelsessagernes tilknytning til forskellige retssystemer og forskellige lande gør, at der kan opstå
situationer, som ikke rummes af den gældende retshjælpsordning. Der kan således opstå barrierer i forhold
til at indlede en proces med henblik på tilbagegivelse af et barn. Eksempelvis er det nødvendigt at finde ud
af, om at barn opholder i sig i et givet land, før en proces om tilbagegivelse indledes. Den gældende
retshjælpsordning gør det ikke muligt at yde hjælp til den efterladte forælder i disse situationer, ligesom
det ikke er muligt at yde hjælp til den faktiske afslutning af en sag om tilbagegivelse i form af barnets
hjemrejse til Danmark.
Tilrettelæggelsen af konfliktmægling afhænger af, hvilket land barnet er bortført til. I nogle lande gives
konfliktmæglingstilbud uden for offentlig regi af private aktører. Den måde, mæglingen bedst gennemføres
på, vil også variere, da der kan være situationer, hvor konfliktmægling skal involvere andre
familiemedlemmer end barnets forældre eller involvere netværket omkring familien for at være effektfuld.
Disse former for konfliktmægling, i privat regi eller i en bredere kreds, falder uden for den eksisterende
retshjælpsordning. Det vil derfor ikke være muligt at give retshjælp hertil, selvom det i den konkrete
situation måske er den bedste eller eneste måde at løse konflikten.
Der vurderes således at være et behov for at justere retshjælpsordningen, sådan at den også omfatter en
række ikke-retslige tiltag i bestræbelserne på at få barnet bragt retur til Danmark, og sådan at den er
tilstrækkeligt fleksibel til at modsvare systemet i det land, barnet er bortført til.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Det foreslås, at der indføres mulighed for at give retshjælp til udenretlig konfliktmægling.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås, at der gives mulighed for at yde økonomisk støtte til rimelige udgifter til barnets
hjemrejse til Danmark i forbindelse med en tilbagegivelse samt til den person, der ledsager barnet.
Det foreslås, at social- og indenrigsministeren i helt særlige tilfælde kan give økonomisk støtte til
rimelige og relevante omkostninger i relation til ikke-retslige tiltag, der vurderes at være
nødvendige for tilbagegivelse af barnet.
3.1. Retshjælpsordningen – gældende ret
En international børnebortførelse udspringer ofte af en konflikt mellem to forældre, der har ophævet eller
er ved at ophæve deres samliv, og ikke er enige om, hvor deres barn skal bo, og hvordan barnet skal have
kontakt med den forælder, som barnet ikke skal bo hos. Ikke sjældent bliver selve samlivsophævelsen eller
konflikten om barnets bopæl først kendt for den efterladte forælder i forbindelse med bortførelsen.
Når et barn bortføres fra Danmark til udlandet af en forælder, har den efterladte forælder mulighed for at
søge hjælp til tilbagegivelse af barnet. Koordinationsenheden for Børnebortførelser i Social- og
Indenrigsministeriet, der er centralmyndighed efter Haagerbørnebortførelseskonventionen, skal arbejde for
at fremme tilbagegivelsen af børnene i alle disse situationer. Koordinationsenheden har en koordinerende
funktion og skal sikre, at den efterladte forælder har den tilstrækkelige viden om sine handlemuligheder og
den forestående proces, samt sikre, at de relevante myndigheder inddrages i forhold til tilbagegivelsen. Der
er stor forskel på, hvordan en børnebortførelsessag behandles, hvilket navnligt afhænger af, hvilket land
barnet er bortført til.
Når barnet er bortført til et land, som Danmark samarbejder med efter
Haagerbørnebortførelseskonventionen, vil Koordinationsenheden som centralmyndighed sende den
efterladte forælders anmodning om tilbagegivelse af barnet til centralmyndigheden i det pågældende land
med henblik på domstolsbehandling. Koordinationsenheden vil også bistå den efterladte forælder med at
finde en egnet advokat i det land, barnet er bortført til, ofte med hjælp fra landets centralmyndighed eller
den stedlige danske repræsentation, samt være i løbende dialog om sagen med den udenlandske
centralmyndighed.
