Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J. nr. 15-2311412
Forslag
til
Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatte-
loven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven
(Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning
m.v.)
§1
I lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. janu-
ar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I overskriften før § 16 indsættes efter ”Afskrivning”: ”og bortfald”.
2.
I
§ 16
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk. 2.
Overskydende beløb hos restanceinddrivelsesmyndigheden, der ikke overstiger 200
kr., bortfalder, når udbetaling over Nemkontosystemet ikke har kunnet finde sted inden for en
periode på 3 måneder.”
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 202 af 27. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”tillæg som nævnt i § 59, 4. pkt.,” til: ”rente som nævnt i §
59,”.
2.
I
§ 56, 1. pkt.,
indsættes efter ”fremrykket”: ”eller udskudt”.
3.
I
§ 62 C
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3. Beløb på 200 kr. eller derunder afgangsføres, når udbetaling over Nemkontosystemet
ikke kan finde sted inden for en periode på 3 måneder efter afgørelsen om udbetaling.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som ændret ved
lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages følgende ændring:
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-2-
1.
I
§ 8 Y, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens
modtagelse.” til: ”i forbindelse med virksomhedens selvangivelsesfrist for det indkomstår,
hvori købet er foretaget.”
§4
I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 16 c, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
”En debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter virksomhedens ophør.”
2.
I
§ 16 c, stk. 3, 3. pkt.,
ændres ”er mindre end 5.000 kr.” til: ”er større end 200 kr. og min-
dre end 5.000 kr.”
3.
I
§ 16 c, stk. 4, 3. pkt.,
ændres ”100 kr.” til: ”200 kr.”
4.
I
§ 16 c, stk. 4,
indsættes efter 4. pkt.:
”En kreditsaldo på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3 år efter
registreringen af virksomhedens ophør.”
§5
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af
20. maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015, foretages følgende æn-
dringer:
1.
§ 29 B, stk. 2, 3.- 5. pkt.
affattes således:
”Når et selskab, der ikke indgår i en sambeskatning, eller alle selskaber i en sambeskatning i
løbet af et indkomstår etablerer ny koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkomsten i selskabet
eller selskaberne inden etableringen af koncernforbindelse ikke medregnes under sambeskat-
ningen ved indkomstårets udløb, kan acontoskat, som selskabet eller selskaberne har angivet,
i stedet henføres til indkomstperioder før etableringen af koncernforbindelsen. Det er en be-
tingelse, at anmodning herom indgives af de berørte selskaber senest den 1. februar i året efter
indkomståret eller senest 3 måneder efter etableringen af koncernforbindelsen. Der beregnes
ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acontoskat som nævnt i 3. pkt.”
2.
§ 29 B, stk. 8, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
”Denne procentsats fradrages en andel svarende til den i § 17, stk. 1, nævnte procent. Herefter
ganges procenten med 480/360 og afrundes til en decimal.”
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
§ 3 har virkning fra og med indkomståret 2016.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-3-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets formål og baggrund
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Udvidelse af adgangen til at betale acontoskat ved etablering af koncernforbin-
delse
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Lovforslaget
3.2. Forlængelse af fristen for indberetning af kontant betaling
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Lovforslaget
3.3. Indførelse af bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har en gæld på skatte-
kontoen
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Lovforslaget
3.4. Forhøjelse af bagatelgrænsen for udbetalinger fra skattekontoen
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Lovforslaget
3.5. Indførelse af bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har et tilgodehavende
på skattekontoen
3.5.1. Gældende ret
3.5.2. Lovforslaget
3.6. Overskydende skat på 200 kr. eller derunder, som ikke kan udbetales over Nem-
kontosystemet, bortfalder
3.6.1. Gældende ret
3.6.2. Lovforslaget
3.7. Indførelse af bagatelgrænse for udbetaling fra restanceinddrivelsesmyndigheden
3.7.1. Gældende ret
3.7.2. Lovforslaget
3.8. Præcisering vedrørende betalingsfristen i lovgivningen om et Offentligt Beta-
lingssystem
3.8.1. Gældende ret
3.8.2. Lovforslaget
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-4-
1. Indledning
Der har i længere tid været kritik af SKATs udsendelse af indbetalingskort og udstedelse af
checks på småbeløb. For at imødekomme denne kritik og sikre en hensigtsmæssig balance
mellem værdien for skatteyderne af en præcis afregning og omkostningerne ved administrati-
onen forbundet hermed, foreslår regeringen, at der indføres en bagatelgrænse på 200 kr. i for-
bindelse med udbetaling og opkrævning fra SKAT.
Med lovforslaget sker der en forenkling og effektivisering af administrationen af mindre beta-
linger for både skatteyder og SKAT.
Lovforslaget indeholder en række elementer, som bringer skatteadministrationen mere på lin-
je med skatteydernes opfattelse af, hvad der er fornuftig og omkostningsbevidst administrati-
on. Blandt andet indføres der med forslaget bagatelgrænser på en række ind- og udbetalinger
til og fra SKAT, således at der sikres en hensigtsmæssig balance mellem værdien for skatte-
yderne af en præcis afregning af beløb og omkostningerne ved administrationen forbundet
hermed.
Herudover foreslår regeringen to regelforenklinger, som giver udvidet adgang til at betale
acontoskat og letter de administrative byrder for virksomhederne ved forlængelse af frister.
2. Lovforslagets formål og baggrund
På baggrund af længere tids kritik af SKATs udsendelse af indbetalingskort og udstedelse af
checks på småbeløb har SKAT gennemført en brugerundersøgelse af skatteydernes holdning
til indførelse af bagatelgrænser for betalinger i skattelovgivningen.
Undersøgelsen viste, at omkring 84 pct. af alle virksomheder går ind for, at der indføres baga-
telgrænser for opkrævninger og udbetalinger fra SKAT. Mange virksomheder bemærkede, at
en bagatelgrænse skal gælde både ved opkrævninger og ved udbetalinger.
Undersøgelsen viste, at der er meget forskelligt syn på, hvornår en betaling har en sådan stør-
relse, at den skal falde ind under en bagatelgrænse. Således synes 11,7 pct. af de adspurgte
ikke, at der bør indføres en bagatelgrænse. 66,6 pct. pegede på bagatelgrænser, som ligger i
intervallet 1-200 kr., og 21,7 procent pegede på bagatelgrænser over 200 kr.
Når SKAT udsteder checks på beløb, som af modtageren anses for at være bagatelagtige, er
der risiko for, at modtageren undlader at indløse checken, med den konsekvens at checken
skal annulleres. Udstedelse af en check koster ca. 50 kr., mens en check, som ikke indløses,
koster yderligere 140 kr. i forbindelse med annullation af checken. Hvis en checkmodtager
anser beløbet på checken for at være bagatelagtigt, er der en risiko for, at checken ikke vil
blive indløst. Det koster i sig selv 190 kr. før medregning af lønudgifter og øvrige administra-
tive udgifter.
På baggrund, af de direkte omkostninger ved udstedelse og tilbagekaldelse af checks, som
ikke bliver hævet, sammenholdt med, at 78,3 pct. af de adspurgte i brugerundersøgelsen må
forventes at ville hæve en modtaget check på 200 kr. eller derover, er det valgt at sætte baga-
telgrænsen til 200 kr. Med denne grænse er der lagt vægt på en rimelig balance mellem udgif-
terne ved udbetaling og beløbets størrelse.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-5-
Lovforslaget har endvidere til formål at lempe adgangen for selskaber til at betale acontoskat i
forbindelse med etablering af koncernforbindelse. Med lempelsen gives længere tid til at op-
gøre årets skat i forbindelse med etablering af koncernforbindelse med henblik på at indbetale
ekstra acontoskat for at undgå restskat. Herved bliver reglerne mere fleksible for selskaberne.
