Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1586285_0001.png
7. januar 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016
1) Præsentation af det nederlandske formandskabs arbejdsprogram
Side 2
-
Præsentation fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og
Skatteministeriet
2) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunionen) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten og
anbefalingerne til euroområdet som helhed for 2016
-
Rådskonklusioner
KOM(2015)690, KOM(2015) 691, KOM(2015)692
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Bekæmpelse af momssvig i EU – brugen af omvendt betalingspligt
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Side 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
Dagsordenspunkt 1:
1. Resume
Præsentation af det nederlandske formandskabs
arbejdsprogram
Nederlandene varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2016. Det nederlandske formand-
skab vil præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN på rådsmødet d. 15. januar.
2. Baggrund
Nederlandene har EU-formandskabet i 1. halvår af 2016. Det nederlandske for-
mandskab vil præsentere sit arbejdsprogram på ECOFIN d. 15. januar 2016. Præ-
sentationen ventes efterfulgt af en drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og
prioriteter.
Der henvises til bilag 1 for en oversigt over aktuelt verserende sager i ECOFIN.
3. Formål og indhold
Det nederlandske formandskab for ECOFIN ventes at prioritere en række øko-
nomiske, finansielle og skattemæssige sager.
Formandsskabet ventes bl.a. at prioritere gennemførelsen af det europæiske seme-
ster 2016, herunder at følge op på de landespecifikke anbefalinger fra 2015, ud-
stikke overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for EU og vedtager anbefa-
linger til euroområdet som helhed samt landespecifikke anbefalinger for 2016.
På det finansielle område ventes formandskabet at prioritere færdiggørelsen af det
styrkede banksamarbejde (bankunionen). ECOFIN ventes i den forbindelse at
gøre status for initiativer vedr. bankunionen, bl.a. for såkaldt offentlig brofinansie-
ring i form af individuelle kreditlinjer fra deltagerlandene i bankunionen til den
fælles afviklingsfond (SRF) samt overveje den videre vej fremad for etableringen
af den permanente offentlige bagstopper for SRF, dvs. den permanente ordning
for midlertidig offentlig finansiering af håndtering af bankkriser, som skal etable-
res senest fra 2024. Ligeledes ventes en prioritering af den fælles indskydergaran-
tiordning (EDIS) samt øvrige tiltag, der reducerer risici i den europæiske banksek-
tor.
Formandskabet ventes også at lægge vægt på udviklingen af en kapitalmarkeds-
union i EU. Formandskabet ventes i den forbindelse bl.a. at prioritere arbejdet
med en ny prospektforordning, som Kommissionen fremsatte forslag til i novem-
ber 2015. Et prospekt indeholder oplysninger om en virksomhed, når værdipapi-
rer udstedes. Forslaget skal gøre det nemmere at rejse kapital i Europa samtidig
med at et højt informationsniveau til investorer vedr. værdiudstedelser oprethol-
des.
På skatteområdet ventes formandskabet bl.a. at prioritere Kommissionens kom-
mende forslag til et såkaldt ”anti-BEPS direktiv” (Base Erosion and Profit Shif-
ting), der skal udgøre en fælles EU-ramme for implementeringen af OECD’s
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
BEPS-anbefalinger rettet mod skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning
på selskabsområdet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til sagen kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår af 2016 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det nederlandske formandskabs
arbejdsprogram og prioriteringer for ECOFIN i 1. halvår 2016.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det nederlandske formandskabs arbejdspro-
gram og prioritering. Holdninger til de konkrete sager fastlægges efter de normale
procedurer, efterhånden som sagerne måtte blive aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0004.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel
En investeringsplan for Eu-
ropa
Forløb/status
Kommissionen foreslog i november 2014 en investeringsplan for
Europa. Investeringsplanen skal fremme investeringer, vækst og
beskæftigelse i EU-landene. Investeringsplanen indebærer bl.a.
oprettelsen af en europæisk investeringsfond, EFSI (European
Fund for Strategic Investments), som skal mobilisere op til 315
mia. euro i yderligere investeringer i perioden 2015-17. Det skal
ske på grundlag af en garanti på 16 mia. euro fra EU-budgettet
og 5 mia. euro fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB). In-
vesteringsplanen sigter derudover på at forbedre rammevilkåre-
ne i EU-landene for private investeringer.
Kommissionen fremsatte i januar 2015 det konkrete forslag til
forordning om etablering af EFSI. EFSI-forordningen blev vedta-
get ultimo juni 2015. EFSI er blevet operationel fra efteråret 2015
og ventes fuldt i gang primo 2016. De første projekter under EF-
SI er godkendt. Arbejdet med at nedbringe investeringsbarrierer
vil fortsat være et arbejdsområde i den kommende tid.
Kommissionens vurdering
af landenes implementering
af finanspagten i national
lov.
Kommissionen har i den første del af 2015 påbegyndt en vurde-
ring af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1) (om at
indskrive en strukturel budgetbalanceregel i national lov) i de
lande, som er bundet af pagten (herunder Danmark). Landene er
juridisk forpligtet til at sikre fuld implementering af artikel 3(1)
senest d. 1. januar 2014. Mangelfuld implementering kan straffes
med en bøde på op til 0,1 pct. af BNP. Danmark har implemente-
ret artikel 3(1) i national lov, bl.a. ved at indføre budgetloven.
Kommissionen ventes at fremlægge sin vurdering af landenes
implementering i foråret 2016, og sagen ventes derefter diskute-
ret i ECOFIN.
Styrkelse af det økonomiske Det Europæiske Råd (DER) har i de senere år løbende haft drøf-
samarbejde i EU (ØMU)
telser af yderligere styrkelser af ØMU’en, men uden at det hidtil
har udmøntet sig i vedtagelsen af konkrete initiativer.
Sagen om udvikling af ØMU’en blev i løbet af 2015 drøftet på
DER i februar, juni, oktober og december samt i ECOFIN i juni,
juli, september og november. Drøftelserne ventes at fortsætte på
ECOFIN i første halvår 2016 og på DER i juni.
Omdrejningspunktet for drøftelserne er en rapport om ØMU’ens
videre udvikling, som blev offentliggjort d. 22. juni 2015, og som
er udarbejdet af Kommissionsformanden i samarbejde med for-
mændene for hhv. eurogruppen, DER/euro-topmødet og ECB,
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0005.png
og under inddragelse af formanden for Europaparlamentet.
