Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1583961_0001.png
DACF 2015-12-17
Til Folketinget – Skatteudvalget
Kommentar til Skatteministeriets svar af 14. december 2015, til Skatteudvalget omkring
registreringsafgift på Autocamper.
1. Skatteministeriet:
Afgiftens størrelse skal ses i forhold til, at autocampere ikke alene kan anvendes til ferieformål, men
også til almindelig kørsel ligesom andre personbiler. Endvidere skal det undgås, at autocampere
substituerer almindelige personbiler.
Kommentar:
Autocamperen kan, med den nuværende definition af autocamper, med bla. minimum 4 egentlige
sovepladser, ikke anvendes som alm. personbil.
Størrelsen alene af autocamperen betyder, at der er umuligt at anvende ordinære
parkeringspladser, herunder parkeringspladser i byerne og ved indkøbsmulighederne, og i villa
kvarterene. Heller ikke ved arbejdsplads relaterede parkeringspladser.
Autocamperen kan, og vil på ingen måde kunne substituere en alm. personbil.
2. Skatteministeriet:
Ejerafgiften tilskynder endvidere til at vælge en autocamper med god brændstoføkonomi, hvilket ikke
er tilfældet med vægtafgiften, som busser betaler.
Kommentar:
Der henvises til kommentar i punkt 5. En T/R for 2 til med fly NY, bruger samme brændstofmængde
som en typisk autocamper bruger på et år.
Ønske om en brugerafgift svarende til privatbus, er også ønske om et enklere system for
autocampere. Det kan være svært, sommetider umuligt, at fremskaffe informationer som på en
personbil, hvilket medfører helt urimelige brugerafgifter.
Endelig er autocamperen i sagens natur, væsentlig større end en personbil som alene anvendes til
personbefordring. At anvende samme kriterier og skala på autocamperen vil betyde, i forhold
kørselsniveauet, alt for høje ejeromkostninger.
Ejerafgift for privatbus ligger stadig langt over ejerafgifter for mindre Personbiler.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Henvendelse af 18/12-15 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1583961_0002.png
DACF 2015-12-17
3. Skatteministeriet:
Der skal ikke betales registreringsafgift af en campingvogn, men det skal der af den bil, som trækker
campingvognen. Og på den måde vil et vogntog med en personbil og en campingvogn bestå af en del
med afgift, og en del uden afgift, på helt samme måde som en autocamper.
Kommentar:
Det kan vi jo ikke modargumentere.
Skatteministeriet glemmer dog, at campingvognen typisk er et fritids objekt som flyttes af bilen.
Bilen er primært indkøbt til at blive anvendt daglig i anden sammenhæng end med campingvognen.
Til og fra arbejde, daglige indkøb, samt vennebesøg m.m.
4. Skatteministeriet:
Med lovforslaget L 69 nedsættes den høje registreringsafgiftssats fra 180 pct. til 150 pct.
Nedsættelsen omfatter også autocampere. De, som køber en autocamper, der skal betales en afgift
af, som overstiger 60 pct. af autocamperens værdi eksklusiv registreringsafgift ud over 12.100 kr., vil
hermed få glæde heraf.
Kommentar:
Skatteministeriet negliger her det faktum, at camperdelen er af et sådan omfang, at det overskygger
bildelen. Hovedparten af de autocampere som registreres i Danmark, beskattes derfor efter 60 %
reglen. Dette betyder så også fuld 60 % afgift på camperudstyr, fx. bedre varmeanlæg, og det er
efter der er betalt moms.
Reelt er der derfor ingen afgiftslettelse på autocamperen.
Det skal også her nævnes, at en typisk autocamper, alene beskattet med moms, bidrager med
150.000 til statsskatten, medens de 10 mest solgte personbiler, samlet set (reg. afgift + moms) pr bil,
bidrager med 50.000 til statskassen. Autocamperen bidrager altså med 3 x så meget som
personbilen
5. Skatteministeriet:
I det omfang en afskaffelse af registreringsafgiften på autocampere medfører et øget salg af
autocampere, som blot erstatter andet momsbelagt forbrug, vil en afskaffelse ikke medføre noget
merprovenu fra moms. Hvis de erstatter salget af almindelige personbiler, vil der endvidere være et
mindreprovenu fra registreringsafgift,
Kommentar:
Som ovenfor nævnt, kan og vil en autocamper på ingen måde kunne erstatte en alm. Personbil.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Henvendelse af 18/12-15 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1583961_0003.png
DACF 2015-12-17
Autocamperens betydeligste konkurrenter er ikke andre biler, heller ikke (måske i meget begrænset
omfang) campingvognen.
De nærmeste konkurrenter er:
Charterferien
Vinterferien i Thailand
Middelhavs / det Caribiske Cruise
Storbyferien
Oplevelsesturen til Sydamerika
Flyet til USA og en lejede autocamper her
Autocamperen købt og stående i Tyskland / Sverige
Fritidshuset i Sverige, Spanien ...