Når barnet er bortført til et land, som Danmark ikke har et konventionssamarbejde med, har
koordinationsenheden et tæt samarbejde med Udenrigsministeriet, der har instruktionsbeføjelsen i forhold
til de danske ambassader m.v. I disse situationer vil mægling mellem forældrene oftest være måden,
hvorpå en tilbagegivelse søges opnået. Udenrigsministeriet står for iværksættelsen af denne mægling ved
hjælp af personalet på den stedlige danske repræsentation. Herudover bidrager Udenrigsministeriet med
vurdering af muligheden for at anlægge en retssag om tilbagegivelse af barnet i det land, som barnet er
bortført til, samt med forskellige former for praktisk hjælp, herunder anvisning af advokater, udstedelse af
provisorisk pas m.v.
Der er stor forskel på, hvordan og hvor hurtigt en sag om tilbagegivelse af barnet til Danmark behandles.
Nogle konventionslande har tilrettelagt en effektiv proces, hvor der i bortførelseslandet tages hånd om den
efterladte forælder og dennes behov for juridisk bistand. I andre konventionslande er retsprocessen
længerevarende, og der tages i mindre omfang hånd om den efterladte forælder. I lande, der ikke er et
konventionssamarbejde med, anbefaler Udenrigsministeriet sjældent den efterladte forælder at indlede en
retssag, hvorfor der er et særligt behov for konfliktmægling i bortførelseslandet, for tværkulturel mægling i
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Danmark samt for politiets bistand, eksempelvis i forhold til en international efterlysning af barnet og
bortføreren.
Efter børnebortførelseslovens § 20 a, stk. 1, kan der ydes retshjælp til indehaveren af
forældremyndigheden over et barn, som ulovligt er ført fra Danmark til udlandet eller ulovligt tilbageholdes
der, til dækning af omkostninger i forbindelse med handlinger af retlig karakter, der foretages med henblik
på tilbagegivelse af barnet. Efter stk. 2 kan der kun ydes retshjælp, hvis barnet ved den ulovlige bortførelse
eller tilbageholdelse havde bopæl i Danmark. Efter stk. 3 kan der i særlige tilfælde ydes retshjælp, selv om
betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er opfyldt. Afgørelser om retshjælp træffes af Social- og Indenrigsministeriet.
Retshjælpsordningen finder både anvendelse i konventionssager og i sager uden for Danmarks
konventionssamarbejde. Ordningen er begrænset til sager, hvor barnet er under 16 år.
Da udfaldet af en sag om tilbagegivelse ofte vil være forbundet med stor usikkerhed, stilles der ikke strenge
krav om, at den efterladte forælder har udsigt til at få medhold i sagen og få barnet hjem, som
forudsætning for, at den pågældende kan modtage retshjælp. Hvis tilbagegivelse af et barn i en sag om
bortførelse til et konventionsland må antages at blive nægtet på grund af de undtagelser, konventionen
rummer, vil der dog typisk ikke være grundlag for at give retshjælp. Af hensyn til barnet indeholder
Haagerbørnebortførelseskonventionen og de øvrige konventioner således en række nærmere afgrænsede
undtagelser, hvorefter tilbagegivelse eksempelvis kan nægtes, hvis tilbagegivelse vil være i strid med
barnets bedste, eller hvis tilbagegivelse vil være uforenelig med grundlæggende principper til beskyttelse af
menneskelige friheder og rettigheder. Uden for konventionerne er det vanskeligt at opstille kriterier for,
hvornår der er rimelig udsigt til at få barnet tilbage. Her må vurderingen afhænge af lovgivningen i det land,
som barnet er bortført til, og udfaldet af tidligere sager i det pågældende land. Hvis det klart må antages, at
de påtænkte handlinger af retlig karakter vil være forgæves i forhold til en tilbagegivelse, kan der ikke ydes
retshjælp.
Det er en forudsætning, at der er tale om omkostninger i forbindelse med handlinger af retlig karakter.
Herved forstås både omkostninger forbundet med egentlige retssager og omkostninger forbundet med
sager for administrative myndigheder.
