Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 60
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J. nr. 15-2253539
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som ændret ved lov nr.
997 af 30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 8 V, stk. 1,
affattes således:
“Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumente-
ret, til arbejdsløn til serviceydelser, grøn istandsættelse og tilslutning til bredbånd i hjemmet eller i
en fritidsbolig, jf. stk. 2-9.”
2.
§ 8 V, stk. 2, nr. 5,
affattes således:
”5) at arbejdet er udført i perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december
2017.”
3.
I
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt.,
ændres ”1. marts 2016” til: ”1. marts 2018”.
4.
I
§ 8 V, stk. 4,
indsættes som
4. pkt.:
”For arbejde, der er udført i 2016, som betales fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28.
februar 2018, henføres fradraget til indkomståret 2017.”
5.
§ 8 V, stk. 5,
affattes således:
”Stk. 5.
De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt højst udgøre 6.000 kr. pr. per-
son, og de samlede fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse samt tilslutning til bredbånd
kan årligt højst udgøre 12.000 kr. pr. person.”
6.
§ 8 V, stk. 6, 1. pkt.,
affattes således:
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
2
”Der
kan ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offentlige
støtteordninger, herunder efter reglerne i lov om hjemmeservice, til arbejde vedrørende etablering af
elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende
energi, hvis der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg, eller til arbejde vedrørende afmonte-
ring af brændeovne og pejseindsatse, hvis der modtages offentligt tilskud til skrotning af disse.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1 har virkning for arbejde, der udføres fra og med den 1. januar 2016.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3, finder tilsvarende anvendelse for arbejde, som er udført i 2015 og omfattet af lig-
ningslovens § 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, i det omfang der også vil
kunne opnås fradrag for et sådant arbejde efter ændringerne i denne lov. For arbejde omfattet af 1.
pkt., som betales fra og med den 1. januar 2018 og til og med den 28. februar 2018, henføres fra-
draget til indkomståret 2017. For arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og er omfattet af
ligningslovens § 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som betales fra og med
den 1. januar 2016 til og med den 29. februar 2016, henføres fradraget til indkomståret 2015.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for indkomståret 2016 efter § 16 i lov
om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de æn-
dringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger af ændringerne
i ligningslovens § 8 V, som ændret ved denne lovs § 1.
Stk. 5.
Den beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 4 fastsættes af soci-
al- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2016, der fore-
ligger pr. 1. maj 2018.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets formål og baggrund
3. Gældende ret
4. Lovforslaget
4.1. Ændringer i de fradragsberettigede håndværksydelser
4.1.1. Nye grønne ydelser samt bredbånd
4.1.1.1. Reparation og forbedring af skorsten
4.1.1.2. Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente
bygningsinstallationer)
4.1.1.3. Solafskærmning af vinduer og glasdøre
4.1.1.4. Installation af varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper, der kan køle
4.1.1.5. Energirådgivning til energiforbedringer
4.1.1.6. Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
4.1.1.7. Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger
4.1.1.8. Installation af ladestik til el-biler
4.1.1.9. Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller
bly
4.1.1.10. Afmontering af eksisterende brændeovne
4.1.1.11. Tilslutning til bredbånd
4.1.2. Ydelser, der udgår af ordningen
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
4
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
9. Administrative konsekvenser for borgerne
10. Miljømæssige konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget indføres en grøn BoligJobordning i 2016 og 2017, der giver fradrag for lønudgif-
ter til hjælp og grøn istandsættelse i hjemmet eller en fritidsbolig samt tilslutning til bredbånd. Bo-
ligJobordningen omlægges i 2016 og 2017 til en ny grøn BoligJobordning med henblik på at under-
støtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen. Den nye ordning fra 2016 vil
give fradrag på op til 6.000 kr. pr. person for serviceydelser i hjemmet, mens der vil være et fradrag
på op til 12.000 kr. pr. person til håndværksydelser med et grønt sigte. Herved fastholdes en velfun-
gerende ordning, som hjælper de travle familier i hverdagen, samtidig med at det gøres det mere
favorabelt at renovere boligen med energivenlige løsninger og etableringen af velfungerende bred-
båndsforbindelser i alle dele af Danmark understøttes.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Regeringen, Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgik den 29. juni 2015 Aftale om en BoligJobordning i 2015-2017. Følgende fremgår af aftalen:
»Regeringen og Dansk Folkeparti, Alternativet, SF og De Konservative er enige om en Bolig-
Jobordning i perioden 2015-2017.
I 2015 indføres en BoligJobordning tilsvarende den ordning, der var i 2014 med et samlet fradrag
på 15.000 kr. pr. person.
I 2016 foretages en grundlæggende omlægning af ordningen, så den understøtter den grønne om-
stilling, øget bæredygtighed og klimaindsatsen. I forlængelse heraf indføres en todelt BoligJobord-
ning i 2016 og 2017, der giver mulighed for et fradrag på 6.000 kr. pr. person for serviceydelser og
fradrag for håndværksydelser på 12.000 kr. pr. person. Udnyttes begge fradragskategorier fuldt ud,
vil det samlede fradrag pr. person kunne udgøre i alt 18.000 kr.
I den nye grønne BoligJobordning fra 2016 fjernes fradraget for de typer af arbejde, der ikke har et
grønt sigte. Samtidig fastholdes et fradrag for serviceydelser, som modvirker sort arbejde.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
5
En genindførelse af BoligJobordningen i 2015 i uændret form skønnes at medføre et mindreprovenu
på ca. 1,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens den todelte ordning skønnes at medføre et min-
dreprovenu på ca. 0,8 mia. kr. i 2016 og 2017.
Derudover afsættes der yderligere midler til ordningen for energibesparende initiativer i private
udlejningsbyggerier. Ordningen vil desuden blive udvidet, så der også kan ydes tilskud til initiativer
vedrørende klimatilpasninger. Tilskuddene kan ske efter aftale mellem ejere og et flertal af lejerene
om energibesparende arbejder eller arbejder vedrørende klimatilpasninger.
Konkret afsættes der yderligere 24,7 mio. kr. i 2015, så den samlede pulje udgør 50 mio. kr. i 2015.
Derudover afsættes der 50 mio. kr. årligt i 2016 og 2017.
I 2015 finansieres ordningerne af udisponerede reserver på finansloven for 2015. I 2016 og 2017
finansieres ordningen på finanslovene for 2016 og 2017.«
Den del af aftalen, der vedrører en genindførelse af BoligJobordningen i 2015 i uændret form, er
udmøntet ved lov nr. 997 af 30. august 2015. Med denne lov blev BoligJobordningen genindført
med fuld virkning i 2015, dvs. med virkning for arbejde udført fra den 1. januar til den 31. decem-
ber 2015. Reglerne for fradrag efter BoligJobordningen i 2015 svarer dermed til de regler, som var
gældende, da den tidligere ordning udløb med udgangen af 2014.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og De Konservative indgik den
6. november 2015 en aftale om den konkrete udmøntning af BoligJobordningen i 2016 og 2017.
Følgende fremgår af aftalen ”Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017”:
”Regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og De Konservative
indgik den 29. juni 2015 en rammeaftale om BoligJobordningen i 2015-2017.
Aftalen sikrede, at BoligJobordningen kunne videreføres uændret i 2015. Desuden blev det aftalt, at
der fra 2016 skal ske en grundlæggende omlægning af BoligJobordningen til en ny grøn Bolig-
Jobordning med henblik på at understøtte den grønne omstilling, øget bæredygtighed og klimaind-
satsen.
Den nye ordning fra 2016 vil give fradrag på op til 6.000 kr. pr. person for serviceydelser i hjem-
met, mens der vil være et fradrag på op til 12.000 kr. pr. person til håndværksydelser med et grønt
sigte.
Partierne er således enige om, at der bliver indført fradragsret for en række nye grønne hånd-
værksydelser, samtidig med at fradragsretten fjernes for ikke-grønne ydelser.
Konkret er partierne enige om:
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
6
-
-
-
at indføre fradragsret for en række nye grønne ydelser som f.eks. installation af luft-til-
luftvarmepumper og energirådgivning til energiforbedringer,
at fjerne fradragsretten for ikke grønne ydelser, som f.eks. indvendigt malerarbejde og ned-
rivning/opsætning af køkkener og badeværelser,
at understøtte udbredelsen af velfungerende bredbånd i alle dele af Danmark ved at udvide
BoligJobordningen med fradrag for ydelser ifm. tilslutning til bredbånd.
Den samlede liste over fradragsberettigede håndværksydelser i 2016 og 2017 fremgår af Bilag:
Ydelser omfattet af BoligJobordningen 2016-2017.
Ændringerne i de omfattede ydelser har virkning for arbejde, der udføres den 1. januar 2016 og
senere.
Der sker ingen ændringer for de hidtil omfattede serviceydelser som almindelig rengøring, vindu-
espudsning, børnepasning og almindeligt havearbejde.
BoligJobordningen skønnes herefter at medføre et mindreprovenu på 0,4 mia. kr. i 2016 og 2017
efter tilbageløb og adfærd. Skønnet er forbundet med usikkerhed.
Partierne er enige om, at der skal afsættes 25 mio. kr. i perioden 2016-2019 til SKAT til systemtil-
retning, vejledning og efterfølgende kontrol m.v.
Partierne er enige om, at der afsættes 0,5 mio. kr. til gennemførelse af en udredning vedrørende
erfaringerne med den svenske RUT- (Rengöring, Underhåll og Tvätt) og ROT (Reparation og un-
derhåll, Ombyggnad og Tilbyggnad)-ordning, der giver tilskud til lønudgifter til husarbejde og
håndværkerudgifter. Udredningen gennemføres i 2016.
Partierne er enige om at stemme for lovforslag, der udmønter aftalen.”
Nærværende lovforslag udmønter denne aftale.
3. Gældende ret
Efter gældende ret er der som udgangspunkt ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter vedrø-
rende serviceydelser i hjemmet eller reparations- og vedligeholdelsesarbejde på boligen.