Herudover foreslås det at forlænge fristen for virksomhedens indberetning af oplysninger ved-
rørende kontant betaling med henblik på at give virksomhederne en rimelig tid til at foretage
de nødvendige indberetninger og sikre, at virksomhedernes evt. rådgivere får mulighed for at
følge op på, om der er foretaget de nødvendige indberetninger til SKAT, inden der foretages
skattemæssigt fradrag og afskrivning i virksomhedernes regnskaber.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Udvidelse af adgangen til at betale acontoskat ved etablering af koncernforbindelse
3.1.1. Gældende ret
Selskaber betaler acontoskat i løbet af indkomståret. Ordinær acontoskat skal betales hen-
holdsvis senest den 20. marts i indkomståret og senest den 20. november i indkomståret, jf.
selskabsskattelovens § 29 A, stk. 5. Derudover kan selskaber indbetale frivillig acontoskat
frem til den 1. februar i året efter indkomståret, jf. selskabsskattelovens § 29 A, stk. 6.
Ved ændring af ejerforhold kan der ske ændring af sambeskatningsforholdet. Ved udtræden af
en sambeskatning uden indtræden i en ny sambeskatning opstår der en periode, hvor selska-
bets skattepligtige indkomst skal opgøres i en selvstændig særindkomst, jf. selskabsskattelo-
vens § 31, stk. 5.
Selskaber, som indgår i en sambeskatning, betaler acontoskat samlet for hele koncernen, jf. §
29 B, skt. 2. Acontoskatten betales af administrationsselskabet i koncernen, jf. § 31, stk. 6.
Hvis selskabet i en del af året ikke indgår i en sambeskatning, opstår der for perioden en
særindkomst. Ved ind- og udtræden af sambeskatning opdeles indkomsten mellem de to ad-
ministrationsselskaber og en eventuel særindkomst, men hele acontoskatten godskrives som
udgangspunkt det selskab, som er administrationsselskab den sidste dag i året, jf. § 29 B, stk.
2, 2. pkt. Selskaberne kan dog anmode om, at acontoskat, som er betalt inden etableringen af
den seneste koncernforbindelse, henføres til dækning af indkomsten før koncernetableringen,
jf. § 29 B, stk. 2, 3. pkt. Hvis et selskab tidligere i året har indgået i en anden koncernforbin-
delse, kan acontoskat efter anmodning også henføres til denne periode.
Hvis der eksempelvis i forbindelse med et aktiekøb etableres en koncernforbindelse i løbet af
indkomståret, opdeles indkomsten i en særindkomst for selskabet for perioden frem til etable-
ringen af koncernforbindelsen og en koncernindkomst samlet for den nye koncern. Aconto-
skat, som det indtrædende selskab har betalt inden koncernetableringen, henføres som ud-
gangspunkt til administrationsselskabet. Selskaberne kan dog anmode om, at acontoskat, som
selskabet har betalt inden etableringen af koncernforbindelsen, henføres til dækning af ind-
komsten før koncernetableringen (særindkomsten).
Hvis selskabet har betalt for lidt acontoskat i perioden til dækning af indkomsten før koncern-
etableringen, har selskabet mulighed for at indbetale yderligere acontoskat frem til tidspunktet
for etableringen af den nye koncernforbindelse. Men der er ikke adgang til at indbetale yder-
ligere acontoskat til dækning af indkomsten før koncernetableringen efter etableringen af
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-6-
koncernforbindelsen, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. 3. pkt. Dette er kritiseret, fordi
det giver et stort arbejdspres på selskaber, som handles, idet de skal nå at opgøre skatten af
særindkomsten og indbetale frivillig acontoskat inden etableringen af koncernforbindelsen.
Efter gældende regler har selskaberne en frist på 3 måneder efter etableringen af koncernfor-
bindelse til at anmode om, at acontoskat, der er betalt af det handlede selskab inden etablerin-
gen af koncernforbindelsen, omkonteres til dækning af skatten på særindkomsten, jf. sel-
skabsskattelovens § 29 B, stk. 2, 4. pkt.
3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at selskaber, som indtræder i en ny koncernforbindelse, får mulighed for at angi-
ve og indbetale frivillig acontoskat senest den 1. februar i året efter indkomståret efter de al-
mindelige regler til dækning af indkomstskatten vedrørende perioder før etableringen af den
nye koncernforbindelse. Således sidestilles selskaber, der overtages og indgår i en ny kon-
cernforbindelse i løbet af indkomståret, med andre selskaber i forhold til fristen for at betale
acontoskat.
Tilsvarende foreslås det, at fristen for at anmode om omkontering af acontoskat, der er betalt
inden koncernetableringen til dækning af indkomsten for tidligere indkomstperioder, forlæn-
ges til den 1. februar i året efter indkomståret eller senest 3 måneder efter etableringen af den
nye koncernforbindelse. Herved vil fristen for at anmode om omkontering ligge efter sidste
frist for indbetaling af frivillig acontoskat, og selskabet vil have mindst 3 måneder fra etable-
ringen af den nye koncernforbindelse til at indsende anmodningen.
3.2. Forlængelse af fristen for indberetning af kontant betaling
3.2.1. Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer
og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber m.v., som er
skattepligtige efter selskabsskattelovens §§ 1 eller 2, og fonde, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningslovens § 1, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsin-
stitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, jf. ligningslovens § 8 Y, stk.
1. Dette gælder dog ikke, hvis den samlede betaling udgør mindre end 10.000 kr. inkl. moms.
Såfremt virksomheden ikke har betalt via et pengeinstitut eller et betalingsinstitut, kan virk-
somheden efter de gældende regler i stedet foretage indberetning på SKATs hjemmeside om
det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer den leverandør, be-
talingen er foretaget til, jf. ligningslovens § 8 Y, stk. 3. Foretages denne indberetning, kan
virksomheden opretholde sin ret til skattemæssigt fradrag. Efter gældende ret skal indberet-
ningen foretages senest 14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens modta-
gelse, jf. ligningslovens § 8 Y, stk. 3.
3.2.2. Lovforslaget
Med lovforslagets § 3 foreslås det at forlænge den nugældende frist på 14 dage for virksom-
heden til at foretage indberetning til SKAT vedrørende kontant betaling eller betaling ved
check vedrørende køb af varer eller ydelser, der samlet set overstiger 10.000 kr. inkl. moms.
Den nugældende regulering blev indført i 2012 og har i en række tilfælde vist sig at være
unødigt restriktiv. Formålet med bestemmelsen var at modvirke sort arbejde, men bestemmel-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-7-
sen har samtidig vist sig at medføre utilsigtede økonomiske konsekvenser for flere virksom-
heder, der har afregnet skatter og afgifter korrekt og rettidigt, men som følge af manglende
rettidig indberetning har mistet retten til skattemæssigt fradrag vedrørende de anskaffede ak-
tiver.
Det foreslås, at den nugældende frist på 14 dage forlænges, således at indberetningsfristen
vedrørende oplysninger om køb af varer og ydelser, der samlet set overstiger 10.000 kr. inkl.
moms, fremover vil være sammenfaldende med virksomhedens selvangivelsesfrist. Er beta-
lingen sket via et pengeinstitut eller et betalingsinstitut, som sikrer identifikation af såvel beta-
ler som betalingsmodtager, skal der fortsat ikke foretages indberetning til SKAT om det fore-
tagne køb for at få fradrag.
En sådan forlængelse af indberetningsfristen vil sikre, at virksomhederne får en rimelig frist
til at foretage indberetning af de nødvendige oplysninger, og sikre, at virksomhedernes evt.
rådgivere får mulighed for at gøre virksomhederne opmærksom herpå og derved foranledige,
at oplysningerne indberettes.
Med lovforslaget foreslås det ikke at ændre i kravene til de oplysninger, virksomhederne skal
indberette til SKAT for at opretholde den skattemæssige fradragsret. Der skal således fortsat
som minimum foretages indberetning om det betalte beløbs størrelse, betalingsdatoen, sælge-
rens cvr-nummer, sælgers navn, fakturanummeret og fakturadato.