Der kan også ydes retshjælp til konfliktmægling med henblik på at få barnet tilbagegivet. Det beror på en
konkret vurdering, om sådanne skridt er omfattet af ordningen. Hvis konfliktmæglingen foregår inden for
det pågældende lands retsplejeordning, kan der ydes retshjælp. Ved konfliktmægling uden for retsplejen
kræves det som udgangspunkt, at processen finder sted inden for landets offentlige forvaltning og under
myndighedernes styring. Bistand til konfliktmægling mellem forældrene i privat regi og uden
myndighedsstyring er derimod ikke omfattet af ordningen.
Lovens § 20 b rummer en nærmere afgrænsning af retshjælpens omfang. Efter bestemmelsen omfatter
retshjælpen godtgørelse fra statskassen af rimelige udgifter til advokat her i landet eller i udlandet og
øvrige rimelige udgifter, der er nødvendige i forbindelse med handlingerne af retlig karakter. Som
eksempler på sådanne udgifter kan nævnes retsafgifter, oversættelse af dokumenter samt, hvis det er
påkrævet i forbindelse med en eventuel retssag i udlandet, rejseudgifter for den efterladte forælder.
Begrænsningen til rimelige udgifter betyder, at der foretages en konkret vurdering af, om de enkelte
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
udgiftsposter er egnede og nødvendige med henblik på at få barnet tilbageleveret. Kravet om rimelighed
indebærer endvidere, at der foretages en overordnet proportionalitetsvurdering.
Der kan ydes retshjælp til advokatbistand i udlandet, selv om der ikke anlægges en retssag. I så fald kan
retshjælpen eksempelvis dække udgifter til en advokats rådgivning om hensigtsmæssigheden af at anlægge
sag, vejledning om lokale regler og praksis samt kontakt med lokale myndigheder. Udgifter forbundet med
opnåelse af uformel kontakt til de personer, som har barnet i deres varetægt, vil derimod ikke kunne
dækkes af ordningen.
Retshjælpen omfatter også udgifter, der er afholdt forud for meddelelsen af retshjælp, i det omfang
udgifterne i øvrigt opfylder betingelserne. Med henblik på at følge omkostningerne forbundet med den
konkrete sag, kan der bevilges retshjælp ad flere omgange, sådan at der løbende kan tages stilling til
rimeligheden i de udgifter, der søges dækket, ligesom en fastsat beløbsgrænse for retshjælpen kan forhøjes
efter ansøgning.
Retshjælpen omfatter kun omkostninger, det ikke er muligt at få godtgjort efter regler om fri proces eller
lignende i det land, barnet er bortført til, og som ikke dækkes af ansøgerens eventuelle
retshjælpsforsikring. Endvidere indtræder staten i retshjælpsmodtagerens krav på erstatning fra
bortføreren eller andre for udgifter som er dækket af retshjælpen. Den forælder, som modtager retshjælp,
kan således ikke få dobbelt dækning af udgifterne.
Hvis forudsætningerne for retshjælp viser sig ikke at være til stede eller at være bortfaldet, kan tilsagnet
om retshjælp tilbagekaldes efter lovens § 20 c. Tilbagekaldelse kan bl.a. ske, hvis muligheden for at få
barnet tilbagegivet efterfølgende ændrer sig.
Antallet af sager om bortførelse ud af landet har gennem de senere år ligget på omkring 35-40 sager om
året. Der ses imidlertid at være en udvikling i omkostningerne forbundet med sagerne. De samlede udgifter
til retshjælp er således steget gradvist fra 0,5 mio. kr. i 2010 til 1,5 mio. kr. i 2014. Denne stigning er udtryk
for, at der er flere meget omkostningstunge sager. Omkring en fjerdel af sagerne vedrører lande, hvor sager
om tilbagegivelse erfaringsvist er meget omkostningstunge.
3.1.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Når et barn bliver bortført til eller tilbageholdt i udlandet af en forælder, befinder den efterladte forælder
sig i en yderst vanskelig og belastende situation. Forælderen står over for en proces om tilbagegivelse af
barnet fra et land og et system, som forælderen oftest ikke kender indgående. Ydermere kan processen
være forbundet med betydelige udgifter. Da der er tale om en uenighed i familien, er det udgangspunktet,
at forældrene selv når frem til en løsning af denne og afholder udgifter forbundet hermed.
Staten støtter dog på flere måder den efterladte forælder i denne situation, bl.a. med retshjælp.