Med BoligJobordningen har der i ligningslovens § 8 V været indført fradragsret for visse af denne
type udgifter i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og med den 31. december 2015. Ordningen
ophører ved udgangen af 2015, dvs. at arbejdet efter den gældende ordning skal være udført senest
den 31. december 2015.
Efter ordningen kan personer over 18 år fradrage lønudgifter, som de har afholdt til hjælp og istand-
sættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, på op til 15.000 kr. årligt pr. person. Da fradraget gives
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
7
som et ligningsmæssigt fradrag, dvs. med en fradragsværdi i en gennemsnitskommune på ca. 29,6
pct. (inkl. kirkeskat), er skatteværdien af fradraget i 2015 op til ca. 4.440 kr. pr. person.
Det er for arbejde vedrørende helårsboliger en betingelse, at det omhandlede arbejde er udført i eller
på en helårsbolig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl.
Der er mulighed for at opnå fradrag, uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller andels-
haver. Det er dog en forudsætning, at personer, der bor i en lejebolig, andelsbolig eller ejerlejlighed,
har en individuel råderet over den del af boligen, som arbejdet bliver udført på.
Der kan tillige opnås fradrag for lønudgifter ved vedligeholdelse m.v. af fritidsboliger, som er om-
fattet af ejendomsværdiskatteloven. Alle former for fritidsboliger, hvor ejeren betaler ejendomsvær-
diskat af fritidsboligen, er omfattet af BoligJobordningen.
De ydelser, der kan give fradrag efter BoligJobordningen i forhold til helårsboliger, giver som ud-
gangspunkt også fradrag i relation til fritidsboliger. Der er dog ikke fradrag for serviceydelser ved-
rørende fritidsboliger, der udlejes, fordi der allerede indirekte bliver givet fradrag for sådanne ydel-
ser efter gældende regler om fradragsret ved udlejning. En ejer af en fritidsbolig, der udlejer fritids-
boligen, kan foretage fradrag efter BoligJobordningen for vedligeholdelses- og reparationsarbejder
vedrørende fritidsboligen.
De fradragsberettigede ydelser omfatter både serviceydelser i hjemmet og i en fritidsbolig og ind-
vendig og udvendig vedligeholdelse og reparation af eksisterende helårsbolig eller fritidsbolig. Li-
sten over de fradragsberettigede ydelser fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 841 af 28. juni 2013 om
BoligJobordningen med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig.
Det er desuden en betingelse, at arbejdet er udført af en momsregistreret virksomhed i Danmark.
For arbejde i form af rengøring, vinduespudsning, børnepasning og almindeligt havearbejde må
arbejdet dog tillige være udført af en person, der er fyldt 18 år inden udgangen af det pågældende
indkomstår, og som er fuldt skattepligtig til Danmark.
For fritidsboliger beliggende i udlandet gælder der tilsvarende regler, hvor der dog er taget hensyn
til, at arbejdet udføres i udlandet. Kravene til virksomheder eller personer, der udfører arbejdet, er
derfor afpasset til de udenlandske forhold og regler. Tilsvarende gælder i forhold til de såkaldte
»grænsegængere«, dvs. personer med fast bopæl uden for Danmark, som erhverver mindst 75 pct.
af den skattepligtige indkomst i Danmark.
Der kan ikke tages fradrag for udgifter, der er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger,
herunder reglerne i lov om hjemmeservice, eller udgifter, som er fradraget ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter andre regler i skattelovgivningen. Det er også tilfældet for udgifter til
børnepasning, der er skattefritaget hos modtageren efter ligningslovens § 7 Æ (reservebedsteforæl-
derordningen). Tilsvarende kan pensionister, der udfører arbejde i eller i tilknytning til private hjem,
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
8
ikke anvende den skattefri bundgrænse på 10.400 kr. (2015-niveau) i ligningslovens § 7 Å, hvis
den, der har fået udført arbejdet, tager fradrag for arbejdet efter BoligJobordningen. Denne betingel-
se gjaldt dog ikke i 2015, hvor ordningen blev genindført med tilbagevirkende kraft.
4. Lovforslaget
Det foreslås at videreføre BoligJobordningen i overensstemmelse med aftalen ”Ny grøn Bolig-
Jobordning 2016 og 2017”. Det foreslås således, at der indføres fradragsret efter ordningen for en
række nye grønne håndværksydelser, samtidig med at fradragsretten i forhold til ordningen i 2015
fjernes for ikke-grønne ydelser.
De grønne ydelser er arbejder med et energi- eller miljøforbedrende formål i forhold til boliger samt
arbejder, der har til formål at klimasikre boliger, jf. de i aftalen opregnede ydelser. En række af de
håndværksydelser, der er omfattet af den hidtil gældende ordning, har et grønt sigte og foreslås der-
for videreført som fradragsberettigede ydelser.
Det gælder blandt andet håndværksydelser vedrørende energiforbedringer af boligen, f.eks. isole-
ring af tag, udskiftning af vinduer og døre, isolering af ydervægge, installation af solfangere, solcel-
ler, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmeanlæg, visse varmepumper og varme-
styringsanlæg.
For så vidt angår klimatilpasning gælder det f.eks. kloakarbejder på egen grund, udskiftning af klo-
akrør, fornyelse og etablering af dræn, udskiftning af opsamlingstank, nedsivningsanlæg, regn-
vandsfaskiner, rodzoneanlæg, minirensningsanlæg og højvandslukkere.
I afsnit 4.1. foretages en nærmere gennemgang af de foreslåede ændringer i de fradragsberettigede
ydelser i forhold til ordningen i 2015. Det gælder både de håndværksydelser, der foreslås at udgå,
og de nye håndværksydelser, der foreslås omfattet af ordningen.
Der foreslås ikke ændringer af de serviceydelser, der hidtil har været omfattet af BoligJobord-
ningen.
De fradragsberettigede serviceydelser omfatter således som hidtil almindelig rengøring, herunder
vask og aftørring af flader i boligen, rengøring af toilet og bad, støvsugning, gulvvask og boning,
opvask, tøjvask og strygning, rensning eller vask af tæpper, gardiner og persienner m.v. Tilsvarende
gælder vinduespudsning (indvendig og udvendig), børnepasning (herunder aflevering og afhentning
af børn i daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktivitet) og almindeligt havearbejde (herunder
græsslåning, hækkeklipning, lugning, beskæring af buske og træer og snerydning).
Det foreslås at todele fradraget således, at der i 2016 og 2017 kan opnås fradrag på op til 6.000 kr.
pr. person for serviceydelser og fradrag på op til 12.000 kr. pr. person for håndværksydelser. Udnyt-
tes begge kategorier fuldt ud, kan der således opnås et samlet fradrag på 18.000 kr.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
9
Det foreslås desuden at videreføre den hidtidige bestemmelse om, at der ikke kan foretages fradrag
efter BoligJobordningen, hvis der modtages offentligt tilskud til samme arbejde. Det tydeliggøres
samtidig, at dette også gælder for arbejde vedrørende solcelleanlæg og husstandsvindmøller, hvis
der modtages tilskud i form af offentlig driftsstøtte til disse anlæg, og for arbejde vedrørende af-
montering af brændeovne, hvis der modtages offentligt tilskud til skrotning af disse.
Herudover foreslås der i forhold til ordningen i 2015 ikke ændringer i betingelserne for at kunne
tage fradrag efter BoligJobordningen. Det betyder, at der ikke ændres på den hidtil omfattede per-
sonkreds eller de generelle betingelser for at opnå fradrag. Det vil f.eks. fortsat være en betingelse,
at det omhandlede arbejde skal være udført vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige har
fast bopæl (folkeregisteradresse), eller være udført vedrørende en fritidsbolig omfattet af ejendoms-
værdiskatteloven. Det vil ligeledes fortsat være en betingelse, at personer, der f.eks. bor i lejlighed,
andelsbolig eller ejerlejlighed, har en individuel råderet over den del af boligen, som arbejdet bliver
udført på.
Der kan som hidtil kun fradrages udgifter til arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan fort-
sat ikke fradrages.
Det er som hidtil en betingelse for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det udførte arbejde
via en elektronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via bank, netbank eller posthus, ved
kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort
(girokort). Betaling med check eller kontanter giver ikke ret til fradrag.
Derudover stiller BoligJobordningen krav om, at den skattepligtige skal foretage indberetning af
oplysninger om det fradragsberettigede arbejde til SKAT via et elektronisk indberetningsmodul i
TastSelv-systemet.
Fradraget bliver henført til det indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres dog til det ind-
komstår, hvor arbejdet er udført, hvis betalingen sker inden for 2 måneder efter dette indkomstårs
udløb. Der kan ikke foretages fradrag for arbejde, der bliver betalt den 1. marts 2018 eller senere.
4.1. Ændringer i de fradragsberettigede håndværksydelser
4.1.1. Nye grønne ydelser samt bredbånd
4.1.1.1. Reparation og forbedring af skorsten
Reparation og forbedring af skorsten - f.eks. ved at ændre skorstenshøjden, indsætte partikelfilter
eller en isolerende foring - foreslås medtaget under ordningen. Det kan give en bedre forbrænding,
hvilket kan mindske partikeludledningen, forhindre løbesod, øge brændstoføkonomien og give bed-
re spredning og fortynding af røgen.
4.1.1.2. Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstalla-
tioner)
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
10
Efter den gældende ordning er arbejdsløn til reparation eller fornyelse af elinstallationer, herunder
bevægelsesfølere og dagslysfølere i eller på boligen, omfattet. Installation af intelligent
el/intelligente bygningsinstallationer (IBI) til styring af el, varme, ventilation og lys er derimod ikke
omfattet under den gældende ordning.
Intelligente bygningsinstallationer kan spare på energiforbruget ved at automatisere elementer som
varme, ventilation og lys. Der kan eksempelvis være tale om bygningsinstallationer med central
CPU (processor) til styring af sluk-alt-funktion, styring af lys, varme, ventilation og solafskærm-
ning, herunder via fugt- og/eller CO2-følere, og kontrolpaneler til overvågning af forbrug.