3.3. Indførelse af bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har en gæld på skattekontoen
3.3.1. Gældende ret
Fra august 2013 har alle virksomheder med et cvr- eller se-nummer fået en skattekonto, som
samler betalinger mellem virksomheden og SKAT i en samlet saldo. Hvis virksomheden har
gæld på skattekontoen, tilskrives løbende morarente, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 1. En
mindre gæld i forbindelse med virksomhedsophør kan ofte henføres til, at virksomheden på et
tidspunkt har betalt en fordring for sent uden at være opmærksom på, at der derved er påløbet
et mindre rentebeløb.
Efter opkrævningslovens § 16 c, stk. 3, udsender SKAT rykkere til ophørte virksomheder,
som har gæld på skattekontoen, uanset gældens størrelse. Ved udsendelse af rykkerbrev på-
lægges der et gebyr på 65 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er fastsat i rykkerbrevet,
kan beløbet overgives til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Hvis beløbet bli-
ver stående på skattekontoen vil gælden typisk forælde efter en 3-årig periode.
3.3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at renteberegningen stoppes, hvis virksomheden er ophørt, og saldoen på skatte-
kontoen er på 200 kr. eller derunder. Samtidig foreslås det, at der ikke sendes et rykkerbrev til
ophørte virksomheder, hvor debetsaldoen er på 200 kr. eller derunder. Ved ophør forstås det
tidspunkt, hvor virksomheden registreres hos Erhvervsstyrelsen som ophørt. Herved undgås
det, at SKAT bruger ressourcer og omkostninger på at opkræve og inddrive småbeløb. Her-
udover sikres det, at virksomheden ikke ulejliges med opkrævning og inddrivelse af småbeløb
fra en virksomhedsdrift, som kan være ophørt for lang tid siden. Når gælden er forældet efter
reglerne i forældelsesloven bliver beløbet afskrevet.
3.4. Forhøjelse af bagatelgrænsen for udbetaling fra skattekontoen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-8-
3.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler er der en generel mindstegrænse på 100 kr. for udbetaling af indeståen-
de på skattekontoen, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4. Dette gælder også udbetalinger,
hvor virksomheden har hævet sin udbetalingsgrænse.
3.4.2. Lovforslaget
Af hensyn til, at virksomhederne ikke skal have meget små beløb udbetalt ved overskridelsen
af maksimumsbeløbsgrænsen, foreslås det, at den generelle mindstegrænse for udbetalinger af
indeståender på skattekontoen på 100 kr. forhøjes til 200 kr.
For virksomheder, der ikke har ændret virksomhedens udbetalingsgrænse, vil den foreslåede
mindstegrænse betyde, at virksomhederne ikke får beløb på under 200 kr. udbetalt.
For en virksomhed, som har hævet sin beløbsgrænse til de maksimale 200.000 kr., vil forsla-
get indebære, at der først sker udbetaling, når indeståendet på skattekontoen udgør 200.200
kr. eller derover. I denne situation vil virksomheden få udbetalt den del af saldoen, som over-
stiger 200.000 kr.
Det foreslås, at virksomheder fortsat skal kunne få beløb under 200 kr. udbetalt fra skattekon-
toen. Dette kan ske, ved at virksomheden retter henvendelse til SKAT og beder om at få belø-
bet udbetalt.
3.5. Indførelse af bagatelgrænse for ophørte virksomheder, der har et tilgodehavende på skat-
tekontoen
3.5.1. Gældende ret
Efter gældende regler kan udbetaling af en kreditsaldo ikke ske, før der kan udbetales mindst
100 kr., medmindre virksomheden konkret anmoder om udbetaling, jf. opkrævningslovens §
16 c, stk. 4. I så fald vil virksomheden altid kunne få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Beløb på skattekontoen er som udgangspunkt omfattet af de almindelige regler om 3 års for-
ældelse, medmindre andet er bestemt for de enkelte kravstyper. Den 3-årige forældelse efter
reglerne i forældelseslovens kapitel 5 afbrydes, når skyldneren over for fordringshaveren ud-
trykkeligt eller ved sin handlemåde erkender sin forpligtelse. Det, at SKAT via skattekontoen
udstiller det tilgodehavende beløb, betragtes i praksis som en erkendelse af gælden, og derfor
afbrydes forældelsen af en kreditsaldo løbende, således at beløbet i princippet ikke forældes,
så længe det udstilles på skattekontoen.
For ophørte virksomheder vil beløb på op til 100 kr. således blive stående på skattekontoen på
ubestemt tid. Ved ophør forstås det tidspunkt, hvor virksomheden afregistreres hos Erhvervs-
styrelsen.
3.5.2. Lovforslaget
Det foreslås, at der indføres hjemmel til, at SKAT 3 år efter datoen for virksomhedens afmel-
delse kan indtægtsføre en ophørt virksomheds tilgodehavende på op til 200 kr., hvis virksom-
heden ikke har anmodet om udbetaling inden udløbet af den 3-årige periode. Forslaget skal
ses i sammenhæng med forslaget om at forhøje den generelle minimumsgrænse for udbetaling
fra skattekontoen fra 100 kr. til 200 kr. Med indtægtsførelsen bortfalder virksomhedens krav.
Der er tale om en absolut frist, der ikke afbrydes efter reglerne i forældelseslovens kapitel 5.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
-9-
Fristen regnes fra datoen for virksomhedens afmeldelse.
Herved undgås det, at der hos SKAT ophobes et stort antal skattekonti på ophørte virksomhe-
der, hvor virksomhederne har et tilgodehavende på op til 200 kr., og hvor SKAT ikke udbeta-
ler beløbet på grund af udbetalingsgrænsen.
3.6. Overskydende skat på 200 kr. eller derunder, som ikke kan udbetales over Nemkontosys-
temet, afgangsføres
3.6.1. Gældende ret
Efter gældende regler gælder ingen bagatelgrænse ved udbetaling af overskydende skat, ud
over at der kun udbetales hele kroner, jf. kildeskattelovens § 62, stk. 4. Det betyder, at skatte-
yderen kan modtage overskydende skat på helt ned til 1 krone.
Udbetalingen sker over Nemkontoen. Efter Nemkontosystemet skal alle over 18 år anvise
Nemkonto, hvortil det offentlige kan udbetale beløb, jf. bekendtgørelse nr. 766 af 5. juli 2006
om Nemkontoordningen. Borgere under 18 år, der skal have en udbetaling fra en offentlig
myndighed, skal ligeledes anvise en NemKonto. Øvrige personer herunder udrejste personer
kan anvise en Nemkonto eksempelvis ved at deres udenlandske bankkonto anvises som Nem-
konto.
For skatteydere, der ikke har oprettet en Nemkonto, sker udbetalingen ved, at beløbet overfø-
res til en ventekonto, jf. bekendtgørelse nr. 195 af 24. februar 2012 om ændring af bekendtgø-
relse om Nemkontoordningen. Hermed har SKAT udbetalt beløbet med frigørende virkning.
Digitaliseringsstyrelsen sender i disse tilfælde besked til beløbsmodtageren om, at beløbet er
indsat på en ventekonto, og at udbetaling vil ske, når beløbsmodtageren har anvist en Nem-
konto.
I visse tilfælde er det ikke muligt for SKAT at udbetale et beløb over Nemkontosystemet, selv
om skatteyderen står opført i registret over personer med en Nemkonto. Det skyldes, at der
ikke eksisterer en korresponderende konto i pengeinstituttet, hvortil SKAT kan overføre belø-
bet. At der ikke eksisterer en korresponderende konto i et pengeinstitut, kan eksempelvis
skyldes bankskifte eller anden omlægning, hvor oplysningen om det nye kontonummer endnu
ikke er anvist til Digitaliseringsstyrelsens system over eksisterende Nemkonti. I disse situati-
oner returnerer pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler beløbet ved check.