I en første fase fra 1. juli 2015 til 30. juni 2017 lægger formæn-
dene op til, at EU-institutionerne og medlemsstaterne i euroom-
rådet vil bygge videre på de eksisterende instrumenter inden for
de eksisterende traktater. Konkret peges bl.a. på en modernise-
ring af det europæiske semester, simplificering af metoden til
vurdering af landenes efterlevelse af de finanspolitiske regler,
udvikling af en kapitalmarkedsunion og færdiggørelse af det styr-
kede banksamarbejde, som det desuden foreslås at udvide med
en fælles indskudsgarantiordning. Derudover lægges der bl.a. op
til at oprette et uafhængigt europæisk finanspolitisk råd (”euro-
pæisk DØR”) og et system af nationale konkurrenceevneråd.
Kommissionen offentliggjorde d. 21. oktober 2015 en pakke med
en meddelelse og konkrete forslag til den nærmere udmøntning
af den første fase.
I anden fase, der skal være færdig senest i 2025, lægger for-
mændene op til mere vidtgående foranstaltninger med henblik på
at færdiggøre ØMU’ens økonomiske og institutionelle arkitektur.
Her sigtes bl.a. til bindende målsætninger for at opnå konver-
gens og et fælles budget for euroområdet, der skal fungere som
en stabiliseringsmekanisme til at modgå konjunkturudsving i de
enkelte eurolande. Kommissionen ventes at gennemføre en hø-
ring om de langsigtede forslag og at nedsætte en ekspertgruppe,
der skal arbejde videre hermed.
Det Europæiske Semester
og Europa 2020 strategien
Formålet med det Europæiske Semester er at styrke ”ex ante
koordination” af den økonomiske politik, dvs. drøftelser af EU-
landenes økonomiske politik forud for vedtagelsen af national
politik.
Det Europæiske Semester 2016 indledtes med Kommissionens
årlige vækstundersøgelse den 26. november 2015. Vækstunder-
søgelsen danner udgangspunktet for horisontale drøftelser af de
økonomiske udfordringer i EU i første del af semestret frem til
DER i marts 2016, hvor der skal udstikkes politiske anbefalinger
til EU-landene som helhed mht. makroøkonomisk politik, herun-
der finanspolitik, strukturpolitik mv. EU-landene afleverer herefter
senest i april deres stabilitets- og konvergensprogrammer samt
nationale reformprogrammer, som tager højde for retningslinjer-
ne fra DER.
Kommissionen offentliggjorde ligeledes den 26. november 2015
som led i makroubalanceproceduren den såkaldte varslingsrap-
port (’Alert Mechanism Report’), som vurderer udviklingen i en
række makroøkonomiske og finansielle indikatorer i landene og
identificerer lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbyg-
ge ubalancer. Kommissionen skal under hensyntagen til Rådets
vurdering af varslingsrapporten gennemføre en dybdegående
analyse af lande, som ifølge Kommissionens vurdering har eller
er i fare for at blive påvirket af ubalancer. De dybdegående ana-
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0006.png
lyser vil kunne give anledning til forslag til Rådet om anbefalinger
eller henstillinger om at korrigere ubalancerne (makroubalance-
procedurens korrigerende del), afhængig af de identificerede
ubalancers karakter.
Kommissionen ventes i februar 2016 at offentliggøre én samlet
økonomisk analyse for hvert enkelt EU-land. Analysen vil omfatte
dels Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste
års landespecifikke anbefalinger, dels de dybdegående analyser
under makroubalanceproceduren, jf. ovenfor.
Kommissionen præsenterer i anden del af semestret i april-juni
2016 en vurdering af landenes programmer og fremlægger ud-
kast til rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammer-
ne og landespecifikke anbefalinger. På den baggrund opnås der
på ECOFIN i juni enighed om rådsudtalelser og landespecifikke
anbefalinger. Senere i juni endosserer DER de landespecifikke
anbefalinger. ECOFIN vedtager formelt de landespecifikke anbe-
falinger i juli under Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for euro-
landene).
Det nederlandske formandskab ventes at prioritere gennemførel-
sen af det Europæiske Semester for 2016.
Kommissionen udførte i 2014 og 2015 en midtvejsevaluering af
EU’s 10-årige vækststrategi, Europa 2020, herunder en offentlig
høring om videreudvikling af strategien, der tilkendegav, at stra-
tegien fortsat vurderes relevant. Formålet med Europa 2020 er at
styrke EU’s langsigtede vækstpotentiale bl.a. ved at håndtere de
udfordringer, EU står over for i forhold til den aldrende befolk-
ning, klimaændringer og konkurrencen i den globale økonomi, og
sikre, at der på nationalt plan og på EU-plan arbejdes for vækst,
høj beskæftigelse, produktivitet og social sammenhørighed.
I lyset af evalueringen vil Kommissionen i 2016 arbejde for at
forbedre strategiens implementering og overvågning heraf under
det europæiske semester, herunder i Kommissionens analyser af
de nationale reformprogrammer, der ligger til grund for de årlige
landespecifikke anbefalinger. EU-landene opfordres af Kommis-
sionen til at afrapportere i deres nationale reformprogrammer om
den nationale udmøntning af Europa 2020-strategien, herunder
de tiltag, der bidrager til opfyldelsen af de fem overordnede mål
på EU-niveau vedrørende beskæftigelse, uddannelse, forskning
og udvikling, klima og energi samt social inklusion og fattig-
domsbekæmpelse. Kommissionen ventes parallelt hermed i
2016 at påbegynde udviklingen af en ny strategi, med en længe-
re tidshorisont end 2020.
Implementering af Stabili-
tets- og Vækstpagten
ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes efterlevelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes henstillinger.
To lande (Polen og Malta) fik ophævet deres henstillinger i juni
2015, men 9 EU-lande (Portugal, Slovenien, Irland, Kroatien,
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0007.png
Cypern, Grækenland, Spanien, UK og Frankrig) har fortsat hen-
stillinger under EU’s procedure for uforholdsmæssigt store un-
derskud med frister i 2015-2017.
