Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1)
J. nr. 15-3135149
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal ud-
ligning og generelle tilskud til kommuner
(Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016)
§1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, foreta-
ges følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes som
4. pkt.:
”For ejerboliger, jf. vurderingslovens § 1, udgør reguleringsprocenten 0 pct. i 2016.”
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 24, stk. 7,
indsættes som
3. pkt.:
”Ved opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2016 fast-
sættes det endelige beskatningsgrundlag på baggrund af de afgiftspligtige grundværdier, som en
reguleringsprocent i henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat på 6,6 pct. i 2016 efter
Skatteministeriets skøn ville have medført.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
En nedsættelse af grundskylden for en ejendom for skatteåret 2016, der er en følge af
denne lovs § 1, nr. 1, foretages ved afkortning af den eller de opkrævninger af ejendomsskat, der
forfalder til betaling den 1. juli 2016 eller senere. Er der tale om mere end en rate, fordeles nedsæt-
telsen ligeligt på alle raterne. Kan nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2016 til ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov
om kommunal ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen ikke senest den 1.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
2
oktober 2016, har den skattepligtige fra denne dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har den 19. novem-
ber 2015 i forbindelse med aftale om finanslov for 2016 indgået en aftale om at fastfryse beskat-
ningsgrundlaget for grundskylden for ejerboliger fra 2015 til 2016.
Boligejere vil dermed som udgangspunkt betale det samme i grundskyld i 2016 i kroner og øre, som
de gjorde i 2015. Der er afsat 570 mio. kr. i 2016 efter tilbageløb og adfærd til formålet.
Regeringen arbejder desuden på at udvikle et nyt ejendomsvurderingssystem. Det nye ejendoms-
vurderingssystem skal gøre ejendomsvurderingerne mere retvisende og derved genskabe tilliden til
ejendomsvurderingssystemet og styrke borgernes retssikkerhed.
Folketingets partier vil primo 2016 blive indkaldt til politiske forhandlinger om rammerne for ind-
retningen af det fremtidige ejendomsvurderingssystem. I forbindelse med forhandlingerne vil over-
gangen fra det nuværende ejendomsbeskatningssystem til det nye ejendomsbeskatningssystem base-
ret på nye ejendomsvurderinger blive fastlagt.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Som led i skattestoppet blev der fra og med 2003 indført en stigningsbegrænsning for den afgifts-
pligtige grundværdi, en reguleringsprocent, som danner grundlag for opgørelsen af den enkelte bo-
ligejers betaling af grundskyld. Derved sættes et loft over stigninger i grundskyldsbetalingerne, der
for 2016 indebærer, at stigningen maksimalt kan udgøre 6,6 pct.
Formålet med dette lovforslag er at gennemføre fastfrysningen af grundskylden for ejerboliger i
2016. Det foreslås med lovforslaget, at den afgiftspligtige grundværdi for ejerboliger ikke skal stige
fra 2015 til 2016, dvs. at den såkaldte reguleringsprocent nedsættes fra 6,6 pct. til 0 pct. for disse
ejendomme. Det betyder, at ejerboligejerne som udgangspunkt skal betale det samme eller mindre i
grundskyld i kroner og øre end året før. Hvis der sker væsentlige ændringer i ejendommens forhold,
eller grundskyldspromillen forhøjes, kan det dog betyde, at skattebetalingen samlet set stiger.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten kan af tidsmæssige årsager ikke nå at blive indregnet i beta-
lingen af grundskyldens første rate i 2016, men vil i stedet ske i forbindelse med opkrævningen af
ejendomsskat i 2. halvår 2016. Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet i forbindelse med opkræv-
ningen af ejendomsskat i 2. halvår 2016 eller udbetalt senest den 1. oktober 2016, vil beløbet blive
forrentet fra den dato efter de gældende regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af ejen-
domsskat.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
4
Det foreslås, at virkningen af nedsættelsen af reguleringsprocenten, for så vidt angår kommunale
tilskuds- og udligningsbeløbene, bliver neutraliseret i forbindelse med efterreguleringen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2016.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Gældende ret
Det følger af lov om kommunal ejendomsskat, at grundskyld betales med en af kommunalbestyrel-
sen fastsat promillesats af det laveste beløb af henholdsvis den aktuelle grundværdi med eventuelle
fradrag og grundskatteloftsværdien, jf. lovens § 1, stk. 2. Den enkelte boligejers grundskyldsbeta-
ling fremkommer som grundskyldspromillen (skattesatsen) ganget med den afgiftspligtige grund-
værdi (skattegrundlaget).
