Skatteministeriet,
Departementet
Indtægtsliste september 2015
Indtægtsliste
September 2015
Generelt om indtægtslisten:
Indtægtslisten nedenfor omfatter de bogførte månedlige indtægter fra skatter og
afgifter, som opkræves af staten og indgår på finanslovens § 38. Listen er udarbejdet
med udgangspunkt i de bogførte indtægter på statsregnskabet i
Moderniseringsstyrelsens SKS-system. Størstedelen heraf opkræves af SKAT, men
en del af tinglysningsafgiften (konto 38.16) og størstedelen af bo- og gaveafgiften
(konto 38.11.11) opkræves af Domstolsstyrelsen. Endvidere opkræver
Fødevareministeriet og Forsvarsministeriet en del af bødeprovenuet på konto 38.19.
Opbygningen af listen følger Finanslovens kontonummersystem. Visse mindre konti
er slået sammen, mens der for større kontis vedkommende er foretaget opdelinger af
provenuet på underposter. Det drejer sig f.eks. om personskatterne, momsen og visse
punktafgifter. Af hensyn til sammenligneligheden er indtægterne angivet for den
pågældende måned og for året til dato, ligesom de tilsvarende oplysninger er anført
for det foregående år. Fra og med 2009 er det i forbindelse med oplysningerne om
indtægterne for året til dato for de enkelte konti anført hvor stor en procentandel af
årets indtægter, der nu er kommet ind. For det foregående år opgøres procentandelen
i forhold til regnskabstallet på statsregnskabet, mens den for det aktuelle år måles i
forhold
til
indtægtsskønnet
fra
den
seneste
konjunkturvurdering.
Konjunkturvurderingerne finder normalt sted i maj, august og december.
For visse skatter og afgifter, herunder moms, foretages der som et særligt tillæg til
indtægtslisten en underopdeling af de overordnede regnskabstal ud fra
angivelsesoplysninger, som ikke er udspecificeret i det samlede regnskab for
finanslovens §38.
Udgangspunktet for bogføringen af indtægterne på statsregnskabet er
tilsvarsprincippet, som indebærer, at indtægterne bogføres, når der foreligger et krav
om betaling. Det er således uden betydning, om betaling rent faktisk finder sted, eller
der fremkommer en restance. Såfremt en restance ikke kan inddrives, bliver den
afskrevet som uerholdelig og udgiftsført på regnskabet. Der er for en lang række
konti oprettet afskrivningskonti, således at det af regnskabet og af indtægtslisten
fremgår, i hvilket omfang restancer må afskrives.
Hertil bemærkes den generelle usikkerhed i forhold til inddrivelsen af restancer set i
lyset af udfordringerne med Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI). Udfordringerne er
adresseret i regeringens fremlagte handlingsplan ”Skat ud af krisen”.
Indtægtslisterne tilsendes Folketinget og er endvidere tilgængelige på
www.skm.dk,
hvor det tillige er muligt at downloade tallene som regneark.
De enkelte beløb er afrundet til hele millioner kr., hvorfor underposter ikke
nødvendigvis summerer til totaler.
1