ECOFIN ventes i marts og juni 2016, efter offentliggørelsen af
hhv. EU-Kommissionens vinter- og forårsprognose med skøn for
den budgetmæssige udvikling i EU-landene i 2015-2017, at vur-
dere landenes foreløbige implementering af eksisterende henstil-
linger og pålæg. Det kan give anledning til rådsbeslutninger om
fristforlængelser, hvis betingelserne er til stede, eller om optrap-
ning af proceduren, hvis landenes indsats vurderes mangelfuld.
På mødet i juni er det også muligt at ophæve henstillinger for
lande, som varigt har korrigeret deres uforholdsmæssigt store
underskud i 2015 (Portugal, Slovenien og Irland har frist i 2015
og vil således få ophævet deres henstillinger, hvis de varigt har
nedbragt underskuddet til højst 3 pct. af BNP til fristen).
Der kan desuden også, både på mødet i marts og i juni, blive
tildelt nye henstillinger til lande, som ikke i forvejen har en hen-
stilling, men som vurderes at overtræde Stabilitets- og Vækst-
pagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på henstillinger, overvåger Kommissionen
løbende, om de lande, som ikke har henstillinger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og Vækstpagten. Ifølge disse
regler skal landene overholde deres mellemfristede mål for den
strukturelle balance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre en
vis tilpasning imod MTO. Hvis et land ikke har levet op til disse
krav i 2014 og 2015, kan Kommissionen fremsætte forslag om,
at Rådet tildeler pågældende land en henstilling under procedu-
ren for signifikante afvigelser (SDP). Dette ville i givet fald skulle
ske på ECOFIN-mødet i juni pba. af de endelige tal for landenes
offentlige finanser i 2015, som offentliggøres i maj.
Klimafinansiering
Det nederlandske formandskab vil muligvis sætte klimafinansie-
ring på ECOFIN’s dagsorden i løbet af foråret mhp. at følge op
på klimakonferencen, COP21, som blev afholdt i december 2015
i Paris. Parisaftalen bekræftede de udviklede landes mål om at
mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020 fra en række forskellige
kilder til ulandenes reduktion af drivhusgasudledning og tilpas-
ning til klimaforandringer. Derudover viderefører aftalen målet
om 100 mia. USD i klimafinansiering frem til 2025. Endvidere
skal der inden 2025 vedtages et nyt kvantitativt mål for klimafi-
nansiering, ud over de 100 mia. USD. Endelig forpligtes ilandene
til hvert andet år at fremlægge eventuelt tilgængelige fremskriv-
ninger af deres offentlige klimafinansiering.
ECOFIN ventes i februar at tage stilling til prioriteterne for EU’s
budget for 2017.
Kommissionen forventes i maj at fremlægge forslag til EU's bud-
get for 2017, hvorefter Rådet fastlægger sin forhandlingspositi-
on. Rådet forventes at nå til enighed senest d. 22. juli.
Der indledes herefter forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Der stiles mod en aftale med EP om EU's budget for 2017 på
7
EU’s budget
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0008.png
Budget-ECOFIN i november 2016.
Decharge
Revisionsrettens årsrapport om implementeringen af EU- bud-
gettet i 2014 blev præsenteret på ECOFIN i december 2015
Rapporten danner grundlag for dechargeproceduren, hvor Euro-
pa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kommissi-
onen decharge for budgetgennemførelsen. Rådets drøftelser på
teknisk niveau om årsrapporten og Rådets henstilling om de-
charge finder sted i januar og februar 2016. Henstillingen om
decharge forventes sat på ECOFIN dagsordenen 12. februar.
Afrapportering fra Monti-
Som del af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme (MFF) for
gruppen om egne indtægter 2014-2020 blev der oprettet en højniveaugruppe for EU’s egne
indtægter efter krav fra Europa-Parlamentet.
Højniveaugruppen har som formål at komme med forslag til for-
bedringer af EU's nuværende indtægtssystem.
Højniveaugruppens formand, Mario Monti, forventes at gøre
status for gruppens arbejde på ECOFIN i februar. Gruppens
endelige anbefalinger forventes præsenteret i løbet af 2016.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel
Det styrkede banksamar-
bejde (bankunion)
Forløb/status
Det styrkede banksamarbejde (bankunionen) består af det fæl-
les tilsyn (Single Supervisory Mechanism – SSM) og en fælles
afviklingsmekanisme (Single Resolution Mechanism – SRM),
der i udgangspunktet gælder for eurolandene med mulighed for
deltagelse af ikke-eurolande. Dertil har Kommissionen stillet
forslag om en fælles indskydergarantiordning (European Deposit
Insurance Scheme – EDIS), jf. nedenfor, der ifølge Kommissio-
nen skal udgøre den tredje søjle i samarbejdet.
Et af de centrale mål med bankunionen er at sikre, at tilsynet
med europæiske kreditinstitutter gennemføres på en konsekvent
og effektiv måde på tværs af deltagerlandene og er af en høj
kvalitet og understøtter finansiel stabilitet. Den 4. november
2014 overtog Den Europæiske Centralbank (ECB) tilsynet med
de største kreditinstitutter i euroområdet. SRM under Kommissi-
onen blev etableret d. 1. januar 2015 og har d. 1. januar 2016
overtaget ansvaret for afvikling af de største institutter.
EU-landene har drøftet offentlig brofinansiering til bankunionens
fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund – SRF) i over-
gangsperioden 2016-23, dvs. indtil de deltagende landes natio-
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0009.png
nale afdelinger i afviklingsfonden er fuldt mutualiseret og midler-
ne i SRF’en er opbygget til sit målniveau. Det er besluttet, at
brofinansieringen vil tage form af individuelle kreditlinjer (”kas-
sekreditter”) fra hvert af de deltagende lande til landenes re-
spektive nationale afdelinger i SRF.
Offentlig brofinansiering skal være en sidste udvej, såfremt ned-
skrivning af aktionærer og/eller konvertering af kreditorers tilgo-
dehavender (bail-in), anvendelse af SRF’en, efterfølgende (ex
post) bidrag fra kreditinstitutterne og SRM’s eksterne lånekapa-
citet ikke er tilstrækkelig.