3.6.2. Lovforslaget
Det foreslås, at overskydende skat på 200 kr. eller derunder, som det ved gentagne forsøg ikke
er lykkedes for SKAT at udbetale over Nemkontosystemet inden for en periode af 3 måneder,
i stedet skal afgangsføres.
Herved undgås det, at SKAT udsender checks med overskydende skat, når beløbet er på 200
kr. eller derunder.
3.7. Indførelse af bagatelgrænse for udbetaling fra restanceinddrivelsesmyndigheden
3.7.1. Gældende ret
Krav under inddrivelse forrentes fra den først i måneden efter modtagelsen hos restanceind-
drivelsesmyndigheden til og med den dag, hvor betaling sker, jf. lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige § 5, stk. 1. Renten beregnes for det antal dage, restancen har bestået. Når der
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 10 -
udsendes brev til kunden om inddrivelsesskridt, f.eks. en rykker med angivelse af sidste retti-
dige betalingsfrist, beregnes renten frem til sidste rettidige betalingsfrist. Ved udsendelse af
rykkerbreve fra restanceinddrivelsesmyndigheden er restancen således tillagt renter til og med
den dag, der er anført i rykkerbrevet. Ved den faktiske betaling sker den egentlige tilskrivning
af renten frem til betalingsdagen. Hvis restancen bliver betalt inden den dag, som er anført i
rykkerbrevet, er den beregnede rente for høj, hvorved der opstår et mindre tilgodehavende til
den tidligere skyldner. Tilsvarende kan der opstå tilgodehavender til skyldneren, hvis den
sidste rate af lønindeholdelse overstiger restgælden under inddrivelse, hvorved der inddrives
for meget.
Efter gældende regler udbetales ethvert beløb uanset beløbsstørrelse, hvis der i forbindelse
med inddrivelsen indbetales for meget eller for tidligt, eller der inddrives for meget i forhold
til den samlede saldo af gæld under inddrivelse. Overskydende beløb udbetales som udgangs-
punkt over Nemkontosystemet.
I visse tilfælde er det ikke muligt for SKAT at udbetale et beløb over Nemkontosystemet, selv
om skyldneren står opført i registret over personer med en Nemkonto. Det skyldes, at der ikke
eksisterer en korresponderende konto i pengeinstituttet, hvortil SKAT kan overføre beløbet.
At der ikke eksisterer en korresponderende konto i et pengeinstitut, kan eksempelvis skyldes
bankskifte eller anden omlægning, hvor oplysningen om det nye kontonummer endnu ikke er
anvist til Digitaliseringsstyrelsens system over eksisterende Nemkonti. I disse situationer re-
turnerer pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler beløbet ved check. Hvis checkbelø-
bet er beskedent, er der risiko for, at checkmodtageren ikke indløser checken, hvilket fører til,
at checken skal tilbagekaldes. Det betyder, at administrationen med opgørelsen og udbetalin-
gen kan overstige værdien af beløbet til udbetaling.
3.7.2. Lovforslaget
Hvis skyldneren indbetaler for meget i forbindelse med indfrielse af gælden, eller restance-
inddrivelsesmyndigheden inddriver for meget ved lønindeholdelse eller udlæg, skal det over-
skydende beløb tilbagebetales til skyldneren. Det foreslås, at for meget indbetalte eller ind-
drevne beløb på 200 kr. eller derunder, som det ved gentagne forsøg ikke er lykkedes for
SKAT at udbetale over Nemkontosystemet inden for en periode af 3 måneder, i stedet skal
afgangsføres.
3.8. Præcisering vedrørende betalingsfristen i lovgivningen om et Offentligt Betalingssystem
3.8.1. Gældende ret
Kommuner og regioner skal efter reglerne om et Offentligt Betalingssystem indbetale inde-
holdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den første hverdag (bankdag) i måneden. Fristen er
fastlagt med henblik på, at indbetalingen af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag kan
modregnes med statens udbetaling af 12-delsraten over kontoen i et Offentligt Betalingssy-
stem.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal store arbejdsgivere angive og indbetale indeholdt A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag senest den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkom-
sten vedrører. Kommuner og regioner vil være omfattet af reglen om store arbejdsgivere på
grund af antallet af medarbejdere.
Opkrævningslovens regler gælder for indeholdelsespligtige, som er eller skulle være registre-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 11 -
ret hos SKAT, medmindre der er fastsat særlige bestemmelser i anden lovgivning. For så vidt
angår angivelsespligten, er dette sket i lov om et indkomstregister med tilhørende bekendtgø-
relser, der fastsætter indberetningspligter for lønoplysninger – herunder pligten til at indberet-
te oplysninger om indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Af bekendtgørelse nr. 1256 af
9. november 2010 om et indkomstregister fremgår, at kommuner og regioner skal indberette
lønoplysninger senest den sidste hverdag (bankdag) i måneden. Herved er det sikret, at oplys-
ninger om kommunernes og regionernes indeholdte A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er indbe-
rettet i god tid, inden modregningen i Offentligt Betalingssystem skal finde sted den første
hverdag (bankdag) i måneden.
Efter kildeskatteloven kan skatteministeren fastsætte en fremrykket afregning af indeholdt
kildeskat for ministerier, kommuner, regioner og offentlige institutioner m.fl. Bemyndigelsen
omfatter alene en fremrykning af betalingsfristen, men giver ikke mulighed for at skattemini-
steren kan bestemme, at betalingsfristen skal udskydes til et senere tidspunkt, end hvad der
gælder efter opkrævningsloven.
I bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 om kildeskat § 26, stk. 2, jf. stk. 3, er det således
bestemt, at kommuner og regioner for deres bagudlønnede ansatte skal afregne indeholdt A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som A-indkomsten
vedrører, mens afregningen for forudlønnede skal ske den første hverdag (bankdag) i måne-
den.
I bekendtgørelse nr. 336 af 10. april 2007 om Offentligt Betalingssystem for kommuner og
regioner fastslås derimod, at kommuner og regioner skal afregne A-skatten og arbejdsmar-
kedsbidraget vedrørende lønnen til deres ansatte den første hverdag (bankdag) i måneden.
Der er således ikke gennemført en konsekvensrettelse af kildeskattebekendtgørelsen til reg-
lerne om regioners og kommuners betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i bekendtgø-
relsen om Offentligt Betalingssystem for kommuner og regioner.
3.8.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås en udvidelse af kildeskattelovens bemyndigelsesbestemmelse med
henblik på, at det i bekendtgørelsen til kildeskatteloven kan præciseres, at kommuner og regi-
oner skal indbetale indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag den første hverdag (bankdag) i
måneden. Herved bliver kildeskatteloven og bekendtgørelse om kildeskat tilpasset til de gæl-
dende regler for kommuners og regioners indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
lovgivningen om Offentlige betalingssystem.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indeholder en række elementer, der sigter på en forenkling og præcisering af
reglerne på skatteområdet. Forslagene vurderes samlet set kun at have meget begrænsede pro-
venumæssige konsekvenser. Opgjort på finansår vil der i 2016 være et merprovenu på 200
mio. kr., som følge af fremrykkede indtægter fra selskabsskat.
Forslaget om at udvide afgangen til frivillig indbetaling af acontoskat til dækning af skatten i
særindkomsten for selskaber vil medføre en fremrykning af langt hovedparten af den del af
disse selskabers skattebetaling, der fremkommer som restskat i november i året efter ind-
komståret. I stedet fremkommer skattebetalingen som frivillig indbetaling i november i ind-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 12 -
komståret. Fremrykningen på ca. et år indebærer på den ene side en rentefordel for staten og
på den anden side et bortfald af restskattetillæg. Da statens nominelle lånerente, jf. de langsig-
tede forudsætninger i 2020-planen, stort set svarer til restskattetillægget, skønnes forslaget
ikke at have nævneværdig varig virkning. Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige af-
ledte konsekvenser. Baseret på forholdene i 2011-2013 skønnes fremrykningen i finansåret
2016 at andrage et merprovenu på ca. 200 mio. kr.