Retshjælpsordningen er primært rettet mod dækning af omkostninger af retlig karakter, mens den kun i
nogen grad kan bruges til at dække omkostninger forbundet med konfliktmægling. Hensynet til barnets
bedste og konventionerne på området tilsiger, at der skal arbejdes for at finde forligsmæssige løsninger og
skabe frivillige tilbagegivelser. Dette er i overensstemmelse med den generelle udvikling på det
familieretlige område i Danmark og i udlandet, hvor der er et øget fokus på konfliktmægling mellem
forældre som et mere effektivt redskab til at sikre holdbare løsninger for barnet og familien end
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
traditionelle retslige løsninger. Mens konfliktmægling og forligsmæssige løsninger generelt er
konfliktnedtrappende, er judicielle løsninger oftere konfliktoptrappende. Konfliktmægling må således i
mange tilfælde anses for at være den mest skånsomme løsning for barnet og for familien, ikke kun i den
aktuelle situation men også på sigt.
Med den eksisterende ordning er det imidlertid ikke muligt at fremme denne løsningsmetode i forhold til
alle lande og disse landes forskellige systemer, da konfliktmægling i nogle lande alene findes i privat regi.
I lyset heraf bør retshjælpsordningen efter ministeriets opfattelse justeres, sådan at den er tilstrækkeligt
fleksibel i forhold til i alle tilfælde at kunne understøtte løsning af sager om en forælders bortførelse af
børn gennem konfliktmægling, hvis det i den konkrete situation er den mest effektive og mest skånsomme
måde at løse konflikten på. Ved denne justering tilpasses ordningen til at rumme de forskellige måder,
forskellige lande tilrettelægger deres systemer på, hvorved det bliver muligt at yde den efterladte forælder
den relevante hjælp uafhængigt af, hvilket land barnet er bortført til. I tråd hermed bør det også være
muligt at yde retshjælp til mægling i en bredere kreds end blot mellem forældrene i situationer, hvor det af
kulturelle årsager er relevant og nødvendigt – ikke mindst fordi konfliktmægling i disse sager og i denne
udvidede form ofte reelt vil være den eneste måde at løse sagen på.
Ved en øget fleksibilitet i ordningen vil det være muligt at skabe en højere grad af sammenhæng mellem
ressourceanvendelsen forbundet med at hjælpe den efterladte forælder, og dermed barnet, og effekten af
denne støtte. Endvidere må det antages at være muligt i nogen grad at forebygge nye konflikter mellem
forældrene.
En sag om tilbagegivelse omfatter ikke kun selve konfliktløsningen, men også forløbet frem mod
eksempelvis en retssag og den faktiske afslutning af forløbet ved barnets hjemrejse. Der vil kunne opstå
situationer, hvor der som noget helt særligt er behov for at foretage handlinger, der ikke er omfattede af
mulighederne for udgiftsdækning efter den eksisterende retshjælpsordning, men hvor disse handlinger ikke
desto mindre er lige så vigtige som eksempelvis konfliktmægling eller gennemførelse af en retssag.
Ministeriet finder derfor også, at der efter ordningen i helt særlige tilfælde bør kunne ydes økonomisk
støtte til dækning af rimelige udgifter til andre handlinger, der er nødvendige for tilbagegivelsen af et barn.
Derudover bør det i dette lys være muligt at yde økonomisk støtte til dækning af rimelige udgifter til et
barns hjemrejse til Danmark, herunder til rejsen for en person, der ledsager barnet.
3.1.3. Den foreslåede ordning
De beskrevne forslag til ændringer af retshjælpsordningen i børnebortførelsessager gennemføres ved at
ændre bestemmelsen om retshjælp i børnebortførelsesloven, sådan at ordningen udover handlinger af
retlig karakter også omfatter rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder rejseudgifter i forbindelse
hermed, jf. de foreslåede ændringer af § 20 a, stk. 1, og § 20 b, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 4 og 7).
Der indsættes derudover en bestemmelse, hvorefter der kan ydes økonomisk støtte til et barns hjemrejse i
forbindelse med en tilbagegivelse og til den person, som ledsager barnet til Danmark, jf. den foreslåede nye
bestemmelse i § 20 a, stk. 4, nr. 1 (lovforslagets § 1, nr. 5).