Etableringen af SRF er forankret i den mellemstatslige aftale
(Intergovernmental Agreement – IGA), som pr. ultimo november
2015 var ratificeret i et tilstrækkeligt antal deltagende lande
(svarende til 90 pct. af den samlede stemmevægt af de delta-
gende lande i Rådet), så den kan træde i kraft d. 1. januar 2016
og SRF’en kan etableres.
På lidt længere sigt og senest efter overgangsperioden, dvs.
senest fra 2024, skal der etableres en permanent fælles offentlig
bagstopper for SRF, dvs. en permanent ordning for midlertidig
offentlig finansiering af bankkrisehåndtering. EU-landene har
(ifm. ECOFIN i december 2013) erklæret, at der skal sikres lige-
behandling af alle deltagende lande, både mht. brofinansiering
og mht. den permanente bagstopper.
Landene ventes i 1. halvår 2016 at gøre status for brofinansie-
ringen og overveje den videre vej fremad og timing af etablerin-
gen af den permanente bagstopper. Landene ventes også at
gøre status for national implementering af EU28-direktivet om
genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD)
og direktivet om nationale indskydergarantiordninger (DGS).
Fælles indskydergar-
antiordning i bankunionen
Kommissionen fremsatte den 24. november 2015 forslag om en
fælles indskydergarantiordning (European Deposit Insurance
Scheme – EDIS) for landene i bankunionen som supplement til
den fælles tilsynsmekanisme (SSM) og Den fælles afviklings-
mekanisme (SRM). EDIS-forslaget er formelt en ændring af
SRM-forordningen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager i
bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-eurolande.
EDIS skal bidrage til en højere grad af sikkerhed for, at de nati-
onale indskydergarantier kan leve op til deres forpligtigelser.
Etableringen af EDIS kan reducere det negative samspil mellem
banker og stater, som man i nogle lande har set udspille sig
under krisen, hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige
finanser har påvirket hinanden gensidigt negativt. Samtidig sik-
res ifølge Kommissionen med forslaget lige vilkår for at opnå
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0010.png
dækning af indskud for alle institutter uanset etableringsland.
Kommissionen foreslår, at EDIS etableres i tre faser i perioden
2017-24 med stigende grad af fælles finansiering fra de delta-
gende lande frem til 2024, hvor en egentlig fælles indskyderga-
ranti vil være etableret.
Forhandlingerne i Rådet ventes påbegyndt under nederlandsk
formandskab i regi af en højniveauarbejdsgruppe, der skal for-
handle EDIS-forslaget, samt de konkrete elementer i Kommissi-
onens meddelelse om tiltag til færdiggørelse af bankunionen (se
herunder). Der ventes under det nederlandske formandskab at
være betydeligt arbejde med sagen, men det er næppe sand-
synligt, at forhandlingerne kan afsluttes under det nederlandske
formandskab.
Tiltag til færdiggørelse af
bankunionen
I forbindelse med EDIS-forslaget har Kommissionen udsendt en
meddelelse om færdiggørelse af bankunionen. Meddelelsen
lægger bl.a. op til, at der i sideløbende med etableringen af en
fælles indskydergaranti for landene i bankunionen (EDIS) skal
vedtages en række tiltag, der kan sikre en yderligere risikore-
duktion i den europæiske banksektor og dermed reduktion af
risiko for, at den fælles indskydergaranti og afviklingsfond skal
anvendes. Disse tiltag omfatter bl.a. en reduktion i antallet af
nationale valgmuligheder og diskretioner i kapitalkravsreglerne
(CRR/CRD4), implementering af forskellige standarder fra Ba-
sel-komitéen i EU-lovgivningen og bevægelse væk fra den aktu-
elle særbehandling af statseksponeringer i den finansielle regu-
lering.
For forventninger til behandlingen af sagen se da ovenfor under
forslaget om fælles indskydergaranti i bankunionen.
Kapitalmarkedsunionen
Som et centralt led i dagsordenen om at skabe vækst og be-
skæftigelse i EU er der enighed om at etablere en såkaldt ”kapi-
talmarkedsunion”, som skal omfatte alle 28 EU-lande. Formålet
er at styrke kapitalmarkederne i EU for at fremme investeringer
for særligt små og mellemstore virksomheder (SMV’er), tiltrække
flere investeringer til EU, og gøre det finansielle system mere
stabilt ved at åbne op for flere kilder til finansiering end bankfi-
nansiering.
Der er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der
vil blive fremsat og behandlet over de kommende år, hvoraf
konkrete lovforslag skal behandles efter den ordinære EU-
beslutningsprocedure.
Kommissionen offentliggjorde i februar 2015 en grønbog om
etablering af en kapitalmarkedsunion. Grønbogen blev den 30.
september 2015 fulgt op af en handlingsplan for udviklingen for
10
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0011.png
udviklingen af en kapitalmarkedsunion frem mod 2019. Hand-
lingsplanen angiver områder, hvor Kommissionen allerede nu
vurderer, at der er behov for lovgivningsforslag. Derudover berø-
rer planen en række områder, hvor der er behov for yderligere
høringer, analyser, drøftelser mv., inden eventuelle konkrete
tiltag iværksættes.
Kommissionens har som led i kapitalmarkedsunionen igangsat
en høring med frist 6. januar 2016 om udvikling af en EU-ramme
for dækkede obligationer (såkaldte ”covered bonds”, herunder fx
danske realkreditobligationer) mhp. at gøre sådanne aktiver
mere attraktive for investorer og potentielt forbedre vilkårene for
finansiering. Eventuelle initiativer som opfølgning på høringen vil
ifølge Kommissionen skulle baseres på erfaringer fra allerede
velfungerende nationale markeder.
Der er derudover iværksat en høring om den samlede effekt af
de finansielle reformer gennemført efter krisen med henblik på
at vurdere, om der i de nye regler er tale om overlap, unødven-
dige administrative og tilsynsmæssige byrder, utilsigtede negati-
ve konsekvenser og lignende. På baggrund af høringen, der har
frist 31. januar 2016, vil Kommissionen vurdere, om der er be-
hov for forslag til justeringer af regelsættet.
Kommissionen har desuden som en del af kapitalmarkedsunio-
nen fremsat et forslag til at forbedre markedet for sekuritiserin-
ger af høj kvalitet samt et forslag til revision af det eksisterende
prospektdirektiv. Der er redegjort for disse forslag nedenfor.