Grundskylden opkræves af kommunerne i to eller flere lige store rater efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse, jf. § 27, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat. Hvis der sker en ændring
af skatteberegningen m.v., som medfører, at boligejeren skal have tilbagebetalt ejendomsskat, har
boligejeren efter § 29, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat krav på rente i henhold til opkræv-
ningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling
sker. Sker godtgørelsen i form af afkortning i det skattebeløb, der skal erlægges ved førstkommende
opkrævning, beregnes renterne for tiden til sidste rettidige betalingsdag ved denne opkrævning.
Fra og med 2003 blev der indført en stigningsbegrænsning for grundskylden. Grundskatteloftet fast-
sættes på baggrund af den værdi, som lå til grund for det foregående års betaling af grundskyld,
forhøjet med en reguleringsprocent. Reguleringsprocenten fastsættes af finansministeren med til-
slutning af Folketingets Finansudvalg som den skønnede stigning i det samlede kommunale ud-
skrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct., jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat. Re-
guleringsprocenten kan dog ikke overstige 7 pct. Derved sættes altså et loft over stigninger i grund-
skyldsbetalingerne.
I tilfælde af væsentlige ændringer for den konkrete ejendom, dvs. hvor der er sket ændring af ejen-
dommens areal, anvendelse eller planforhold, vil der skulle foretages en ny vurdering af ejendom-
men baseret på disse forhold, jf. vurderingslovens § 33, stk. 17 og 18. Reguleringsprocenten vil dog
skulle indregnes, når grundskatteloftet for disse ejendomme skal fastsættes. Dette sker ud fra en
vurdering af, hvad ejendommens værdi baseret på de ændrede forhold ville have været i det såkaldte
basisår. Værdien i basisåret fremskrives derefter til det aktuelle år med reguleringsprocenterne i de
mellemliggende år, når loftet skal fastsættes. Der sker også en genberegning af loftet ved bortfald af
fradrag for forbedringer, jf. § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat, og når der er sket ændring
af fritagelser for grundskyld, jf. § 1, stk. 6, i lov om kommunal ejendomsskat.
Et flertal i Folketingets Finansudvalg har den 10. juli 2015 tiltrådt aktstykke nr. 147 (2014-15) fra
Finansministeriet, hvorved der ved beregning af loftet for grundskyld for 2016 anvendes en skønnet
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
5
stigning i det kommunale udskrivningsgrundlag for 2015-2016 på 3,6 pct. Reguleringsprocenten for
2016 udgør herefter 6,6 pct.
Hvorvidt den enkelte boligejers skattebetaling stiger mere eller mindre end stigningen i den afgifts-
pligtige grundværdi, afhænger endvidere af, om grundskyldspromillen ændres. Det er kommunerne,
der fastlægger grundskyldspromillen. Grundskyldspromillen skal udgøre mindst 16 og højst 34.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2015 vedtaget deres budgetter for 2016. I forbindelse med
fastlæggelsen af budgetterne for 2016 har kommunerne samlet set budgetteret med et diskretionært
fald i grundskylden på knap 49 mio. kr. Det dækker over en stigning i grundskyldspromillen i en
enkelt kommune på 0,34 og nedsættelser af grundskyldspromillen i andre kommuner (svarende til
en reduktion af grundskyldsprovenuet på 51 mio. kr.).
De afgiftspligtige grundværdier indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den foreløbige
opgørelse af udligningen for et tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligtige grundværdier for til-
skudsåret opgjort i maj i året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og dertil
hørende statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, sker der ikke efterfølgende reguleringer her-
af. For de kommuner, der vælger selvbudgettering, foretages der i året 2 år efter tilskudsåret en ef-
terregulering af tilskuds- og udligningsbeløbene på grundlag af en endelig opgørelse af udskriv-
ningsgrundlaget og de afgiftspligtige grundværdier for tilskudsåret.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2015 vedtaget deres budgetter for 2016 ud fra gældende
regler.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås at gennemføre en fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2016 for ejerboliger.