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Endelig indsættes en bestemmelse, hvorefter social- og indenrigsministeren kan yde anden økonomisk
støtte til handlinger, som er nødvendige forudsætninger for en tilbagegivelse af barnet, jf. den foreslåede
nye bestemmelse i § 20 a, stk. 4, nr. 2 (lovforslagets § 1, nr. 5).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set at være udgiftsneutralt for staten. Lovforslaget medfører ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget gør det muligt for den efterladte forælder at søge om dækning af udgifter til konfliktmægling, der
gennemføres i privat regi, og konfliktmægling rettet mod en udvidet personkreds. Forslaget gør det
endvidere muligt at søge om dækning af rejseudgifter for barnet og dennes ledsager i forbindelse med
hjemrejsen til Danmark efter tilbagegivelsen. Endeligt gør forslaget det muligt at søge om dækning af andre
omkostninger forbundet med nødvendige handlinger i relation til et tilbagegivelsesforløb.
Herudover har forslaget ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forhold til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte parter
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. oktober 2015 til den 6. november 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børns Vilkår,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og
Forældre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK),
Mandekrisecentret, Mødrehjælpen, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
1555189_0011.png
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Fremover er det muligt for den
efterladte forælder at søge om
dækning af udgifter til
konfliktmægling, der
gennemføres i privat regi, og
konfliktmægling rettet mod en
udvidet personkreds. Det bliver
også muligt at søge om
økonomisk støtte til dækning af
udgifter for barnet og dennes
ledsager i forbindelse med
hjemrejsen til Danmark efter
tilbagegivelsen. Endeligt bliver det
muligt at søge økonomisk støtte
til dækning af andre omkostninger
forbundet med nødvendige
handlinger i relation til et
tilbagegivelsesforløb.
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 8, nr. 2, kan en fogedretssag om anerkendelse eller fuldbyrdelse i
Danmark af en afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær udsættes, hvis
forældremyndigheds- eller samværsspørgsmålet er under behandling her i landet under en sag, som er
indledt, før den tilsvarende sag blev indledt i oprindelsesstaten. Dette følger af Europarådskonventionen af
1980.
Efter forældreansvarsloven kan der som i andre konventionslande træffes afgørelse om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Med den foreslåede ændring af § 8, nr. 2, bringes
bestemmelsen i overensstemmelse gældende ret.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 8, nr. 3, kan en fogedretssag om anerkendelse eller fuldbyrdelse i
Danmark af en afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær udsættes, hvis en anden
forældremyndighedsafgørelse er under fuldbyrdelse, eller der er anmodet om anerkendelse af denne.
Dette følger af Europarådskonventionen af 1980. Efter forældreansvarsloven kan der træffes afgørelse om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Ved forældreansvarslovens ikrafttræden den 1. oktober
2007 blev der ikke foretaget den tilstrækkelige konsekvensændring af børnebortførelsesloven.
Efter forældreansvarsloven kan der som i andre konventionslande træffes afgørelse om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Med den foreslåede ændring af § 8, nr. 3, bringes
bestemmelsen i overensstemmelse gældende ret.
Til nr. 3
Kapitel 6 i børnebortførelsesloven indeholder i § 19 en bestemmelse, hvorefter der i Danmark ikke kan
træffes afgørelse om forældremyndighed og barnets bopæl, når der i Danmark verserer en sag om
tilbagegivelse af barnet efter Haagerbørnebortførelseskonventionen. Efter overskriften til kapitel 6
vedrører det kun forældremyndighedsafgørelser.
Ved den foreslåede ændring af overskriften præciseres det, at kapitlet også omfatter afgørelser om barnets
bopæl.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i lovens § 20 a, stk. 1, kan der ydes retshjælp til dækning af omkostninger
i forbindelse med handlinger af retlig karakter, der foretages med henblik på tilbagegivelse af barnet. Efter
denne bestemmelse kan omkostninger forbundet med konfliktmægling også dækkes, så længe disse har en
retlig karakter, hvilket vil sige, at konfliktmægling har fundet sted inden for retssystem eller i det offentlige
system under myndigheders styring.