ECOFIN forventes i 1. halvår 2016 at drøfte kapitalmarkedsuni-
onen både overordnet og med afsæt i de konkrete initiativer.
Regulering af penge-
markedsfonde
Forslaget blev fremsat i september 2013 i forlængelse af Kom-
missionens arbejde med at vurdere den såkaldte skyggebank-
sektor (dvs. den kreditformidling, der omfatter enheder og aktivi-
teter uden for det almindelige banksystem). Forslaget har til
formål at skærpe produkt- og likviditetsreguleringen af penge-
markedsfonde og dermed adressere systemiske finansielle risi-
ci, som sådanne fonde kan give anledning til. Pengemarkeds-
fonde tager mod investeringer af indskudslignende karakter
mhp. investering i ofte meget sikre, likvide og korte gældsin-
strumenter, men indskud er modsat indestående i almindelige
banker normalt ikke omfattet af nogen form for garanti. Regel-
sættet i forslaget supplerer direktivet vedrørende investeringsin-
stitutter (UCITS V) og direktivet om forvaltere af alternative inve-
steringsfonde (AIFMD).
Rådet påbegyndte forhandlingerne under italiensk formandskab
i 2. halvår 2014. Der har alene været uformelle bilaterale drøf-
11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0012.png
telser i 2015. Det nederlandske formandskab vil muligvis genop-
tage forhandlinger om forslaget.
Bankstruktur-forordningen
Forslaget blev fremsat i januar 2014 og er en opfølgning på
Liikanen-ekspertgruppens rapport fra november 2012. Målet
med forslaget er at reducere de systemiske risici, der følger af
de stadig større og mere komplekse forbundne enheder i den
finansielle sektor, navnlig kreditinstitutterne. Forslaget omfatter
de største kreditinstitutter i EU og indeholder forbud mod handel
for egenbeholdning (såkaldt ”proprietary trading”). Egenhandel
er kreditinstitutters handel med værdipapirer, derivater m.v. for
deres egenkapital eller lånte penge, med det formål at skabe
profit for instituttet selv uden sammenhæng til kundeaktivitet.
Forslaget indeholder desuden regler om adskillelse af nogle
handelsaktiviteter (fx investeringsbankaktiviteter) fra kernebank-
forretningen (indlån og kreditgivning til husholdninger og små og
mellemstore virksomheder).
Det bemærkes, at forslaget i Rådets forhandlinger har ændret
sig markant fra dette udgangspunkt. Rådets kompromis indebæ-
rer bl.a., at egenhandel mere klart afgrænses og ikke længere
forbydes, men alene skal adskilles til en separat handelsenhed.
Kompromisforslaget fastholder, at også andre handelsaktiviteter
end egenhandel skal kunne adskilles fra de omfattede institut-
ters kernebankforretning (som må tage imod indskud mv.) til en
separat handelsenhed. Men der gives betydeligt større diskreti-
on til tilsynsmyndigheden i forhold til at vurdere, i hvor høj grad
handelsaktiviteterne udgør en risiko for den finansielle stabilitet
og derfor skal adskilles.
Rådet opnåede en general indstilling under lettisk formandskab i
1. halvår 2014. Trilogforhandlingerne mellem Europa-
Parlamentet og Rådet ventes påbegyndt under nederlandsk
formandskab.
Forslag vedr. revision af
pensionskassedirektivet
(IORP)
Forslaget til revision af pensionskassedirektivet blev fremsat i
marts 2014. Hensigten med forslaget er blandt andet at sikre
bedre ledelse og mere gennemsigtighed, sikre de nødvendige
tilsynsmæssige redskaber samt styrke det indre marked vedr.
arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser.
Der blev opnået enighed i Rådet under det italienske formand-
skab i 2. halvår 2014. Trilogforhandlingerne mellem Europa-
Parlamentet og Rådet vil muligvis blive indledt i under neder-
landsk formandskab.
Prospektforordningen
Kommissionen fremsatte den 30. november 2015 forslag til en
prospektforordning, der skal afløse det gældende prospektdirek-
tiv fra 2003. Forslaget er en del af arbejdet med kapitalmar-
12
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0013.png
kedsunionen og skal gøre det nemmere at rejse kapital på kapi-
talmarkederne i Europa.
Et prospekt indeholder oplysninger om en virksomhed, når vær-
dipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel på et
reguleret marked. Forslaget sigter på at gøre det mindre byrde-
fyldt for SMV’er at udstede værdipapirer, at udarbejde prospek-
ter og undtage flere udstedelser af værdipapirer fra prospekt-
pligt, men samtidig bevare et højt informationsniveau til investo-
rerne.
Forhandlingerne i Rådet ventes påbegyndt under nederlandsk
formandskab.
Sekuritiseringsforslagene
Kommissionen fremsatte 30. september 2015 forslag om simple,
gennemsigtige og standardiserede sekuritiseringer (”STS-
sekuritiseringer”). Formålet er at understøtte udviklingen af et
sekuritiseringsmarked af høj kvalitet, som bidrager til finansie-
ringen af virksomheder og dermed vækst og jobskabelse.
En sekuritisering indebærer, at en udlåner, typisk et kreditinsti-
tut, udsteder værdipapirer såsom obligationer med sikkerhed i
en pulje af aktiver, fx en stor mængde udlån til små og mellem-
store virksomheder (SMV’er), så risikoen knyttet til disse udlån
spredes og flyttes fra kreditinstituttet til investorerne.
Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til justering af kapi-
talkravforordningen (CRR), der ændrer kapitalkravet for kreditin-
stitutter ved udstedelse og investering i STS-sekuritiseringer, så
STS-sekuritiseringer kan udløse lavere kapitalkrav. Hensigten
er, at det lavere kapitalkrav skal afspejle den lavere risiko ved
STS-sekuritiseringer.
Rådet er nået til enighed om sagen under luxembourgsk for-
mandskab. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet ventes
påbegyndt og eventuelt afsluttet under nederlandsk formand-
skab.
Bekæmpelse af terrorfinan-
siering
Rådet drøftede ultimo 2015 som følge af de seneste terroran-
greb i Paris yderligere initiativer på området for bekæmpelse af
terrorfinansiering udover 4. hvidvaskdirektiv og forordningen om
oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, som er
centrale initiativer på området.