Installation af intelligente bygningsinstallationer, herunder bevægelsesfølere og dagslysfølere, inkl.
afledt ledningsarbejde, foreslås medtaget under ordningen af hensyn til potentialet for energibespa-
relser i boligen.
4.1.1.3. Solafskærmning af vinduer og glasdøre
Udvendig eller rudeintegreret afskærmning af vinduer og glasdøre, herunder montering af skodder,
markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt indvendig solfilm, foreslås
medtaget under ordningen. Solafskærmning kan reducere overophedning og dermed reducere ener-
giforbruget til køling og ventilation.
4.1.1.4. Installation af varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper, der kan køle
Installation af varmepumper, der kan køle samt luft til luft-varmepumper med og uden kølefunkti-
on, foreslås medtaget under ordningen. De fleste varmepumper kan også køle, men kølefunktionen
vurderes typisk kun at blive anvendt i begrænset omfang. Det skal sammenholdes med den energi-
besparelse og mindre CO2-udledning i forhold til opvarmningsbehovet, som varmepumpen i øvrigt
genererer sammenlignet med f.eks. et eksisterende oliefyr eller elvarme. Samlet set spares energi
ved at installere varmepumper, uanset om varmepumpen har mulighed for at køle eller ej.
4.1.1.5. Energirådgivning til energiforbedringer
Energirådgivning til energiforbedringer i boligen foreslås medtaget under ordningen. Energirådgiv-
ning som led i BedreBolig-ordningen efter lov om fremme af energibesparelser i bygninger under
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er et eksempel på rådgivning, der foreslås omfattet.
4.1.1.6. Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
Montering af tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer foreslås medtaget under ordningen.
Der er tale om et klimatilpasningstiltag, som sikrer mod oversvømmelse pga. f.eks. skybrud (regn-
og spildevand) og oversvømmelse fra hav, sø og å.
4.1.1.7. Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger
Klimatilpasning ved udskiftning af faste belægninger med permeable (vandgennemtrængelige) be-
lægninger i f.eks. indkørsel og terrasse foreslås medtaget under ordningen. Den permeable belæg-
ning kan bestå af armeringsfliser, asfalt, fliser og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
11
oven på et bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller kassetter. Det bidrager til at reducere risiko-
en for oversvømmelse i og omkring boligen og dermed bl.a. til reduktion af skadesomkostninger i
forbindelse med f.eks. skybrud. I det omfang grundejeren afleder regnvand til kloakken, vil lokal
nedsivning medvirke til at reducere belastningen på spildevandsanlæg.
4.1.1.8. Installation af ladestik til el-biler
Installation af kraftstik eller tilsvarende stik eller ladeboks til opladning af el-biler foreslås medtaget
under ordningen af hensyn til at understøtte den grønne omstilling.
4.1.1.9. Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly
Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly, samt indkaps-
ling af bygningsmaterialer med indhold af PCB, foreslås medtaget under ordningen. Asbest, PCB
og bly kan have en negativ effekt på sundheden og kan blive spredt i miljøet. Asbest er klassificeret
som kræftfremkaldende og udgør en veldokumenteret risiko for lungehindekræft. PCB er en gruppe
af svært nedbrydelige stoffer, som ophobes i mennesker og dyr, hvis det er til stede i indeklimaet.
PCB har en række uønskede virkninger. Bly kan bl.a. give skader på nervesystemet og hjerne og er
giftigt for vand- og jordorganismer. Ydelseskategorien foreslås medtaget af hensyn til bæredygtig-
hed i form af forbedret miljø og sundhed (indeklima).
4.1.1.10. Afmontering af eksisterende brændeovne
Afmontering af eksisterende brændeovne, herunder pejseindsatse, foreslås medtaget under ordnin-
gen af hensyn til bæredygtighed i form af reduceret luftforurening. Det er en forudsætning, at der
ikke også modtages offentligt tilskud til skrotning af brændeovnen.
4.1.1.11. Tilslutning til bredbånd
Danmark har en veludbygget mobil- og bredbåndsinfrastruktur, men der er områder af landet, hvor
dækningen ikke er god. Tilslutning til bredbånd i form af nedgravning og indskydning af kabler på
egen grund samt opsætning af modtageudstyr til mobilt og fast trådløst bredbånd på boligens ydre
rammer foreslås derfor medtaget under ordningen.
For at sikre teknologineutralitet foreslås fradraget også at omfatte tilslutningsarbejde til trådløse
bredbåndsforbindelser på boligens ydre rammer.
4.1.2. Ydelser, der udgår af ordningen
Det foreslås, at fradragsretten for udgifter til en række ikke-grønne håndværksydelser ikke viderefø-
res i 2016 og 2017. Der er tale om følgende ydelser, der udgår af ordningen:
- Reparation, renovering, maling og udskiftning af tag, herunder tagrender og afløb
- Reparation af ruder, vinduer og terrassedøre med glas
- Reparation af yderdøre og terrassedøre
- Reparation af ydervægge
- Forbedringer af boligens tilgængelighed for handicappede
- Reparation eller fornyelse af køkken og bad
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
12
-
-
-
-
-
-
-
Gulvarbejde (bortset fra isolering)
Installation eller forbedring af visse afløbsinstallationer, bortset fra de i bilag 1 oplistede af-
løbsinstallationer
Reparation eller udskiftning af vandinstallationer
Reparation eller fornyelse af visse elinstallationer
Reparation, installation eller udskiftning af biokedelanlæg, herunder pillefyr, biomassefyr og
fastbrændselskedler
Installation af gulvvarme
Indvendigt maler- og tapetserarbejde
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører en uændret videreførelse af de hidtil omfattede fradragsberettigede serviceydelser.
Derimod foreslås der i forhold til den hidtidige BoligJobordning en grundlæggende omlægning af de
fradragsberettigede håndværksydelser, ved at der indføres fradragsret for en række nye grønne ydel-
ser, samtidig med at fradragsretten for ikke-grønne ydelser fjernes. Herudover todeles fradraget for de
to ydelseskategorier, således at der maksimalt kan fradrages 6.000 kr. pr. person for serviceydelser og
maksimalt 12.000 kr. pr. person for håndværksydelser.
I lyset af disse ændringer er det kun i begrænset omfang muligt at basere vurderingen af de provenumæs-
sige konsekvenser på de statistiske oplysninger i SKATs systemer fra de tidligere års anvendelse af ord-
ningen. Provenuvurderingen bygger derfor på en række summariske antagelser om anvendelsen med
udgangspunkt i dels de statistiske oplysninger fra systemerne, dels statistiske oplysninger fra Skattemini-
steriets evaluering af BoligJobordningen fra maj 2015.
På den baggrund vurderes det således med væsentlig usikkerhed, at det umiddelbare mindreprovenu ved
ordningen i 2016 og 2017 vil beløbe sig til ca. 0,6 mia. kr. Efter automatisk tilbageløb på moms og afgif-
ter skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 0,45 mia. kr.
Adfærdseffekten (selvfinansieringsgraden) ved den nye grønne BoligJobordning skønnes at udgøre knap
12 pct. Det er 2 procent-point højere end selvfinansieringsgraden ved ordningen i 2015. Det afspej-
ler, at serviceydelser med nogen usikkerhed skønnes at udgøre en større andel af de samlede fra-
dragsberettigede ydelser i den nye ordning sammenlignet med den tidligere ordning (ca. 23 pct.
mod i dag ca. 10 pct.), mens håndværksydelsernes andel er tilsvarende reduceret. Det skyldes, at der
i den nye ordning er fjernet en række håndværksydelser, som var fradragsberettiget i den tidligere
ordning, mens færre nye er kommet til. Det er kun effekten fra mindre sort arbejde, der indgår i
beregningen af selvfinansieringsgraden. Der er ikke medregnet en effekt af ændret arbejdsudbud.
Der er ikke ændret på de fradragsberettigede serviceydelser, som fortsat antages at have en selvfi-
nansieringsgrad på godt 20 pct. Der anvendes ligeledes fortsat en selvfinansieringsgrad på knap 9
pct. for håndværksydelser. Det dækker imidlertid over, at der er fjernet en række håndværksydelser
i den nye ordning, hvor effekten på sort arbejde under ét skønnes lidt mindre end gennemsnittet. Det
trækker isoleret set op i selvfinansieringsgraden. Samtidig er der tilføjet en række nye ydelser, hvor
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
1575128_0013.png
13
effekten på sort arbejde umiddelbart skønnes lidt mindre end gennemsnittet, da de f.eks. indebærer
specialiseret arbejde. Det trækker isoleret set ned i selvfinansieringsgraden. Samlet set skønnes
dermed en uændret selvfinansieringsgrad også for håndværksydelser.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet således til ca. 0,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af BoligJobordningen i 2016 og 2017
Mio. kr. (2016-niveau)
2016
620
465
410
2017
595
445
395
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Det lavere mindreprovenu fra 2016 til 2017 skyldes 2009-skattereformens (Forårspakke 2.0) gradvise
reduktion af skatteværdien af ligningsmæssige fradrag med 1 procent-point årligt frem til 2019.
For kommunerne og folkekirken skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 540 mio. kr. hen-
holdsvis ca. 15 mio. kr. i 2016 og 2017. Forslaget får dog ingen umiddelbare økonomiske virkninger
for kommuner, der har valgt det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for indkomståret 2016, da
det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget heri. For
kommuner, der har valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget for 2016, vil virkningerne af
forslaget blive neutraliseret.
Der vil således skulle ske efterregulering for lovens virkning i forbindelse med afregningen af de kom-
munale skatter vedrørende indkomståret 2016 i 2019. For 2017 vil virkningerne af forslaget indgå i det
beregnede udskrivningsgrundlag i forbindelse med kommuneforhandlingerne. Forslaget har ingen øko-
nomiske konsekvenser for regionerne.
Det vurderes med nogen usikkerhed, at omkring halvdelen af det samlede fradrag vil føre til ændringer af
forskudsregistreringen og dermed indkomstskatterne i løbet af 2016, mens den resterende del bliver fra-
draget i forbindelse med årsopgørelsen for 2016 i foråret 2017. På den baggrund skønnes forslaget i fi-
nansåret 2016 at medføre et umiddelbart mindreprovenu i størrelsesordenen 0,3 mia. kr. Den resterende
del af mindreprovenuet for indkomståret 2016 vil fremkomme i finansåret 2017 som overskydende skat
eller reduceret restskat hos køber af ydelserne i forbindelse med årsopgørelsen for 2016 i foråret 2017.