Herudover indeholder lovforslaget en række yderligere bagatelgrænser, der dog vurderes at
berøre så få juridiske og fysiske personer, at provenuvirkningen er minimal.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Indførelse af bagatelgrænse for udbetaling af overskydende skat
Forslaget om indførelse af en bagatelgrænse for udbetaling af overskydende skat, som ikke
kan udbetales over Nemkontosystemet inden for en periode på 3 måneder, kræver ændring i
årsopgørelsessystemets udbetalingssystem. Den samlede ændring anslås at medføre engangs-
omkostninger på 3,5 mio. kr. Bortfald af udstedelse af checks skønnes at give en årlig bespa-
relse på ca. 100.000 kr.
5.2. Bagatelgrænser på skattekontoen
Forslagene vedrørende indførelse og forhøjelse af bagatelgrænser på skattekontoen vurderes
at medføre omkostninger på ca. 400.000 kr. til systemtilretninger. Bortfald af udstedelse af
checks skønnes at give en årlig besparelse på ca. 80.000 kr.
5.3. Udvidelse af adgangen til at betale acontoskat ved etablering af koncernforbindelse
Omkontering af acontoskat foregår i en manuel proces. Da fristen for at anmode om omkonte-
ring af acontoskat gøres mere fleksibel, og selskaber, der indtræder i en ny koncernforbindel-
se, får mulighed for at angive og indbetale frivillig acontoskat frem til den 1. februar efter
indkomståret, skønnes det, at lovforslaget vil medføre anvendelse af yderligere ressourcer på
op til �½ årsværk.
De øvrige dele af lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser i forhold
til indførelsen af bagatelgrænser for ind- og udbetalinger eller forlængelse af fristen for indbe-
retning om kontantbetaling. Lovforslagets præcisering af, at kommuners og regioners indbeta-
ling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skal følge reglerne i lovgivningen om Of-
fentligt Betalingssystem, har ingen økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget skønnes at have begrænsede, positive, erhvervsøkonomiske konsekvenser i for-
hold til udvidelsen af adgangen til at betale acontoskat ved etablering af koncernforbindelse.
Forslaget betyder en økonomisk lettelse for de selskaber, der i forbindelse med etablering af
en ny koncernforbindelse ikke når at beregne og indbetale frivillig acontoskat til dækning af
særindkomsten. I dag får disse selskaber i vidt omfang restskat på særindkomsten. Det skyl-
des dels, at de ikke når at indbetale frivillig acontoskat inden koncernetableringen, og at nogle
selskaber glemmer at anmode om omkontering af acontoskat til særindkomsten inden for fri-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 13 -
sten. Når fristen for at indbetale frivillig acontoskat forlænges til den sædvanlige frist for ind-
betaling af frivillig acontoskat, vil flere selskaber nå at få opgjort skatten af særindkomsten og
indbetale yderligere acontoskat med henblik på at undgå restskat.
Lovforslaget bliver sendt til Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering med henblik på en
opgørelse af de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget om at indføre bagatelgrænser ved ind- og udbetalinger sikrer, at SKAT i forbin-
delse med virksomhedsophør ikke foretager udbetalinger og opkrævning af småbeløb, hvor de
administrative omkostninger ved håndteringen af betalingen ikke synes at stå mål med belø-
benes størrelse. Herved slipper virksomheder, der ophører, for at modtage opkrævninger og
checks på meget små beløb.
Med forslaget om at udvide adgangen til at betale acontoskat ved etablering af koncernforbin-
delse lettes presset på administrationen i det selskab, der indgår i en ny sambeskatning, i tiden
op til etableringen af den nye koncernforbindelse, idet der bliver længere tid til at få opgjort
og betalt korrekt acontoskat for indkomstperioden inden indtræden i den nye sambeskatning-
skreds. Tilsvarende vil der i de fleste situationer blive længere tid til at anmode om omkonte-
ring af acontoskat til dækning af indkomstskatten for tidligere indkomstperioder. Når fristen
for at betale frivillig acontoskat, der kan anvendes til dækning af indkomstskatten på særind-
komsten, forlænges til den 1. februar i året efter indkomståret, bliver fristen sammenfaldende
med den almindelige sidste frist for indbetaling af frivillig aocntoskat. Der vil i TastSelv, hvor
selskaberne skal ind for at angive betaling af frivillig acontoskat, blive mindet om fristen for
at ansøge om omkontering, og selskaberne vil kunne ansøge om omkontering samme sted i
systemet.
Forslaget om ændring af fristen for virksomhedens indberetning af kontant betaling vurderes
at have positive erhvervsadministrative konsekvenser, da forslaget vil være begunstigende for
de selvangivelsespligtige, idet fristen for indberetning vedrørende kontantbetaling eller beta-
lingen ved check forlænges.
Lovforslaget har ingen erhvervsadministrative konsekvenser i forhold til præcisering af, at
kommuners og regioners indbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skal følge
reglerne i lovgivningen om Offentligt Betalingssystem.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. november 2015 til den 18. december 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
1577970_0014.png
- 14 -
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT, Cepos, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI, Digitalise-
ringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, FSR – danske revisorer, Hånd-
værksrådet, KL, Kraka, Landsskatteretten, Moderniseringsstyrelsen, SEGES, Skatteankesty-
relsen, SRF Skattefaglig Forening.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Opgjort på finansår vil der i
2016 være et merprovenu på
200 mio. kr., som følge af
fremrykkede indtægter fra sel-
skabsskat.
Bortfald af checks skønnes at
give en besparelse på ca. 0,2
mio. kr.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslagene vurderes samlet
set kun at have meget be-
grænsede provenumæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Forslagene om bagatelgræn-
ser på skattekontoen og udbe-
taling af overskydende skat
indebærer administrative om-
kostninger på ca. 4 mio. kr. til
systemtilretning.
Forslaget om acontoskat ved
etablering af koncernforbin-
delse vurderes at ville medfø-
re anvendelse af yderligere
ressourcer på �½ årsværk sva-
rende til ca. 0,3 mio. kr.
Forslaget om acontoskat vurde- Ingen
res at have begrænsede positi-
ve erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Forslagene om acontoskat og
Ingen
forlængelsen af fristen for at
indberette om kontant betaling
vurderes at have begrænsede
positive administrative konse-
kvenser.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 15 -
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved bortfald ophører kravet med at eksistere. Med forslaget om, at mindre tilgodehavender
skal kunne bortfalde alene begrundet i beløbets størrelse, er der behov for en justering af
overskriften, så bortfald også bliver omfattet. Det foreslås, at overskriften ”Afskrivning af
krav” ændres til ”Afskrivning og bortfald af krav”.
Til nr. 2
I forslagets § 1, nr. 2, er der foreslået en udvidelse af § 16 i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige med et nyt stykke.
I det foreslåede
stk. 2
foreslås, at tilgodehavender, som ikke overstiger 200 kr., ikke skal ud-
betales, hvis det ikke er lykkedes for SKAT ved gentagne forsøg at udbetale beløbet over
Nemkontosystemet inden for en periode på 3 måneder.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af kildeskattelovens § 23, at tillæg, som betales ved frivillig betaling af yderlige-
re forskudsskat, ikke kan fradrages. I forbindelse med ændring af reglerne om frivillig beta-
ling af yderligere forskudsskat ved lov nr. 462 af 12. juni 2009, hvor tillægget blev ændret til
en dag-til-dag rente, blev det overset, at bestemmelsen i § 23 skulle konsekvensrettes. Det
foreslås at tilrette ordlyden, så den stemmer med kildeskattelovens § 59.