Rådet for Retlige og Indre Anliggender (RIA) vedtog på ekstra-
ordinært møde d. 20. november 2015 en erklæring vedrørende
yderligere tiltag til bekæmpelse af terrorfinansiering. Frankrig
fremsatte ifm. ECOFIN d. 8. december 2015 nye forslag til be-
kæmpelse af terrorfinansiering, som bygger på denne erklæring.
Der foreligger endnu ikke nye forslag fra Kommissionen. I det
13
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0014.png
omfang nye tiltag kræver lovgivning, herunder evt. ændringer af
hvidvaskdirektivet eller forordningen om oplysninger ved penge-
overførsler, vil dette skulle vedtages af Rådet og Europa-
Parlamentet på basis af konkrete forslag fra Kommissionen.
Rådet ventes i 1. halvår 2016 at vende tilbage til sagen.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Adfærdskodeks for erhvervs- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
beskatning.
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen,
varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at
Mellemstatslig aftale af 1.
EU-landene ophæver eller ændrer de ordninger, som er i strid
december 1997.
med kodeksen (”rollback”), og at landene ikke indfører nye ord-
ninger i strid med kodeksen (”standstill”). Gruppen arbejder
også med anti-misbrug, gennemsigtighed og informationsud-
veksling i sager om interne transaktioner mellem koncernfor-
bundne selskaber (såkaldt ”transfer pricing”), administrativ
praksis og forholdet til tredjelande.
Der pågår en drøftelse om adfærdskodeksgruppens mandat og
arbejdsmetoder, idet der er lagt op til, at en reform af gruppen
skal færdiggøres under det nederlandske formandskab.
ECOFIN skal behandle adfærdskodeksgruppens rapport om
gruppens arbejde under det nederlandske formandskab, dvs.
vedr. 1. halvår 2016.
Selskabsbeskatning
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2011 forslag om en
fælles konsolideret selskabsskattebase (Common Consolidated
Corporate Tax Base (CCCTB)).
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere EU-lande,
og betyder, at koncerner (eller grupper af selskaber)
kan vælge
at opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles
EU-regler. Indkomsten fordeles til beskatning mellem de berørte
lande efter en fordelingsnøgle. Hvert land beskatter den del af
selskabets indkomst, som henføres til det pågældende land,
med sine egne selskabsskattesatser. Det er således kun meto-
den til beregning af skattepligtig indkomst (skattebasen), der er
fælles. Der har reelt ikke siden været fremskridt i forhandlinger-
ne om CCCTB-forslaget.
Kommissionen fremlagde i juni 2015 en handlingsplan for en
mere fair og effektiv selskabsbeskatning. Der bebudes heri bl.a.
en ny tilgang til forslaget om en konsolideret selskabsskatte-
base. Kommissionen har i handlingsplanen lagt op til, at forsla-
14
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0015.png
get fra 2011 om en fælles konsolideret selskabsskattebase vil
blive trukket tilbage og erstattet af en trinvis tilgang til udviklin-
gen af en fælles selskabsbase. Kommissionen har tilkendegi-
vet, at planen er at fremsætte et såkaldt ”anti-BEPS”-direktiv i
begyndelsen af 2016 med de elementer fra det eksisterende
CCCTB-forslag fra 2011, der har betydning for udhuling af skat-
tebasen og flytning af overskud (se nedenfor). Senere i 2016
fremsættes et nyt forslag til en fælles selskabsbase (Common
Corporate Tax base, CCTB), der som udgangspunkt vil bygge
på de øvrige tilbageværende elementer i forslaget fra 2011 om
selskabsskattegrundlaget.
På den baggrund forventes det ikke, at drøftelserne af det eksi-
sterende direktivforslag vil fortsættes under det nederlandske
formandskab i 1. halvår 2016.
”Anti-BEPS direktiv”
Kommissionen forventes i begyndelsen af 2016 at fremsætte et
såkaldt ”anti-BEPS direktiv” (Base Erosion and Profit Shifting),
som vil indeholde de elementer fra det eksisterende direktivfor-
slag fra 2011 om en fælles konsolideret selskabsskattebase
(Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)), der har
betydning for udhuling af skattebasen og flytning af overskud.
Det præcise indhold af det kommende anti-BEPS-direktiv er
ikke kendt på nuværende tidspunkt. Der er forventningen, at der
vil blive tale om et forslag med minimumsstandarder, således at
EU-landene kan have mere restriktive regler.
Direktivet kan blandt andet komme til at indeholde regler om
definitionen af et fast driftssted og tiltag til at hindre kunstig
omgåelse heraf. Et fast driftssted er en filial m.v. af en uden-
landsk virksomhed, som kan beskattes i det land, hvor filialen er
placeret. Direktivet kan også indeholde regler om begrænsning
af koncerners rentefradrag, der skal hindre, at koncernerne
placerer renteudgifter i lande med høj selskabsbeskatning,
mens egenkapitalen placeres i lavskattelande. Desuden kan
forslaget indeholde fastlæggelsen af en generel omgåelses-
klausul til at undgå misbrug. Endelig kan direktivforslaget inde-
holde regler for beskatning af udenlandske datterselskaber
(Controlled Foreign Company - CFC-regler), dvs. regler, hvoref-
ter moderselskaber beskattes af indkomsten i lavt beskattede
datterselskaber for at forhindre udflytningen af indkomstska-
bende aktiver (fx finansielle eller immaterielle aktiver) til lavskat-
telande.
Direktivet vil eventuelt blive kombineret med et initiativ vedrø-
rende løsning af dobbeltbeskatningssager, som Kommissionen
annoncerede i handlingsplanen fra juni 2015 om en mere fair og
effektiv selskabsbeskatning.
15
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0016.png
Forslaget forventes drøftet under det nederlandske formands-
skab i 1. halvår 2016.
Sagen ventes behandlet på ECOFIN i 1. halvår 2016.
Revision af
rente/royaltydirektivet
Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 et forslag til
ændring af rente/royalty-direktivet fra 2003. Direktivet indehol-
der regler om, at et EU-land ikke må beskatte renter og royal-
ties, der betales af et selskab i det pågældende land til et asso-
cieret selskab i et andet EU-land, så man undgår dobbeltbe-
skatning. Kommissionen foreslår, at et EU-lands pligt til at und-
lade kildebeskatning af renter og royalties fremover bliver betin-
get af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-
land, er omfattet af en beskatning af betalingen i dette land.