Der vil tilsvarende blive tale om, at mindreprovenuet for indkomståret 2017 vil fordele sig på finansårene
2017 og 2018. For finansåret 2017 skønnes det umiddelbare mindreprovenu således at udgøre ca. 0,6
mia. kr., mens de resterende ca. 0,3 mia. kr. falder i finansåret 2018.
BoligJobfradraget vil udgøre en skatteudgift. Generelt er fradrag, der gives med henblik på at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomst (fradrag knyttet til indkomsterhvervelsen), ikke defineret som skatteud-
gifter. Et midlertidigt fradrag for udgifter til bl.a. børnepasning, rengøring og forbedringer af boligen
m.v., kan ikke karakteriseres som værende udgifter, der er nødvendige for at erhverve, sikre og vedlige-
holde indkomsten, hvorfor BoligJobfradraget vil udgøre en skatteudgift.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
14
Skatteudgiften opgøres som det umiddelbare mindreprovenu før tilbageløb og adfærd og skønnes at ud-
gøre ca. 620 mio. kr. i 2016 og ca. 595 mio. kr. i 2017.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Der er i aftalen ”Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017” særskilt afsat 25 mio. kr. i perioden
2016-2019 til SKAT til systemtilretning, vejledning og efterfølgende kontrol m.v.
SKAT skønner herudover, at ordningen medfører et øget ressourcetræk i SKAT i perioden 2016-
2019 på ca. 12 mio. kr.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Den nye grønne BoligJobordning vil have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, der dog
ikke kan kvantificeres nærmere. Der vil navnlig blive tale om positive konsekvenser for de virksomheder,
der beskæftiger sig med serviceydelser samt energi- og klimaforbedringer af boligmassen.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Videreførelsen af BoligJobordningen i en mere grøn udgave skønnes ikke at medføre væsentlige admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Fradraget er fortsat betinget af, at køberen af ydelsen anvender et elektronisk indberetningsmodul i
SKATs TastSelv-system. Ordningen kræver ikke forhåndsgodkendelser eller indsendelse af dokumenta-
tion for de involverede virksomheder. Der kan dog i forhold til den hidtidige ordning i et vist omfang
være behov for en mere opdelt specifikation i fakturaen for det udførte arbejde.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Fradraget er betinget af, at køberen af ydelsen dels anvender en elektronisk betalingsform, dels anvender
et elektronisk indberetningsmodul i SKATs TastSelv-system. Herved føres fradraget automatisk på selv-
angivelsen hos køber, og indtægten føres på årsopgørelsen hos den privatperson, der udfører arbejdet.
Hvis arbejdet er udført af en virksomhed, anvendes indberetningen som en kontroloplysning.
Løsningen vil for langt de fleste købere af de pågældende serviceydelser således bestå i en betalingsover-
førsel samt en indberetning i TastSelv, begge dele via internet. Systemet sørger for resten. Den admini-
strative løsning er således forholdsvis enkel for borgeren at anvende. Den kræver ikke forhåndsgodken-
delser eller indsendelse af dokumentation for borgeren eller de involverede virksomheder.
For de borgere, der ikke selv har internetadgang eller pårørende, der kan hjælpe, vil betalingen kunne ske
via pengeinstitut, posthus eller kortbetaling, og indberetning vil kunne ske på skattecentre eller i kommu-
nernes borgerservice.
10. Miljømæssige konsekvenser
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
15
Med lovforslaget foreslås det at indføre fradragsret for en række nye grønne ydelser, som f.eks. in-
stallation af varmepumper, der kan køle, luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion, in-
stallation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstallationer), fjer-
nelse af asbest, PCB og bly fra boligerne, udskiftning af fast belægning på indkørsler og terrasser
med permeabel (vandgennemtrængelig) belægning, sikring af yderdøre og vinduer mod oversvøm-
melse, afmontering af eksisterende brændeovne og reparation og forbedring af skorstene.
Forslaget vurderes samlet set at have positive miljømæssige konsekvenser, da fradragsretten herud-
over videreføres for hidtil omfattede arbejder med et grønt sigte, herunder arbejde i form af øget
energibesparende vedligeholdelse og klimasikring. De positive miljømæssige konsekvenser kan dog
ikke umiddelbart kvantificeres nærmere. Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet vurderer, at for-
slaget vil lede til et fald i CO2-udslippet på grund af husholdningernes større efterspørgsel efter
energiforbedringer. Der kan dog ikke sættes tal på effekten, da der ikke findes datagrundlag, der kan
indikere effekten af de nye grønne ydelser.
11. Forholdet til EU-retten
BoligJobordningen, der udløber ved udgangen af 2015, omfattede af hensyn til EUF-Traktatens
regler om kapitalens fri bevægelighed, jf. EU-Domstolens dom i den såkaldte Jäger-sag (C-256/06),
også udenlandske fritidsboliger. Fritidsboligen skulle dog være beliggende i et land, som i henhold
til aftale m.v. skal udveksle skatteoplysninger med de danske myndigheder.
Der bliver efter BoligJobordningen ikke stillet krav om, at arbejde vedrørende udenlandske fritids-
boliger skal udføres af virksomheder, der er momsregistrerede i Danmark, eller af personer, der er
skattepligtige til Danmark, idet det vil vanskeliggøre mulighederne for at opnå fradrag, hvis en ejer
af en fritidsbolig i udlandet ikke må anvende lokal arbejdskraft. Af samme grund kan grænsegænge-
re opnå fradrag, selv om arbejdet bliver udført af en håndværker, som ikke er momsregistreret i
Danmark, eller af en person, der ikke er skattepligtig til Danmark.
Forslaget viderefører BoligJobordningen i sin grundform og indeholder dermed tilsvarende regler.
Forslaget udvider herudover ordningens fradragsberettigede håndværksydelser med nye grønne
ydelser og fjerner fradragsretten for typer af arbejde uden grønt sigte. Der er fortsat tale om en ge-
nerel skatteordning med en bred afgrænsning af de omfattede ydelser, hvor fordelen i form af fra-
drag tilfalder private borgere.
Forslaget udvider endvidere ordningen med fradragsret for udgifter til arbejdsløn i forbindelse med
tilslutning til bredbånd. Fradraget vil være teknologineutralt og således ikke bundet til specifikke
bredbåndsteknologier. Forslaget tager endvidere højde for Europa-Kommissionens godkendelse af
driftsstøtte til husstandsmøller og solceller. Der er således ikke fradragsret efter BoligJobordningen
for arbejder i forhold til sådanne anlæg, hvis der modtages offentlig driftsstøtte til disse.
På baggrund heraf vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med EU-retten.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
1575128_0016.png
16
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. december 2015 til den 4. januar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: 3F, Advokatsamfundet, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation, AE Rådet, ATP, Boligselskabernes Landsforening, Branchefor-
eningen Danske Byggecentre, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, , Datatilsynet, DI, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Skatte-
borgerforening, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Finansrådet, FOA, FSR – danske revisorer, Forsikring & Pension, Horesta, Hånd-
værksrådet, Ingeniørforeningen, InvesteringsFondsBranchen, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation, Ledernes Hovedorganisation, Parcelhusejernes
Landsforening, RockwoolFonden, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Seges, Tekniq
og Ældre Sagen.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslaget skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu i
2016 og 2017 på ca. 0,6 mia. kr.
og ca. 0,4 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Forslaget får ingen umiddelbare
økonomiske virkninger for
kommuner, der har valgt det
statsgaranterede udskrivnings-
grundlag for indkomståret
2016. For kommuner, der har
valgt at selvbudgettere udskriv-
ningsgrundlaget for 2016, vil
virkningerne af forslaget blive
neutraliseret.
Der er i ”Ny grøn BoligJobord-
ning i 2016 og 2017” særskilt
afsat 25 mio. kr. i perioden
2016-2019 til SKAT til system-
tilretning, vejledning og efter-
følgende kontrol m.v. SKAT
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for det offentlige
Ingen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
1575128_0017.png
17
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vil have positive økono-
miske konsekvenser for erhvervs-
livet, der dog ikke kan kvantifice-
res nærmere.
Ingen
Ingen
skønner herudover, at ordnin-
gen medfører et øget ressource-
træk i SKAT i perioden 2016-
2019 på ca. 12 mio. kr.
Ingen
Ingen væsentlige.
Fradraget er betinget af, at kø-
beren af ydelsen dels anvender
en elektronisk betalingsform,
dels anvender et elektronisk
indberetningsmodul i SKATs
Tast-Selv-system.
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser, der dog
ikke umiddelbart kan kvantifice-
res nærmere.
Udformningen af BoligJobordningen – både efter det hidtidige og
det foreslåede regelsæt – er sket under hensyntagen til en række
EU-retlige aspekter. På baggrund heraf vurderes lovforslaget at
være i overensstemmelse med EU-retten.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at ligningslovens § 8 V, stk. 1, ændres, så der indføres fradragsret for en række nye
grønne ydelser samt tilslutning til bredbånd, samtidig med at ikke-grønne ydelser udgår af ordnin-
gen. For alle ydelser gælder, at det kun vil være arbejdslønnen til installationen m.v., som vil kunne
fradrages. Der er ikke fradrag for udgifter til materialer og andet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
18
Ændringerne i forhold til håndværksydelser omfattet af den hidtidige BoligJobordning, der udløber
ved udgangen af 2015, beskrives nærmere nedenfor. For en samlet liste over de fradragsberettigede
ydelser i 2016 og 2017 henvises til bilag 1.
Reparation og forbedring af skorsten
Arbejdsløn til reparation og forbedring af skorsten – f.eks. ved at ændre skorstenshøjden, at indsæt-
te en isolerende foring eller partikelfilter eller at montere røgsuger – foreslås medtaget under ord-
ningen. Fradragsretten omfatter endvidere udbedringer af utætheder og øvrig reparation.
Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstallationer)
Arbejdsløn til installation af intelligente bygningsinstallationer (IBI) til styring af el, varme, ventila-
tion og lys, inkl. afledt ledningsarbejde, foreslås omfattet af ordningen. Intelligente bygningsinstal-
lationer, herunder bevægelsesfølere og dagslysfølere, kan spare på energiforbruget ved at automati-
sere elementer som lys, varme og ventilation. Der kan eksempelvis være tale bygningsinstallationer
med central CPU (processor) til styring af sluk-alt-funktion, styring af lys, varme, ventilation og
solafskærmning, herunder via fugt- og/eller CO2-følere, og kontrolpaneler til overvågning af for-
brug.
Solafskærmning af vinduer og glasdøre
Udvendig eller rudeintegreret afskærmning af vinduer og glasdøre, herunder montering af skodder,
markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt indvendig solfilm, foreslås
medtaget under ordningen.
Opsætning af anden indvendig solafskærmning end solfilm som f.eks. gardiner og persienner er
ikke omfattet af fradragsretten.
Installation af varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper, der kan køle
Arbejdsløn til installation af varmepumper, der kan køle, samt luft til luft-varmepumper med og
uden kølefunktion, foreslås medtaget under ordningen. De fleste varmepumper kan også køle, men
kølefunktionen vurderes typisk kun at anvendes i begrænset omfang. Efter de hidtidige regler var
det kun varmepumper, der ikke kan køle, som var omfattet af BoligJobordningen, mens luft til luft-
varmepumper med og uden kølefunktion slet ikke var omfattet af de hidtidige regler.
Energirådgivning til energiforbedringer
Energirådgivning til energiforbedringer i boligen foreslås medtaget under ordningen.
Lønudgifter til energirådgivning til energiforbedringer i forhold til den konkrete bolig er fradragsbe-
rettiget, hvis der foreligger en skriftlig rapport som dokumentation for rådgivningsydelsen. Det er
således ikke tilstrækkeligt med en faktura med energirådgivning som udgiftspost. Det er endvidere
en betingelse for fradragsretten, at lønudgiften til energirådgivning fremgår særskilt på fakturaen.
Det er således nødvendigt at udskille fradragsberettigede udgiftsposter på fakturaen, hvis f.eks. en
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
19
rådgivende arkitekt står for renovering af en bolig, og renoveringsplanen kun indeholder mindre
forslag til energiforbedringer af boligen.
Lønudgifter til tilstands- og energimærkerapporter, der laves i forbindelse med salg af en bolig, er
endvidere ikke fradragsberettiget.
Den fradragsberettigede lønudgift kan bl.a. anvendes til at
1) analysere, identificere og registrere (herunder opmåle) de forhold i boligen, som har indfly-
delse på den energimæssige ydeevne,
2) afdække boligejers behov, ønsker og muligheder i forhold til vedligeholdelse og ændringer i
boligen af energimæssig karakter,
3) vurdere relevans og kvalitet af besparelsesforslag fra et beregningsprogram i forhold til om-
kostningseffektivitet, arkitektoniske forhold, praktisk gennemførlighed, indeklima, komfort,
brugeradfærd, overslagspriser for udførelse, besparelsespotentiale m.v. og
4) udarbejde en skriftlig rapport og heri udvælge de mest relevante forslag til energirenovering
og beskrive forslagene eventuelt med tegninger/illustrationer, herunder udarbejde estimater
for potentielle energibesparelser og påkrævede investeringer.
Energirådgivning som led i BedreBolig-ordningen efter lov om fremme af energibesparelser i byg-
ninger under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er et eksempel på rådgivning, der vil være
omfattet. BedreBolig-ordningen omfatter visse virksomheder, der bl.a. rådgiver private boligejere
om energiforbedringer af boligen. Endvidere vil lignende ydelser, hvor der foreligger en skriftlig
rapport som dokumentation for energirådgivningsydelsen, også være omfattet, hvis ydelsen udføres
af andre energifaglige aktører indenfor byggeriet som eksempelvis energivejledere uddannet fra
Teknologisk Institut.
Det er kun energirådgivning, der er omfattet af BoligJobordningen. Hvis der som led i f.eks. Bed-
reBoligordningen gives andre rådgivningsydelser end energirådgivning, er det kun lønudgifter til
den del af rådgivningen, der angår energirådgivning, som berettiger til fradrag efter BoligJobord-
ningen.
Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
Arbejdsløn til montering af tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer foreslås medtaget
under ordningen. Tætsluttende skodder m.v. kan sikre mod oversvømmelse pga. f.eks. skybrud
(regn- og spildevand) og oversvømmelse fra hav, sø og å.
Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger
Arbejdsløn til udskiftning af faste belægninger med permeable (vandgennemtrængelige) belægnin-
ger i f.eks. indkørsel og terrasse foreslås medtaget under ordningen. Den permeable belægning kan
bestå af armeringsfliser, asfalt, fliser og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber oven på et
bærelag, der kan bestå af grus, skærver eller kassetter.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
20
Det bemærkes, at der alene er fradragsret for udskiftning af eksisterende fast belægning (dvs. ikke-
vandgennemtrængelig belægning som f.eks. almindelig asfalt og flisebelægning) med permeabel
belægning på samme areal. Der er således ikke fradragsret for lønudgifter til nyetablering af perme-
abel belægning ud over et eksisterende indkørsels- og terrasseareal med fast belægning, ligesom der
ikke er fradragsret for fjernelse af eksisterende fast belægning, hvis der ikke etableres permeabel
belægning på arealet.
Installation af ladestik til el-biler
Arbejdsløn til installation af ladestik eller -boks til elbiler ved private boliger/fritidsboliger, herun-
der den relaterede nødvendige udvidelse af eltavle og trækning af kabler, foreslås medtaget under
ordningen
Opladeren skal installeres i tilknytning til den private bopæl eller fritidsbolig. Installationen skal
være et kraftstik, et tilsvarende særligt stik eller en ladeboks, dvs. installation af almindelige stik-
kontakter i tilknytning til boligen/fritidshuset er ikke omfattet. Der er i alle tilfælde lovkrav om, at
installationen foretages af en autoriseret elinstallatør.
Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly
Kortlægning og fjernelse af bygningssmaterialer, der indeholder asbest, PCB eller bly, samt ind-
kapsling af bygningsmaterialer med indhold af PCB, foreslås medtaget under ordningen.
Miljøgiften PCB er en forkortelse af den engelske betegnelse polychlorinated biphenyl. PCB blev
brugt i byggematerialer som f.eks. fugemasse og termoruder i perioden 1950-1977.
En kortlægning af PCB i den danske bygningsmasse opført i perioden 1950-1977 har vist, at der i
perioden er anvendt PCB i mange af bygningerne. Byggematerialer, der er tilsat PCB, omfatter bl.a.
fuger, termoruder, lysstofarmaturer, malinger og gulvbelægninger, og der kan ligeledes være trængt
PCB ind i andre materialer.
Fradragsretten omfatter kortlægning af bygningsmaterialer i boligen, der indeholder asbest, PCB
eller bly, samt selve fjernelsen (herunder frasorteringen) af disse bygningsmaterialer med konstate-
ret indhold af asbest, PCB eller bly. Fradragsretten omfatter desuden - som alternativ til fjernelse -
indkapsling af bygningsmaterialer med PCB med en forsegling, der kan stoppe afdampning af PCB
og forhindre direkte kontakt med PCB-kilden. Foretagelse af kortlægning er en forudsætning for
fradrag for fjernelse m.v. af bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly. Kortlægningen skal
kunne dokumenteres i form af en rapport eller lignende ud over ved faktura med udgiftspost til kort-
lægning og fjernelse af bygningsmaterialer med asbest, PCB eller bly.
Der er ikke fradragsret for eventuelle gebyrudgifter i forbindelse med deponering m.v. af de fjerne-
de bygningsmaterialer.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
21
Det er alene udgifterne til arbejdsløn til kortlægningen og fjernelsen m.v. af bygningsmaterialer
med konstateret indhold af asbest, PCB eller bly, herunder nedtagning og bortskaffelse inkl. bort-
kørsel, der er fradragsberettiget. Arbejdsløn til udskiftning af forurenede materialer med nye mate-
rialer er kun fradragsberettiget, hvis der er tale om arbejde, der i øvrigt er fradragsberettiget, dvs.
f.eks. udskiftning til nye vinduer og isolering af ydervægge m.v. Der er således ikke fradragsret for
efterfølgende opsætning af f.eks. nye fliser eller lægning af nyt gulv.
Afmontering af eksisterende brændeovne
Arbejdsløn til afmontering af eksisterende brændeovne, herunder pejseindsatse, foreslås medtaget
under ordningen. Som afmontering anses selve afmonteringen og bortskaffelse af brændeov-
nen/pejseindsatsen samt tilmuring af hullet i skorstenen, hvor brændeovnen/pejseindsatsen var til-
sluttet. Det er en betingelse for fradragsret, at ildstedet afmeldes, hvilket skal ske af autoriseret
skorstensfejer. Der er ikke fradragsret for indvendigt malerarbejde i tilknytning til afmonteringen.
Det følger af ligningslovens § 8 V, stk. 6, at der ikke kan foretages fradrag for udgifter til arbejde,
der er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger. Der vil således ikke kunne foretages
fradrag efter BoligJobordningen for udgifter til arbejdsløn for afmontering af eksisterende brænde-
ovne og pejseindsatser, hvis der for den samme brændeovn/pejseindsats modtages offentligt tilskud
i form af f.eks. ”skrotningstilskud” eller lignende, jf. f.eks. bekendtgørelse nr. 1275 af 19. november
2015 om tilskud til skrotning af ældre brændeovne og pejseindsatse.
Tilslutning til bredbånd
Fradrag for tilslutning til bredbånd omfatter arbejdsløn til indskydning og nedgravning af bred-
båndskabler på egen grund samt fradrag for arbejdslønnen til opsætning af modtageudstyr til mobilt
og fast trådløst bredbånd på boligens ydre rammer.
