Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1587124_0001.png
Notat
11. januar 2016
J.nr. 15-3255085
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets Direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-
værdiafgiftssystem for så vidt angår varigheden af for-
pligtelsen til at overholde et minimumsniveau for nor-
malsatsen, COM(2015) 646
1. Resumé
Siden den 1. januar 1993 har det været fastsat, at medlemslandene ikke må anvende en
normal momssats på under 15 pct. Bestemmelsen har hele tiden været tidsbegrænset, men
er blevet forlænget fem gange, og udløb den 31. december 2015.
Forslaget indebærer, at minimumsniveauet for normalsatsen på 15 pct. forlænges to år
indtil den 31. december 2017.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2015) 646 af 14. december 2015 fremsendt forslag om æn-
dring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgifts-system for så vidt angår va-
righeden af forpligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen. Forslaget
er oversendt til Rådet den 14. december 2015 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat
med hjemmel i hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Ud-
valg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
I forbindelse med overgangen til det indre marked i 1993 var det ikke muligt for med-
lemslandene at blive enige om en endelig fiskal harmonisering. Rådet vedtog derfor en
overgangsordning vedrørende momssatserne, hvorefter minimumsniveauet for den nor-
male momssats ikke må være under 15 pct. Overgangsordningen har til formål at hindre,
at voksende forskelle mellem de normalsatser, som medlemslandene anvender, fører til
øgede strukturelle skævheder i EU og konkurrencefordrejning.
Denne overgangsordning er blevet forlænget fem gange og udløb den 31. december 2015.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om, at overgangsordningen om minimumsniveauet
for normalsatsen forlænges i 2 år indtil den 31. december 2017.
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at det er almindelig praksis på om-
rådet for indirekte beskatning at fastsætte minimumssatser. Dette skal ses i lyset af, at der,
på trods af de seneste ændringer af momsdirektivet om øget forbrugslandsbeskatning,
forsat pålægges moms i oprindelseslandet ved grænseoverskridende handel under en vis
Moms, Afgifter og Told
MLJ
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Grund- og nærhedsnotat om forslag til direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om et fælles merværdiafgiftssystem
1587124_0002.png
værdi, hvilket kan fordreje konkurrencen. En minimumsnormalsats som anvendes i alle
medlemslande, i lighed med den aktuelle situation, er med til at sikre et velfungerende in-
dre marked.
Kommissionen vil i 2016 offentliggøre en handlingsplan for et merværdiafgiftssystem,
som er enkelt, effektivt og sikret mod svig, og som er skræddersyet til det indre marked.
Handlingsplanen vil bl.a. indeholde de reformer, som Kommissionen har til hensigt at
gennemføre for at tilpasse de eksisterende regler om momssatser til en endelig ordning.
Indtil der er truffet afgørelse om momsordningens endelige udformning, vurderer Kom-
missionen, at det er hensigtsmæssigt, at den gældende bestemmelse, om at minimumsni-
veauet for normalsatsen ikke må være under 15 pct., bibeholdes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at der allerede i momsdirektivet er fastsat harmoniserede be-
stemmelser om anvendelse af momssatser. Disse bestemmelser kan kun ændres eller for-
længes ved en EU-retsakt, og medlemslandenes lovgivning kan ikke fravige de harmoni-
serede regler.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, hvilket også er regeringens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Den danske momssats er på 25 pct., og dermed over den foreslåede minimumssats på 15
pct.
7. Konsekvenser
Idet den omhandlede foranstaltning blot opretholder den aktuelle situation for så vidt an-
går normalsatsen for moms, har en vedtagelse af forslaget ingen lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er en forlængelse af gældende ret, hvorfor der ikke skønnes behov for høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituation
Da alle medlemslande anvender en normal momssats, der ligger på 15 pct. eller derover,
skønnes det, at alle medlemslande er positivt indstillet over for forslaget.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Grund- og nærhedsnotat om forslag til direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om et fælles merværdiafgiftssystem
1587124_0003.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget om, at normalsatsen mindst skal være 15 pct.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 3