Kommissionen foreslår desuden at ændre definitionen af, hvor-
når et betalende selskab og et modtagende selskab er associe-
ret, så den nuværende betingelse om direkte ejerskab på
mindst 25 pct. ændres til direkte eller indirekte ejerskab på
mindst 10 pct., således at flere tilfælde vil være omfattet af di-
rektivets regler. Herudover drøftes indsættelsen af en bestem-
melse om bekæmpelse af misbrug i form af en obligatorisk mi-
nimumsbestemmelse (omgåelsesklausul).
Nogle EU-lande mener, at man skal undersøge muligheden for
at indføre en bestemmelse om reel minimumsbeskatning som
betingelse for at det pågældende land skal undlade beskatning,
mens andre EU-lande omvendt ikke mener, at der skal indgå et
kriterium om reel minimumsbeskatning.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2016.
Afgift på finansielle
transaktioner
På ECOFIN i juni 2012 blev det konstateret, at der ikke kunne
opnås den nødvendige (enstemmige) tilslutning til Kommissions
forslag fra 2011 om en afgift på finansielle transaktioner, FTT.
Kommissionen fremsatte den 14. februar 2013 forslag til for-
stærket samarbejde om en fælles ordning for beskatning af
finansielle transaktioner. Forslaget skal indføre en harmoniseret
afgift på finansielle transaktioner blandt de EU-lande, der delta-
ger i det forstærkede samarbejde.
Politiske og tekniske drøftelser om det forstærkede samarbejde
pågår. De ikke-deltagende lande, herunder Danmark, deltager i
de tekniske og politiske drøftelser af forslaget til FTT som led i
det forstærkede samarbejde sammen med de deltagende lan-
de, men ikke-deltagende lande har ikke stemmeret.
Sagen er senest drøftet i ECOFIN d. 8. december 2015. Lande-
ne der ønsker at deltage i det forstærkede samarbejde fremlag-
de i den forbindelse en rammeaftale for en fremtidig FTT med
hensigt om, at den endelige udformning og løsning af udestå-
16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0017.png
ender er klar inden udgangen af juni 2016. Det er fortsat uklart,
hvilken form for FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed
om. Sagen vil muligvis blive behandlet på ECOFIN i 1. halvår
2016.
Struktureret dialog om skat-
tepolitikken under Konkur-
renceevnepagten (Europlus-
pagten)
Det nederlandske formandskab vil fortsætte den strukturerede
dialog om skattepolitik inden for rammerne af Konkurrenceev-
nepagten (”Europluspagten”), særligt med henblik på at udveks-
le bedste praksis, undgå skadelig praksis og fremme forslag til
at bekæmpe svig og skatteunddragelse.
ECOFIN vedtog senest en rapport herom til Det Europæiske
Råd i december 2015.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel
IMF/G20-møder
Forløb/status
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-holdninger til og
følge op på IMF- og G20-møder, særligt IMF’s forårsmøde 15.-
17. april 2016 og G20-møderne for økonomi- og finansministre
samt centralbankchefer den 26.-27. februar og 13.-14. april
2016.
17
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
Dagsordenspunkt 4:
1. Resume
Bekæmpelse af momssvig i EU – brugen af omvendt
betalingspligt
ECOFIN skal efter anmodning fra Tjekkiet drøfte muligheden for at indføre indenlandsk
omvendt betalingspligt for moms på varer og tjenesteydelser over en vis værdi, hvilket har til for-
mål at bekæmpe problemet med momskarruselsvig. Kommissionen er allerede i gang med at
undersøge, hvordan det nuværende momssystem generelt kan forbedres til bl.a. at kunne imødegå
svig bedre, hvoraf omvendt betalingspligt er et af flere elementer, der analyseres.
2. Baggrund
ECOFIN skal drøfte muligheden for at indføre indenlandsk omvendt betalings-
pligt for moms. Det skyldes en anmodning fra Tjekkiet, der sammen med Østrig,
Bulgarien og Slovakiet tidligere i år har søgt om tilladelse til at indføre generel
indenlandsk ”omvendt” betalingspligt for momsen. ”Omvendt” betalingspligt
indebærer, at den virksomhed, der køber en vare selv betaler salgsmomsen direkte
til skattemyndighederne, mens den virksomhed, der sælger, ikke modtager eller
afregner momsen. Omvendt betalingspligt er en undtagelse fra det almindelige
momssystem og bruges i dag på særlige typer af varer og tjenesteydelser, når der er
stor risiko for svig med momsbetalingen,
jf. boks 1.
Kommissionen har tidligere afvist sådanne nationale tiltag bl.a. med henvisning til,
at det vil være en fundamental ændring af det nuværende moms-system, som i
givet fald bør foretages generelt på EU-plan og ikke specifikt gennem enkeltstå-
ende, nationale løsninger. Tjekkiet ønsker derfor en drøftelse af, hvorvidt en gene-
rel brug af omvendt betalingspligt kunne være en løsning på problemet med
momskarruselsvig.
Desuden ønsker Tjekkiet at drøfte muligheden for at igangsætte et pilotprojekt,
hvor der indføres generel indenlandsk omvendt betalingspligt i et eller flere med-
lemslande, herunder Tjekkiet. Det kan give et erfaringsgrundlag for et evt. forslag
om at indføre generel indenlandsk omvendt betalingspligt.
18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0019.png
Boks 1
Momskarusselsvig og omvendt betalingspligt
Som hovedregel afregner en momsregistreret virksomhed moms ved sit salg af varer
eller tjenesteydelser (salgsmoms), men har samtidig fradrag for moms betalt til
leverandører for varer og tjenesteydesler (input) solgt til virksomheden (købsmoms).
Momssvig kan foregå på den måde, at sælgeren unddrager sig afregningen af sin moms
ved f.eks. at lukke sin momsregistrering ned, mens køberen fortsat kan fradrage
beløbet. Det betyder, at staten ikke modtager momsbetalingen i forbindelse med salget
af varer eller ydelser, men yder et fradrag til den momsregisterede køber. Momssvig kan
være organiseret gennem en række sælgere og købere, hvorved den samme vare eller
ydelse cirkulerer adskillige gange mellem forskellige virksomheder og der ved hver
transaktion opnås fradrag for købsmoms uden at den skyldige salgsmoms betales
(såkaldt ”momskarruselsvig”).