Modtageudstyr kan f.eks. bestå i opsætning af en modtager til et wifi-signal eller udstyr monteret
uden på boligen for at forbedre modtagelsen af mobilt bredbånd.
Ydelser, der videreføres som fradragsberettigede i 2016 og 2017
En række af håndværksydelserne omfattet af den gældende BoligJobordning, der udløber ved ud-
gangen af 2015, videreføres som fradragsberettigede i 2016 og 2017.
Den gældende ordning giver bl.a. mulighed for at fradrage lønudgifter ved en række energiforbed-
ringer af boligen, f.eks. isolering af tag, udskiftning af vinduer og yderdøre, isolering af ydervægge
og installation af solfangere, solceller, husstandsvindmøller, jordvarme, fjernvarmeunits, varmean-
læg, visse varmepumper og varmestyringsanlæg. Disse ydelser videreføres som fradragsberettiget
grøn istandsættelse.
For så vidt angår klimasikring, kan der efter den gældende ordning fradrages lønudgifter til f.eks.
kloakarbejder på egen grund, udskiftning af kloakrør, fornyelse og etablering af dræn, udskiftning
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
22
af opsamlingstank, nedsivningsanlæg, regnvandsfaskiner, rodzoneanlæg, minirensningsanlæg og
højvandslukkere. Disse ydelser videreføres ligeledes som fradragsberettiget grøn istandsættelse.
Omlægningen til en ny grøn ordning i 2016 og 2017 medfører, at visse hidtil omfattede ydelseska-
tegorier som f.eks. reparation, renovering og udskiftning af tag opsplittes, således at det fra 2016
kun er visse ydelseselementer, der er omfattet af fradragsretten. For tagarbejde indebærer dette, at
det alene er isolering af taget, der er fradragsberettiget. Tilsvarende vedrørende ydervægge, hvor det
alene er isolering, herunder hulmursisolering, der foreslås omfattet af fradragsretten.
Isolering af bygningskonstruktioner som tag, ydervæg og gulv omfatter eventuel åbning af kon-
struktionen, fjernelse af gammel isolering, montering af dampspærrer, vinddækning og lignende og
montering eller indblæsning af isoleringsmateriale. Der er ikke fradragsret for genetablering af kon-
struktionen, bortset fra lukning af huller til indblæsning af isoleringsmateriale.
Herudover omfatter fradragsretten ikke genetablering af konstruktionen i form af f.eks. pudsning,
montering af plader, brædder, tagdækningsmaterialer og lignende. Der er således ikke fradragsret
for f.eks. lægning af nyt gulv eller udskiftning af taget, uanset at dette sker i forbindelse med efter-
isolering.
I det omfang arbejdet består i såvel isolering som genetablering af konstruktionen, herunder ud-
skiftning af taget, lægning af nyt gulv m.v., vil der derfor være behov for, at der på fakturaen er
udspecificeret udgift til arbejdsløn vedrørende fradragsberettiget arbejde, f.eks. isolering eller ud-
skiftning af vinduer, idet udgift til arbejdsløn vedrørende andet arbejde, herunder genetablering af
konstruktionen, ikke er fradragsberettiget.
Arbejdsløn til kørsel af isoleringsmaterialet er endvidere omfattet som en del af det fradragsberetti-
gede arbejde.
Ved isolering af terrændæk, kælderydervægge og lignende er udgravning omfattet.
Der henvises til bilag 1 til lovforslaget for en liste over ydelser omfattet af ordningen i 2016 og
2017.
Til nr. 2
Det foreslås, at ændre ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, så det er en betingelse for at opnå fradrag
efter ordningen, at arbejdet vedrørende en helårsbolig eller en fritidsbolig er udført i perioden fra og
med den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2017. Den nye grønne BoligJobordning får
herved virkning for arbejde udført indtil udgangen af 2017.
For beskrivelse af de fradragsberettigede ydelser vedrørende helårsboliger og fritidsboliger henvises
til beskrivelsen i afsnit 4.1. For beskrivelse af de generelle betingelser for at opnå fradrag efter ord-
ningen henvises til beskrivelsen af gældende regler, jf. forslagets afsnit 3.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
23
Til nr. 3
Det foreslås som konsekvens af, at BoligJobordningen videreføres i 2016 og 2017, jf. forslagets § 1,
nr. 1 og 2, at ændre ligningslovens § 8 V, stk. 4, så der ikke kan foretages fradrag for lønudgifter til
arbejde, der betales den 1. marts 2018 eller senere.
Det er en betingelse for fradragsret, at den skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en
elektronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via bank, netbank eller posthus, ved kortbeta-
ling via leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort).
Betaling med check eller kontanter giver således ikke ret til fradrag.
Derudover stiller BoligJobordningen krav om, at den skattepligtige skal foretage indberetning af
oplysninger om det fradragsberettigede arbejde til SKAT via et elektronisk indberetningsmodul i
TastSelv-systemet.
Fradraget bliver henført til det indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres dog til det ind-
komstår, hvor arbejdet er udført, hvis betalingen sker inden for 2 måneder efter dette indkomstårs
udløb.
Til nr. 4
Det foreslås at indføre en særlig periodiseringsregel i ligningslovens § 8 V, stk. 4, for arbejde, der er
udført i 2016, men først betales i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar
2018. I disse tilfælde henføres fradraget til indkomståret 2017. Den foreslåede regel skal ses på
baggrund af, at den generelle periodiseringsregel i ligningslovens § 8 V, stk. 4, ville føre til, at fra-
drag for arbejde, som betales i perioden 1. januar 2018 til 28. februar 2018, bliver henført til ind-
komståret 2018, hvor den foreslåede ordning er ophørt. På baggrund heraf foreslås det, at fradraget i
stedet henføres til indkomståret 2017.
Til nr. 5
Det foreslås, at ændre ligningslovens § 8 V, stk. 5, så de fradragsberettigede udgifter til serviceydel-
ser årligt højst kan udgøre 6.000 kr. pr. person, og at de fradragsberettigede udgifter til grøn istand-
sættelse og tilslutning til bredbånd tilsammen årligt højst kan udgøre 12.000 kr. pr. person. Det be-
mærkes, at energirådgivning omfattes af fradragsloftet på 12.000 kr.
Udnyttes begge fradragskategorier fuldt ud, vil det samlede fradrag pr. person kunne udgøre i alt
18.000 kr.
Til nr. 6
Det foreslås, at tydeliggøre ligningslovens § 8 V, stk. 6, hvorefter der ikke kan foretages fradrag for
udgifter til arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder efter reg-
lerne i lov om hjemmeservice, for arbejde vedrørende etablering af elproduktion fra vedvarende
energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi, hvis der modtages of-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
24
fentlig driftsstøtte til disse anlæg, eller for arbejde vedrørende afmontering af brændeovne (og pej-
seindsatse), hvis der modtages tilskud til skrotning af disse.
Betingelsen om, at der ikke både kan tages fradrag efter BoligJobordningen og modtages offentligt
tilskud for det samme arbejde, svarer til den hidtidige bestemmelse i ligningslovens § 8 V, stk. 6.
Herudover foreslås det, at der ikke kan foretages fradrag efter BoligJobordningen for lønudgifter til
arbejde vedrørende etablering af elproduktion fra vedvarende energianlæg omfattet af §§ 41 og 47 i
lov om fremme af vedvarende energi - det vil sige arbejde vedrørende installation, reparation eller
udskiftning af solcelleanlæg og husstandsvindmøller - hvis der også modtages tilskud i form af of-
fentlig driftsstøtte til disse anlæg.
Europa-Kommissionen har i oktober 2014 godkendt driftsstøtteordninger for henholdsvis solceller
og husstandsmøller ved afgørelserne SA.37122 Støtte til husstandsmøller og havmøller med for-
søgselement og SA.36204 Støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energikilder. Ordningerne
giver mulighed for at yde driftsstøtte i form af pristillæg, som ydes i tillæg til markedsprisen for den
elektricitet, som produceres på anlæggene og leveres til det kollektive net.
Ejere af solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. kan derfor modtage driftsstøtte i form af et pristil-
læg efter lov om fremme af vedvarende energi §§ 41 og 47.
Af Europa-Kommissionens godkendelse fremgår det, at der ikke må ydes anden investeringsstøtte
til anlæg, der opnår støtte fra de godkendte ordninger. Det er på denne baggrund vurderingen, at der
i forhold til de støtteordninger, som er godkendt af Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne
SA.36204 og SA.37122, ikke samtidig kan ydes investeringsstøtte – f.eks. via fradrag efter Boli-
gJobordningen - til sådanne anlæg.
På baggrund af forbeholdet om anden investeringsstøtte i statsstøttesagerne SA.36204 og SA.37122
følger det således, at ejere af solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. ikke kan foretage fradrag
efter BoligJobordningen for arbejde vedrørende disse anlæg, hvis de modtager offentlig driftsstøtte
til anlæggene, som er godkendt af Europa-Kommissionen i statsstøttesagerne SA.36204 og
SA.37122.
I forbindelse med ansøgning om pristillæg efter de ordninger, som er godkendt af Europa-
Kommissionen i statsstøttesagerne SA.36204 og SA.37122, skal der søges om tilsagn til at modtage
et pristillæg. Ansøgningsproceduren er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015
om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012
eller senere, bekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstillet
på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller og bekendtgørelse nr. 1115
af 18. september 2015 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for vindmølleproduceret elektri-
citet m.v.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
25
Af henholdsvis § 12, stk. 4, nr. 15, i bekendtgørelse nr. 1114 af 18. september 2015 om pristillæg til
elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg, nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, § 10,
stk. 4, nr. 15, i bekendtgørelse nr. 1113 af 18. september 2015 om pristillæg til elektricitet fremstil-
let på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller og § 17, stk. 5, nr. 11, i
bekendtgørelse nr. 1115 af 18. september 2015 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.v. fremgår det bl.a., at personer, der ansøger om tilsagn om pris-
tillæg, skal afgive en bekræftelse på, at de ikke har eller vil modtage anden støtte til det ansøgte
anlæg. Det betyder, at en person må vælge mellem enten at foretage fradrag efter BoligJobordnin-
gen til etablering, reparation eller udskiftning af eksempelvis solcelleanlæg eller modtage pristillæg
efter lov om fremme af vedvarende energi §§ 41 og 47.