Med den foreslåede ændrede formulering af § 20 a, stk. 1, kan der ydes retshjælp til dækning af
omkostninger til konfliktmægling. Dette indebærer en udvidelse af muligheden for at dække denne type
omkostninger, idet det ikke længere vil være en forudsætning, at mæglingen finder sted i offentlig regi. Det
vil således også være muligt at dække udgifter vedrørende mægling i privat regi. Det er i overensstemmelse
12
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
med de gældende regler en forudsætning, at mæglingen ikke må anses for nyttesløs, eksempelvis fordi
situationen må anses for omfattet af Haagerkonventionens undtagelser i forhold til tilbagegivelse. Der skal
ved denne vurdering tages højde for, hvilket land der er tale om, da konfliktmægling i nogle lande reelt vil
være den eneste mulighed for at løse sagen. Dette er særligt tilfældet for sager om bortførelse til lande,
som Danmark ikke har et konventionssamarbejde med. Der henvises til afsnit 3.1. i de almindelige
bemærkninger.
Ændringen betyder eksempelvis, at udgifter til konfliktmægling, som iværksættes af forældrene på
foranledning fra retten i det land, barnet er bortført til, men som gennemføres i privat regi, fordi der i det
givne land er tradition for, at mæglingen sker uden for det offentlige system, vil kunne dækkes gennem
retshjælp, hvis forudsætningerne herfor i øvrigt er opfyldte. Som et andet eksempel på anvendelse af den
ændrede bestemmelse kan nævnes, at i tilfælde, hvor barnet er bortført til et land, Danmark ikke har et
konventionssamarbejde med, vil den eneste reelle mulighed for, at konflikten løses, ikke sjældent være
konfliktmægling. Samtidig vil mæglingen i disse lande meget ofte ikke findes i det offentlige system. I disse
tilfælde vil omkostninger i forbindelse med konfliktmægling i privat regi kunne dækkes gennem
retshjælpsordningen.
Den foreslåede ændring gør det også muligt efter en konkret vurdering at yde retshjælp til konfliktmægling
i en videre kreds end blot mellem forældrene, hvis det vurderes at være nødvendigt med henblik på
tilbagegivelse af barnet. Denne form for mægling vil særligt kunne være relevant i sager om bortførelse til
ikke-vestlige lande, hvor der ydermere ofte ikke er et konventionssamarbejde.
Det er uden betydning for muligheden for at få retshjælp til konfliktmægling, i hvilket land mæglingen
finder sted. Den kan således finde sted i det land, barnet er bortført til, eller i Danmark, ligesom mæglingen
eksempelvis kan ske via telefon eller videokonference. Konfliktmæglingen vil således skulle gennemføres
det sted, hvor de relevante personer opholder sig, eller på en måde, som inddrager disse personer.
Det er med forslaget ikke tilsigtet at ændre de begrænsninger og forudsætninger, der i øvrigt gælder for
retshjælpen. Der henvises til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Den eksisterende retshjælpsordning gør det muligt at yde hjælp til handlinger, som knytter sig til selve
tvistløsningen. Dette er således traditionelt set udgifter af retslig karakter og også i nogen grad
konfliktmægling. Derimod er det ikke muligt at dække udgifter til handlinger af mere praktisk karakter,
uanset at disse udgifter er relevante og nødvendige. Det er endvidere ikke muligt at dække omkostninger,
som retter sig mod at tage hånd om bortførerens situation efter en tilbagegivelse.
Med den foreslåede nye bestemmelse i
§ 20 a, stk. 4, nr. 1,
kan social- og indenrigsministeren yde
økonomisk støtte til rimelige udgifter til et barns hjemrejse til Danmark og til den person, der ledsager
barnet. Der vil ved behandlingen af en ansøgning efter den foreslåede bestemmelse skulle foretages en
vurdering af, om udgiftsniveauet er rimeligt.
Det er en forudsætning for anvendelsen af bestemmelsen, at hjemrejsen sker i forbindelse med en
tilbagegivelse, dvs. efter afgørelse eller aftale mellem forældrene, som enten er kommet i stand i medfør af
en konventionsprocedure eller faciliteret af koordinationsenheden under Social- og Indenrigsministeriet.
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Udgifter, der opstår i forbindelse med, at den efterladte forælder egenhændigt henter barnet hjem, kan
ikke dækkes, herunder heller ikke udgifter der opstår som følge af, at den efterladte forælder selv
effektuerer en dansk afgørelse om eneforældremyndighed, som ikke er et element i en
tilbagegivelsesproces, som koordinationsenheden har været involveret i.