Illustrativ skitsering af normal og omvendt betalingspligt
”Omvendt” betalingspligt indebærer, at den virksomhed, der køber en vare selv betaler
salgsmomsen direkte til skattemyndighederne, mens den virksomhed, der sælger, ikke
modtager eller afregner momsen. Dette udelukker i teorien momskarruselsvig, men
åbner op for andre former for momssvig. Den sælgende virksomhed ligger således ikke
inde med momsbetalinger, som kan ”forsvinde” uafhængigt af, at den købende
virksomhed har opnået fradrag herfor. Hermed undgås svig i en handelskæde, men til
gengæld øges risikoen for svig i sidste led i værdikæden, da virksomheden her vil have
indeholdt momsen for hele værdikæden, som kan forsvinde, hvis virksomheden lukker
el. lign.
19
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
1586285_0020.png
I det nuværende momssystem kan medlemslandene at indføre indenlandsk om-
vendt betalingspligt på specifikke varer eller tjenesteydelser bl.a. mobiltelefoner, el,
gas og skrot. Varerne er karakteriseret ved, at de er let omsættelige, har høj værdi
og er derfor særligt udsat for momssvig. Herudover er der mulighed for at ansøge
om særlige enkeltstående undtagelser for indførelse af omvendt betalingspligt.
Tilladelse til at indføre omvendt betalingspligt på særligt udsatte varer eller tjene-
steydelser kræver Kommissionens indstilling og enstemmighed i Rådet. En tilla-
delse til at indføre omvendt betalingspligt på andet end de generelle undtagelser,
vil være tidsbegrænset med mulighed for forlængelse.
I Danmark er der bl.a. omvendt betalingspligt på CO2-kvoter, investeringsguld,
metalskrot, mobiltelefoner, spillekonsoller, tablet-pc’er og bærbare computere,
hvilket er i overensstemmelse med momsdirektivet. Danmark har i øjeblikket ikke
særlige undtagelsesbestemmelser.
Hvis der er konstateret omfattende svig ved handel med bestemte varer eller ydel-
se i ét land, er der stor sandsynlighed for, at der er tilsvarende svig i andre lande.
Herudover kan det forholde sig sådan, at når ét land lukker for svigen ved at ind-
føre omvendt betalingspligt, flytter svigen til lande uden denne regel, indtil alle har
indført omvendt betalingspligt. At give enkeltstående EU-lande tilladelse til at
indføre generel omvendt betalingspligt, fx gennem et pilotprojekt kan derfor be-
røre andre EU-lande.
Derudover ændrer generel omvendt betalingspligt grundlæggende på momssyste-
met, idet køberen af en vare eller ydelse bliver betalingspligtig for momsen. Der
foreligger på nuværende tidspunkt ikke en uddybende analyse af, hvilke konse-
kvenser det vil medføre at ændre momssystemet.
Kommissionen er i gang med at undersøge, hvordan det gældende momssystem
generelt kan forbedres bl.a. for bedre at kunne imødegå svig og vil i løbet af 2016
fremlægge en action plan. Omvendt betalingspligt er ét element, der indgår i
Kommissionens analyser sammen med en række andre elementer. Det skyldes
bl.a., at der fortsat er et betydeligt ”momsgab” (mellem den moms, der faktisk
opkræves, og det samlede momsgrundlag) i størrelsesordenen 168 mia. EUR sva-
rende til ca. 1 pct. af BNP i hele EU. Kommissionen skønner, at momsgabet i
Danmark er ca. 2,5 mia. EUR ligeledes svarende til ca. 1 pct. af BNP i 2013.
3. Formål og indhold
Men henblik på at løse problemet med momskarruselsvig ønsker Tjekkiet at drøf-
te, hvorvidt generel indenlandsk omvendt betalingspligt på varer og tjenesteydel-
ser over en vis værdi kunne være en løsningsmulighed. I den forbindelse ønsker
Tjekkiet at starte et pilotprojekt, hvor et eller flere medlemslande indfører generel
indenlandsk omvendt betalingspligt, herunder Tjekkiet, hvorefter erfaringerne kan
bruges i forhold til evt. ændringer af det generelle momssystem (fx i retning af
generel brug af omvendt betalingspligt).
20
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 80: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 15. januar 2016, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Det kan imidlertid ikke afvi-
ses, at forslaget kan berøre Danmark, såfremt enkeltstående EU-lande indfører
omvendt betalingspligt, vil den momssvig, der foregår i disse lande, flytte til lande,
som endnu ikke har indført omvendt betalingspligt.
Sagen har ikke i sig selv erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det
må antages, at såfremt enkeltstående EU-lande indfører omvendt betalingspligt,
vil den momssvig, der foregår i disse lande, flytte til lande, som endnu ikke har
indført omvendt betalingspligt. Dermed kan Danmark blive nødsaget til også at
indføre omvendt betalingspligt, hvilket får administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. Forslaget kan således berøre Danmark og dermed have negative er-
hvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ønsker fra lande om tilladelse til at indføre generel omvendt betalingspligt er tid-
ligere blevet afvist af både Kommissionen og mange medlemslande.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes, at Kommissionen udfører sine analyser af momssystemet,
herunder også en analyse af muligheden for at øge anvendelsen af omvendt beta-
lingspligt, før der tages stilling til evt. ændringer i reglerne.
Danmark foretrækker, at Kommissionen udfører sine analyser, som dermed kan
danne grundlag for evt. drøftelser om ændringer af momssystemet i EU. Danmark
støtter som udgangspunkt ikke Tjekkiets forslag vedr. et pilotprojekt med generel
mulighed for indenlandsk omvendt betalingspligt, men vil støtte forslaget, såfremt
der mod forventning er stor opbakning til det. Det skyldes, dels at konsekvenser-
ne af at tillade pilotprojektet ikke er analyseret, dels at Tjekkiet ikke i tilstrækkelig
grad har klargjort, hvad pilotprojektet præcist indebærer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
21