Dette indebærer, at reguleringsprocenten for grundskatteloftet for 2016 for disse ejendomme ned-
sættes fra 6,6 pct. til 0 pct., således at den afgiftspligtige grundværdi for 2015 videreføres til 2016.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten til 0 betyder således, at ejerboligejerne som udgangspunkt
skal betale det samme eller mindre i grundskyld i kroner og øre end året før, medmindre der sker
væsentlige ændringer i ejendommens forhold eller lign. I den ene kommune, som har truffet diskre-
tionær beslutning om at hæve grundskyldspromillen, kan visse ejerboligejere dog opleve, at skatte-
betalingen stiger.
Nedsættelsen er målrettet ejerboliger, dvs. parcelhuse, rækkehuse, ejerlejligheder, sommerhuse
m.v., der efter vurderingslovens § 1 vurderes i ulige år. Afgrænsningen af ejerboliger foretages så-
ledes på baggrund af den eksisterende sondring mellem ejerbolig og andre ejendomme i vurderings-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
6
loven, som også er afgørende for, om ejendommen skal vurderes i ulige år (ejerboliger) eller lige år
(andre ejendomme).
Fastfrysningen vil derfor ikke omfatte f.eks. udlejnings- eller andelsejendomme, medmindre ejen-
dommene vurderes i ulige år. Disse ejendomme vil dog fortsat være omfattet af den almindelige
stigningsbegrænsning, som indebærer, at den afgiftspligtige grundværdi højst kan stige med 6,6 pct.
fra 2015 til 2016.
Det er af tidsmæssige grunde ikke praktisk muligt at indregne nedsættelsen af reguleringsprocenten
for 2016 i opkrævningen af grundskyldens første rate i 2016. Opkrævningen af første rate vil derfor
basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i loftet på 6,6 pct. er indregnet. Det foreslås derfor, at
den fulde nedsættelse i stedet indregnes i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår
2016.
Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår
2016 eller udbetalt senest den 1. oktober 2016, foreslås det, at beløbet forrentes fra denne dato efter
de gældende regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af ejendomsskat, jf. § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2,
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1. oktober 2016 og indtil beta-
ling sker.
For de kommuner, der har valgt selvbudgettering i 2016, foreslås det, at virkningen af forslaget ved-
rørende tilskuds- og udligningsbeløbene bliver neutraliseret i forbindelse med efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for 2016.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Grundskyld af ejerboliger skønnes i 2015 at medføre et provenu på ca. 15,5 mia. kr. Efter gældende
regler skønnes et provenu i 2016 på ca. 16,25 mia. kr. ved en regulering af beregningsgrundlaget for
den kommunale grundskyld på 6,6 pct.
Forslaget om en fastfrysning af grundskylden for ejerboliger skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 755 mio. kr. i 2016. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at
udgøre ca. 570 mio. kr.
En fastfrysning af grundskylden i 2016 har afledte, men aftagende provenumæssige konsekvenser
de efterfølgende år som følge af reglerne om stigningsbegrænsning. Den varige virkning skønnes på
den baggrund til et mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
1579207_0007.png
7
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af lovforslaget
Mio. kr. (2016-niveau)
2016 2017
Umiddelbart mindreprovenu
-755
-675
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
-570
-510
2018
-560
-425
2019
-485
-365
2020 Varigt
-445
-100
-335
-75
Fastfrysning af grundskylden ventes i vidt omfang kapitaliseret i grund- og ejendomspriser, særligt i
og omkring større byer. Den lavere grundskyld er til fordel for nuværende boligejere. Nye boligeje-
re får isoleret set også en fordel af lavere grundskyld, men det opvejes af, at de skal betale mere og
evt. optage mere gæld, for at købe de pågældende ejendomme. Det er vurderingen, at fastfrysningen
af grundskylden ikke forøger arbejdsudbuddet.
Provenuet fra grundskylden tilfalder kommunerne. De økonomiske konsekvenser for kommunerne i
2016 og frem vil indgå i drøftelserne om kommunernes økonomi for 2017 i foråret 2016.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
En fastfrysning af grundskylden vil medføre, at der skal foretages en genberegning af grundskylden,
hvor reguleringsprocenten på 6,6 pct. er nedsat til 0 pct., og at effekten heraf skal indregnes i for-
bindelse med opkrævningen af ejendomsskatter for 2. halvår 2016.