Til nr. 2
Det foreslås at udvide skatteministerens bemyndigelse til at fastsætte betalingsfristen for in-
deholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ministerier, kommuner, regioner og offentlige
institutioner m.fl. Udvidelsen af bemyndigelsen vil blive anvendt til at præcisere kommuners
og regioners betalingsfrist for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til den første hver-
dag (bankdag) i måneden svarende til, hvad der gælder efter reglerne om Offentligt Betalings-
system. For bagudlønnede vil indbetalingsfristen således blive fastsat til den første hverdag
(bankdag) i måneden efter den måned, som indkomsten vedrører. For forudlønnede vil beta-
lingsfristen forblive fastsat til den første hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører.
Til nr. 3
Efter gældende regler udbetales overskydende skat straks over Nemkontosystemet uanset be-
løbets størrelse. Dog udbetales kun hele kroner, jf. kildeskattelovens § 62, stk. 4.
For skattepligtige, der på udbetalingstidspunktet ikke har en Nemkonto, skal overskydende
skatter efter § 36, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 766 af 5. juni 2006 om Nemkontoordningen
overføres til en ventekonto. Beløbet står på ventekontoen, indtil den skattepligtige opretter en
Nemkonto, hvortil beløbet kan udbetales.
For skattepligtige, der på udbetalingstidspunktet har en Nemkonto, skal overskydende skat
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 16 -
som hovedregel overføres hertil. I visse tilfælde vil det dog, på trods af, at den skattepligtige
står opført i registret over personer med en Nemkonto, ikke være muligt for SKAT at udbetale
beløbet over Nemkontosystemet. Det skyldes, at der ikke eksisterer en konto i pengeinstitut-
tet, hvortil SKAT kan overføre beløbet. At der ikke eksisterer en konto i et pengeinstitut, kan
eksempelvis skyldes bankskifte eller anden omlægning, hvor oplysningen om det nye konto-
nummer endnu ikke er overført til Digitaliseringsstyrelsens system over eksisterende Nem-
konti. I disse situationer returnerer pengeinstituttet beløbet til SKAT, der udbetaler beløbet
ved check.
Det foreslås, at beløb under 200 kr. afgangsføres, hvis det ikke er lykkedes for SKAT ved
gentagne forsøg at udbetale beløbet over Nemkontosystemet inden for en periode på 3 måne-
der.
Til § 3
Til nr. 1
Efter ligningslovens § 8 Y kan en virksomhed, hvis den ikke har mulighed for at betale via et
pengeinstitut eller betalingsinstitut opnå sit fradrag ved på told- og skatteforvaltningens
hjemmeside at indberette oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der
entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Denne indberetning skal foretages
senest 14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens modtagelse.
Den digitale betaling sikrer, at der efterlades et digitalt spor, hvor både betalingsmodtager og
betaler kan identificeres. Aftagervirksomheden kan fastholde sit fradrag ved at betale digitalt.
Betaler en virksomhed sin leverandør med kontanter, nægtes virksomheden fradrag efter skat-
tereglerne, når beløbet overstiger 10.000 kr. inkl. moms.
Da betaling med checks ikke altid sikrer sporbarhed, anerkendes betaling med cheks ikke som
digital betaling. Som digital betaling anses følgende betalingsformer:
1) Overførsel til leverandørens konto via posthus, bank eller netbank
2) Kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller via leverandørens kortterminal
3) Indbetalingskort (girokort)
Fristen for at foretage indberetning om foretagne kontantbetalinger har vist sig unødigt re-
striktiv. Det foreslås derfor, at den nugældende frist på 14 dage forlænges, således at indbe-
retningsfristen vedrørende oplysninger om køb af varer og ydelser, der samlet set overstiger
10.000 kr. inkl. moms, fremover vil være sammenfaldende med virksomhedens selvangivel-
sesfrist. Er betalingen sket via et pengeinstitut eller et betalingsinstitut, som sikrer identifika-
tion af såvel betaler som betalingsmodtager, skal der fortsat ikke foretages indberetning til
SKAT om det foretagne køb for at få fradrag.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Efter opkrævningslovens § 16 c, stk. 3, udsender SKAT ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder. Rykkerbrev udsendes dog til ophørte virksomheder, også hvor
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 17 -
debetsaldoen er mindre end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er fastsat i ryk-
kerbrevet, kan beløbet overgives til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Et be-
løb, der overgives til inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen. Der pålægges et gebyr på 65 kr.
efter opkrævningslovens § 6 ved udsendelse af rykkerbrev.
Beløb på skattekontoen er som udgangspunkt omfattet af den almindelige 3-årige forældelse,
jf. forældelseslovens § 3.
Efter opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, forrentes en debetsaldo med den rente, der er fastsat i
opkrævningslovens § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt. Ren-
ten er ikke fradragsberettiget.
Det foreslås, at en debetsaldo på 200 kr. eller derunder ikke forrentes efter virksomhedens
ophør. Samtidig foreslås det, at der ikke sendes et rykkerbrev til ophørte virksomheder, hvor
debetsaldoen er på 200 kr. eller derunder.
Sker der en tilgang til saldoen, således at den ophørte virksomhed kommer til at skylde mere
end 200 kr., vil der skulle ske forrentning og inddrivelse af hele saldoen på sædvanlig vis.
Renteberegningen skal ske fra den dag, hvor saldoen overstiger 200 kr.
Der kan stadig ske modregning med en saldo på skattekontoen på op til 200 kr.
Til nr. 3
Efter gældende regler kan udbetalingen af en kreditsaldo først ske, når udbetalingen som mi-
nimum udgør 100 kr. En virksomhed kan dog, uanset denne bagatelgrænse, anmode om at få
ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Det foreslås, at bagatelgrænsen hæves fra 100 kr. til 200 kr., således at udbetalingen af en
kreditsaldo først kan ske, når udbetalingen som minimum udgør 200 kr. En virksomhed skal
fortsat kunne anmode om at få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt.
Bagatelgrænsen på 200 kr. indebærer, at virksomheder undgår at få meget små beløb udbetalt.
Af hensyn til, at virksomheder fortsat skal have mulighed for at få ethvert beløb udbetalt fra
skattekontoen uanset størrelse, foreslås det, at virksomheder, der ønsker beløb under 200 kr.
udbetalt fra skattekontoen, kan anmode om at få beløbet udbetalt.
Til nr. 4
Udbetaling af en kreditsaldo på skattekontoen kan ikke ske, før der kan udbetales mindst 100
kr., jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4. Virksomheder kan dog altid efter anmodning få et-
hvert beløb uanset størrelse udbetalt.
For ophørte virksomheder, som ikke anmoder om at få beløbet udbetalt, vil beløbet efter gæl-
dende regler blive stående på skattekontoen uendeligt. Det skyldes, at SKATs udstilling af
beløbet på skattekontoen indebærer en erkendelse af gælden, som hindrer forældelse.
Det medfører, at der hos SKAT ophobes et stort antal skattekonti på ophørte virksomheder,
hvor virksomhederne har et tilgodehavende på op til 100 kr., og hvor SKAT ikke udbetaler
beløbet på grund af udbetalingsgrænsen.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 18 -
Det foreslås, at der indføres en direkte hjemmel til, at SKAT efter 3 år kan indtægtsføre en
ophørt virksomheds tilgodehavende på op til 200 kr., hvor virksomheden ikke har anmodet
om udbetaling. Dermed bortfalder virksomhedens krav.
Når en virksomhed bliver afmeldt, foretager virksomheden eller dennes repræsentant en regi-
strering på virk.dk. På virk.dk får virksomhederne bl.a. information om, at når et cvr-nummer
ophører, lukkes de tilhørende NemID-medarbejdersignaturer også. Hvis der er tale om almin-
deligt ophør, kan alle med adgang til virksomhedens eller foreningens digitale postkasse på
forhånd sikre sig fortsat adgang. Virksomhedens ejer kan give sig selv adgang til virksomhe-
dens postkasse via sin personlige digitale postkasse og på sit cpr-nummer. Hvis der er tale om
ophør på grund af konkurs, tvangsopløsning eller likvidation, kan kurator eller likvidator opnå
læseadgang. Det er ikke muligt ved andre ophørsårsager at tildele andre adgang, når virksom-
heden først er ophørt.
