DACF 2015-12-17
Til Folketinget – Skatteudvalget
Kommentar til Skatteministeriets svar af 14. december 2015, til Skatteudvalget omkring
registreringsafgift på Autocamper.
1. Skatteministeriet:
Afgiftens størrelse skal ses i forhold til, at autocampere ikke alene kan anvendes til ferieformål, men
også til almindelig kørsel ligesom andre personbiler. Endvidere skal det undgås, at autocampere
substituerer almindelige personbiler.
Kommentar:
Autocamperen kan, med den nuværende definition af autocamper, med bla. minimum 4 egentlige
sovepladser, ikke anvendes som alm. personbil.
Størrelsen alene af autocamperen betyder, at der er umuligt at anvende ordinære
parkeringspladser, herunder parkeringspladser i byerne og ved indkøbsmulighederne, og i villa
kvarterene. Heller ikke ved arbejdsplads relaterede parkeringspladser.
Autocamperen kan, og vil på ingen måde kunne substituere en alm. personbil.
2. Skatteministeriet:
Ejerafgiften tilskynder endvidere til at vælge en autocamper med god brændstoføkonomi, hvilket ikke
er tilfældet med vægtafgiften, som busser betaler.
Kommentar:
Der henvises til kommentar i punkt 5. En T/R for 2 til med fly NY, bruger samme brændstofmængde
som en typisk autocamper bruger på et år.
Ønske om en brugerafgift svarende til privatbus, er også ønske om et enklere system for
autocampere. Det kan være svært, sommetider umuligt, at fremskaffe informationer som på en
personbil, hvilket medfører helt urimelige brugerafgifter.
Endelig er autocamperen i sagens natur, væsentlig større end en personbil som alene anvendes til
personbefordring. At anvende samme kriterier og skala på autocamperen vil betyde, i forhold
kørselsniveauet, alt for høje ejeromkostninger.
Ejerafgift for privatbus ligger stadig langt over ejerafgifter for mindre Personbiler.
DACF.dk
Jes Aabo,
4014 3768 - Max Watson,
4015 7200