For kommunerne skønnes der at være administrative omkostninger til systemtilretninger, genbereg-
ning af grundskyld, udsendelse af nye ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 7,8 mio. kr. Derudover
skønnes der at være administrative omkostninger til betjening af borgere.
Derudover skønnes lovforslaget at medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT på
ca. 1,3 mio. kr.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
1579207_0008.png
8
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er den 11. december 2015 sendt i høring med frist den 8. januar 2016 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fæl-
lesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, CEPOS,
Cevea, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Landbrugsrådgiv-
ning, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Den Danske Landinspektørforening, DI, Ejen-
domsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Foreningen Danske Revisorer, FSR -
danske revisorer, Grundejernes Landsforening, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteret-
ten, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes Landsorganisation, Realkreditfor-
eningen, Realkreditrådet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Vurderingsan-
kenævnsforeningen, Ældreboligrådet, Ældresagen.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslaget skønnes at medføre et
offentligt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 570
mio. kr. i 2016 og ca. 510 mio.
kr. i 2017. Den varige virkning
skønnes til et mindreprovenu på
ca. 75 mio. kr. (2016-niveau).
Provenuet fra grundskylden
tilfalder kommunerne. For de
kommuner, der har valgt selv-
budgettering i 2016, vil virk-
ningen af forslaget vedrørende
tilskuds- og udligningsbeløbene
blive neutraliseret i forbindelse
med efterreguleringen af til-
skuds- og udligningsbeløb i
2016.
For kommunerne skønnes der at
være administrative omkostnin-
ger til systemtilretninger, gen-
beregning af grundskyld, ud-
sendelse af nye ejendomsskat-
tebilletter m.v. på ca. 7,8 mio.
kr. Derudover skønnes der at
være administrative omkostnin-
ger til betjening af borgere.
Derudover skønnes lovforslaget
at medføre engangsomkostnin-
ger til systemtilretninger i
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for det offentlige
Ingen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
1579207_0009.png
9
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
SKAT på ca. 1,3 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Grundskatteloftet fastsættes på baggrund af den værdi, som lå til grund for det foregående års beta-
ling af grundskyld, forhøjet med en reguleringsprocent, jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejen-
domsskat. Reguleringsprocenten for 2016 udgør 6,6 pct.
Det foreslås, at reguleringsprocent i 2016 nedsættes til 0 pct. for ejerboliger, således at den afgifts-
pligtige grundværdi for 2015 videreføres til 2016 for disse ejendomme. Dette indebærer en nominel
fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2016 for ejerboliger.
Fastfrysningen af den afgiftspligtige grundværdi vil gælde for ejerboliger. Afgrænsningen af ejerbo-
liger sker i overensstemmelse med sondringen mellem ejerboliger og andre ejendomme i vurde-
ringslovens § 1. I henhold til vurderingslovens § 1 vurderes ejerboliger i ulige år, mens andre ejen-
domme vurderes i lige år.
I forbindelse med SKATs ejendomsvurderinger inddeles ejendommene i benyttelseskoder. Ejerbo-
ligerne, der vurderes i ulige år, er følgende, jf. bekendtgørelse nr. 814 af 26. juni 2007, om hvilke af
landets faste ejendomme der vurderes i ulige år, og hvilke der vurderes i lige år:
Benyttelses-
kode
01
08
11
21
26
Beskrivelse af de omfattede ejendomme
Beboelse (ejendomme med mindre end 4 lejligheder)
Sommerhus
Kommunal beboelses- og forretningsejendom (ejendomme til beboelse med min-
dre end 4 lejligheder)
Etageejerlejlighed med 1 lejlighed
Ejerlejlighed i lav bebyggelse
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
1579207_0010.png
10
27
29
41
48
Ejerlejlighed i rækkehus
Anden ejerlejlighed på fremmed grund (ejerlejligheder til beboelse i etageejen-
domme)
Beboelse på fremmed grund (ejendomme med mindre end 4 lejligheder)
Sommerhus (kolonihavehus) på fremmed grund.
Fastfrysningen vil derfor ikke omfatte f.eks. udlejnings- eller andelsejendomme, medmindre ejen-
dommene er omfattet af en af ovenstående benyttelseskoder. Hvis f.eks. en udlejnings- eller andels-
ejendom er opdelt i ejerlejligheder, vil de enkelte ejerlejligheder desuden kunne være omfattet af
benyttelseskode 21, 26 eller 27, og dermed være omfattet af fastfrysningen.