Det er ikke en forudsætning, at det er den efterladte forælder, der ledsager barnet til Danmark. Det kan
således også være en anden voksen, hvis det er nødvendigt eller bedst for barnet. Bestemmelsen vil således
også kunne anvendes til at dække den bortførende forælders udgifter til at ledsage barnet hjem. I en række
situationer er denne løsning den mest skånsomme måde for barnet, ligesom det kan være det første skridt i
retning af en normalisering af denne forælders kontakt med barnet. I nogle situationer er det endvidere
ikke muligt for den efterladte forælder at indrejse i det land, barnet er bortført til, hvorfor en anden end
denne forælder må ledsage barnet til Danmark.
Efter den foreslåede nye bestemmelse i
§ 20 a, stk. 4,nr. 2,
kan ministeren i helt særlige tilfælde yde
økonomisk støtte til dækning af rimelige udgifter til andre handlinger, der er nødvendige for tilbagegivelsen
af et barn. Dermed gøres det muligt efter en konkret vurdering i helt særlige tilfælde at yde økonomisk
støtte til den efterladte forælders udgifter til f.eks. at lokalisere barnet i et land, hvor dette ikke kan ske
direkte gennem landets myndigheder eller danske repræsentationer men i stedet sker gennem kanaler,
som koordinationsenheden har fået anvist gennem andre myndigheder.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes til efter en konkret vurdering at tilbyde bortføreren juridisk
vejledning om indholdet af de danske myndigheders udkast til aftaler, som skal føre til barnets
tilbagegivelse. Denne vejledning vil kunne gives af en advokat på listen over advokater udpeget efter
børnebortførelsesloven efter ministeriets anvisning. Det vil særligt være relevant i meget tunge sager, hvor
tilbagegivelsen forhandles på plads gennem op til flere aftaler fra danske myndigheders side, men hvor
bortføreren afslutningsvist kan have behov for at blive betrygget i aftalernes indhold med henblik på at
gennemføre tilbagegivelsen og rejse hjem med barnet. Aftalerne vil være rettet mod at tage hånd om
denne forælders situation efter tilbagegivelsen, eksempelvis aftaler om samvær m.v.
Til nr. 6
De foreslåede ændringer af § 20 b, nr. 2 og nr. 3, hvorved et afsluttende ”samt” i opremsningen flyttes er
alene tekniske ændringer som følge af, at der i § 20 b i loven foreslås indsat et nyt nr. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, om udgifter til konfliktmægling, hjemrejseudgifter og udgifter til andre
nødvendige handlinger.
Til nr. 7
Lovens § 20 b indeholder en nærmere afgrænsning af retshjælpens omfang.
Med den foreslåede nye bestemmelse i nr. 4, medtages rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder
rejseudgifter i den forbindelse, også i lovens nærmere afgræsning. Der er således tale om en
konsekvensændring i lyset af forslaget om at ændre § 20 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Der er ikke herudover tilsigtet en ændring af forståelsen af § 20 b, hvilket bl.a. betyder, at begrænsningen
til rimelige udgifter også i forhold til konfliktmægling indebærer, at der skal foretages en konkret vurdering
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
af, hvorvidt den enkelte udgiftspost er egnet og nødvendig med henblik på at få barnet tilbagegivet. Kravet
om rimelighed indebærer endvidere, at der skal foretages en overordnet proportionalitetsvurdering. Der
henvises til afsnit 3.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 20 b, nr. 5, medtages rimelige udgifter forbundet med barnets
hjemrejse, herunder rejseudgifter til en ledsagende voksen, samt rimelige udgifter til andre handlinger, der
er nødvendige for tilbagegivelsen af barnet, i lovens nærmere afgrænsning af retshjælpens omfang. Der er
således tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om en ny bestemmelse i § 20 a, stk. 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2016.
Dette indebærer, at de nye regler om konfliktmægling, jf. lovforslaget § 1, nr. 4, også finder anvendelse på
børnebortførelsessager, der er under behandling ved lovens ikrafttræden.