Der kan som hidtil foretages fradrag efter BoligJobordningen for lønudgifter til installation, repara-
tion eller udskiftning af husstandsvindmøller og solcelleanlæg, der ikke modtager offentligt tilskud.
Tilsvarende gælder i forhold til solvarmeanlæg. Solvarmeanlæg omfatter hele anlægget inklusiv
solfanger og varmtvandsbeholder. Forskellen mellem solvarme- og solcelleanlæg er, at solvarmean-
læg producerer varmt vand til boligen, hvorimod solcelleanlæg producerer el.
Det foreslås endvidere, at der ikke kan foretages fradrag efter BoligJobordningen for arbejde vedrø-
rende afmontering af brændeovne og pejseindsatse, hvis der også modtages offentligt tilskud til
skrotning af disse. Denne del af bestemmelsen tager sigte på Miljø- og Fødevareministeriets skrot-
ningsordning, hvorefter personer kan modtage et tilskud til skrotning af ældre brændeovne og pejse-
indsatse efter visse betingelser, jf. bekendtgørelse nr. 1275 af 19. november 2015 om tilskud til
skrotning af ældre brændeovne og pejseindsatse. Det betyder, at en person, der får afmonteret en
brændeovn eller en pejseindsats, som også er omfattet af Miljø- og Fødevareministeriets skrot-
ningsordning for ældre brændeovne og pejseindsatse, må vælge mellem enten at foretage fradrag
efter BoligJobordningen eller få skrotningstilskud efter Miljø- og Fødevareministeriets skrotnings-
ordning.
Det bemærkes, at SKAT efter de almindelige regler i forvaltningsloven og lov om behandling af
personoplysninger kan få videregivet oplysninger om udbetalte tilskud m.v., herunder cpr-nummer
og beløb, fra andre myndigheder med henblik på at kontrollere, om personer, der har angivet en
fradragsberettiget ydelse, også har modtaget tilskud m.v.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Derved kan de
administrative procedurer vedrørende ordningen, herunder indberetningssystemet, hurtigst muligt
sættes i gang.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
26
Da den nuværende ordning udløber ved udgangen af 2015, vil udgifter til arbejde, der er igangsat i
2015, men ikke færdiggjort senest den 31. december 2015, skulle behandles efter de gældende reg-
ler, for så vidt angår den del af arbejdet, der er udført senest den 31. december 2015.
Arbejde udført fra den 1. januar 2016 og frem er omfattet af de foreslåede regler. Det indebærer, at
der alene er fradragsret for de i bilag 1 omfattede håndværksydelser. Er der tale om f.eks. nedriv-
ning af et gammelt køkken og opsætning af et nyt køkken, vil der alene være fradragsret for den del
af arbejdet, der er udført i 2015. I et sådant tilfælde, hvor arbejdets udførelse strækker sig henover
årsskiftet, vil der være behov for særskilt opgørelse på fakturaen af, hvilken del af udgifterne til
arbejdsløn, der vedrører arbejde udført i 2015, og hvilken del, der vedrører arbejde udført senere.
Det foreslås i
stk. 2,
at den ny BoligJobordning har virkning for arbejder, der udføres fra og med
den 1. januar 2016. Da lovforslaget først kan vedtages i starten af 2016, har den ny BoligJobordning
således virkning før lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Lovforslaget indeholder kun begunstigende
bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3
skal ses i sammenhæng med den generelle regel om periodise-
ring af fradraget, jf. ligningslovens § 8 V, stk. 4, hvorefter fradraget henføres til det indkomstår,
hvor betalingen for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er ud-
ført, hvis betaling for arbejdet er sket inden for 2 måneder efter indkomstårets udløb.
Det følger af de hidtil gældende regler, at der kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i 2015, hvis
det er betalt inden 1. marts 2016. Det betyder, at der ikke kan opnås fradrag for arbejde, der udføres
i 2015, men først betales den 1. marts 2016 eller senere.
Da visse typer af arbejder videreføres i den foreslåede BoligJobordning, foreslås det at give mulig-
hed for, at der kan opnås fradrag for sådanne arbejder udført i 2015, selvom der først betales for
arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men inden den 1. marts 2018. Det svarer til det, der gælder
for arbejder udført i 2016 og 2017 efter de foreslåede regler.
Det foreslås således i
stk. 3, 1. pkt.,
at hvis en person i 2015 får udført et arbejde, der efter sin art
både er omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede ordning, vil personen kunne få fradrag
for arbejdet, hvis der betales herfor efter den 29. februar 2016, men inden den 1. marts 2018. Det
betyder, at hvis en person f.eks. har fået udskiftet vinduer i sin helårsbolig i 2015, men først betaler
for arbejdet i maj 2016, vil vedkommende kunne få fradrag for arbejdslønnen til udskiftningen af
vinduerne i 2016. Arbejdsløn til udskiftning af vinduer er nemlig omfattet af både den hidtidige og
den foreslåede ordning. Da fradraget efter periodiseringsreglerne henføres til det indkomstår, hvor
betaling for arbejdet er sket, vil det betyde, at fradraget henføres til et indkomstår, hvor fradragsbe-
løbene er ændret i forhold til den hidtidige ordning. Det betyder, at der i disse tilfælde kun kan op-
nås fradrag med et beløb svarende til de foreslåede beløbsgrænser i nærværende lovforslag. I for-
hold til eksemplet betyder det, at der kan opnås et fradrag på op til 12.000 kr. i 2016. Tilsvarende
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
27
gælder i forhold til serviceydelser, hvor der efter de foreslåede regler dog kun kan opnås et fradrag
på op til 6.000 kr. i 2016.
I tilknytning til den foreslåede overgangsregel om, at arbejde udført i 2015, der efter sin art både er
omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede ordning, fortsat vil kunne fradrages, hvis der
betales herfor efter den 29. februar 2016, men inden den 1. marts 2018, foreslås en særlig periodise-
ringsregel, som tager højde for, at den foreslåede BoligJobordning ophører med udgangen af 2017.
Det foreslås således i
stk. 3, 2. pkt.,
at for arbejde, der er udført i 2015, og som efter sin art både er
omfattet af den hidtidige ordning og den foreslåede ordning, hvor der betales for arbejdet fra og
med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018, henføres fradraget til indkomståret 2017.
Den foreslåede regel skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel ville føre til, at
fradrag for denne type arbejde, der udføres i 2015, og som betales i perioden 1. januar 2018 til 28.
februar 2018, bliver henført til indkomståret 2018, hvor den foreslåede ordning er ophørt. På bag-
grund heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til indkomståret 2017.
For en person, der har fået udført arbejde i 2015 (eller tidligere år), hvor arbejdet er omfattet af den
hidtidige ordning, men ikke af den foreslåede ordning, er fradragsretten betinget af, at personen har
betalt for arbejdet inden den 1. marts 2016. Efter den hidtidige ordning kan der nemlig ikke opnås
fradrag for arbejde, der er betalt den 1. marts 2016 eller senere.
Har en person fået udført arbejde i 2014 eller tidligere år, som er omfattet af den hidtidige ordning,
men ikke betalt for arbejdet inden den 1. marts 2016, vil vedkommende ikke kunne få fradrag for
arbejdet, uanset at der er tale om en arbejdsydelse, der også er videreført i den foreslåede ordning.
Dette følger af de hidtil gældende regler.
Der foreslås en særlig periodiseringsregel for arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år. Det fo-
reslås således i
stk. 3, 3. pkt.,
at for arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og er omfattet af
ligningslovens § 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som betales fra og med
1. januar 2016 og til og med 29. februar 2016, henføres fradraget til indkomståret 2015. Den fore-
slåede regel skal ses på baggrund af, at den generelle periodiseringsregel ville føre til, at fradrag for
arbejde, der udføres i 2014 eller tidligere indkomstår, som betales i perioden 1. januar 2016 til 29.
februar 2016, bliver henført til indkomståret 2016, hvor den hidtidige ordning er ophørt. På bag-
grund heraf foreslås det, at fradraget i stedet henføres til indkomståret 2015.
De foreslåede bestemmelser i
stk. 4
og
5
indebærer, at de økonomiske virkninger for den personlige
indkomstskat for kommunerne og folkekirken af lovforslaget for indkomståret 2016 neutraliseres,
for så vidt angår de kommuner, der for 2016 har valgt at budgettere med deres eget skøn over ud-
skrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat. Det drejer sig om Furesø, Rudersdal, Ros-
kilde, Ærø og Rebild kommuner.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
28
Neutraliseringen sker med baggrund i aktstykke 147, 2. samling 2014/15, tiltrådt af Finansudvalget
den 10. juli 2015, hvoraf det fremgår, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2016 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterfølgende ændrin-
ger i udskrivningsgrundlaget for 2016 neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende kommu-
ner.
For de selvbudgetterende kommuner vil efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også kirke-
skatten for 2016, som opgøres i 2018 og afregnes i 2019, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
29
Bilag 1
Ydelser omfattet af BoligJobordningen 2016-2017
A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig
Almindelig rengøring
Vask og aftørring af flader i boligen
Rengøring af toilet og bad
Støvsugning, gulvvask og boning
Opvask, tøjvask og strygning
Rensning eller vask af tæpper, gardiner, persienner m.m.
Vinduespudsning
Indvendig
Udvendig
Børnepasning
Børnepasning i hjemmet eller i en fritidsbolig
Aflevering og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktivi-
teter
Almindeligt havearbejde m.m.
Græsslåning
Klipning af hæk
Lugning
Beskæring af buske og træer
Snerydning
B. Håndværksydelser vedrørende hjemmet eller en fritidsbolig
Energibesparelser
Isolering af tag
Reparation og forbedring af skorsten, f.eks.
Indsættelse af isolerende foring
Indsættelse af filter
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
30
Montering af røgsuger
Ændring af skorstenshøjde
Udskiftning af ruder og vinduer og terrassedøre med glas, f.eks.