Det er alene reguleringen af grundskatteloftet på 6,6 pct. i 2016, der aflyses. Grundskyldspromillen
fastfryses ikke. Ejerboligejere i den kommune, hvor grundskyldspromillen stiger i 2016, jf. afsnit
3.1., vil derfor kunne opleve en stigning i kroner og øre i grundskyldsbetalingen.
Derudover vil ejerboligejerne kunne opleve en stigning i den faktiske grundskyldsbetaling i 2016,
hvis der bliver tale om en højere afgiftspligtig grundværdi på grund af væsentlige ændringer for den
konkrete ejendom, jf. § 1, stk. 4-6, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det drejer sig bl.a. om nye grunde og grunde, hvor der – som følge af ændringer af ejendommens
areal, anvendelse eller planforhold – foretages en ansættelse efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18,
jf. stk. 4, grunde, hvor fradrag for grundforbedringer bortfalder, jf. stk. 5, og grunde, hvor der sker
en ændring i en fritagelse for grundskyld, jf. stk. 6. Nedsættelsen af reguleringen af grundskattelof-
tet fra 6,6 pct. til 0 pct. vil dog også skulle indregnes, når grundskatteloftet for disse ejendomme
skal fastsættes.
Til § 2
Kommunerne har senest den 15. oktober 2015 vedtaget deres budgetter for 2016. Til brug for kom-
munernes budgetlægning har Social- og Indenrigsministeriet i juli 2015 udmeldt de statsgaranterede
tilskuds- og udligningsbeløb til kommunerne. En af forudsætningerne for beregning af de statsga-
ranterede tilskuds- og udligningsbeløb for 2016 var et skøn for de afgiftspligtige grundværdier, der
blev beregnet med en fremskrivningsprocent på 6,6. Denne forudsætning har indgået i den enkelte
kommunes grundlag for at vælge mellem statsgaranti og selvbudgettering for 2016.
Efterreguleringen af tilskud og udligning for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2016,
opgøres i juni 2018 og afregnes med kommunerne i de første tre måneder af 2019. I henhold til § 30
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner fastsætter social- og indenrigsmi-
nisteren regler om opgørelse af kommunernes beskatningsniveauer, beskatningsgrundlag, udskriv-
ningsgrundlag og nettodrifts- og anlægsudgifter.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
11
Vedtages dette lovforslag, indebærer det, at reguleringsprocenten for 2016 ændres fra 6,6 til 0 pct.
Reguleringsprocenten på 0 pct. vil som udgangspunkt indgå i grundlaget for efterreguleringen i
2018 af tilskud og udligning for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2016.
Det foreslås, at efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2016 i stedet skal
ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som en reguleringsprocent på 6,6 pct. i 2016 skønnes
at ville have medført.
Forslaget indebærer, at virkningerne af fastfrysningen af grundskylden for efterreguleringen af til-
skud og udligning til de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2016, neutraliseres. Bereg-
ningen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2016 bliver således for alle kommuner baseret på en re-
guleringsprocent på 6,6 pct., uanset om den enkelte kommune har valgt selvbudgettering eller ej.
Neutraliseringen sker på baggrund af et skøn foretaget af Skatteministeriet, da det ikke uden videre
systemmæssigt er muligt at opgøre det præcise skattegrundlag baseret på en fiktiv reguleringspro-
cent på 6,6 sammenholdt med de faktiske oplysninger, der foreligger i 2018. Skønnet foretages
umiddelbart inden opgørelsen af efterregulering af tilskud og udligning i juni 2018.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det er således
foreslået, at loven skal træde i kraft med det samme, for at sikre at kommunerne og SKAT hurtigst
muligt kan administrere efter de foreslåede regler om fastfrysning af grundskylden og indregning
heraf i 2. halvår 2016.
Det foreslås i
stk. 2,
at fastfrysningen af grundskylden for ejerboliger har virkning fra og med skat-
teåret 2016. Det indebærer, at fastfrysningen får fuld effekt for 2016, og at der derfor skal ske gen-
beregning af grundskylden for hele 2016.