Til § 3
Børnebortførelsesloven og de tilknyttede konventioner gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Efter bestemmelsen gælder loven ikke for Færøerne og Grønland. Loven eller dele deraf kan dog ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
I forhold til Grønland bemærkes det, at den daværende regering i Folketingssamlingen 2014/2015
fremsatte L 122 forslag til lov om ændring af forskellige familieretlige love m.v. for Grønland (Ændringer
som følge af ikraftsættelse for Grønland af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab
mellem to personer af samme køn), der bl.a. havde til formål at danne grundlag for ikraftsættelse for
Grønland af børnebortførelsesloven og de tilknyttede konventioner. Lovforslaget bortfaldt på grund af
Folketingsvalget i 2015, men forventes genfremsat i Folketingssamlingen 2015/2016.
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
§ 8.
Sag om anerkendelse eller fuldbyrdelse efter §
4 kan udsættes ved kendelse, hvis:
1) afgørelsen efter almindelige appel- eller
klageregler er indbragt for en overordnet instans i
oprindelsesstaten,
2) forældremyndigheds- eller
samværsretsspørgsmålet er under behandling her i
landet under en sag, som er indledt, før sagen blev
indledt i oprindelsesstaten, eller
3) en anden forældremyndighedsafgørelse er under
fuldbyrdelse eller der er anmodet om anerkendelse
af den.
Lovforslaget
1.
I
§ 8, nr. 2,
indsættes efter ”forældremyndigheds-
”: ”, bopæls-”.
2.
I
§ 8, nr. 3,
ændres
”forældremyndighedsafgørelse” til: ”afgørelse om
forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær”.
3.
Overskriften til
kapitel 6
affattes således:
”Kapitel 6
Afgørelser om forældremyndighed og barnets
bopæl”
§ 20 a.
Social- og indenrigsministeren kan efter
ansøgning yde retshjælp til indehaveren af
forældremyndigheden over et barn, som ulovligt er
ført fra Danmark til udlandet eller ulovligt
tilbageholdes dér, til dækning af omkostninger i
forbindelse med handlinger af retlig karakter, der
foretages med henblik på tilbagegivelse af barnet.
Stk. 2.
Der kan kun ydes retshjælp, hvis barnet ved
den ulovlige bortførelse eller tilbageholdelse havde
bopæl i Danmark.
Stk. 3.
Social- og indenrigsministeren kan i særlige
tilfælde yde retshjælp til dækning af omkostninger i
forbindelse med handlinger af retlig karakter, der
foretages med henblik på tilbagegivelse af et barn,
selv om betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er opfyldt.
Stk. 4.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administration af ordningen,
herunder om indholdet af ansøgninger om
4.
I
§ 20 a, stk. 1
indsættes efter ”karakter”: ”og
konfliktmægling”.
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i retshjælpsordningen i børnebortførelsessager), fra social- og indenrigsministeren
retshjælp.
5.
I
§ 20 a,
indsættes som nyt
stk. 4:
”Stk.4.
Retshjælp efter stk. 1-3 og stk. 5 omfatter
også følgende:
1) Økonomisk støtte til dækning af rimelige udgifter
til et barns hjemrejse til Danmark, herunder til
rejsen for en person, der ledsager barnet.
2) Økonomisk støtte I helt særlige tilfælde til
dækning af rimelige udgifter til andre handlinger,
der er nødvendige for tilbagegivelsen af et barn.”
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 20 b.
Retshjælpen omfatter godtgørelse fra
statskassen af
1) rimelige udgifter til advokat,
2) øvrige rimelige udgifter, der er nødvendige i
forbindelse med handlinger af retlig karakter,
herunder rejseudgifter samt udgifter til
oversættelse og legalisering af dokumenter, samt
3) sagsomkostninger, som den pågældende af en
domstol pålægges at betale til modparten.
Stk. 2.
[…]
6.
I
§ 20 b, stk. 1, nr. 2,
ændres ”dokumenter,
samt,” til: ”dokumenter,” og i
§ 20 b, stk. 1, nr. 3,
ændres ”modparten.” til: ”modparten,”.
7.
I
§ 20 b, stk. 1,
indsættes som
nr. 4:
”4) rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder
rejseudgifter, samt”
8.
I
§ 20 b, stk. 1,
indsættes som
nr. 5:
”5) udgifter omfattet af § 20 a, stk. 5.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2016.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes
i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
17