Når virksomheden har gennemført sin registrering, modtager virksomheden en kvittering på
mail samme dag. Efterfølgende modtager virksomheden et ophørsbevis fra SKAT, når regi-
streringen er endeligt godkendt. Af ophørsbeviset fremgår det, at virksomheden har pligt til at
indberette til og med ophørsdatoen inden for de områder, virksomheden er registreret for
f.eks. moms, A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og punktafgifter. Virksomheden anvises samtidig,
hvor og hvordan de kan få yderligere information. På skat.dk oplyses virksomhederne samti-
dig om, at de skal bestille en TastSelv-kode hos SKATs Kundecenter, således at de kan indbe-
rette moms m.v. for sidste gang på et senere tidspunkt.
SKAT vil fremadrettet udvide informationen på ophørsbeviset, så der informeres om, at inde-
stående på skattekontoen under 200 kr. ikke udbetales, og at virksomheden derfor selv skal
holde øje med saldoen på sin skattekonto, hvis et eventuelt restbeløb under 200 kr. ønskes
udbetalt. Samtidig vil SKAT informere om, at SKAT vil indtægtsføre beløbet efter 3 år, hvis
virksomheden ikke inden periodens udløb har anmodet om at få beløbet udbetalt.
Til § 5
Til nr. 1
Efter gældende regler opdeles indkomsten ved etablering af ny koncernforbindelse jf. sel-
skabsskattelovens § 31 C, i løbet af indkomståret i en særindkomst for selskabet eller selska-
berne for perioden frem til etableringen af den nye koncernforbindelse og i en koncernind-
komst samlet for den nye koncern, jf. selskabsskattelovens § 31, stk. 5. En indkomstperiode
inden etableringen af den nye koncernforbindelse selvangives selvstændigt. Acontoskat, som
et indtrædende selskab har betalt inden koncernetableringen, henføres som udgangspunkt til
administrationsselskabet, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. Selskaberne kan dog anmode
om, at acontoskat, som selskabet eller selskaberne har betalt inden etableringen af koncern-
forbindelsen, henføres til dækning af indkomsten i tidligere indkomstperioder.
Hvis selskabet eller selskaberne har betalt for meget acontoskat i perioden inden etableringen
af koncernforbindelsen, kan beløbet udbetales af SKAT efter anmodning, jf. selskabsskattelo-
vens § 29 D.
Hvis selskabet har betalt for lidt acontoskat i perioden før etableringen af den nye koncernfor-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 19 -
bindelse, har selskabet eller selskaberne mulighed for at indbetale yderligere frem til tids-
punktet for etableringen af den nye koncernforbindelse. Selskaberne har derimod ikke mulig-
hed for at indbetale yderligere acontoskat til dækning af indkomstskatten vedrørende tidligere
indkomstperioder efter samme frister som andre selskaber. Dette giver et stort arbejdspres på
selskaber, som handles, idet de skal nå at opgøre skatten af indkomsten inden etableringen af
koncernforbindelsen.
Efter gældende regler har selskaberne en frist på 3 måneder efter etableringen af koncernfor-
bindelse til at anmode om, at acontoskat, der er betalt af det handlede selskab inden etablerin-
gen af koncernforbindelsen, omkonteres til dækning af skatten på særindkomsten.
Det foreslås, at selskaber, som indtræder i en ny koncernforbindelse, får mulighed for at angi-
ve og indbetale frivillig acontoskat efter de almindelige frister til dækning af indkomstskat
vedrørende tidligere indkomstperioder. Således sidestilles selskaber, der overtages og indgår i
en ny koncern i løbet af indkomståret, med andre selskaber i relation til betalingsfrister for
frivillig acontoskat.
Tilsvarende foreslås det, at fristen for at anmode om omkontering af acontoskat til dækning af
skatten af særindkomsten gøres mere fleksibel, ved at fristen for at anmode om omkontering
løber frem til den 1. februar i året efter indkomståret eller senest 3 måneder efter etableringen
af den nye koncernforbindelse.
Til nr. 2
Efter gældende regler i selskabsskattelovens § 29 B, stk. 8, beregnes godtgørelsesprocenten
for selskabers overskydende skat som den gennemsnitlige indskudsbevisrente i Nationalban-
ken for perioden fra og med januar til og med september i indkomståret tillagt et fast tillæg på
0,75 procentpoint. Herfra fradrages skatteværdien. Denne efter-skat-rente ganges med 480 og
divideres med 360 med henblik på at afspejle kredittiden fra det gennemsnitlige indbetalings-
tidspunkt midt i indkomståret og til 1. november i året efter indkomståret. Herefter afrundes
til en decimal.
Den gældende formulering af bestemmelsen foreslås præciseret, så det bliver klart, at det er
den gennemsnitlige justerede indskudsbevisrente efter skat, som skal ganges med 480 og di-
videres med 360, inden det endelige resultat afrundes til en decimal.
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens beslutning om, at ny lovgivning, der har virkning for er-
hvervslivet, som hovedregel skal træde i kraft enten den 1. juli eller den 1. januar.
I
stk. 2
foreslås det, at lovens § 3 om forlængelse af fristen på 14 dage til indberetning af kon-
tantbetaling skal have virkning fra og med indkomståret 2016. Virkningstidspunktet betyder,
at virksomheder, der har foretaget investeringer i indkomståret 2016 eller senere, får længere
frist til at indberette om eventuel kontant betaling eller betaling med check i forbindelse med
handlen. Med virkningstidspunktet fra indkomståret 2016 for lovforslaget virkning for alle
investeringer foretaget i indkomståret 2016, uanset lovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. juli
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 20 -
2016. Lovforslaget gives således tilbagevirkende virkning til starten af indkomståret 2016,
hvilket er til gunst for virksomhederne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 21 -
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12.
januar 2015, foretages følgende ændringer:
Afskrivning af krav
1.
I tekstoverskriften før § 16 indsættes efter
”Afskrivning”: ”og bortfald”.
2.
I
§ 16
indsættes efter stk. 1 som nyt styk-
ke:
”Stk. 2.
Overskydende beløb hos restance-
inddrivelsesmyndigheden, der ikke oversti-
ger 200 kr., bortfalder, når udbetaling over
Nemkontosystemet ikke har kunnet finde
sted inden for en periode på 3 måneder.”
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1403 af 7. december 2010, som æn-
dret senest ved § 1 i lov nr. 202 af 27. febru-
ar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”tillæg som
nævnt i § 59, 4. pkt.,” til: ”rente som nævnt i
§ 59,”.
§ 16.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan
afskrive fordringer til det offentlige, inklusi-
ve renter, gebyrer og andre omkostninger,
herunder undlade at afbryde forældelse, hvis
det må anses for åbenbart formålsløst eller
forbundet med uforholdsmæssige omkost-
ninger at fortsætte inddrivelsen.
Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte nær-
mere regler om anvendelsen af stk. 1.
§ 23.
Personlige skatter, bortset fra arbejds-
markedsbidraget, og kirkeskat kan ikke fra-
drages ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Det samme gælder personlige
skatter, der pålignes i udlandet af indkomst
eller formue, samt tillæg som nævnt i § 59, 4.
pkt., tillæg til restskat som nævnt i § 61, stk.
2, og renter som nævnt i § 63 og dødsboskat-
telovens § 89, stk. 6 og 7.
2.
I
§ 56, 1. pkt.,
indsættes efter ”fremryk-
ket”: ”eller udskudt”.
§ 56.