Det er af tidsmæssige grunde ikke praktisk muligt at indregne nedsættelsen af reguleringsprocenten
for 2016 i opkrævningen af grundskyldens første rate i 2016. Opkrævningen af første rate vil derfor
basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i loftet på 6,6 pct. er indregnet.
Bestemmelsen indebærer, at de ejerboligejere, som har betalt en for høj første rate, skal have ind-
regnet differencen. Det foreslås, at differencen indregnes som en nedsættelse af de efterfølgende
opkrævninger af ejendomsskatter for 2. halvår 2016.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
12
Nedsættelsen skal svare til forskellen mellem den grundskyld, der er betalt af den enkelte ejerbolig-
ejer i 1. halvår 2016, og den grundskyld, der ville være blevet pålignet ejendommen i 1. halvår 2016
med en reguleringsprocent på 0 pct. Nedsættelsen fordeles ligeligt på de efterfølgende opkrævnin-
ger af ejendomsskatter, der forfalder til betaling den 1. juli 2016 eller senere. Der sker ikke en for-
rentning af nedsættelsen.
For at sikre mod den situation, hvor nedsættelsen overstiger ejendomsskatterne for 2. halvår 2016,
foreslås det, at den overskydende del af nedsættelsen udbetales den 1. oktober 2016 til ejendom-
mens ejer på dette tidspunkt.
Udbetales den overskydende del af nedsættelsen ikke senest den 1. oktober 2016, foreslås det, at
beløbet fra denne dato forrentes i henhold til reglerne om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskatter, jf. § 29, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i hen-
hold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned fra
og med 1. oktober 2016 og indtil betaling sker.
Den foreslåede løsning svarer til den fremgangsmåde, der har været anvendt i forbindelse med ind-
førelsen af grundskatteloftet fra skatteåret 2003 samt nedsættelserne af den amtskommunale grund-
skyldspromille for landbrugsejendomme m.v. for skatteårene 2005, 2006 og 2007.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
13
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 1.
---
Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2,
opgøres som den skønnede stigning i det
samlede kommunale udskrivningsgrundlag
for skatteåret tillagt 3 pct. Den skønnede
stigning for udskrivningsgrundlaget fastsæt-
tes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Reguleringspro-
centen kan højst udgøre 7 pct.
Stk. 4. ---
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august
2013, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes som
4. pkt.:
”For ejerboliger, jf. vurderingslovens § 1,
udgør reguleringsprocenten 0 pct. i 2016”
§2
I lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret
senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30. august
2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 24, stk. 7,
indsættes som
3. pkt.:
”Ved opgørelsen af efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret
2016 fastsættes det endelige beskatnings-
grundlag på baggrund af de afgiftspligtige
grundværdier, som en reguleringsprocent i
henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal
ejendomsskat på 6,6 pct. i 2016 efter Skat-
teministeriets skøn ville have medført.”
§ 24.
---
Stk. 7.
I året to år efter tilskudsåret foretages
en opgørelse af efterreguleringsbeløb efter
denne lov for de kommuner, der har valgt at
budgettere med deres eget skøn over ud-
skrivningsgrundlaget, jf. stk. 3. Efterregule-
ringsbeløbene beregnes som forskellen mel-
lem de tilskud eller bidrag efter §§ 2, 7, 12,
13, 14 og 22, der er afregnet i tilskudsåret, og
de tilsvarende tilskud og bidrag beregnet på
grundlag af de endeligt opgjorte beskat-
ningsgrundlag, udgiftsbehov og indbyggertal
for tilskudsåret.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 66: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016) samt resumé.
14
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
En nedsættelse af grundskylden for
en ejendom for skatteåret 2016, der er en
følge af denne lovs § 1, nr. 1, foretages ved
afkortning af den eller de opkrævninger af
ejendomsskat, der forfalder til betaling den 1.
juli 2016 eller senere. Er der tale om mere
end en rate, fordeles nedsættelsen ligeligt på
alle raterne. Kan nedsættelsen ikke fuldt ud
ske ved afkortning, udbetales den oversky-
dende del af nedsættelsen den 1. oktober
2016 til ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i
lov om kommunal ejendomsskat. Udbetales
den overskydende del af nedsættelsen ikke
senest den 1. oktober 2016, har den skatte-
pligtige fra denne dato krav på en rente i
henhold til § 29, stk. 4, i lov om kommunal
ejendomsskat.