Nye ruder og vinduer
Nye terrassedøre og franske altandøre, hvor størstedelen er glas
Forsatsvinduer
Udskiftning af yderdøre, terrassedøre m.v., f.eks.
Nye døre
Isolering af ydervægge, f.eks.
Isolering
Hulmursisolering
Isolering af gulv, f.eks.
Isolering af terrændæk og krybekælder op mod gulv
Installation eller udskiftning af varmestyringsanlæg, f.eks.
Radiatortermostatventiler
Vejrkompenseringsanlæg
Urstyring
Udskiftning af radiatorer
Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring, f.eks.
Bevægelsesfølere, inkl. afledt ledningsarbejde
Dagslysføler, inkl. afledt ledningsarbejde
Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring (intelligente bygningsinstallatio-
ner), inkl. afledt ledningsarbejde
Solafskærmning af vinduer og glasdøre, f.eks.
Udvendig eller rudeintegreret afskærmning af vinduer og glasdøre, herunder montering af
skodder, markiser, persienner, screens (udvendige rullegardiner) og solfilm, samt indvendig
solfilm.
Energiforsyning
Arbejde på solfangere, solceller og husstandsvindmøller:
Installation, reparation eller udskiftning af solfangere
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
31
Installation, reparation eller udskiftning af solceller - dog ikke, hvis reglerne for erhvervs-
mæssig virksomhed anvendes
Installation, reparation eller udskiftning af husstandsvindmøller - dog ikke hvis reglerne for
erhvervsmæssig virksomhed anvendes
Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og varmeanlæg, f.eks.
Solvarmeanlæg: Hele solvarmesystemet inkl. varmtvandsbeholder
Vandvarmere i forbindelse med installation af kedler m.v.
Etablering af stikledning
Udskiftning eller reparation af fjernvarmeunits
Installation af varmepumper, herunder jordvarmepumper, f.eks.
Varmepumper, herunder luft til luft-varmepumper med og uden kølefunktion
Jordvarme: Hele jordvarmesystemet, inkl. jordslange
Installation eller forbedring af ventilation, f.eks.
Balanceret ventilationsanlæg med varmeindvinding
Energirådgivning
Energirådgivning til energiforbedringer
Klimasikring
Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse, f.eks.
Montering af tætsluttende skodder m.v. på yderdøre og vinduer
Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger:
Udskiftning af faste belægninger med permeable (vandgennemtrængelige) belægninger i
f.eks. indkørsel og terrasse. Den permeable belægning kan bestå af armeringsfliser, asfalt, fli-
ser og fuger med vandgennemtrængelige egenskaber oven på et bærelag, der kan bestå af
grus, skærver eller kassetter.
Installation eller forbedring af visse afløbsinstallationer og dræn, f.eks.
Kloakarbejder på egen grund
Udskiftning af kloakrør
Fornyelse og etablering af dræn
Udskiftning og etablering af opsamlingstank
Nedsivningsanlæg
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
32
Minirensningsanlæg
Rodzoneanlæg
Højvandslukkere
Regnvandsfaskiner
Andre grønne ydelser
Radonsikring, f.eks.
Radonudsugning
Installation af ladestik til el-biler:
Kraftstik eller tilsvarende stik eller ladeboks til opladning af el-biler, herunder udvidelse af
eltavle og trækning af kabler
Kortlægning og fjernelse af bygningsmaterialer, der indeholder asbest, PCB og bly
Afmontering af brændeovne:
Afmontering af eksisterende brændeovne og pejseindsatse
Udvendigt malerarbejde (bortset fra tag), f.eks.
Maling af vinduesrammer (udvendigt)
Maling af døre (udvendigt)
Maling af ydervægge (udvendigt)
Digital infrastruktur
Tilslutning til bredbånd:
Tilslutning til bredbånd (nedgravning og indskydning af kabler på egen grund samt opsæt-
ning af modtageudstyr til mobilt og fast trådløst bredbånd på boligens ydre rammer)
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
33
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1081 af 7. september 2015, som ændret ved § 1,
nr. 2, i lov nr. 997 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 8 V.
Ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst kan fradrages udgifter, der er betalt og
dokumenteret, til arbejdsløn til hjælp og istand-
sættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk.
2-9. Installation, reparation eller udskiftning af
biokedelanlæg og husstandsvindmøller anses
som istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbo-
lig. Installation, reparation eller udskiftning af
oliefyr anses ikke som istandsættelse i hjemmet
eller i en fritidsbolig.
Stk. 2.
Fradraget er betinget af,
1) at den skattepligtige person ved indkomstårets
udløb er fyldt 18 år,
2) at arbejdet er udført vedrørende en helårsbo-
lig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl
på tidspunktet for arbejdets udførelse, eller at
arbejdet er udført vedrørende en fritidsbolig,
hvor den skattepligtige person er ejer og skatte-
pligtig efter ejendomsværdiskatteloven af fri-
tidsboligen på tidspunktet for arbejdets udførel-
se,
3) at arbejdet er udført af en virksomhed, der er
momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i
form af rengøring, vask, opvask, strygning, vin-
duespudsning, børnepasning og havearbejde
1.
§ 8 V, stk. 1,
affattes således:
“Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
kan fradrages udgifter, der er betalt og doku-
menteret, til arbejdsløn til serviceydelser, grøn
istandsættelse og tilslutning til bredbånd i
hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9.”
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
34
tillige af en person, der ved indkomstårets udløb
er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Dan-
mark,
4) at den skattepligtige foretager indberetning af
det fradragsberettigede beløb til skattemyndig-
hederne med angivelse af, hvem der har udført
arbejdet, og
5) at arbejdet vedrørende en helårsbolig er ud-
ført i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og
med den 31. december 2015, og at arbejdet ved-
rørende en fritidsbolig er udført i perioden fra og
med den 22. april 2013 til og med den 31. de-
cember 2015.
Stk. 3.
---
2.
§ 8 V, stk. 2, nr. 5,
affattes således:
”5) at arbejdet er udført i perioden fra og med
den 1. januar 2016 til og med den 31. december
2017.”
Stk. 4.
Fradraget henføres til det indkomstår,
hvor betalingen for arbejdet er sket. Fradraget
henføres dog til det indkomstår, hvor arbejdet er
udført, hvis betaling for arbejdet er sket inden
for 2 måneder efter indkomstårets udløb. Der
kan ikke foretages fradrag for arbejde, der beta-
les den 1. marts 2016 eller senere.
3.
I
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt.,
ændres ”1. marts 2016”
til: ”1. marts 2018”.
4.
I
§ 8 V, stk. 4,
indsættes som
4. pkt.:
”For arbejde, der er udført i 2016, som betales
fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28.
februar 2018, henføres fradraget til indkomståret
2017.”
5.
§ 8 V, stk. 5,
affattes således:
”Stk.
5.
De fradragsberettigede udgifter til ser-
viceydelser kan årligt højst udgøre 6.000 kr. pr.
person, og de samlede fradragsberettigede udgif-
ter til grøn istandsættelse samt tilslutning til
bredbånd kan årligt højst udgøre 12.000 kr. pr.
person.”
6.
§ 8 V, stk. 6, 1. pkt.,
affattes således:
”Der
kan ikke foretages fradrag for udgifter til
arbejde, der er ydet tilskud til efter andre offent-
lige støtteordninger, herunder efter reglerne i lov
om hjemmeservice, til arbejde vedrørende etab-
lering af elproduktion fra vedvarende energian-
læg omfattet af §§ 41 og 47 i lov om fremme af
Stk. 5.
De fradragsberettigede udgifter kan årligt
højst udgøre 15.000 kr. pr. person.
Stk. 6.
Der kan ikke foretages fradrag for udgif-
ter til arbejde, som der er ydet tilskud til efter
andre offentlige støtteordninger, herunder efter
reglerne i lov om hjemmeservice. Tilsvarende
gælder udgifter til børnepasning, der er skattefri-
taget hos modtageren efter § 7 Æ, og udgifter,
som er fradraget ved opgørelsen af den skatte-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
35
pligtige indkomst efter andre regler i skattelov-
givningen. Ejeren af en fritidsbolig, jf. stk. 2, nr.
2, kan heller ikke foretage fradrag for udgifter til
arbejdsløn for arbejde i form af rengøring, vask,
opvask, strygning, vinduespudsning, børnepas-
ning og havearbejde vedrørende fritidsboligen,
hvis ejeren i løbet af indkomståret har udlejet
fritidsboligen.
vedvarende energi, hvis der modtages offentlig
driftsstøtte til disse anlæg, eller til arbejde ved-
rørende afmontering af brændeovne og pejseind-
satse, hvis der modtages offentligt tilskud til
skrotning af disse.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1 har virkning for arbejde, der udfø-
res fra og med den 1. januar 2016.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3, finder tilsvarende anvendel-
se for arbejde, som er udført i 2015 og omfattet
af ligningslovens § 8 V, jf. lovbekendtgørelse nr.
1081 af 7. september 2015, i det omfang der
også vil kunne opnås fradrag for et sådant arbej-
de efter ændringerne i denne lov. For arbejde
omfattet af 1. pkt., som betales fra og med den 1.
januar 2018 til og med den 28. februar 2018,
henføres fradraget til indkomståret 2017. For
arbejde, der er udført i 2014 eller tidligere år og
er omfattet af ligningslovens § 8 V, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1081 af 7. september 2015, som
betales fra og med den 1. januar 2016 og til og
med den 29. februar 2016, henføres fradraget til
indkomståret 2015.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af en kommunes slut-
skat og kirkeskat for indkomståret 2016 efter §
16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres
den opgjorte slutskat for den beregnede virkning
af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016, der følger
af ændringerne i ligningslovens § 8 V, som æn-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017) samt resumé
36
dret ved denne lovs § 1.
Stk. 5.
Den beregnede korrektion af kommu-
nens slutskat og kirkeskat efter stk. 3 fastsættes
af social- og indenrigsministeren på grundlag af
de oplysninger vedrørende indkomståret 2016,
der foreligger pr. 1. maj 2018.