For følgende indeholdelsespligtige kan
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 22 -
skatteministeren bestemme en fremrykket
afregning af indeholdt kildeskat efter kilde-
skatteloven:
1) Ministerier og institutioner, hvis
driftsbudget er optaget på statens be-
villingslove.
2) Institutioner, foreninger og fonde,
hvor vedkommende minister i hen-
hold til § 2, stk. 2, i lov om statens
regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at
lovens regler om regnskabsvæsen
skal finde anvendelse.
3) Ikke statslige institutioner, hvor sta-
ten yder tilskud til dækning af institu-
tionens driftsudgifter på halvdelen el-
ler mere.
4) Regionerne og kommunerne.
5) Kommunale fællesskaber, jf. § 60 i
lov om kommunernes styrelse, hvori
der alene deltager kommuner, og hvis
regnskab optages i en kommunes
regnskab.
Selvejende institutioner med driftsoverens-
komst med en region eller kommune.
§ 62 c.
Rater, der opkræves efter denne lov,
skal være på mindst 500 kr., indtil hele belø-
bet er betalt.
Stk. 2…..
Stk. 3. Ved opkrævning af beløb efter denne
lov opkræves kun hele kronebeløb. Tilsva-
rende gælder ved opkrævning af rater efter
stk. 1.
3.
I
§ 62 C
indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
”Stk.
3. Beløb på 200 kr. eller derunder af-
gangsføres, når udbetaling over Nemkonto-
systemet ikke kan finde sted inden for en
periode på 3 måneder efter afgørelsen om
udbetaling.”
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1081 af 7. september 2015, som ændret
ved lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages
følgende ændring:
§ 8Y…
Stk. 3. Hvis en virksomhed ikke har mulig-
hed for at betale via et pengeinstitut eller
betalingsinstitut som anført i stk. 1, kan virk-
somheden opnå sit fradrag ved på told- og
skatteforvaltningens hjemmeside at indberet-
te oplysninger om det foretagne køb, herun-
1.
I
§ 8 Y, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”14 dage
efter betalingen, dog senest 1 måned efter
fakturaens modtagelse.” til: ”i forbindelse
med virksomhedens selvangivelsesfrist for
det indkomstår, hvori købet er foretaget.”
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 23 -
der fakturaoplysninger, der entydigt identifi-
cerer leverandøren, og betalingen heraf.
Denne indberetning skal foretages senest 14
dage efter betalingen, dog senest 1 måned
efter fakturaens modtagelse.
§4
I opkrævningsloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1180 af 30. september 2015, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 16 c, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
”En debetsaldo på 200 kr. eller derunder for-
rentes ikke efter virksomhedens ophør.”
2.
I
§ 16 c, stk. 3, 3. pkt.,
ændres ”er mindre
end 5.000 kr.” til: ”er mellem 200 kr. og
5.000 kr.”
§ 16 c.
En debetsaldo forrentes med den ren-
te, der er fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten
beregnes dagligt og tilskrives månedligt.
Renten er ikke fradragsberettiget.
Stk. 2…..
Stk. 3.
Overstiger en debetsaldo for en virk-
somhed 5.000 kr., skal hele beløbet indbeta-
les straks, og told- og skatteforvaltningen
udsender et rykkerbrev herom til virksomhe-
den. Told- og skatteforvaltningen udsender
ikke rykkerbreve om en debetsaldo på 5.000
kr. eller derunder. Rykkerbrev udsendes dog
til ophørte virksomheder, også hvor debet-
saldoen er mindre end 5.000 kr. Betales be-
løbet ikke inden den frist, der er fastsat i ryk-
kerbrevet, kan beløbet overgives til inddri-
velse. Et beløb, der overgives til inddrivelse,
vil fremgå af skattekontoen. Der pålægges
gebyr efter § 6 ved udsendelse af rykkerbrev.
Stk. 4.
En kreditsaldo udbetales til virksom-
hedens Nemkonto, medmindre virksomheden
har ønsket en beløbsgrænse for udbetaling af
en kreditsaldo. En beløbsgrænse for udbeta-
ling af en kreditsaldo kan højst udgøre
200.000 kr. Udbetaling af en kreditsaldo kan
ikke ske, før der kan udbetales mindst 100
kr. Virksomheder kan uanset 3. pkt. anmode
om at få ethvert beløb uanset størrelse udbe-
talt. Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke
ske, hvis virksomheden mangler at indsende
angivelser for afsluttede perioder eller at
indsende selvangivelse, jf. § 12, stk. 4.
3.
I
§ 16 c, stk. 4, 3. pkt.,
ændres ”100 kr.”
til: ”200 kr.”
4.
I
§ 16 c, stk. 4,
indsættes efter 4. pkt.:
”En kreditsaldo på 200 kr. eller derunder
tilhørende en ophørt virksomhed bortfalder 3
år efter registreringen af virksomhedens op-
hør.”
§5
I lov om indkomstbeskatning af ak-
tieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
680 af 20. maj 2015, som ændret ved § 2 i
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.) samt resumé
- 24 -
lov nr. 998 af 30. august 2015, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 29 B, stk. 2,
affattes 3.- 5. således:
”Når et selskab, der ikke indgår i en sambe-
skatning, eller alle selskaber i en sambeskat-
§ 29B...
Stk. 2.
For sambeskattede selskaber m.v. be- ning i løbet af et indkomstår etablerer ny
regnes den samlede indkomstskat, restskat
koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkom-
eller overskydende skat for indkomståret hos sten i selskabet eller selskaberne inden etab-
administrationsselskabet, jf. § 31, stk. 6, eller leringen af koncernforbindelse ikke medreg-
§ 31 A, stk. 4. Acontoskat for selskaber, der
nes under sambeskatningen ved indkomst-
ved indkomstårets udløb indgår i en sambe-
årets udløb, kan acontoskat, som selskabet
skatning, indgår fuldt ud i skatteberegningen. eller selskaberne har angivet, i stedet henfø-
Når et selskab, der ikke indgår i en sambe-
res til indkomstperioder før etableringen af
skatning, eller alle selskaber i en sambeskat- koncernforbindelsen. Det er en betingelse, at
ning i løbet af et indkomstår etablerer ny
anmodning herom indgives af de berørte
koncernforbindelse, jf. § 31 C, og indkom-
selskaber senest den 1. februar i året efter
sten i selskabet eller selskaberne inden etab- indkomståret eller senest 3 måneder efter
leringen af koncernforbindelsen ikke med-
etableringen af koncernforbindelsen. Der
regnes under sambeskatningen ved ind-
beregnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af acon-
komstårets udløb, kan acontoskat, som sel-
toskat som nævnt i 3. pkt.”
skabet eller selskaberne har betalt inden etab-
leringen af koncernforbindelsen, i stedet hen-
føres til denne indkomstperiode. Det er en
betingelse, at anmodning herom indgives af
de berørte selskaber senest 3 måneder efter
etableringen af koncernforbindelse. Der be-
regnes ikke tillæg efter stk. 6 og 7 af aconto-
skat som nævnt i 3. pkt.
2.
§ 29 B, stk. 8, 2. pkt.
ophæves, og i stedet
indsættes:
Stk. 8.
Godtgørelsesprocenten, jf. stk. 5, fast- ”Denne procentsats fradrages en andel sva-
sættes en gang årligt og beregnes som den
rende til den i § 17, stk. 1, nævnte procent.
gennemsnitlige indskudsbevisrente i Dan-
Herefter ganges procenten med 480/360 og
marks Nationalbank i perioden fra og med
afrundes til en decimal.”
den 1. januar til og med den 30. september i
indkomståret tillagt et fast tillæg på 0,75 pro-
centpoint. Herefter fradrages denne procent-
sats en andel svarende til den i § 17, stk. 1,
nævnte procent ganget med 480/360, afrun-
det til en decimal. Godtgørelsesprocenten
kan dog ikke overstige 5 pct.