Alle disse konkurrenter er karakteriseret ved:
Ingen dansk Moms (måske dkr. 50 på charter billetten)
Ingen Dansk punktafgifter
Ingen energiafgifter (flybilletten til USA)
Har man investeret dkr 800.000, mere eller mindre (her er det forudsat at der er 0% i reg. afgift), og
anvender autocamperen som det fritidsmiddel det er, er det de færreste som vil have tid, råd og lyst
til ovenstående aktiviteter.
Autocamperens momsgrundlag vil, for nær ved 100 % vedkommende, ikke minimere andet
momsgrundlag, men derimod slå fuldt igennem med et betydelig mere provenu til Statskassen.
Merprovenuet opstår ved den væsentlige øgning af autocamper-registreringer på Danske pladder.
Hertil skal tillægges, at autocampisten, som ellers ville have valgt en af ovenstående, meget
sandsynligt, vil vælge også at autocampere her i landet, med øget omsætning i landdistrikterne, og
med heraf følgende øget momsindtægter.
6. Skatteministeriet
ligesom der vil være et tab fra de autocampere, der sælges i dag.
Kommentar:
Et vist værditab på de autocampere som findes i dag, vil der naturligvis være, dog ret begrænset.
Dette begrundes bla. i at mange som investerer i en autocamper, gør det som en langsigtet
investering, og afskrivningen over denne periode medfører begrænset tab ved et evt. salg.
Samtidig er de autocampere, som typisk kører på de Danske veje, en del brugte Tyske autocampere,
som har taget den første og største afskrivning i Tyskland, samt, pga. afgiften, autocampere af de
skrabede modeller, med skrabet camping indretning.
Kigger man på data fra Danmarks Statistik på biler til beboelse, autocamper, afspejler dette ikke
autocamperen efter den nugældende definition.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Henvendelse af 18/12-15 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1583961_0004.png
DACF 2015-12-17
På nær de godt 100 stk. autocamper pr år som er blevet solgt i Danmark efter den nugældende
definition, vil alle de i DS opgivne biler til beboelse væsentlig kunne betragtes som alm. personbil og
ikke blive berørt af afgiftsændringer.
Afsluttende bemærkning:
DACF ønsker et møde med Skatteministeren.
DACF ønsker at indgå som interesse partner og hørings partner ved en eventuel ændring af
autocamper afgifterne.
Baggrunden for disse ønsker er, at det er DACF’s opfattelse, at autocamper livsstilen er langt fra den
livsstil som typisk føres af ikke autocampister, med storbys ferier / all inklusive ferier m.m.
Denne livsstil er i stor udstrækning ukendt.
Det er umulig for DACF at viderebringe dette uden et møde.
DACF vil kunne bidrage med viden herom, og tage disse forhold med i betragtning i forhandlingerne.
Link:
Bla. til underbygning af ovenstående, henvises til følgende link, som fortæller lidt om hvordan
autocamperen bruges.
Autocamper adfærd:
http://campervenner.dk/autocamper/wp-content/uploads/2014/12/Autocamper-
adfaerd_20152711.pdf
Derudover link til ”Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, potentiale i Landdistrikterne”.
http://mbbl.dk/publikationer/potentialet-autocamperturisme-med-fokus-paa-
landdistrikter
Beregninger, se nedenfor.
DACF Dansk Autocamper Forening.
Jes Aabo / Max Watson
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Henvendelse af 18/12-15 fra DACF - Dansk Autocamper Forening vedrørende registreringsafgift på autocampere L 69
1583961_0005.png
DACF 2015-12-17
Bilag:
Autocampere solgt 2014
Norge
Sverige
Danmark
Indbyggere
5.100.000
9.600.000
5.600.000
2014 Stk
2.527
3.967
130
Autocampere /
mill. Indbyggere
495
413
23
Omregnet DK
potentiale
2.775
2.314
2.474
Autocampere / mill. Indbyggere
500
400
300
200
100
0
Norge
Sverige
Danmark
23
495
413
Beregning af årlig øget skatteprovenu, før provenuet ved autocampering i Danmark:
Provenu
DK 2014 salget, nuværende
model
Stykafgift modellen
Ingen registreringsafgift,
Foreslået model
Break even ved ingen afgift, mod
nuværende model
stk/år
130
1.800
2.500
350
Moms
13.000.000
270.000.000
375.000.000
52.500.000
Registrerings
afgift
Ejerafgift
Total
53.300.000
328.500.000
381.250.000
53.375.000
Pr Enhed
400.000
180.000
150.000
150.000
39.000.000 1.300.000
54.000.000 4.500.000
6.250.000
875.000
Statens samlede provenu fordelt på afgiftstype
Ejerafgift
400.000.000
350.000.000
300.000.000
250.000.000
200.000.000
150.000.000
100.000.000
50.000.000
0
DK 2014 salget,
nuværende model
Stykafgift
modellen
Ingen
Break even ved
registreringsafgift, ingen afgift, mod
Foreslået model nuværende model
Registrerings afgift
Moms
Underbygges gerne ved et møde med Skatteministeriet.
DACF.dk
Jes Aabo,
[email protected]
4014 3768 - Max Watson,
[email protected]
4015 7200